رهبرانقلاب در خطبه های نماز جمعه با اشاره به اقتدار نظامی ایران تاکید کردند؛

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب اسلامی در نماز جمعه تهران، حضور معجزه‌گون ملت فهیم در تشییع پیکر مطهر حاج قاسم سلیمانی و یارانش و نیز پاسخ کوبنده سپاه در حمله به پایگاه امریکایی‌ها در عین الاسد را دو یوم‌الله درس‌آموز و تعیین کننده خواندند و افزودند: ملت باطن خود یعنی استقامت در مقابل شیاطین را در این حضور نشان داد و تنها راه ادامه این مسیر عزت آفرین، قوی‌تر شدن ایران در همه زمینه هاست.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای در ابتدای خطبه اول نماز با توصیه همگان به رعایت تقوای الهی، جلب نصرت و توفیقات الهی و ایجاد گشایش در مسائل شخصی و اجتماعی را در گرو تقوا دانستند و سپس بحث اصلی خود را با قرائت آیاتی از سوره مبارکه ابراهیم درباره پاسداشت «ایام‌الله» و شکرگزاری در قبال این نعمتها آغاز کردند.

رهبر انقلاب اسلامی دستور خداوند به حضرت موسی(ع) مبنی بر یادآوری ایام‌الله به مردم را نشان‌دهنده اهمیت و کارکرد مهم آن برای هدایت افراد صبّار و شکور یعنی اهل صبر و استقامت و شکرگذاری خواندند و افزودند: صبّار یعنی مردمی که یکپارچه اهل صبر و استقامت هستند و با اندک چیزی از میدان خارج نمی‌شوند و شکور یعنی کسانی‌که با شناسایی نعمتها و دیدن ابعاد آشکار و پنهان آن، قدرشناس هستند و در قبال نعمت خدادادی احساس مسئولیت می‌کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به نزول آیات شریفه مورد بحث در مکه یعنی در زمان اوج مبارزات مسلمانان و ایستادگی آنان در مقابل جریان کفر، افزودند: این آیات در آن شرایط سخت به مسلمانان بشارت می‌داد که خداوند ایام‌الله را نصیب شما خواهد کرد و با اعمال شاکرانه شما، پیروزی‌های بیشتری در انتظارتان خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنانشان، دو هفته‌ گذشته را دو هفته‌ای استثنایی و پر از ماجراهای تلخ و شیرین و درس‌آموز برای ملت ایران خواندند و با تطبیق مفهوم ایام‌الله به خیزش بی‌نظیر در ایران و عراق در تکریم و تعظیم مجاهدان شهید، گفتند: یوم‌الله یعنی روز مشاهده دست قدرت خداوند در حوادث. بنابراین آن هنگامی که دهها میلیون در ایران و صدها هزار نفر در عراق و بعضی کشورهای دیگر به‌پاس خون فرمانده سپاه قدس به خیابانها آمدند و بزرگ‌ترین بدرقه جهان را شکل دادند، مصداق ایام‌الله است، چرا که این عظمت هیچ عاملی جز دست قدرت خدا ندارد.

ایشان روز درهم‌کوبیدن پایگاه آمریکایی با اصابت موشکهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز یکی دیگر از ایام‌الله برشمردند و افزودند: اینکه ملتی با چنین قدرت و توان روحی به یک قدرت متکبر و زورگوی عالم سیلی بزند، نشان‌دهنده دست قدرت الهی است، پس این روز بزرگ نیز جزو ایام‌الله است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای ایام‌الله را روزهایی تاریخ‌ساز و نقاط عطف تاریخی با آثاری ماندگار و جاودانه در زندگی، روحیه و منش ملتها دانستند و در توصیف ملت ایران، گفتند: جامعه ایرانی جامعه‌ای صبّار و شکور است که در طول سالهای متمادی با استقامتی مثال‌زدنی همواره شکرگزار الطاف الهی بوده است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر شناخت ابعاد مادی و معنوی پدیده تشییع شهید سلیمانی، این سؤال را مطرح کردند که 41 سال پس از پیروزی انقلاب، کدام عامل و دست قدرتی جز دست قدرت الهی قادر به خلق این معجزه و به میدان آوردن عاشقانه چنین جمعیت بی‌نظیری است؟

ایشان افراد متکی به تحلیلهای مادی را ناتوان از مشاهده دست قدرت خداوند در حوادث خواندند و گفتند: این تشییع عظیم و این حرکت الهیِ ملت، نشان‌دهنده باطن و معنویات تحسین‌برانگیز مردم و نشانه این واقعیت است که اراده الهی بر پیروزی ملت ایران تعلق گرفته است.

  • تشییع و تکریم شهید سلیمانی

حضرت آیت الله خامنه‌ای پیام دیگر حضور دهها میلیونی مردم در تشییع و تکریم شهید سلیمانی را بیعت با خط امام بزرگوار و زنده بودن امام عظیم‌الشأن در میان ملت دانستند و گفتند: در این حادثه، امپراتوری خبری صهیونیسم و مسئولان تروریست رژیم آمریکا همه تلاششان را کردند که سردار عزیز و بزرگ ما را به تروریسم متهم کنند اما خداوند متعال چنان صحنه را تغییر داد که نه تنها در ایران بلکه در کشورهای مختلف به روح آن بزرگوار درود فرستادند و پرچم آمریکا و صهیونیستها را آتش زدند.

رهبر انقلاب اسلامی این حقایق را نشانه دست قدرت و هدایت پروردگار در کشور و جامعه دانستند و افزودند: علاوه بر تشییع آن مجاهدان، اصل شهادت آنان نیز از آیات قدرت الهی است، چراکه ترور سردار سلیمانی یعنی سرشناس‌ترین و قوی‌ترین فرمانده مبارزه با تروریسم در کل منطقه، موجب رسوایی دولت بی‌آبرویِ آمریکا شد.

ایشان با اشاره به نمونه‌ای از حضور شجاعانه شهید سلیمانی در یک موقعیت خطیر و کاملاً در محاصره دشمن و هدایت عملیاتی که منجر به فرار دشمنان شد، گفتند: در ترور این شهید شجاع، آمریکایی‌ها در میدان جنگ با او روبرو نشدند بلکه دزدانه و بزدلانه این جنایت را مرتکب شدند که این موجب روسیاهی بیشتر آنها شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه این مدل از جنایت یعنی ترور رهبران مقاومت تا پیش از این مخصوص رژیم صهیونیستی بود، افزودند: البته آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان جنایات و کشتار زیادی کرده‌اند اما این بار رئیس‌جمهور آمریکا به زبان خودش اعتراف کرد «ما تروریست هستیم»، که رسوایی‌ای بالاتری از این وجود ندارد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به یکی دیگر از یوم الله‌های هفته‌های اخیر یعنی پاسخ قدرتمندانه سپاه پاسداران به امریکایی‌ها تأکید کردند: این واکنش قوی، یک ضربه مؤثر نظامی بود اما مهمتر از این ضربه نظامی، ضربه حیثیتی بود که به هیبت ابرقدرتی امریکا وارد شد.

ایشان ضربه سپاه به ابهت امریکا را موجب بی‌آبرویی امریکایی‌ها خواندند و افزودند: این ضربه مستحکم حیثیتی با هیچ چیزی جبران نمی شود و افزایش تحریم ها که این روزها امریکایی‌ها از آن حرف می زنند، آبروی از دست رفته آنها را بر نمی گرداند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای جلوه گر شدن قدرت الهی در پاسخ کوبنده سپاه را نتیجه مجاهدتهای مخلصانه دانستند و خاطرنشان کردند: هر جا و در هر کاری اخلاص باشد، خداوند به آن کار برکت و رشد و نموّ می دهد، برکاتش را به همه می رساند و ماندگار می کند.

رهبر انقلاب حضور عاشقانه و اشک و اندوه مردم در تشییع حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش و تازه شدن روحیه انقلابی ملت را نتیجه ملموس اخلاص سردار بزرگ ایرانیان و شهیدان همراهش خواندند.

ایشان لازمه درک عمیق، ارزش گذاری و قدردانستن ایام الله هفته های اخیر را این حقیقت برشمردند که باید به حاج قاسم عزیز و ابومهدی عزیز به چشم یک فرد نگاه نکرد بلکه باید آنها را یک مکتب، یک راه و یک مدرسه درس آموز دید.

  • سپاه قدس، یک نهاد نجات بخش

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه نباید سپاه قدس را یک سازمان و مجموعه اداری دید، افزودند: سپاه قدس یک نهاد انسانی و دارای انگیزه های بزرگ و نجات بخش است و با این نگاه است که تعظیم و تکریم مردم در تشییع با شکوه فرمانده سپاه قدس، معنای حقیقی می یابد.

ایشان افزودند: البته همه نیروهای مسلح، سپاه، ارتش و بسیج زیربنای فکری متکی بر اهداف الهی دارند ضمن اینکه سپاه قدس در جایگاه رزمندگان بدون مرز، هرجا نیاز باشد برای کمک به ملتهای منطقه و حفظ کرامت مستضعفان حضور می‌یابد و با همه وجود و توان، خود را بلاگردان مقدسات و حریم های مقدس می کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی دور کردن سایه جنگ و ترور و تخریب از سر ایران عزیز را مهمترین کار سپاه قدس خواندند و تأکید کردند: بخش مهمی از امنیت ایران محصول تلاش جوانان مؤمنی است که تحت فرماندهی حاج قاسم عزیز سالها به جهاد و فداکاری مشغول بودند.

ایشان افزودند: این جوانان جان برکف و شجاع البته به کمک فلسطین و دیگر مناطق نیز می روند اما در واقع برای میهن عزیز ایرانیان امنیت ایجاد می کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای هدف نهایی امریکا از ایجاد و حمایت از داعش را حمله و ایجاد ناامنی در مرزها و شهرهای ایران و ایجاد تشویش و نگرانی در خانواده های ایرانی برشمردند و افزودند: جوانان جان بر کف ما در کمک به عراق و سوریه، در واقع این توطئه را خنثی کردند.

ایشان با اشاره به کسانی که یک روز شعار «نه غزه نه لبنان» سردادند گفتند: این افراد هرگز جانشان را فدای ایران نکرده اند و حتی از راحتی و منافع خود در راه حفظ امنیت کشور نگذشتند بلکه این سردار سلیمانی و یارانش بودند که جانشان را کف دست گرفتند و به میدان دفاع از ایران شتافتند.

رهبر انقلاب با اشاره به حضور پرمعنا، پرشور و پرسوز و گداز میلیونها نفر در تشییع سردار پرافتخار ایرانیان در تهران، کرمان و چند شهر دیگر، عزاداری و اجتماعات انبوه مردم در شهرهای دیگر و سوگواری کسانی که از دور در هجران حاج قاسم اشک ریختند، گفتند: دهها میلیون ایرانی، باطن و معنویات خود را در این حادثه عظیم نشان دادند و ثابت کردند ملت از هر حزب، جناح و مجموعه و از هر قوم و منطقه جغرافیایی، با وحدتی مثال زدنی، طرفدار «انقلاب، حاکمیت اسلامی، ایستادگی در مقابل ظلم و نه گفتن به همه مطامع دولتهای استکباری» هستند.

ایشان افزودند: ملت ایران بار دیگر در ابعادی بی نظیر نشان داد شجاعانه از خط مجاهدت دفاع می کند، اهل تسلیم نیست و به نمادهای مقاومت عشق می ورزد و کسانی که سعی می کنند تصویر دیگری از این ملت در داخل و خارج تبلیغ و ترسیم کنند، با صدق و صفا با ملت رفتار نمی کنند.

رهبر انقلاب با اشاره به دلقکهای امریکایی که این روزها در کمال رذالت ادعا می کنند در کنار مردم ایران هستند، افزودند: آیا آن تعدادی که به عکس سردار مهربان و پرافتخار ملت اهانت کردند مردم ایرانند اما این جمعیت بی‌شمار و عظیم که در خیابانها به تعظیم و ارادت حاج قاسم پرداختند مردم ایران نیستند؟

  • آمریکا بعد از این هم هیچ غلطی نمی تواند بکند

حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: امریکایی‌ها هرگز کنار ملت ایران نبوده اند و به صراحت دروغ می گویند اما اگر باشند هم، برای فرو کردن خنجر زهرآلود خود به سینه ملت است البته تا به‌حال نتوانسته اند و بعد از این هم هیچ غلطی نمی توانند بکنند.

ایشان حضور عظیم ملت در مراسم تشییع را نشان دهنده زیربنای فکری و جلوه احساسات صادقانه ملت دانستند و در نکته ای ظریف افزودند: این فریاد انتقام که در سراسر ایران به‌گوش می رسد، در واقع سوخت حقیقی موشکهایی بود که پایگاه امریکا را زیر و رو کرد.

رهبر انقلاب با اشاره به اظهارات برخی که سعی می کنند ایام الله تعیین کننده هفته های اخیر را به‌دست فراموشی بسپارند و مسائل دیگر را مطرح کنند، افزودند: هیچ مسئله ای نباید آن روزهای به‌یادماندنی را تحت الشعاع قرار دهد.

رهبر انقلاب با ابراز تأسف عمیق از حادثه سقوط هواپیما گفتند: این حادثه بسیار تلخ دل ما را به معنای حقیقی کلمه سوزاند و به درد آورد اما عده ای به تبع رسانه های امریکایی و انگلیسی سعی می کنند این حادثه غم‌بار را زمینه ساز فراموشی آن تشییع پرشکوه و آن پاسخ کوبنده سپاه قرار دهند، البته عده ای جوان و احساساتی هستند اما کسان دیگری هم هستند که حاضر نیستند منافع ملی را درک کنند و پای آن بایستند.

ایشان افزودند: به همان اندازه‌ای که ما و ملت از این حادثه غم و غصه خوردیم، دشمنان شاد شدند چرا که مستمسکی به دست آوردند تا سپاه، نیروهای مسلح و نظام را زیر سؤال ببرند اما این مکر آنها در مقابل دست قدرت خدا تأثیری ندارد و یوم الله تشییع و یوم اللهِ در هم کوبیده شدن پایگاه امریکایی‌ها از یاد نمی رود و به فضل الهی روز به روز زنده تر می شود.

رهبر انقلاب با تسلیت و عرض همدردی صمیمانه با خانواده های این مصیبت افزودند: از صاحبان عزا و پدران و مادرانی که با قلبهای پردرد در مقابل وسوسه و توطئه دشمنان ایستادند و بر خلاف میل آنها حرف زدند، تشکر و در مقابل آنها تعظیم و تکریم می کنیم.

رهبر انقلاب با توجه به ابهاماتی که در این حادثه وجود دارد و با تشکر از سخنان فرماندهان سپاه در این زمینه، بر پیگیری جدی برای پیشگیری کامل از بروز این گونه حوادث تأکید کردند و افزودند: پیشگیری مهمتر از پیگیری است تا حوادث مشابه رخ ندهد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای یکی از تلاشها برای تحت الشعاع قرار دادن ایام الله هفته های اخیر را اقدام سه دولت خبیث اروپایی در تهدید ایران برای بردن مسئله هسته‌ای به شورای امنیت خواندند.

ایشان افزودند: البته مسئولان کشور جواب محکمی به آنها دادند و ملت هم به یاد دارد که این سه کشور چگونه در هشت سال جنگ تحمیلی در خدمت صدام و جنایت‌های او بودند.

ایشان افزودند: از اول هم بنده گفتم که اعتمادی به حرفهای اروپایی ها بعد از برجام نداریم و آنها کاری نمی کنند و در خدمت امریکا هستند، الان هم معلوم شد که این‌ها به معنای حقیقی کلمه حقیر و پادوی امریکا هستند و در خیال به زانو درآوردن ملت ایران به سر می‌برند که البته ارباب و بزرگترِ آنها یعنی امریکا هم قادر به اینکار نشد چه برسد به اینها!

رهبر انقلاب مذاکره اروپایی‌ها را نیز آمیخته به دغل و فریبکاری دانستند و گفتند: آن جنتلمن‌هایی که پشت میز مذاکره هستند، در حقیقت تروریستهای فرودگاه بغداد هستند که لباس عوض کرده اند.

رهبر انقلاب در جمع بندی خطبه اول، همت ملی برای قوی تر شدن ایران را تنها راه ادامه مسیر عزت ایرانیان خواندند و افزودند: ما از مذاکره البته بجز با امریکایی‌ها ابایی نداریم اما از موضع قدرت و قوت.

ایشان تأکید کردند: این ملت عزیز و این کشور عزیز به فضل الهی قوی تر نیز می شوند، نه تنها در بعد نظامی بلکه در ابعاد اقتصادی و جهش علمی و فناوری که پشتوانه تحقق این هدف، حضور و صبر و استقامت ملت در صحنه و تلاش و کوشش بی وقفه مسئولان و مردم است.

آیت الله خامنه‌ای افزودند: به فضل الهی این ملت و کشور در آینده ای نه چندان دور به نقطه ای می رسد که دشمنان حتی جرأت تهدید او را هم پیدا نکنند.

  • خطبه عربی

رهبر انقلاب اسلامی بخش اصلی خطبه دوم را به زبان عربی بیان کردند اما قبل از آن با اشاره به اهمیت حضور ملت در انتخابات گفتند: در زمینه انتخابات ان‌شاءالله نکاتی هست که بعداً بیان خواهم کرد اما نکته مهم این است که انتخابات از مهمترین عوامل اقتدار کشور است و کشور را بیمه و دشمن را مأیوس خواهد کرد.

ایشان با اشاره به تلاش دشمنان برای بی انگیزه کردن مردم از حضور در انتخابات گفتند: باید همه مراقب باشیم که مبادا دشمن این خواسته را محقق و انتخابات را کمرنگ و بی رونق کند.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه خطبه دوم نماز جمعه با توجه به این برهه حساس از تاریخ منطقه، سخنان مهمی را به زبان عربی خطاب به برادران عرب بیان کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به جنایت بزدلانه آمریکایی‌ها در ترور یک سردار بزرگ و شجاع ایرانی و یک مجاهد فداکار و با اخلاص عراقی به دستور رئیس‌جمهور تروریست آمریکا، گفتند: سردار شهید سلیمانی با حضور شجاعانه در صفوف مقدم و خطرناک یکی از مؤثرترین عوامل در شکست عناصر تروریستی مانند داعش و امثال آن در سوریه و عراق بود اما آمریکایی‌ها بدون اینکه جرأت کنند با او در نبرد روبرو شوند، بزدلانه به او که به دعوت دولت عراق در فرودگاه عراق بود حمله کردند و خون مطهر او و همراهانش را بر زمین ریختند تا برای چندمین بار خون فرزندان ایران و عراق در راه خدا بر زمین ریخته و با یکدیگر مخلوط شود.

ایشان ضربه متقابل و علی‌العجالة سپاه پاسداران ایران و در هم‌کوبیدن موشکی پایگاه آمریکایی‌ها را موجب لگدمال شدن ابهت و آبروی دولت ظالم و متکبر آمریکا دانستند و تأکید کردند: تنیبه اصلی آنها اخراج از منطقه است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به بدرقه بی‌نظیر شهید سلیمانی و شهیدابومهدی با اجتماع دهها میلیونی مردم ایران و همچنین تشییع همراه با تکریم و احترام این دو مجاهد بزرگ در شهرهای مختلف عراق، و ابراز همدردی مردم در چندین کشور دیگر با حضور در اجتماعات پرشور، خاطرنشان کردند: دشمنان تلاشهای فراوانی کردند با خرج کردن پولهای فراوان، به‌کارگرفتن انسانهای بی‌مسئولیت و تبلیغات شیطنت‌آمیز، دو ملت ایران و عراق را به هم بدبین کنند اما این شهادت بزرگ همه تلاشهای شیطانی و وسوسه‌های اهریمنی آنها را باطل کرد.

  • غده بدخیم رژیم صهیونیستی

حضرت آیت الله خامنه‌ای قدرت اسلامیِ ملتهای منطقه را عامل فائق آمدن بر قدرتهای فاسد مادی خواندند و با اشاره به تسلط غربی‌ها بر کشورهای منطقه با پشتوانه علم و فناوری، سلاح نظامی، تبلیغات دروغین و سیاستهای مکارانه، افزودند: آنها هر گاه به‌واسطه نهضت‌های مردمی ناچار به خروج از کشوری شدند، تا حد توان دست از توطئه و نفوذ اطلاعاتی و سلطه سیاسی و اقتصادی برنداشتند و غده بدخیم رژیم صهیونیستی را به‌عنوان تهدیدی دائم برای کشورهای غرب آسیا در قلب این منطقه جاسازی کردند.

ایشان پیروزی انقلاب اسلامی را موجب وارد آمدن ضربه‌های سیاسی و نظامی سخت بر رژیم غاصب صهیونیستی و به‌دنبال آن زنجیره شکستهای استکبار و در رأس آن آمریکا از عراق و سوریه تا غزه و لبنان و از یمن تا افغانستان دانستند و افزودند: رسانه‌های دشمن، ایران را به جنگهای نیابتی متهم می‌کنند، در حالی‌که این دروغی بزرگ است و ملتهای منطقه بیدار شده‌اند.

رهبر انقلاب اسلامی توانایی ایران در مقاومت بلندمدت در برابر خباثتهای آمریکا را در فضای منطقه و روحیه ملتها مؤثر خواندند و تأکید کردند: سرنوشت روشن منطقه نجات از سلطه استکباری آمریکا و رهایی فلسطین از حاکمیت بیگانگان صهیونیست است که با همت ملتها باید زمان رسیدن به این هدف نزدیک‌تر شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای کنار زدن عوامل تفرقه از جهان اسلام را لازم دانستند و بر مواردی از جمله: «وحدت علمای دین برای کشف راه‌حلهای اسلامی در سبک زندگی نوین اسلامی»، «همکاری دانشگاههای اسلامی برای ارتقاء علم و فناوری و ساخت زیربناهای تمدن جدید»، «هماهنگی رسانه‌های اسلامی برای اصلاح ریشه‌ای فرهنگ عمومی»، «ارتباط نیروهای مسلح اسلامی برای دور کردن جنگ و تجاوز از منطقه»، «ارتباط بازارهای اسلامی برای خارج کردن اقتصاد این کشورها از سلطه کمپانی‌های غارتگر»، «رفت‌وآمد وسفرهای مردم برای افزایش همزبانی، همدلی، وحدت و دوستی» به‌عنوان راهکارهای افزایش وحدت و دور شدن از تفرقه تأکید کردند.

ایشان با تأکید بر اینکه دشمنان ایران و اسلام می‌خواهند اقتصاد خود را با منابع کشورهای ما، عزتشان را با ذلت ملتهای ما و صدرنشینی خود را با تفرقه ما تأمین، و ما و شما را به دست خودمان نابود کنند، افزودند: آمریکا، «فلسطین را بی‌دفاع در برابر صهیونیستهای جنایتکار»، «سوریه و لبنان را در تصرف دولتهای وابسته و مزدور خود»، «عراق و ثروت نفتی آن را کاملاً متعلق به خود» می‌خواهد و برای این هدف شوم، به بزرگ‌ترین ظلمها و شرارتها مانند آزمون سخت چند ساله‌ سوریه، فتنه‌های پی در پی در لبنان و تحریکات و خرابکاری مستمر در عراق
دست زده‌اند.

رهبر انقلاب اسلامی ترور آشکار شهید ابومهدی فرمانده شجاع حشدالشعبی و سردار بزرگ سپاه شهید سلیمانی را نمونه کم‌نظیر دیگری از فتنه‌انگیزی آمریکایی‌ها در عراق خواندند و گفتند: آنها برای تأمین هدف پلید خود در عراق به‌دنبال ایجاد فتنه، جنگ داخلی و سرانجام تجزیه عراق و حذف نیروهای مؤمن، مبارز، مجاهد و میهن‌دوست هستند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای اظهارات وقیحانه آمریکایی‌ها در مقابل حکم پارلمان عراق به اخراج آنان را نمونه دیگری از این فتنه‌انگیزی‌ها خواندند و افزودند: آنها که خود را حامی دموکراسی وانمود می‌کردند تعارف را کنار گذاشته و می‌گویند ما برای ماندن در عراق آمده‌ایم و بیرون نمی‌رویم.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان در خطبه دوم نماز پر شکوه جمعه خطاب به همه ملتهای مسلمان منطقه تأکید کردند: دنیای اسلام باید صفحه جدیدی بگشاید و وجدانهای بیدار و دلهای مؤمن، اعتماد به‌نفس را در ملتها بیدار کنند و همه بدانند که تنها راه نجات ملتها، تدبیر و استقامت و نترسیدن از دشمن است.

 
تجارت واکنش اقتصاددانان به سخنان رییس جمهور را بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: روز پنجشنبه حسن روحانی رئیس جمهور، در پنجاه و نهمین نشست مجمع عمومی بانک مرکزی و در جمع مدیران بانکی کشور با بیان اینکه اقتصاد با امنیت و سیاست خارجی در آمیخته است گفت: «شاید کسی تنها درون‌گرا و به اقتصاد در داخل کشور فکر کند و معتقد است که اگر تمام روابط خارجی تخریب شود، مردم احساس کنند که شرایط سخت‌تر می‌شود، تحریم‌های بین‌المللی به کشور فشار می‌آورد و در فروش نفت مشکل داریم، اما در عین حال، اقتصاد کشور مشکلی ندارد که من اینگونه بلد نیستم». معنای واضح تر سخن رییس جمهور این است که بهبود اقتصاد هم به متغیرهای خارجی و هم به مولفه های داخلی مربوط است و این دو فاکتور در کنار هم می توانند حال اقتصاد را خوب کند. در واکنش به این اظهار نظر تعداد 24 نفر اقتصاددان نامه ای را تنظیم و برای رییس جمهور نوشتند و طی آن 10 راهکار را به وی پیشنهاد دادند تا با استفاده از آن ها و بدون کمک خارجی اقتصاد ایران را نجات دهد.

  • راهکارهای ده گانه اقتصاددانان

بیست و چهار اقتصاددان مورد نظر راهکارهای 10 گانه خود را به این شرح اعلام کرده اند:

1. صدور مجوزهای کسب‌وکار را سهل و انحصار دسترسی به شغل را حذف کنید.

2. همه سفارتخانه‌های ایران را مأمور کنید با تمام توان به کمک صادرکنندگان کالاها و خدمات ایرانی بشتابند.

3. بانکها را از خرید و نگهداری املاک و رقابت با یکدیگر برای بالابردن نرخ سود سپرده منع کنید.

4. بازار سرمایه را مأمور کنید با استفاده از ابزارهای جدید مالی و تسهیل انتشار اوراق، نقدینگی موجود را به‌سوی تولید هدایت کند.

5. به سازمان "تأمین اجتماعی" دستور دهید به‌جای فشار غیرقانونی بر واحدهای تولیدی برای تأمین مخارجش، هزینه‌های زایدش را مهار کند و جلوی هدر رفتن منابعش را بگیرد.

6. به بانک مرکزی دستور دهید با روشهای نوین جایگزین سوئیفت نظیر رمزارزها، پیمانهای پولی دوجانبه با شرکای اصلی تجاری و... تحریمهای بانکی کشور را کم‌اثر کند. 7. وزارت کشور را مأمور کنید با اجرای ماده 16 قانون بهبود محیط کسب‌وکار، برای تولیدکنندگان کوچک ایرانی، بازار و امکان فروش فراهم کند. 8. در تصمیم 3ماه پیش‌تان درباره بنزین بازنگری و دستورفرمایید سهمیه بنزین، به‌جای هر خودرو، به هر کارت ملی تخصیص یابد و نرخ بنزین خارج از سهمیه، از سازوکار عرضه و تقاضای سهمیه‌ها به‌دست آید.

9. با شناسنامه‌دار کردن همه تراکنش‌های بانکی و تلفیق بانکهای اطلاعاتی موجود، از حدود 100هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی ثروتمندان جلوگیری و کسر بودجه موجود را جبران کنید. فردی را هم که 7 سال پیش به شما تلقین کرد نباید در حسابهای شهروندان سرک کشید، برای همیشه از خود برانید. 10. با تصویب و اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه، تقاضای سوداگری را از بازارهای خودرو، مسکن، طلا و ارز بیرون کنید تا سرمایه‌های مردم به‌جای سوداگریهای ضدتولیدی، به‌سوی تولید هدایت شوند.

  • استفاده حداکثری از ظرفیت دیپلماسی

اگرچه خوداتکایی و توجه به ظرفیت های اقتصادی داخل یک مولفه مهم در رونق اقتصاد به شمار می رود اما نباید از متغیرهای خارجی و اهمیت دیپلماسی در این باره غافل بود.

در همین راستا رییس مجلس در همایش تجلیل از واحدهای تولیدی نمونه استاندارد در قم بیان کرد: در این شرایط تا حد امکان از ظرفیت دیپلماسی برای حل مشکلات اقتصادی و تولیدی استفاده می گردد. به گزارش ایرنا لاریجانی افزود: علاوه بر استفاده از توان دیپلماسی برای بهبود وضعیت تولید باید افکار عمومی و فضای کلی جامعه به سوی تولید و اشتغال هدایت گردد. وی گفت: کشور در این شرایط بیش از هر زمان دیگری به صادرات نیازمند است، روند صادرات با وجود تمام مشکلات ارزی روان تر شده است. وی عنوان کرد: در این شرایط نباید با برخی سخت گیری ها و موانع در مسیر خود تحریمی و کاهش حجم صادرات کشور گام برداشته شود.

لاریجانی همچنین بیان داشت: مسئولان اقتصادی کشور از تولید و صادرات کالاهای خرد حمایت های لازم را به خرج دهند.

  • ریشه مشکل اقتصاد در متغیرهای خارجی

همچنین یک عضو شورای مرکزی مجمع ایثارگران اصلاح طلب ریشه خیلی از گره‌های اقتصادی و اجتماعی امروز ایران را تاریخی عنوان کرد و گفت: ریشه مشکلات اقتصادی ایران تاریخی و قسمتی از آن هم به متغیر روابط خارجی ایران در چهل سال گذشته و همین ۲ سال اخیر برمی‌گردد. به گزارش ایرنا «علی شکوهی» با بیان اینکه دولت به شدت تحت فشار است، خاطرنشان کرد: تحریم ها به شدت دولت را زیر فشار گذاشته است، منابع مالی حتی برای تامین حقوق کارمندان دولت وجود ندارد به همین دلیل راهکار مذاکره و خروج از این شرایط را دنبال می کند که البته نظام این رویکرد دولت را نمی پسندد. وی ادامه داد: بنابراین دولت راهی جز افزایش مالیات و مدیریت کشور از طریق واقعی کردن حامل های انرژی ندارد، چون پولی غیر از این وجود ندارد و متصور نیست. یک دلیل وجود دارد که دولت به صورت آنی نرخ جدید بنزین را اعلام کرد و آن این است که اگر از قبل اطلاع رسانی می شد با هجوم مردم به پمپ بنزین ها مواجه می شدو صف های طولانی شکل می گرفت.

  • نتیجه

بررسی موارد فوق متضمن این معنا است که توسعه روابط خارجی از یک سو و اتکا به ظرفیت های درون از سوی دیگر به مثابه دو بال پرواز اقتصاد است و نباید از هیچ یک غافل بود.

گروه سیاسی: رییس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه امروز بیش از پیش روحیه مردم برای مقاومت افزایش یافته، گفت: مردم ایران تا کنون در برابر دشمن ایستاده‌اند و پس از این هم خواهند ایستاد. حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در حاشیه نماز جمعه تهران گفت: امروز به وحدت، اتحاد و یکپارچگی برای دستیابی به اهداف بلند انقلاب نیازمند هستیم و تحقق این اهداف با تلاش و جهاد پیگیر امکان‌پذیر است. وی تاکید کرد: امروز بیشتر از هر روز دیگر، روحیه مردم برای مقاومت افزایش یافته زیرا دشمن همه فشار خود را بر مردم ما وارد کرده است. روحانی تصریح کرد: مردم نشان داده اند تا کنون در برابر دشمن ایستاده اند و پس از این هم خواهند ایستاد. رییس جمهوری با تاکید بر اینکه شرایط کشور در آینده بهتر خواهد شد، اظهار داشت: خدا را شکر همیشه در بسیاری از مسائل گره‌ها را با حضور و کمک مردم باز کرده‌ایم.

 

رییس مجلس خبرگان با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات تاکید کرد: من درباره انتخابات خیلی حرف دارم که بزنم اما بدانید که ما ریز کاری های این مجلس را داشتیم.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله احمد جنتی در جلسه مشترک هیئت رئیسه مجلس خبرگان با کمیسیون‌های داخلی با اشاره به ردصلاحیت ۹۲ نفر از نمایندگان فعلی مجلس افزود: ما به همه ردصلاحیت‌شدگان گفته‌ایم اگر شکایت کنند به آن رسیدگی می‌کنیم و اگر اشتباهی وجود داشته باشد، برطرف می‌شود. اما امیدواریم در دوره بعدی این مسائل را کمتر داشته باشیم.

دبیر شورای نگهبان گفت: ما امیدواریم مجلس کارآمدی داشته باشیم و این را مردم باید مطالبه کنند نه اینکه من از جانب شورای نگهبان بگویم. مردم باید بگویند مجلس با تورم، گرانی و وضع نابسامان مسکن چه می‌کند و آن را می‌بیند یا نه؟

رئیس سازمان توسعه تجارت خبر داد؛

گروه تجارت:رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: بخشی از بسته تشویقی دولت به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان برای تشویق صادرکنندگان در نظر گرفته شده است.

به گزارش تجارت، حمید زادبوم در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان منابع ریالی برای ارائه تسهیلات به صادرکنندگان گفت: ۲ هزار میلیارد تومان بودجه برای صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است که جزو بسته تشویقی حمایت از صادرت سال ۹۸ محسوب می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: این بودجه بخشی از بسته تشویقی در نظر گرفته شده دولت است که به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان از طرف صندوق توسعه ملی در اختیار بانک‌های عامل قرار می‌گیرد؛ در نهایت این مبلغ با همکاری بانک‌های عامل و به صورت تسهیلات در اختیار صادرکنندگان قرار می‌گیرد.

زادبوم افزود: ارائه این تسهیلات به این صورت است که بانک‌های عامل به میزان سرمایه‌گذاری انجام شده از طرف صندوق توسعه ملی سرمایه‌گذاری کرده و در نهایت تسهیلات ذکر شده به دست تجار می‌رسد؛ به عبارتی ساده‌تر ۵۰ درصد تسهیلات ارائه شده از طرف بانک و ۵۰ درصد مابقی از طریق صندوق تأمین خواهد شد.

او تصریح کرد: مبلغ فوق تا چند روز آینده ابلاغ شده و در اختیار صندوق توسعه ملی قرار می‌گیرد تا بعد از تفاهم با بانک‌های عامل، از طریق آن‌ها در اختیار صادرکنندگان قرار بگیرد؛ مبلغ فوق ظرف دو سال بازگشت داده خواهد شد و بانک‌های عامل تا شهریور سال آینده فرصت خواهند داشت تا با مراجعه به صندوق برای ارائه این تسهیلات اقدام کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اهمیت تامین نقدینگی در بخش های مختلف اقتصادی گفت: این مبلغ تا کمتر از دو هفته آینده در اختیار صندوق توسعه ملی قرار گرفته و بعد از آن بانک‌ها فرصت خواهند داشت تا ضمن تفاهم ،تسهیلات فوق را در اختیار صادرکنندگان قرار دهند.

زادبوم زمان مورد نیاز برای رسیدن تسهیلات به دست صادرکنندگان را حدود ۶ ماه تا یکسال دانست و گفت: به دنبال دریافت بخش دوم منابع که به عنوان مشوق‌های صادراتی در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار می‌گیرد هستیم و بعد از ابلاغ بسته تشویقی درصدی از بودجه را که امکان پرداخت آن وجود داشته باشد از سازمان برنامه و بودجه مطالبه خواهیم کرد.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد؛

گروه انرژی: مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: تاکنون یک مرحله برای ۳۰ هزار راننده آژانس، اطلاعات دریافت و سهمیه سوخت واریز شده است.

شهرام رضایی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: برای آژانس‌ها، تاکسی‌های تلفنی، تاکسی‌های اینترنتی، سرویس‌های مدارس و هر شخصی که از اعتبار در کنار کارت هوشمند سوخت خود استفاده می‌کند، متولی سهمیه سوخت وزارت کشور است.

وی افزود: آژانس‌ها و تاکسی‌های تلفنی زیر نظر صنف هستند و صنف نیز زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است و از طریق صنف، اطلاعات فعالان آژانس‌ها و تاکسی‌های تلفنی به وزارت کشور ارسال می‌شود؛ پس فعالان این عرصه برای دریافت سهمیه سوخت خود، باید از صنف خود پیگیری کنند.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: تاکنون یک مرحله برای 30 هزار راننده آژانس، اطلاعات دریافت و سهمیه سوخت واریز شده است.

رضایی با اشاره به اینکه برای رانندگان آژانس و تاکسی تلفنی سامانه‌ای جهت ثبت میزان پیمایش وجود ندارد، گفت: در یک نوبتی که در تاریخ 11 دی ماه سال جاری، سهمیه سوخت برای 30 هزار راننده آژانس واریز شد، احتمالا صنف مربوطه تأیید کرده که این خودروها مثلا به میزان 200 لیتر پیمایش داشته‌اند؛ البته قرار شده که دو ماه به صنف مربوط به فعالیت رانندگان آژانس فرصت داده شود که سامانه‌ای برای خود ایجاد کنند.

وی ادامه داد: تا زمانی که سامانه‌ای مشخص برای رانندگان آژانس و تاکسی تلفنی ایجاد شود، قرار بر این است که به صورت اعلام لیستی از سوی صنف به وزارت کشور و از وزارت کشور به وزارت نفت، سهمیه‌هایی به افراد حاضر در این لیست ها، به همان صورت که در یک نوبت واریز شد، پرداخت شود.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خاطرنشان کرد: در واقع در حال حاضر هر شخصی که در آژانس و تاکسی تلفنی کار می کند و تاکنون سهمیه سوختی برای فعالیت خود نگرفته است، با مراجعه به صنف خود، پیگیر این موضوع شود که نامش در لیستی که به وزارت کشور ارسال می شود، قرار گیرد.

وی افزود: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مجری سهمیه بندی بنزین است و آنچه از سهمیه‌ها به رانندگان آژانس در یک نوبت تخصیص پیدا کرده، بر اساس لیستی بوده که از وزارت کشور به ما داده شده است، پس هر نوع پیگیری باید از طریق صنف و از وزارت کشور صورت گیرد.

  • چرا برخی هنوز کارت سوخت ندارند؟

شهرام رضایی همچنین، درباره دلیل طولانی شدن پروسه صدور کارت هوشمند سوخت اظهار داشت: ما کارت هوشمند خام به اندازه کافی موجود داریم و از این بابت و همچنین ماشین آلات تولید مشکلی نداریم، تعداد کارت مورد نیاز از قبل پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت چندین برابر تقاضا پیش‌بینی شده، افزود: در شرایط عادی 5هزار تقاضا در روز داشتیم، بعد از اعلام سهمیه‌بندی ظرفیت را برای 30 هزار تقاضا یعنی 6 برابر معمول ارتقا دادیم.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: علیرغم پیش‌بینی‌ها و اینکه از مدتها قبل از مردم خواسته بودیم یک بار با کارت‌شان سوختگیری کنند تا هم حضور و غیاب شده و هم اگر رمز فراموش شده بازنشانی شود، اما متاسفانه حدود 16 درصد، این درخواست را اجابت کردند. اتفاقی که افتاد اینکه از 24 آبانماه که اصلاح قیمت بنزین انجام شد یکباره درخواست روزانه به 85 تا 90 هزار رسید یعنی حتی 3 برابر آن 6 برابر ظرفیت پیش‌بینی شده و این منجر به ایجاد صف شد.

وی خاطرنشان کرد: مشکل ما این است که یکباره تقاضا خیلی زیاد شد به همین دلیل امکان تحویل کارت کسانی که روز 90 هزار تایی درخواست داده‌اند در عرض 3 هفته وجود ندارد و زمان تحویل کارت این متقاضیان به 1.5 ماه تغییر کرد.

رضایی با بیان اینکه اکنون درخواست به طور متوسط به زیر 20 هزار تا رسیده است، گفت: اگر بیش از یک میلیون کارت که پشت دست قرار دارد، سریعا تولید شود به روال عادی یعنی تحویل طی دو هفته در تهران و حداکثر سه هفته بعد از درخواست در شهرستان‌ها خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه ما ظرفیت را به سختی از 30 هزار به 50 هزار رساندیم، یادآور شد: در حال حاضر 400 تا 500 هزار کارت تولید نشده و انباشته شده برای تولید داریم، با افزایش ظرفیت تولید به 50 هزار سعی کردیم این تعداد کارت انباشته را تقلیل دهیم. اگر این تعداد به سرعت تولید شوند، بروز می‌شویم و بعد از آن هرکس درخواست المثنی بدهد ظرف 2 تا 3 هفته کارت سوخت را تحویل می‌گیرد.وی تاکید کرد: در هر حال سهمیه خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها تا 6 ماه در کارت نگهداری می‌شود و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

عضو شورای ملی زعفران تشریح کرد؛

 

گروه اصناف: عضو شورای ملی زعفران از ادامه فعالیت دلالان چینی به رغم هشدار به مسئولان خبر داد و گفت: قاچاق، صادرات رسمی زعفران را کاهش داده است.

علی حسینی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه حضور دلالان چینی در قطب‌های عرضه زعفران بازار صادراتی را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: گزارش‌های ما نشان می‌دهد در غفلت مسئولان تعداد دلالان چینی در قطب‌های عرضه زعفران افزایش یافته است. وی ادامه داد: این دلالان نام و نشان و تعهد ارزی ندارند و راه خروج زعفران از مبادی غیر رسمی را هم می‌دانند.

حسینی متذکر شد: حضور دلالان چینی، افزایش قاچاق و کاهش صادرات رسمی زعفران را به دنبال داشته است درحالی که انتظار می‌رفت درپی افزایش تولید در سالجاری شاهد افزایش صادرات باشیم. وی گفت: هر ساله بیشترین صادرات زعفران از کشور در ماه‌های آبان و آذر انجام می‌شد، اما امسال برآورد اولیه ما نشان از کاهش شتاب صادرات با وجود افزایش تولید دارد. حسینی گواه رونق قاچاق را وفور زعفران در بازار جهانی به رغم عدم افزایش صادرات رسمی عنوان کرد.

وی اظهار کرد: شرایط به نحوی است که صادرکنندگان رسمی هر گاه به بازارهای هدف مراجعه می‌کنند با وفور زعفران در بازارها روبه‌رو می‌شوند. حسینی ادامه داد: این اتفاق تنها در یک صورت امکان‌پذیر است که زعفران به صورت قاچاق به میزان بالایی در بازارهای خارجی عرضه شود.وی با انتقاد از عدم ارائه گزارش آمار به روز صادرات توسط گمرک، اظهار کرد: عدم ارائه به روز آمار صادراتی توسط دستگاه‌های مربوطه موجب شده برنامه‌ریزی و اقدام به موقع برای بازار امکان‌پذیر نباشد.

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران درباره آخرین تحولات بازار طلای سرخ اظهار کرد: هم‌اکنون قیمت هر کیلو زعفران دسته‌ای ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و زعفران نگین ۹ میلیون تا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به هفته‌های اخیر از ثبات نسبی در بازار برخوردار است.او افزود: با توجه به تعطیلی سال نو میلادی بازار زعفران در رکود به سر می‌برد که انتظار می‌رود در روز‌های آتی رونق مجدد، به این بازار بازگردد.

حسینی با اشاره به اینکه به اندازه مصرف کل دنیا در کشور زعفران تولید می‌شود، افزود: آمار گمرک مشخص می‌کند که ایران به کدام کشور‌ها بیشترین زعفران را صادر می‌کند و بر اساس آن مسئولان ذیربط باید سیاست‌گذاری و استراتژی مناسبی را برای آینده تعیین کنند تا ارزش‌افزوده بیشتری نصیب کشور شود.

عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: اگر مدیران و سیاست‌گذاران تصمیماتی درست و عادلانه اتخاذ کنند، به طوری که با رفع معضلات پیش روی صادرات، صادرکنندگان بتوانند بازاریابی مناسبی برای ورود به بازار‌های جدید داشته باشند، بدون تردید دیگر شاهد معضلات فعلی نخواهیم بود.

  • رشد صادرات زعفران منوط به اتخاذ استراتژی و تصمیمات سیاست‌گذاران است

او با اشاره به اینکه آمار دقیق از صادرات زعفران در دسترس نیست، گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که تا پایان دی ماه، گمرک قرار است آمار جدید صادرات را اعلام کند و همواره انتطار می‌رود با اتخاذ تصمیم دولت مبنی بر روان‌سازی صادرات و بازگشت تعهدات ارزی شاهد رونق صادرات زعفران طی ماه‌های آتی باشیم.

به گفته او با بهبود شرایط بازار صادرات در سال آینده میلادی، می‌توان امید داشت که دولت با فعالان صنعت تعامل بیشتری داشته باشد، ضمن آنکه مسئولان دولتی علاوه بر تغییر سیاست ارزی خود باید به دنبال افزایش کیفیت و خدمات به طور همزمان باشند.

حسینی با اشاره به دلایل قاچاق زعفران به بازار‌های هدف گفت: با وجود مشکلات متعدد در صادرات رسمی و شفاف، طبیعی است که قاچاق زعفران به بازار‌های جهانی رونق می‌گیرد، چرا که صادرکنندگان واقعی به سبب نبود صرفه اقتصادی تمایلی به صادرات ندارند و در مقابل قاچاقچیان جای آن‌ها را در بازار‌های هدف می‌گیرند.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت تولید طلای سرخ بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید، تا قبل از پایان فصل برداشت تولید زعفران در سال ۹۸ را ۵۰۰ تن برآورد کرده بود، اما هم‌اکنون به سبب یخ‌ زدگی و وقوع سرما تولید را ۴۳۰ تن اعلام کرده است.

عضو شورای ملی زعفران در پایان با اشاره به اینکه وقوع سرما و یخ زدگی مزارع زعفران مدت زمان برداشت در بسیاری از مناطق را طولانی کرد، تصریح کرد: اگر چه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید معتقدند که وقوع سرما و یخ زدگی منجر به کاهش تولید محصول شده است، اما تشکل‌های تولیدی بر این باورند که وقوع سرما تنها کاهش کیفیت زعفران را به همراه داشته و در میزان تولید تأثیر چندانی نداشته است.

دکترحسین شیرزاد معاون وزیر جهاد كشاورزي تاکید کرد:

کنگره ملی مدیران ستادی و استانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ونظام صنفی کشاورزی, مدیران عامل اتحادیه های مرکزی، اتحادیه های تعاونی روستایی استان و مدیران عامل اتحادیه های تعاونی تولید و سهامی زراعی استان ها با حضور سرپرست محترم وزارت جهاد کشاورزی، معاونین وزیر، روسای سازمان های تابعه و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برگزار شد.

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از پات؛ دکتر حسین شیرزاد معاون وزیر جهاد كشاورزي و رئيس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در این کنگره گفت: سازمان مرکزی تعاون روستایی دو سال پیش در چنبره خصوصی سازی بود و زیرساخت های در حال استهلاک کامل ,ظرفیت های نیروی انسانی ساختارش در خطر انهدام بود . از این رو ما در راستای برطرف شدن این خطرات جلسات مهم و تکنیکالی را با اتحادیه مرکزی در جهت پروسه تشریفات افزایش سرمایه برگزار کردیم. به همین دلیل سرمایه سازمان از ۸۰۰ میلیون تومان به ۷۵۷ میلیارد تومان رسید.ساختارهای کنترل,نظارت و بازرسی را احیا و نوسازی نمودیم.

وی افزود: در حال حاضر سازمان یکی از ۱۰ شرکت هزار میلیاردی ایران است که افتخار بزرگی برای ما محسوب می شود و با این شرایط دیگر کسی به فکر خصوصی سازی یک شرکت هزار میلیاردی نیست، بنابراین ما برای همیشه از خطر خصوصی سازی و مشکلاتی که در ۱۰ سال اخیر گرفتارش بودیم رها شدیم. به گفته شیرزاد در حال حاضر ارزش سهام اتحادیه مرکزی در بورس رشد چشمگیری داشته است و بدین ترتیب این سازمان به یک بازی برد _ برد با اتحادیه مرکزی دست یافته است.سهام اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی و کشاورزی کشور با رشد چشمگیر ارزش سهام خویش پشتوانه محکمی برای چانه زنی با بانک ها و خرید محصول و معاملات با سازمان از نظر تامین وثایق کسب نموده است.

وی احیای معاونت فنی و اجرایی به مدد بهره برداری تکنیکال را از قابلیت های اداره نظام های بهره برداری عنوان کرد و گفت: پس از این مرحله ما در سازمان شروع به احیای نهادهایی کردیم که از دهه پنجاه بی استفاده و مغفول مانده بود؛ برای مثال، شرکت های سهامی زراعی را به عنوان نهادی اجرایی احیا کردیم تا بار بزرگی از روی دوش سازمان بردارد.معاونت فنی را برای پوشش دادن به فقدان ساختار نظارتی شبکه نظام های بهره برداری کشور و ارائه خدمات بیشتر احیا نمودیم.

در ادامه رئيس سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: رکوردهایی که در زمینه تولید و توزیع نهاده در تحول ساختاری انجام شده، چشمگیر است. زمانی که مدیریت اینجا به بنده محول شد ۶۸ تن زعفران روی دست سازمان مانده بود که ما به کمک همکاران خوبمان در معاونت بازرگانی نه تنها یک گرم زعفران را در خارج از بورس معامله نکردیم؛ بلکه رکورد فروش زعفران در بخش بورس محصولات کشاورزی شکسته شد و بدین ترتیب نه تنها برای نخستین بار سازمان در خرید یک محصول زیان ننموده بلکه در بخش بازرگانی موفقیت زیادی به دست آوردیم وقصد داریم دامنه معاملات در بورس کالا را به شدت افزایش دهیم. دکتر شیرزاد درباره واحدهای اعتباری سامان دهی شده نیز گفت: این واحدها از حالت بحرانی که قبلا داشتند خارج شده و دیگر شاهد بحران این واحدها نیستیم و همچنان هرگونه واسطه گری وجوه(مالی-پولی)و دادن نرخ بهره ممنوع است.

وی در خصوص سامان دهی صندوق اعتباری تعاون روستایی ایرانیان هم اظهار داشت: اقدامات متعدد و موثری در این باره انجام شده، مثلا اساسنامه صندوق تغییر کرده و اعتباراتش در جهت هزینه سازی و مصرف در بخش کشاورزی هدفمند شده است که این اقدامات منجر به احیا و بازمهندسی صندوق تعاون روستایی ایرانیان شده است.باید دادن نرخ بهره در صندوق متوقف شود و مصارف آن فقط در بخش کشاورزی کانالیزه شود.کلیه اتحادیه ها در فراگرد تشریفات افزایش سرمایه صندوق مشارکت نمایند .

او در ادامه و در رابطه با خرید محصولات کشاورزی توسط سازمان اشاره کرد: عرضه میوه شب عید در جهت تنظیم بازار و ارائه خدمت به قشر محروم و مستضعف جامعه، ماراتن شبانه روزی و سنگینی را برای همکاران دست اندرکار این مهم در شبکه ایجاد کرده که انجام آن به بهترین شکل ممکن یکی از افتخارات این سازمان در عید سال ۹۸است.

در ادامه ایشان درباره حضور تاثیر گذار شبکه در خرید محصول گوجه فرنگی و زعفران اعلام داشت: درباره محصول گوجه فرنگی حضور ما مانع از ایجاد سونامی ضرر و زیان برای تولید کنندگان این محصول شد. اما در خصوص زعفران، حدود ۵۰۰ تن زعفران در سالجاری تولید شده است که در صورت عدم ورود سازمان به بازار این محصول قیمت زعفران با سقوط آزاد مواجه می شد. از این رو، خرید حمایتی زعفران در خراسان ها شروع شد و قصد داریم در موقع مقتضی سیاست عرضه سازنده ای را طراحی نماییم.

دکتر شیرزاد، پرداخت بخش قابل توجهی از بهای محصول خریداری شده به گوجه کاران وزعفران کاران را یکی دیگر از افتخارات سازمان متبوعش ذکر کرد و گفت: این کار نشان از آن دارد که در بحث تنظیم بازار هیچ سازمانی به اندازه سازمان ما این قدرت نفوذ و تاثیر گذاری و اعتبار را در جامعه کشاورزی ندارد و سازمان آمادگی کامل دارد تا این گونه سونامی های ناشی از مازاد تولید را کنترل نماید.

دکتر شیرزاد تاکید کرد: در مجمع موفق برگزار شده (سال ۱۳۹۷)به میزان ۴۲ درصد از زیان انباشته سنواتی سازمان کاسته شد. کنترل نظارت، پایش و رسیدگی به تخلفات درون سازمانی در خود سازمان امری است که پس از چهل و اندی سال محقق شده-از دیگر دستاوردهای ارزشمند ما در دو سال اخیر است.تمام موفقیت هایی که در دو سال اخیر رخ داده مرهون همدلی، اتفاق نظر و اشتراک نظر ما و شبکه بوده است.از نظر کمی یا تعدادی طی دو سال گذشته بالغ بر ۴۰۰ شرکت تعاونی کشاورزی و نهاد تخصصی ایجاد شده و از نظر حقوقی,گونه شناسی یا پتیولوژی این شرکت ها به ده نوع متمایز تفکیک می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای رسیدن به چشم اندازی روشن و افقی گسترده تر در عرصه خدمت به روستاییان و جامعه کشاورزان کشور همه باید تلاش کنیم تا بازتولید ارزش افزوده و حاشیه سود مطمئن تربازتولید سرمایه اجتماعی و اعتماد تعمیم یافته,سپهر ایده الی را برای شبکه تعاون روستایی کشور به ارمغان بیاوریم تا با درنوردیدن مرزهای جدید تجربت انسانی سهمی در خلق یک ایران آباد و سرافراز داشته باشیم.

  • شرکت های سهامی زراعی در مسیر هماهنگی و هم افزایی

پیش از این دکتر حسین شیرزاد در مورد شرکت های سهامی زراعی کشور گفته بود: این شرکت ها به عنوان یک نظام بهره برداری کارآ و الگوی توسعه روستایی مؤثر در طول حیات خود از سه نقیصه بزرگ رنج می برند؛ اول تعداد اندک و کم شمارشان دوم پراکندگی جغرافیایی و نداشتن ارتباط و سینرژیک یا هم افزایی با یکدیگر سوم ،فقدان یک هسته واحد فرماندهی عملیاتی و برنامه ریزی.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اعلام این مطلب گفت : اگرچه بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۵۵ مقرر شده بود که شرکت مرکزی سهامی زراعی های ایران با عنوان شرکت سهامی فعالیت های کشاورزی و غیرکشاورزی، با هدف ایجاد ارتباط و انسجام بین شرکت های سهامی غیرزراعی و نیز تامین مالی ،سرمایه گذاری های مشترک و انجام فعالیت های بزرگ مشارکتی و جمعی تشکیل گردد،اما از این امر غفلت تاریخی صورت گرفته و بالاخره پس از سپری شدن بیش از ۵۰ سال خوشبختانه در ابتدای سال جاری با همت کلیه شرکت های سهامی زراعی موجود کشور که در حدود ۲۵ شرکت سهامی می باشد و نیز با حمایت و هدایت سازمان مرکزی تعاون روستایی این شرکت مهم ملی برای هماهنگ سازی فعالیتهای شرکت های سهامی زراعی تأسیس گردید.

معاون وزیر جهاد افزود : پس از "تشکیل شرکت مرکزی سهامی زراعی های ایران" تا حد زیادی نظارت ،همکاری و هماهنگی لازم بین شرکت های سهامی زراعی تقویت گردیده است و امکان اتخاذ سیاستهای همگرا در زمینه الگوی کشت متوازن ، مکانیزاسیون بهینه ،استفاده از اینترنت اشیاء و فناوری های آبیاری نوین مهیا شده است.

دکتر حسین شیرزاد با بیان این مطلب که این شرکت در برنامه های خود توسعه کمی شرکت های زراعی را نیز در سطح کشور دنبال می کند ، اذعان داشت : شرکت های سهامی زراعی جدید می توانند از ارتقای فنی و حاکمیت شرکتی شرکت های تعاونی تولید روستایی موجود که زمینه های ژئواکونومیک و همکاری مناسبی را بین اعضاء و اجزای (نرم افزار –سخت افزار) خود ایجاد کرده اند استفاده کنند و دراراضی نو آباد یا نوبنیاد به ویژه پهنه های مستعد در استان های خوزستان ، ایلام ، کرمانشاه ، کردستان و سیستان و بلوچستان تشکیل گردند .هدف از توسعه شرکت های سهامی زراعی ،ترویج کشت قراردادی و ارتباط هرچه بیشتر تولید منسجم و متشکل با بازار و صنایع تبدیلی ،تکمیلی و فرآوری است .

دکتر شیرزاد اظهار کرد: با وجود شرکت مرکزی سهامی زراعی ایران و براساس تفاهم نامه های منعقده با شرکت های تولید کننده ی نهاده های کشاورزی و حتی شرکتهای بیمه به مرور شرکت های عضو می توانند نیاز های نهاده ای خود اعم از بذر ، کود ، سم ، ماشین آلات و نهاده های دامی را با کیفیت و قیمت مناسب تهیه نمایندکه این مهم فی الحال در حال انجام می باشد.

شیرزاد ، به مهم ترین برنامه های راهبردی و عملیاتی این شرکت هم اشاره کرد و در این باره گفت : از مهم ترین برنامه های شرکت ملی و مرکزی ، زمینه سازی ومیدان داری جهت کشت قراردادی برای تولید علوفه در شرکت های سهامی فاقد فعالیت دامپروری ، برای شرکت های سهامی زراعی دارای فعالیت دامداری است . همچنین شرکت مرکزی در تدارک دریافت کارت بازرگانی و عضویت در محافل بازرگانی است که زمینه ساز صادرات محصولات تولیدی شرکت سهامی عضو خواهد بود و مدیریت صادرات (mc )محصولات رااز طریق انکشاف بازار های جدید و ایجاد کردیدورهای سبز و پیگیری نشان تجاری (برند سازی )ویژه شرکت های سهامی زراعی انجام خواهد داد.

  • بازسازي و بهسازي كيفي شبكه، اثربخشي و كارآمدسازي فعاليت‌ها و وظايف محوله از اهداف سازمان است

پیش از این دکتر حسین شیرزاد در مورد اهداف سازمان گفته بود: دفتر توسعه آموزش و ترويج تعاوني‌ها و تشكل‌ها به‌عنوان متولي زمينه‌يابي، زمينه‌‌سازي و تشكيل و توسعه تعاوني‌ها و تشكل‌ها، در جهت بازسازي و بهسازي كيفي شبكه و همچنين تعميق اثربخشي و كارآمدسازي فعاليت‌ها و وظايف محوله، در طي 9 ماهه گذشته سال 1398 اقدامات شايان توجهي را در حوزه‌هاي مختلف به سرانجام رسانده است. معاون وزير و رئيس سازمان مركزي تعاون روستايي ايران با بيان اين مطلب گفت: در حوزه آموزش،‌ توانمندسازي و توسعه مهارت‌هاي فني و حرفه‌اي اركان شبكه؛ بازمهندسي ساختار و طراحي شبكه جديد از طريق اجراي مواد 60 و 61 قانون شركت‌هاي تعاوني با هدف ايجاد زمينه ارائه اختيار و مسئوليت بيش از پيش به استان‌ها براي بهسازي و تحول در فرآيند ارائه خدمات نيازسنجي، برنامه‌ريزي، اجرا و ارزشيابي آموزشي در دستور كار جدي قرار گرفت و در اين راستا نسبت به طراحي و تدوين نرخ تشكيل اتحاديه نظارت و هماهنگي استاني و تصويب آن در هيئت‌مديره سازمان و ابلاغ آن به استان‌ها اقدام شد.

دکترشيرزاد با بيان اين مطلب كه موضوع آموزش و توانمندسازي كاركنان سازمان موجب ارتقاي كارايي و اثربخشي (بهره‌وري) نيروي انساني و توسعه سرمايه فكري سازمان مي‌گردد، افزود: با توجه به اينكه در طول فعاليت سازمان در حوزه آموزش كاركنان همواره برنامه‌ريزي و آموزش كاركنان به‌صورت صرفاً متمركز و از طريق اجراي ستادي انجام مي‌‌پذيرفت و اين كار زمينه پوشش حداقلي آموزش را براي اكثر كارشناسان و كاركنان شهرستاني و استاني فراهم مي‌ساخت، در اين زمينه براي رفع اين مشكل و ايجاد زمينه عدالت آموزشي و وسيع‌سازي آموزش، طي جلسات و مذاكره و درنهايت تفاهم با دفتر آموزش كاركنان وزارت جهاد كشاورزي، مقرر شد تا براي اولين‌بار در طول فعاليت سازمان، نيازسنجي آموزش سازمان در دو سطح ملي و استاني انجام شود و همكاران تعاون روستايي سراسر كشور اين اجازه را داشته باشند كه در دوره‌هاي آموزشي كه در سطح همه مراكز آموزشي شهرستان‌ها و استان‌هاي كشور توسط دفتر آموزش كاركنان و وزارت متبوع برنامه‌ريزي مي‌كنند، شركت نمايند.

در اين راستا براي بهره‌گيري از روش‌هاي نوين الكترونيكي و رسانه‌اي و براي كاربري آموزش الكترونيكي، بستر لازم جهت بهره‌گيري از ارتباط آنلاين با سيستم Sky room (وب کنفرانس) و همچنین adobe connect در بستر اینترانت طراحی و فراهم شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه افزود: در طول ۹ ‌ماهه گذشته در جهت نهادسازی و سازمان‌دهی تولیدکنندگان و بهره‌برداران متناسب با سیاست‌ها و برنامه‌های جاری وزارت جهاد کشاورزی و معاونت‌های تخصصی برای توسعه کمی و کیفی تولید محصولات استراتژیک، این مهم در دستور کار سازمان قرار گرفت که بر این اساس با تشکیل کارگروه‌هایی مشترک با معاونت‌ها و دفاتر تخصصی وزارت متبوع، ضمن تدوین ۴ اساسنامه شامل اساسنامه‌های دام سبک، دانه‌های روغنی، محصولات حبوبات و گیاهان دارویی و تصویب و ابلاغ آن به استان‌ها، با زمینه‌یابی و زمینه‌سازی در سطح استان‌ها و برنامه‌ریزی و پیگیری مستمر، سازمان موفق شد بیش از ۲۰۰ شرکت تعاونی محصولی را در استان‌ها سازمان‌دهی و تشکیل دهد که بر این اساس می‌توان به ۲۸ شرکت در حوزه دانه‌های روغنی، ۲۰ شرکت در حوزه دام سبک، ۱۰۰ شرکت در حوزه محصولات حبوبات و ۴۹ شرکت در حوزه گیاهان دارویی اشاره کرد.

به گفته شیرزاد؛ ابلاغ دستورالعمل فعال‌سازی و برنامه‌پذیر نمودن تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها برای اولین‌بار، طرح تشکیل شورای هماهنگی اتحادیه‌های سراسری ملی شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی و بازمهندسی و بهسازی فرآیند تشکیل مجامع و همچنین تحول در شناسایی و انتخاب مدیران کارآمد از دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی این سازمان است.

سرمقاله

عبدالناصر همتی

رییس کل بانک مرکزی

بانک مرکزی از این پس و به تدریج با خرید و فروش اوراق اسلامی منتشره از طرف خزانه دولت، این ابزار مهم سیاستگذاری پولی را به کار خواهد گرفت. بر اساس وعده‌ای که در ابتدای حضورم در بانک مرکزی داده بودم، ساز و کار جدید سیاست‌گذاری پولی رسما رونمایی شد. عملیات بازار باز بنا به تعریف متداول آن...خرید و فروش اوراق قرضه با بدهی دولت و به ویژه اوراق بدهی کوتاه‌مدت از قبیل اسناد خزانه با بانک‌ها و مؤسسات اعتباری است.

به طور معمول، امروزه بانک‌های مرکزی عملیات بازار باز یا خرید و فروش اوراق را برای دست‌یابی به اهداف اقتصاد کلان خود، یعنی کنترل تورم و ثبات رشد اقتصادی انجام می‌دهند و برای آنکه قادر باشند نرخ تورم و سطح تولید را در جهت مطلوب و مورد نظر خود تحت تاثیر قرار دهند، احتیاج به یک واسط یا هدف میانی دارند که امکان کنترل قابل توجه آن را داشته باشند.»

متغیری که امروزه بانک‌های مرکزی به عنوان واسطه و هدف میانی برای دستیابی به تورم و تولید مطلوب ازآن استفاده می‌کنند، نرخ سود بازار بین بانکی است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز از این پس و به تدریج با خرید و فروش اوراق اسلامی منتشره از طرف خزانه دولت، این ابزار مهم سیاست‌گذاری پولی را به کار خواهد گرفت.

عملیات بازار باز با کنار گذاشتن سیاست تعیین دستوری نرخ سود بانکی، اجازه می‌دهد نرخ سود در کانال مشخصی نوسان داشته باشد و همچنین نظام بانکی کشور را سروسامان دهد. فرآیند عملیات بازار باز به این صورت است که در مواقع افزایش یا کاهش تقاضای ذخایر بانک‌ها که احتمال انحراف نرخ سود بازار بین بانکی (قیمت ذخایر) از میزان هدف‌گذاری وجود دارد، بانک مرکزی از طریق خرید یا فروش اوراق بهادار و عرضه یا جمع‌آوری ذخایر، نرخ سود بازار را به نزدیک نرخ سیاستی هدف‌گذاری شده هدایت می‌کند.

یادداشت

اباذر آذربون

کارشناس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد

آشیل قهرمان افسانه‌ای یونان است طبق بعضی روایات مادرش تتیس پس از تولد او با دو انگشت خود قوزک پایش را گرفت و وارونه در رود افسانه‌ای ستیکس فرو برد و بیرون کشید. بدین جهت تمام اعضای بدن آشیل به جز قوزک پایش که در دست مادر بود رویین شد. سپاهیان یونان که بدون کمک و یاری آشیل قادر نبودند شهر تروا را فتح کنند از اولیس خواستند تا آشیل را به تروا کشاند و موجب وحشت دشمنان شود. دیری نگذشت که حریف دریافت تیر به هیچ جای آشیل کارگر نیست مگر یک جا، همان قوزک پا یعنی جای دو انگشت مادرش که او را وارونه در آب فرو کرده بود. یکی از تیراندازان مشهور به نام پاریس یا "آپولون" که نقطه‌ی ضعف حریف را پیدا کرده بود تیر زهرآلودی درست بر قوزک پای آشیل زد و کارش را ساخت و این عبارت از آن تاریخ ضرب‌المثل شد.

حالا حکایت مناطق آزاد ایران، شبیه حکایت آشیل افسانه ای یونان است... مشکل فعلی مناطق آزاد، رعایت نشدن قانون جاری کشور در آنهاست اما نه فقط به معنایی که به ذهن منتقدین می رسد بلکه به این معنی که حقوق این مناطق هم وزن وظایفشان محترم شمرده نمی شود. مهمترین مزیت مناطق آزاد، اداره مجموعه های زیر نظر دولت در آنها بصورت کاملا یکپارچه و مستقل از سرزمین اصلی است که مخدوش شده است. برای توضیح بیشتر و به عنوان مثال به قانون برنامه پنجم توسعه اشاره می کنم در این قانون دو ماده ۱۱۹ و ۱۱۲ تصویب شده اند. در ماده ۱۱۹ تسلیم اظهار نامه مالیاتی شرط برخورداری از هر گونه معافیت مالیاتی است و از همان زمان این اختلاف نظر حاصل شد که آیا فعالان اقتصادی مناطق آزاد موظف به ارائه اظهار نامه می باشند یا خیر تا اینکه نهایتا ماده ۳۱ قانون رفع موانع تولید آب پاکی را بر دست فعالان اقتصادی و مودیان ریخت و به صراحت به وظیفه ایشان در مناطق آزاد اشاره شد و در نتیجه آن ارائه اظهار نامه در مناطق آزاد تکلیف قانونی فعالان اقتصادی شد. البته تا مدتها این اختلاف نظر وجود داشت که زمان آغاز این تکلیف قانونی، از زمان تصویب ماده ۱۱۹ قانون برنامه پنجم بوده یا از زمان تصویب ماده ۳۱ قانون رفع موانع تولید؟ اما برگردیم به پاشنه آشیل مناطق آزاد که کجای این داستان است. در همان قانون برنامه پنجم توسعه در ماده ۱۱۲ به صراحت گفته شده که کلیه وظایف، اختیارات و مسوولیت های دستگاه های اجرایی دولتی به استثنای نهادهای دفاعی و امنیتی بر عهده مدیران سازمان های مناطق آزاد است. یکی از بخش های دولتی، سازمان امور مالیاتی است که در طول این سال ها و اختلاف نظرها اساسا این موضوع را نپذیرفته است. همان قانونی که به لزوم ارائه اظهار نامه توسط همه فعالان اقتصادی اشاره کرده یعنی قانون برنامه پنجم توسعه، وظایف سازمان های دولتی را را هم بر عهده مدیران سازمان های مناطق آزاد قرار داد. اما در حال حاضر و در عمل ، مرجع دریافت اظهارنامه های مالیاتی همه مودیان مالیاتی، سازمان امور مالیاتی است و هر گونه تخلفی از این موضوع موجب تبعات سنگینی برای مودیانی خواهد بود که به مناطق اصطلاحا آزاد رفته اند و سرمایه گذاری کرده اند. و اما اکنون برای پیدا کردن مقصر یا مسبب یک بام و دو هوا شدن تکالیف در مناطق آزاد باید به دنبال پرتقال فروش بگردیم!