مالیات بر درآمد کارمندان مجددا بررسی شود

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر اینکه مخالف مصوبه این کمیسیون درباره دوپله ای شدن مالیات بر درآمد کارمندان هستم، گفت: در این مدل کسانی که 3 میلیون تومان حقوق می‌گیرند همانند کسانی که 21 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند باید 10 درصد مالیات بپردازند. محمداسماعیل سعیدی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره مصوبه این کمیسیون در کاهش پله‌های مالیاتی کارمندان از پنج پله به دو پله گفت: کاهش پله‌های مالیاتی کارمندان در جریان بررسی بند «الف» تبصره 6 لایحه بودجه 99 انجام شد. بنده در کمیسیون تلفیق با این شیوه مخالف بودم ولی متاسفانه به تصویب رسید. این مدل مالیاتی بی‌عدالتی محسوب میشود.

 

منطقه آزاد چابهار در سیل آسیبی ندید

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان این‌که این منطقه در جریان سیل اخیر هیچ آسیبی ندیده است، از برنامه‌ریزی برای مشارکت در بازسازی مدارس و روستاهای آسیب دیده استان سیستان و بلوچستان با مشارکت فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران منطقه خبر داد. عبدالرحیم کردی در گفت‌وگو با ایسنا گفت :با توجه به زیرساخت‌ها و شرایطی که در منطقه آزاد چابهار وجود دارد این مجموعه در سیل اخیر هیچ آسیبی ندیده است. وی در مورد وضعیت فرودگاه بین‌المللی چابهار که در ماه گذشته کلنگ‌زنی آن انجام شد نیز اظهار کرد: فرودگاه نیز آسیبی ندیده است، چرا که در مراحل اولیه بوده و دیوارکشی آن در حال انجام بود .

 

مصائب گمرکی و مالیاتی پتروشیمی‌ها

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹، راهکارهای حل مسائل پتروشیمی‌ها را تشریح کرد. علی بختیار در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت نحوه دریافت مالیات، عدم تخصیص وام و عملکرد گمرک را ازجمله مشکلات پیش‌روی شرکت‌های پتروشیمی عنوان کرد وگفت: مسائل گمرکی، مالیات و عدم تخصیص وام ازجمله مشکلاتی است که این صنعت با آن مواجه است به همین دلیل مجلس از سال 97 در تبصره 18 قانون بودجه به منظور ارائه وام به واحدهای تولیدی همچون پتروشیمی‌ها به بانک‌ها منابعی اختصاص داده است. وی ادامه داد: مجلس سال 97 تصویب کرد؛ 20 درصد از بودجه "طرح تملک ‌دارایی سرمایه‌ای" به مسئله اشتغال تعلق یابد و این مهم در سال 98 نیز تکرار شد بنابراین پتروشیمی‌ها نیز به‌عنوان یکی از صنایع دارای مزیت ایجاد اشتغال می‌توانند از این منابع استفاده کنند.

اقتصاد باید از زیر چتر دولت خارج شود

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه برای از بین بردن سیستم دلالی، اقتصاد باید از زیر چتر دولت خارج شود، گفت: برای دستیابی به این هدف باید نقل و انتقالات و عرضه و تقاضا به رسمیت شناخته شود.

اقتصاد باید از زیر چتر دولت خارج شودبه گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، غلامعلی فارغی اظهار کرد: هدف بورس طبق وظیفه ذاتی آن شفاف سازی و به عبارتی شفافیت در قیمت و کشف قیمت‌های واقعی است و اگر محدودیتی وجود نداشته باشد، بورس کالا با کارایی بالا به عنوان یک مرکز یا بازار کشف قیمت، وظیفه خود را به خوبی در اقتصاد انجام می‌دهد.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به شرایط حساس اقتصاد و لزوم توجه به شفاف سازی فرآیند‌ها گفت: بورس کالا می‌تواند در بازار داخلی و جهانی به کمک تولیدکننده و صادرکننده بیاید، اما این مهم مشروط به سیاست و رویکرد دولت است، اگر رویکرد دولت مبتنی بر عرضه و تقاضا و از راه درست و منطقی باشد و سیستم نقل و انتقال‌های مالی مانع ایجاد نکند، می‌توان از تولیدکنندگان و صادرکنندگان حمایت کرد.

فرصت ۹۰ روزه آمریکا به شرکت‌های خارجی برای کاهش معاملات با ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که یک فرصت نود روزه برای کاهش معاملات شرکت‌های خارجی با بخش‌های اقتصادی ایران که بتازگی تحت تحریم قرار گرفته‌اند، در نظر گرفته است.

به گزارش رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا با به‌روزرسانی بخش سؤالات در تارنمای خود اعلام کرد این معافیت‌ها یا دوره ۹۰ روزه، نهم آوریل ۲۰۲۰ (۲۱ فروردین ۱۳۹۹) به پایان می‌رسد و تا آن زمان به شرکت‌های خارجی اجازه می‌دهد که به معاملات با ایران در حوزه‌های عمرانی، معدن، تولیدی و منسوجات ادامه دهند.

استیون مونچین وزیر خزانه داری به همراه مایک پمپئو وزیر خارجه ترامپ در یک نشست خبری، گفت که این تحریم‌ها برای مقابله با آنچه که فعالیت‌های تروریستی ایران نامید، اعمال
شده است.

در این دور از تروریسم اقتصادی آمریکا، «علی عبداللهی» هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح، «محمدرضا آشتیانی» جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، آیت الله «محسن قمی» معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی و «غلامرضا سلیمانی» رئیس سازمان بسیج مستضعفین، افرادی هستند که در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

تجارت واکنش اقتصاددانان به سخنان رییس جمهور را بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: روز پنجشنبه حسن روحانی رئیس جمهور، در پنجاه و نهمین نشست مجمع عمومی بانک مرکزی و در جمع مدیران بانکی کشور با بیان اینکه اقتصاد با امنیت و سیاست خارجی در آمیخته است گفت: «شاید کسی تنها درون‌گرا و به اقتصاد در داخل کشور فکر کند و معتقد است که اگر تمام روابط خارجی تخریب شود، مردم احساس کنند که شرایط سخت‌تر می‌شود، تحریم‌های بین‌المللی به کشور فشار می‌آورد و در فروش نفت مشکل داریم، اما در عین حال، اقتصاد کشور مشکلی ندارد که من اینگونه بلد نیستم». معنای واضح تر سخن رییس جمهور این است که بهبود اقتصاد هم به متغیرهای خارجی و هم به مولفه های داخلی مربوط است و این دو فاکتور در کنار هم می توانند حال اقتصاد را خوب کند. در واکنش به این اظهار نظر تعداد 24 نفر اقتصاددان نامه ای را تنظیم و برای رییس جمهور نوشتند و طی آن 10 راهکار را به وی پیشنهاد دادند تا با استفاده از آن ها و بدون کمک خارجی اقتصاد ایران را نجات دهد.

  • راهکارهای ده گانه اقتصاددانان

بیست و چهار اقتصاددان مورد نظر راهکارهای 10 گانه خود را به این شرح اعلام کرده اند:

1. صدور مجوزهای کسب‌وکار را سهل و انحصار دسترسی به شغل را حذف کنید.

2. همه سفارتخانه‌های ایران را مأمور کنید با تمام توان به کمک صادرکنندگان کالاها و خدمات ایرانی بشتابند.

3. بانکها را از خرید و نگهداری املاک و رقابت با یکدیگر برای بالابردن نرخ سود سپرده منع کنید.

4. بازار سرمایه را مأمور کنید با استفاده از ابزارهای جدید مالی و تسهیل انتشار اوراق، نقدینگی موجود را به‌سوی تولید هدایت کند.

5. به سازمان "تأمین اجتماعی" دستور دهید به‌جای فشار غیرقانونی بر واحدهای تولیدی برای تأمین مخارجش، هزینه‌های زایدش را مهار کند و جلوی هدر رفتن منابعش را بگیرد.

6. به بانک مرکزی دستور دهید با روشهای نوین جایگزین سوئیفت نظیر رمزارزها، پیمانهای پولی دوجانبه با شرکای اصلی تجاری و... تحریمهای بانکی کشور را کم‌اثر کند. 7. وزارت کشور را مأمور کنید با اجرای ماده 16 قانون بهبود محیط کسب‌وکار، برای تولیدکنندگان کوچک ایرانی، بازار و امکان فروش فراهم کند. 8. در تصمیم 3ماه پیش‌تان درباره بنزین بازنگری و دستورفرمایید سهمیه بنزین، به‌جای هر خودرو، به هر کارت ملی تخصیص یابد و نرخ بنزین خارج از سهمیه، از سازوکار عرضه و تقاضای سهمیه‌ها به‌دست آید.

9. با شناسنامه‌دار کردن همه تراکنش‌های بانکی و تلفیق بانکهای اطلاعاتی موجود، از حدود 100هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی ثروتمندان جلوگیری و کسر بودجه موجود را جبران کنید. فردی را هم که 7 سال پیش به شما تلقین کرد نباید در حسابهای شهروندان سرک کشید، برای همیشه از خود برانید. 10. با تصویب و اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه، تقاضای سوداگری را از بازارهای خودرو، مسکن، طلا و ارز بیرون کنید تا سرمایه‌های مردم به‌جای سوداگریهای ضدتولیدی، به‌سوی تولید هدایت شوند.

  • استفاده حداکثری از ظرفیت دیپلماسی

اگرچه خوداتکایی و توجه به ظرفیت های اقتصادی داخل یک مولفه مهم در رونق اقتصاد به شمار می رود اما نباید از متغیرهای خارجی و اهمیت دیپلماسی در این باره غافل بود.

در همین راستا رییس مجلس در همایش تجلیل از واحدهای تولیدی نمونه استاندارد در قم بیان کرد: در این شرایط تا حد امکان از ظرفیت دیپلماسی برای حل مشکلات اقتصادی و تولیدی استفاده می گردد. به گزارش ایرنا لاریجانی افزود: علاوه بر استفاده از توان دیپلماسی برای بهبود وضعیت تولید باید افکار عمومی و فضای کلی جامعه به سوی تولید و اشتغال هدایت گردد. وی گفت: کشور در این شرایط بیش از هر زمان دیگری به صادرات نیازمند است، روند صادرات با وجود تمام مشکلات ارزی روان تر شده است. وی عنوان کرد: در این شرایط نباید با برخی سخت گیری ها و موانع در مسیر خود تحریمی و کاهش حجم صادرات کشور گام برداشته شود.

لاریجانی همچنین بیان داشت: مسئولان اقتصادی کشور از تولید و صادرات کالاهای خرد حمایت های لازم را به خرج دهند.

  • ریشه مشکل اقتصاد در متغیرهای خارجی

همچنین یک عضو شورای مرکزی مجمع ایثارگران اصلاح طلب ریشه خیلی از گره‌های اقتصادی و اجتماعی امروز ایران را تاریخی عنوان کرد و گفت: ریشه مشکلات اقتصادی ایران تاریخی و قسمتی از آن هم به متغیر روابط خارجی ایران در چهل سال گذشته و همین ۲ سال اخیر برمی‌گردد. به گزارش ایرنا «علی شکوهی» با بیان اینکه دولت به شدت تحت فشار است، خاطرنشان کرد: تحریم ها به شدت دولت را زیر فشار گذاشته است، منابع مالی حتی برای تامین حقوق کارمندان دولت وجود ندارد به همین دلیل راهکار مذاکره و خروج از این شرایط را دنبال می کند که البته نظام این رویکرد دولت را نمی پسندد. وی ادامه داد: بنابراین دولت راهی جز افزایش مالیات و مدیریت کشور از طریق واقعی کردن حامل های انرژی ندارد، چون پولی غیر از این وجود ندارد و متصور نیست. یک دلیل وجود دارد که دولت به صورت آنی نرخ جدید بنزین را اعلام کرد و آن این است که اگر از قبل اطلاع رسانی می شد با هجوم مردم به پمپ بنزین ها مواجه می شدو صف های طولانی شکل می گرفت.

  • نتیجه

بررسی موارد فوق متضمن این معنا است که توسعه روابط خارجی از یک سو و اتکا به ظرفیت های درون از سوی دیگر به مثابه دو بال پرواز اقتصاد است و نباید از هیچ یک غافل بود.

گروه سیاسی: رییس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه امروز بیش از پیش روحیه مردم برای مقاومت افزایش یافته، گفت: مردم ایران تا کنون در برابر دشمن ایستاده‌اند و پس از این هم خواهند ایستاد. حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در حاشیه نماز جمعه تهران گفت: امروز به وحدت، اتحاد و یکپارچگی برای دستیابی به اهداف بلند انقلاب نیازمند هستیم و تحقق این اهداف با تلاش و جهاد پیگیر امکان‌پذیر است. وی تاکید کرد: امروز بیشتر از هر روز دیگر، روحیه مردم برای مقاومت افزایش یافته زیرا دشمن همه فشار خود را بر مردم ما وارد کرده است. روحانی تصریح کرد: مردم نشان داده اند تا کنون در برابر دشمن ایستاده اند و پس از این هم خواهند ایستاد. رییس جمهوری با تاکید بر اینکه شرایط کشور در آینده بهتر خواهد شد، اظهار داشت: خدا را شکر همیشه در بسیاری از مسائل گره‌ها را با حضور و کمک مردم باز کرده‌ایم.

 

رییس مجلس خبرگان با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات تاکید کرد: من درباره انتخابات خیلی حرف دارم که بزنم اما بدانید که ما ریز کاری های این مجلس را داشتیم.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله احمد جنتی در جلسه مشترک هیئت رئیسه مجلس خبرگان با کمیسیون‌های داخلی با اشاره به ردصلاحیت ۹۲ نفر از نمایندگان فعلی مجلس افزود: ما به همه ردصلاحیت‌شدگان گفته‌ایم اگر شکایت کنند به آن رسیدگی می‌کنیم و اگر اشتباهی وجود داشته باشد، برطرف می‌شود. اما امیدواریم در دوره بعدی این مسائل را کمتر داشته باشیم.

دبیر شورای نگهبان گفت: ما امیدواریم مجلس کارآمدی داشته باشیم و این را مردم باید مطالبه کنند نه اینکه من از جانب شورای نگهبان بگویم. مردم باید بگویند مجلس با تورم، گرانی و وضع نابسامان مسکن چه می‌کند و آن را می‌بیند یا نه؟

فرمانده کل سپاه؛

گروه سیاسی:فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ایستادگی را راه عبور از فراز دشمن دانست و گفت: مسیر مقاومت را به صورت کامل باید طی کنیم.

سردار حسین سلامی در حاشیه نماز جمعه تهران گفت: اول از همه به قلب‌های مطمئن و مستحکم نیازمندیم؛ دل های مردم ایران باید آرام، مستحکم و امیدوار باشد.

فرمانده کل سپاه با بیان این که «دشمن را خیلی به عقب بردیم»، اظهار داشت: کشور به یک مرحله از سرافرازی، سربلندی و ثبات رسیده و اکنون به اتحاد نیاز داریم. به این که قلب‌هایمان به هم پیوند خورده و دست هایمان در دست هم باشد نیاز داریم و به سمت آینده حرکت کنیم.

وی با بیان این که «در گذشته نباید متوقف شویم و به امید خدا مسیر مقاومت را به صورت کامل طی کنیم» تصریح کرد: به تجربه های بسیار نزدیک و قوی دریافتیم که راه عبور از فراز دشمن ایستادگی است، اما ایستادگی که در حال حرکت است نه در سکون.

سلامی تاکید کرد: باید رو به جلو حرکت کنیم و ایران را بسازیم و کشور را پیشرفته کنیم و نماد یک کشور درخشان در عالم باشیم.

فرمانده کل سپاه گفت: پیشرفت ایران آرزوی ما است و آن را تعقیب می کنیم و مطمئنم جزو اهدافی است که به زودی به آن دست پیدا می کنیم

رییس قوه قضاییه؛

 

گروه سیاسی: رییس قوه قضاییه گفت: سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی هم درباره مقاومت ملت ایران و هم درباره ناکارآمد بودن جریان دشمنی با ایران اسلامی بسیار
راهبردی بود.

حجت الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رییسی در حاشیه نماز جمعه ا تهران گفت: سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی هم درباره مقاومت ملت ایران و هم درباره نارکارا و ناکارآمد بودن جریان دشمنی با ایران اسلامی، هم به تجربه گذشته و هم به تصمیم و اراده ملت بزرگ ایران، بسیار راهبردی بود.

رییس قوه قضاییه « انسجام ملی» را از نکات بسیار مهم و ضروی در کشور دانست و ابراز امیدواری کرد که خداوند متعال هم به مردم و هم به همه ما مسئولان نظام توفیق بدهد در جهت رهنمودهای رهبری حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه «انسجام ملی نکته بسیار مهمی است و محور آن ولایت است» تصریح کرد: امروز در جامعه اسلامی ما با این «یوم‌الله»‌هایی که آقا فرمودند، یکی تجلیل از مقام شهادت، ایثار، جهاد و مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی و رزمندگان اسلام و دوم موفقیت جمهوری اسلامی در زدن پایگاه دشمن، برای کشور اقتدار ایجاد کرده است، که برای حفظ آنها به وحدت، انسجام، کار و تلاش بی وقفه، نیاز داریم.

رییس دفتر رییس جمهور؛
 

گروه سیاسی: رییس دفتر رییس جمهوری در دیدار با خانواده‌های «محمدحسین و زینب اسدی لاری» و «مریم ملک» از جانباختگان سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: این سانحه مایه غم، درد و حزن همه ایرانیان شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، «محمود واعظی» با حضور در منزل «محمدحسین و زینب اسدی لاری» از نخبگان علمی و پزشکی کشور و به نمایندگی از رییس جمهوری با خانواده این جان‌باختگان سانحه هوایی سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی دیدار کرد.

رییس دفتر رییس جمهوری در این دیدار که شامگاه پنجشنبه انجام شد، تاکید کرد: سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی مایه غم، درد و حزن همه ایرانیان شد.

واعظی در این دیدار ضمن اظهار همدردی با خانواده‌ قربانیان این حادثه دردناک، برای آنان از درگاه الهی، غفران و رحمت الهی، و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت کرد.

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین با حضور در منزل خانواده مرحومه «مریم ملک» از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف به نمایندگی از رییس جمهوری با خانواده این جانباخته سانحه سقوط هواپیمایی مسافربری اوکراینی دیدار کرد.

رییس دفتر رییس جمهوری در این دیدار ضمن اظهار همدردی با خانواده‌ قربانی این حادثه دردناک، برای آن مرحومه از درگاه الهی، غفران و رحمت الهی، و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت کرد و اظهار داشت: شنیدن خبرسقوط هواپیمای اوکراینی برای همه ایرانیان تلخ و دردناک بود.

ظریف خطاب به اروپایی ها

وزیر امور خارجه کشورمان خطاب به طرف‌های اروپایی‌ برجام که گفته می‌شود مکانیسم ماشه را در ازای عدم افزایش تعرفه‌های خودرو برای اروپایی‌ها فعال کرده‌اند، تاکید کرد: شما هیچ موقعیت برتر اخلاقی و حقوقی ندارید!

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در یک پیام توئیتری تند خطاب به اروپایی‌ها نوشت: (خبر باج دادن اروپا برای) جلب رضایت آمریکا تائید شد. سه کشور اروپایی باقی‌مانده برجام را فروختند تا از تعرفه‌های جدید ترامپ رهایی پیدا کنند.

ظریف ادامه داد: دوستان من این کار هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. فقط اشتهای وی را تندتر می‌کنید. قلدر دوره دبیرستان را به خاطر نمی‌آورید؟ اگر می‌خواهید شرافت خودتان را بفروشید به همین مسیر ادامه دهید. ولی برای خودتان موضع برتر اخلاقی و حقوقی قائل نباشید. شما چنین موقعیتی ندارید!

رزنامه واشنگتن پست در گزارشی به نقل از چند مقام اروپایی مطلع نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به طور محرمانه به آلمان، انگلیس و فرانسه پیام ارسال و آن‌ها را تهدید کرده که در صورت خودداری از فعال کردن سازوکار حل اختلافات در برجام، موسوم به مکانیسم ماشه تعرفه ۲۵ درصدی بر خودروهای اروپایی وضع خواهد کرد. فرانسه، انگلیس و آلمان با انتشار یک بیانیه مشترک اعلام کردند که مکانیسم حل اختلاف در برجام را به دلیل آنچه "نقض توافق از سوی ایران" خواندند، فعال کرده‌اند.

مکانیسم حل اختلافات برجام (مکانیسم ماشه) یک روند مذاکره و گفت‌وگو میان اعضای برجام است که با ارجاع گزارش اختلافی از سوی یکی از طرف‌های برجام به کمیسیون مشترک آغاز می‌شود و برای چند مرحله با زمان‌های قابل تمدید در نظر گرفته شده است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پیش از این در پی اعلام خبر فعال‌سازی مکانیسم ماشه از سوی اروپایی‌ها، با انتقاد از بی‌عملی اروپایی‌ها در قبال تعهدات‌شان در برجام، اقدام آنها برای استفاده از مکانیزم حل و فصل اختلافات را از نظر حقوقی بی‌مبنا و از نظر سیاسی اشتباه راهبردی خواند. از سوی دیگر دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، جوزپ بورل و وزیر امورخارجه ایران در اولین دیدار خود در گفت‌وگویی صریح درباره تحولات اخیر پیرامون برجام رایزنی کردند. جوزپ بورل در این دیدار بر ادامه منفعت اتحادیه اروپا در حفظ برجام که با توجه به تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و منطقه خلیج فارس بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد، تاکید کرد.دو طرف توافق کردند که به تماس‌های خود و تعامل با یکدیگر در هفته‌های پیش رو ادامه دهند.

رییس سنی مجلس دهم؛

گروه سیاسی: رییس سنی مجلس دهم با اشاره به رد صلاحیت ۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی از سوی هیات نظارت بر انتخابات گفت: ما باید از مراجع تقلید سوال کنیم که آیا حقوقی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این به بعد می‌گیرند حلال است یا خیر؟

عبدالرضا هاشم‌زایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که رد صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی به استناد عدم التزام به اسلام و عدم التزام به نظام با تداوم وظیفه نمایندگی آنها طی چهار ماه آینده تناقض دارد، ادامه داد: اگر به تاریخ اسلام نگاه کنیم می‌بینیم پیامبر (ص) با رافت و مهربانی امت تشکیل داد و وقتی مکه فتح شد خانه ابوسفیان که دشمن‌ترین فرد با پیامبر (ص) و اسلام بود، مرکز امن بود. هر کسی هم که شهادتین می‌گفت مسلمان بود. من نمی‌دانم چه‌طور التزام عملی به اسلام و ولایت فقیه را تشخیص می‌دهند؟ این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کسانی که نسبت به بررسی صلاحیت‌ها اقدام می‌کنند باید مراقب باشند که کاندیدای نمایندگی مجلس فاسد نباشد و شرایط قانونی کاندیداتوری را داشته باشد وگرنه احراز صلاحیت به صورت سلیقه‌ای و استصوابی به صلاح نیست.

وی با اشاره به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر این‌که ۹۰ درصد از نمایندگان رد صلاحیت فعلی مشکل مالی دارند یادآور شد: پرونده‌های فسادهای چند هزار میلیاردی باعث شده افکار عمومی این فساد را نهادینه بدانند و وقتی این اظهارات مطرح می‌شود دیگر اعتباری برای جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی باقی نمی‌ماند؛ مردم با خودشان می‌گویند چه کسی در این مملکت سالم است.