سهم 9درصدی حمل و نقل در تولید ناخالص ملی

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود:‌ حمل و نقل سهم ۹ درصدی در تولید ناخالص ملی دارد و نقش مهمی در اشتغال ایفا می‌کند. علی رغم وجود گزارش های زیادی از وضعیت اقتصادی کشور، در بخش حمل و نقل، پروژه های وزارت راه و شهرسازی همگی رو به جلو هستند و ۱۲ درصد رشد در جابجایی کالا طی یک سال گذشته را شاهد بوده‌ایم.به گزارش راه و شهرسازی، شهرام آدم ‌نژاد،‌ با تاکید بر تاثیر تحریم‌ها بر رشد این صنعت و اهمیت مصرف انرژی در این مقوله، گفت: میزان مصرف انرژی در بخش حمل و نقل از اهمیت زیادی برخوردار است از همین رو در حال بررسی و مدیریت آن با استفاده از تکنولوژی‌های نوین هستیم. در همین خصوص قرار است تفاهمنامه تولید انرژی سبز به امضا برسد.

 

صرفه‌جویی 61 میلیارد تومانی در تامین تجهیزات بندری

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با تکیه بر توان داخل 61 میلیارد صرفه‌جویی در تامین قطعات موردنیاز بندری محقق شد. به گزارش فارس، محمد راستاد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تلاش کردیم نیازهای حوزه بندر و دریا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با استفاده از ظرفیت‌های داخل تامین کنیم.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: همچنین در کنار آن سایر نیازمندی‌های بخش دریایی و بندری کشوری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام کرده‌ایم تا از این طریق سازندگان داخلی را برای تولید و تامین این نیازها ترغیب کنیم.راستاد افزود: سازندگان و تولیدکنندگان داخلی تاکنون 768 قطعه مورد نیاز ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تولید کرده‌اند.وی اضافه کرد: در حوزه قطعات و تجهیزات دریایی و بندری تاکنون 61 میلیارد تومان صرفه‌جویی با استفاده از تولید داخل برای ما محقق شده است.

 

طرح اقدام ملی مسکن برای دهک‌های ۴ تا ۷ است

معاون وزیر راه: افرادی که از تسهیلات مسکن استفاده کرده اند، مشمول دریافت مسکن در طرح اقدام ملی نیستند.محمود محمودزاده در گفتگوی اختصاصی با صدا و سیما گفت: تاکنون ثبت نام ۳۳۰ شهر در طرح اقدام ملی مسکن صورت گرفته است و ثبت نام ۲ گروه از استان‌ها سه شنبه (۶ استان) و شنبه (۴ استان) آتی صورت می‌گیرد.وی ادامه داد: ۳۰ آذر ثبت نام استان تهران، البرز، قزوین و بخشی از استان کرمان آغاز می‌شود و ثبت نام ۳۱ استان در این طرح به پایان می‌رسد.وی گفت: از بین ۲۱۸ شهر فقط ثبت نام ۳۵ شهر در روز اول تکمیل نشد و ظرفیت مابقی شهر‌ها در روز اول ثبت نام تکمیل شد.وی بیان کرد: این طرح برای دهک‌های ۴ تا ۷ است و قیمت مسکن براساس قیمت تمام شده است.

اخذ الکترونیکی عوارض آزادراهی
در ۴ آزادراه پرتردد

معاون وزیر راه و شهرسازی الکترونیکی شدن اخذ عوارض در آزادراه‌های کشور را از مصادیق بارز حمل و نقل هوشمند دانست و گفت:‌ اخذ الکترونیکی عوارض یکی از اقدامات شایسته در این حوزه محسوب می‌شود که هم اکنون در چهار آزادراه پر تردد کشور در حال اجرا است و فرآیند چگونگی محاسبه و اخذ آن در غرفه شرکت ساخت و توسعه در نمایشگاه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.به گزارش وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی در این خصوص به سامانه پی‌وب اشاره و عنوان کرد: این سامانه با هدف مستندسازی کلیه مراحل اجرایی یک پروژه راه‌اندازی شده است تا ضمن دسترسی به اطلاعات پروژه، امکان رسیدگی به مراحل انجام کار و آگاهی از وضعیت نهایی پروژه نیز میسر شود.

تامین زمین، سهم پردیس
در طرح اقدام ملی مسکن

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت: با توجه به حجم واگذاری‌های مسکن مهر در شهر جدید پردیس و فعالیت‌هایی انجام شده در تکمیل پروژه‌ها مقرر شد در شهر جدید پردیس برای شرکت تعاونی‌ها زمین تامین کنیم.دکتر سید مهدی هدایت در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: در طرح اقدام ملی در سطح کشور ۴۰۰ هزار واحد تعیین شده است و از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد سهمیه شهرهای جدید در سطح کشور، ۱۰۰ هزار واحد در اختیار بنیاد مسکن و ۱۰۰ هزار واحد در حوزه سازمان ملی است.وی با اشاره به سه بخش طرح اقدام ملی مسکن اظهارداشت: اعطای وام، واگذاری زمین، مشارکت در ساخت درطرح اقدام ملی اجرایی می شود و از سهمیه ۲۰۰ هزار واحد در حوزه شهرهای جدید، ۱۹ هزار واحد در مجموعه تعهد شرکت عمران شهر جدید پردیس قرار گرفته است.

سهم ۹۴ درصدی حمل‌ونقل دریایی
در تجارت کشور

مدیرکل تعرفه و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: سهم حمل‌ونقل دریایی از تجارت ایران حدود ۹۴ درصد بوده و با توسعه زیرساخت‌های ریلی بنادر به دنبال افزایش این سهم و استفاده بیشتر تجار از قطار برای جابه‌جایی کالاهای‌شان هستیم.محمدسعید اصل سعیدی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون تن کالا از بنادر شمالی و جنوبی کشور عبور می‌کند و این میزان تجارت نشان می‌دهد به غیر از صادرات نفت خام، سهم حدود ۹۴ درصدی در میان دیگر شقوق حمل و نقل دارد.وی افزود: بیش از ۹۴ درصد صادرات کشور و بیش از ۹۳ درصد واردات از طریق بنادر و به وسیله حمل و نقل دریایی صورت می‌گیرد که البته به غیر از صادرات نفت خام تجارت فرآورده‌های نفتی از جمله مازوت، گازوئیل، بنزین و قیر و غیره از این طریق انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل وعده داد؛

گروه راه و مسکن: محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش صنعت هوانوردی، با تمرکززدایی از فرودگاه‌های تهران، ۶ هاب هوایی در کشور ایجاد می‌شود.

به گزارش تجارت به نقل از خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز به کار کرد.

محمد اسلامی در آئین آغاز به کار این نمایشگاه در ابتدا با اشاره به حادثه تاریخی ۲۶ آذر ۱۳۶۲ که فرمان تاریخی امام خمینی (ره) با لبیک گویی رانندگان برای خروج کالاهای اساسی از بندر امام (ره) همراه بود، این روز را به همه فعالان در عرصه‌های دریایی، ریلی، جاده‌ای و هوایی تبریک گفت.

وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با تاکید بر این که این نمایشگاه فرصتی برای گفت‌وگو، تعامل،‌ انتقال تجربیات و ارزیابی عملکرد و یک تصویرسازی مطلوب از آینده خواهد بود، با اشاره به دو بخش مهم مسکن و حمل و نقل در این وزارتخانه اظهار داشت:‌ مجموعه وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن است تا با تحرک‌بخشی به دو حوزه حمل و نقل و مسکن، رونق ‌سهم این وزارتخانه در خروج از رکود اقتصادی را پایه‌گذاری کنیم.

وی ادامه داد: در این زمینه طی یک سال اخیر شاهد پیشرفت‌های خوبی در وزارت راه و شهرسازی بوده‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان به بخش دیپلماسی حمل‌ونقل اشاره داشت. تفاهم‌نامه‌هایی با کشورهای عضو کمیسیون‌های مشترک اقتصادی ایران به امضا رسید که با تبادل اسناد موانع موجود یک بار برای همیشه از سر راه توسعه اقتصادی ایران برداشته شد و دیگر شاهد عدم هماهنگی در مسیر توسعه ترانزیت نخواهیم بود.

  • رشد تفاهم نامه های ریلی

اسلامی در ادامه با اشاره تفاهمنامه‌های امضا شده در بخش ریلی ادامه داد:‌ در این بخش تفاهمنامه‌های چهار و پنج جانبه با کشورهای منطقه و آسیای میانه به امضا رسیده است. به این طریق شاهد حمل کالا از شرق به چین و بالعکس و بازگشایی دوباره راه آهن ایران به ترکیه هستیم که ارتباط ما را با اروپا برقرار می کند.

وی با اشاره به این که قطعا با وحدت رویه به وجود آمده حجم بار ترانزیتی به شدت متأثر از این تفاهمنامه‌ها خواهد بود، گفت:‌ سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیرساختی راه و شهرسازی را با وجود محدودیت منابع ارتقاء داده‌ایم و با متمرکز بر مدیریت منابع و استفاده بهینه از اعتبارات، توانستیم تحرک خوبی به پروژه‌های زیرساختی بدهیم؛ به گونه‌ای که تا پایان دولت دوازدهم ۲۰۰۰ کیلومتر آزادراه به مجموعه آزادراه‌های کشور افزوده خواهد شد. محمد اسلامی در ادامه با اشاره به فعالیت های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در طرح اقدام ملی توسعه راه‌های روستایی گفت: توسعه راه‌های روستایی با هدف تحقق اشتغال روستاها در دستور کار سازمان راهداری قرار دارد و به عنوان یک برنامه ملی راه‌اندازی شده است؛ به گونه‌ای که تا پایان سال جاری و سال آینده، روزانه ۲۰ کیلومتر راه روستایی احداث خواهد شد.

وی افزود: قرار است همچنین در کنار احداث راه‌های جدید، استفاده از تکنولوژی نوین، بهسازی و نوسازی راه‌ها با هدف افزایش راندمان حمل و نقل و کاهش سوانح جاده‌ای در دستور کار قرار گیرد.

وی در خصوص بهسازی جاده‌ها یادآور شد: جاده چابهار ـ ایرانشهر، یکی از محورهای پرحادثه ما بود. در سال ۱۳۹۶ در این محور ۸۰۰ تا ۹۰۰هزار تن بار جابجا شد که یک میلیون و ۴۰۰هزار تردد در این جاده به ثبت رسید ولی تعداد تصادفات ۴۳۰ فقره و تعداد کشته‌ها ۹۰ نفر بود اما در سال ۱۳۹۷ علی‌رغم آنکه ۲.۵ میلیون تردد انجام شد و حجم بار عبوری سه برابر افزایش یافت، اما با استفاده از بهسازی و نوسازی این محور توانستیم تعداد تصادفات را به ۴۰۳ فقره و تعداد کشته‌ها را به ۸۹ نفر کاهش دهیم درحالی‌که فعالیت بندری نیز همزمان در بندر چابهار رونق داشته است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: با تکمیل راه‌آهن چابهار ـ زاهدان از محل تزریق منابع صندوق توسعه ملی با موافقت رهبر معظم انقلاب، این خط تا سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود.

  • نوسازی ناوگتن حمل و نقل

وی به نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای اعم از اتوبوس و کامیون اشاره کرد و گفت: با کمک نظام بانکی، امیدواریم نوسازی ناوگان جاده‌ای شتاب بگیرد که هم شاهد افزایش راندمان حمل و نقل خواهیم بود و هم ایمنی جاده‌ای و اشتغال در صنعت حمل و نقل رونق خواهد گرفت. وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: تفاهم‌نامه ای به میزان ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان ریلی امضاء کرده‌ایم که برای اولین‌بار ۱۶ شرکت ریلی مسافری و باری، سفارش تولید ناوگان به شرکت‌های تولیدکننده داخلی داده‌اند و به زودی ناوگان جدید وارد صنعت حمل و نقل ریلی شده و به تدریج هر سه ماه یکبار شاهد افزوده شدن ناوگان جدید به این صنعت خواهیم بود. اسلامی خاطرنشان کرد: قرار است در بخش صنعت هوانوردی، با تمرکززدایی از فرودگاه‌های تهران، ۶ هاب هوایی در کشور ایجاد کنیم که از این تعداد، پروازهای متعدد داخلی و بین‌المللی انجام شود. در این خصوص نکته جالب در رسیدن به این پیشرفت‌ها در جایی است که تمام این موفقیت‌ها در سایه تحریم‌های غیرقانونی اسکتبار جهانی رخ داده است. این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد:‌ نکته حائز اهمیت دیگر در این صنعت بحث مهم هوشمندسازی لجستیک است. این نمایشگاه فرصتی است تا با توجه به این مقوله در راستای اقتصادی کردن حمل و نقل گام برداریم. به این شکل می‌توانیم به تجار به خصوص تاجران بین‌المللی اطمینان بهره‌گیری از یک ناوگان استاندارد را داده و بهینه کردن هزینه‌های حمل شاهد شکوفایی کشور در پرتو صادرات غیرنفتی باشیم.