وامها ربوی شدهاند

نماینده مردم نیریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که نشاط عامل رشد و نیاز بشری است بیان کرد: مدرسه باید شاد باشد و برخورد سلبی و عزل مدیر راه حل موضوع نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، اصغر مسعودی در نطق میان دستور جلسه جلنی امروز مجلس گفت: ضمن تبریک به مناسبت ماه رمضان و میلاد امام حسن (ع) کریم اهل بیت (ع) گفت: آمریکا که حامی تروریسم است ما را تحریم کرده و تهدید میکند. ما از این تحریمها و تهدیدها هراسی نداریم.

وی افزود: ما وارثان مکتب حسین (ع) تصمیم ظالمان نمیشویم بر چنگهی گرگ بوسه نمیزنیم.

 

غلبه بودجه بر برنامه ریزی!

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از غلبه بعد بودجه بر نهاد برنامه ریزی گفت: یکی از دلایل توسعه نامتوازن کشور غلبه بعد بودجه ای بر نهاد برنامه ریزی است.

احمد علی کیخا در همایش جهانی تنوع زیستی افزود: غلبه وجه بودجه ای در سازمان برنامه و بودجه سبب شده مقاومتی غیر منطقی در برابر برنامه ریزی ها شکل بگیرد به طوری که می توان گفت نهاد برنامه ریزی در کشور به فراموشی سپرده شده است. رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به وقوع سیلاب های اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: ناهماهنگی ها سبب شد با وجود اختصاص بودجه های مناسب، برنامه ریزی درستی برای توزیع نباشد و این امر مشکلات را بیشتر کرد.

 

وصول مالیات از درآمدهای باداورده

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به محورهای اصلی اصلاح ساختار بودجه، گفت: برای کاهش وابستگی بودجه به نفت و افزایش سهم درامدهای مالیاتی بایستی برنامه وصول مالیات از درآمدهای باداورده سفته بازان در اصلاح ساختار بودجه لحاظ شود. غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با خبرنگار تسنیم، با بیان اینکه منظور اصلی اصلاح ساختار بودجه تراز شدن واقعی درامدها و هزینههای دولت است، گفت: یکی از مشکلات ساختاری بودجه ایران ناترازی و غیر تنظیم بودن هزینه ها نسبت به درآمدهای سالیانه است. متاسفانه دولتها برای جبران کسری بودجه ایجاد شده به دنبال مدلهای مختلف استقراض، اعم از انتشار اوراق و... میروند که این موضوع در بلندمدت اثرات نامطلوبی روی بخشهای مختلف اقتصاد خواهد گذاشت

120 شرکت بزرگ تولیدی در لیست

دریافت تسهیلات ویژه گمرک

گمرک ایران با انتخاب 120 شرکت بزرگ تولیدی در قالب طرح فعالان مجاز اقتصادی (AEO) تسهیلاتی همچون ترخیص بدون توقف و حتی بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی کالا برای آنها در نظر گرفته است.

مهدی میراشرفی اظهار داشت: این 120 شرکت که تعدادی از آنها دانشبنیان هستند میتوانند کالاهایشان را از مسیر سبز گمرکی و بدون توقف ترخیص کند.

براساس گزارش گمرک ایران، وی افزود: یکی از مواردی که تولیدکنندگان را آزار میدهد بحث کمبود نقدینگی است و گمرک در راستای کمک به تولید و تولیدکنندگان قبول کرده است که کالا به صورت درصدی ترخیص شود؛ یعنی به اندازه حقوق و عوارض متعلقه از کالای وارداتی در گمرک نگهداری میشود و بقیه بدون اخذ حقوق و عوارض و ارزش افزوده به صاحب کالا داده میشود تا از گمرک خارج کند.

وی اضافه کرد: در این شیوه تولیدکننده میتواند پس از انتقال کالا به محل کارخانه یا واحد تولیدی و تولید کالا و عرصه آن به بازارهای داخلی یا صادراتی به گمرک مراجعه کند و حقوق و عوارض مربوط را پرداخت کند، این بالاترین و بهترین تسهیل و تشویق به شمار می رود که گمرک در حال اجرای آن است.

سقوط بورس وال استریت

در سایه مجازات هوآوی

در سایه اعمال محدودیتهای کاخ سفید بر شرکت ارتباطات «هوآوی» چین و تأثیر این اقدام بر بخش تکنولوژی به پایان رسید. به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، در سایه اعمال محدودیتهای کاخ سفید بر شرکت ارتباطات «هوآوی» چین و تأثیر این اقدام بر بخش تکنولوژی به پایان رسید. شاخص «داو جونز اینداستریال اوریج» با ریزش ۳۳ صدم درصدی به ۲۵۶۷۹.۷۶ واحد رسید و شاخص «استاندارد اند پورز ۵۰۰» با ریزش ۶۸ صدم درصدی به ۲۸۴۰.۰۹ واحد رسید. شاخص «نزداک المجمع» نیز با ریزش یک و ۴۶ صدم درصدی معاملات خود را در نقطه ۷۷۰۲.۳۸ واحد بست. اقدام امریکا در مجازات شرکت هوآوی چین نگرانیهایی در بازار نسبت به تشدید تنشهای تجاری بین واشنگتن- پکن به عنوان دو ابر اقتصاد جهان برانگیخته است.

ارزیابی های تجارت از یک ابزار مهم مالیاتی نشان می دهد؛

گروه اقتصاد کلان: مالیات بر عایدی سرمایه یکی از مهم ترین روشهای اتخاذ شده در کشورهای دنیا برای جلوگیری از فعالیتهای سوداگرانه، بازتوزیع درآمد و ثروت در جامعه و انسجام بخشی در بازار داراییها به نفع عموم جامعه است. بسیاری از فعالان اقتصادی موافق این مدل مالیاتی به خصوص برای بازارهای مسکن نیستند تا بتوانند بیشترین نفع را از نوسانات شدید قمیتی ببرند. در حال حاضر به دلایل متعدد بازارهایی همچون مسکن، خودرو، ارز و سکه ونظایر آن با تلاطم قیمتی ناشی از سوداگری و دلالی روبرو است که مالیات بر عایدی سرمایه میتواند در این بازارها بازدارنده باشد.

روز گذشته در حاشیه شورای گفت و گوی وزیر امور اقتصادی و دارایی از اقدام برای اجرایی شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد. فرهاد دژپسند گفت: طرح مالیات از عایدی از سرمایه جزئی از کار گسترده ای است که در دست اجرا داریم. به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری تسنیم، فرهاد دژپسند در حاشیه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی افزود: البته این کار باید به گونه ای انجام شود که انگیزه منفی ایجاد نکند. وی گفت: یک سری فعالیت های اختلال زا داریم که به واسطه آن جاذبه هایی ایجاد می شود و منابع به سمت آن می رود. دژپسند افزود: باید با وضع مالیات مانع از ایجاد اختلال در فعالیت های اقتصادی شد. وی گفت: در آینده نزدیک این پیشنهاد از طرف وزارت اقتصاد ارائه می شود.

  • جلوگیری از فعالیتهای سوداگرانه

    مالیات بر عایدی سرمایه یکی از بهترین روشهای اتخاذ شده در کشورهای دنیا برای جلوگیری از فعالیتهای سوداگرانه، بازتوزیع درآمد و ثروت در جامعه و انسجام بخشی در بازار داراییها به نفع عموم جامعه است. به گزارش مشرق، بسیاری از فعالان اقتصادی موافق این مدل مالیاتی به خصوص برای بازارهای مسکن نیستند تا بتوانند بیشترین نفع را از نوسانات شدید قمیتی ببرند. در حال حاضر به دلایل متعدد بازارهایی همچون مسکن، خودرو، ارز و سکه ونظایر آن با تلاطم قیمتی ناشی از سوداگری و دلالی روبرو است که مالیات بر عایدی سرمایه میتواند در این بازارها بازدارنده باشد. نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در دنیا چقدر است

  • مالیات بر عایدی سرمایه در سایر کشورها

    طبق پژوهش انجام شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، وضعیت نرخ مالیات بر عایدی سرمایه کشورهای OECD (بالغ بر ۳۵ کشور عضو سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی) در سال ۲۰۱۵ مشخص شده است.

    بالاترین نرخ با ۴۲ درصد متعلق به دانمارک است و فرانسه با ۳۴.۴ درصد و فنلاند با ۳۳ درصد به ترتیب رتبههای دوم و سوم را دارند.

    پایینترین نرخ مالیات بر عایدی سرمایه برای مجارستان با ۱۶ درصد، یونان با ۱۵ درصد و مکزیک با ۱۰ درصد است. برخی کشور نیز طبق جدول نرخ مالیات صفر دارند.

  • مالیات بر عایدی سرمایه باید تصویب و اجرا شود

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با انتقاد از وضعیت اجرا و تصویب پایه های مالیاتی مرتبط با مسکن گفت: مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه های خالی بایستی در مسیر تصویب و اجرا قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد در تمام دنیا مقابله با تورم ناشی از دلالی و سوداگری، از طریق شفافیت نظام مالی و اقتصادی و نهایتا از طریق نظام مالیاتی در دستور کار دولت ها قرار دارد.

    اجمد انارکی محمدی نماینده مردم رفسنجان و انار و عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مقاومتی نیوز بر لزوم وضع مالیات بر عایدی سرمایه به منظور گسترش عدالت و ساماندهی بازار مسکن تاکید کرد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد اهمیت وضع مالیات بر عایدی سرمایه و جایگزینی آن با یارانه های پنهان موجود در اقتصاد کشور اظهار داشت: مالیات بر عایدی سرمایه یکی از ضروریت های کشور است. در کشوری که ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان توزیع می شود، عده ای با استفاده از این ظرفیت و خیلی بیشتر از سهم خود، به سرمایه خود می افزایند که این امر با عدالت فاصله دارد. وی افزود: برای عدالت محوری یا باید یارانه پنهان به یارانه نقدی تبدیل شود و یا مالیات بر عایدی سرمایه اجرایی گردد. البته در بسیاری از کشورهایی که حتی یارانه پنهانی هم وجود ندارد مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد .

  • وضع مالیات، تنها راه مهار سوداگری در بازار مسکن

    یک کارشناس مسکن مالیات بر عایدی سرمایه را یک ابزار مناسب برای کاهش فعالیتهای سوداگرانه در بازار مسکن عنوان کرد.

    به گزارش اقتصادآنلاین، مهدی سلطان محمدی با بیان اینکه مقررات مالیاتی برای مقاصد مختلفی وضع میشود، گفت: در اینجا هدف سیاستدهی فعالیتهای بخش خصوصی و فعالین اقتصادی است و میخواهیم ببینیم چگونه معاملات سوداگرانه مسکن کاهش پیدا بکند؟ این کارشناس مسکن در توضیح فعالیت سوداگرانه، گفت: فردی که مسکنی را تهیه کرده تا آن را ظرف مدت کوتاهی به قیمت بالاتری بفروشد هدف سوداگری دارد زیرا معمولا کسی مسکن را برای مدتی کوتاه مدت یک تا سه ساله تهیه نمیکند و افق بلندتری مد نظرش است. سلطان محمدی در پاسخ به این پرسش که اولویت با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه است و یا خانههای خالی؟ گفت: اگر هدف کاهش معاملات سوداگرانه باشد مالیات بر عایدی املاک باید در مدت کوتاه در دستور کار قرار بگیرد و سازندگان را مستثنی بکند که متاسفانه قوانین ما این تفکیک را انجام نمیدهد.وی افزود: مالیات بر خانههای خالی با هدف شناسایی افرادی است که به هر دلیلی وارد عرصه فروش یا اجاره نشدند که من چندان به آن امیدوار نیستم زیرا هم شناسایی این افراد دشوار است و حتی اگر این شناسایی هم صورت بگیرد افراد به نحوی راهی پیدا کرده تا از این قانون بگریزند.این کارشناس مسکن خاطرنشان کرد: این مالیات صرفا باید بخش سوداگری را مدنظر قرار بدهد که البته مسکن به هر حال یک کالای مصرفی است و حتی کسانی که به هدف مصرف هم خانه تهیه میکنند به هر حال نگاه سرمایهای به بازار دارد و این وجه قابل حذف نیست.

 

 

یک فعال بازار سهام، معتقد است که در فصل مجامع اکثر سهامداران (حقیقیها و حقوقیها) در هر سطحی به سمت متمرکز کردن منابع روی سهام بنگاههایی می روند که در سال گذشته سودآوری مناسب و درصد تقسیم سود بالایی داشتند. سینا سلیمانی مدیر سرمایهگذاری شرکت مشاور تامینسرمایه نوین، ضمن بیان مطلب بالا در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، دلیل تقسیم سود بعد از مجمع را پر شدن پتانسیل سوددهی سهام پس از تقسیم سود دانست و گفت: در این شرایط سهمها با رشد همراه شده و به همین سبب سهامداران بعد از افزایش قیمت پس از مجمع و بازگشایی نماد، بازدهی مازادی را کسب میکنند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی که روند سودآوری شرکتها در سال ۹۸ بهتر از سال ۹۷ پیشبینی میشود، شرکت کردن در مجامع برای همه سهامداران جذاب است

مدیرعامل سرمایه گذاری دانایان پارس، بازار سرمایه را در میان مدت و بلند مدت بازاری بی رقیب توصیف کرد و گفت: این بازار از بسیاری از جهات برای سرمایه گذاران نسبت به دیگر بازارها امن تر است . شهاب الدین شمس در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) با بیان اینکه بازارهای موازی هرکدام ریسک های مخصوص به خود را دارند، اظهار داشت:بازار سرمایه قادر است ظرفیت های کسب بازده را به صورت روشن تری بازتاب دهد و به نظر می رسد آن بازدهی که از بازار سرمایه به دست می آید، در بازارهای دیگر به سادگی به دست نیاید . وی با اشاره به فصل برگزاری مجامع سالانه شرکت ها گفت: فصل مجامع امسال با گزارش های نسبتا خوب شرکت ها همراه شده است و به نظر می رسد شرکت ها بتوانند در گزارش های خود، پیش بینی سود خوبی داشته باشند .

در پایان معاملات دیروز رقم خورد؛

گروه بورس: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز با افزایش 3220 واحدی به رقم 215 هزار و 91 واحد رسید. به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری فارس، بر اساس اطلاعات شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دیروز هم مانند روز گذشته روند افزایشی داشته و شاخص کل در پایان معاملات با افزیش 3220 واحد به رقم 215 هزار و 91 واحد رسید. شاخص کل بامعیار هم وزن نیز 786 واحد رشد کرده و به رقم 47 هزار و 534 واحد رسید.

دیروز ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به 823 هزار میلیارد تومان رسید. معاملهگران بورس اوراق بهادار تهران دیروز بیش از 3.5 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق بهادار در قالب 262 هزار نوبت معامله و به ارزش 1210 میلیارد تومان داد و ستد کردند. دیروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی با افزایش 923 واحد به رقم 61 هزار و 656 واحد رسید و شاخص قیمت با معیار هم وزن 545 واحد رشد کرده و به رقم 32 هزار و 955 واحد رسید. شاخص آزاد شناور با افزایش 4224 واحد به رقم 242 هزار و 825 واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با افزایش 2592 واحد به رقم 161 هزار و 462 واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس با معاملات بلوکی با افزایش 5379 واحد به رقم 414 هزار و 150 واحد رسید. دیروز عمده نمادهای بورس در شاخص کل اثر مثبت داشتند که مهمترین این نمادها شامل فولاد، وبملت، پارس، فملی، کگل، مبین، فارس، بوده است. دیروز نمادهای پربیننده بورسی در گروه شرکتهای بانک، خودرو، سیمانی و ماشینسازی بوده است. نمادهای پربیننده شامل وتجارت با قیمت هر سهم 410 ریال، وبملت با قیمت هر سهم 3516 ریال، خساپا با قیمت هر سهم 1266 ریال، خودرو مربوط به ایران خودرو هر سهم 4283 ریال، بترانس مربوطه به ایران ترانسفو هر سهم 6638 ریال، فلوله، فولاد بودهاند. دیروز در فرابورس ایران شاخص کل افزایشی بوده و با رشد 21 واحد به رقم 2 هزار و 644 واحد رسید. دیروز معاملهگران فرابورس بیش از 960 میلیون سهام و حق تقدم در قالب 144 هزار نوبت معامله و به ارزش 660 میلیارد داد و ستد کردند. دیروز نمادهای دماوند، مارون، شاوان، سمگا، شپاس، هرمز، در تقویت شاخص کل بورس اثرگذار بودند و نماد زاگرس مربوط به پتروشییمی زاگرس بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است. نمادهای پربیننده فرابورس مربوط به شرکت ذوآهن اصفهان، توسعه وعمران استان کرمان، صنایع کاغذ پارس، سرمایهگذاری میراث فرهنگی، پتروشیمی زاگرس، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و بانک دی بودند. دیروز با پیام ناظر بازار برخی نمادها مانند رتکو، سصوفی، وآذر، متوقف شدند

مادامی که نرخ بهره بین بانکی تغییر نکند، میتوان انضباط بیشتر بانکها را اتفاق خوشایندی تلقی کرد. به گزارش بورس نیوز، کامران ندری کارشناس پولی و بانکی در گفتوگو با بورسنیوز در این خصوص بیان کرد: کاهش اضافه برداشت بانکها از بانکمرکزی اتفاق مثبتی برای نظام بانکی کشور است. وی افزود: نتیجه تدابیر و سختگیریهای بانک مرکزی، کنترل منابع بانک مرکزی بوده که سبب کنترل پایه و عدم افزایش حجم نقدینگی از محل اضافه برداشت بانک ها از منابع بانک مرکزی شده است. البته وقتی بانک ها کمتر به منابع بانک مرکزی دسترسی دارند و از منابع بین بانکی استفاده می کنند، احتمال افزایش نرخ بهره بین بانکی و همچنین افزایش ریسک بانکهایی که منابع خود را بیشتر قرض داده اند، وجود دارد. مادامی که نرخ بهره بین بانکی تغییر نکند، می توان انضباط بیشتر بانک ها را اتفاق خوشایندی تلقی کرد.

طی معاملات روز دوشنبه بورس انرژی ۴,۵۸۲ تن انواع فرآورده هیدروکربوری به ارزش ۳۱۷ میلیارد و ۷۹۳ میلیون ریال در بازار فیزیکی داد و ستد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، دوشنبه سی اردیبهشت ماه کالاهای حلال ۴۰۲ شرکت نفت ستاره خلیج فارس و آیزوریسایکل و بلندینگ نفتا حلال ۴۱۰ پالایش نفت شیراز در بازار فیزیکی عرضه شدند.

دیروز سه شنبه سی و یکم اردیبهشت ماه نیز کالاهای برش سنگین پتروشیمی جم، بلندینگ نفتا حلال ۴۱۰ پالایش نفت شیراز، پنتان پلاس پتروشیمی پارس، رافینت پتروشیمی بیستون، متانول پتروشیمی زاگرس، متانول پتروشیمی شیراز، متانول پتروشیمی فن آوران، میعانات گازی پتروشیمی رازی، میعانات گازی پالایش گاز ایلام و نیتروژن مایع پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی عرضه می شوند

سرمقاله

علی ابراهیمی

نماینده مجلس

کشاورزان برای عضویت در بیمه کشاورزی رغبت و تمایلی ندارد زیرا پرداخت غرامت در بیمه کشاورزی همسو با خسارتهای احتمالی در حوزه کشاوری نیست. صنعت کشاورزی صنعتی پر ریسک ومیزان خسارت نیز در این حوزه بالا است بنابراین باید بنیه اقتصادی...بیمه کشاورزی نیز متقارن با خسارتها باشد تا بتوان خسارت کشاورزان را در جریان تولید، پاسخ گو باشیم . کشاورزان انتظار دارند ، بیمه کشاورزی در حوادث غیر مترقبه وخسارتهای کشاورزی پشتیبانشان باشد اما مسئله اساسی این است که پرداخت غرامت بیمه کشاورزی ارتباط منطقی با میزان خسارتها در حوزه کشاورزی ندارد بنابراین این امر یکی از دلایل اساسی است که کشاورزان تمایل به عضویت در بیمه کشاورزی ندارند.برای بازگشت سریع کشاورزان پس از حوادث غیر مترقبه به جریان تولید الزامی است که بیمه کشاورزی حمایت مالی وبیمه ای را از تولید کننده بعمل آورد اما با توجه به اینکه ریسک و خسارت در حوزه کشاورزی بالا است ، دولت نیز باید در زمان ایجادخسارتها بویژه در حوادث غیر مترقبه به یاری کشاورزان بشتابد.

منبع: خانه ملت

یادداشت

مینا ابراهیمی بسابی

جامعه شناس

بخش مهمی از زندگی ما در ارتباط با نظام آموزش و پرورش می گذرد که جایگاه ویژه ای در نظام آموزشی دارد و با آموزش رسمی ، رایگان ، در دسترس ، و با کیفیت برای افراد توسط نهاد اجتماعی مدرسه مهارت ها ، دانش و معلومات ، ارزش های مطلوب ، و فرهنگ را از نسلی به نسل دیگر... منتقل می نماید . حال در این سیستم آموزشی نیازمند معلمان قدرتمند ، برتر و توجه به تحقق عدالت آموزشی و چگونگی برخورداری از فرصت ها و امکانات برابر آموزشی برای تربیت نیروی انسانی با اخلاق ، ماهر ، خلاق، و کارآفرین هستیم . بنابراین باید بدانیم که کودکانمان در چه مدرسه ای و با چه امکانات و خدماتی به تحصیل مشغولند و آیا عدالت آموزشی مورد نظر بر قرار است؟با نگاه به عملکرد نظام آموزش و پرورش در می یابیم که بنا به دلایلی به عدالت آموزشی مورد نظر نرسیده ایم . نمونه آن افزایش قارچ گونه موسسات کتب کمک آموزشی و مافیای کنکور و وجود مدارس خاص اعم از غیر انتفاعی ، نمونه دولتی ، هیئت امنایی و غیره است که از قدرت پول و سرمایه برخوردارند و رابطه ای محکم و ملموس بین ثروت و آموزش برقرار نموده اند.برخی از این مدارس دارای استانداردهای آموزشی و تربیتی نیستند و تنها با استفاده از شهریه های سرسام آور و ایجاد رقابت ناسالم و امکانات مادی و نیز گسترش فضاهای آموزشی بر پیشرفت و تدریس و یادگیری طوطی وار و پرکردن اذهان دانش آموزان از مطالب درسی تاثیر بسزایی دارند. همچنین موجب تفاوت آشکار میان آموزش کودکان فقیر و کم درآمد با کودکان ثروتمند و برخوردار از امکانات اقتصادی شده اند که امروزه با توجه به شرایط سخت اقتصادی برای خانوارهایی که صرفا درآمد ناچیزی برای حداقل زندگی را بویژه در کلان شهرها دارند نارضایتی و نگرانی هایی بوجود آورده اند . وجود این مدارس با برندهای خاص از چالش های جدی برآی نظام آموزش و پرورش ونشانه ای از تبعیض و بی عدالتی، ضعف آموزش دولتی ، آلوده نمودن مدارس و آموزش به معیارهای پولی و تقویت شکاف طبقاتی و دو قطبی شدن جامعه بر اساس توان و ثروت اقتصادی می شود. حال به منظور کاهش آسیب ها و معضلات و تربیت انسان سعادتمند در دو جهان باید تحولی اساسی و مهم در رویکرد و نگرش دست اندرکاران و سکانداران نظام آموزش و پرورش در جهت استفاده از روش های گوناگون و طرح های مبتنی بر عدالت آموزشی ایجاد گردد تا ارتفاع قله های رفیع نا برابری کاهش یابد .