قیمت CNG افزایش می باید

شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی نرخ جدید عرضه CNGرا اعلام کرد.به گزارش شانا، متن اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران درباره نرخ جدید قیمت CNG به این شرح است:در راستای اجرای بند ۴ تصویب نامه شماره ۱۷۴۱۹۵/ ت ۵۵۱۹۶ ه مورخ ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ هیئت محترم وزیران، بهمنظور تامین منابع مالی اجرای الزامهای ایمنی و هوشمندسازی جایگاههای عرضه سیانجی و کمک به تعویض مخازن وسایل نقلیه با سوخت سیانجی، از 1 /3/98 هر کیلوگرم گاز طبیعی فشرده شده به قیمت ۶ هزار و ۵۶۸ ریال عرضه خواهد شد.در این رابطه حمید قاسمی مدیر طرح CNG از افزایش ۱۰ درصدی قیمت سیانجی خبر داد و گفت: این افزایش بهمنزله صندوق پسانداز برای صاحبان خودروهای گازسوز است.

 

سهم 11 درصدی ایران در پرداخت یارانه انرژی جهان

اردشیر دادرس رییس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت سی.ان.جی به لزوم توجه به نظام رگولاتوری برای چهار حامل انرژی اشاره کرد و گفت: در دنیا 350 میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می شود که سهم ایران 38 میلیارد دلار است.وی گفت: نمایندگان مجلس و مرکز پژوهش های مجلس در این راه کمک کردند تا در صنعت سی.ان.جی کارمزد جایگاه ها را دریافت کنیم.وی مشکلات صنعت سی.ان.جی با شرکت های گاز و نفت را شامل تناسب 65 درصدی قیمت سی.ان.جی با بنزین، عدم وجود قرارداد با شرکت ملی گاز و ارایه ضمانت نامه برای قبوض یک ماهه و 45 روزه، ممنوعیت قطع گاز طبق ماده 25 فضای کسب و کار و .... دانست.

 

پتروشیمی صد در صد میتواند جای خالی نفت پُرکند

علیمحمد بساق زاده مدیر طرحهای شرکت صنایع ملی پتروشیمی گفت: با توجه به پشتیبانی دولت و هلدینگهای قوی که تشکیل شده پتروشیمی میتواند تمام مواد نفتی را تبدیل به مواد پتروشیمی کرده و صادر کند.وی در گفتوگو با ایلنا، درباره اینکه پتروشیمی چقدر میتواند به جای نفت در شرایط تحریم درآمدزایی کند، اظهار داشت: پتروشیمی صد در صد میتواند جای خالی نفت را در شرایط تحریم صادرات پُر کند.وی ادامه داد: قبلا پتروشیمیها در NGLها دخالتی نداشتند، اما اکنون بالادست، NGLها را پتروشیمیها انجام میدهند. با توجه به پشتیبانی دولت و هلدینگهای قوی که تشکیل شده پتروشیمی میتواند تمام مواد نفتی را تبدیل به مواد پتروشیمی کرده و صادر کند.

ادامه صادرات سوخت با کیفیت

ایران به افغانستان

جعفر پورفرجودی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: ممنوعیت اعمال شده از سوی مقامات افغانستان در خصوص صادرات سوخت مربوط به مشتقات هیدروکربوری غیراستانداردی است که بخش خصوصی صادر کرده است.وی در گفتوگو با ایلنا، گفت: در حال حاضر صادرات سوخت با کیفیت ایران به افغانستان طبق روال قبلی ادامه دارد و خللی در این روند بوجود نیامده است.وی خاطرنشان کرد: ممنوعیت اعمال شده از سوی مقامات افغانستان مربوط به مشتقات هیدروکربوری غیراستانداردی است که بخش خصوصی صادر کرده است.

اجلاس همکاریهای اقتصادی با روسیه

در تهران

رضا اردکانیان وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران و الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه در تماس تلفنی در مورد نشست آتی کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران و روسیه، دومین همایش تجاری ایران و قفقاز شمالی و پروژههای مشترک دو جانبه گفتگو کردند.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، روسای کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران و روسیه در این گفتگو ضمن مرور آخرین روند همکاریهای اقتصادی و پروژههای میان دو کشور، در خصوص نحوه برگزاری پانزدهمین اجلاس مشترک همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران و روسیه، برقی سازی راه آهن گرمسار- اینچه برون، احداث چهار واحد حرارتی توسط روسیه در هرمزگان و سایر محورهای همکاری به بحث و گفتگو پرداختند.

تخلیه ۳ سد تهران به دلیل احتمال

وقوع بارانهای سیل آسا

سید حسن رضوی مدیرعامل شرکت آب منطقهای تهران از تخلیه سه سد کرج، لتیان و ماملو به دلیل پیشبینی سازمان هواشناسی در مورد احتمال وقوع بارانهای سیل آسا خبر داد. وی در گفتوگو با ایسنا، در مورد آخرین وضعیت سدهای تهران توضیح داد: سد طالقان سرریز شد و سد ماملو نیز در شرف سرریز شدن است. البته در حال حاضر سه سد کرج، لتیان و ماملو تخلیه میشوند. به عبارت دیگر در حال حاضر خروجی سدها بیشتر از ورودی آنها است.وی ادامه داد: تخلیه سدها به این دلیل صورت میگیرد که سازمان هواشناسی و مجموعههای مرتبط با وزارت نیرو برای روزهای آینده بارندگی سیل آسا را پیشبینی کردهاند که البته احتمال وقوع آن ۵۰ درصد است.

بیژن زنگنه تشریح کرد؛

گروه انرژی: بورس نفت ایران از آبان ماه سال گذشته برای ایجاد تنوع در مسیر فروش نفت شروع به کار کرد. تا کنون روند عرضه نفت در بورس با فراز و نشیب هایی همراه بوده است. مشتریان هم با توجه به این موضوع از نفت عرضه شده، استقبالهای متفاوتی کرده اند. پس از روند منظمی که بورس نفت ایران داشت و در آخرین عرضه آن 70 هزار بشکه نفت به فروش رسید، سه شنبه هفته گذشته 24 اردیبهشت بر خلاف انتظارات، نفتی در بورس عرضه نشد. با این حال روز 31 اردیبهشت ماه در دهمین عرضه 2 میلیون بشکه نفت خام سبک با قیمت پایه 67 دلار و 28 سنت به ازای هر بشکه به بورس انرژی رفت که بدون مشتری ماند.

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از خانه ملت، بیژن زنگنه درباره دهمین مرحله عرضه نفت خام سبک در بورس انرژی گفته بود : این مرحله از عرضه نیز همچون مراحل پیشین خواهد بود. وزارت نفت موظف است هر ماه مقدار مشخصی نفت و میعانات گازی عرضه کند، بنابراین بر مبنای شیوهنامه ابلاغی در هفتههای گذشته و قانون بودجه کل کشور این محمولهها عرضه خواهد شد.

وی با بیان اینکه محمولههای عرضه نفت در بورس تا حد امکان کوچک شده، بنابراین امکان خوبی برای خریداران فراهم شده است، افزود: لجستیک (مدیریت جریان کالا، اطلاعات بین محل تولید تا نقطه مصرف برای برآورده کردن نیازهای مصرفی) آن نیز توسط وزارت نفت برای تحویل این محمولههای کوچک آماده شده است.

وزیر نفت ادامه داد: همچنین تسهیلات بسیاری نیز برای خریداران مانند تعهدهای ریالی و اعتباری در نظر گرفته شده است، البته باید ابتدا ۶ درصد مبلغ را بهعنوان ضمانت قرار دهند و سپس بقیه پول در طول زمان و قبل از بارگیری محموله از آنها دریافت میشود.

  • موفقیت در زمینه عرضه نفت در بورس انرژی زمانبر است

    زنگنه در ارزیابی عرضههای نفت و میعانات گازی تاکنون در بورس انرژی، عنوان کرد: این عرضهها کم و بیش موفق بوده و امید است با رفع مشکلات و ناآشناییها بتوانیم عرضه را گستردهتر کنیم، زیرا بیشتر فعالان عرصه بورس معتقدند به دست آوردن موفقیت چشمگیر در زمینه عرضه نفت در بورس کمی زمانبر است، بنابراین وارد میدان شدن کنشگران و فعالان این عرصه به زمان نیاز دارد.

  • نمیتوانم درخواستهای نفتی ایران در مهلت ۶۰ روز به اروپا را صریح بیان کنم

    وزیر نفت درباره اینکه در مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا چه درخواستهایی برای فروش نفت دیده شده است، تصریح کرد: اگرچه نمیتوانم در این باره صریح صحبت کنم، اما وزارت امور خارجه، مدیریت کار را با نظارت و سیاستهای شورای عالی امنیت ملی لحاظ میکند، وزارت نفت نیز با آنها بسیار هماهنگ است، من و دکتر ظریف کارها را دنبال میکنیم و مرتبط با موضوع، ملاقاتهایی داریم و از طرف ایران کارها با حسننیت دنبال میشود و انشاءالله پاسخ این حسن نیتها داده شود.

  • دهمین عرضه نفت خام در بورس بدون مشتری ماند

    همچنین امیرحسین تبیانیان نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه در عرضه نفت خام در بورس معاملهای صورت نگرفت، درباره تغییرات حاصل شده جدید اظهار داشت: تغییرات مربوط به شیوه نامه جدید است که بر اساس قانون بودجه سال 98 ابلاغ شده و عمده موضوع مربوط به شیوه قیمت گذاری است که باعث میشود که قیمت گذاری داخل بورس بیشترین شباهت را با معاملات خارج از بورس پیدا کند و ریسک کمتری متوجه خریدار شود.

    وی افزود: علاوه بر این حجم محمولهها نیز تغییراتی داشته به نحوی که قبلا حجم محمولههای زمینی و دریایی هر دو حداقل 35 هزار بشکه بود که اکنون برای رقم قابل عرضه برای محمولههای زمینی به 1000 بشکه کاهش یافته است.

    نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی تاکید کرد: به دلیل اینکه برای حمل زمینی محمولهها کوچک هستند، حداقل میزانی که بارگیری میشود 1000 بشکه تعیین شده تا خریداران محمولههای زمینی نیاز به تعهدات مالی زیادی نداشته باشند و بارگیری حجم پایین را راحتتر انجام دهند.

    وی در در رابطه با عرضه گازوئیل و فرآورده­های نفتی در بورس گفت: بندهایی که در قانون بودجه وجود دارد، مربوط به نفت خام و میعانات گازی است؛ در مورد عرضه­ سایر فرآورده­ها در بورس تکلیفی وجود ندارد؛ این موضوع در اختیار وزارت نفت است که یک چنین تصمیمی را داشته باشد یا نه؛ قاعدتاً اگر تصمیم وزارت نفت در این خصوص وجود داشته باشد به محض ابلاغ، عملیاتی خواهد­شد.

اسکندر زند، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی در همایش روز جهانی تنوع زیستی که در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزارشد، اظهار کرد: براساس آمار و گزارشها یک میلیون گونه در دهه آینده در معرض انقراض هستند، در حالیکه تنوع زیستی ارزشهای اقتصادی، اکلوژیک فرهنگی و زیباشناسی دارد.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی افزود: اگر زیرساختهای تنوع زیستی آسیب ببیند، اقتصاد، فرهنگ و بهداشت در معرض خطر قرار میگیرد چرا که حیات کره زمین به این موجودات وابسته است.وی با اشاره به اینکه اقتصاد ۴ برابر و تجارت و ۱۰ برابر رشد داشته است، بیان کرد: براساس آمار حاصلخیزی خاک ۲۵ درصد کاهش و انتشار گازهای گلخانهای ۲ برابر افزایش داشته است که از این رو باید با طبیعیت مهربانتر باشیم چرا که گونههای زیادی در معرض انقراض هستند.

حمید ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام: قیمت دام زنده در سه ماه گذشته ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان کاهش داشته و این روند ادامه مییابد.به گزارش صدا و سيما؛ وی گفت: قیمت دام زنده در سه ماه گذشته ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان کاهش داشته و قیمت لاشه گوسفندی به حدود ۷۵ هزار تومان رسیده و با توجه به واردات انجام شده و ذخایر موجود، این روند کاهشی ادامه خواهد داشت.وی اظهار داشت: علی رغم اینکه قیمت مصوب مرغ ۱۱۵۰۰ تومان است، اما در حال حاضر این محصول در بازار با قیمت پایینتر از نرخ مصوب و به ازای هر کیلو بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۰۵۰۰ در حال عرضه است.وی افزود: در این شرایط برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان و افزایش انگیزه شان، شرکت پشتیبانی امور دام در حال خرید مرغ منجمد از تولیدکنندگان با قیمت ۱۱۵۰۰ تومان است.

پس از ملخ و پروانه حالا نوبت سوسک و زنبور است

حامد فرضی مدیرکل منابع طبیعی البرز ضمن ابراز نگرانی از مشاهده دو آفت خطرناک سوسک سرشاخهخوار و زنبور ساقهخوار در البرز گفت: سوسک سرشاخهخوار به گونههای بادام خسارت وارد میکند و زنبورهای ساقه خوار هم گونههای عرعر و زبان گنجشک را به شدت آلوده کرده است.وی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: امسال پوشش گیاهی مناسب مراتع موجب شده تا تعداد زیادی پروانه موسوم به «خانم قشنگ» یا «خانم رنگی» در مراتع و مزارع استان مشاهده شود.وی ابراز کرد: نخستین گونه سوسک سرشاخهخوار است که به گونههای بادام خسارت وارد میکند و دومین گونه، زنبورهای ساقه خوار بوده که گونههای عرعر و زبان گنجشک را به شدت آلوده کرده است.

هجوم ملخ تا اواسط شهریور ادامه خواهد داشت

محمدرضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات گفت: تا پایان بیست و نهمین روز از اردیبهشت سال جاری ۲۸۲ هزار هکتار مبارزه بر علیه ملخهای صحرایی صورت گرفته که خسارت بسیار جزئی به باغات شهر رودان در استان هرمزگان وارد شده است. وی در گفت وگو با میزان در خصوص آخرین وضعیت مقابله با ملخ صحرایی اظهار کرد: طبق آخرین آمار سازمان حفظ نباتات، طی ۱۴۷ مرتبه از هجوم ملخها، بیش از ۲۸۲ هزار هکتار مبارزه در هشت استان صورت گرفته که بیشترین میزان آن در استان سیستان و بلوچستان به رقم ۷۶ هزار و ۲۱۰ هکتار بوده است.وی متذکر شد: طبق پیش بینیهای سازمان فائو ریزشهای جدید ملخ به نوار جنوبی کشور از ابتدای هفته آینده رخ خواهد داد و آن طورکه این سازمان اعلام کرده، هجوم ملخها تا اواسط شهریور ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

روند کاهشی قیمت مرغ در بازار

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ در خرده فروشیها ۱۰ هزار و ۳۰۰ تا ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان است.وی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از روند کاهشی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۳۰۰ تا ۷ هزار و ۴۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشیها ۱۰ هزار و ۳۰۰ تا ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان است.وی ازدیاد عرضه در برابر تقاضا را دلیل اصلی کاهش قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: طبق روال همه ساله جوجه ریزی بیشتری برای ماه مبارک رمضان نسبت به ایام عادی سال صورت گرفته است، اما امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کشش چندانی در بازار وجود ندارد که در نهایت کاهش تقاضا نسبت به عرضه، افت قیمت مرغ و زیان مرغداران در بازار را به همراه داشته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

گروه اصناف: بازار لوازم خانگی همچنان روزهای پرالتهابی را میگذراند و به اذعان متقاضیان خرید لوازم خانگی، گرانی در این بازار بیداد میکند. گرایش خریداران به خرید لوازم خانگی خارجی بهویژه تولیدات دو برند «الجی» و «سامسونگ» بهحدی است که بعضا برخی خانوادهها حاضر به پرداخت چندین برابر قیمت واقعی یکی از لوازم خانگی این دو برند هستند. این در حالی است که به گفته سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره احتمال حضور شرکتهای چینی به جای کرهایها در بازار لوازم خانگی، گفت: خروج کشورهایی مانند کره از بازار ایران فرصت تازهای برای شکوفایی تولیدکنندگان داخلی در این عرصه است.

سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خانه ملت درباره احتمال حضور شرکتهای چینی به جای کرهایها در بازار لوازم خانگی، گفت: ظرفیت و پتانسیل کشور برای تولید لوازم خانگی بسیار بالاست و خروج کشورهایی مانند کره از بازار ایران فرصت تازهای برای شکوفایی تولیدکنندگان داخلی در این عرصه است.

وی با بیان از ضرورت توجه شرکتهای تولیدکننده لوازم خانگی به گارانتی، خدمات پس از فروش و شبکههای توزیع افزود:اگرچه کیفیت لوازم خانگی ایرانی بهتر از شرکتهای چینی است اما تولیدکنندگان داخلی باید به مسائلی مانند مشتری مداری، گارانتی، خدمات پس از فروش، شبکههای توزیع و... توجه کنند.وی اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید از فرصت به وجود آمده استفاده کند و تولید و فروش لوازم خانگی ایرانی را در بازار گسترش دهد.

مواد مورد نیاز تولید لوازم خانگی در داخل کشور موجود است

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی میتوانند قطعات مورد نیاز را وارد کنند، خاطرنشان کرد: تقریبا تمام مواد مورد نیاز تولید لوازم خانگی به جز برخی از آنها در داخل موجود است البته در سایر کشورها نیز 100 درصد یک محصول در داخل تولید نمیشود و قطعات یا مواد اولیه از سایر کشورها براساس ظرفیتسنجی وارد میشود.

  • افزایش قیمت لوازم خانگی طی یک سال گذشته چه علتی داشت؟

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی طی یک سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: در یک سال گذشته قیمت تمامی مواد اولیه موردنیاز تولید این محصولات افزایش پیدا کرد به طور مثال اگرچه سیم مسی، آلومینیوم، فولاد، پلاستیک و... موردنیاز تولید لوازم خانگی از داخل تامین میشود اما از آنجایی که این مواد قابلیت صادرات دارند افزایش قیمت چشمگیری پیدا کردند در نتیجه محصول نهایی-لوازم خانگی- نیز گران شد.

  • همه برندهای لوازم خانگی کشور، ایرانی اند

    پیش از این عباس هاشمی مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود: در بازار لوازم خانگی ایران، برند خارجی معنی ندارد، زیرا حتی برندهایی نظیر ال جی، سامسونگ، دوو و غیره همگی با سرمایه گذاری ایرانی در کشورمان مستقر شده و به فعالیت می پردازند و در حقیقت ایرانی اند.

    به گفته وی: همه شرکت هایی که در کشورمان تولید داشته و محصول به بازار عرضه می کنند، مکلف به تبعیت از قوانین داخلی هستند و بر این اساس، افزایش قیمت هایشان مطابق فرمول هایی تحت نظارت سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انجام می شود.

    وی به تحریم های اقتصادی اشاره کرد و گفت: تحریم ها موجب بروز محدودیت هایی برای تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز کارخانجات شد، همچنین مشکلات ارزی و زمانبر شدن تعیین تکلیف موضوع در بانک مرکزی، شرکت های تولیدکننده را بین چهار تا پنج ماه با مشکل تامین ارز و در نتیجه تامین مواد اولیه و قطعات مواجه کرد.

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: جمع آوری تخم مرغ مازاد از سطح بازار، نرخ این محصول را حدود ۴٠٠ تومان افزایش داده است.وی در گفتگو با مهر با بیان اینکه اتحادیه سراسری مرغداران میهن، جمع آوری تخم مرغ مازاد تولیدکنندگان را در برخی نقاط کشور آغاز کرده است، گفت: در استان قزوین، قراردادهای مورد نظر برای این کار تدوین و آماده شده و سردخانهای در تاکستان تخم مرغها را از تولیدکنندگان تحویل میگیرد.وی ادامه داد: در استانهای تهران و البرز نیز طی یکی دو روز آینده این طرح اجرا میشود.به گفته نبی پور تا پایان هفته جاری نیز طرح مذکور در اکثر استانهای کشور اجرایی خواهد شد.وی افزود: این تخم مرغها یا صادر میشوند .

داوود سعادتی نژاد رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک در خصوص دلایل افزایش قیمت تایر پراید در بازار افزود: هر کالایی که تقاضایش زیاد و عرضه اش محدود باشد، به طور حتم شاهد افزایش قیمت خواهد بود.وی در گفتوگو با تسنیم، با اعلام اینکه اگر توزیع همچنان کند و کم باشد فروش تایرهای قاچاق در بازار رونق پیدا میکند، افزود: در حال حاضر قیمت تایر پراید در کارخانه 284 هزار تومان است اما در بازار با قیمت 530 هزار تومان به فروش می رسد. قیمت تایر سمند نیز در کارخانه 375 هزار تومان است اما در بازار با قیمت 510 هزار تومان فروخته می شود.وی افزود: هر کالایی که تقاضایش زیاد و عرضه اش محدود باشد، به طور حتم شاهد افزایش قیمت خواهد بود.