تاکید بر رسیدگی به مشکلات زلزلهزدگان آذربایجان شرقی

رئیس قوه قضائیه ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی با آسیب دیدگان زلزله آذربایجان شرقی، دستور رسیدگی به مشکلات آنها را صادر کرد. به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، در بخشی از پیام آیت الله رییسی آمده است: بی تردید امدادرسانی و رسیدگی به مشکلات مردم آن مناطق با توجه به برودت هوا، همت و تلاش همه دستگاه های اجرایی و نهادهای خدمت رسان را می طلبد و امید است مسئولان و دستگاه های ذیربط بویژه دادگستری استان آذربایجان شرقی با بسیج امکانات، از تمام توان خود برای تأمین امنیت و کمک به رفع گرفتاری و کاهش مشکلات حادثه دیدگان استفاده کنند.

پیام تسلیت امیر کویت

به رئیس جمهوری ایران

امیر کویت با ارسال پیامی حادثه زلزله در شمال غرب کشور را به رئیس جمهوری ایران و خانوادههای قربانیان تسلیت گفت.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رسمی کویت، «صباح الأحمد الصباح» امیر کویت با ارسال پیامی به «حسن روحانی»، رئیس جمهوری ایران حادثه زلزله در شهر «میانه» واقع در شمال غرب کشور را که قربانیان و مجروحان فراوانی برجای گذاشت، به ملت ایران و خانواده­های قربانیان تسلیت گفت و خواستار رحمت گسترده خداوند برای قربانیان و شفای عاجل برای مجروحان شد. «نواف الأحمد»، ولیعهد و «جابر المبارک» نخستوزیر کویت نیز هر کدام پیام­های تسلیت جداگانه­ای برای رئیس جمهوری ایران ارسال کردند.

علی لاریجانی کاندیدای مجلس نمیشود

پس از بحثهای مختلف درباره آینده سیاسی علی لاریجانی، اما در نهایت، وی چند روز پیش در جمع برخی از فعالان سیاسی نزدیک به خود در شهر قم اعلام کرده که دیگر کاندیدای انتخابات مجلس نمیشود. به گزارش خبرنگار ایلنا ، طبق شنیده ها از یک منبع موثق، علی لاریجانی نماینده مردم قم و رئیس مجلس شورای اسلامی، اخیرا در جمع برخی از فعالان سیاسی نزدیک به خود در شهر قم اعلام کرده که دیگر کاندیدای انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی نمی شود و تا کنون هرچه در توان داشته برای کشور بکار گرفته است. این اظهار نظر ویژه علی لاریجانی در فاصله ۴ ماه تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، نشان می دهد که او پس از ۱۲ سال نمایندگی مردم قم و جلوس بر صندلی ریاست مجلس شورای اسلامی، به جمع بندی قطعی و نهایی رسیده است.

طرح مسئله چندهمسری

خانواده ایرانی را نشانه گرفته است

رئیس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر مسئله چند همسری در شرع و دین اسلام تاکید نشده است، گفت: طرح چنین مسئله ای باعث فروپاشی کیان و آرامش خانواده ها شده و برخلاف نگاه ویژه قانون به حمایت از بانوان در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی است. پروانه مافی در گفتوگو با ایسنا، درباره مباحث مطرح شده در فضای مجازی در خصوص برگزاری کارگاه های ترویج چند همسری، بیان کرد: بحث چندهمسری از سالیان دور وجود داشته است و گاهی به آن توجه شده و گاهی نیز کنار گذاشته شده است. اما این مسئله موضوعی نیست که امروز اولویت جامعه قرار گیرد. وی در ادامه اظهار کرد: در آئین، شرع و مقدسات ما هیچ گاه به چند همسری تاکید نشده است و لزومی بر اجرای آن وجود ندارد. در قرآن کریم و در سوره نساء در آیاتی به این موضوع اشاره شده و در همه این آیات به بحث برقراری عدالت پرداخته شده است.

پهپاد متجاوز با سامانه مرصاد ساقط شده است

فرماندهکل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: هنوز تا قطعات پهپاد ساقطشده را کامل به دست نیاوریم و گرافهایمان را کامل نکنیم، نمیتوانیم بهطور قطعی مبدأ و هدف اصلی آن را مشخص کنیم. به گزارش تسنیم، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرماندهکل ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه بازدید رییس ستادکل نیروهای مسلح از مرکز شهید زرهرن نزاجا و در جمع خبرنگاران، در خصوص انهدام یک فروند پهپاد مهاجم در روز گذشته توسط نیروی پدافند هوایی ارتش در منطقه ماهشهر اظهار داشت: هنوز تا قطعات این پهپاد را کامل به دست نیاوریم و گرافهایمان را کامل نکنیم، نمیتوانیم بهطور قطعی مبدأ و هدف اصلی این پهپاد را مشخص کنیم، اما آنچه تاکنون قطعی است این است که این پهپاد در سقف کوتاه پرواز کرده و مورد هدف سامانه بومی مرصاد قرار گرفته است. وی با بیان اینکه پدافند هوایی وظیفه حفاظت از آسمان جمهوری اسلامی ایران را در برابر هر پرندهای که احتمال تهدید در آن وجود داشته باشد دارد، گفت: بامداد روز جمعه پهپادی که سعی میکرد با پرواز در ارتفاع کم، خود را از دید سامانههای کشف مخفی کند، کشف شد و مورد هدف قرار گرفت و طبیعی است هر متجاوز دیگری در هر ابعادی که باشد مورد اصابت قرار میگیرد.

ادعای بیاساس پمپئو در خصوص

عدم همکاری ایران با آژانس

وزیر خارجه آمریکا طی مواضعی بیاساس، ایران را به عدم همکاری با آژانس متهم کرد.

به نقل از رویترز، «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا در یاوهگویی جدید خود، ایران را به عدم همکاری با آژانس متهم کرده و نسبت به آن ابراز نگرانی کرد.

وی در ادامه مواضع بیاساس خود افزود که «بازداشت» یک بازرس آژانس بینالمللی انرژی اتمی توسط ایران اقدامی «غیرقابل توجیه» است. مواضع بیاساس پمپئو در حالی مطرح میشود که آژانس بارها بر همکاری همهجانبه ایران با این نهاد تاکید کرده است.

ظریف در بیست و چهارمین نشست شورای وزیران اکو مطرح کرد؛

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه گفت: در زمـانی که چـندجـانـبهگـرایی بـه طـور مـرتـب مـورد صـدمـه قـرار می گیرد، سـازمـان همکای اقـتصادی بـا دههها تجـربـه، بیش از پیش، اولین و بهترین انـتخاب بـرای ارتـقای مـناسـبات اقـتصادی میان کشورهای عـضو اسـت.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف امروز شنبه در بیست و چهارمین نشست شورای وزیران اکو در آنتالیا از دولـت و مـردم جـمهوری تـرکیه بـرای مـهمان نـوازی گـرم و بـرگـزاری شـایسته قدردانی کرد و گفت: ظـرفیت های اکو بـرای همگرایی و انـسجام اقـتصادی در مـنطقه مـا همچنان دسـت نـخورده بـاقی مـانـده اسـت. اولـویت اصلی دسـتور کار مـا باید تـحقق «اجـتماع اکو» همراه بـا تـرویج صـلح و ثـبات و بهروزی بیشتر مـردمـان مـنطقه و ارزش های غنی مشـترک بـاشـد.

ظریف گفت: ســازمــان همکاری اقــتصادی بــا بــرخــورداری از جــمعیتی نیم میلیارد نــفری، مــوقعیت جـفرافیایی فـوق الـعاده، مـنابـع سـرشـار انـرژی و مـعدنی، مـنابـع انـسانی پیشرفـته، بـازار تـجاری بـزرگ و قـرابـت های فـرهنگی و تـاریخی تـمامی مـولـفه های مـوردنیاز بـرای موفقیت در همکاری چندجانبه میان ملت ها را دارا می باشد. وزیر امور خارجه بیان کرد: اولـین و مـهمتریـن چـالـش مسـتمر مـا نـبود الـگوی مـناسـب بـرای همکاری اقـتصادی و در واقـع سـرمـشق تـوسـعه اقـتصادی اسـت. در ایـن راسـتا باید سـاخـتار همکاری بـرای رسیدن بدین هدف مجددا سازماندهی شود وی تصریح کرد: سـند «چـشم انـداز اکو ۲۰۲۵» آخـرین تـلاش مـا بـرای ارتـقای تـعامـل مـنطقه ای در زمینه های مـختلف مـورد عـلاقـه طـرفین شـامـل تـرانـزیت و حـمل و نـقل، انـرژی، تـجارت و گـردشـگری اسـت. ظریف افزود: مـا نیاز داریم اجـرای مـوثـر چـشم انـداز ۲۰۲۵ را از طـریق مکانیسم ها و طـراحی های پیش بینی شـده شـتاب ببخشیم. شـورای وزیران باید از وزرای بـخش های ذیربـط و نیز دبیرخـانـه اکو بـه مـنظور تـبدیل این سـند بـه گـامی مـهم در راسـتای تـحقق اهداف و مقاصد عالیهسازمان کمال حمایت را داشته باشند. وزیر امور خارجه اظهار داشت: تـاسیس کریدور و فـعالیت های مـدیریتی مـرتـبط بـا آن اولـویت سـازمـانی بـخش حـمل و نـقل اسـت. مـا در ایران سـرمـایه گـذاری عظیمی بـرای ایجاد حـلقه های گمشـده انـجام داده ایم. بـا این حـال طـرح های اسـاسی همچون تـوافـقنامـه چـارچـوب حـمل و نـقل و تـرانـزیت( TTFA) همچنان در انتظار اجرا توسط کشورهای عضو است. ظریف تاکید کرد: بـه مـنظور افـزایش میزان تـجارت کل میان کشورهای عـضو اکو که بسیار پـایین تـر از انـتظاراتـمان اسـت، بـه رویههای دوجـانـبه و چـندجـانـبه بـه مـنظور تسهیل و همسان سـازی تـجارت مـنطقه ای نیاز داریم تـا از این طـریق بـتوانیم مـناسـبات تـجاری مـان را سـریعتر، ارزان تـر و قـابـل پیش بینی تـر کنیم.

وی افزود: انـجام تـراکنش های مـالی بـا ارزهای ملی، تـهاتـر، کاهش هزینه ها و از بین بـردن تـاخیرها و تسـریع تـرخیص گـمرکی تـنها بـرخی از رویکرد هایی است که باید تقویت شوند.

  • ایجاد مقاصد گردشگری سبز

    وزیر امور خارجه با تاکید بر این که ایجاد مـقاصـد گـردشـگری سـبز همراه بـا ارایه مـحصولات مـتنوع و خـدمـات کیفی در مـنطقه یکی از اهداف چــشم انــداز ۲۰۲۵ اکو اســت تصریح کرد: بهره بــرداری از ظــرفیت های شــگرف همکاری در حـوزه گـردشـگری نیازمـند یک بـرنـامـه اقـدام هوشـمندانـه اسـت. وی خاطر نشان کرد: مـا از هر ابتکاری که منجـر بـه تـقویت شـبکه تـمامی ذینفعان در حـوزه گـردشـگری شـود و نیز از راه انـدازی یک سـامـانـه الکترونیکی بـا اسـتفاده از فـناوری های نـوین و بـه اشـتراک گـذاری دانش و به رویه ها به منظور فعالیت های هم آفرینی استقبال می کنیم. ظریف گفت: فــعالیت های مــرتــبط بــا فــناوریهای اطــلاعــاتی و ارتــباطی نیز می تــوانــند بــه عــنوان کاتـالیزوری بـرای پیشرفـت مـا عـمل کنند. در این رابـطه، مـا اهمیت ویژه ای بـرای اجـرای "راهبرد مـنطقه ای تـوسـعه اطـلاعـات و جـامـعه اکو ۲۰۲۵" و نیز "بـرنـامـه اقـدام" که دردومین نشست وزیران ارتباطات اکو در دسامبر ۲۰۱۷ در باکو مطرح شد قایل هستیم. ویر امور خارجه با بیان این که مـوفقیت سـازمـان اکو جـز بـا مـشارکت ـعالانـه تـمامی کشورهای عـضو غیرقـابـل تـصور اسـت. افزود: تـرتیبات مـوافـقتنامـههای مـوسـوم بـه "کمتر از عـضویت کامـل" تـاثیرات منفی و بنیادین خـود را بـر عملکرد سـازمـان داشـته انـد. وی افزود: مـا نیاز داریم تـمامی اعـضای اکو را در فـعالیت هایمان مــشارکت دهیم و در عــوض اقــتضا می کند اکو ارزش افــزوده خــود را بــرای تــمامی کشورهای عضو ثابت کند. ظریف تاکید کرد: اهداف اصلی فــرایند کنونی اصــلاحــات که در بیست و یکمین نشســت وزیران اکو در ۲۰۱۳ در تهران مـطرح شـد مشـتمل بـر ارتـقای ظـرفیت های نـهادی، مـقرراتی و عملیاتی سـازمـان اسـت و بـه طـور بـالـقوه می تـوانـد بـه افـزایش چشمگیر اثـربخشی، کارایی، ارتـباط و عملکرد سازمان و دبیرخانه آن منجر شود. ظریف گفت: جــمهوری اســلامی ایران بــه عــنوان یکی از بنیانــگذاران اکو بــه طــور کامــل از فــرایند اصـلاحـات حـمایت کرده و بیشترین انـعطاف پـذیری را از خـود بـه مـنظور تـامین مـنافـع و رفـع نـگرانی های کشورهای غیربنیانـگذار نـشان داده اسـت. وزیر امور خارجه با بیان این که اکنون زمـان آن فـرا رسیده اســت نیروی مــوردنیاز بــرای اصــلاحــات را بــازتــولید کنیم و بــر نــتایج امیدوارکننده اصلاحات توافق داشته باشیم، اظهار داشت: در زمـانی که چـندجـانـبهگـرایی بـه طـور مـرتـب مـورد صـدمـه قـرار می گیرد، سـازمـان همکای اقـتصادی بـا دهه ها تجـربـه، بیش از پیش، اولین و بهترین انـتخاب بـرای ارتـقای مـناسـبات اقـتصادی میان کشور های عـضو اسـت.

    ظریف گفت: بـه رغـم سختی هایی که مـردم ایران در زمـان تـروریسم اقـتصادی و اقـدامـات قهری یکجانـبه و ظـالـمانـه و بی پـروا تجـربـهمی کنند، جـمهوری اسـلامی ایران بـه تعهدات خـود نسـبت بـه اکو و بـرنـامـه ها و طـرح هایش ادامـه می دهد.

    ظریف تصریح کرد: ایران طـرح های ارتـباطی اکو در حـوزه حـمل و نـقل و تـرانـزیت، بـازار انـرژی و بـرق، فـناوری های اطـلاعـاتی و ارتـباطی و ارتـباطـات دیجیتال و نیز صـنعت گـردشـگری بـه عـنوان بـه صـرفـه تـرین و پـربـازده تـرین طـرح های مشـترک میان کشورهای عـضو را مـدنـظر قـرار داده ایم. وی گفت: جـمهوری اسـلامی ایران آمـاده اسـت تـمامی ظـرفیت های شـگرفی که در این حـوزه ها دارد را در اختیار کشورهای اکو قـرار دهد. این دعـوتی بـاز بـه نـمایندگی از بخش خصوصی ایران برای همتایانشان در منطقه اکو است.

  • ترتیبات تکمیلی عملیاتی شوند

    ظریف با بیان این که تـرتیبات تـجاری اکو نیز اهمیت ویژه ای بـرای جـمهوری اسـلامی ایران دارنـد، اظهار داشت: "اکوتـا" و دیگر تـرتیبات تکمیلی درون مـنطقه ای باید عملیاتی شـونـد تـا تـجار بـتوانـند مـشارکت کامـل خـود در تـوسـعه همه جـانـبه و پیشرفـت مـنطقه و مـلت های مـنطقه را داشـته بـاشـند. این رویه در دیگر مناطق دنیا نیز اتفاق افتاده است.وزیر امور خارجه بیان کرد: ایران قـویا بـه اجـرای این طـرح از طـریق فـعالسازی یا مـتنوع سـازی، تـرتیبات مـنطقه ای لازم در حـوزههای تـجاری مـانـند تسهیل رویه های گـمرکی و بـازرگـانی، حـوزه های پـولی و بـانکی، حـمل و نـقل چـندوجهی، تـرتیبات امنیتی و مـرزی، مـبارزه بـا قـاچـاق و غیره متعهد است. وی به نـقش بسیار مهمی که باید در دبیرخـانـه اکو در مسیر مشـترک تـمامی مـا ایفا شـود اشـاره کرد و افزود: مـا بـه عـنوان کشورهای عـضو نیاز داریم مـنابـع مـالی و انـسانی لازم بـرای این سـازمـان را مهیا کنیم تـا دبیرخـانـه بـتوانـد مـامـوریت خـود را انـجام دهد. وی گفت: مـا از تـلاش های دبیرکل و همکارانـش در دیگر نـهادهای اکو از جـمله آژانـس ها و نـهادهای تخصصی مـنطقه ای آن در اطمینان از اجـرای کامـل مـامـوریت ها مـصوب، اسـتفاده کامـل از مـنابـع در دسـترس و بهره بـرداری کامـل از شـراکت بـا شـرکای جـدید و سنتی مـان بـویژه خـانـواده سـازمـان مـلل تشکر می کنیم. مـا از آنـها انـتظار داریم اقدامات قاطعانه بیشتری در این حوزه ها بردارند.

سرلشگر باقری تصریح کرد؛
 

گروه سیاسی: رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: تجهیزات ما نسبت به کشورهای همجوار و کشورهای دنیا بدون اینکه هزینه سنگینی پرداخت کنیم و بدون اینکه وابسته واردات از خارج باشیم نوسازی میشوند.

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سپاه، سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح روز شنبه با حضور در مرکز بهینهسازی و نوسازی شهید زرهرن نزاجا، از بخشهای مختلف این مجموعه همچون خط اورهال و بازسازی تانک چیفتن، خط اورهال و بازسازی تانک اسکورپین، خط اورهال و بازسازی توپهای خودکششی و ادوات سنگین، خط اورهال ادوات اپتیکی، خط بازسازی و اورهال تریلر بازدید کرد.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کاری که در این مجموعه انجام میشود بسیار ارزشمند است، اظهار داشت: نیروی زمینی بهعنوان ستون فقرات ارتش مسئولیت اصلی در دفاع سرزمین خشکی جمهوری اسلامی را بر عهده دارد و این مأموریت سنگین تا حد زیادی متکی به تجهیزات پیشرفته است.

سرلشکر باقری افزود: این نیرو در کنار قدرت تحرک و قدرت آتش تجهیزات، با بهرهمندی از نیروی انسانی با مهارت، عالم و فداکار و شجاع میتوانند با اطمینان از سرزمین ما دفاع کند.

وی با بیان اینکه با تحرک سالهای اخیر و اقدامات خوبی که صورت گرفته، این مرکز نقش خود را به خوبی انجام میدهد، تصریح کرد: بخشهای زیادی از تجهیزات نیروی زمینی بازسازی شده و بخشهای دیگری در نوبت نگهداری و تعمیر است.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: ما در بخشهایی نیاز به این نداریم که تجهیزاتمان را کنار گذاشته و تجهیزات جدید بخریم، در واقع با حفظ بخش اصلی تانکها، توپها و نفربرها و تست کارآمدی آنها، تجهیزات آنها تعویض و بروزرسانی میشوند و ما دارای تجهیزات به روز دنیا خواهیم بود. سرلشکر باقری عنوان داشت: به این ترتیب تجهیزات ما نسبت به کشورهای همجوار و کشورهای دنیا بدون اینکه هزینه سنگینی پرداخت کنیم و بدون اینکه وابسته واردات از خارج باشیم نوسازی میشوند.

بنابر این گزارش امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، سردار سرتیپ علی عبداللهی معاون هماهنگکننده ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرتیپ محسن درهباغی معاون آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستادکل نیروهای مسلح، سردار ابوالقاسم فروتن رئیس دفتر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرتیپ نوذر نعمتی جانشین فرمانده نزاجا در این بازدید سرلشکر باقری را همراهی کردند.

تجارت اظهارات کارشناسان اقتصادی را بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: تولیدکنندگان و بنگاه های اقتصادی که بنا به تعبیر برخی مقامات و مسئولان کشور سربازان و طلایه داران جبهه تولید هستند بیش از آن که نگران دشمن و جبهه مقابل باشند نگران بهره های و سودهای سنگین نظام بانکی هستند. در این خصوص روز گذشته نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس مصوبه ای برای حذف سود مرکب بانکی داشت که این مصوبه در شورای نگهبان رد شد اما از آنجایی که مجلس به این تصمیم اصرار کرد، تعیین تکلیف آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شد.

عبدالرضا مصری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره ضرورت حذف سود مرکب، افزود: باید توجه شود قانونی نیز برای اخذ سود مرکب وجود ندارد و دریافت سود مرکب در آیین نامههای داخلی بانک مرکزی و بانکها تدوین شده و جزو مصوبات مجلس شورای اسلامی نیست.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدف اصلی حذف سود مرکب کمک به تولیدکننده است تا زنجیرهای متصل به تولید باز شود، افزود: سال جاری، سال رونق تولید بوده و باید موانع تولید شناسایی و از پیش روی تولیدکننده برداشته شود که یکی از موانع رونق تولید، سود مرکب است.

مصری با اشاره به تاریخچه تصویب حذف سود مرکب در مجلس، اظهار کرد: در کمیسیون تلفیق بودجه سال 98، مقرر شد؛ ربح مرکب حذف شود اما از آنجایی که برای آن، سقف مشخصی در نظر گرفته شد، شورای نگهبان آن را تبعیض دانست زیرا این مصوبه مشمول برخی افراد شده و برای برخی دیگر غیرقابل استفاده بود، به همین دلیل مجلس سقف در نظر گرفته شده را حذف کرد و مقرر شد؛ سود مرکب حذف شده و براساس قراردادهای اولیه منعقد شده میان بانک و وام گیرنده سود سادهدریافت شود-باید دید به چه روزی افتادیم که به ربح راضی میشویم و بحث بر سر ربح مرکب است در حالی که باید بحث اصلی درباره عدمدریافت ربح باشد- اما شورای نگهبان مجدد مصوبه مجلس را رد کرد.

مصری اضافه کرد: این مخالفتها موجب شد، مجلس طرحی برای حذف سود مرکب تدوین کند که این طرح نیز در شورای نگهبان رد شد اما از آنجایی که مجلس به این تصمیم اصرار کرد، تعیین تکلیف آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امیدوارم مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصویب حذف سود مرکب مانند سامانه ثبت دارایی مسئولان، یادگاری خوبی از خود به جای گذارد.

برخی وامها برای پس ندادن است/ «رِبح مُرَکَب» مانع استقلال اقتصادی/ سپرده‎گذاران چگونه غارت می‎شوند؟

گروه اقتصاد ــ استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه برخی افراد، تسهیلات را برای پس ندادن می‎گیرند، اظهار کرد: طبق اصل دوم قانون اساسی تأمین شغل برای همه و استقلال در همه زمینهها به ویژه استقلال اقتصادی باید محقق شود، اما پدیدهای همانند «ربح مرکب» مانع این امر است.

  • «ربح مُرَکَب» مانع توسعه اقتصادی

    در همین راستا، استاد اقتصاد دانشگاه تهران درباره اقدام مجلس شورای اسلامی برای حذف «رِبح مُرَکَب» در نظام بانکی کشور و بخشنامه اخیر بانک مرکزی در این زمینه گفت: معتقدم برخی از بانکهای ما وضعیتی ایجاد کردهاند که کسب سود برای آنها حدی ندارد و نگاه آنها صرفاً به شیوه سرمایهداری است. نتیجه این است که بیشتر سرمایه مردم در نزد بانکها از سوی کسانی جذب میشود که سود بیشتری پرداخت میکنند. این از بُعد سپردهگذاران است اما از طرف دیگر کسانیکه وام میگیرند و سودهای بالا یا «ربح مرکب» به بانکها پرداخت میکنند چه کسانی هستند؟

    ابراهیم رزاقی در گفتوگو با ایکنا، درباره کسانیکه بیشترین تسهیلات را از شبکه بانکی کشور دریافت میکنند، اظهار کرد: اگر به واقعیات اقتصاد ایران دقت کنیم متوجه میشویم هرگز یک تولید کننده واقعی چنین وامهایی را دریافت نمیکند که بعداً نه تنها سود مرکب حتی سود عادی را به بانک پرداخت کند بلکه کسانی این تسهیلات را دریافت میکنند که عملکرد آنها ربطی به تولید ندارد. رزاقی افزود: در شرایط کنونی، سود تولید حدود ۱۵ درصد و در بهترین حالت ۲۰ درصد است اما برخی از وامهایی که از سوی شبکه بانکی پرداخت میشود با سود ۲۵ تا ۳۰ درصد است. الان بسیاری از بانکهای کشور ورشکسته هستند و اگر بانک مرکزی از آنها حمایت نکنند هیچ بقایی نخواهند داشت و همین بقای کنونی آنها هم صوری است و یکی از عوامل افزایش نقدینگی در اقتصاد کشور هم هستند. استاد بازنشسته دانشگاه تهران با اشاره به رونق دلالیگری با برخی تسهیلات بانکی، یادآور شد: برخی از این فعالیتها شامل تغییر کاربری زمین و پولشویی است. این نوع بانکداری به معنای نابود کردن تولید داخلی است. دولت هم آثار این فعالیتها از جمله ورشکستگی تولید، افزایش بیکاری و رونق دلالیگری را مشاهده میکند. فساد اقتصادی هم به میزان زیادی رشد کرده و بخشی از آن هم به وامهایی مربوط است که بانکها پرداخت کردهاند.

  • قلب تپنده فساد در اقتصاد کشور کجاست؟

    رزاقی با بیان اینکه فساد در شبکه بانکی بسیار زیاد شده است تصریح کرد: این موارد نشان میدهد فساد به معنای واقعی کلمه در کشور فراگیر شده و قلب تپنده فساد هم برخی از بانکها و مدیران آنها هستند. وقتی چنین وضعیتی پیش آمد، عملکرد بانک از مسیر اصلی آن منحرف خواهد شد. بانک برای این است که سپردههای کوچک را جمعآوری کند و به عنوان یک سرمایه بزرگ در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد تا آنها هم در مسیر رونق اقتصاد استفاده کنند.

مدیرعامل ایدرو خبر داد:

گروه صنعت و معدن: مدیرعامل ایدرو اظهار داشت: : در سال جاری نزدیک به 120 میلیون یورو قرارداد تولید قطعات خودرو با شرکتهای داخلی منعقد شده و راهبرد ما رسیدن به 10 میلیارد دلار تا پایان سال 1400 است

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه صنایع بومی پدافند غیرعامل باقر عالی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به راهبرد وزارت صمت در سال جاری گفت: یکی از محورهای اساسی امسال وزارت صمت رونق تولید است و براساس تاکید رهبر انقلاب برنامههای عملیاتی جهت پویایی نهضت داخلی سازی تدوین و اجرا شده است که برگزاری میزهای تخصصی داخلی سازی در صنایع مختلف در راستای همین برنامه بوده است.

مدیرعامل ایدرو افزود: در سال جاری نزدیک به 120 میلیون یورو قرارداد تولید قطعات خودرو با شرکتهای داخلی منعقد شده و راهبرد ما رسیدن به 10 میلیارد دلار تا پایان سال 1400 است.

وی تصریح کرد: علاوه بر حوزه خودرو، هشت حوزه دیگر نیز در بخشهای مختلف صنعتی وجود دارد که برای آنها نیز پروژههای داخلی سازی طراحی شده است.

عالی با اشاره به زلزله تبریز گفت: قرار بود میز سوم داخلی سازی و اولین میز تخصصی داخلی سازی صنعت مس در نمایشگاه تبریز برگزار شود که به دلیل وقوع زلزله این مراسم به روز دیگری موکول شد.

وی تصریح کرد: ما با تولیدکنندگانی که دارای قابلیت هستند و این تضمین را میدهند که میتوانند نیاز شرکتها را به قطعات وارداتی تامین کنند، قرارداد منعقد خواهیم کرد و به صورت جدی معاونتهای مربوط به وزارت صمت پیگیر داخلی سازی هستند. با داخلی سازی قطعات در حوزههای مختلف به طور حتم شاهد کاهش قیمتها خواهیم بود.

مدیرعامل ایدرو تصریح کرد: شرکتهای خودروساز برای تمامی قطعهسازان فعال در کشور برنامه دارد و به طور حتم امسال در این حوزه وضعیت بهتری نسبت به سال قبل خواهیم داشت.

گفتنی است ششمین دوره نمایشگاه صنایع بومی پدافند غیرعامل روز شنبه با حضور سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افتتاح شد.

مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که به همت سازمان پدافند غیرعامل کشور و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت برپا شده است، با حضور سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، حمید زادبوم معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، محمدباقر عالی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سیدجواد سلیمانی مدیرعامل سایپا برگزار شد.

در این نمایشگاه، توانمندیهای صنایع بومی و شرکتهای دانشبنیان و فناورانه در حوزههای پدافند سایبری، پدافند زیستی، پدافند شیمیایی و پدافند پرتوی معرفی میشوند.

این نمایشگاه، از روز شنبه تا سهشنبه در سالنهای ۱۰ الی ۱۳ محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران میزبان علاقهمندان است.

  • تاثیرات حذف پراید و پژو ۴۰۵ بر قطعهسازان

    در خبری دیگر، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو به بیان تاثیرات حذف قریبالوقوع دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ از چرخه تولید سایپا و ایرانخودرو، بر سازندگان قطعات این دو خودرو پرداخت.

    فرهاد بهنیا در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: در تولید تیبا و سایر خودروها میتوان به قطعات پراید شیفت کرد. این بدین معناست که بر روی قطعات تیبا در مقایسه با پراید، جز بدنه و فریم داخلی خودرو، تغییرات زیادی ایجاد نمیشود و قطعهسازانی که قطعات فنی تولید میکنند، همچنان فعال خواهند ماند.

    سخنگوی انجمن قطعهسازان ادامه داد: بدنه پراید نیز تولید خود شرکت خودروسازی سایپا است؛ بنابراین اگر کسی هم متضرر شود، خود سایپا است؛ بنابراین مشکلی متوجه قطعهساز نخواهد شد. تنها فریم داخلی خودرو است که توقف تولید پراید ممکن است سازنده آن را دچار مشکل کند. بنابراین در این زمینه لازم است که شرکت سایپا برای خودروهای جایگزین ایجاد ظرفیت و افزایش تیراژ کند. باید سایپا با برنامهریزی در سایر تولیدات مشکلاتی که برای این قطعهسازان ایجاد میشود را پوشش دهد.

  • خودرو جایگزین پراید با نرخ ۲۰ میلیون تومان به بازار عرضه شود

    همچنین عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس میگوید خودروی جایگزین پراید و پژو ۴۰۵ باید با قیمت کمتر از ۲۰ میلیون تومان به بازار عرضه شود تا اقشار کم درآمد و فقرا نیز توان خرید خودرو را داشته باشند.

    نادر قاضی پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره افزایش قیمت پراید در روزهای اخیر، گفت: تیم اقتصادی دولت را اقتصاددانان لیبرال تشکیل میدهند و این افراد نیز معتقدند تمام مردم سرمایهدار بوده و از وضعیت قشر پایین جامعه، فقرا، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) و کارگران بی اطلاعی هستند.

    نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: کارگران و فقرا نیز به خودرو نیاز دارند تا بتوانند همانند سایر افراد از وسیله نقلیه شخصی برای سفر یا انجام امور روزانه استفاده کنند و به دیگران نیازمند و وابسته نباشند.

    وی اظهار کرد: خودروسازان باید متناسب با توان مالی تمام اقشار جامعه به تولید خودرو بپردازد تا بتواند از یک سو انتظار و توقع افراد توانمند را برطرف کرده و از سوی دیگر نیاز فقرا را پاسخ دهند.

    در صورت توقف خط تولید پراید، باید خودرویی ایمن با قیمتی کمتر از پراید برای فقرا، کارگران و کشاورزان تولید شود

    این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه برای اقشار پایین و متوسط جامعه باید خودرو 20 میلیون تومانی تولید شود، اضافه کرد: برای توقف تولید پراید باید به شرایط مردم نیز توجه کرد چراکه اگر تولید پراید نیز متوقف شود، مردم نمی توانند خودرویی گرانتر خریداری کنند.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در صورت توقف خط تولید پراید، باید خودرویی ایمن با قیمتی کمتر از پراید برای فقرا، کارگران و کشاورزان تولید شود.

معاون مسکن و ساختمان در نشست خبری تشریح کرد:

گروه راه و مسکن: معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ضمن تشریح جزئیات ثبت نام طرح اقدام ملی تولید مسکن با اشاره به اینکه ثبت نامه این طرح مرحله ای است، گفت: در طرح اقدام ملی مسکن، امکان خرید و فروش این سهم از سوی متقاضیان واجد شرایط وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری که ظهر امروز ۱۸ آبان ماه با اشاره به اینکه طرح اقدام ملی تولید مسکن هدفگذاری احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در بازه زمانی امسال و سال آینده برای گروههای هدف این طرح است، گفت: در این طرح، شرایط متقاضیان شامل تاهل، فاقد مالکیت مسکونی از اول فرودین ۹۸، عدم استفاده از امکانات دولتی و تسهیلات یارانهدار در موضوع مسکن و همچنین سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا است. معاون امور مسکن و ساختمان ادامه داد: در طرح اقدام ملی تولید مسکن سه شیوه کلی تامین زمین وجود دارد که برای دهکهای مختلف، متفاوت است. بدین معنا واگذاری زمین ۹۹ ساله برای دهکهای کم درآمد، قیمت تمام شده برای واحد مسکونی در شهرهای میانی و شهرهای جدید با دو سال تنفس و سه سال پرداخت اقساط زمین و همچنین پروژه های مشارکتی است. وی ارایه تسهیلات به طرح اقدام ملی تولید مسکن را نیز به سه شیوه قابل انجام دانست و توضیح داد: ارایه تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم که قبلا برای خرید به متقاضیان تعلق میگرفت به بخش ساخت طرح اقدام ملی مسکن، ارایه وام در بافت فرسوده که بخشی از منابع آن توسط بانک مسکن و بخشی دیگر توسط صندوق توسعه تامین خواهد شد، و در نهایت ارایه تسهیلات ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی با سود ۱۸ درصد از روشهای ارائه تسهیلات این طرح است.

محمودزاده با اشاره به اینکه از امروز ( 18 آبان) سامانه بازگشایی میشود و مدت ثبتنام سه روز پیشبینی شده است، گفت: همه مراحل ثبت نام از طریق سامانه انجام میشود و در مرحله آخر در صورت واجد شرایط بودن متقاضیان برای تکمیل مدارک خود مراجعه حضوری خواهند داشت. وی اولین مرحله ثبتنام طرح اقدام ملی تولید مسکن را استانهای سیستان و بلوچستان، قم، خراسانشمالی و خراسانجنوبی عنوان کرد و افزود: بعد از ۳ روز مطالعه، استانهای اول، هفته بعد کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و کردستان و ۳ روز بعد از آن نیز استانهای چهارمحال و بختیاری، همدان و یزد ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن را انجام خواهند داد. معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه تلاش میشود تا در کمتر از یک ماه آینده ثبت نام شهرهای جدید نیز وارد چرخه شود، گفت: ثبت نام طرح اقدام ملی تولید مسکن مرحلهای است و قرار نیست فقط یکبار ثبت نام در یک استان انجام شود و به دفعات این اتفاق در صورت تامین زمین انجام خواهد شد.

محمودزاده یادآور شد: در مرحله نخست، متقاضیان ۳۰ درصد قیمت تمام شده را به عنوان آورده وارد طرح میکنند و این که این میزان به چه مبلغی باشد بر اساس پروژهها و شهرها متفاوت خواهد بود.

وی عامل چهارم طرح اقدام ملی تولید مسکن را به ویژه برای گروههای متوسط و کم درآمدی، بنیاد مسکن، بنیاد مستضفعان، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و شهرهای جدید عنوان کرد و گفت: مشارکت بخشی جزئی از طرح اقدام ملی است و عمده فعالیت ها برای قیمت تمام شده لحاظ خواهد شد.

  • اتمام ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مهر باقیمانده تا پایان امسال

    در خبری دیگر معاون امور مسکن و ساختمان آخرین وضعیت واحدهای مسکونی مهر باقیمانده در سراسر کشور را اعلام کرد و گفت: در مجموع حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مهر باقیمانده که از این تعداد در حدود ۱۲۲ هزار واحد به اتمام رسیده و تنها خدمات زیربنایی آن باقیمانده و ۸۰ هزار واحد نیز عملیات فیزیکی ساخت آنها در دست انجام است. محمود محمودزاده در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخرین وضعیت واحدهای باقیمانده مسکن مهر را در سراسر کشور اعلام کرد و گفت: بر اساس برنامه زمانبندی اعلام شده از سوی وزارتخانه راه و شهرسازی با همکاری استان ها، واحدهای مسکونی مهر باقیمانده تا پایان سال به اتمام میرسد. معاون امور مسکن و ساختمان ادامه داد: از زمان آغاز به کار آقای محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، ۴۸۴ هزار واحد مسکونی مهر باقیمانده در سراسر کشور وجود داشت که از سال ۹۷ تاکنون ۱۶۳ هزار واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است. محمودزاده افزود: در مجموع حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر در سراسر کشور باقیمانده که باید تکمیل و آماده سازی و تحویل متقاضیان شوند. از این تعداد، حدود ۸۰ هزار واحد مسکن مهر پروژه هایی هستند که کارهای فیزیکی دارند که این تعداد هم در شهرهای جدید و هم در سایر شهرها هستند همچنین حدود ۱۲۲ هزار واحد مسکونی نیز هستند که عملیات فیزیکی آنها به اتمام رسیده است و تنها از نظر خدمات زیربنایی مشکلاتی دارند که باید آماده سازی شده و تحویل متقاضیان شود. وی در عین حال خاطرنشان کرد: از عدد کل واحدهای مسکونی مهر باید واحدهای مسکونی خودمالک که طبیعتا وزارت راه و شهرسازی در مورد آنها مسئولیتی ندارد، حذف شوند و همچنین برخی پرونده های حقوقی که دستگاه قضا در مورد آنها تصمیم گیری می کند از کل پروژه ها خارج میشوند.

    محمودزاده یادآور شد: بر اساس مصوبه دولت در سال ۹۴ و همچنین شورای مسکن در سال ۹۶ برخی از واحدهای مسکونی مهر که فاقد متقاضی بودند و همچنین واحدهای مسکونی مهر با کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی از مدار ساخت و ساز مسکن مهر خارج شدهاند.

    وی مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را در خصوص واحدهای مسکونی مهر متعلق به تعاونی ها و تفاهم نامه های سه جانبه عنوان کرد.

با پیگیری وزیر جوان دولت روحانی افشا شد؛

گروه اجتماعی: "شب تلخ کلاهبرداران" عنوانی بود که وزیر جوان دولت روحانی به شبی داد که پرده از کسب و کار میلیاردی شرکت های ارزش افزوده یا همان "و س" برداشت و آن را کلاهبرداری بزرگ و 13 هزار میلیارد تومانی از جیب شهروندان خواند. این اتفاق به سرعت مشترکان تلفن همراه را درگیر شماره گیری کدی کرد که حالا مشهورترین کد این روزهای ایران است و بی شک شما هم از نتیجه ای که بعد از شماره گیری کد *800*6# به گوشی تان پیانک شده شگفت زده شده اید. البته رکورد هزینه 12 میلیون تومانی خدمات "و س" آنطور که می گویند متعلق به یک پسر نوجوان است که در طی سه سال روی قبض تلفن همراه کشیده شده است.

ماجرا از این قرار است که برخی از شرکت هایی که تحت عنوان "ارزش افزوده" فعالیت می کنند در سال های اخیر با شگردهای فریبکارانه ای، مشترکان تلفن های همراه را به طور ناخواسته عضو سرویس های پیامکی خود می کردند و به طور روزانه از آنها در قالب قبض تلفن، پول می گرفتند. این روند البته هنوز هم ادامه دارد و این شرکت ها از هر فردی بابت هر سرویس پیامکی روزانه 500 تومان دریافت می کنند. از این رو، اگر شما عضو دو سرویس شوید، ماهانه حدود 30 هزار تومان روی قبض موبایل شما افزوده می شود.

برخی از شرکت های ارزش افزوده از روش های متقلبانه ای برای عضو کردن مردم در سرویس های پیامکی استفاده می کنند. مثلاً شما در گوگل دنبال یک آهنگ قدیمی می گردید. صفحه ای باز می شود و شما می توانید روی آیکون پلی کلیک کنید و به موسیقی مطلوب تان گوش کنید. به محض کلیک روی آیکون - و در برخی سایت ها حتی قبل از آن - صفحه ای به طور ناخواسته برایتان باز می شود (پاپاپ) و از شما می خواهد شماره مویابل تان را وارد کنید. خیلی ها تصور می کنند که وارد کردن شماره موبایل برای باز شدن فایل موسیقی ضروری است و ضرری هم ندارد. بنابراین شماره شان را وارد می کنند.

اگر این کار را بکنید، ناخواسته عضو یک سرویس ارزش افزوده شده اید و هر روز 500 تومان به قبض تان افزوده می شود و سر ماه تعجب می کنید که چرا رقم قبض تان بالا رفته است یا شارژ موبایل تان زود تمام می شود؟! نکته اینجاست که برخی از این شرکت ها روند سخت و مرموزی برای حذف عضویت در این سرویس های پیامکی دارند و اکثر مشترکان نمی دانند که چگونه باید از شر این پول دادن های ناخواسته و مستمر رها شوند. این موضوعی است که وزیر ارتباطات در چند ماه اخیر به آن ورود کرده و خواهان آن شده که این بازی چندهزار میلیاردی تمام شود و مبالغی که در سال های اخیر بدون رضایت مردم از جیب شان رفته است به ایشان برگردد. به گزارش عصر ایران به نقل از یک منبع موثق در وزارت ارتباطات، تا لحظه نگارش این خبر،بیش از یک میلیون نفر شکایت خود را ثبت کرده اند و این روند همچنان ادامه دارد. وزارت ارتباطات اعلام کرده است شکایت ها را به قوه قضائیه ارجاع می دهد. با این حساب، بزرگ ترین پرونده قضایی تاریخ ایران از نظر تعداد شاکیان شکل می گیرد. به همین منظور، سامانه ای طراحی شده تا جزئیات مبالغی که از جیب مردم رفته است به آنها اطلاع رسانی شود تا اگر شکایتی دارند، مطرح کنند. در این سامانه افراد می توانند شماره #6*800* (ستاره 800 ستاره 6 مربع) را به رایگان شماره گیری کنند. با ارسال این شماره، در صورتی که در سه سال گذشته بابت ارزش افزوده، مبلغی از آنها کسر شده باشد، جزئیات برایشان پیامک می شود و مردم می توانند شکایت خود را به 8007 پیامک کنند. شما نیز می توانید همین الان #6*800* (ستاره 800 ستاره 6 مربع) را شماره گیری کنید تا اگر در این سال ها پولی به ناحق از شما کسر شده و شما در قالب قبض موبایل پرداخت کرده اید بازگشت داده شود.

سرمقاله

حسین خدنگ

روزنامه نگار

بانک ها همواره یکی از مهمترین منابع برای تامین نقدینگی مورد نیاز کسب و کارها بوده اند. در اقتصادهای پویا بانک به عنوان منبع اصلی تامین مالی طرحهای تولیدی و خدماتی نقشی تاثیرگذار و حیاتی دارد و در کنار بورس به عنوان دو رکن اصلی تامین منابع و سرمایه گذاری...... به شمار می رود. در این چرخه سالم بانک وظیفه دارد سرمایه های مردمی را در قالب سپرده های خرد و کلان جذب کرده و در قالب مشارکت در طرح های سودآور اقتصادی تولیدی و خدماتی به کار گیرد و از محل سود این سرمایه گذاری به سهامداران و مشتریانش سود برساند. این روند هم نقدینگی سرگردان را به سمت فعالیت های تولیدمحور هدایت می کند و هم از انباشت نقدینگی متورم می کاهد. متاسفانه در اقتصاد ایران بانک ها به علت خاستگاه شبه دولتی خود از همان ابتدا با چالش تسهیلات تکلیفی و سیاست گذاری های دولت مواجه شدند و تلاش کردند طی چند دهه با انواع و اقسام سودهای جذاب در رقابتی ناسالم کاستی های منابع خود را از محل جذب سپرده های بیشتر جبران کنند. این روند موجی از افتتاح شعبه های فراوان را در پی داشت و افزایش هزینه های فربه شدن بانک ها آنها را بیشتر بیشتر در این رقابت ناسالم غرق کرد. این روند بالاخره بانک ها را به بنگاه هایی زیان ده تبدیل کرد که مجبور بودند برای جبران زیان های خود به جای سرمایه گذاری در بخش تولیدی و بلند مدت به سرمایه گذاری های واسطه گرایانه نظیر خرید سکه و طلا و زمین دست بزنند و از این راه با افزایش غیر واقعی سرمایه تکالیف خود در قبال سپرده گذاران را انجام داده و هزینه های انبوه شعب و کارکنان خود را هم مدیریت کنند. قربانی اصلی این رقابت در یک دهه اخیر هم بخش تولیدی کشور بوده و دستش از مهمترین منبع تامین کننده نقدینگی کوتاه شده است. تولید کنندگان ایرانی که خود با انواع و اقسام مشکلات دست و پنجه نرم می کنند در سالهای اخیر به خاطر سود بالای وام و تسهیلات بانکی نتوانسته اند از این تسهیلات بانکی در راستای تقویت زیر ساختها و به روز آوری دستگاه ها و تامین سرمایه در گردش سود ببرند و مجبور به تعدیل نیرو، کاهش ظرفیت تولید و حتی اعلام ورشکستگی شده اند.

این روزها که پای درد دل تولیدکنندگان ایرانی می نشینی همه از سود بالای تسهیلات بانکی می نالند و به خاطر انواع سود مرکب و وثیقه های سنگین و کارمزد و سودهای بالای 20 درصد توان گرفتن وام ندارند. در این میان تنها دلالان از پس پرداخت این سودها برمی آیند و آنها تنها مشتریان این تسهیلات هستند.

مقصر این وضعیت هم البته بانک ها نیستند. نبود زیرساخت های مناسب و افزایش هزینه های شعب و خدمات بانکی در کنار کاهش چشمگیر سپرده های قرض الحسنه سبب شده تا نظام بانکی در این چرخه معیوب گیر افتاده و نتواند نقش موثر خود را در ساز و کار اقتصادی کشور ایفا کند.

یادداشت

سعید اشتیاقی

عضو اتاق تهران

این روزها با چند تن از فعالین اقتصادی بخش خصوصی واقعی اعم از عمدهفروش و خردهفروش یا همان کسبه کف بازار جویای وضعیت شدم، همگی از یک رضایت نسبی در فروش کالا نسبت به گذشته نهچندان دور میگفتند و به اتفاق دلیل اصلی آن را ثبات نرخ ارز میدانستند. این آرامش بازار، آن ......دغدغهای بوده که همیشه مردم و تولیدکننده و تجار دنبال آن بودهاند. در فضای اینچنینی است که مصرفکننده با طیب خاطر میخرد و تاجر و تولیدکننده و خردهفروش میفروشند.

قبل از اینکه به چرایی تثبیت نرخ ارز بپردازم، بهتر میبینم ابتدا به موارد مصارف آن اشاره کنم:

مصرف ارز اغلب برای واردات اعم از قانونی/ قاچاق، بخشی برای خروج سرمایه و مهاجرت و بخش اخر مصارف خرد از قبیل دانشجویی و مسافری و درمان است.

اما دلیل تثبیت نرخ ارز چه بوده است؟

۱- سیاستهای اخیر بانک مرکزی مبنی بر مدیریت تقاضا را میتوان دلیل اصلی تثبیت این اتفاق دانست.

۲- ممنوعیت کالایی ۱۵۰۰ قلم کالا که اخیرا برای بار دوم از سمت وزارت صمت صادر شد.

۳- مدیریت تقاضا برای وارادات بی رویه.

۴- بهبود روند برگشت ارز صادراتی و رفع ایرادات سامانه نیما.

۵- برگشت ارز صادرکنندگان به سامانه نیما و تراز مثبت ۱.۵ میلیاردی آن.

۶- برخورد قاطع قوهقضاییه با متخلفان ارزی

آدام اسمیت پدر علم اقتصاد و صاحب نظریه «دست نامرئی بازار» عقیده دارد که در یک اقتصاد آزاد، فعالیتهای اقتصادی خودبهخود و بر اساس عرضه و تقاضا نظم میگیرد و احتیاج به دخالت دولت وجود ندارد.

اما ما شاهد این هستیم که اخیرا دولت با دستهای خود از طریق کاهش تقاضا از طریق ممنوعیت ورود و محدودیت ثبت سفارش به این مهم دست یافته است که قطعا پیامدهایی دارد؛ نظیر اوج گرفتن قاچاق و افزایش نرخ بیکاری که در یادداشتی جداگانه به آن خواهم پرداخت.

دولت فقط باید قوانین را اجرا کند و آن هم قوانینی حداقلی که دست فعالین اقتصادی را کاملا باز بگذارد. یعنی میبایست فقط تسهیلگری کند تا در این شرایط اقتصادی کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی بتوانند در جهت منافع ملی قدم بردارند و در جهت رونق تولید تلاش کنند که تاریخ حتما سالهای آینده از آنها به عنوان قهرمانان جنگ اقتصادی نام خواهد برد.

منبع: خبر آنلاین

وزیر بهداشت:

گروه اجتماعی: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دولت آمریکا در حرکتی ناجوانمردانه راه های اصلی دسترسی ما را به دارو مسدود کرده، گفت: داروهای اساسی را بدون هیچ دغدغه ای تا پایان سال و حتی سه ماهه اول سال ۹۹ برای همه گروهها داریم، مردم نگران نباشند چرا که ما برای کشورمان از طریق راههای فرعی دارو را تأمین میکنیم.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری ها، سعید نمکی که برای شرکت در همایش تقدیر از بهورزان نمونه کشوری به مشهد آمده بود، در حاشیه این مراسم، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز دور هم جمع شدیم تا از بهورزان نمونه سراسر کشور تقدیر کنیم، آنها از ارکان اصلی نظام سلامت و توسعه خدمات بهداشتی درمانی کشور هستند که توانسته اند مرگ و میر گروههای آسیب پذیر را به یک دهم قبل از انقلاب کاهش دهند.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: ما قرار است از این زیرساخت به عنوان یکی از اصلی ترین ریلهای نظام سلامت استفاده کنیم، به عنوان مثال در ایجاد پرونده های الکترونیک سلامت، توسعه پزشکی خانواده و طرح ارجاع از ظرفیت بهورزان استفاده می شود.

وی نگاه غالب در وزارت بهداشت را تقدم پیشگیری بر درمان عنوان و اظهار کرد: تقدم درمان سرپایی بر بستری هم از دیگر تاکیدات ما در وزارت بهداشت است و در صدد هستیم برای ارتقای شغلی و تحصیلی اقدام کنیم.

نمکی گفت: احتساب سالهای تحصیل در سابقه کاری بهورزان از مسائلی است که پیگیری میکنیم و در اجرای طرحهایی مانند هر خانه یک پایگاه سلامت که هم اکنون در سه استان کشور آغاز شده با محوریت بهورزان است.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: قصد داریم ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری را در نیمه دوم امسال برای عشایر کوچ رو آماده کنیم که جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری آنها را پوشش میدهد.

وی موضوع وجود ذرتهای آلوده در بازار را تکذیب کرد و گفت: این ذرتهای آلوده از قبل وارد کشور شده بود، اما ما اجازه ورود آنها به هیچ سیستم و چرخه ای را ندادیم و محکم پای این قضیه ایستادیم حتی برای صنایعی مانند الکل سازی هم اجازه استفاده ندادیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص تحریمهای دارویی آمریکا، بیان کرد: تحریم دارویی آمریکایی ها بر خلاف تلاشی که برای تکذیب این موضوع در مجامع بین المللی دارند، وجود دارد اما به لطف خدا و همت همکاران و تجاربی که در سالهای دفاع مقدس داشتیم تا این لحظه اجازه ندادیم مردم برای تأمین هیچ داروی اساسی دچار تنگنا و مشکل شوند.

نمکی با بیان اینکه دولت آمریکا در حرکتی ناجوانمردانه راه های اصلی دسترسی ما را به دارو مسدود کرده، اظهار کرد: داروهای اساسی را بدون هیچ دغدغه ای تا پایان سال و حتی سه ماهه اول سال ۹۹ برای همه گروهها داریم، نگرانی وجود ندارد و ما برای کشورمان از طریق راههای فرعی دارو را تامین میکنیم.

عراقچی در گفتوگو با شبکه روسیا الیوم بیا کرد؛

گروه سیاسی: معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سفرهای متقابل میان ایران و امارات در سطح سیاسی گفت: علائم و نشانههای مختلفی وجود دارد که نشان می دهد دستهای پنهانی در اختلافات میان تهران و کشورهای خلیج فارس نقش دارند.

به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در گفتوگو با شبکه روسیا الیوم گفت: برخی طرفهای پنهان از اختلافات میان تهران و کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت میکنند.

وی که در برنامه "قصاری القول" حضور یافته بود افزود: علائم و نشانههای مختلفی وجود دارد که این مساله را تایید میکند، با تحلیل و نتیجهگیری میتوان به این امر پی برد که برخی دستهای پنهان میان کشورهای عربی خلیج فارس در این اختلافات شریک هستند و امور را به سمت و جهتی سوق میدهند که مردم خواهان آن نیستند.

عراقچی گفت: تهران از کشورهای منطقه انتظار دارد که ابتکار ایران در رابطه با حمایت از کشتیرانی در خلیج فارس را بررسی و نظر خود در این رابطه را به ما اعلام کنند.

وی درمورد روابط ایران و عربستان گفت: ما تنها در رابطه با موضوع حج با سعودی ها تماس داشتیم و درحقیقت به منظور تسهیل امور حجاج میان مسئولان حج ایرانی و سعودی تماس هایی بوده و هست، به باور ما این یک وظیفه اسلامی است تا موسم حج بدون هیچ مشکلی برگزار شود.

معاون سیاسی ظریف ادامه داد: واکنش اماراتی ها به ابتکار(صلح هرمز) بهتر بود؛ در سطح سیاسی سفرهای متقابلی انجام شد و به باور ما میان ایران و امارات تفاهم بیشتری وجود دارد. امیدواریم که فضاهای آرام تری میان ایران و امارات ایجاد شود و این مساله منجر به آرامی در منطقه شود.

سید عباس عراقچی در رابطه با ناآرامیهای عراق خاطرنشان کرد: وقتی به فضای مجازی نگاه میکنیم میبینیم که شبکه های اجتماعی مرکز تولید بسیاری از توئیتها و بیانیههایی است که به عراق و مردم عراق می رسد اما واضح است که منبع این نا آرامی ها کجاست، دلائل و نشانه های زیادی وجود دارد که بیانات مقام معظم رهبری را تایید می کند.

بر اساس این گزارش، مصاحبه کامل سید عباس عراقچی با سلام مسافر، خبرنگار روسیا الیو م قرار است متعاقبا پخش شود.

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی به منظور شرکت در کنفرانس بینالمللی عدم اشاعه راهی مسکو شد.

کنفرانس بینالمللی عدم اشاعه ( انرژی هسته ای- خلع سلاح و عدم اشاعه) یکی از بزرگترین کنفرانسها با موضوع هستهای است که از تاریخ 16 لغایت 18 آبان ماه با حضور 40 کشور و 250 شخصیت بینالمللی در مسکو برگزار میشود.

در این کنفرانس که نمایندگانی از سازمانهای بینالمللی IAEA ،CTBTO، UNODA نیز حضور دارند موضوعاتی از قبیل کنترل تسلیحات بین روسیه و آمریکا- جنبههای مختلف برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام) - تنشهای خاورمیانه - عدم پیشرفت در خلع سلاح هستهای کره شمالی و سایر موضوعات مرتبط مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان قرار در پنل اختصاصی با موضوع توافق هستهای ایران، آخرین وضعیت برجام را تشریح خواهد کرد.

معاون وزیرخارجه کشورمان درحاشیه کنفرانس بین‎المللی منع گسترش تسلیحات هستهای و خلع سلاح گفت: هیچ کشوری درحسن نیت ایران درحفظ برجام تردید ندارد. درعین حال هیچ کشوری تردید ندارد که اگر ایران از منافع برجام بهره مند نشود به کاهش تعهدات برجامی ادامه خواهد داد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی؛

گروه سیاسی: سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: از بازرسان آژانس هنگام خوراک دهی و جمع آوری محصول در فردو دعوت شد و قرار است فردا بازرسان به اینجا (فردو) بیایند تا نمونه گرفته شده را ببینند و راستی آزمایی کنند.

به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، بهروز کمالوندی صبح روز شنبه پس از بازدید خبرنگاران از تاسیسات غنیسازی فردو در نشست خبری اظهار کرد: تا به حال سه گام برداشته شده بود که بنا به دستور رئیسجمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در این سایت گاز UF۶ تزریق شود و امروز دیدید که این ماشین ها فعال هستند و محصول آنها نمونه گیری شده است.

کمالوندی اظهار کرد: از ۱۵ آبان گام چهارم اعلام شد و به سازمان دستور داده شد در این رابطه و همان طور که انتظار می رفت کاری که چند روز طول می کشد در کمتر از یک روز انجام شد.

وی ادامه داد: قرار بود تا ۱۵ سال در فردو مواد هستهای نباشد اما این کار با انتقال یک سیلندر از نطنز به فردو انجام شد که حدود ۲ تن گاز منتقل شد. ما در این سالهای اخیر کار غنیسازی روی پسماندهای باقی مانده از جریان غنی سازی را بهینه کردیم و به جز غنیسازی مستقیم با مواد اولیه از پسماندها هم اورانیوم غنی شده گرفتیم. الان ۲۵ تن از آنها را داریم که ۲ تن آن به فردو منتقل شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: مرکز ملی خلاء، مرکز کنترل و استانداردسازی مواد و مرکز تولید ایزوتوپ پایدار از مسیرهای غیر سانتریفیوژی را به علاوه عملیات غنیسازی اکنون در سایت فردو داریم. فردو در بخش غنیسازی دو بال دارد که یک بال آن فعال است و در بال دیگر سانتریفیوژها جمع آوری شده است اما باید بگویم اگر قرار باشد در بال دیگر سانتریفیوژ بیاید دیگر از نسل اول نیست و حتما از ماشین های پیشرفته خواهد بود.

وی گفت: دو آبشار ۱۷۴ تایی را قرار نیست به آنها اورانیوم تزریق کنیم بلکه مخصوص ایزوتوپ پایدار هستند که از روش های ارزان است.

کمالوندی اظهار کرد: فردو طی روز های آینده به حداکثر ظرفیت خود خواهد رسید. با آمدن فردو به ۹۵۰۰ سو می رسیم که نسبت به ظرفیت قبل از برجام دیگر فاصلهای باقی نمیماند. از الان زمان به نفع ماست.

وی تاکید کرد: ایران همواره به تعهدات خود پایبند بوده است و بنا نداشت تعهداتش را انجام ندهد اما با توجه به اینکه توازن اجرای تعهدات به هم خورده بود ناچار به انجام این اقدامات شدیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: امیدواریم به گام های دیگر نیاز نباشد و طرفهای مقابل تعهدات و اقداماتشان که متعهد شدهاند را انجام دهند. آن چه مربوط به سازمان انرژی اتمی است چه در زمان مذاکرات و چه اجرای برجام و چه هم اکنون، کارها در زمان مناسب خود انجام شده است.

وی گفت: روز یکشنبه مرحله بتن ریزی بوشهر را برای واحد ۲ نیروگاه داریم و این کار حداقل دو سال زمان می برد. بوشهر و مرکز نظام ایمنی که مثل آتشنشانی است مورد تحریم قرار گرفت اما با این وجود در این زمینه هم گام های خوبی برداشته شده است و انشاءالله تا ۱۴۰۴ به مدار میرسد و دو سال بعد واحد ۳ راهاندازی خواهد شد.

مالوندی درباره ممانعت سازمان از ورود یک بازرس آژانس و لغو اعتبارنامه این فرد گفت: این مسائل به آژانس اطلاع داده شد و این به خاطر آن بود که این فرد یا آغشته به مواد است یا موادی همراهش است و گزارشی به انس دادیم و در آژانس هم مطرح شد و به نظر ما اعضا متوجه شدند. چون گزارش ما منطقی و مستدل بود و اسناد و فیلم هایی داریم که اثبات میکند استدلال ما را.

وی افزود: عدهای خواستند سوءاستفاده کننند که بگویند ایران پایبند به مصونیت بازرسان نیست، اما ما گزارشی کاملا حقوقی و مستدل ارائه کردیم. ما گفتیم بر اساس پادمان، مصونیت محدودیت دارد و برای استفادههای شخصی نیست و فقط به منظور انجام ماموریت است. نمیشود در این رابطه یک طرفه مساله را دید و مقررات تاکید دارد که نمیتوان از مصونیتها سوءاستفاده کرد.

سیستم کنترلی قوی داریم

این مقام سازمان انرژی اتمی گفت: به دلیل تجربیات تلخ خرابکاریها در صنعت هستهای سیستم کنترلی قوی داریم که این نوع اتفاقات را کنترل می کند و بخشی از این نوع کنترل ها را به آژانس هم توضیح دادیم.

معاون رییس جمهور؛

گروه اجتماعی: معاون رئیس جمهوری در امور زنان و امور خانواده درخصوص دغدغههای معاونت امور زنان در زمینه ورزش و سلامت بانوان گفت: تلاش کردیم سهم زنان در سرانه فضاهای ورزشی کشور پیش بینی شود و هیچ نهاد و حتی بخش خصوصی نتواند سهم زنان از امکانات و سالنهای ورزشی را حذف کند.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری ایرنا، معصومه ابتکار با تاکید بر ضرورت توجه به نشاط اجتماعی بانوان افزود: برای افزایش سهم بانوان از فضاهای ورزشی با پیگیریها و مکاتباتی که با کمیسیون مجلس در خصوص آیین نامه واگذاری اماکن ورزشی صورت گرفت تلاش کردیم سهم زنان در سرانه فضاهای ورزشی کشور پیش بینی شود و هیچ نهاد و حتی بخش خصوصی نتواند سهم زنان از امکان ورزشی را حذف کند که خوشبختانه این موضوع در آیین نامه قید شد.

وی ادامه داد: مهم ترین مشکل برای ورزش بانوان این است که برخی سالن ها و فضاهای ورزشی در دسترس همه نیست یا استفاده از آنها هزینه زیادی بر دوش خانواده تحمیل میکند، در حالی که اگر بانوان یک بار ورزش در محیط های مناسب را تجربه کنند و متوجه تاثیر آن در روحیه و نشاط خود شوند طبیعتا ورزش و فعالیت بدنی را ادامه خواهند داد.

معصومه ابتکار در خصوص دغدغه های معاونت امور زنان در زمینه ورزش و سلامت بانوان بیان کرد: اولین قدم معاونت امور زنان، اصلاحات در آموزش و پرورش از همان سنین ابتدایی بود، تمام تلاش خود را انجام دادیم تا مشکلی که در درس تربیت بدنی برای دختران در مدارس ابتدایی به وجود آمده بود به صورت عملی برطرف شود و دختران دانش آموز بتوانند در ساعتهای ورزش، مهارت های حرکتی را به شکل اصولی آموزش ببینند.

وی تصریح کرد: موضوع دیگر تلاش برای اجرای طرح مناسب سازی مدارس دخترانه است که در این راستا از تمامی خیرین، سازمان نوسازی مدارس، شهرداریها و آموزش و پرورش دعوت می کنم تا فضای مدارس به شکلی مناسبسازی شود که دختران از نشاط بیشتر و فضای ورزشی و نور مستقیم آفتاب بهره مند شوند و مهارت های ورزشی و سواد حرکتی خود را تقویت کنند، مدارسی که از این امکان برخوردار نیستند باید تدابیر لازم در خصوص رفع این مشکل را به کار ببندند، رها کردن و پاک کردن صورت مسئله مشکلی را حل نخواهد کرد.

ابتکار تاکید کرد: نشاط اجتماعی زنان در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در راستای ارتقای آگاهی خانواده ها دنبال می شود، سراهای محلات و فرهنگسراهایی که در تهران و شهرستانها وجود دارد می توانند در این امر کمک کنند، در صورتی که فضا برای ورزش بانوان فراهم شود بدون شک بانوان نیز استفاده خواهند کرد.