نقطه عطف در تاریخ چندجانبه گرایی

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در شصتوسومین کنفرانس عمومی آژانس بینالمللی انرژی اتمی گفت: یک اتفاق نظر وسیع میان تمامی دولت های عضو وجود دارد و آن این است که برجام، یک نقطه عطف حقیقی در تاریخ چندجانبه گرایی و به عنوان یک دستاورد بین المللی مهم میباشد.

به گزارش ایلنا، علیاکبر صالحی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران اهداف منطقی را برای گسترش برنامه صلح آمیز هسته ای خود و استفاده از فناوری هسته ای در حوزه تولید انرژی، بهداشت، و کشاورزی در پیش گرفته و پیشرفت ها و موفقیت های معقولانه ای را در این خصوص به دست آورده است.

 

مقاومت در مقابل فشارهای حداکثری

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با یادآوری فرمایشات رهبری مبنی بر عدم مذاکره با آمریکا، گفت: جمهوری اسلامی ایران موضع مقاومت و تدافعی در مقابل فشارهای حداکثری آمریکا را باید ادامه دهد، در این شرایط مذاکره به مصلحت نیست. عزتالله یوسفیانملا در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانهملت، در خصوص پیشنهاد معامله جدید با آمریکا در چارچوب«حقوق هستهای در برابر تعهدات هستهای»، گفت: مقام معظم رهبری سیاست جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را به صورت شفاف اعلام کرده است و در آخرین نشست با دولتیها صریحا اعلام کردند که نباید مذاکره جدید با آمریکاییها انجام شود.

 

پاسخگو کردن صدا و سیما در دستور کار

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: طرح اساسنامه صدا و سیما دوباره در دستور کار قرار گرفته است، ولی تا قانون اصلاح نشود صدا و سیما به جایی پاسخگو نیست.

«محمدعلی وکیلی» در گفتوگو با خبرنگار سیاسی ایرنا در رابطه با عملکرد جناحی صدا و سیما در راستای تخریب دولت، انعکاس این رویکرد در برنامه هایی چون «گاندو»، «داستان اتم»، «سلام صبح بخیر» و اخیرا برنامه «بدون توقف» و ابزارهای نظارتی بر عملکرد صداو سیما اظهار کرد: ساختار هیات نظارت بر عملکرد صدا و سیما به گونه ای است که عملا امکان تاثیرگذاری ندارد و حضور دو نماینده مجلس در این هیات جنبه سمبولیک (نمادین) دارد.

دیدار رئیس جمهوری

با ترامپ در دستور کار نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به برخی گمانه زنیهای رسانه ای درباره دیدار ترامپ با رئیس جمهوری در جریان سفر به نیویورک گفت: نه این دیدار در دستورکار ما هست و نه فکر میکنم چنین اتفاقی در نیویورک رخ دهد. ما به دیدار برای عکس گرفتن حساب نمیکنیم بلکه دیدار باید دستور کار و نتایج ملموس داشته باشد. «سید عباس موسوی» دوشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به سفر رئیس جمهوری به ترکیه اظهار داشت: امروز رئیسجمهور در ترکیه در پنجمین نشست سران کشورهای عضو روند آستانه شرکت میکنند و امیدواریم نتایج این نشست به نفع مردم منطقه و سوریه باشد و آرامش را به این کشور بازگرداند و تا نابودی تروریستها و بازگشت صلح و امنیت در منطقه ادامه خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به سفر محمد جواد ظریف به کشورهای آسیایی در هفتههای اخیر گفت: وزیر امور خارجه طی روزهای آینده مهیای سفر به نیویورک هستند و در هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهند کرد. ایشان در این اجلاس به همراه رئیسجمهوری شرکت میکنند. در نیویورک هم دیدارها و ملاقاتهایی با مقامات کشورهای دوست برقرار است.

اصل طرح مذاکره بدون

پیش شرط «عملیات فریب» است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد طرح مذاکره بدون پیش شرط ترامپ با مقامات کشورمان، عملیات فریب است.

مسعود گودرزی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با اقدامات و تلاش برخی کشورهای اروپایی برای آماده سازی زمینه دیدار روحانی با سران آمریکایی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: آمریکایی ها طی چند مدت گذشته با شکست در اجرای سیاست های ضدایرانیشان مواجه شده اند و همین امر سبب بهم ریختگی و ایجاد آشفتگی درتصمیم گیری هایشان شده است.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی در این راستا، اظهار کرد: شکست در اجرای طرح تابستان داغ، سرنگونی پهپاد متجاوز، شکست طرح ائتلاف دریایی خلیج فارس و غیره از جمله مسائلی هستند که با رفتار هوشمندانه جمهوری اسلامی روبرو شد و همین موضوع سبب شده امروزه دست برتر با کشورمان باشد.

وی با اشاره به اینکه امروزه ترامپ با موجی شدیدی از انتقادات در داخل کشورش روبرو است، ادامه داد: بر این اساس تلاش می کند با فرافکنی و طرح موضوعاتی مانند مذاکره بدون پیش شرط تا حدودی از فشارهای داخلی بکاهد و به نوعی عملیات فریب است.

مراقب باشیم از مسیر اصلاح

منحرف نشویم

یک نماینده اصلاحطلب مجلس دهم با اشاره به احکام صادره برای فعالان کارگری، از دستور رئیس قوه قضائیه برای تجدیدنظر در احکام آنان حمایت کرد و گفت: این اقدام شایسته رئیس قوه قضاییه نه تنها در تصمیمگیری قضات تجدیدنظر تأثیر دارد بلکه نگاه قضات را به خصوص در حوزه کارگری به سمت رأفت و ملاحظه بیشتر خواهد برد.

سیده فاطمه ذوالقدر در گفتوگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به این سوال که از آنجایی که یکی از مسائلی که این روزها در جامعه مطرح است این است که احکام فعالان اجتماعی در حد مفسدان اقتصادی کلان و چه بسا گاهی سنگینتر از آنها است. فکر میکنید چرا چنین است؟ و چقدر ضرورت دارد نگاهمان را به فعالان اجتماعی تغییر دهیم؟، گفت: پاسخ به این سؤال قبل از هر چیز نیازمند شفافسازی مفهوم و ابعاد فعالیت اجتماعی و تفکیک آن از فعالیتهای مجرمانه است. هر فرد به عنوان شهروند یک کشور یا در مقیاس محدود، شهروند یک شهر؛ نباید نسبت به وقایع و اتفاقات و اقدامات مورد نیاز محیط زندگی خود بیتفاوت بوده بلکه باید احساس مسئولیت کند. نماینده اصلاحطلب مردم تهران در مجلس دهم تصریح کرد: مسئول بودن از نظر اجتماعی یعنی افراد و سازمانها میبایست با اخلاق و با حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیطی رفتار کنند. اینکه شهروندی نسبت به جامعه احساس مسئولیت کند و با فعالیتهای اجتماعی سعی در بهبود وضعیت جامعه کند نه تنها مضر نخواهد بود، بلکه مفید و در راستای اصلاح جامعه و کمک به دولت، کشور و نظام است.

ژاپن در حال بررسی

ارائه کمکهای پزشکی به ایران است

ژاپن به دنبال آن است تا پیشنهاد ارائه کمکهای پزشکی تخصصی را در حاشیه نشست سازمان ملل به ایران بدهد.

به نقل از کیودو، شینزو آبه، نخستوزیر ژاپن و «حسن روحانی» رئیسجمهور ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار و در زمینه ارائه کمکهای پزشکی از سوی ژاپن به ایران با یکدیگر گفتوگو میکنند. منابع آگاه در این خصوص گفتند: انتظار میرود آبه در دیدار با حسن روحانی در نیویورک پیشنهاد آموزشهای پزشکی تخصصی را به ایران بدهد. این منابع همچنین اعلام کردند که توکیو معتقد است کمکهای پزشکی به ایران نقض تحریمهای آمریکا محسوب نمیشود؛ چراکه کمکهای بشردوستانه در فهرست تحریمها قرار ندارد.

روحانی از همکاری همه جانبه ایران، روسیه و ترکیه خبر داد؛

گروه سیاسی: رؤسای جمهور ایران و ترکیه روابط و همکاریهای دو کشور در زمینه های گوناگون را دوستانه، مستحکم و روبه گسترش دانستند و بر ضرورت تلاش مسئولان در راستای توسعه، تقویت و تحکیم بیش از پیش و همه جانبه مناسبات تهران-آنکارا و تسریع در روند اجرای توافقات فیمابین درراستای تامین منافع دو ملت تاکید کردند.

حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در حاشیه پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه، با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه دیدار و درباره مسائل و موضوعات مختلف دوجانبه، منطقهای و بین المللی با هم گفتگو و تبادل نظر کردند. رؤسای جمهوری ایران و ترکیه پس از این دیدار، در نشست هیات های عالی رتبه دو کشور حضور یافتند و روند مناسبات و همکاری های فی مابین و چگونگی اجرا و عملیاتی شدن توافقات تهران-آنکارا را مورد بررسی قرار دادند. رئیس جمهور در این نشست با تقدیر از میزبانی شایسته و مهمان نوازی دولت و ملت ترکیه در برگزاری پنجمین اجلاس سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه با محوریت موضوع سوریه، اظهار امیدواری کرد این سفر موجب خیر و برکت برای دوملت، منطقه و بویژه در راستای منافع مردم سوریه باشد. دکتر روحانی افزود: خوشبختانه روابط ایران و ترکیه همواره صمیمانه و برادرانه بوده و دو دولت و مردم دو کشور در شرایط مختلف در کنار هم ایستادهاند. رئیس جمهور با تقدیر از مواضع روشن دولت ترکیه در برابر تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران، خاطرنشان کرد: ایران و ترکیه علی رغم مشکلات به روابط اقتصادی همه جانبه خود ادامه خواهند داد. دکتر روحانی با اشاره به همکاری های دو کشور و اینکه گسترش همکاری های تجاری فی مابین با استفاده از پول ملی در مناسبات اقتصادی تهران-آنکارا تجرک و جهش ایجاد میکند، گفت: ایران از حضور سرمایه گذاران و بخش خصوصی ترکیه در اجرای پروژه های مشترک استقبال می کند. رئیس جمهور ادامه داد: برگزاری بیست و هفتمین کمیسیون مشترک همکاری های ایران و ترکیه در روزهای آینده، فرصت بسیار مهمی برای توسعه بیش از پیش همکاری های فی مابین در حوزه های مختلف خواهد بود. دکتر روحانی با بیان اینکه ایران و ترکیه در زمینه مبارزه با تروریسم دیدگاه مشترکی دارند، اظهار داشت: خوشبختانه پیشرفت های خوبی برای گسترش همکاری ها در بخش دفاعی میان دو کشور حاصل شده و زمینه های مناسبی برای توسعه همکاری ها و انتقال تجربیات وجود دارد؛ از اینرو همکاری های ایران و ترکیه در تامین امنیت مرزهای مشترک و منطقه ادامه داشته و گسترش خواهد یافت. رئیس جمهور تاکید کرد: الگوی همکاری سه جانبه ایران و ترکیه با روسیه در تامین امنیت منطقه می تواند با همکاری های سه جانبه و چند جانبه اقتصادی با همسایگان، به توسعه و ثبات منطقه و ملت های دو کشور کمک کند. دکتر روحانی با بیان این که حفظ امنیت آبراه های منطقه خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز همواره برای ایران به عنوان بزرگترین کشور ساحلی مورد توجه بوده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران خود را موظف به تامین امنیت آبراه های منطقه ای می داند.

رئیس جمهور تاکید کرد: امنیت آبراه های منطقه صرفاً باید توسط کشورهای ساحلی تامین شود و حضور نیروهای آمریکایی و دعوت آنها از سایر کشورها برای حضور در منطقه تنها موجب افزایش مشکلات و تنش های موجود خواهد بود.

رئیسجمهور حملات به یمن را نتیجه محاسبات اشتباه و آدرس های غلط آمریکا دانست و گفت: همه باید تلاش کنیم تا با مشارکت سازمان ملل متحد، ثبات و آرامش به یمن بازگردد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه همکاری ۳ کشور ضامن روند آستانه باعث شده امنیت بیشتری در سوریه حاکم باشد و مردم این کشور در بخشهای زیادی از سرزمین خود شرایط بهتری داشته باشند، افزود: باید به دولت سوریه برای مبارزه با باقیمانده تروریستها به ویژه منطقه ادلب و شرق فرات کمک کرد و همکاری ها تا ریشهکن شدن تروریست در منطقه ادامه یابد؛ از این رو امیدوارم نتیجه تلاشهای سه کشور منجر به امنیت پایدار در سوریه و تحقق حاکمیت مردم آن کشور باشد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز در این دیدار با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه و روبه توسعه ایران و ترکیه، گفت: مصمم هستیم گامهای بزرگی که در روابط دو کشور برداشته شده را ادامه داده و توسعه دهیم. رئیس جمهور ترکیه افزود: همکاری های تجاری بین دو کشور با استفاده از پولهای ملی رشد قابل ملاحظهای داشته و این روند ادامه خواهد یافت. اردوغان خاطرنشان کرد: تحریم های آمریکا علیه ایران غیر سازنده است و از نظر دولت ترکیه حفظ برجام به عنوان نماد مهم موفقیت گفتگو و دیپلماسی از اهمیتت اساسی برخوردار است. وی با بیان اینکه همکاریهای سه جانبه ترکیه با ایران و روسیه در قالب روند آستانه نتایج بسیار خوبی برای ثبات و امنیت سوریه و منطقه داشته و توافقات سه کشور از تراژدی انسانی در مناطق مختلف جلوگیری کرده است، گفت: امیدواریم در نتیجه نشست امروز و تکمیل توافقات نشست قبلی در سوچی، ثبات و امنیت هر چه سریعتر در منطقه و بویژه ادلب حاکم شود.

آیت الله رییسی به اُتاوا هشدار داد:

گروه سیاسی: رئیس قوه قضاییه با تأکید بر لزوم ایجاد نهضت دانشافزایی حقوقی مردم، پیشنهاد اجرای طرحی را با عنوان «هر مسجد، یک حقوقدان» برای ارتقای سواد حقوقی جامعه و کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی ارائه داد

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله سید ابراهیم رئیسی پس از بازدید از ستاد قوه قضاییه، در جلسه شورای عالی قضایی که در همین مکان برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، تصریح کرد: بخشنامهها، دستورالعملها و آییننامههایی که به همکاران ابلاغ میشود، همگی منبعث از قانون و برای اجرای صحیح قوانین و مقررات است؛ لذا نسبت به اجرای این مصوبات باید اهتمام به خرج داد و آنها را جدی گرفت. رئیس قوه قضاییه با اشاره به دستورالعمل اخیر درباره کاهش جمعیت کیفری زندانیان گفت: لازم است قضات محترم و همه همکاران در این زمینه توجه لازم را داشته باشند تا انشاءالله شاهد کاهش جمعیت زندانیان در کشور باشیم. آیتالله رئیسی همچنین در خصوص شعار رونق تولید اظهار کرد: نباید اجازه دهیم که این راهبرد در حد یک شعار باقی بماند بلکه باید با حمایت حقوقی، قضایی و تسهیلاتی از کارآفرینان و صاحبان سرمایه، زمینه تحقق این امر مهم را فراهم سازیم. در این راستا، اولویت تسهیلاتی بانکها باید به سمت جریان تولید در کشور سوق یابد و مردم باید در این عرصه شاهد یک اتفاق ملموس باشند. رئیس قوه قضاییه با تأکید بر لزوم رفع معضل اطاله دادرسی و کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی، فعالتر شدن دوایر حقوقی سازمانها و نهادها را در این زمینه بسیار موثر دانست و اظهار کرد: از همه دستگاههای فرهنگی، رسانهها، صاحبان تریبون و فرهیختگان میخواهم که همگی دست به دست هم دهیم و نهضت دانشافزایی حقوقی مردم را آغاز کنیم.

آیتالله رئیسی با تأکید بر لزوم تسهیل دسترسی آزاد جامعه به اطلاعات و دانش حقوقی، پیشنهاد داد: میتوان با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد، معاونت فرهنگی قوه قضاییه و جامعه حقوقدانان و وکلای کشور، طرحی با عنوان «هر مسجد، یک حقوقدان» را به مرحله اجرا درآورد تا با بهکارگیری ظرفیت نخبگانی حقوقدانان که در مساجد مختلف کشور وجود دارد، در جهت ارتقای سطح آگاهی حقوقی مردم گامی برداشته شود و به این ترتیب شاهد افزایش نظم در روابط مردم با یکدیگر و در نتیجه، کاهش دعاوی و پروندههای قضایی باشیم.

رئیس قوه قضاییه همچنین با تاکید بر لزوم بهکارگیری مشاوران حقوقی در کنار مشاوران املاک برای ساماندهی قراردادهای مردم، خاطرنشان کرد: برگزاری چند کلاس و کارگاه کافی نیست بلکه باید این آموزشها در همه سطوح فراگیر شود و مشارکت عمومی در این زمینه بسیار اهمیت دارد.

آیتالله رئیسی همچنین بر استفاده حداکثری از ظرفیتهای حل اختلاف در سایه فرهنگ ملی و دینی سازش در قبایل، طوایف، روستاها، خانوادهها و... تاکید کرد. رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدام کانادا در جهت توقیف اموال ایران، این اقدام را غیرقانونی و بر خلاف تمام میثاقهای بینالمللی دانست و تصریح کرد: چنین اقداماتی از سوی کشورهای مدعی تمدن و احترام به حقوق کشورها بسیار تعجب برانگیز است و ما تأکید میکنیم که دست از این کارها بردارند زیرا ملت ما هرگز زیر بار زور نمیرود. آیتالله رئیسی به کانادا هشدار داد که در صورت عدم رفع توقیف اموال ایران، با همکاری معاونت بینالملل قوه قضاییه و وزارت امور خارجه، نسبت به شناسایی و توقیف اموال کانادا از طریق نهادهای بینالمللی اقدام مقتضی صورت خواهد گرفت و به هیچ عنوان اجازه تضییع حقوق ملت ایران به هیچ کشوری داده نخواهد شد.

براساس این گزارش، در جلسه شورای عالی قضایی، معاونان قوه قضاییه گزارشی مفصل از سفر به شهرستانهای استان زنجان در سفر استانی اخیر را ارائه کردند. بررسی میزان خودروهای دپوشده کارخانههای خودروساز، گزارشی دیگر بود که در این جلسه ارائه و اعلام شد که تکلیف 30 هزار خودرو که به بهانه نقص قطعه بلاتکلیف بودهاند، مشخص شده است. یکی از مهمترین گزارشهای ارائه شده در این جلسه، گزارش حجتالاسلام مصدق معاون حقوقی قوه قضاییه در خصوص لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت بود. وی در اینباره گفت: این لایحه در 5 فصل و 77 ماده با رویکرد حقوق اسلامی و حمایت از حقوق بانوان به تصویب رسیده است

توسط جهانگیری صورت گرفت؛

 

گروه سیاسی: معاون اول رئیس جمهوری ضمن تشریح دستاوردهای صنعت نفت در ۶ سال اخیر گفت:جای تعجب است که وزارت نفت با وجود کارنامه درخشان خود باید به جای حمایت و تقدیر بیشترین فشارها و هجمه ها را متحمل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیسجمهوری، «اسحاق جهانگیری» در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به گزارش وزیر نفت درخصوص پیشرفتها و دستاوردهای کشور در بخش نفت و گاز در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اقدامات انجام شده در این حوزه کاملا منطبق با سیاستهای اقتصاد مقاومتی بوده است و باید با جدیت تداوم یابد. وی با بیان اینکه همه ویژگیهای اقتصاد مقاومتی نظیر دانشبنیان بودن، مردمی کردن اقتصاد، برونگرایی، درون زایی و عدالت بنیانی در طرحهای اجرا شده در صنعت نفت و گاز کشور نمایان است، تصریح کرد: ایجاد ارزش افزوده و ممانعت از خام فروشی، افزایش برداشت نفت و گاز از میادین مشترک، واگذاری طرحها به پیمانکاران داخلی و بخش خصوصی و فراهم کردن زمینه برای حضور دانشگاهها و شرکتهای استارتاپی از دستاوردهای بزرگ وزارت نفت است که باید در این زمینه از مدیران این وزارتخانه قدردانی کنیم. معاون اول رئیسجمهوری ادامه داد: یکی از بخشهایی که در دولت تدبیر و امید بطور جدی متحول شد، بخش نفت و گاز کشور بود که این تحول مدیون مدیریت صحیح و دقیقی است که به شکلی قابل ستایش توانسته محدودیت ها در توسعه این صنعت را برطرف کند. جهانگیری ضمن ابزار تاسف از هجمهها و فشارها بر وزارت نفت، عنوان کرد: جای تعجب است که وزارت نفت با وجود کارنامه درخشان خود باید به جای حمایت و تقدیر بیشترین فشارها و هجمه ها را متحمل شود. وی با اشاره به وضعیت این صنعت در شروع کار دولت یازدهم و تاثیر تحریمها در فروش فرآورده های نفت و گاز، گفت: در آن زمان با توجه به عدم فروش و ذخیره شدن میعانات گازی در کشتیها، برخی از مدیران دولت گذشته تاکید داشتند که ممکن است با استمرار این شرایط میدان پارس جنوبی با تعطیلی مواجه شود. معاون اول رئیسجمهوری خاطرنشان کرد: با وجود کمبود منابع و حتی نبود سرمایهگذاری خارجی، مدیریت کارآمد آقای زنگنه و همکارانش باعث شد نه تنها این اتفاق رخ ندهد بلکه همه طرحهای نیمهتمام در پارس جنوبی تکمیل شد و از آن مهمتر شاهد ایجاد بازار مصرف و فروش محصولات آن باشیم. جهانگیری با اشاره به اینکه برای اجرای طرحهای بزرگ، تامین منابع مالی و فروش نفت و گاز در دوره تحریم ده ها سوال از نظر فنی وجود داشت، افزود: ما در میدان مشترک پارس جنوبی با قطر برداشت برابر داشتیم اما در یک دوره قطریها موفق شدند برداشت خود را از این میدان چندین برابر افزایش دهند، خوشبختانه در ۶ سال گذشته موفق شدیم با تکمیل طرحهای نیمهتمام و اجرای طرحهای جدید در تولید و برداشت روزانه گاز از این کشور جلو بیافتیم.

وی ادامه داد: در میدان مشترک غرب کارون توانستهایم ظرفیت تولید را از ۵۰ هزار بشکه به ۳۵۰ هزار بشکه نفت افزایش دهیم این در حالی است که در این میدان دهها شرکت بزرگ بین المللی درعراق فعالیت میکنند تا برداشت بیشتری از این میدان مشترک داشته باشند. معاون اول رئیسجمهوری با بیان اینکه همواره مردم از هدررفت و سوختن گازهای همراه نفت به دلایل زیست محیطی و اقتصادی گلایهمند بودند، گفت: در این ۶ سال بیش از هفت میلیارد دلار برای جمع آوری گازهایی که به هدر میرفت سرمایه گذاری شده و با ایجاد محصول جدید، خوراک بخشی از صنایع پتروشیمی کشور نیز تامین شده است. رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از تغییر سوخت صنایع کشور از سوخت مایع به گاز به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای وزارت نفت یاد کرد و اظهار داشت: با این دستاورد، دیگر صنایع و نیروگاههای کشور از این بابت دیگر نگرانی ندارند و در حوزه زیست محیطی نیز این اقدام تاثیرات شگرفی به دنبال داشته است. معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: درطول دولت تدبیر و امید به بیش از ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده که معادل عملکرد همه دولتهای قبل در این زمینه است و نکته مهم این دستاورد عدم استفاده از بودجه دولت است. جهانگیری افزود: هر مدیری که دستی در اجرای طرح های صنعتی داشت در آن مقطع اگر از این پالایشگاه بازدید می کرد متوجه می شد که پیشبرد این طرح بویژه با توجه به مسایل مربوط به منابع مالی آن غیرممکن است اما با اصلاح مدیریت طرح و روشهای اتخاذ شده برای تامین منابع مالی، پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بهره برداری رسید و امروز رکوردهای تولید بنزین کشور بویژه بنزین مطابق با استاندارد یورو به بالاترین حد ممکن رسیده است.