پس‌لرزه با بزرگای ۴.۵ سنگان خسارتی نداشت

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، جزئیات زلزله ۴.۵ ریشتری سنگان را در خراسان رضوی اعلام کرد. علی بیت‌اللهی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جزئیات زلزله با بزرگی ۴.۵ که دیروز ساعت ۷:۲۳ صبح در سنگان خراسان رضوی و در عمق ۸ کیلومتری رخ داد را اعلام کرد. بیت اللهی با اشاره به اینکه این زلزله پس لرزه زلزله ۵.۸، ۱۲ دیماه سالجاری در همان منطقه سنگان بوده است، گفت: در پی رخداد زلزله ۵.۸ که در ۱۲ دی ماه سالجاری در سنگان رخ داد، پس لرزه های متعددی واقع در مرز استان خراسان رضوی و استان خراسان جنوبی در حوالی شهرستان خواف استان خراسان رضوی رخ داده که حدود ۶۹ پس لرزه بالای ۲.۵ بوده است.

 

تمام راه های اصلی سیستان و بلوچستان باز است

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور توضیحاتی درباره آخرین وضیعت راه های استان سیستان و بلوچستان و نیز هرمزگان ارایه کرد. بر این اساس تمام راه های استان سیستان بلوچستان باز است و تا فردا ظهر عملیات بازگشایی محور جاسک – کنارک در هرمزگان به پایان خواهد رسید. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عبدالهاشم حسن نیا درباره آخرین وضعیت راه های سیستان و بلوچستان گفت: در جریان سیل اخیر حدود هزار و ۵۰۰ کیلومتر از راه های اصلی بر اثر سیل تخریب یا دچار آسیب شدند. تاکنون تمام راه های اصلی و فرعی باز شده و فقط راه های ارتباطی ۷۰ روستا مسدود است.

 

بهره‌برداری از دو پروژه راه‌سازی

معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از بهره‌برداری ۱۴ کیلومتر باقیمانده از محور بجنورد-پارک ملی گلستان در دهه فجر و باند دوم کمربندی بجنورد تا پایان سال جاری خبر داد. محمد کدخدازاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سفر انجام شده به استان خراسان شمالی اظهار داشت: پیرو تاکید رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل جاده بجنورد به پارک ملی گستان که ۲۶ کیلومتر آن در سنوات گذشته به بهره‌برداری رسیده است، در تلاش هستیم تا ۱۴ کیلومتر دیگر در دهه فجر به بهره برداری برسد.

ایرانی‌ها دومین خریدار بزرگ ملک
در ترکیه

میزان خرید خانه اتباع خارجی در ترکیه بیش از ۱۴ درصد رشد داشته است.

به نقل از مرکز آمار ترکیه، سال گذشته بیش از ۴۵ هزار و ۵۰۰ خانه در این کشور توسط اتباع خارجی خریداری شده که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۸ رشد ۱۴.۷ درصدی داشته است. در بین شهرهای مختلف ترکیه، استانبول محبوب‌ترین محل برای خرید خانه توسط خارجی ها بوده به‌گونه ای که در سال ۲۰۱۹ اتباع خارجی ۲۰ هزار و ۸۵۷ خانه در این شهر خریده اند. پس از استانبول نیز آنتالیا با ۸۹۵۱ واحد، آنکارا با ۲۵۳۹ واحد و بورسا با ۲۲۱۳ واحد در رده های دوم تا چهارم محبوب‌ترین مقاصد برای خارجی ها قرار دارند.

همچنین به تفکیک اتباع کشورهای مختلف، شهروندان عراقی با خرید ۷۵۹۶ خانه در صدر خریداران خارجی در سال ۲۰۱۹ قرار داشته اند و پس از آن‌ها نیز شهروندان ایرانی، روسی، عربستانی و افغانستانی در رده های دوم تا پنجم قرار گرفته اند.

عراقی ها با خرید ۹۰۰ خانه با فاصله زیاد در صدر قرار دارند و روس ها با ۳۶۲ و ایرانی ها با ۷۶ واحد در رده های بعدی قرار گرفته اند.

ساخت بتن از باکتری!

پژوهشگران دانشگاه کلرادو بولدر (University of Colorado Boulder) آمریکا اخیرا با کمک باکتری‌ها موفق به توسعه بتن شده‌اند.

به گزارش ایسنا، بتن از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است. ویژگی اصلی بتن، ارزان بودن و در دسترس بودن مواد اولیه آن است. همچنین می‌توان خاطرنشان کرد که تولید انواع بتن با استفاده از حرارت، بخار، اتوکلاو، تخلیه هوا، فشار هیدرولیکی ویبره و قالب انجام می‌گیرد. بتن به‌طورکلی محصولی است که از مخلوط آب با سیمان آبی و سنگ‌دانه‌های مختلف، در اثر واکنش آب با سیمان در شرایط محیطی خاصی حاصل می‌شود و دارای ویژگی‌های خاص است. طی این مطالعه پژوهشگران باکتری‌ها را با ژلاتین، ماسه و مواد مغذی در یک مخلوط مایع ترکیب کردند، سپس این ترکیب را در قالب قرار دادند و بعد، آنها را در مجاورت گرما و نور خورشید قرار دادند که این موضوع سبب شد تا باکتری‌ها در فرایندی شبیه به تشکیل صدف در اقیانوس، کریستال‌های کربنات کلسیم در اطراف ذرات ماسه تولید کنند.

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از مناطق سیل زده عنوان کرد؛

گروه راه و مسکن: محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با حضور در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان، میزان خسارات اولیه سیل در این استان را ۷۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی با اشاره به این که در سیل اخیر، حضور و اقدام به موقع همه دستگاه ها باعث شد تا امداد رسانی به موقع صورت گیرد، گفت: بر اساس برآوردهای اولیه میزان خسارت وارد شده به راه ها،پل ها، آب رو ها و ابنیه فنی راه های این استان بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان است.

وزیر راه با اشاره به وضعیت راه های استان سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۸۰۰ راه روستایی دچار آسیب یا انسداد شده بود که با همت راهداران و با بسیج امکانات و استفاده از ۳۷۵ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین بازگشایی راه ها صورت گرفت.

او افزود: با این وجود اکنون حدود ۳۰ مسیر روستایی به طور کامل بازگشایی نشده است و همکاران ما در تلاش برای باز کردن راه های باقی مانده هستند. روستاهای باقی مانده عموما در مسیر رودخانه ها هستند و تا زمانی که آب به طور کامل فرو کش نکند نمی توان کار بازگشایی را انجام داد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: الویت ما این است که راه های اصلی مسدود نباشد. اکنون راه های اصلی تماما باز و بسیاری از راه های فرعی نیز ترمیم شده اند.

اسلامی با بیان این که الویت اصلی وزارت راه و نیز تاکید دولت برگرداندن شرایط به وضیعت عادی است، تصریح کرد: رسیدگی به وضعیت مسکن و خانه های آسیب دیده نیز در برنامه های وزارت راه قرار دارد. اکنون بنیاد مسکن در استان مستقر شده و در حال شناسایی، ارزیابی و انجام اقدام های اجرایی هستند تا هم اقلام مورد نیاز مردم در اختیارشان گذاشته شود و هم کار بازسازی خانه ها آغاز شود.

او افزود: باید بتوانیم اعتباراتی را برای بازسازی مناطق سیل زده مصوب کنیم و بعد از ان کار بازسازی را شروع خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: الویت اصلی ما این است که تردد برقرار شود و در گام دوم به دنبال تثبیت ترددها هستیم تا ترددها بر قرار بماند . در گام سوم به دنبال بازسازی هستیم که همه این سه مورد به شکل متوازن در حال انجام است. لازم به یادآوری است سه استان کشور در سیل اخیر درگیر شده اند، جنوب استان کرمان، شرق استان هرمزگان و جنوب استان سیستان و بلوچستان از ایرانشهر تا چابهار درگیر سیل هستند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن تشریح کرد؛

گروه راه و مسکن: افتتاح بيش از پنج هزار واحد مسكن مهر شهر جديد پرديس با حضور وزیر راه و شهرسازی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با اعلام اینکه واحدهای مسکونی مهر نیمه‌تمام تا خرداد ۹۹ باید فروش اقساطی شود از راه‌اندازی سامانه تا پایان امسال خبر داد. پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه با ۲۱ استان در خصوص تکمیل، تحویل و فروش اقساطی واحدهای مسکونی مهر جلساتی جداگانه برگزار شده است از ارایه گزارش‌های وضعیت واحدهای مسکونی تکمیل، نیمه تمام و یا فروش اقساطی شده و نشده در جلسه هجدهم شورای عالی مسکن در سالجاری خبر داد.

اصلانی گفت: تاکنون در خصوص اطلاعاتی که از سوی بانک مسکن در خصوص واحدهای فروش اقساطی مسکن مهر از ۲۱ استان گرفته شده جلساتی جداگانه با هریک از استان‌ها تشکیل و به تفکیک پروژه‌ها بررسی و تعیین تکلیف شدند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه برخی از واحدهای مسکونی مهر تکمیل و برخی تکمیل نشده اند، اعلام کرد: مقرر شده است تا تمامی پروژه‌هایی که تکمیل شده اما فروش اقساطی نشده‌اند تا ۳۰ اسفند فروش اقساطی شوند. همچنین، آن پروژه هایی نیز که تکمیل نشده و فروش اقساطی نیز نشده اند نهایتا تا پایان خرداد ۹۹ فروش اقساطی شوند.

اصلانی همچنین در خصوص برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساماندهی بازار اجاره‌بها، اعلام کرد: برنامه هایی برای اجاره داری حرفه‌ای و استفاده از ظرفیت های پروژه های مشارکتی در برنامه اجاره داری حرفه ای در دستور کار است.

وی یکی از برنامه های وزارتخانه را برای ساماندهی بازار اجاره بها، راه اندازی سامانه املاک و اسکان عنوان کرد و گفت: سامانه املاک و اسکان که جزو برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی به بازار اجاره بها و اخذ مالیات از خانه های خالی برای سرریز شدن آنها به بازار اجاره است تا پایان امسال رونمایی می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش:

گروه اجتماعی: وزیرآموزش‌وپرورش گفت: توسعه پایدار در هیچ جامعه‌ای رخ نخواهد داد مگر آنکه یادگیری جامعه را سازماندهی کنیم.

به گزارش ایلنا، محسن حاجی میرزایی درگردهمایی سالانه شوراهای آموزش و پرورش و شورای پشتیبانی سوادآموزی استان خراسان رضوی که در استانداری برگزار شد با بیان این که قانون شورای آموزش و پرورش قانونی خوب و مترقی است، افزود: این قانون هم روش‌های مشارکت را مشخص کرده و هم به آن مشروعیت داده است و مسیر منحصر به فرد آموزش و پرورش و تمام آحاد جامعه جهت رسیدن به موفقیت و توسعه است و بدون طی این مسیر هیچ کدام به اهداف‌مان نمی رسیم.

وی افزود: امروزه با توجه به تجربیات گوناگون و الگوهای نظری باید به یک الگوی سنجیده‌ای در بحث مشارکت برسیم و اعتقاد داریم امروز مشارکت برای ما یک امر خطیر و راهبردی است و اهداف ما درآموزش و پرورش بدون مشارکت محقق نخواهد شد.

حاجی میرزایی ادامه داد: ماموریت اصلی ما تربیت نسل جوان است که قرار است در جامعه نقش آفرینی کنند و عنصرکلیدی برای جامعه باشند و بطور خلاصه باید انسان‌هایی تربیت کنیم که بتوانند خودکفا باشند و با دوری از انفعال و درماندگی به سمت تعالی حرکت کنند و این کار مهم بدون مشارکت امکان پذیر نخواهد بود.

وزیرآموزش‌وپرورش تاکید کرد: دانش آموزان حیاتی‌ترین دوره زندگی خود را در اختیار خانواده هستند واز همه تاثیر می‌پذیرند و ما قصد داریم او را برای زیستن شرافتمندانه آماده کنیم پس حتما خانواده، مدرسه و جامعه باید باهم، هم‌راستا باشند. وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد چالش‌ها و مشکلات آموزش و پرورش در طی سالیان و دهه‌های گذشته همچنان بر روی میز است و این مشکلات هنوز باقی مانده چرا که آموزش و پرورش قصد داشته خودش به تنهایی این مشکلات را حل کند و رفع این چالش‌ها و تحقق اهداف بدون پیوند با جامعه رقم نخواهد خورد.

وزیرآموزش‌وپرورش یکی از ماموریت‌های شورای آموزش و پرورش را ایجاد چشم اندازهای مشترک مبتنی بر بوم دانست و گفت: این شورا باید ظرفیت‌های جامعه را حول محورها و مسائل بکار گیرد و اگر نتوانیم به یک هدف‌گذاری و چشم انداز مشترک برسیم توفیقی حاصل نخواهد شد لذا تلاش‌های ما باید هم‌افزا باشد. وی ادامه داد: از طریق قانون شوراهای آموزش و پرورش ارتباط و تعامل با سایر دستگاه‌ها و نهادها برقرار می‌شود و دستگاه تعلیم و تربیت از تمرکزگرایی به سمت تمرکز زدایی حرکت می‌کند. وزیرآموزش‌وپرورش تصریح کرد: مبانی نظری و تجربیات عملی اتفاق نظر دارند که توسعه پایدار در هیچ جامعه‌ای رخ نخواهد داد مگرآنکه یادگیری جامعه را سازمان‌دهی نماییم و این مهم توسط آموزش و پرورش محقق خواهد شد. وی اضافه کرد: شوراهای آموزش و پرورش راهبردی، حرکت ساز، خلاق و راهگشا هستند و مشارکت یعنی اینکه ماموریت و درک خود را هم‌راستا و هم جهت کنیم تا دستیابی به اهداف مشترک میسرتر شود.

حاجی میرزایی ادامه داد: امروزه هر کسی که از آموزش و پرورش خارج می‌شود باید دارای یک مهارت باشد، مهارتی که متناسب با منطقه و نیازهای واقعی او باشد و این مهم به او اعتماد به نفس می‌دهد و او را برای مسئولیت‌پذیری و نقش‌آفرینی آماده می‌کند. وی گفت: برنامه ویژه مدرسه گامی در جهت تمرکززدایی است و خود مدرسه با توجه به نیازهای بومی محلی برای دو ساعت آموزشی خود برنامه‌ریزی می‌کند که بسیار می‌تواند مفید باشد.

وزیرآموزش‌وپرورش ادامه داد: آموزش و پرورش باید مبتنی بر نیازهای جامعه باشد و انسان‌ها را برای ایفای مسئولیت اجتماعی خویش در آینده آماده کند.

حاجی میرزایی در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین جایگاهی که می‌تواند در زمینه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار باشد دستگاه تعلیم و تربیت است. گفتنی است؛ در پایان این جلسه از شوراهای برتر آموزش و پرورش و شوراهای برتر پشتیبانی سوادآموزی استان خراسان رضوی تقدیر به عمل آمد.

مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد:

گروه اجتماعی: مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در پی شهادت تعدادی از هموطنان حادثه دلخراش سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: تلاش بر این است که عموم جامعه بتوانند در موقعیت های پراسترس و بحرانی با رویکرد خودمراقبتی به حفظ و تعادل سلامت روان خود کمک کنند. به گزارش ایلنا، احمد حاجبی ضمن اظهار تاسف و تسلیت به خاطر این حادثه در تشریح این راهبردها بیان کرد: در این حادثه، عده ای به صورت مستقیم یا غیرمستقیم دچار آسیب روانشناختی شده اند، بنابراین توصیه می شود در صورت عدم توانایی مدیریت شرایط استرس زا و بروز علائم روانشناختی، رفتاری و جسمی آزاردهنده، برای پیشگیری از بروز مشکلات سلامت روان و دریافت خدمات تخصصی، به روانپزشکان و روانشناسان مستقر در کلینیک ها، مراکز خدمات جامع سلامت و درمانگاه های تخصصی دولتی و خصوصی ارائه دهنده خدمات در این حوزه مراجعه کنند. این روانپزشک و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: تجربیات قبلی نشان می دهد که همه ما اغلب اوقات وقتی با تغییر بزرگی در زندگی روبرو می شویم یا احساس کنترل روی شرایط را نداریم و اوضاع برایمان غیرقابل پیش‌بینی است یا مسئولیت سنگینی بر عهده داریم، دچار استرس می شویم. آنچه که به ما کمک می کند تا بتوانیم با استرس‌ها و حوادث سخت کنار بیاییم، اصطلاحا" تاب‌آوری گفته می شود.