سرمقاله

الیاس حضرتی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

20 روز پیش که دولت موضوع حذف 4 صفر از واحد پول ملی را تصویب کرد، کمیسیون اقتصادی علیرغم تعطیلی مجلس به دلیل اهمیت موضوع و انعکاس آن در افکار عمومی، جلسه ای با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس کل بانک مرکزی، مرکز پژوهش های...... مجلس، دیوان محاسبات، وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار کرد (اما) کمیسیون اقتصادی تاکنون موضعی مبنی بر تایید یا رد حذف 4 صفر از پول ملی اعلام نکرده، چرا که این موضوع به صورت کامل بررسی نشده است، بنابراین کمیسیون رسماً تاکنون نظری در این باره اعلام نکرده است. کمیسیون اقتصادی در نخستین فرصت و پس از ارجاع هیات رئیسه موضوع حذف 4 صفر را بررسی میکند و در این زمینه از تمام صاحب نظران، کارشناسان و اقتصاددانان در حوزه های متنوع با گرایش های مختلف نظرخواهی خواهد کرد. حذف 4 صفر موضوعی شکلی بوده و تحول اقتصادی نیست. به زعم دولت و رئیس کل بانک مرکزی حذف 4 صفر باعث تسهیل داد و ستد در میان مردم شده و مبادلات پولی آسان می شود که به نظر من نیز این نظریه درست است. کمیسیون اقتصادی مجلس موضوع حذف 4 صفر از پول ملی را عمیقاً بررسی می کند لذا از تمام کارشناسان، صاحب نظران و اقتصاددانان با گرایش های مختلف به منظور بیان نظرات دعوت می کنم تا در جلسات کمیسیون اقتصادی با دستور کار بررسی حذف 4 صفر شرکت کنند.

منبع: خانه ملت

یادداشت

علی حیدری

عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی

اگر چه کسری بودجه دولت بیماری مزمن چندین دهه کشور است و به امری روتین و سنواتی مبدل شده است ولیکن این پدیده در سال جاری به سبب بحث تحریم ها و حصر اقتصادی و ... تشدید شده است از سوی دیگر روند تولید و انباشت بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی طی سال های...... اخیر شدت و فزونی بیش از حدی به خود گرفته است و رقم 000/15 میلیاد تومانی بازپرداخت دولت طی سه سال اخیر که به تازگی از سوی مجلس و دولت
اعلام شده است، در قیاس با روند تولید و انباشت سالانه اصل بدهیهای دولت به سازمان تامین اجتماعی
(فارغ از متفرعات آن) رقم ناچیزی است.

مضافاً به اینکه اثرات بحران تحریم و حصر اقتصادی بر سازمان تامین اجتماعی مضاعف و دو چندان است که از یک طرف باعث کاهش ورودی ها و منابع بیمه ای (حق بیمه و بیمه شدگان جاری و جدید) و از طرف دیگر باعث افزایش خروجی ها و مصارف (مستمری بگیران و مقرری بگیران جدید) سازمان تامین اجتماعی می شود و عدم پرداخت سهم الشرکه دولت از حق بیمه های جاری
(صرفنظر از بدهیهای معوقه) این سازمان را در شرایط
عادی و پسابرجام هم دچار مشکل نقدینگی ساخته بود تا چه رسد به شرایط نابرجام (پسا نا برجام یا برجام نا فرجام) فلذا با توجه به احکام قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر الزام دولت به باز
پرداخت سالانه حداقل20% ازبدهیها در هر سال از اجرای برنامه و احکام قانون برودجه سال 1398 کل کشور باید راهکارهای متناسبی برای تحقق اهداف این
احکام اندیشیده شود... نتیجه آنکه بنظر می رسد"استفاده از سازوکار مولد سازی دارایی های دولت" برای بازپرداخت و تهاتر مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت یک انتخاب برد- برد برای دولت خواهد بود بویژه آنکه این فرایند منجربه تقویت پایداری مالی سازمان تامین اجتماعی و بالمال تقویت،
تداوم و استمرار خدمات رسانی به بیمه شدگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی خواهد شد که نیمی از جمعیت کشور را شامل می شوند.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد:

گروه سیاسی: رئیس قوه قضاییه، پیشرفتهای صنایع دفاعی کشور را تجلی باور راهبرد و تاکید همیشگی مقام معظم رهبری مبنی بر «ما میتوانیم» است.

به گزارش ایلنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جریان بازدید از نمایشگاه صنایع دفاعی با تبریک هفته دولت، تصریح کرد: حقیقتا جلوه «ما میتوانیم» را در بازدید از نمایشگاه صنعت دفاعی کشور دیدیم و این نشان میدهد که جوانان این کشور، فرمایشات راهبردی مقام معظم رهبری و فرمانده معظم کل قوا را با تمام وجود باور کردهاند.

رئیس قوه قضاییه باور و اتکا بر داشته های خود و ارتقای سطح استقلال، عزت و اقتدار را از برجسته ترین مولفه های صنایع دفاعی دانست و افزود: صنایع دفاعی، نماد و نمودی از استقلال صنعتی کشور است و نشان می دهد که با بهرهمندی از افکار و اندیشه های بلند بویژه نیروی متراکم جوان در کشور و باور به دستیابی به پیچیده ترین صنایع هم به لحاظ نرم افزاری و هم سخت افزاری، می توانیم استقلال اقتصادی، صنعتی و کشاورزی را در همه حوزه ها تضمین کرد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه حرکت جوانان ما در صنایع دفاعی، امید جدی در مردم و یاس و ناامیدی در دشمن ایجاد کرده است، اظهار کرد: به وزیر محترم دفاع هم گفتم که اقدام جوانان عزیز ما در سرنگونسازی پهپاد آمریکایی، میزان ارتقای سطح اقتدار و توانمندی ایران را به تمام مسلمانان و آزادمردان و آزادزنان جهان نشان داد.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: قطعا این صنایع که مبتنی بر دانش، تخصص، ابتکار، خلاقیت و فناوری بومی است، کاملا در دل ملت ایران و طرفداران انقلاب در عالم که تداوم راهبردی جمهوری اسلامی به شمار میآیند، موجب امید و شادمانی خواهد بود.براساس این گزارش، آیت الله رئیسی از بخشهای مختلف نمایشگاه صنایع دفاعی بازدید کرد و در جریان تازهترین دستاوردهای تلاشگران عرصه دفاعی قرار گرفت.

سخنگوی دولت توئیت کرد:

گروه سیاسی: سخنگوی دولت در رشته توئیت هایی به مناسبت هفته دولت تاکید کرد: ما مسیری جز مقاومت همراه با اعتدال و گفت و گو نداریم.

علی ربیعی در توئیتی با بیان اینکه این هفته با یاد شهیدان رجایی و باهنرهمبسته است نوشت: ما اکنون وارث آن دارایی عظیم معنوی هستیم که ققنوس وار از میان دود و آتش و انفجار تروریستی برخاست. وی افزود: همانطور که پس از تروریسم ،جمهوریت دوباره جمهور شد، درپسا تروریسم اقتصادی نیز جامعه ای قوی تر و جمهوریتی پویا تر پا خواهد گرفت. ربیعی ادامه داد: امسال هفته دولت جلوه ای تازه از عینیت یافتن نهاد «دولت – ملت » است. وی یادآور شد: امروز تروریسم اقتصادی دولت آمریکا، نهاد جمهوریت و بزرگی ایران را هدف گرفته و سعی در القای بی ریشه بودن آن دارد. سخنگوی دولت افزود: با اعتماد به هم و به دولت و همچنین تحکیم نهادهای جمهوریت از سختی های تحریم عبور خواهیم کرد. وی در ادامه توئیت های خود آورده است: به عنوان یک شهروند و نه در مقام سخنگوی دولت می گویم که در پس صداها و هیاهوهای خارجی و مخالفان داخلی دولت و سختی های زندگی مردم، آنها که پای صندوق رای رفتند؛ درست انتخاب کردند . ما مسیری جز مقاومت همراه با اعتدال و گفت و گو نداریم. انفجار دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور سال 1360 و شهادت دو یار دیرین امام (ره) و انقلاب و دو اسوه علم و تقوا، شهید محمد علی رجایی، رئیس جمهور و محمد جواد باهنر، نخست وزیر که نمونه ای از دولتمردان مردمی بودند و نیز به منظور آشنایی مردم با فعالیت ها و بیان اهداف و برنامه های آینده دولت، هفته ای به نام هفته دولت نامگذاری شده است که از دوم تا هشتم شهریور است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش:

گروه اجتماعی: سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: اول مهرماه ۹۸ احکام رتبهبندی معلمان با رقم ۲۰ هزار میلیارد ریال به دست معلمان میرسد و قسط اول پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۷ نیز طی هفته آینده پرداخت خواهد شد.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: میز تحقق سند تحول بنیادین از ابتدای مهرماه در ۷۶۰ منطقه آموزش و پرورش کشور تشکیل میشود. وی افزود: سند تحول بنیادین در شورای معاونان استانها بومی شده و به مناطق ۷۶۰ گانه آموزش و پرورش رسیده است. حسینی تصریح کرد: میز تحقق پذیری سند تحول بنیادین با حضور همه صاحب نظران آموزش و پرورش شامل نمایندگان مدیران، معلمان، انجمن اولیاء و مرییان، دانش آموزان و بخش خصوصی دایر میشود.

با شکست کره جنوبی رقم خورد؛
 

گروه ورزش: هوگوپوشان ایران با شکست همه حریفان خود بر سکوی نخست مسابقات جام جهانی ۲۰۱۹ ایستادند

ایران قهرمان جام جهانی تکواندو شدبه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از فدراسیون تکواندو، مسابقات جام جهانی ۲۰۱۹ از جمعه یکم شهریور با حضور ۹۷ تکواندوکار از ۱۰ کشور در "ووشی" چین آغاز شد و به مدت ۳ روز ادامه دارد.

رقابتهای تیمی مردان شنبه دوم شهریور برگزار شد؛ تیم دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان نماینده ایران با شکست رقبا، عنوان قهرمانی را به نام خود ثبت کرد. هوگوپوشان کشورمان در نخستین گام توانستند قزاقستان را با نتیجه ۴۸ بر ۳۳ شکست دهند، در ادامه به مصاف نماینده میزبان رفتند و با نتیجه ۶۶ بر ۵۳ به برتری رسیدند؛ در پیکار نهایی هم موفق شدند کرهجنوبی رقیب دیرینه خود را ۷۱ بر ۶۶ از پیشرو برداشته و کاپ قهرمانی را بالای سر ببرند. کره جنوبی عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد و تیمهای روسیه و چین (یک) مشترکا عنوان سومی را کسب کردند. حسین لطفی، امیرمحمد بخشی، سینا بهرامی، عرفان ناظمی و سعید رجبی در ترکیب این تیم قرار دارند. هدایت این نفرات برعهده سیدنعمت خلیفه به عنوان سرمربی و رضا ایمانزاده و علی رضایی به عنوان مربی است. به تیمهای اول تا سوم به ترتیب ۸۰، ۴۸ و ۲۸/۸۰ امتیاز تعلق میگیرد؛ همچنین مسابقات جوایز نقدی دارد که به تیم قهرمان ۲۰ هزار دلار، نایب قهرمان ۱۰ هزار دلار و سوم نیز ۵ هزاردلار اهدا میشود.

انتصاب دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع)

با حکم رهبری

حضرت آیت الله خامنهای در حکمی حجتالاسلام والمسلمین رمضانی را بهعنوان دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) منصوب کردند. متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجتالاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ رضا رمضانی دامتوفیقه به پیشنهاد اعضای محترم شورایعالی مجمع جهانی اهلبیت(ع)، جنابعالی را که از تعهد و سوابق علمی و تجربه طولانی فعالیت در خارج از کشور بهرهمند هستید، بهعنوان دبیرکل آن مجمع منصوب میکنم. امید است با رویکرد تحولگرا و متناسب با شرایط حساس بینالمللی و جایگاه مهمّ پیروان اهلبیت علیهمالسلام و نیز با استفاده از نیروهای فکری، جوان، کارآمد و مجرّب و نیز ارتباط مؤثر با علماء و اندیشمندان و بویژه اعضاء محترم شورایعالی و مجمع عمومی در نشر معارف اسلام ناب و وحدت امّت اسلامی موفق و مؤید باشید. لازم میدانم از زحمات و تلاشهای مخلصانه و دیرپای جناب حجتالاسلام آقای اختری در مدیریت مجمع محترم تشکر نمایم. توفیق همگان را در انجام وظایف محوله از حضرت حق مسألت دارم.

سیّدعلی خامنهای

سامانی معاون هماهنگی وزارت کشور شد

وزیر کشور در حکمی «سیدسلمان سامانی» را به سمت معاون هماهنگی وزارت کشور منصوب کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی روز شنبه در پی تغییر ساختار و ایجاد معاونت هماهنگی این وزارتخانه طی حکمی سید سلمان سامانی را به سمت معاون هماهنگی وزارت کشور منصوب کرد. در حکم وزیر کشور آمده است: نظر به مراتب تعهد، توانمندی و تجارب مفید و موثرتان و با عنایت به ضرورت هماهنگی حوزههای وظیفهای و مأموریتی وزارتخانه در مراحل برنامهریزی، سازماندهی، اجرا و نظارت در سطح ستاد و صف؛ به موجب این حکم جنابعالی را به سمت «معاون هماهنگی» منصوب میکنم. در حکم رحمانی فضلی عنوان شده است: بدیهی است در اجرای وظایف و ماموریت های محوله؛ معاونین، استانداران و سازمانهای وابسته مکلف به همکاری میباشند.

سید سلمان سامانی پیش از این حکم سخنگوی وزارت کشور و قائم مقام وزیر در امور مجلس و هماهنگی استانها بود.

دلیلی ندارد از هر کسی حمایت کنیم

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در دیدار با اعضا این حزب در منطقه فارس، گفت: مراقب باشید در انتخابات، برای هر کسی هزینه نکنید، از داوطلبان سالم و توانمند که به منافع مردم میاندیشند و دنبال فساد و رانت نیستند حمایت کنید. دلیلی ندارد از هر کسی حمایت کنیم.

محمدعلی افشانی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در دیدار با اعضای حزب اعتماد ملی منطقه فارس با بیان اینکه وقتی مردم قدرت انتخاب نداشته باشند، نتیجه اش فساد، رانت و اختلاس است، گفت: شرکت و حمایت از نهاد انتخابات وظیفه ما است. دشمنان ما دنبال نقطه ضعف هستند. ممکن است به خاطر شرایط موجود، مردم از مسئولین رویگردان باشند، اما ملت ایران ملت آگاهی است.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی حزب اعتماد ملی، افشانی با بیان اینکه اگر انسانهای منصفی باشیم جلوی ملت سر تعظیم فرود میآوریم، گفت: نمیتوانیم بگوییم، در انتخابات شرکت نمیکنیم، تایید افراد دارای صلاحیت در هر شرایطی به ویژه شرایط فعلی کشور وظیفه و پذیرش حق مردم است.

مجلس از عملکرد دولت در حوزه

بازار مسکن رضایت ندارد

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه دولت گامهای اولیه را برای ساماندهی بازار مسکن برداشته است، گفت: ساماندهی بازار مسکن به کمک همه ارکان دولت نیاز دارد.

محمدرضا رضایی کوچی در گفتوگو با ایسنا درباره پیگیری کمیسیون عمران برای ساماندهی بازار مسکن بیان کرد: کمیسیون با جدیت موضوع مسکن را دنبال می کند. گام هایی برای مدیریت و ساماندهی بازار مسکن برداشته شده است اما رضایت بخش نیست. وی در ادامه با بیان اینکه دولت باید در حوزه مسکن سرعت عمل خود را بالا ببرد و گام های جدی تر بردارد، اظهار داشت: ساماندهی بازار مسکن یک بحث همه جانبه است و نیاز به همیاری و کمک همه ارکان دولت دارد. گام های وزارت راه و شهرسازی به تنهایی موثر نخواهد بود. رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: به زودی گزارش کمیسیون عمران در ارتباط با آسیب شناسی بازار مسکن و قصور برخی از دستگاه های اجرایی و مواردی که نیاز به هماهنگی بخش های مختلف نظیر بانک ها و سایر وزارت خانه ها دارد، آماده و در صحن علنی قرائت خواهد شد.

فرانسه به دنبال دور زدن برجام است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: چیزی بنام مذاکره برای دستیابی به توافق جدید معنا ندارد، بلکه فقط باید طرف اروپایی به تعهدات خود و به نقشی که باید در حفظ برجام داشته باشد برگردد. ابوالفضل ظهرهوند کارشناس مسائل بینالملل و سفیر اسبق ایران در ایتالیا، در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، درباره دیدار و گفتوگوی ظریف و ماکرون که روز گذشته انجام شد، گفت: من از محتوای مذاکراتی که انجام شده اطلاعی ندارم، ولی بیشتر باید روی مواضع فرانسویها دقت کرد. به نظر میرسد فرانسویها از رهگذر این مذاکرات و حتی شاید مذاکرات بعدی، به نوعی دنبال دور زدن برجام باشند. وی افزود: واقعیت این است که فرانسویها قبول دارند که برجام از طرف ایران رعایت شده و بخشهایی از آن از سوی طرف مقابل که آمریکا و یا 4+1 هستند، نقض شده است. آمریکاییها که بهطور آشکار برجام را نقض کردند و از آن خارج شدند و اروپاییها هم به وظایف خود در برجام عمل نکردند؛ بنابراین دستورکار این مذاکرات مقداری روشن نیست؛ چون فرانسویها از منظر خودشان نگاه میکنند که میخواهند به عبارتی با دور زدن برجام دور جدیدی از مذاکرات جامع را با استفاده از اهرم فشار تحریمی شکل بدهند.

دکتر روحانی تاکید کرد؛

گروه سیاسی: رئیس جمهور با اشاره به اینکه همه توان دولت برای اجرای آرمانهای انقلاب به کار گرفته می شود، گفت: امروز روز حمایت بیشتر مردم از دولت و خدمت بیشتر دولت به مردم است و مطمئنا با وحدت دولت و ملت، از پیچ تاریخی کنونی عبور و دشمن را مایوس خواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در مراسم تجدید میثاق اعضای دولت دوازدهم با آرمانهای امام راحل در مرقد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، ضمن گرامیداشت یاد امام راحل و شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت، گفت:امام خمینی(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان معمار نظام جمهوری اسلامی ایران مسیر خدمت به مردم را به همه نشان داد و حضور هیأت دولت در آغاز سومین سال دولت دوازدهم در کنار مرقد ایشان تعهد چندباره به سیره ایشان و مسیر و راهی است که امام بزرگوار برگزیده و معرفی کردند، امام بزرگوار یک نهضت عظیم و اسلامی را به انقلاب اسلامی رساند و راهبری انقلاب را برعهده گرفت.

رئیس جمهور با بیان اینکه سه مرحله نظام اسلامی، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در طول یک خط و مکمل یکدیگر هستند، اظهار داشت: گفتمان انقلاب اسلامی که امام بزرگوار برای ما بوجود آورد گفتمانی توأم با سعه صدر بود و همه اعتقادات، اندیشهها و سلیقهها را در خود جای میداد و در آن ، فضا برای هیچکس تنگ نبود و باید این گفتمان را با همه قدرت ادامه دهیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در گفتمان انقلاب به طور عمده آرمانها و آرزوهای کوتاه مدت و بلندمدت مد نظر بوده است ، گفت: در جمهوری اسلامی آرمانهای کوتاه و بلند مدت، راهبردها و برنامهها و حتی اجرا تدوین شد و در گفتمان جمهوری اسلامی عمدتاً مدیریت نظام اسلامی مطرح است، لذا آنهایی که فکر میکنند گفتمان انقلاب در برابر گفتمان جمهوری اسلامی است راه اشتباه و خطایی را انتخاب کردند، این دو در طول یکدیگر هستند و در عرض هم قرار ندارند.

رئیس جمهور افزود: البته در بسیاری از موارد جمهوری اسلامی را با معیارهای انقلاب تطبیق میدهیم و اگر اصلاحاتی لازم است آن را انجام میدهیم.

  • اجرای آرمان های انقلاب با همه توان

    دکتر روحانی بالاترین مرتبه در نهضت، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را مرحله دولتسازی دانست و گفت: دولتسازی مرحله بسیار سختی است و بسیاری آن را بعد از فرهنگسازی و تمدنسازی مرحله دوم در این راه مینامند.

    رئیس جمهور با تأکید بر اینکه همه توان خود را برای اجرای آرمانهای انقلاب بکار گرفتهایم، اظهار داشت: مطابق تأکیدات امام راحل دولتی موفق است که به مردم خدمت کند و دولتی میتواند مسیر خود را ادامه دهد که مورد حمایت و پشتیبانی مردم باشد و امام راحل تأکید داشتند که این دو در کنار یکدیگر قرار دارند.

    دکتر روحانی با بیان اینکه گفته امام راحل در این خصوص که میزان رأی ملت است، یک شعار و تظاهر به دمکراسی نیست، تصریح کرد: این گفته یک نظریه سیاسی، حقوقی و حتی فقهی بود و در حکومت اسلامی اداره جامعه با رأی و نظر مردم صورت میگیرد به همین دلیل است که انقلاب و نظام جمهوری اسلامی تا امروز مستحکم باقی مانده است.

    دکتر روحانی خاطر نشان کرد: نسل اول و دوم انقلاب بار مسئولیت نظام و اداره کشور را در روزهای سخت بر دوش داشتند و آینده نظام متعلق به نسل سوم و چهارم انقلاب است.

    رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ما نسل اول و دومیها کمکم باید خانه را تمیز کرده و آن را به صاحب خانه که نسل سوم و چهارم هستند بسپاریم. لذا در این مقطع استفاده از ظرفیت نسل جوان و تحصیل کرده در اداره و مدیریت کشور یک ضرورت است.

  • هیچ گزندی نظام را تهدید نمی کند

    دکتر روحانی در ادامه تاکید کرد: تا زمانی که انقلاب و نظام به مردم متصل است و با رأی مردم مشروعیت مییابد، هیچ گزندی نمیتواند این نظام را از پا در آورده و یا تهدید کند.

    رئیس جمهور اضافه کرد: 30 سال از رحلت امام راحل میگذرد و نظامی که ایشان برپا کردند، نه تنها در برابر باد و باران مصون بوده، حتی در برابر طوفان و سیل نیز مقاوم ایستاده است و نظام جمهوری اسلامی، ایرانی با قدرت را در منطقه حساس خاورمیانه به نمایش گذاشته است.

    دکتر روحانی تأکید کرد: تا زمانی که مردم با انقلاب و نظام و انقلاب با مردم باشد این نظام به کار خود ادامه خواهد داد.

    رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز در شرایط بسیار سخت و پیچیدهای قرار گرفتهایم، گفت: در طول یکسال گذشته مردم در رنج و سختی بودند، اما همچنان مقاوم و استوار در برابر توطئههای بیگانگان ایستادگی کردند و امروز روز حمایت مردم از دولت و خدمت بیشتر دولت به مردم است. دکتر روحانی با تأکید بر اینکه دولت از انتقاد دلسوزانه استقبال و حمایت میکند، اظهار داشت: انتقاد از دولت بلامانع است و حتی در دولت یازدهم و دوازدهم انتقاد از دولت بیهزینه و حتی توأم با جایزه و تشویق بوده است . رئیس جمهور با بیان اینکه انتقاد بی هزینه از آثار دولت یازدهم و دوازدهم است که برای همیشه باقی می ماند، گفت: بسیار سخت است که این آثار دولت یازدهم و دوازدهم را پس از این کسی بتواند تغییر دهد. رئیس جمهور با بیان اینکه انتقاد به تنهایی کافی نیست و نیاز به دلسوزی هم داریم، تصریح کرد: نقد دلسوازنه غیر از تخریب کینهتوزانه است. لذا پس از انتقاد همه باید برای اصلاح جامعه دست به دست هم دهیم و در این شرایط همدیگر را یاری کنیم تا به مقصد نهایی برسیم.

  • دولت در میدان است

    دکتر روحانی خاطر نشان کرد: امام راحل تأکید داشتند که بار سنگین مسئولیت اداره کشور بر دوش دولت است و همه باید از آن حمایت کنند و رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیرشان با هیأت دولت تأکید فرمودند که دولت در میدان است و بار اصلی مسئولیت را بر دوش دارد و همه باید از دولت حمایت کرده و دولت را یاری کنند.

    رئیس جمهور تصریح کرد: بدون تردید با وحدت و همدلی بین دولت و مردم و همه نخبگان و بویژه نسل جوان، از این پیچ تاریخی عبور کرده و دشمن را مأیوس خواهیم کرد.

    دکتر روحانی با تأکید بر اینکه وحدت، تلاش و ایستادگی همه مسئولین و مردم، دشمن را مأیوس میکند، گفت: توطئه دشمنان روزی به پایان می رسد که از ضربه زدن به نظام مأیوس شوند. لذا هدف بزرگ ما مأیوس کردن دشمنان است.

    رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امید به آینده بهتر مردم هدف دیگری است که آن را با قدرت پیگیری میکنیم و معتقدیم تا زمانی که امید وجود دارد، مسیر پیشرفت به خوبی ادامه خواهد یافت.

    دکتر روحانی افزود: برغم اینکه فشار و سختی مردم در سالهای اخیر بیشتر شده است اما این احساس وجود دارد که در ماه های اخیر مقداری از مشکلات مردم کاسته شده است. آمارهای دو ماهه اخیر و نیز آمار روز گذشته مرکز آمار، نشان میدهد که هم نرخ تورم ماهانه و هم تورم نقطه به نقطه نسبت به ماههای ابتدایی سال کاهش یافته است. اگر چه باید همچنان برای رفع مشکل تورم تلاشهای خود را ادامه دهیم.

    رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت در شرایط کنونی همه توان خود را برای رفاه مردم بکار گرفته است، گفت: گاهی مشکلات ناشی از قصور و کوتاهی و گاهی ناشی از تقصیر و خطا است. اما زمانی نیز بخاطر شرایط ناخواستهای است که از سوی دشمن تحمیل میشود.

    رئیس جمهور در پایان سخنان خود اظهار داشت: امروز در کنار مرقد امام راحل عهد و پیمان میبندیم که راه خدمت به مردم را با گامهای بلند و استوار ادامه دهیم. همچنین به ارواح مطهر شهیدان بهشتی، رجایی، باهنر، آیتالله هاشمی رفسنجانی و همه شاگردان، امام راحل و همه شهیدان و خادمان نظام درود میفرستیم و برای همه خدمتگزاران و همه کسانی که برای پایداری مسیر امام راحل تلاش میکنند و همچنین برای یادگار عزیز امام راحل استاد حوزه حضرت حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی و همه خانواده امام آرزوی توفیق میکنیم.

محمد علی وکیلی عضو هیات رییسه مجلس در گفت و گوی اختصاصی با «تجارت» تشریح کرد؛

گروه اقتصاد کلان - کورش شرفشاهی: هنگامی که در نظام جمهوری اسلامی زندگی می کنیم، همه چیز معنا و مفهوم متفاوتی با دیگر نقاط جهان دارد. چرا که دین اسلام بر روزي حلال تاکید دارد و اصرار دارد که روزی حلال در ايجاد شخصيت فردي و اجتماعي يک جامعه تاثير دارد و نقطه مقابل آن نیز تعریف می شود بدین معنا که اگر هر کدام از آحاد جامعه روزی حرام سر سفره خانه ببرند، به مرور زمان شخصیت خود و اعضای خانواده اش که روزی حرام را مصرف کرده اند، تبدیل به موجودی می شوند که زشتی حرام دیگر برایشان معنا ندارد. در چنین نظامی، کسب روزي حلال بايد دغدغه مردم و مهمتر از همه مسوولان کشور باشد و مديران تصمیم گیرنده در همه سطوح بايد علاوه بر برنامه ريزي و سياستگذاري در بخشهاي مختلف حوزه فعاليت خود، نسبت به تامين لقمه حلال براي زيرمجموعه خود و ساير مردم احساس مسووليت كنند.

اما آنچه امروزه شاهد هستیم، رشد روز افزون فساد و حرام در ابعاد و اشکال گوناگون است. اگر روزی فاضل خداداد همراه با شریک خود مرتضی رفیق دوست، تنها به خاطر اختلاس 123 میلیون تومان محاکمه و خداداد اعدام شد تا شریکش به حبس ابد محکوم و البته پس از مدتی مورد عفو واقع و آزاد شود، امروزه فساد به اندازه ای گسترده شده که اعداد کمتر از هزار میلیارد تومان برای مردم جاذبه ای ندارد. باید بدانیم که عدم توجه لازم و البته ریشه ای به مقوله فساد، آثار منفي بسيار زيادي بر جای می گذارد و حتي آثار منفی شديدتر از حملات دشمن خارجي را براي جامعه در پي خواهد داشت. البته فساد ابعاد گوناگونی دارد که بدترین نوع آن، فساد در بخشهای دولتی و دستگاههای زیر مجموعه حکومت است و متاسفانه امروزه شيوع و رواج فساد مالي و اداري در ميان مردم و مسوولان، نه تنها اعتبار مدیریت کشور را زیر سوال برده بلکه اعتماد مردم را نیز خدشه دار کرده است. اگر چه فساد در هر شکلی اثرات مخربی دارد، اما در شرایط کنونی که مردم از نظر معیشتی در شرایط سختی به سر می برند، فسادهایی همچون فساد اخلاقی و فرهنگی آنقدر که فساد مالی اثرات مخربی دارد، تاثیر گذار نیست. باید بپذیریم که فساد مالي مصداق عمده و روشن آسيبهاي نظام اداري است و آنچه به حکومت ها ضربه زده و باعث سرنگونی آنها شده، فساد مالی بوده که بخشهای دیگر را با خود درگیر کرده است. متاسفانه تاکنون هیچ حکومت و رژیمی مصون از فساد نبوده و به جرات می توان اعلام کرد که همواره فساد مالي همزاد با تشکيل حکومت مطرح بوده است. تجربه نشان داده از زمان پيدايش هر حکومتی و به محض برپايي تشکيلات اداري و نهادهاي عمومي، سوءاستفاده از اختيارات و مفاسد مالي نيزشکل گرفته و همواره براي جامعه و عموم مردم تهديدي جدي بوده و هست.

  • رتبه "فساد" ایران

    برای آنکه بدانیم فساد چه بلایی به روزگار کشورمان آورده، لازم است نگاهی به آمارهای جهانی بیندازیم تا اهمیت مبارزه با فساد را درک کنیم. طبق روال هر ساله، سازمان بین المللی شفافیت گزارشی را پیرامون وضعیت فساد در بین کشورهای دنیا تهیه و منتشر کرد. این گزارش که مربوط به سال ۲۰۱۸ است، نشان میدهد که اوضاع ایران به لحاظ فساد در مقایسه با سال ۲۰۱۷ بدتر شده و نمره ایران از ۳۰ به ۲۸ تنزل یافته است. به همین خاطر رتبه ایران در بین کشورهای دنیا نیز از ۱۳۰ به ۱۳۸ ارتقاء یافته است. از دیدگاه اقتصادی فساد یکی از عوامل بازدارنده رشد اقتصادی محسوب می شود و این پدیده شوم آثار منفی کمی و کیفی بسیاری بر تخصیص بهینه منابع و در نتیجه بر رفاه عمومی دارد. اندازه گیری و مقایسه فساد، به دلیل آنکه این پدیده در خفا اتفاق می افتد اندکی مشکل است اما موسساتی در سطح بین المللی هستند که فساد را به روش های مختلفی در کشورهای سرتاسر دنیا اندازه گیری می کنند و نتایج آن را منتشر می نمایند. یکی از این موسسات، سازمان بین المللی شفافیت است.سازمان بین المللی شفافیت، یکی از مهمترین شاخص ها در زمینه فساد یعنی شاخص ادارک فساد را هر ساله تهیه و منتشر می کند. این سازمان، سازماني غيردولتي است كه در سال 1993 تأسيس و مقر اصلي آن در آلمان و هدف از ایجاد آن مبارزه با فساد است. شاخص CPI (شاخص ادراک فساد) به وسيله لامبدورف در ژوئن 1995 براي اولين بار تهيه و در سال 1996 به صورت رسمي منتشر شد.شاخص ادارک فساد، میزان فساد موجود در میان مقامات دولتی و سیاستمداران را نشان می دهد. به عبارت بهتر این شاخص نشان می دهد که وضعیت فساد در بخش عمومی هر کشور چگونه است؟ گزارش های تهیه شده توسط سازمان بین المللی شفافیت بر پایه معیارهایی چون بررسی مدیریت دولتی در کشورها، شرایط دسترسی شهروندان به خدمات عمومی، ساختار حقوقی و قضایی حاکم در کشورها ...

    و موقعیت بخش خصوصی می باشد. سازمان شفافیت بین المللی، گزارش مربوط به سال 2018 را منتشر کرد. در این گزارش هر چقدر نمره یک کشور به صفر نزدیکتر باشد اقتصاد آن کشور فاسدتر است و هر چقدر این نمره به صد نزدیکتر باشد اقتصاد آن کشور از فساد به دور است. نمره ایران نسبت به سال گذشته، با دو نمره کاهش از 30 به 28 تنزل یافته است. این نشان می دهد که در سال 2018 در مقایسه با سال گذشته فساد در ایران بیشتر شده است. همچنین جایگاه ایران در سال 2017 در بین 176 کشور دنیا 130 بود که این جایگاه با هشت پله افزایش در سال 2018 در بین 180 کشور دنیا به 138 ارتقاء یافته است. بر این اساس در حالی که از سال 2013 به دلیل کاهش فساد در ایران، نمره ایران در حال رشد و متعاقب آن رتبه ایران در حال تنزل بود، دوباره در سال 2018 رتبه ایران با بیشتر شدن فساد و کاهش نمره، ارتقا یافته است. همچنین طبق این گزارش، ایران در میان 18 کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) نیز جایگاهی بهتر از رده سیزدهم را به دست نیاورده است. به عبارت بهتر می توان گفت در سال 2018 اقتصاد ایران در بین 18 کشور منطقه منا بعد از کشورهای سوریه، یمن، لیبی و عراق و در کنار لبنان پنجمین اقتصاد فاسد منطقه منا محسوب می شود. در بین کشورهای منطقه منا امارات با کسب رتبه 70 توانسته است در رتبه 23م دنیا قرار بگیرد و رتبه اول این منطقه را به خود اختصاص دهد. بعد از امارات، قطر با کسب نمره 62 و رتبه 33م دنیا در جایگاه دوم این منطقه قرار گرفته است.

    زندانهای پر از فاسد

    در این رابطه محمدعلی وکیلی نماینده تهران و عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلی که امروز داریم و در 40 سال گذشته نیز در بحث مبارزه با فساد همواره داشته ایم، حرکت در مسیر نامناسب بوده است.

    وی افزود: از آنجا که نمی توانیم به لوازم مبارزه با فساد تمکین کنیم، جای فساد با فاسد را عوض کرده ایم و به جای آنکه تمرکز کشور روی مبارزه با فساد باشد، تمرکز کشور را بر مبارزه با فاسد گذاشته ایم.

    نماینده تهران در مجلس با تاکید بر اینکه باید فرق مبارزه با فساد و فاسد را درک کنیم گفت: فرقش این است که اگر بخواهیم با فساد مبارزه کنیم، حتما نتیجه بخش است، اما مبارزه با فاسد تاثیر چندانی ندارد.

    وی با اعلام اینکه برای مبارزه فساد لوازمی نیاز داریم گفت: اول اینکه سیستم کشور باید ضد فساد باشد. بدین معنا که درون سیستم اداره کشور، سیستم ضد فساد تعبیه کرده و روزنه های فساد را داخل سیستم بسته باشیم. وقتی سیستم فساد زا باشد و تمرکز بر مبارزه با فاسد باشد، نتیجه آن می شود که زندانهای کشور را بیهوده از عده ای فاسد پرمی کنیم، زیرا یکی را می گیریم و 100 مورد دیگر تکثیر می شود.

    وکیلی با اشاره به روشهای مبارزه با فساد جهانی گفت: مدل جهان این گونه است که درون مدیریت کشور، سیستم ضد فساد تعبیه کرده اند. یعنی سیستم را به نوعی مدیریت کرده اند که روزنه های فساد را بسته اند.

    وی لازمه مبارزه با فساد را تشکیل دولت الکترونیک دانست و گفت: اگر حاضر شدیم به این تکمین کنیم که تمام تراکنش های مالی که در کشور اتفاق می افتد، داخل شبکه باشد و مانیتورینگ شود، فساد احساس خطر می کند. زیرا اگر مانیتورینک شود، معنایش این است که فرار مالیاتی امکان پذیر نیست و منشا پولها معلوم است. در نتیجه وقتی پولی به حساب هر شخصی وارد شود، اگر چرخه این پول مانیتورینگ شود، منشا آن معلوم می شود و جلوی پولشویی در کشور گرفته می شود.

    عضو هیات رییسه مجلس افزود: اگر هر نوع خدمات اداری را در کشور شبکه کنیم، دسترسی یکسان برای همه آحاد مردم به اطلاعات فراهم می شود و به خصوص دسترسی به حوزه خدمات، دسترسی آسان و یکسانی خواهد شد.

    وی با ابراز تاسف از اینکه اکنون بزرگترین رانتها ناشی از عدم دسترسی عموم به اطلاعات است گفت: متاسفانه امروزه رانت اطلاعاتی داریم. بدین معنا که برخی افراد خاص به تصمیمات خاص و مهم دسترسی دارند. بنابر این به خدمات ویژه ای هم دسترسی دارند. این افراد چون اطلاعات کلیدی دارند، در آن خصوص زود اقدام می کنند و سود کلانی می برند به دلیل آنکه به تصمیمات حال و آینده دسترسی دارند.

    وکیلی با اشاره به اینکه این افرد به امتیازات خاصی هم دسترسی دارند گفت: وقتی برای این افراد خاص دسترسی خاص و آسان فراهم نباشد، همه چیز درست می شود.

    نماینده تهران در مجلس افزود: دسترسی به اطلاعات، زمینه ساز امتیاز آفرینی است و رانت ایجاد می کند. وی با ابراز تاسف از اینکه 40 سال است که چون نمی توانیم به لوازم مبارزه با فساد تمکین کنیم، جای فساد با فاسد را عوض کرده ایم گفت: انرژی کشور باید صرف مبارزه با فساد شود و مبارزه با فاسد دردی را دوا نمی کند. مبارزه با فاسد یک معلول است و هنگامی که با یک معلول مبارزه می کنیم، 100 ملعول دیگر از گوشه و کنار سر می کشد و تکثیر می شود. عضو هیات رییسه مجلس لوازم با اعلام اینکه مبارزه با فساد روشن است گفت: باید به گردش آزاد اطلاعات تمکین کنیم و مهمترین روش این است که خبرنگار ما در کشف حقیقت مصونیت داشته باشد. وی با ابراز تاسف از اینکه امروزجامعه راسانه ای و خبرنگاری کشور را از کاشف حقیقت به ناقل حقیقت تنزل داده ایم گفت: این ها تغیرات رویکردی خطرناکی است. اگر رویکرد ما کشف حقیقت باشد و به خبرنگارمان برای کشف حقیقت مصونیت بدهیم، همه چیز حل می شود و تاکنون شده بود. وکیلی افزود: اگر به خبرنگارمان مصونیت می دادیم، خط قرمزی به نام قوه قضاییه را مقابل رسانه قرار نمی دادیم، خبرگار از قوه قضاییه ترس نداشت و اجازه دسترسی خبرنگاران به همه بخشها را می دادیم، امروز وضعیت ما بسیار بهتر از اینها بود.

    وی با تاکید بر اینکه نباید مانع تراشی کنیم و هیچ دستگاهی نیاید از انتقاد مصون باشد گفت: اگر قوه قضاییه نیز می توانست مورد نقد رسانه ها قرار بگیرد، برخی از پرونده ها مانند پرونده اخیر یا زودتر کشف می شد یا چنین مساله ای شکل نمی گرفت.

    نماینده تهران در مجلس باید بپذیریم که چشم مبارزه با فساد در قوه قضاییه است گفت: بنابر این دستگاه اهمیت خاصی دارد و اگر رسانه نتواند قوه قضاییه را نقد کند، فایده ای ندارد.

    وی با اشاره به آماری که در خصوص تخلفات در قوه قضاییه که از سوی سخنگوی این قوه اعلام می شود گفت: اگر قاضی در دستگاه قضا اشکال داشته باشد و رسانه نتواند او را نقد کند، فایده و نتیجه ای ندارد.

    وکیلی تاکید کرد: هرچقدراز قوه مجریه و مقننه انتقاد شود فایده ای ندارد زیرا آنجایی باید قابل نقد باشد که از انتخاب وانتقاد مردم به دور است.

    وی با اشاره به اینکه اکنون شعار مبارزه با فساد بالا گرفته و تب جامعه تب مبارزه با فساد است گفت: متاسفانه انحراف در رسیدگی به فساد در حال تداوم است. زیرا به جای اینکه کشور هزینه مبارزه با فساد را بپردازد، هزینه مبارزه با فاسد را می پردازد.

    عضو هیات رییسه مجلس با ابراز تاسف از اینکه نتیجه این جنبش مبارزه با فاسد، پر شدن زندانها از کسانی است که به نام مبارزه با فساد دستگیر می شوند گفت: به دلیل اینکه مبارزه با فساد ریشه ای نیست، پس از مدتی این تب مبارزه با فساد که امروز جدی شده، فروکش می کند. زیرا نفس این حرکت، مبارزه ریشه ای با فساد نیست و نتیجه آن می شود که ماشین فساد، به صورت مستمر تولید فاسد می کند.

    وی با اعلام اینکه در سایه رشد فساد، مافیا به وجود می آید و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست گفت: مافیا در همه حوزه ها وجود دارد و اقتصاد خرد ایران در هیچ بخشی مصون از مافیا نیست. هنگامی که تمامی بخشهای واردات کشور را رصد می کنیم، می بینیم که تمامی بخشهای واردات کشور در دام مافیا قرار دارد و بخش کالاهای استراتژیک، دارویی، غذایی، صنعتی و تمامی بخشهای واردات ایران در دام مافیاست.

    وکیلی دلیل مافیا در اقتصاد ایران را ناشی از وجود انحصار دانست و گفت: هرجا انحصار وجود دارد، مافیا شکل می گیرد و انحصار ناشی از نبود دسترسی آسان و یکسان همگان به اطلاعات است.

    وی با اشاره به اینکه در ماراتن منافع شخصی، چه کسی می داند که امروز چه کالایی را وارد کند بیشتر سود می برد گفت: به راستی کسی که به عنوان مثال سویا وارد کرده و سود کلانی برده، از کجا می داند که می بایست دراین مقطع زمانی سویا وارد می کرد. جالب تر اینکه همین فرد ماه آینده روغن وارد می کند و سود کلانی از آن می برد. این سودهای کلان ناشی از دسترسی به اطلاعات خاص از بخشهای خاص است.

    نماینده تهران در مجلس با تاکید بر اینکه اگر همه دسترسی یکسان و آسان به اطلاعات داشته باشند، انحصار شکل نمی گیرد گفت:امروزه هر بخشی را که دست می گذاریم، می بینیم مافیا در آن شکل گرفته است.

    وی با تاکید بر اینکه مافیا معلول است و معلول ناشی از ساختار غلطی است که اصرار بر مبارزه با فاسد دارد و تاکیدی بر مبارزه با فساد ندارد گفت: تمامی این فسادهای کلان که هر از چندگاهی از گوشه ای بیرون می آید، نشان می دهد که ساختار مبارزه با فاسد کارآمد نیستو

یک مقام مسئول سازمان بنادر خبر داد؛

تجارت: مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی از واردات ۱۱ میلیون تن کالای اساسی به کشور در ۵ ماه نخست امسال خبر داد و گفت:این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶۷ درصدی را نشان میدهد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی روانبخش بهزادیان،گفت: باتوجه به شرایط خاص کشور به خصوص در ۲ سال اخیر، سازمان بنادر و دریانوردی تمام تلاش خود را در جهت رشد کمی و کیفی بنادر معطوف کرده است.

بهزادیان افزود: براساس آمارهای موجود میزان واردات و تخلیه کالای اساسی به بنادر کشور از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱ میلیون تن بوده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶۷ درصدی را نشان میدهد و این اتفاق با تدابیر و همت جمعی تمامی آحاد سازمانی شاغل در بنادر، ستاد مرکزی و همکاری و هماهنگی با سازمانها و نهادهای دولتی و بخش خصوصی کشوربه دست آمده است.

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بندرامام (ره) باتوجه به امکانات بندری و دریایی موجود در بین تمامی بنادر وارد کننده کالای اساسی کشور، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است، عنوانکرد: میزان تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در بندرامام (ره) از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۲۳ مردادماه ۱۲,۴ میلیون تن بوده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد رشد را نشان می دهد.

به گفته بهزادیان منطقه ویژه اقتصادی بندر امام (ره) با ۱۱هزار۴۴ هکتار وسعت و برخورداری از ۴۰ پست اسکله و اتصال به بزرگراهها و راهآهن سراسری کشور، پهناورترین بندر تجاری ایران است که نقش مهمی در تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی مورد نیاز کشور ایفا میکند و به عنوان هاب غلات کشور در سال جاری با رشد قابل توجهی در واردات، تخلیه، بارگیری و جابجایی کالاهای اساسی روبرو است.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تا ۱۹ مرداد تعداد کشتیهای حامل کالاهای اساسی ۱۴۱ فروند بوده که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷۲ درصد رشد داشته است،وی ادامه داد: همچنین میزان واردات کالاهای اساسی به میزان ۶ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۹۰۴ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۴ درصد رشد داشته است.

بهزادیان گفت: در همین رابطه با تدابیر اتخاذ شده برای تسریع و تسهیل در خروج کالاهای اساسی و حمل آن از بندر به داخل کشور میزان ۵ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۷۳۵ تن کالای اساسی به وسیله کامیونها جابه جا شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۸درصدی را نشان میدهد..

رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف اظهار کرد؛
 

گروه اصناف: رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف اظهار داشت: از زمانیکه قیمت ارز افزایش پیدا کرد ما نیز مجبور شدیم به همان نسبت، قیمت محصولات خود را افزایش دهیم و به طور میانگین قیمت ظروف یکبار مصرف نسبت به سال گذشته سه برابر شده است.

حمید صمدی رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف در گفتوگو با ایلنا در خصوص میزان افزایش قیمت ظروف یکبار مصرف گفت: از زمانیکه قیمت ارز افزایش پیدا کرد ما نیز مجبور شدیم به همان نسبت، قیمت محصولات خود را افزایش دهیم و به طور میانگین قیمت ظروف یکبار مصرف نسبت به سال گذشته سه برابر شده است. اما با توجه به ثبات حاکم در بازار و یکی شدن قیمت ارز نیمایی با بازار آزاد و نظارت بر توزیع مواد اولیه فکر نمیکنم دیگر شاهد افزایش قیمتها باشیم، حتی این احتمال وجود دارد که با کاهش قیمت خوراک پتروشیمیها قیمت تمام شده ما نیز کاهش پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود ثبات قیمت مواد اولیه، در روزهای اخیر قیمت ظروف یکبار مصرف سیر صعودی به خود گرفته است؟ گفت: معمولا در روزهای منتهی به ماه محرم که اوج مصرف ظروف مواد اولیه است خرده فروشان این صنف اقدام به خریدهای کلی و حتی پیش خرید ظرف غذا، قاشق و لیوان میکنند تا بدین صورت موجودی بازار را در کنترل خود داشته باشند و با شروع دهه اول قیمتها را تا جایی که میتوانند افزایش میدهند و سودهای کلانی نیز در 20 روز اول محرم کسب میکنند.

وی ادامه داد:البته تولیدکنندگان نیز سعی میکنند محصولات خود را به افرادی بدهند که چهار فصل از آنها خرید می‍کنند و تا جایی که امکان داشته باشد از دادن جنس به دلالها در این ماه خودداری میکنند.

وی در خصوص صادرات ظروف یکبار مصرف گفت: با توجه به افزایش قیمت ارز وضعیت صادرات بهتر از گذشته شد و اکنون افغانستان و عراق بازارهای اصلی ما هستند. اما فعالین این حوزه تلاش دارند تا بازارهای جدیدی را پیدا کنند بر همین اساس برنامههای صادرات به حوزه اوراسیا آغاز شده است. بر اساس برآوردهایی که ما انجام دادیم این حوزه ظرفیت 300 تا 400 میلیون دلاری صادرات را دارد از همین روی ارسال محصولات آغاز شده است اما دولت و سازمانهای مرتبط متاسفانه هیچ همکاری و کمکی به ما در این زمینه نکردند و تمام فعالیتها توسط بخش خصوصی انجام شده است

وی افزود: باید توجه داشت که با کاهش قدرت خرید مردم، بازار داخلی دیگر جوابگوی تولید نیست و واحدهای کوچک اگر میخواهند به حیات خود ادامه دهند باید به سمت صادرات بروند. اما چون تخصص و امکانات ندارند عملا این اتفاق صورت نمیگیرد بنابراین دولت و سازمان توسعه تجارت باید به کمک آنها بیاید.

صمدی در خصوص مشکلات صادرات گفت: بوروکراسی اداری و بخشنامههایی که در تضاد با یکدیگر هستند و برخی از آنها شبانه صادر میشوند اصلیترین رقیب ما در صادرت هستند. به طور مثال همه میدانند که صادرات به عراق و افغانستان ریالی است و کسی دلار نمیگیرد، دولت هم ابتدا این را قبول داشت اما یک مرتبه بخشنامه صادر کردند که معادل دلاری محصولات صادر شده باید به سامانه نیما واریز شود. از سوی دیگر ما در تحریم هستیم و عملا ارتباط بانکی با کشورهای دیگر نداریم اما برای برگشت ارز ضربالاجل تعیین میکنند.

وی افزود: تولیدکنندگانی که محصولات خود را صادر میکنند چارهای جز بازگرداندن ارز ندارند چون تولید آنها به این پول وابسته است پس نباید نگرانی از بازگشت ارز تولیدکنندگان داشت. متاسفانه این قبیل مشکلات و نارساییها سبب شده که تولید در کشور با سختترین شرایط صورت بگیرد.