آخرین وضعیت صندوق ودیعه مسکن

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه اگر سازوکار تشکیل صندوق برای آخر تابستان بماند، دیگر کارایی نخواهد داشت، گفت:با همکاری نظام بانکی و بازار سرمایه می توان منابع لازم برای صندوق را تجهیز کرد.محمد علی دهقان دهنوی در گفت و گو با مهر، اظهار داشت: در ساختار پیشنهادی ما برای صندوق ودیعه مسکن، منابع مورد استفاده برای پرداخت وام طراحی شده است که بر این اساس مشخص شده که منابع از نظام بانکی و بازار سرمایه تامین شود.وی افزود: برای صندوق ودیعه مسکن نیز همچون بسیاری از صندوق های دیگر که در بازار سرمایه حضور دارند و مردم و واحدهای سرمایه گذاری با خرید منابع صندوق را تامین می کنند، سازوکاری این چنینی طراحی شده است.

 

پایان دادن به شائبه فرار مالیاتی با نصب کارتخوان

مدیرکل دفتر تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی گفت: اگر پزشکان از کارتخوان استفاده کنند از اتهام فرار مالیاتی بری خواهند شد.به گزارش میزان، علی رستم پور با اشاره به اینکه فرار مالیاتی در بخشهای مختلف کسب و کارهای کشور وجود داشته و فقط خاص ایران نیست اظهار کرد: فرار مالیاتی حتی در نظامهای پیشرفتههای مالیاتی دنیا نیز وجود دارد.وی الزام پزشکان به نصب کارتخوان را پایان دهنده به همه شائبهها در این خصوص دانست و گفت: برخی رسانههای مجازی به صورت تهدیدآمیز به این مسئله نگاه میکنند درحالیکه این کار فرصت مناسبی برای اثبات بی گناهی پزشکان در زمینه فرار مالیاتی است.

 

عزم دولت برای اجرای نظام مالیات بر عایدی سرمایه

معاون پژوهش، برنامه ریزی و امور بین الملل سازمان امور مالیاتی کشور از عزم دولت برای اجرای نظام مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد و گفت: متن پیش نویس لایحه مالیات بر عایدی سرمایه نهایی شده است و در لایحه مالیات بر مجموع درآمد گنجانده و تقدیم دولت خواهد شد.به گزارش رسانه مالیاتی ایران، احمد زمانی افزود: تحولات قیمتی در بازار املاک و سایر داراییها در سال اخیر منجر به افزایش و انحرافات قیمتی شدیدتر ناشی از ورود سوداگران به این بازارها میشوند، لذا لایحه جامع مالیات بر عایدی سرمایه به نحوی که عایدی همه انواع داراییهایی از این نوع شامل املاک، مسکن، سهام، خودرو، طلا، ارز و سکه و سایر حق الامتیازها را پوشش دهد، تهیه و تقدیم وزارت امور اقتصادی و دارایی گردید.

راهاندازی بازار متشکل ارزی به تعویق افتاد

درحالی که قرار بود در آستانه عید قربان بازار متشکل ارزی تشکیل شود افتتاح این بازار به تعویق افتاد. عدم آمادگی بانک های تعیین شده برای شرکت در عملیلات بازار متشکل ارزی دلیل اصلی این تاخیر است.به گزارش خبرگزاری تسنیم، همچنین برای اینکه تعدادی از صرافی های عضو پرونده های خود را تکمیل کنند نیاز است چند روز زمان بگذرد.البته فعالیت بازار بصورت آزمایشی برای تعدادی از صراف ها آغاز شده و از ٢ روز قبل خرید و فروش واقعی ارز از سوی ٣٥ صرافی انجام می شود.این درحالی است که قرار بود در آستانه عید قربان بازار متشکل ارزی تشکیل شود.بازار متشکل ارزی با هدف شناسایی و هویتبخشی به بازیگران اصلی بازار ارز آغاز به کار خواهد کرد. ایده راهاندازی این بازار برگرفته از تجربه جهانی است.

بدهکارانِ حساب ذخیره ارزی مشمول مزایای قانون رفع موانع تولید شدند

دبیر کمیسیون اقتصادی دولت، بدهکاران حساب ذخیره ارزی که اقدام به تعیین تکلیف بدهی خود کنند، مشمول استفاده از مزایای مندرج در آیین نامه اجرایی ماده ۲۰ قانون رفع مواع تولید رقابت پذیر خواهند بود.به گزارش تسنیم، دبیر کمیسیون هیئت دولت در ابلاغیه به سیستم بانکی کشور، تاکید کرد، تسهیلات گیرندگانی که در مهلت مقرر در آیین نامه اجرایی ماده 20 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقا نظام مالی کشور مطابق با تعریف بدهکار در بند ج ماده 1 باشند، با رعایت مقررات مربوطه نسبت به تسویه یا تعیین تکلیف بدهی خود اقدام کنند، مشمول استفاده از مزایای آیین نامه اجرایی ماده 20 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر خواهند بود. درماده 20 قانون مذکور امده است، دولت موظف است نسبت به تعیین تکلیف نرخ و فرآیند تسویه بدهکاران ارزی از محل حساب ذخیره ارزی به دولت به نحوی که زمان دریافت ارز، زمان فروش محصول یا زمان تکمیل طرح(حسب مورد)، نوع کالا(نهائی، واسطهای یا سرمایهای) وجود یا نبود محدودیتهای قیمت گذاری توسط دولت و رعایت ضوابط قیمت گذاری و عرضه توسط دریافت کننده تسهیلات، وجود یا نبود منابع ارزی در زمان درخواست متقاضی لحاظ شده باشد، ظرف مدت شش ماه پس از تصویب این قانون اقدام کند.

تجارت فرصت اقتصادی بازسازی کشورهای منطقه را بررسی می کند؛

 

گروه اقتصاد کلان: در حالی که کشور با بیکاری فزاینده روبرو است و از طرفی نیروی کار متخصص و تحصیلکرده بسیاری در کشور وجود دارد و از طرفی کشورهای منطقه همچون سوریه و عراق و افغانستان به دلیل خرابی های ناشی از جنگ های منطقه نیاز فوری به بازسازی و نوسازی در همه زمینه ها و حوزه های عمرانی دارند لذا مسئولان و دست اندرکاران می توانند با لحاظ تمهیداتی از این فرصت طلایی استفاده کنند و ضمن اقدام برای کاهش بیکاری، زمینه ورود ارز به کشور را نیز فراهم سازند. البته هرازگاهی در این مورد بحث و گفت و گو در می گیرد اما هیچ گاه به طور کامل و قطعی از این فرصت و موقعیت ممتاز استفاده نشده است.

  • فرصتی منحصر به فرد

    در این ارتباط رئیس ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه گفت: سوریه اکنون نیاز به بازسازی دارد که این موضوع، فرصت مناسبی برای شرکتها به ویژه بخش خصوصی ایران در بازار سوریه است.

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صداوسیما؛ حسن دانایی فر در حاشیه همایش آشنایی با فرصتهای سرمایه گذاری و تجارت با سوریه گفت: تجربه خوبی از همکاری در روابط اقتصادی با عراق داشتیم که میتوانیم این تجربه گرانبها را به رابطه با سوریه نیز منتقل کنیم. وی اضافه کرد: سوریه که جغرافیای منحصر به فردی در آبهای مدیترانه، جنوب اروپا، شمال آفریقا و جهان عرب دارد، نیازمند بازسازی است که در این باره سازماندهیها و صحبتهایی در سطح سیاسی و اجرایی به عمل آمده و هماهنگیهایی نیز صورت گرفته است تا بخش خصوصی ما از این فرصت استفاده کند. دانایی فر افزود: همایش آشنایی با فرصتهای سرمایه گذاری و تجارت با سوریه، بخش خصوصی ما را با نیازهای سوریه آشنا و زمینهای فراهم میکند که بتوانیم در سوریه حضور موثرتری داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه در همه زمینههای اقتصادی، صنعتی و تجاری به ویژه در زمینه خدمات فنی و مهندسی میتوانیم با سوریها همکاری کنیم گفت: شرکتهای ایرانی میتوانند در صادرات خدمات فنی و مهندسی، بازسازی صنایع و کشاورزی تجربهها و توانمندیهای خود را به سوریه انتقال دهند ضمن اینکه از نظر سیاسی زمینه برای فعالیت شرکتهای ایرانی در سوریه فراهم است. رئیس ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه گفت: بنا نیست در سوریه سرمایه گذاری کنیم و یا مبالغی را آنجا هزینه کنیم بلکه بناست از امکانات شرکتهای خصوصی برای اجرای طرحها در سوریه استفاده و ارزآوری کنیم، زیرا بسیاری در منطقه و دنیا منتظرند وارد بازار سوریه شوند. وی گفت: شرایط کنونی به گونهای است که شرکتهای ما برای حضور در بازار سوریه در اولویت هستند و سوریها نیز آمادگی دارند از شرکتهای ما استقبال کنند.

  • توان صدور خدمات فنی و مهندسی سالیانه ۲۵ میلیارد دلار

    توان صدور خدمات فنی و مهندسی رقم قابل توجهی را تشکیل می دهد که در صورت تحقق بخشی از نیاز کشور به ارز را جبران خواهد کرد. در این رابطه هفته گذشته دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی ومهندسی ایران گفت: توان صدور خدمات فنی و مهندسی، سالیانه ۲۵ میلیارد دلار است. بهمن صالحی در نشست با نمایندگان جامعه مهندسان مشاور ایران، توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و تعیین استراتژی برای انجمن را از ساختارهای اصلی این نهاد تخصصی عنوان کرد. وی تاکید کرد: باید قانون رفع موانع تولید برای این انجمن از طریق دستاندرکاران دولتی لحاظ شود. صالحی، صدور خدمات فنی و مهندسی و کسب درآمد برای کشور در شرایط موجود را وظیفه ملی برشمرد و گفت: جامعه مهندسان مشاور به عنوان نهادی مطالعاتی، پژوهشی، طراحی و تولید محتوا میتواند ما را در رسیدن به این اهداف یاری کند. وی، برقراری و تقویت اعتبار انجمن در بازارهای خارجی را لازمه کار برشمرد و گفت: داشتن سیستم و تعیین راهبرد از ارکان مهم فعالیت های انجمن است تا شاهد اثرگذاری مطلوب و هم افزایی بیشتری باشیم. در این جلسه همچنین، عضو هیأت رئیسه جامعه مهندسان مشاور گفت: مهندسان مشاور، لوکوموتیو صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران به شمار می روند. اسماعیل مسگرپور اظهار داشت: مجموعه مشاوران با پرداخت مالیات به دولت باید خدمات دریافت کنند که چنین نیست و دولت خود را وام دار مالیات دهندگان نمی داند.وی تأکید کرد: در صورت همکاری نهادهای دولتی و حمایت های داخل و خارج از کشور با افزایش درآمد، پرداخت مالیات هم انجام خواهد شد.عضو جامعه مهندسان مشاور کشور تأکید کرد: باید مسئولان را ترغیب کرد تا به صادرات خدمات فنی و مهندسی با توان قابل توجه شرکت های ایرانی به کشورهای هدف، توجه ویژه ای داشته باشند.

  • صادرات خدمات فنی و مهندسی به دلیل گرفتاریهای داخلی فراموش شده است

    حل نشدن مشکل ضمانتنامهها، مشوقهای صادراتی و تنگناهای داخلی اعمالشده از سوی بانکها و سازمان امور مالیاتی، مسائلی هستند که به عقیده انصاری اگر حل شوند، صادرات خدمات فنی و مهندسی هم رونق مییابد. در این زمینه محمدرضا انصاری ماه گذشته، رئیس انجمن خدمات فنی و مهندسی در گفتوگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» تأکید کرد که صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر بهخصوص کشورهای همسایه تقریباً فراموش شده است. انصاری حل این مشکل و توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی را در گروی حل 3 مسئله میداند: حل شدن مسئله ضمانتنامهها، مشوقهای صادراتی و رفع تنگناهای داخلی برای صادرکنندگان. او توضیح میدهد: ظرفیت صادرات خدمات فنی مهندسی از ایران به کشورهای همسایه که در رأس آن عراق، افغانستان و قطر قرار دارد بسیار بالاست؛ اما ازآنجاییکه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی درگیر مسائل داخلی خود در داخل کشور شدهاند، بنابراین دیگر فرصتی برای تمرکز بر توسعه بازارهای صادراتی و گسترش مراودات تجاری باقی نمیماند.

 

 

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است با عرضه پر حجم و مستمر زعفران در بورس کالا نیاز بازارهای جهانی از طریق صادرات مستقیم و بدون هیچ گونه واسطهای تامین میشود و مزیت صادرات مستقیم این محصول استراتژیک به کشورهای هدف این است که درآمدهای ارزی آن برای کشور ارزش افزوده بالایی به همراه خواهد داشت.علی اکبر کریمی در گفتگو با تسنیم اظهار داشت: با عرضه و کشف قیمت این محصول ارزشمند در بورس، راه برای بین المللی و اصولی شدن تجارت زعفران هموار شد.وی افزود: متاسفانه هر ساله کشاورزان در حالی که ماهها برای تولید محصولی با کیفیت زحمت کشیدهاند، مجبور هستند دسترنج خود را با کمترین درآمد و سود حداقلی به دلالان بفروشند. اما با عرضه زعفران در بورس کالا از سال گذشته به صورت گسترده، نه تنها قیمتها براساس نظام عرضه و تقاضا تعیین میشود، بلکه زعفرانکاران نیز به سود واقعی خود می رسند.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس با بیان اینکه فعلا مجوزی برای کارگزاری بورس داده نمیشود، در عین حال گفت: انحصاری در زمینه کارگزاری بورس وجود ندارد.به گزارش فارس، سید روحالله میرصانعی، در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون مجوزی برای کارگزاریها داده میشود، گفت: فعلاً مجوزی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار برای کارگزاری بورس داده نمیشود، اما به این معنا نیست که انحصاری در کارگزاری بورس وجود دارد، زیرا هماکنون به نسبت معاملات بازار تعداد ۱۰۸ کارگزاری بورس و اوراق بهادار به صورت فعال وجود دارند که این تعداد کافی است.وی افزود: شرایط خاصی در بازار مالی است، یک روز آنقدر مجوز مؤسسه مالی و بانک خصوصی داده شد که تبعات آن این گونه دیده شد که بیش از نیاز بازار پول بود و بانکها رقابت منفی در افزایش نرخهای سود به وجود آوردند و دود آن به چشم مردم و سرمایهگذاران رفت.

سهام آسیایی به پایینترین سطح

۶ ماهه خود رسید

در حالی که تداوم و تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین باعث وحشت سرمایهگذاران و فرار آنها به سوی سرمایههای امن شده، سهام آسیایی با بدترین افت روزانه خود در ۹ ماه اخیر مواجه شدند. به گزارش «کالاخبر» به نقل از رویترز، در عین حال، گستردهترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه اماسسیآی در خارج از ژاپن، ۲.۲ درصد سقوط کرد و به پایینترین سطح خود از اواخر ژانویه تا کنون بازگشت. شاخص نیکی ژاپن ۲.۲۳ درصد از ارزش خود را از دست داد که این، شدیدترین افت روزانه بازارهای ژاپن از اوایل مارس تا کنون است و باعث شد مقامات این کشور درخواست جلسهای ویژه برای مذاکره در مورد آشفتیهای بازار داشته باشند. کامپوزیت شانگهای ۰.۸۰ درصد افت کرد و هانگسنگ هنگکنگ با سقوط سنگین ۲.۸۴ درصدی روبرو شد، که پایینترین سطح ۷ ماهه آن است.همچنین بازارهای هنگکنگ از ادامه روند اعتراضات مردمی هم آسیب دیدند.

سپرده گذاری مرکزی ایران عضو

هیات رییسه ACG باقی ماند

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ایران برای دومین دوره متوالی عضو هیات رئیسه گروه شرکتهای سپرده گذاری مرکزی آسیا و اقیانوسیه (ACG) شد.به گزارش ایبِنا، هیات رئیسه گروه شرکتهای سپرده گذاری مرکزی آسیا و اقیانوسیه متشکل از ۹ عضو است که ۶ عضو آن دبیران کارگروه ها بوده و سه عضو باقی مانده از طریق رای گیری بین سی و پنج عضو دارای رای مجمع عمومی انتخاب می شوند.در جلسه هیات رئیسه گروه که در خردادماه گذشته برگزار گردید، مقرر شد انتخابات این دوره با توجه به برنامه و دستور جلسه فشرده مجمع عمومی عادی که در شهریور ماه سال جاری در کشور نپال انجام خواهد گرفت، انتخابات این دوره به صورت غیر حضوری و با توزیع فرم رای گیری الکترونیکی بین نمایندگان شرکت های عضو و دارای رای انجام شود.در نتیجه این رای گیری که با مشارکت ۱۹ شرکت دارای حق رای انجام شد، شرکت سپرده گذاری مرکزی ایران با قاطعیت و کسب ۱۹ رای برای یک دوره سه ساله دیگر به عنوان عضو هیات رئیسه برگزیده شد.

رکورد جدید شاخص ثبت شد:

گروه بورس: شاخص بورس تهران روز دوشنبه 14 مردادماه ، با افزایش ۱۱۶۸ واحدی و ثبت عدد ۲۵۶ هزار و ۶۹۸ واحد رکورد تاریخی جدیدی ثبت کرد. شاخص هم وزن نیز با ۹۶۶ واحد افزایش به رقم ۶۴ هزار و ۵۴۲ واحد رسید. شاخص بازار اول به کانال ۱۸۷ هزار واحدی وارد شد و شاخص بازار دوم نیز عدد ۵۱۹ هزار و ۱۲۵ واحد را ثبت کرد. همچنین آیفکس با افزایش ۳ واحدی به عدد سه هزار و ۴۰۹ واحد رسید.

به گزارش ایسنا، روز دوشنبه 14 مردادماه، در بیشتر سهم ها در بورس تهران تقاضا بر عرضه پیشی گرفت و قیمت ها رشد کرد این موضوع سبب شد که بار دیگر نماگر اصلی بازار رشد کند و فعلان بازار سرمایه شاهد ثبت رکورد تاریخی باشند.

شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۱۱۶۸ واحد رشد کرد و تا رقم ۲۵۶ هزار و ۶۹۸ واحدی بالا رفت. شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۹۶۷ واحدی تا رقم ۶۴ هزار و ۵۴۲ افزایش یافت.

همچنین شاخص آزاد شناور با ۱۵۴۰ واحد افزایش رقم ۲۹۰ هزار و ۴۴۴ واحدی را تجربه کرد و شاخص بازار اول و دوم هر کدام به ترتیب ۶۴۲ و ۳۲۹۳ واحد رشد کردند.

مخابرات ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و بانک پاسارگاد هر کدام به ترتیب ۲۴۳، ۸۷ و ۷۲ واحد در افزایش شاخصهای بازار تاثیرگذار بودند و ملی صنایع مس ایران، سرمایهگذاری غدیر و گروه مدیریت سرمایهگذاری امید هر کدام به ترتیب ۲۱۴، ۱۰۱ و ۷۴ واحد تاثیر کاهشی روی شاخصهای بازار سرمایه داشتند.

گروه بانکها در برخی نمادها توانستند تاثیر افزایشی روی شاخصهای بازار داشته باشند و بیش از چهار درصد رشد قیمت سهام را تجربه کنند. برخی از سهمهای این گروه با صف خرید مواجه بود. در این گروه ۶۱۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۵۰ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. در عین حال باز هم روز دوشنبه 14 مردادماه شیمیاییها با حجم معاملات ۱۴۸ میلیون سهم و اوراق مالی در صدر ارزش معاملات قرار گرفتند؛ به طوری که این رقم تا ۱۲۱ میلیارد تومان افزایش یافت.

رئیس کمیسیون اوراق بهادار عراق، دیدار از سازمان بورس و اوراق بهادار ایران و ارکان بازار سرمایه را تاریخی توصیف کرد و گفت: تجربیات موفق جمهوری اسلامی ایران در به کارگیری ابزارهای مالی – اسلامی برای بورس عراق کارگشا خواهد بود.

علا عبدالحسین الساعدی با اشاره به نوپا بودن بورس عراق به پایگاه خبری بازار سرمایه،گفت: تلاش می کنیم در عراق، دستاوردهای ارزشمند ایران در زمینه بازارهای مالی و همچنین مبادله اطلاعات و دانش تخصصی بازار سرمایه را پیاده سازی و اجرا کنیم .وی زمینه های مشترک تمدنی و فرهنگی بین دو کشور را بابی برای پیشرفت روابط جدید مالی و اقتصادی خواند و گفت: ایده ها و طرح هایی که ما در کمیسیون اوراق بهادار عراق دنیال می کنیم همراستا و هماهنگ با برنامه های کلان اقتصادی است که مقامات عالی دو کشور، پیش تر بر آن توافق کرده اند .الساعدی با تاکید بر اینکه ما در کمیسیون اوراق بهادار عراق به عنوان بخش مکمل و حمایت کننده از سیاست های اقتصادی دولت عمل می کنیم ، اظهار داشت: دیدارهای اخیر مقامات ارشد دو کشور و اراده آنها بر تقویت همکاری های فیمابین، فرصتی تاریخی و کم نظیر برای بورس های دو کشور و توسعه ابزارها در آن ایجاد کرده است. رئیس کمیسیون اوراق بهادار عراق تصریح کرد: باور داریم با پیشرفت هایی که تاکنون در این سفر حاصل شده ایران و عراق می توانند ظرفیت های خالی و آزادنشده در حوزه اقتصادی به ویژه بازارهای مالی را به سرعت پر کنند؛ لذا توفیق در این حوزه، زمینه تقویت مشارکت تهران - بغداد را در دیگر زمینه ها نیز فراهم خواهد کرد .الساعدی رئیس کمیسیون اوراق بهادار عراق در پایان ابراز امیدواری کرد که با عملیاتی شدن تفاهم نامه های همکاری های دو کشور، اهداف دو ملت در رابطه با منافع مالی در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تامین شود.