رفتار غیر قانونی و غیرانسانی مرزبانی آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به رفتار غیر قانونی و غیر انسانی مرزبانی آمریکا نسبت به اتباع ایران گفت: اینگونه اقداماتِ کاملا تبعیض آمیز که صرفا به دلیل نژاد و ملیت و احیانا مذهب افراد صورت می گیرد، کاملا از لحاظ قوانین و اصول بین المللی حقوق بشر مردود بوده و مسئولیت دولت آمریکا را به دنبال دارد. به گزارش ایسنا، سید عباس موسوی افزود: از آنجا که این افراد توسط مرزبانان و نیروهای امنیتی آمریکا در مورد عقاید سیاسی و اعتقادیشان مورد سوال واقع شده و به حسابهای آنها در فضای مجازی نیز با اجبار وارد می شوند، این اقدام از مصادیق تفتیش عقاید و نقض فاحش حقوق بشر محسوب می شود. این اقدامات در راستای سیاست خصمانه و کینه جویانه رژیم آمریکا با ایران و هویت و موجودیت ایران است.

 

منطقه نا امن باشد،‌ دنیا تحت تاثیر قرار می ‌گیرد

معاون رییس جمهوری با تاکید بر اینکه ایران کشوری قوی است اما به دنبال تنش نیست گفت: تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده بر ما، در طول تاریخ بی سابقه بوده و کشورهای جهان باید از ایران حمایت کنند.به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در دیدار با پیتر تیلر سفیر سوئد در ایران با اشاره به موقعیت حساس منطقه آسیا، بر لزوم وجود صلح و امنیت در منطقه تاکید کرد و گفت: اگر منطقه نا امن باشد،‌ دنیا تحت تاثیر قرار می ‌گیرد که مثال بارز آن پیدایش داعش و مشکلات پناهندگی ناشی از آن در سراسر جهان بود. وی گفت: ایران کوشش فراوانی برای از میان برداشتن داعش کرد و امروز از میان برداشتن سردار سلیمانی یعنی حمایت از داعش.

 

«فشار حداکثری» آمریکا سیاستی شکست خورده

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در واکنش به سخنان تهدید آمیز برایان هوک، سرپرست گروه ویژه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا مبنی بر اینکه اگر فرمانده جدید نیروی قدس سپاه سیاست های سردار سلیمانی را در پیش گیرد، به سرنوشتی مشابه او دچار خواهد شد در صفحه توئیتر خود نوشت: "واضح است که فشار حداکثری یک شکست بزرگ است اما جنگ طلبان کاخ سفید- که هیچ چیز از ایران نمی فهمند- همچنان بر این سیاست اصرار دارند." سیدعباس عراقچی در ادامه این توئیت نوشته است: "حالا هم دون پایه های وزارت امور خارجه (آمریکا) – که نمی توانند راهپیمایی‌های عظیم مردمی (علیه آمریکا) را ببینند- یکی دیگر از فرماندهان را تهدید می کنند."

چشم امید به جوانان دانشمند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به پنجاه و چهارمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، تاکید کردند: امسال نشست شما در میانه‌ حوادث مهمی برگزار می‌شود که هر یک از جهتی نشانه‌ عظمت و اعتبار ایران اسلامی و ملت انقلابی آن است. در پیام رهبر انقلاب خطاب به جوانان عزیز اتحادیه انجمنهای اسلامی آمده است:امسال نشست شما در میانه‌ حوادث مهمی برگزار می‌شود که هر یک از جهتی نشانه‌ عظمت و اعتبار ایران اسلامی و ملت انقلابی آن است. شهادت‌ها، قدرت‌نمایی‌های نظامی، حضور بی‌نظیر مردمی، روحیه‌ قوی و عزم راسخ جوانان، در کنار هزاران مجموعه‌ فعال در عرصه‌ دانش و فناوری و نیز رویکرد دینی و معنوی در بخش عظیمی از جوانان سراسر کشور، همه از سر بر آوردن یک پدیده‌ یکتا در جهان امروز خبر می‌دهد. پدیده‌ای که می‌تواند در آینده‌ تاریخ تاثیرات عمیق و تعیین‌کننده بگذارد.گام دوم انقلاب اسلامی باید بتواند به حول و قوه‌ الهی این پدیده را به کمال برساند و به ثمر بنشاند.چشم امید و انتظار در این پویش حیاتی به جوانان دانشمند و فرزانه و با ایمان است و شما می‌توانید در شمار این برگزیدگان تاریخ‌ساز باشید.به امید موفقیت‌های بزرگ شما عزیزان

وضعیت وخیم ۸ سرباز آمریکایی

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که تشخیص داده شده ۳۴ تن از سربازان آمریکایی در جریان حمله هوایی سپاه پاسداران ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق[در پی به شهادت رسیدن سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکا] دچار ضربه و جراحاتی در ناحیه مغز شده‌اند. به گزارش ایسنا، از گاردین،جاناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون گفت که هشت تن از این افراد که پیش از این [برای درمان] به آلمان فرستاده شده بودند، به آمریکا بازگردانده شده‌اند.دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیش از این مدعی شده بود که این حمله «هیچ خسارتی» برای آمریکا به بار نیاورده است.مدتی بعد، وقتی درباره این ضربات مغزی از ترامپ سوال شد، او شدت‌شان را کم جلوه داده و گفت: من شنیده‌ام که آن‌ها سردرد داشته‌اند و یک سری چیزهای دیگر. اما می‌توانم بگویم و خبر بدهم که خیلی جدی نیست.از ۳۴ نفری که آسیب دیده‌اند، ۱۷ نفر به خدمت بازگشته و ۱۷ نفر به یک بیمارستان نظامی آمریکایی در لندزتول آلمان منتقل شده‌اند.

انتقاد ناطق‌نوری از دروغ پراکنی ها

دفتر ناطق نوری نسبت به برخی شایعات واکنش نشان داد.به گزارش ایسنا، دفتر حجت‌الاسلام ناطق نوری با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد:دفتر حجت الاسلام ناطق نوری داستان‌سرایی اخیر انتخاباتی برخی محافل دروغ‌پرداز و شایعه‌پراکن در خصوص محتوای جلسه‌ای با حضور برخی شخصیت‌ها را اقدامی ناشایست، غیر حرفه‌ای و قابل پیگرد قانونی می‌داند که هیچ سنخیتی با رفتار سیاسی منطبق بر اخلاق و ارزش‌های والای انسانی و اسلامی ندارد.در این اطلاعیه از مردم شریف ایران درخواست شده اخبار و مسائل مربوط به حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری را صرفا با استناد به اطلاعیه‌های رسمی دفتر ایشان دنبال کنند.

حل بحران برجام درکمیسیون مشترک

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که کمیسیون مشترک برجام، بحران کنونی را برطرف کند.به گزارش ایلنا از تاس، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور انتظار دارد که نشست بعدی کمیسیون اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای برنامه هسته‌ای ایران که قرار است در ماه فوریه (اواخر بهمن ماه) برگزار شود، به ممانعت از تشدید بیشتر بحران کنونی پیرامون توافق هسته‌ای کمک کند.در این بیانیه تاکید شده است: درباره نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام که قرار است در ماه فوریه برگزار شود، ما امیدواریم که این اقدام مانع از تشدید بیشتر اوضاع پیرامون برجام شده و کشورهای عضو این توافقنامه پیرامون وظایف مشترک برای حفظ توافق هسته‌ای متمرکز شوند.

خنثی‌سازی حربه‌های دشمنان
اولویت رسانه‌ها

رئیس سازمان بسیج گفت: سالانه دشمنان ما میلیاردها دلار برای حاکم شدن الگوهای مورد نظر نظام سلطه، هزینه می کنند از این رو چنانچه تحت تأثیر این افکار قرار بگیریم، آرام آرام از جمع ملت و کشور خارج خواهیم شد. غلامرضا سلیمانی گفت: پیش از پیروزی انقلاب بصورت هوشمندانه و مشخص برای کنار گذاشتن و تضعیف هویت ایرانی ـ اسلامی برنامه‌ریزی شده بود چرا که آن دوران به عنوان کشوری شناخته می‌شدیم که همه مقدرات برای ایفای نقش در پازلی چیده شده بود که اتحاد جماهیر شوروی و بلوک شرق به ما دیکته می‌کردند. آنها تصمیم می‌گرفتند که باید چه ارزش‌هایی در جامعه ایرانی، که مسلمان و برخوردار از فرهنگ ایرانی ـ اسلامی بود، حاکم باشد.وی با اشاره به موضوع بیانیه گام دوم انقلاب که با درایت و بصیرت کافی بیان و ترسیم شده است، تاکید کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی صحبت از ترقی شده و تأکید می‌شود که زبان فارسی باید زبان ترقی علم باشد.

سواستفاده آمریکا از موقعیت میزبانی

استاد دانشگاه نیویورک در مورد عدم صدور ویزا برای ظریف گفت: این تصمیم بر خلاف منشور سازمان ملل و توافق‌های این سازمان و مقررات کشور میزبان است. توماس جی ویس در گفت‌وگو با ایلنا افزود: با این حال مواردی بوده است که موقعیت آمریکا باعث شده شرایط برای حضور بازدید کننده‌ای که مواضعی مخالف آمریکا داشته است، سخت شود و حضور این بازدید کننده در سازمان ملل تحت تاثیر قرار گیرد. در واقع آمریکا از این موقعیت میزبانی خود سوءاستفاده کرده است. وی درباره انفعال اروپا در اجرای تعهدات خود نسبت به ایران گفت: اروپایی‌ها می‌دانند که کمک کردن به ایران برای بهره برداری از منافع برجام، خشم آمریکا را بر خواهد انگیخت. آن‌ها نمی‌خواهند این کار صورت بگیرد بنابراین صورت مساله را پاک می‌کنند.

بازنگری سازوکار انتخابات ضرورت دارد؛

گروه سیاسی- کورش شرفشاهی: هنگامی که ردصلاحیت های گسترده با اعتراض های گسترده رو به رو می شود، توجیهاتی مطرح می شود که می توان از آنها به عنوان عذر بدتر از گناه یاد کرد. یکی از این موارد پاسخ سخنگوی شورای نگهبان بود. به نوعی که کدخدایی گفته بود " اخیراً یک نظرسنجی که توسط یک دستگاه دولتی به منظور ارزیابی تأثیر عوامل مختلف در میزان مشارکت در انتخابات انجام شده، نشان می‌دهد بالاترین تأثیر در مشارکت مردم را «وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم» با ۴۷ درصد دارد و عوامل دیگر مانند «وعده‌هایی که مسئولان می‌دهند و عمل نمی‌کنند» و «بدرفتاری‌هایی که برخی مسئولان دارند» نیز بالاترین تأثیرها را دارد، اما «بررسی صلاحیت‌ها» (نظارت استصوابی) فقط و فقط چهار دهم درصد تأثیر را نشان می‌دهد". اما اصلاح طلبان ردصلاحیت شده که در بسیاری از شهرها حتی به اندازه ای نامزد ندارند که لیست بدهند، مفهوم دیگری را تداعی می کنند.

  • دایه دلسوزتر از مادر

در این رابطه نماینده تهران در نامه‌ای به شورای نگهبان نوشت: به درخواست آن شورا به حضور یکی از حقوقدان‌ها رسیدم. ایشان سه مورد را به عنوان نمونه برای عدم التزام عملی اینجانب به نظام جمهوری اسلامی ذکر کرد که هیچ‌کدام وارد نبود. مثلاً گفت شما در نطق خود گفته‌اید «نهم دی اگر بنا باشد موجب تفرقه شود، دیگر یوم الله نیست بلکه یوم الشیطان است». گفتم درست است، الآن هم همین را می‌گویم. گفت شما باید همان جمله آقا را بگویید. گفتم من جمله خودم را گفته‌ام، جمله ایشان هم به جای خود. و البته از اینکه چنین نگاهی در یک عضو شورای نگهبان وجود دارد متأسف شدم. علی مطهری افزود: به طور کلی مقام عمل را نباید با مقام نظر مخلوط کرد. ممکن است کسی در موضوعی نظری غیر از نظر رسمی کشور داشته باشد و بیان هم بکند اما در عمل به خاطر مصلحت اسلام و انقلاب و نظام تابع نظر رسمی باشد. باب اظهارنظر و آزادی بیان نباید بسته شود. التزام عملی به نظام شامل اظهارنظرها نمی‌شود. عدم التزام عملی زمانی است که کسی ضمن بیان نظر مخالف خود دست به اقدامات عملی بزند، مثلاً آشوب درست کند، دست به تخریب اموال عمومی بزند و یا اقدام مسلحانه انجام دهد. رهبر انقلاب نیز چند بار گفته‌اند ممکن است کسی نظری مخالف نظر من داشته باشد، باید آزاد باشد که حرفش را بزند.به هرحال مواردی که در پرونده اینجانب آمده است هیچ ‌کدام مصداق عدم التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی نیست. نباید دایه دلسوزتر از مادر شد. بعید می‌دانم کسی از اعضای آن شورا دلسوزتر از من برای نظام و انقلاب اسلامی و مقام رهبری باشد.

  • مفسدان را مردم رد می‌کنند

دراین رابطه یک عضو فراکسیون امید گفت: مجلس یازدهم یک مجلس ناشناخته خواهد بود. از سوی دیگر مطرح می‌شود پارلمان بعدی یکدست می‌شود؛ اما دوستان نمی‌گویند که یکدستی در هر زمینه نه تنها سود ندارد بلکه ضرر هم دارد. مگر در دولت احمدی نژاد همه چیز یکدست نبود پس بعدها چرا از دولتش با عنوان انحرافی نام بردند؟قاسم میرزایی نیکو به ایلنا با بیان این‌که با برخی اقدامات می‌توان نتیجه‌ای به دست آورد که به صلاح مردم و کشور باشد، گفت: در انتخابات چندین رفتار مانند رأی دادن، رأی ندادن، تک رأی دادن یا رأی ندادن به شخصی که سابقه‌اش معلوم است، تغییرات شگرفی به وجود آورد.

  • ناامیدی از اصولگرا و اصلاح طلب

از سوی دیگر یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص اینکه آیا دو قطبی‌های همیشگی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب در شرایط فعلی پاسخگوی فضای انتخابات خواهند بود گفت: در این دوره بیشتر مردم به حرف احزاب گوش نمی دهند و در این انتخابات به افرادی رأی می دهند که بتوانند پاسخگوی نیازهای امروز جامعه باشند. محمد وحدتی هلان به ایسنا افزود: شاید این گونه ترسیم شود که مردم در انتظاری که از اصلاح طلب‌ها و اصول‌گرایان داشتند به اهداف خود نرسیده باشند و این احتمال را می‌دهم که در این دوره مردم به کسانی رأی دهند که قابل اعتماد آن‌ها بوده و مطمئن باشند که آن فرد می‌تواند در جامعه مشکلات را حل کند.

  • الگوی ۱۵ درصدی پاسخگو نیست

همچنین سخنگوی دولت درباره حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی نوشت: امروز نزدیک‌ترین مناسبتی که می‌‌تواند مشروعیت‌افزایی ما را محقق سازد، انتخابات مجلس شورای اسلامی است.علی ربیعی افزود: هرچه آمریکا تلاش می‌کند از خلال تحریم‌های ظالمانه رونق تولید اقتصادی را به محاق ببرد و هرچه می‌کوشد در سویه سیاسی این راهبرد ضد ایرانی، رد صلاحیت‌ها و از سوی دیگر تجلی خیابانی نارضایتی‌ها را به استثمار و استخدام اهداف خود درآورد، باید افزایش رونق حداکثری رضایت عامه را به عنوان پادگفتمان و باطل‌السحر آن کید امریکا در کار آورد و اتهام و شبح شبهه تک جناحی‌گری را از آسمان سیاست دور کرد. وی گفت:عامه مردم در روزگار ما بافتی متکثر و چند فرهنگی دارد که مسیر عبور آن به سوی خانه ملت نیز باید مفروش به قالی ایرانی با همه رشته‌ها و رنگ‌های آن باشد و نه یک مسیر ناهموار و پر دست‌انداز و مین‌گذاری شده. سخنگوی دولت نوشت:اگر طالب آن هستیم که انتخابات مجلس در آستانه نوروز شکل و شمایل یک خانه‌تکانی اساسی را به خود بگیرد باید به رضایت عامه توجه کنیم و رضای خالق را در رضای خلق بجوییم.

  • ردصلاحیت ناجوانمردانه

اما یک فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص تاکید جریان مقابل به ضرورت حضور و مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات و نامگذاری عدم مشارکت با عنوان «عدم همکاری با نظام» در انتخابات پیش‌رو گفت: این ناجوانمردانه‌ترین برخوردی است که با اصلاح‌طلب‌ها صورت می‌گیرد. اصلاح‌طلبان چگونه باید برادری خود را ثابت کنند؟ جریانی که با وجود همه نامهربانی‌ها مسئولین احزاب‌شان به صحنه آمده و حضور پیدا کرده‌اند، در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها هم اعلام کرده‌اند که قصد حضور و نقش آفرینی دارند، حال جوانمردانه نیست که کاندیداهای این جریان ردصلاحیت شود و بازهم بگویند که شما قصد همکاری ندارید.غلامرضا ظریفیان به ایلنا گفت: اصلاح طلبان در شرایط کنونی معتقدند که برای عبور از وضعیت فعلی باید مساله همبستگی ملی در حد نهایت تقویت شود، چرا که همبستگی ملی را عامل مهمی برای مواجهه با تهدیدهای بیرونی و چالش‌های درونی می‌دانند.وی گفت: اصلاح طلبان انتظار داشتند که علیرغم نامهربانی‌های صورت گرفته نسبت به این جریان، بتوانند در عرصه حضور داشته باشند تا به رفع یا کاهش شکاف‌ها و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، کمک کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه بسیاری از ردصلاحیت شدگان افرادی شناخته شده هستند که سوابق و تعلق شان به نظام و مردم را بارها ثابت کرده‌اند گفت: در شرایط فعلی جریان اصلاح‌طلبی بخش عظیمی از نیروهای شاخص خود را در انتخابات ندارد، حتی در بسیاری از شهرستان‌ها حتی یک نفر از نیروهای رده سوم یا چهارم اصلاح طلبان هم تایید نشده‌اند و در تهران هم شرایط متفاوت است، خیلی از نیروهایی که ثبت نام کرده بودند رد صلاحیت شدند. در نتیجه اکنون اصلاح‌طلبان با یک پارادوکس مواجه هستند، اینکه حضور حداکثری مردم برای نظام، رهبری و اصلاح طلبان اهمیت بسیار زیادی دارد، اما از سوی دیگر فضای فعالیت و حضور فراهم نیست.وی افزود: طبیعی است که در این شرایط در خیلی از مناطق کشور اصلاح‌طلب ها هیچ کاندیدایی ندارند که بخواهند لیست ارائه کنند، پس در آن شهرها تنها می‌توانند به مردم توصیه کنند که در انتخابات شرکت کرده و رای بدهند.

نکته ای که لازم به تعقل و درنگ است، ناکار آمدی و پاسخگو نبودن قانون است. اگر قانون به اندازه کافی برای ثبت نام محدودیت می گذاشت، امروز شاهد معضلی به نام ثبت نام بیش از 16 هزار داوطلب و ردصلاحیت 11هزار مورد نبودیم. اگر قانون برای انتخاب اصلح در همه زمینه ها محدودیت گذاشته بود، امروز شاهد ردصلاحیت گسترده ای نبودیم که بهانه به دست اپوزوسیون بدهد. نکته ای که کدخدایی بدرستی اشاره و البته انتقاد کرد، کم توجهی مجلس شورای اسلامی به اصلاح قانون انتخابات بود. نکته ای که امید می رود در فرصت باقیمانده همین مجلس یا مجلس آینده جامه عمل بپوشد.

بازنگری سازوکار انتخابات ضرورت دارد؛

چالش ادامه دار ردصلاحیت ها

گروه سیاسی- کورش شرفشاهی: هنگامی که ردصلاحیت های گسترده با اعتراض های گسترده رو به رو می شود، توجیهاتی مطرح می شود که می توان از آنها به عنوان عذر بدتر از گناه یاد کرد. یکی از این موارد پاسخ سخنگوی شورای نگهبان بود. به نوعی که کدخدایی گفته بود " اخیراً یک نظرسنجی که توسط یک دستگاه دولتی به منظور ارزیابی تأثیر عوامل مختلف در میزان مشارکت در انتخابات انجام شده، نشان می‌دهد بالاترین تأثیر در مشارکت مردم را «وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم» با ۴۷ درصد دارد و عوامل دیگر مانند «وعده‌هایی که مسئولان می‌دهند و عمل نمی‌کنند» و «بدرفتاری‌هایی که برخی مسئولان دارند» نیز بالاترین تأثیرها را دارد، اما «بررسی صلاحیت‌ها» (نظارت استصوابی) فقط و فقط چهار دهم درصد تأثیر را نشان می‌دهد". اما اصلاح طلبان ردصلاحیت شده که در بسیاری از شهرها حتی به اندازه ای نامزد ندارند که لیست بدهند، مفهوم دیگری را تداعی می کنند.

  • دایه دلسوزتر از مادر

در این رابطه نماینده تهران در نامه‌ای به شورای نگهبان نوشت: به درخواست آن شورا به حضور یکی از حقوقدان‌ها رسیدم. ایشان سه مورد را به عنوان نمونه برای عدم التزام عملی اینجانب به نظام جمهوری اسلامی ذکر کرد که هیچ‌کدام وارد نبود. مثلاً گفت شما در نطق خود گفته‌اید «نهم دی اگر بنا باشد موجب تفرقه شود، دیگر یوم الله نیست بلکه یوم الشیطان است». گفتم درست است، الآن هم همین را می‌گویم. گفت شما باید همان جمله آقا را بگویید. گفتم من جمله خودم را گفته‌ام، جمله ایشان هم به جای خود. و البته از اینکه چنین نگاهی در یک عضو شورای نگهبان وجود دارد متأسف شدم. علی مطهری افزود: به طور کلی مقام عمل را نباید با مقام نظر مخلوط کرد. ممکن است کسی در موضوعی نظری غیر از نظر رسمی کشور داشته باشد و بیان هم بکند اما در عمل به خاطر مصلحت اسلام و انقلاب و نظام تابع نظر رسمی باشد. باب اظهارنظر و آزادی بیان نباید بسته شود. التزام عملی به نظام شامل اظهارنظرها نمی‌شود. عدم التزام عملی زمانی است که کسی ضمن بیان نظر مخالف خود دست به اقدامات عملی بزند، مثلاً آشوب درست کند، دست به تخریب اموال عمومی بزند و یا اقدام مسلحانه انجام دهد. رهبر انقلاب نیز چند بار گفته‌اند ممکن است کسی نظری مخالف نظر من داشته باشد، باید آزاد باشد که حرفش را بزند.به هرحال مواردی که در پرونده اینجانب آمده است هیچ ‌کدام مصداق عدم التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی نیست. نباید دایه دلسوزتر از مادر شد. بعید می‌دانم کسی از اعضای آن شورا دلسوزتر از من برای نظام و انقلاب اسلامی و مقام رهبری باشد.

  • مفسدان را مردم رد می‌کنند

دراین رابطه یک عضو فراکسیون امید گفت: مجلس یازدهم یک مجلس ناشناخته خواهد بود. از سوی دیگر مطرح می‌شود پارلمان بعدی یکدست می‌شود؛ اما دوستان نمی‌گویند که یکدستی در هر زمینه نه تنها سود ندارد بلکه ضرر هم دارد. مگر در دولت احمدی نژاد همه چیز یکدست نبود پس بعدها چرا از دولتش با عنوان انحرافی نام بردند؟قاسم میرزایی نیکو به ایلنا با بیان این‌که با برخی اقدامات می‌توان نتیجه‌ای به دست آورد که به صلاح مردم و کشور باشد، گفت: در انتخابات چندین رفتار مانند رأی دادن، رأی ندادن، تک رأی دادن یا رأی ندادن به شخصی که سابقه‌اش معلوم است، تغییرات شگرفی به وجود آورد.

  • ناامیدی از اصولگرا و اصلاح طلب

از سوی دیگر یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص اینکه آیا دو قطبی‌های همیشگی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب در شرایط فعلی پاسخگوی فضای انتخابات خواهند بود گفت: در این دوره بیشتر مردم به حرف احزاب گوش نمی دهند و در این انتخابات به افرادی رأی می دهند که بتوانند پاسخگوی نیازهای امروز جامعه باشند. محمد وحدتی هلان به ایسنا افزود: شاید این گونه ترسیم شود که مردم در انتظاری که از اصلاح طلب‌ها و اصول‌گرایان داشتند به اهداف خود نرسیده باشند و این احتمال را می‌دهم که در این دوره مردم به کسانی رأی دهند که قابل اعتماد آن‌ها بوده و مطمئن باشند که آن فرد می‌تواند در جامعه مشکلات را حل کند.

  • الگوی ۱۵ درصدی پاسخگو نیست

همچنین سخنگوی دولت درباره حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی نوشت: امروز نزدیک‌ترین مناسبتی که می‌‌تواند مشروعیت‌افزایی ما را محقق سازد، انتخابات مجلس شورای اسلامی است.علی ربیعی افزود: هرچه آمریکا تلاش می‌کند از خلال تحریم‌های ظالمانه رونق تولید اقتصادی را به محاق ببرد و هرچه می‌کوشد در سویه سیاسی این راهبرد ضد ایرانی، رد صلاحیت‌ها و از سوی دیگر تجلی خیابانی نارضایتی‌ها را به استثمار و استخدام اهداف خود درآورد، باید افزایش رونق حداکثری رضایت عامه را به عنوان پادگفتمان و باطل‌السحر آن کید امریکا در کار آورد و اتهام و شبح شبهه تک جناحی‌گری را از آسمان سیاست دور کرد. وی گفت:عامه مردم در روزگار ما بافتی متکثر و چند فرهنگی دارد که مسیر عبور آن به سوی خانه ملت نیز باید مفروش به قالی ایرانی با همه رشته‌ها و رنگ‌های آن باشد و نه یک مسیر ناهموار و پر دست‌انداز و مین‌گذاری شده. سخنگوی دولت نوشت:اگر طالب آن هستیم که انتخابات مجلس در آستانه نوروز شکل و شمایل یک خانه‌تکانی اساسی را به خود بگیرد باید به رضایت عامه توجه کنیم و رضای خالق را در رضای خلق بجوییم.

  • ردصلاحیت ناجوانمردانه

اما یک فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص تاکید جریان مقابل به ضرورت حضور و مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات و نامگذاری عدم مشارکت با عنوان «عدم همکاری با نظام» در انتخابات پیش‌رو گفت: این ناجوانمردانه‌ترین برخوردی است که با اصلاح‌طلب‌ها صورت می‌گیرد. اصلاح‌طلبان چگونه باید برادری خود را ثابت کنند؟ جریانی که با وجود همه نامهربانی‌ها مسئولین احزاب‌شان به صحنه آمده و حضور پیدا کرده‌اند، در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها هم اعلام کرده‌اند که قصد حضور و نقش آفرینی دارند، حال جوانمردانه نیست که کاندیداهای این جریان ردصلاحیت شود و بازهم بگویند که شما قصد همکاری ندارید.غلامرضا ظریفیان به ایلنا گفت: اصلاح طلبان در شرایط کنونی معتقدند که برای عبور از وضعیت فعلی باید مساله همبستگی ملی در حد نهایت تقویت شود، چرا که همبستگی ملی را عامل مهمی برای مواجهه با تهدیدهای بیرونی و چالش‌های درونی می‌دانند.وی گفت: اصلاح طلبان انتظار داشتند که علیرغم نامهربانی‌های صورت گرفته نسبت به این جریان، بتوانند در عرصه حضور داشته باشند تا به رفع یا کاهش شکاف‌ها و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، کمک کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه بسیاری از ردصلاحیت شدگان افرادی شناخته شده هستند که سوابق و تعلق شان به نظام و مردم را بارها ثابت کرده‌اند گفت: در شرایط فعلی جریان اصلاح‌طلبی بخش عظیمی از نیروهای شاخص خود را در انتخابات ندارد، حتی در بسیاری از شهرستان‌ها حتی یک نفر از نیروهای رده سوم یا چهارم اصلاح طلبان هم تایید نشده‌اند و در تهران هم شرایط متفاوت است، خیلی از نیروهایی که ثبت نام کرده بودند رد صلاحیت شدند. در نتیجه اکنون اصلاح‌طلبان با یک پارادوکس مواجه هستند، اینکه حضور حداکثری مردم برای نظام، رهبری و اصلاح طلبان اهمیت بسیار زیادی دارد، اما از سوی دیگر فضای فعالیت و حضور فراهم نیست.وی افزود: طبیعی است که در این شرایط در خیلی از مناطق کشور اصلاح‌طلب ها هیچ کاندیدایی ندارند که بخواهند لیست ارائه کنند، پس در آن شهرها تنها می‌توانند به مردم توصیه کنند که در انتخابات شرکت کرده و رای بدهند.

نکته ای که لازم به تعقل و درنگ است، ناکار آمدی و پاسخگو نبودن قانون است. اگر قانون به اندازه کافی برای ثبت نام محدودیت می گذاشت، امروز شاهد معضلی به نام ثبت نام بیش از 16 هزار داوطلب و ردصلاحیت 11هزار مورد نبودیم. اگر قانون برای انتخاب اصلح در همه زمینه ها محدودیت گذاشته بود، امروز شاهد ردصلاحیت گسترده ای نبودیم که بهانه به دست اپوزوسیون بدهد. نکته ای که کدخدایی بدرستی اشاره و البته انتقاد کرد، کم توجهی مجلس شورای اسلامی به اصلاح قانون انتخابات بود. نکته ای که امید می رود در فرصت باقیمانده همین مجلس یا مجلس آینده جامه عمل بپوشد.

در تماس تلفنی رییسی با فائق زیدان تاکید شد؛

 

گروه سیاسی: رئیس قوه قضائیه بر پیگرد حقوقی و همه‌جانبه جنایت آمریکایی‌ها در ترور شهید سلیمانی و همراهانش
تأکید کرد.

سید ابراهیم رئیسی در تماس تلفنی با فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق، جنایت آمریکایی‌ها در ترور دو سردار و مجاهد بزرگ ایرانی و عراقی را هولناک و غم‌انگیز خواند و با اشاره به اعتراف رسمی رژیم آمریکا به انجام این ترور، گفت: این جنایت بر خلاف همه میثاق‌ها و قوانین بین‌المللی است و مطالبه جدی مردم ایران و عراق، پیگرد حقوقی و مجازات آمران و عاملان این ترور است. رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه شهید سلیمانی و همراهانش به تصریح نخست‌وزیر عراق مهمان رسمی دولت عراق و در حال انجام یک مأموریت دیپلماتیک با رعایت همه قوانین و مقررات کشور میزبان بوده است، افزود: این اقدام آمریکایی‌ها بدون تردید، تجاوزکارانه و ناقض اصول متعدد مانند اصل ممنوعیت توسل به زور، حق حیات و حقوق افراد مورد حمایت حقوق بین‌الملل است و توجیه‌های آمریکایی‌ها برای انجام این جنایت حتی در خود جامعه آمریکا نیز مردود و مخدوش واقع شده است.

رئیسی گفت: تسلط استکبار و در رأس آن آمریکا بر محاکم بین‌المللی، موجب انصراف از دنبال کردن موضوع نمی شود. ما از جانب ملتهای ایران و عراق و تمام آزادی‌خواهان و دلبستگان جبهه مقاومت موظف هستیم خونخواهی این مجاهدان شهید را با همه توان دنبال کنیم و انتظار داریم همچنان که این پیگیری در دولت و قوه قضائیه جمهوری اسلامی آغاز شده است، دولت و دستگاه قضایی عراق نیز پیگرد حقوقی جنایت آمریکا را به صورت جامع و هماهنگ تا حصول نتیجه دنبال کنند.

در این تماس تلفنی، فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق با تأکید بر اینکه شهید سردار سلیمانی و شهید ابومهدی از قهرمانان مبارزه با تروریسم و آزادسازی مناطق اشغالی عراق از دست داعش بودند، افزود: شهید سلیمانی مهمان دولت عراق بود و همه جزئیاتی که جنابعالی درخصوص ابعاد حقوقی داخلی و بین المللی این موضوع گفتید مورد قبول ما است.آقای زیدان افزود: به جنابعالی اطمینان می‌دهم که از همان ساعات اولیه در عراق تحقیقات در این زمینه شروع و برای رسیدگی قضایی پرونده بزرگی تشکیل شده است. ما با دقت زیادی روی این موضوع متمرکز هستیم و به صورت مستمر و روزانه مراحل را دنبال می‌کنیم.

سید حسن خمینی شرط مصلحت اندیشی را تعیین کرد؛

 

گروه سیاسی: یادگار امام ضمن تأکید بر ضرورت امیدواری، تأکید کرد که همه ما باید این باور را درون خود نهادینه کنیم که ایران متعلق به همه ماست و هیچ کدام از ما به تنهایی نمی‌توانیم ادعا کنیم که این سرزمین از آن ماست.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی، پس از شنیدن گزارش‌ها و دغدغه‌های مدیران عامل «ایرنا» و «ایران» نسبت به وضعیت رسانه‌ها و کشور، در سخنانی، بر ضرورت همدلی و تقویت روحیه همکاری ملی در کشور تأکید کرد.

او به واقعیت‌هایی از دهه 60 اشاره کرد که در آن زمان، با وجود مشکلات مختلف و جنگ تحمیلی، مردم نسبت به نظام تعلق خاطر داشتند و ضمن تحمل مشکلات موجود و نداشتن توقع بالا در شرایط ویژه آن سال‌ها، از کمک به مسئولان در حوزه‌های مختلف هم دریغ نمی‌کردند. سید حسن خمینی بر همین اساس راه برون رفت از مشکلات موجود را نیز احیا و تقویت بیشتر وحدت داخلی و هم‌افزایی ملی دانست و تأکید کرد: در چنین شرایطی نه تحریم کارگر خواهد افتاد و نه تهدید. او روایات گوناگون و مثال‌های فراوانی را ذکر کرد که تأکید کند اصل باید مردم باشند و اتحاد حول آنان. یادگار امام، در ادامه به سختی‌های کار رسانه‌ای هم اشاره کرد و با بیان اینکه اعتماد به رسانه مصداق و کانال اعتماد به مردم است و اعتماد به رسانه و مردم منجر به تقویت اعتماد عمومی به حاکمیت خواهد شد، بر ضرورت امیدواری به آینده و گذر از مشکلات موجود تأکید کرد. وی گفت: اگر امید وجود نداشته باشد هیچ کاری از دست کسی بر نمی‌آید.

سیدحسن خمینی اضافه کرد: همه ما باید این باور را درون خود نهادینه کنیم که ایران متعلق به همه ماست و هیچ کدام از ما به تنهایی نمی‌توانیم ادعا کنیم که این سرزمین از آن ماست. به‌گفته او، همه مردم باید نسبت به ایران و نظام احساس تعلق خاطر داشته باشند لذا در تعیین مصالح نظام مصلحت را نباید تنگ و محدود دید بلکه باید به گونه‌ای آن را تعریف کرد که مصالح مردم و نظام همزمان در آن جای داشته باشد و تفاوتی میان این دو به وجود نیاید. او در پاسخ به دغدغه‌ها و گلایه‌های رسانه‌ای برخی از حاضران در جلسه، سخنان خود را با تأکید بر این نکته به پایان برد که «باید امیدوار بود.»

خرازی از نبود دشمن یا دوست دائمی در سیاست خارجی خبرداد؛

گروه سیاسی: دیپلمات‌ پیشین کشورمان با تاکید بر اینکه مهمترین فرد تصمیم‌گیر در عرصه سیاست خارجی مقام معظم رهبری هستند و وزارت خارجه نیز موظف است تصمیمات اتخاذ شده را اجرایی کند گفت: باید فراتر از جغرافیای سیاسی کشور در عرصه سیاست خارجی حرکت کنیم. به گزارش ایسنا، صادق خرازی گفت: در دنیایی زندگی می کنیم که قدرت های جهانی همچنان به دنبال سلطه بر ملت ها هستند و هژمونی نظام سلطه هنوز پایان نگرفته و حتی متاسفانه در برخی از مفاهیم توسعه بیشتری پیدا کرده است.

دیپلمات پیشین کشورمان گفت: عملکرد کشور در حوزه سیاست خارجی با فراز و فرودهایی مواجه بود ولی به طور کلی موفقیت نسبی در عرصه سیاست خارجی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه ما در سیاست خارجی منافع ملی دائمی داریم ولی دشمن و یا دوست دائمی نداریم، خاطرنشان کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به صورت نسبی موفقیت‌های بزرگی داشته است و اکنون این سیاست خارجی در بسیاری از ممالک الگو است و از آن به عنوان یک سیاست خارجی مستقل و تاثیرگذار که وابسته نیست و می‌تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد یاد می شود. خرازی در ارتباط با نوع نگاه تهران به کشورهای منطقه با توجه به سیاست های خصمانه برخی از آنها نسبت به ایران گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که ما کشورهایی که به صورت مستقیم با ایران در ستیز نیستند را دشمن نمی‌دانیم. وی تصریح کرد: برخی از کشورهای منطقه از جمله سعودی‌ها و اماراتی‌ها با ما دشمنی می کنند ولی این رفتارها در ادبیات سیاست خارجی ما دشمنی تلقی نمی شود بلکه ما معتقدیم که آنها بر اساس توهمات و اشتباهاتی که به آن درگیر هستند این رفتارها را انجام می دهند. سفیر پیشین ایران در فرانسه با تاکید بر اینکه ما باید با آنها مذاکره کنیم و ادامه مذاکره با آن‌ها می‌تواند راهگشا و موثر باشد، افزود: ما در این منطقه زندگی می کنیم و برادر بزرگتر محسوب می‌شویم ، بنابراین باید حق برادر بزرگتر را نیز ادا کنیم.