سرمقاله

علی ابراهیمی

نماینده مجلس

کشاورزان برای عضویت در بیمه کشاورزی رغبت و تمایلی ندارد زیرا پرداخت غرامت در بیمه کشاورزی همسو با خسارتهای احتمالی در حوزه کشاوری نیست. صنعت کشاورزی صنعتی پر ریسک ومیزان خسارت نیز در این حوزه بالا است بنابراین باید بنیه اقتصادی...بیمه کشاورزی نیز متقارن با خسارتها باشد تا بتوان خسارت کشاورزان را در جریان تولید، پاسخ گو باشیم . کشاورزان انتظار دارند ، بیمه کشاورزی در حوادث غیر مترقبه وخسارتهای کشاورزی پشتیبانشان باشد اما مسئله اساسی این است که پرداخت غرامت بیمه کشاورزی ارتباط منطقی با میزان خسارتها در حوزه کشاورزی ندارد بنابراین این امر یکی از دلایل اساسی است که کشاورزان تمایل به عضویت در بیمه کشاورزی ندارند.برای بازگشت سریع کشاورزان پس از حوادث غیر مترقبه به جریان تولید الزامی است که بیمه کشاورزی حمایت مالی وبیمه ای را از تولید کننده بعمل آورد اما با توجه به اینکه ریسک و خسارت در حوزه کشاورزی بالا است ، دولت نیز باید در زمان ایجادخسارتها بویژه در حوادث غیر مترقبه به یاری کشاورزان بشتابد.

منبع: خانه ملت

یادداشت

مینا ابراهیمی بسابی

جامعه شناس

بخش مهمی از زندگی ما در ارتباط با نظام آموزش و پرورش می گذرد که جایگاه ویژه ای در نظام آموزشی دارد و با آموزش رسمی ، رایگان ، در دسترس ، و با کیفیت برای افراد توسط نهاد اجتماعی مدرسه مهارت ها ، دانش و معلومات ، ارزش های مطلوب ، و فرهنگ را از نسلی به نسل دیگر... منتقل می نماید . حال در این سیستم آموزشی نیازمند معلمان قدرتمند ، برتر و توجه به تحقق عدالت آموزشی و چگونگی برخورداری از فرصت ها و امکانات برابر آموزشی برای تربیت نیروی انسانی با اخلاق ، ماهر ، خلاق، و کارآفرین هستیم . بنابراین باید بدانیم که کودکانمان در چه مدرسه ای و با چه امکانات و خدماتی به تحصیل مشغولند و آیا عدالت آموزشی مورد نظر بر قرار است؟با نگاه به عملکرد نظام آموزش و پرورش در می یابیم که بنا به دلایلی به عدالت آموزشی مورد نظر نرسیده ایم . نمونه آن افزایش قارچ گونه موسسات کتب کمک آموزشی و مافیای کنکور و وجود مدارس خاص اعم از غیر انتفاعی ، نمونه دولتی ، هیئت امنایی و غیره است که از قدرت پول و سرمایه برخوردارند و رابطه ای محکم و ملموس بین ثروت و آموزش برقرار نموده اند.برخی از این مدارس دارای استانداردهای آموزشی و تربیتی نیستند و تنها با استفاده از شهریه های سرسام آور و ایجاد رقابت ناسالم و امکانات مادی و نیز گسترش فضاهای آموزشی بر پیشرفت و تدریس و یادگیری طوطی وار و پرکردن اذهان دانش آموزان از مطالب درسی تاثیر بسزایی دارند. همچنین موجب تفاوت آشکار میان آموزش کودکان فقیر و کم درآمد با کودکان ثروتمند و برخوردار از امکانات اقتصادی شده اند که امروزه با توجه به شرایط سخت اقتصادی برای خانوارهایی که صرفا درآمد ناچیزی برای حداقل زندگی را بویژه در کلان شهرها دارند نارضایتی و نگرانی هایی بوجود آورده اند . وجود این مدارس با برندهای خاص از چالش های جدی برآی نظام آموزش و پرورش ونشانه ای از تبعیض و بی عدالتی، ضعف آموزش دولتی ، آلوده نمودن مدارس و آموزش به معیارهای پولی و تقویت شکاف طبقاتی و دو قطبی شدن جامعه بر اساس توان و ثروت اقتصادی می شود. حال به منظور کاهش آسیب ها و معضلات و تربیت انسان سعادتمند در دو جهان باید تحولی اساسی و مهم در رویکرد و نگرش دست اندرکاران و سکانداران نظام آموزش و پرورش در جهت استفاده از روش های گوناگون و طرح های مبتنی بر عدالت آموزشی ایجاد گردد تا ارتفاع قله های رفیع نا برابری کاهش یابد .

با 147 رای موافق صورت گرفت

گروه سیاسی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت لایحه الحاق یک تبصره به ماده 6 قانون مبارزه با پولشویی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی این لایحه، دستگاه های اجرایی موظفند در صورت شناسایی جرم درباره پولشویی، نسبت به برخورد و اعلام به مراجع قضایی و غیرقضایی اقدام کنند.

نمایندگان در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی یک فوریت الحاق یک تبصره به ماده 6 قانون مبارزه با پولشویی را با 147 رای موافق، 53 رای مخالف و 6 رای ممتنع از 227 نماینده حاضر تصویب کردند.

نمایندگان پیش از این رای گیری با 131 رای موافق، 70 رای مخالف و 2 رای ممتنع از 227 نماینده حاضر با درخواست دو فوریت این لایحه مخالفت کردند.در ماده واحده این لایحه آمده است: نهادها و دستگاه های اجرایی (موضوع مواد 5 و 6 مانند بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار، وزارت صنعت، وزارت کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان حسابرسی، جامعه حسابرسان رسمی، کانون وکلای دادگستری، سازمان نظام پزشکی، سازمان نظام مهندسی، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه که مطابق قوانین و مقررات بر عملکرد اشخاص مشمول نظارت می کنند، مکلفند علاوه بر انجام تکالیف اجرایی مقرر در این قانون، قانون تامین مالی تروریسم و مقررات مربوط به آن، تکلیف نظارتی خود را نسبت به عملکرد این اشخاص در چهارچوب قوانین و مقررات مذکور به نحو موثر معمول دارند.

با هدف حمایت از مبارزه با فساد ارسال شد؛
 

گروه سیاسی: بیش از دو هزار و 800 حقوقدان بسیجی و انقلابی در نامه ای به رئیس قوه قضائیه مطالبات خود را پیرامون مبارزه با فساد و رانت و ایجاد عدالت بین مردم، مطرح کردند.

به گزارش سازمان بسیج حقوقدانان، مهدی بهرامیان مسئول سازمان بسیج حقوقدانان روز سه شنبه با ارسال نامه ای به آیت الله سید ابراهیم رئیسی، مطالبات دو هزار 800 حقوقدان بسیجی و انقلابی را درباره مبارزه با فساد و رانت و ایجاد عدالت بین مردم ارائه کرد. در نامه این حقوقدانان آمده است: انتصاب شما به عنوان شخصیتی انقلابی و از درون قوه قضائیه، انتظار مردم را برای تحقق اهداف ترسیم شده از سوی امام و رهبری برای قوه قضائیه دو چندان کرده است که بخشی از آن اهداف در فرمان هشت ماده ای مقام معظم رهبری به سران قوا درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی و در بیانیه گام دوم انقلاب به صراحت مطرح شده است که جمهوری اسلامی جز خدمت به مردم و برافراشتن پرچم عدالت اسلامی، هدف و فلسفه ای ندارد و استقرار عدالت و مبارزه با فساد، باید راهبرد اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران در چهل ساله دوم باشد. در پایان این نامه آمده است: هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج حقوقدانان کشور با حمایت 2 هزار و800 نفر از حقوقدانان نخبه و انقلابی کشور، ضمن مطالبه جدی و فراگیر از دستگاه قضا مبنی بر استقرار عدالت و مبارزه با مفاسد در گام دوم انقلاب، آمادگی خود را برای حمایت و عملیاتی کردن تصمیمهای بزرگ جنابعالی جهت تحقق عدالت اسلامی و مبارزه جدی با مفاسد در سراسر ایران اسلامی و بر دوش کشیدن تمام هزینه های آن اعلام می دارد.

در دیدار حضرت آیت اله خامنه ای با جمعی از شاعران و استادان زبان و ادب پارسی مطرح شد:

گروه سیاسی: در شب ولادت با سعادت کریم اهلبیت حضرت امام حسن مجتبی (علیهالسلام) جمعی از استادان زبان و ادب پارسی و شاعران جوان و پیشکسوت با حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

حضرت آیت الله خامنهای در این دیدار، حرکت و پیشرفت جریان شعر انقلاب را امیدوارکننده دانستند و گفتند: البته جریانهای شعری دیگری نیز وجود دارد اما این جریان شعر انقلاب است که از لحاظ مضمون، نوآوری در مضامین و صیقلیافتگیِ الفاظ پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است.

رهبر انقلاب اسلامی، بیان و پدیده شعر را از معجزات آفرینش خواندند و افزودند: شعر از جنبهی جمال و زیبایی برخوردار است و این امتیاز، شعر را به یک رسانه اثرگذار و مسئولیتآور تبدیل میکند که باید این تعهد را در خدمت جریان روشنگری و هدایت قرار داد.

ایشان با اشاره به یک مغالطه ناشیانه که شعر را به «شعر هنری» و «شعر متعهد» تقسیم میکند و میکوشد با شعار قلمداد کردن شعر متعهد، از آن ارزشزدایی کند، خاطرنشان کردند: اشعار بزرگان و قلههای شعر فارسی همچون حافظ، سعدی، فردوسی و مولوی آکنده از اخلاق، تعلیم، تعهد، حکمت، عرفان، معنویت و اسلام ناب است، بنابراین تفکیک جنبه هنری و زیباشناختی شعر از جنبه رسالت و تعهد آن، مغالطهای واضح و ناشی از غفلت یا کمسوادی است.

حضرت آیت الله خامنهای قرار دادن شعر در خدمت معارف توحیدی، فضائل اهلبیت علیهمالسلام، انقلاب و حوادث مهم کشور و مسائل گوناگون دنیای اسلام را موجب اعتلاء شعر دانستند و افزودند: در اشعار خود زیباییهای رفتاری ملت همانند حماسه زیبا و پر شکوه حضور فداکارانه مردم در کمکرسانی به سیلزدگان را به تصویر بکشید، زیرا این کار، شعر شما را به پرچم هویت ملت تبدیل میکند.

ایشان تأکید کردند: حفظ هویت ملت بسیار مهم است، چرا که ملتی که هویت خود را گم کند، در مشت بیگانگان آب میشود و از بین میرود.

حضرت آیت الله خامنهای در بخش دیگری از سخنانشان، در خصوص زبان فارسی ابراز نگرانی کردند و گفتند: من راجع به زبان فارسی حقیقتاً نگرانم زیرا در جریان عمومی، زبان فارسی در حال فرسایش است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: من از صداوسیما گلهمندم، به دلیل اینکه به جای ترویج زبان صحیح و معیار و زبان صیقلخورده و درست، گاهی زبان بیهویت و تعابیر غلط و بدتر از همه تعابیر خارجی را ترویج میکند. انتشار فلان لغت فرنگی یک مترجم یا نویسنده از تلویزیون، موجب عمومی شدن آن لغت و آلوده شدن زبان به زوائد مضرّ میشود.

ایشان با تقبیح استفاده فراوان از لغات بیگانه در رسانهها، خطاب به مسئولان تأکید کردند: نگذارید زبان فارسی دچار فرسودگی و ویرانی شود.

حضرت آیت الله خامنهای همچنین از ولنگاری زبانی و ساخت لفظی بسیار نازل برخی ترانهها و پخش آنها از صداوسیما در سریالها نیز انتقاد کردند و گفتند: زبان فارسی قرنهای متمادی است که عمدتاً بوسیله شاعران بزرگ حفظ شده و اینگونه سالم و فصیح به دست ما رسیده است، بنابراین ما باید حرمت زبان را حفظ کنیم و اجازه نداریم با بیمبالاتی آن را به دست فلان ترانهسرای بیهنر بدهیم که الفاظ را خراب کند و بعد نیز با پول بیتالمال در صداوسیما و دستگاههای دولتی و غیردولتی پخش شود.

در این دیدار ۲۹ تن از شاعران جوان و پیشکسوت اشعار خود را در حضور رهبر انقلاب اسلامی قرائت کردند.

پیش از نماز مغرب و عشاء نیز تعدادی از شاعران از نزدیک با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفتوگو و آثار خود را به ایشان تقدیم کردند.

رییس جمهور در آیین افتتاح پروژه های مرزی آذربایجان غربی بیان کرد؛

گروه سیاسی: رییس جمهوری در آیین بهرهبرداری از طرحهای توسعه منابع آب و خاک نواحی مرزی استان آذربایجان غربی گفت: شاید ملت ما در فشار قرار گیرد ولی سر تعظیم در برابر قلدرمابان فرود نمی آورد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی افزود: با تصورات خام خود فکر کردند می توانند عظمت ایران را در هم بشکنند و ما در روزهای سخت و تحریم هر روز شاهد شکوفایی در این سرزمینیم.

وی اظهار کرد: این همان پاسخ قاطع ما به کاخ سفید است و افتتاح های اخیر و بعدی ما در استان های ایران این پاسخ صریح و قاطع ما در برابر آنهایی است که فکر می کنند می توانند ملت بزرگ ایران را در برابر فشارهای خودشان خم کنند.

رییس جمهوری ادامه داد: ملت ایران همیشه پر افتخار و سربلند بوده و امروز نیز این چنین هستند و آنها که لحظه ای ما را تهدید می کنند، دو ساعت طول نمی کشد که پشیمان می شوند. وی گفت: کاخ سفید اعلام می کند که مردم ایران باید از حمله ما بترسند و دو ساعت بعد فشار پنتاگون باعث می شود رییس جمهوری آمریکا اعلام کند که ما قصد تحریم و حمله نداریم و این همان قدرت ملت ایران است. وی اضافه کرد: این ملت متحد و یکپارچه ما در طول سال مخصوصا در ماه رمضان با ایمان با اخلاص هستند؛ روزه خالص ترین عبادت خداست و در روزه ریایی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود: ایمان و اخلاص مردم ما همان قدرت بزرگی است که ملت ما را در برابر بزرگترین قدرت های جهان سرافزار کرده است؛ البته توطئه دشمنان به زندگی مردم ما فشار وارد کرده، ولی این مردم را نمی تواند بشکند. وی ادامه داد: در دوران انقلاب افرادی داشتیم که شلاق می خوردند و حرف زشت می شنیدند، ولی به اصطلاح زندان نمی بریدند؛ حالا هم شاید ملت در فشار قرار گیرد ولی سر تسلیم در برابر قلدرمابان فرود نمی آورد. روحانی تصریح کرد: در زمینه آب و خاک تلاش ها باعث خوداتکایی و اشتغال شده و امروز ما دو سد را افتتاح کردیم؛ در طول این 6 سال 50 سد افتتاح شده است و باز هم در دو سال آینده سدهای دیگری هم افتتاح خواهد شد و تا دو سال دیگر سدهای ما به بیشتر از 60 سد می رسد. رییس جمهوری با اشاره به اینکه در حاضر امنیت مناطق مرزی کشور و در کنار آن آذربایجان غربی موجب توسعه و آبادانی کشور شده است، اظهار کرد: خوشحالم که این سفرها در حال حاضر برای امنیت منطقه نیست، بلکه برای توسعه و آبادانی این سرزمین است.

نماینده دائم ایران به دبیر کل سازمان ملل متحد نامه نوشت؛

گروه سیاسی: نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نسبت به تلاش های تفرقهافکنانه و فتنهجویانه خارج از منطقه هشدار داد و گفت: تنها راه حل مسائل منطقه خلیج فارس، گفت وگو میان کشورهای منطقه است.

مجید تخت روانچی در نامه ای که روز دوشنبه متن آن منتشر شد، خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت آورده است: من این نامه را در مورد وضعیت امنیتی هشدار دهنده اخیر در منطقه خلیج فارس به شما مینویسم. وی افزود: در حال حاضر علائمی وجود دارد که محافل خاصی خارج از این منطقه، از طریق دروغپراکنی، ارائه اطلاعات جعلی و اخبار گمراهکننده و با اتکا به حمایت متحدان خود در خاورمیانه و همچنین اعزام نیروی دریایی به منطقه، در صدد تعقیب منافع غیرمشروع خود هستند. نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: هدف آنها تفرقهافکنی افزون تر بین کشورهای منطقه خلیج فارس و کاهش هرچه بیشتر اعتماد بین آنها و نیز افزایش ناامنی و تنش در این منطقه پیشاپیش تنشآلود است. اگر این وضعیت مهار نشود، ممکن است دیر یا زود از کنترل خارج و به یک بحران غیرضروری دیگر در این منطقه منجر شود. تخت روانچی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها درباره نیات فتنهانگیزانه چنین محافلی و پیامدهای گسترده منطقهای و بین المللی اهداف آنها هشدار داده است. وی با تاکید بر اینکه 'ایران همیشه درگیری و جنگ را رد کرده و میکند و هرگز جنگ را به عنوان یک گزینه یا راهبرد جهت تعقیب سیاست خارجی خود انتخاب نخواهد کرد'، اظهار کرد: با این حال، باید به صراحت اعلام کنم که اگر جنگ بر ما تحمیل شود، ایران با استفاده از حق ذاتی دفاع مشروع خود، قاطعانه از ملت خویش دفاع و از منافع خود حفاظت خواهد کرد. نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: با توجه به مراتب فوق و وضعیت آشفته کنونی منطقه که چشمانداز روشنی نیز برای آن متصور نیست، جامعه بین المللی به خصوص سازمان ملل متحد نمیتوانند و نباید نسبت به برخورد با ریشه های آن بیتفاوت باشند. تخت روانچی افزود: اگر این مسائل به طور کامل حل نشود، دامنه هرگونه درگیری احتمالی به سرعت از سطح منطقهای فراتر رفته و با اطمینان پیامدهای جدی و گستردهای بر صلح و امنیت بین المللی خواهد داشت.

سخنگوی قوه قضاییه خبر داد
 

گروه سیاسی: سخنگوی قوه قضاییه در سومین نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به پروندههای مفاسد اقتصادی، اظهار کرد: همانگونه که میدانید پرونده مربوط به حسین هدایتی مورد رسیدگی قرار گرفت و رأی صادر شد و بر این اساس، طبق رأی صادره از دادگاه ویژه مبارزه با جرایم اقتصادی، حسین هدایتی فرزند علی اکبر به جرم اخلال عمده در نظام پولی کشور به تحمل ۲۰ سال حبس و محرومیت دائم از بکارگیری در خدمات دولتی و رد مال معادل ۴۸۸ میلیارد تومان به نفع بانک سرمایه و تحمل ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی محکوم شده است.

  • صدور حکم برای دو جاسوس آمریکا و عربستان

    به گزارش تجارت به نقل از ایسنا غلامحسین اسماعیلی افزود: هفته گذشته یکی از موارد نفوذ فرهنگی را توضیح دادم. این فرد کسی بود که به دنبال استحاله فرهنگی و تغییر رویکرد و ارائه آموزشها و برنامههای فرهنگی مغایر با شئون اسلامی و ایرانی ما بود. این فرد علاوه بر وابستگی به بریتیش کانسل، تحت تعلیمات سرویس انگلستان آموزشهایی را دیده بود و از امکانات وزارت خارجه انگلستان برخوردار بود. برخی از این تئاترهایی که سروصدا کرد و بعضاً شنیده شد، موقع برگزاری همکاران ما مجبور شدند سالن را ببندند، جزو تئاترهایی بود که تحت تعلیم این جریان روی صحنه رفته بود. همچنین پروندههایی را در حوزه سرویسهای جاسوسی کشورهای مختلف در دستور کار داریم که اخیراً دو نفر از جواسیس وابسته به سرویس آمریکا و عربستان، احکامشان صادر شده است.

    اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در مورد تخصیص ارز کاغذ گزارشات و تخلفاتی گزارش شده آیا قوه قضائیه اقدامی انجام داده است یا خیر، گفت: تخصیص ارز در حوزه واردات کاغذ به صورت ویژه بعد از اطلاع دادسرای عمومی و انقلاب تهران در دستور کار قرار گرفت و تا الان صرفاً در حوزه تخصیص ارز و واردات کاغذ ۵ پرونده در دادسرای تهران تشکیل شده که ۱۵ نفر در این ارتباط بازداشت هستند که این تعداد ۳ گروه هستند. گروه اول شرکتهایی است که بابت واردات کاغذ ارز گرفتند اما به جای اینکه تمامی ارز را به واردات کاغذ اختصاص بدهند یک سوم از این مبلغ را به واردات کاغذ تخصیص دادهاند که ۱۵۷ میلیون دلار به دو سه شرکت تخصیص ارز داده شد که فقط ۵۷ میلیون دلار واردات داشتند. شرکت دیگری ارز گرفت و معادل با ارز تخصیصی کاغذ هم وارد کرد اما این کاغذ را با ارز آزاد در بازار به فروش رساند، شرکتهایی هم هستند که ارز گرفتند اما اصلاً کاغذی وارد نکردهاند و استعلامات خود را از وزارت صمت در خصوص میزان ارزهای تخصیص یافته داشتیم.

    اسماعیلی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به تاکید رئیس قوه قضائیه بر اجرای قانونی رسیدگی به داراییهای مسئولان و اعلام راه اندازی سامانهای برای ثبت داراییهای مسئولان، آیا داراییهای مسئولان قرار است به صورت شفاف به اطلاع مردم برسد یا اینکه صرفاً قرار است در اختیار قوه قضائیه و به صورت محرمانه باشد؟ گفت: طبق قانون ارائه لیست اموال مسئولان محرمانه است.

  • حکم ممنوعالخروجی پوری حسینی رفع نشده است

    اسماعیلی در رابطه با وضعیت پرونده پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی اظهار کرد: در ارتباط با فردی که اشاره شد دو موضوع در مرجع قضائی وجود دارد. یک موضوع شکایتی است که قبلاً شخص خاصی علیه ایشان مطرح کرده بود که در دادسرا رسیدگی و منتهی به قرار منع تعقیب شد

ارزیابی های تجارت از یک ابزار مهم مالیاتی نشان می دهد؛

گروه اقتصاد کلان: مالیات بر عایدی سرمایه یکی از مهم ترین روشهای اتخاذ شده در کشورهای دنیا برای جلوگیری از فعالیتهای سوداگرانه، بازتوزیع درآمد و ثروت در جامعه و انسجام بخشی در بازار داراییها به نفع عموم جامعه است. بسیاری از فعالان اقتصادی موافق این مدل مالیاتی به خصوص برای بازارهای مسکن نیستند تا بتوانند بیشترین نفع را از نوسانات شدید قمیتی ببرند. در حال حاضر به دلایل متعدد بازارهایی همچون مسکن، خودرو، ارز و سکه ونظایر آن با تلاطم قیمتی ناشی از سوداگری و دلالی روبرو است که مالیات بر عایدی سرمایه میتواند در این بازارها بازدارنده باشد.

روز گذشته در حاشیه شورای گفت و گوی وزیر امور اقتصادی و دارایی از اقدام برای اجرایی شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد. فرهاد دژپسند گفت: طرح مالیات از عایدی از سرمایه جزئی از کار گسترده ای است که در دست اجرا داریم. به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری تسنیم، فرهاد دژپسند در حاشیه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی افزود: البته این کار باید به گونه ای انجام شود که انگیزه منفی ایجاد نکند. وی گفت: یک سری فعالیت های اختلال زا داریم که به واسطه آن جاذبه هایی ایجاد می شود و منابع به سمت آن می رود. دژپسند افزود: باید با وضع مالیات مانع از ایجاد اختلال در فعالیت های اقتصادی شد. وی گفت: در آینده نزدیک این پیشنهاد از طرف وزارت اقتصاد ارائه می شود.

  • جلوگیری از فعالیتهای سوداگرانه

    مالیات بر عایدی سرمایه یکی از بهترین روشهای اتخاذ شده در کشورهای دنیا برای جلوگیری از فعالیتهای سوداگرانه، بازتوزیع درآمد و ثروت در جامعه و انسجام بخشی در بازار داراییها به نفع عموم جامعه است. به گزارش مشرق، بسیاری از فعالان اقتصادی موافق این مدل مالیاتی به خصوص برای بازارهای مسکن نیستند تا بتوانند بیشترین نفع را از نوسانات شدید قمیتی ببرند. در حال حاضر به دلایل متعدد بازارهایی همچون مسکن، خودرو، ارز و سکه ونظایر آن با تلاطم قیمتی ناشی از سوداگری و دلالی روبرو است که مالیات بر عایدی سرمایه میتواند در این بازارها بازدارنده باشد. نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در دنیا چقدر است

  • مالیات بر عایدی سرمایه در سایر کشورها

    طبق پژوهش انجام شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، وضعیت نرخ مالیات بر عایدی سرمایه کشورهای OECD (بالغ بر ۳۵ کشور عضو سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی) در سال ۲۰۱۵ مشخص شده است.

    بالاترین نرخ با ۴۲ درصد متعلق به دانمارک است و فرانسه با ۳۴.۴ درصد و فنلاند با ۳۳ درصد به ترتیب رتبههای دوم و سوم را دارند.

    پایینترین نرخ مالیات بر عایدی سرمایه برای مجارستان با ۱۶ درصد، یونان با ۱۵ درصد و مکزیک با ۱۰ درصد است. برخی کشور نیز طبق جدول نرخ مالیات صفر دارند.

  • مالیات بر عایدی سرمایه باید تصویب و اجرا شود

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با انتقاد از وضعیت اجرا و تصویب پایه های مالیاتی مرتبط با مسکن گفت: مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه های خالی بایستی در مسیر تصویب و اجرا قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد در تمام دنیا مقابله با تورم ناشی از دلالی و سوداگری، از طریق شفافیت نظام مالی و اقتصادی و نهایتا از طریق نظام مالیاتی در دستور کار دولت ها قرار دارد.

    اجمد انارکی محمدی نماینده مردم رفسنجان و انار و عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مقاومتی نیوز بر لزوم وضع مالیات بر عایدی سرمایه به منظور گسترش عدالت و ساماندهی بازار مسکن تاکید کرد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد اهمیت وضع مالیات بر عایدی سرمایه و جایگزینی آن با یارانه های پنهان موجود در اقتصاد کشور اظهار داشت: مالیات بر عایدی سرمایه یکی از ضروریت های کشور است. در کشوری که ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان توزیع می شود، عده ای با استفاده از این ظرفیت و خیلی بیشتر از سهم خود، به سرمایه خود می افزایند که این امر با عدالت فاصله دارد. وی افزود: برای عدالت محوری یا باید یارانه پنهان به یارانه نقدی تبدیل شود و یا مالیات بر عایدی سرمایه اجرایی گردد. البته در بسیاری از کشورهایی که حتی یارانه پنهانی هم وجود ندارد مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد .

  • وضع مالیات، تنها راه مهار سوداگری در بازار مسکن

    یک کارشناس مسکن مالیات بر عایدی سرمایه را یک ابزار مناسب برای کاهش فعالیتهای سوداگرانه در بازار مسکن عنوان کرد.

    به گزارش اقتصادآنلاین، مهدی سلطان محمدی با بیان اینکه مقررات مالیاتی برای مقاصد مختلفی وضع میشود، گفت: در اینجا هدف سیاستدهی فعالیتهای بخش خصوصی و فعالین اقتصادی است و میخواهیم ببینیم چگونه معاملات سوداگرانه مسکن کاهش پیدا بکند؟ این کارشناس مسکن در توضیح فعالیت سوداگرانه، گفت: فردی که مسکنی را تهیه کرده تا آن را ظرف مدت کوتاهی به قیمت بالاتری بفروشد هدف سوداگری دارد زیرا معمولا کسی مسکن را برای مدتی کوتاه مدت یک تا سه ساله تهیه نمیکند و افق بلندتری مد نظرش است. سلطان محمدی در پاسخ به این پرسش که اولویت با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه است و یا خانههای خالی؟ گفت: اگر هدف کاهش معاملات سوداگرانه باشد مالیات بر عایدی املاک باید در مدت کوتاه در دستور کار قرار بگیرد و سازندگان را مستثنی بکند که متاسفانه قوانین ما این تفکیک را انجام نمیدهد.وی افزود: مالیات بر خانههای خالی با هدف شناسایی افرادی است که به هر دلیلی وارد عرصه فروش یا اجاره نشدند که من چندان به آن امیدوار نیستم زیرا هم شناسایی این افراد دشوار است و حتی اگر این شناسایی هم صورت بگیرد افراد به نحوی راهی پیدا کرده تا از این قانون بگریزند.این کارشناس مسکن خاطرنشان کرد: این مالیات صرفا باید بخش سوداگری را مدنظر قرار بدهد که البته مسکن به هر حال یک کالای مصرفی است و حتی کسانی که به هدف مصرف هم خانه تهیه میکنند به هر حال نگاه سرمایهای به بازار دارد و این وجه قابل حذف نیست.

 

 

رئیس اتاق تهران بیان کرد؛

گروه تجارت: رییس اتاق تهران گفت: مهمترین خواسته ما در شرایط کنونی که مقام معظم رهبری هم بر آن تأکید کردند، اصلاح فضای کسبوکار است که باید در اولویت اول اتاق، دولت و سران قوا قرار گیرد. فکر میکنم اگر فضای کسبوکار بهبود پیدا کند میتوانیم خیلی از مشکلات کشور را حل کنیم.»

به گزارش تهران به نقل از اتاق بازرگانی تهران، مسعود خوانساری در ابتدای دومین جلسه نهمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران به بررسی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش رو و ماههای آینده و همچنین اقداماتی که اتاق تهران و فعالان بخش خصوصی باید انجام دهند، پرداخت. مسعود خوانساری با اشاره به شاخصهای اقتصادی در سال گذشته گفت:« سال 97 را با همه فراز و نشیبهایش پشت سر گذاشتیم و سال سختی ازنظر اقتصادی بود. تورم نقطهبهنقطه بر اساس آمارهای منتشرشده، حدود 50 درصد بوده است و در سال 98 هم روند افزایش تورم ادامه پیدا خواهد کرد. در سال جاری با توجه به اینکه فروش نفت کاهش پیدا خواهد کرد به درآمدهای موردنظر در بودجه نخواهیم رسید، از طرف دیگر بودجه انبساطی بستهشده است و قطعاً سال 98 کسری بودجه خواهیم داشت و به دنبال آن طبیعتاً با استقراض از بانک مرکزی و یا چاپ اوراق پایه پولی افزایش پیدا میکند و تورم را به دنبال خواهد داشت.»

او در ادامه به رشد اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد:« سال گذشته رشد اقتصادی 5 تا 6 درصد منفی بود و در سال 98 هم حتماً رشد اقتصادی منفی خواهد بود و در پایان سال حجم اقتصاد کشور نسبت به سال 96 و 97، کوچکتر خواهد شد. آن چیزی که تا به امروز مشخص است این است که تحریمها در ماههای آینده گسترش پیدا میکند و پیشبینی این است که فشارهای بیشتری بر بخش خصوصی بهویژه در حوزههای تجارت و تبادلات بانکی وارد شود. علاوه بر اینها شاهد اثرات منفی کاهش منابع دولتی هم از محل فروش نفت و هم درآمدهای گمرکی و سایر درآمدهای دولت در ماههای آینده و فشار بر بخش خصوصی بهخصوص در حوزههای تولیدی و توزیعی خواهیم بود. افزایش فشار مالیاتی نکته مهمی است؛ در بودجه سال آینده هم درآمدهای مالیاتی افزایش پیداکرده است، اگرچه میدانیم که خیلی از بنگاهها امسال درآمدشان نسبت به سال گذشته و 97 نسبت به سال 96 کاهش شدید پیداکرده است ولی متأسفانه آن چیزی که در بودجه دیدهشده، افزایش درآمدهای مالیاتی است. همچنین فشار تأمین اجتماعی حتماً در ماههای آینده روی فعالان بخش خصوصی و بنگاهها برای کسب درآمد بیشتر، افزایش پیدا خواهد کرد. و در کنار همه پیشبینی میشود که شاهد گسترش دخالتها در قیمتگذاریها باشیم که با خود مسائل بعدی را به دنبال خواهد داشت مانند احتکار و گرانفروشی که چالشهای خود را خواهد داشت.»

او در ادامه به تعطیلی بنگاههای اقتصادی اشاره کرد و گفت:« در سال 97 شاهد تعطیلی واحدها و بنگاهها بودیم و پیشبینی این است که در سال 98 هم به دلیل تحریمها و کمبود تقاضا بنگاههای بیشتری رو به تعطیلی بروند. و نتیجهگیری همه این بحثها این خواهد بود که شاهد افزایش نارضایتی هم در جامعه مردمی و هم تولید باشیم.»

رئیس اتاق تهران در ادامه از سخنان مقام معظم رهبری در جمع مسئولان کشور در ارتباط با مسائل اقتصادی تشکر کرد و گفت:« مقام معظم رهبری در جلسهای که همین ماه در 24 اردیبهشت با مسئولان نظام داشتند، تأکید بسیاری بر مسائل اقتصادی داشتند و پرداختن و حل مسائل اقتصادی را اولویت اصلی کشور در شرایط فعلی عنوان کردند. من فکر میکنم خیلی از مسائل و مطالبی که ما در سالهای گذشته و در طول این دوره به آنها اشاره کردهایم در سخنرانی و صحبتهای ایشان کاملاً مورد اشاره و توجه قرارگرفته بود و توجه به اینکه معیشت مردم و حل چالشهای اقتصادی کشور باید در اولویت قرار بگیرد مورد تأکید مقام معظم رهبری بود. ایشان اشاره به این داشتند که اقتصاد ایران ظرفیتها و پتانسیلهای بسیار خوب و قوی دارد و باید تلاش شود که از بحث تحریمها و مشکلاتی که پیشآمده عبور و تحریمها را تبدیل به یک فرصت کنیم و خیلی از مشکلات ساختاری که در اقتصاد ایران وجود دارد را بتوانیم با اتکا به مردم، بخش خصوصی و بنگاههای اقتصادی حل کنیم.»

مسعود خوانساری در ادامه به وظایف اتاق تهران در شرایط کنونی اقتصادی اشاره کرد و گفت:« هیات نمایندگان این دوره شرایط سختتری را از دور قبل ( سال 94 شروع دور هشتم) خواهد داشت و همه ما با روزهای سختتری روبهرو هستیم و باید تلاش بیشتری داشته باشیم برای عبور از شرایط کنونی و امیدواریم که هر چه زودتر مسائل به نحوی حل شود ولی پیشبینیها نشان میدهد در چند ماه آینده شرایط به همین شکل کنونی ادامه پیدا خواهد کرد. اتاق تهران باید در این شرایط مسئولیت بیشتری را عهدهدار شود و دولت هم باید قبول کند که هر چه بخش خصوصی بیشتر به حاشیه رانده شود ضرر آن به مردم، اقتصاد و خود دولت خواهد رسید. مهمترین خواسته ما در شرایط کنونی که مقام معظم رهبری هم بر آن تأکید کردند، اصلاح فضای کسبوکار است که باید در اولویت اول اتاق، دولت و سران قوا قرار گیرد. فکر میکنم اگر فضای کسبوکار بهبود پیدا کند میتوانیم خیلی از مشکلات کشور را حل کنیم.»

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن وعده داد:

گروه راه و مسکن: معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با تاکید بر این مطلب که پرونده مسکن مهر در سراسر کشور تا پایان امسال بسته می شود، گفت: با افتتاح پروژه ۷۹۸ واحدی مسكن مهر در شهر بيرجند، پرونده مسكن مهر در خراسانجنوبی، بسته شد.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی نبیان، ، در حاشیه مراسم افتتاح ۷۹۸ واحد مسکن مهر مجتمع شهید صیاد شیرازی بیرجند، در جمع خبرنگاران، گفت: پرونده مسکن مهر خراسان جنوبی با افتتاح فوق، بسته شد و این مهم با تلاش و همتی که در دولت وجود دارد رقم خورده است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با تاکید بر اینکه با سکانداری مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی، تکمیل و اتمام مسکن مهر جزو برنامههای با الویت وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این پنجمین استانی است که پروژه مسکن مهر آن به اتمام رسید و تا پایان سال تمامی مسکنهای مهر در سراسر کشور به جز پروژههایی که مشکلات حقوقی دارند، تکمیل و به مردم تحویل میشوند. مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، همچنین از افتتاح پروژه راهی در سفر به خراسانجنوبی خبر داد و گفت: شروع عملیات در منطقه ویژه اقتصادی و همینطور افتتاح پروژه راهی به طول ۱۶ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیاردتومان از دیگر دستاوردهای سفر وزیر راه و شهرسازی به خراسان جنوبی بود. نبیان با اعلام اینکه به همراه فرماندار و معاون عمرانی استاندار از شهر درمیان در خراسان جنوبی بازدید کرده است، اعلام کرد: مردم شهر درمیان مشکلاتی در خصوص مسکن داشتند که حل مشکلات آنها در بازدید و جلساتی که داشتیم در دستور کار قرار گرفت. امیدواریم با برنامه ریزی هایی که در استان انجام می شود و همچنین تصویب طرح جامع درمیان، بتوانیم مشکلات مسکن مهر درمیان را در هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن حل کنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی، طرح اقدام ملی را از دیگر اقدامات سازمان ملی زمین و مسکن برشمرد و گفت: ۴۰۰ هزار واحد مسکن قرار است در سال های ۹۸ و ۹۹ ساخته شود. ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۱۰۰ هزار واحد در بازافرینی شهری احداث میشود. وی یادآور شد: به منظور تحقق طرح اقدام ملی، مقرر شده است تا سازمان ملی زمین و مسکن در تامین زمین برای ۲۰۰ هزار واحدی که ۱۰۰ هزار واحد آن توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۱۰۰ هزار واحد آن توسط شرکت بازآفرینی شهری احداث می شود در جاهایی که زمین ندارند نهایت همکاری را داشته باشد. نبیان تامین زمین از سوی سازمان ملی زمین و مسکن را به منظور ساماندهی حاشیهنشینی سیستان و بلوچستان از اهم اقدامات برشمرد و گفت: در خراسانجنوبی تامین زمین برای اجرای طرح اقدام ملی ابلاغ شده است و در همین رابطه، مدیرکل راه و شهرسازی استان، در حال شناسایی زمین در استان است تا به سازمان پیشنهاد دهد و پس از بررسی در سازمان ملی زمین و مسکن، در اختیار طرح اقدام ملی قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص برنامه سازمان برای تامین زمین در شمال شهر بیرجند که با کمبود زمین مواجه است، گفت: از محل ۱۰ درصد زمين در شهرداریهای كل كشور اراضی مورد نياز فضای سبز در اختيار شهرداری ها قرار می گيرد كه در منطقه مذكور نيز پس از شناسايی توسط اداره كل راه و شهرسازی اقدامات بعدی برای واگذاری زمين فضای سبز به شهرداری انجام خواهد شد