320 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد

حمید سرداری مجری طرحهای بیع متقابل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی در نشستی خبری از وارد مدار شدن دو واحد بخار 320 مگاواتی نیروگاه جهرم طی هفته جاری و با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و رضا اردکانیان وزیر نیرو خبر داد.به گزارش ایلنا، وی اظهار داشت: نیروگاههای گازی و بخار هر کدام بخشی از انرژی مورد نیاز کشور را تامین میکنند. در حال حاضر نیروگاههای گازی موجود کشور 20 هزار مگاوات و با راندمان 32 درصد کار میکنند که با افزایش راندمان تبدیل به سیکل ترکیبی شده و رقم راندمان به 48 درصد خواهد رسید.وی با اشاره به نیروگاه جهرم گفت: قرارداد تبدیل این نیروگاه به سیکل ترکیبی در قالب بیع متقابل با بخش خصوصی منعقد شد.

 

فشار سیاسی دلیلی بر توقف دوکشتی

سامان رضایی دبیر انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران اظهار کرد: در چند ماه گذشته به دلایل سیاسی، شرکتهای کشتیرانی ایرانی را به طرق مختلف تحت فشار قرار میدهند به گونهای که در معدودی از موارد در بنادر کشورهای مختلف دو کشتی به بهانههای واهی توقیف شدند یا در ادامه سفر قانونی این کشتیها مانع تراشی شد.وی در گفتوگو با ایسنا گفت: از شواهد و قرائن چنین بر میآید چنین برخوردهای خارج از عرف دریانوردی تنها ریشه در مسائل و تحولات سیاسی اخیر دارد که با روح آزادی کشتیرانی و برخورداری تمامی ملتها از دریاها منافات دارد.رضایی عنوان کرد: هیچ یکاز پرسنل نفتکش، ملیت ایرانی ندارند.

 

خارجی ها خریدار نفت بورسی میشوند

امیرحسین تبیانیان، نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس با اشاره به اینکه در سیستم بورس امکان حضور مشتریان خارجی هم وجود دارد، ادامه داد: بر اساس اعلام بورس، تا کنون برای تعدادی از افراد حقیقی و حقوقی خارجی کد سهامداری بورس نیز صادر شده است و علاوه بر آن عدهای نیز برای حضور در این معاملات به شرکت ملی نفت ایران مراجعه کردهاند.به گزارش ایرنا، افزود: به گفته وی، با اقدامات صورت گرفته، برای ورود و خروج و انجام معاملات خارجیها در بورس انرژی و خرید و فروش نفت خام محدودیتی وجود ندارد. از آنجا که این محمولهها با هدف صادرات در بورس انرژی عرضه میشوند اما هنوز خریداران خارجی بدون واسطه در بورس برای خرید نفت اقدام نکردهاند.

هر تنشی در خلیج فارس

مستقیماً بر قیمت نفت اثر میگذارد

اسد الله قره خانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تنشهای اخیر در خلیج فارس و تأثیر آن بر قیمت نفت بیان کرد: افرادی که در عرصه اقتصاد نفت صاحب نظر هستند و پیش بینیهای لازم را نیز دارند شاهد بودند که در اثر تنشهای اخیر در خلیج فارس درصدی از قیمت نفت افزایش یافت ولیکن اگر این تنشها در خلیج فارس استمرار داشته باشد و یا گسترش پیدا کند قطعاً افزایش چشمگیری در قیمت نفت شاهد خواهیم بود.اسد الله قره خانی در گفت و گو با ایسنا ، ادامه با اشاره به شرایط فروش نفت ایران بعد از تحریمهای آمریکا گفت: شرایط فروش نفت در موقعیت کنونی قطعاً برای ایران آسان نیست و موانع متعددی را تحریمها برای فروش رسمی نفت ایجاد کرده است. دولتها به سبب اینکه مراوداتی با آمریکا دارند و سیستم مالی و سرمایه گذاری آنها با آمریکا مرتبط است «به صورت رسمی» تمایلی به خرید نفت از ایران را ندارند.

حرکت نفتکش نروژی

به سوی ایران پس از تعمیر

نفت کش نروژی پس از تعمیر به سمت ایران حرکت کرد.به گزارش ایلنا به نقل از بلومبرگ، نفتکش آندریا ویکتوری یکی از چهار نفتکشی که ماه می بر اساس انفجار در نزدیکی بندر «فجیره» امارات و در آبهای عمان دچار آسیبدیدگی شده بود، پس از تعمیر در بندر «رشید» واقع در دوبی با بارگیری سوخت عازم ایران شد. مقصد این نفتکش بندر امام خمینی در ایران است.

میزان حجم آب مخازن سدها

ارتفاع بارندگی در کل ایران در اردیبهشتماه امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته، ۱۰۶ درصد افزایش و حجم آب موجود مخازن سدها هم نسبت به ماه گذشته، ۸۲ درصد کاهش داشته است.به گزارش ایسنا، ارتفاع بارندگی در کل کشور نسبت به زمان مشابه سال آبی گذشته ۱۰۶ درصد و ارتفاع بارندگی در کل کشور نسبت به میانگین بلندمدت ۴۲ درصد افزایش داشته است. ارتفاع بارندگی در کل کشور (۱۲.۹ میلیمتر) نسبت به فروردینماه (۱۱۲.۴ میلیمتر)، ۸۸.۵ درصد کاهش داشته است. همچنین حجم ریزشهای جوی در اردیبهشتماه ۱۳۹۸ (۲۱.۳ میلیارد مترمکعب نسبت به ماه گذشته (۱۸۵.۲ میلیارد مترمکعب) ۸۸.۵ درصد کاهش داشته است.همچنین حجم آب موجود مخازن سدهای کل کشور در اردیبهشتماه (۱۵۲۰ میلیون مترمکعب) نسبت به ماه گذشته (۸۳۷۶ میلیون مترمکعب) ۸۲ درصد کاهش داشته است.

سخنگوی صنعت برق در گفتوگو با میزان خبر داد؛

گروه انرژی: سخنگوی صنعت برق گفت:طرح قطعی برق ادارات پر مصرف از روز شنبه ۱۵ تیر ماه به تمام دستگاه های اجرایی ابلاغ شده و ملاک تشخیص مصرف یک دوره است.

مصطفی رجبی مشهدی در گفتوگو با میزان در خصوص جزئیات قطعی برق ادارات پرمصرف اظهار کرد: دستگاههای اجرایی ملی و استانی، تامین اجتماعی، بانک ها، دانشگاه ها، موسسات مالی و شهرداریها مشمول این
طرح هستند.

وی در زمینه سازو کار تشخیص ادارات پر مصرف گفت: ادارات و سازمانها باید حداقل دمای چیلرها را بر روی عدد ۲۵ تنظیم کنند که این موضوع با بازدیدهای میدانی قابل تشخیص است.

سخنگوی صنعت برق روش دیگر تشخیص ادارات پرمصرف را بررسی کنتورهای هوشمند نصب شده در دستگاههای اجرایی دانست و افزود: مصرف برق در پایان دوره ملاک تشخیص پرمصرفی سازمانها و ادارات است و هیچ سازمانی با مصرف بالا در یک روز مشمول قطعی برق نخواهد شد.

رجبی با اشاره به اینکه نامه استاندار به تمام دستگاههای مشمول این طرح ابلاغ شده است عنوان کرد: این طرح از روز شنبه ۱۵ تیر ماه به تمام دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است و، چون در این نامه مسئولین سازمانها طرف خطاب هستد پیش بینی میشود که نظارت کافی از سوی آنها صورت گیرد.

وی در خصوص هشدار و اطلاع رسانی به ادارات و سازمانهای پرمصرف گفت: در این زمینه اطلاع رسانی لازم باتوجه به نامه استاندار صورت گرفته است و روسای دستگاهها از این موضوع مطلع هستند. گفتنی است با دستور استاندار تهران، تمامی دستگاههای اجرایی پایتخت، تا پایان تابستان سال جاری، موظف به رعایت حداقل ۱۰ درصد کاهش برق مصرفی خود نسبت به مدت مشابه سال قبل شدند. در همین راستا شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ نیز بهعنوان مسئول نظارت بر عملکرد دستگاههای مزبور، موظف است ضمن ارائه گزارش ماهانه از عملکرد سازمانهانسبت به قطع برق اداراتی که مصرف خود را به میزان تعیین شده کاهش ندادهاند، اقدام کند.

  • صرفه جويي 3 هزار مگاوات برق با تغيير ساعت كاری

    همچنین در خبری دیگر همایون حائری معاون وزير نيرو در امور برق و انرژی افزود: تاکنون تغییر ساعات کاری ادارات بیش از 3 هزار مگاوات صرفه جویی در مصرف برق در پی داشت که بی شک انتقال این میزان انرژی به بخش تولید اثرات بی شماری برای کشور خواهد داشت.

  • برق ادارات پرمصرف پایتخت قطع میشود

    اخیرا نوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران گفته بود تمامی دستگاههای اجرایی ملی و استانی، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی، بانکها و موسسات مالی، سازمانها و نهادهای عمومی غیردولتی و شهرداریهای استان را مکلف کرد با تنظیم دمای سیستمهای سرمایشی و بهکارگیری مولدهای خودتامین، میزان مصرف برق خود را در تابستان، نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان حداقل ۱۰ درصد کاهش دهند.

    بر اساس دستور استاندار، شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ بهعنوان مسئول نظارت بر عملکرد دستگاههای مزبور، موظف است ضمن ارائه گزارش ماهانه از عملکرد سازمانهای اشاره شده، نسبت به قطع برق اداراتی که مصرف خود را به میزان تعیین شده کاهش ندادهاند، اقدام کند.

  • شرایط هشدار مصرف زیاد برق برای اغلب نقاط کشور

    بررسی میزان مصرف برق در روز یک شنبه 16 تیرماه نشان میدهد گرمای هوا، مصرف برق در اغلب نقاط کشور را به شرایط هشدار رسانده است.

    طبق گزارش توانیر برق، نقاط کشور در منطقه زرد قرار گرفته اند که نشاندهنده مصرف برق آنها رو به افزایش است و مشترکان در این مناطق میتوانند با کاهش حداقل 5 درصد
    از میزان برق مصرفی خود، در وضعیت سبز و پایدار قرار گیرند.

    همچنین در کلانشهر مشهد و استان سمنان در منطقه قرمز قرار دارند و ضروریست ساکنین این نواحی با کاهش حداقل 10 درصد از برق مصرفی خود شرایط را برای تداوم تأمین برق پایدار در این بخشها امکانپذیر نمایند.

عدیل سروی رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در خصوص میزان تولید کفت: امسال اتفاقات خوبی برای این صنعت افتاد و تعداد استانهایی که در نوغانداری فعالیت میکردند از ۲۲ استان به ۳۱ استان افزایش پیدا کرد.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، وی افزود: همچنین میزان توزیع تخم نوغان در سطح کشور به ۳۹ هزار و ۷۵۰ جعبه رسید که نسبت به سال گذشته که ۲۵ هزار و ۷۱۰ جعبه بود معادل ۵۵ درصد افزایش داشت و این میزان توزیع تخم نوغان در ۱۰ سال گذشته بیشترین رقم محسوب میشودوی افزود: این صنعت ارزشافزوده بسیار بالایی دارد و با توجه به اقلیم کشور ما نهال توت در اکثر استانهای ایران قابل رویش و سازگار با محیطزیست است و به
همین دلیل درآمد خوبی را برای کشاورزان رقم میزند.

علیمراد اکبری معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: فروش آب چاه های کشاورزی (در قالب طرح بازار آب) به بخش صنعت یا خدمات به معنی تغییر کاربری اراضی و خلاف قانون است.علیمراد اکبری در گفتگو با تسنیم اظهار کرد: آب کشاورزی متعلق به زمین است و فروش آب کشاورزی به معنی تغییر کابری اراضی کشاورزی به غیر کشاورزی است. وی افزود: در این صورت زمین کشاورزی به پروژه ای صنعتی تبدیل می شود که بر اساس قانون تغییر کاربری اراضی این امر ممنوع است.وی ادامه داد: در کارگروه سازگاری با کم آبی نیز مطرح شد که تغییر کاربری ارضی ممنوع است و در صورت تخطی قاضی ویژه به آن پرونده رسیدگی می کند. وی تصریح کرد: در صورتی می توان آب کشاورزی را خرید و فروش کرد که قانونی تغییر کاربری اراضی در مجلس اصلاح شود.

بیمه نامه های صندوق ضمانت جایگزین ال سی میشود

قیمت مرغ به ۱۴ هزار تومان رسید

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۴۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشیها ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان است.وی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی میشود که قیمت مرغ زنده به سطح حدود ۹ هزار و ۷۰۰ تا ۹ هزار و ۸۰۰ و مرغ گرم برای مصرف کننده به ۱۴ هزار تومان برسد.حجت ازدیاد تقاضا و کشش بازار در فصل تابستان، کاهش وزن گیری جوجهها در واحدهای مرغداری ناشی از گرمای هوا و نوسان شدید قیمت ریز مغذیها و اقلام دارویی مورد نیاز صنعت طیور را عامل اصلی افزایش نرخ مرغ در روزهای اخیر اعلام کرد.

عینک آفتابی در گروه کالاهای لوکس!

حمید ثابتقدم رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک تهران با بیان اینکه سرانه مصرف عینک آفتابی در ایران به ازای هر سه نفر یک عینک است، اظهار کرد: متأسفانه عینک آفتابی که جزو کالاهای سلامتمحور است را در گروه کالاهای لوکس قرار دادهاند.وی در گفتوگو با ایسنا، در رابطه با بازار عینک طبی و آفتابی گفت: با وجود آنکه قیمت ارز در یک سال اخیر رشد قابل توجهی به ثبت رسانده و واردات عینک آفتابی با ممنوعیت روبهرو است، قیمت کالاهای عرضه شده نسبت به گذشته آنچنان تغییری نکرده و عموم فروشندگان محصولات گذشته را با قیمت قدیم عرضه میکنند.ثابتقدم اظهار کرد: استفاده از عینک آفتابی جزو ملزومات برای حفظ سلامتی چشم است و جای سوال دارد که چرا این کالا در زمره کالاهای لوکس قرار گرفته است.

کارگروه مدیریت پساب زیتون تشکیل می شود

رحمت اله پریچهر مجری طرح زیتون کشور گفت: این کارگروه با هدف بررسی و شناسایی راهکارهای علمی و اجرایی برای مدیریت پساب حاصل از کارخانههای روغن کشی و تولید کنسرو از ابتدای سال تشکیل شده است.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی،وی افزود: ما درصدد هستیم پساب زیتون بازیافت و مجدداً مورد استفاده قرار گیرد.پریچهر در عین حال توجه به محیط زیست را یکی دیگر از دلایل و ضرورتهای مدیریت پساب زیتون اعلام کرد.وی با اشاره به فعالیت ۴۲ کارخانه روغن کشی ثابت و ۳۵ کارخانه روغن کشی سیار اظهارکرد: بر اثر فعالیت این کارخانه ها، پسابهایی تولید میشود که دارای آنتی اکسیدان و پلی فنول هستند و میتوان از این مواد استفاده کرد.

گروه اصناف: افروز بهرامی مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: بیمه نامه های صندوق ضمانت میتواند در قراردادهای صادراتی جایگزین ال سی شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، افروز بهرامی مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران، در حاشیه دومین همایش ملی تامین مالی صادرات با اشاره به اهمیت صادرات غیرنفتی گفت: عملکرد صندوق توسعه صادرات برخلاف صادرات غیرنفتی که از لحاظ آماری رشدی نداشته، ۱۰۲ درصد رشد کرده است. وی با اشاره به شوک ارزی سال گذشته گفت: متاسفانه شوک ارزی سال گذشته سبب بروز مشکلاتی برای کشور شد، اما از طرفی فرصت خوبی برای صادرکنندگان ایجاد کرد و از این رو می توان، رونق تولید را در توسعه صادرات غیرنفتی دید. بهرامی تصریح کرد: در جلساتی که ما با صادرکنندگان داشتیم آنها بارها اعلام میکردند که اگر جلوی قاچاق گرفته و قیمت ارز واقعی شود ما میتوانیم قلههای صادرات را فتح کنیم و اکنون که با افزایش قیمت ارز جذابیت قاچاق از بین رفته و قیمت ارز به قیمت واقعی خود نزدیک شده است، فرصت بسیار خوبی پیش آمده که باید از آن استفاده کرد. مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران ادامه داد: صندوق ضمانت وظیفه پوشش ریسکهای سیاسی و تجاری را بر عهده دارد، به خصوص در شرایط فعلی که بانکها در گشایش اعتبارات اسنادی با مشکل روبرو هستند بیمهنامههای ما میتواند در قراردادهای صادراتی جایگزین ال سی شود. وی اظهار کرد: ما در کنار نظام بانکی سرمایه در گردش شرکتهای صادرات محور را تامین میکنیم و امروز اگر صادرکنندگان ضمانتنامه ما را به بانکها ببرند از آنها قبول میشود و در تسهیلات ارزی یک درصد و ریالی دو درصد کمتر سود پرداخت میکنند.

بهرامی ادامه داد: پروژه دیگر ما همکاری بورس کالا و انرژی است که در رینگ صادراتی حضور داشته باشیم تا علاوه بر انتشار اوراق بدهی، بتوانیم ضمانت نامه کالا را صادر کنیم. صندوق ضمانت صادرات در کنار بانک توسعه صادرات ۳۰ درصد از منابع مالی تولیدکنندگان صادرات محور را تامین کرده است. وی در خصوص مشکلات صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی گفت: این شرکتها به دلیل تحریم نمیتوانستند ضمانتنامه بانکی تهیه کنند و به کارفرمای خارجی ارائه کنند که، اما اکنون این وظیفه را به عهده گرفتیم و اکثر کارفرماها نیز ضمانتنامه ما را قبول دارد آن دسته از کارفرماها که حاضر به پذیرفتن نشدند در حال مذاکره با سازمانهای همتای خود در آن کشورها هستیم تا مشکلات حل شود. مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران در پایان تصریح کرد: ما در صندوق ضمانت صادرات پذیرای انتقادات و پیشنهادات صادرکنندگان هستیم.