اجازه ورود قطعات بی‌کیفیت به خطوط تولید را نمی‌دهیم

مدیرعامل ایران خودرو گفت: اجازه ورود قطعات بی‌کیفیت به بهانه افزایش شمارگان تولید به خطوط تولید را نخواهم داد. به گزارش تجارت به نقل از ایران خودرو، «فرشاد مقیمی» در نشست با مدیران ارشد این گروه صنعتی افزود: نهضت داخلی‌سازی قطعات با جدیت دنبال می‌شود و تاکنون ۵۰ قطعه از محصولات ایران خودرو توسط سازندگان داخلی، بومی سازی شده است و این روند حتی با برداشتن تحریم‌ها تداوم خواهد داشت. وی درخصوص شفاف‌سازی در پرداخت‌ به قطعه‌سازان گفت: با ایجاد همدلی بین دو انجمن قطعه ساز، آرامش به زنجیره تامین بازگشته و قطعه‌سازان هم سهم مهمی در افزایش شمارگان تولید داشته‌اند.

 

جذب نخبگان در دستور کار وزارت صنعت

مشاور وزیر صنعت گفت: جذب ۵۰۰ نخبه برای توسعه صنایع و معادن کشور در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته است که این امر باید بین شرکت‌های بزرگ اقتصادی ادامه یابد. سیدعلی حسینی در آیین افتتاح دومین نمایشگاه و همایش بین المللی معدن در دانشگاه آزاد اسلامی افزود: جذب نخبگان و مدیریت جوان کشور باید در دستور کار تمامی شرکت ها قرار گیرد زیرا در حال رسیدن به سن پیری مدیریت هستیم و باید به جوانان اعتماد کرد و به آنان برای تقبل مسئولیت انگیزه داد . وی گفت: توجه به بخش خصوصی یکی از سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت است و این حوزه را جدی بگیریم زیرا چابکی بخش خصوصی می تواند مشکلات دولت را رفع کند.

 

سفر قائم مقام وزیر صنعت به چابهار

حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، با هدف بازدید از مناطق آسیب دیده از سیل و تامین کالاهای اساسی مورد نیاز و بازدید از اسکله و انبارهای استراتژیک چابهار بر اساس انجام مسئولیت اجتماعی وزارت صمت وارد فرودگاه کنارک شد. به گزارش شاتا، حسین مدرس خیابانی برای بازدید از مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان وارد کنارک شد و به زودی برای بازدید از مناطق سیل زده به عورکی خواهد رفت. گفتنی است وی هدف از سفر را موضوع تامین کالاهای اساسی از جمله برنج،روغن، آرد، نهاده های دامی و ... جهت مناطق آسیب دیده از سیل عنوان کرد.

رییس هیات عامل ایمیدرومطرح کرد:

گروه صنعت،‌معدن و تجارت: رییس هیات عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: امروز ۷۰ شرکت دانش‌بنیان برای قطع وابستگی به خارج و توسعه نهضت ساخت داخل ۴۰۰ ایده به این سازمان ارایه داده‌اند که رشد بیش از سه برابری نسبت به پارسال دارد.

خداداد غریب پور در دومین جشنواره ایده های ارزش آفرین (اینوماین) که به منزله نخستین رویداد ارایه نیازهای فناورانه معدن وصنایع معدنی است در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، اضافه کرد: سال گذشته تعداد ۱۳۰ ایده از سوی شرکت های دانش بنیان برای بخش معدن و صنایع معدنی ارایه شده بود.

وی یادآور شد: حلقه مفقوده کشور این موضوع است که علم ودانش به فناوری تبدیل نمی شود، زیرا «هم آفرینی ارزش» شکل نگرفته و تصور می شود که شتاب دهنده شرکت های دانش بنیان باید بخش خصوصی باشد، درحالی که این امر نادرست است و باید دولت این ماموریت را اجرایی سازد.

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: امروز این سازمان در اندیشه هم آفرینی ارزش است و در واقع ایمیدرو پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه بوده و نقش تسهیل کننده دارد.

وی اضافه کرد: طرح نیاز باید از صنعت انجام شود، دانشگاه نقش و وظیفه رفع نیاز را خواهد داشت و اکنون ۲۰ طرح تحقیقاتی در زمینه مسایل مختلف مورد نیاز صنعت تعریف شده که بیشتر آنها در زمینه مسایل زیست محیطی است.

غریب پور افزود: امروز سازمان ایمیدرو بیشتر تمرکز خود را بر روی نیازهای صنعت فولاد و محصولات مربوطه قرار داده و این امر اهمیت این بخش را آشکار می سازد.

ایران اکنون در جمع ۱۰ فولاد ساز شاخص جهان جای گرفته و انتظار می رود براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ با دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد به رده هفت فولاد ساز عمده برسد.

وی خاطرنشان ساخت: آمارهای عملکرد واحدهای بخش معدن وصنایع معدنی گویای آن است که در اغلب محصولات با مازاد تولید روبرو شده ایم، بنابراین وقت آن رسیده که بر دانش بومی تمرکز و به این سمت حرکت کنیم.

جایگاه ایران در تنوع مواد معدنی

ایران با اکتشاف ۶۸ ماده معدنی و شناسایی ذخایر بالغ بر ۶۰ میلیارد تن که حدود ۴۰ میلیارد تن آن قطعی و بقیه احتمالی است؛ به ترتیب از نظر تنوع مواد معدنی در جایگاه دهم جهان و از نظر ذخایر شناسایی شده در رتبه پانزدهم جای گرفته است.

براساس برنامه ریزی، تولید فولاد ایران امسال بالغ بر ۲۶ میلیون تن است که از این رقم حدود ۱۰ میلیون تن صادر خواهد شد.

  • واردات ۴۳میلیارد دلار کالا و فناوری به کشور در سال گذشته

در خبری دیگر معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: پارسال ۴۳ میلیارد دلار کالا و فناوری وارد کشور شد که ۱۰ میلیارد دلار مربوط به بخش صنعت، معدن و تجارت می‌شود.

«برات قبادیان» روز شنبه در دومین جشنواره ایده های ارزش آفرین (اینوماین) که به منزله نخستین رویداد ارایه نیازهای فناورانه معدن و صنایع معدنی محسوب می‌شود، در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، افزود: بررسی ها نشان می‌دهد در بین ۱۰ قلم اصلی وارداتی، هفت قلم مربوط به حوزه جهاد کشاورزی است که چهار میلیارد دلار جو و سه میلیارد دلار برنج از جمله اقلام این بخش است.

وی با بیان اینکه بخش صنعت، معدن و تجارت در بین ۱۰ قلم اصلی واردات، دو قلم دارد، اضافه کرد: یک قلم به بخش معدن و صنایع معدنی با سهم ۷۰۰ میلیون دلار، مربوط به الکترود گرافیتی می شود.

معاون آموزشی، پژوهشی و فناوری وزارت صنعت یادآور شد: بخش خودروسازی سهم ۲.۸ میلیارد دلاری از واردات را در سال گذشته داشت.

قبادیان خاطرنشان ساخت: بخش صنعت، معدن وتجارت می تواند برای استفاده از توان داخلی تا سقف ۱۰ میلیارد دلار اختصاص دهد تا به این ترتیب با تکیه بر دانش و توانمندی بومی نیاز خود را برآورده سازد.

وی یادآور شد: بررسی تاریخچه ارتباط بین صنعت و دانشگاه گویای آن است که این امر همواره به شکل رابطه ظهور و بروز داشته، اما نیاز به مشارکت بین صنعت و دانشگاه وجود دارد.

به گفته این مقام مسوول، اکنون باید زیر ساخت ها را فراهم کرد تا نهضت ساخت داخل شکل بگیرد و از شتاب لازم برخوردار شود و در وزارت صنعت این نگرش مورد تاکید قرار دارد که پاسخگویی به نیازهای آینده باید محقق شود.

وی یادآور شد: امروز از مجموع ۷۷ هزار واحد صنعتی - معدنی در سطح کشور تعداد چهار هزار بنگاه در سامانه تاپ که از نیمه دوم امسال شکل گرفته نسبت به ثبت نام برای طرح درخواست های خود اقدام کردند و آمار اکنون به هشت هزار بنگاه رسیده است.

جشنواره اینوماین که از پنج بهمن ماه در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری آغاز به کار کرده تا هفتم بهمن به کار خود ادامه می دهد و انتظار می رود تفاهم نامه هایی بین شرکت های دانش بنیان و بنگاه های مختلف بخش معدن و صنایع معدنی به منظور بومی سازی و ساخت داخل قطعات و تجهیزات مربوطه انجام شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد؛

گروه صنعت،‌معدن و تجارت: رئیس کمیسون صادرات اتاق بازرگانی اتاق ایران گفت: به شخصه موافق رایزن دولتی نیستم، این رایزن باید از بخش خصوصی و با هزینه این بخش انتخاب شود و با کمک وزارت خارجه بازاریابی در خارج را انجام دهد. البته با پیشرفته تکنولوژی، بازاریابی از حالت سنتی خارج شده و شکل‌های جدیدی پیدا کرده است. جمشید نفر در گفت‌وگو با ایلنا در مورد صادرات به 15 کشور همسایه گفت: این سیاست درستی است که با توجه به تحریم‌ها و مشکلات در مبادلات پولی گرفته شده است. شاید در حال حاضر بهترین راه، صادرات به کشورهای اطراف باشد بنابراین باید مشکلات مربوط به این حوزه را مرتفع کنیم. بیشتر صادرات ما هیچ ارتباطی با نفت ندارند و واحدهای ما ظرفیت‌های خالی زیادی دارند مثلا در کاشی و سرامیک که قیمت و کیفیت آن رقابتی است، بیش از 50 درصد ظرفیت اسمی خالی وجود دارد و اگر بتوانیم این بازارها را تسخیر کنیم، می‌توانیم این ظرفیت را پر کنیم. وی ادامه داد: بالا رفتن قیمت ارز در داخل این حسن را داشت که بسیاری از کالاها را رقابتی کند و بتوانیم صادرات را افزایش دهیم منتها نباید اشتباه کنیم و در صادرات رقابت داخلی و ارزان‌فروشی داخلی داشته باشیم که این موجب می‌شود نتوانیم بازارها را تا مدت زیادی در دست داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ساختار اقتصادی ما صادراتی نبوده نقاط ضعف زیادی دارد که باید یک به یک آنها را بررسی و راه‌حل‌های آن را پیدا کرد. برای نمونه در حال حاضر ما مشکلاتی مانند برگشت ارز و تفاوت نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد را داریم.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود نقاط مثبتی هم مشاهده می‌شود مثلا در وزارت صمت جلسات زیادی برگزار می‌شود تا تمام این مشکلات بررسی و راه‌حل‌های آن ارائه شود. ایجاد ستاد تسهیل صادرات یک نقطه مثبت است. اما آنچه بسیار تاثیرگذار است فضای سیاسی آرام است که نبود آن می‌تواند اجرای برنامه‌های اقتصادی را با مشکل روبه‌رو کند.

در نشست کمیسیون تسهیل تجارت اتاق تهران مطرح شد؛

 

گروه صنعت، معدن و تجارت: نمایندگان بخش خصوصی و هم‌چنین نمایندگان برخی دستگاه‌های دولتی مسئول در امر تجارت خارجی، با بیان دیدگاه‌های خود و تاکید بر تبعات منفی الزامی شدن ثبت سفارش در ورود موقت کالا، این پیشنهاد را به شورای عالی صادرات دادند که ورود موقت کالا به منظور صادرات، هم‌چنان به روال قبل باقی بماند تا تولید و صادرات از این مساله زیان نبیند، این پیشنهاد بخش خصوصی درحالی است که بانک مرکزی ثبت سفارش ورود موقت و تعیین منشا ارز آن را خواستار شده است.

بررسی «راهکارهای رفع مشکلات ورود موقت» محور دوازدهمین گردهمایی اعضای کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران بود. به گفته محمدلاهوتی، رییس این کمیسیون، موضوع ورود موقت و مشکلات آن به منظور جمع‌بندی نظرات فعالان اقتصادی حول این موضوع و طرح آن در شورای عالی صادرات در دستورکار این نشست قرار گرفت. بر اساس آنچه در این کمیسیون مطرح شد، بانک مرکزی در نظر دارد، واردکنندگان را به «ثبت سفارش» برای ورود موقت ملزم کند. حال آنکه به زعم فعالان اقتصادی، این محدودیت به زیان تولید منتهی خواهد شد.

محمد لاهوتی در آغاز نشست کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران با اشاره به اینکه رئیس سازمان توسعه تجارت، اخذ نظرات تشکل‌ها در مورد مسایل مربوط به ورود موقت را به اتاق واگذار کرده است، گفت: تاکنون دو پیش‌جلسه برای مباحث قابل طرح در شورای عالی صادرات برگزار شده که این دو نشست به جمع‌بندی مشخصی نرسیده است. در نتیجه این نشست کمیسیون برای حصول نظر نهایی بخش خصوصی در خصوص ورود موقت و ارائه آن به شورای عالی صادرات برگزار شده است.

سرمقاله

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

" اخیراً یک نظرسنجی که توسط یک دستگاه دولتی به منظور ارزیابی تأثیر عوامل مختلف در میزان مشارکت در انتخابات انجام شده، نشان می‌دهد بالاترین تأثیر در مشارکت مردم را «وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم» با ۴۷ درصد دارد و عوامل دیگر مانند «وعده‌هایی که مسئولان می‌دهند و عمل نمی‌کنند»...و «بدرفتاری‌هایی که برخی مسئولان دارند» نیز بالاترین تأثیرها را دارد، اما «بررسی صلاحیت‌ها» (نظارت استصوابی) فقط و فقط چهار دهم درصد تأثیر را نشان می‌دهد" این جملات بخشی از اظهارات کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در توجیه ردصلاحیت ها و تاثیرات ناچیز آن بر مشارکت مردمی بود. اگرچه این اظهارات می تواند در دفاع از عملکرد شورای نگهبان موثر باشد، اما مانند تیغ دو دمی است که آینده انتخابات را تیره توصیف می کند. اگر وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم 47 درصد بر حضور مردم پای صندوق های رای تاثیر داشته باشد شک نکنیم که تا بدین جا 47 درصد ریزش آرا را خواهیم داشت. آشفته بازاری که اقتصاد و به تبعیت آن معیشت مردم را هدف گرفته، باعث شده تا بنابر اعتراف مرکز آمار و بانک مرکزی میزان تورم بالای 40 درصد باشد و این در حالی است که حداقل دستمزد نیروی کار و حقوق بازنشستگان از یک میلیون و 500 هزار تومان عبور نمی کند. با نگاهی به آمارهای سازمان تامین اجتماعی، بیش از 70 درصد بیمه شدگان حق بیمه ای مطابق حداقل دستمزد می پردازند و نزدیک به 60 درصد بازنشستگان نیز حداقل بگیر هستند. اگر به این افراد آمار بیکاری 11 درصدی را نیز اضافه کنیم، آنگاه متوجه می شویم که نارضایتی از وضعیت اقتصادی تا چه اندازه وحشتناک است که در این صورت باید با 47 درصد رای دهندگان خداحافظی کنیم. بخش دیگری از اظهارات کدخدایی به وعده های عمل نشده مسوولان مربوط می شود که در این صورت نیز مسوولان ید طولایی دارند. بیش از 800 هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ زنی که نیمه کاره رها شده می تواند بیانگر تنها بخشی از وعده ای بر زمین مانده مسولان باشد که اگر بخواهیم وعده های رویایی مسوولان را نیز که هرگز از مرحله حرف فراتر نرفته به آن اضافه کنیم، رقم وحشتناکی به دست می آید که در باور کمتر کسی می گنجد. اگر این بخش را نیز 20 درصد در نظر بگیریم، تاکنون 67 درصد رای دهندگان بایستی با صندوق های رای خداحافظی کنند و بخش سوم اظهارات کدخدایی یعنی "بدرفتاری‌هایی که برخی مسئولان دارند" نیز تیر آخر را شلیک می کند. کافی است به آمارهایی که در خصوص رضایت ارباب رجوع در ادارات می شود توجه کنیم تا مشخص شود که مردم تا چه اندازه دل پرخونی از بدرفتاری ها دارند. ناگفته پیداست که مردم ایران غیر قابل پیش بینی ترین مردم جهان هستند. مردمی که با هیچ معادله ای جور در نمی آیند. سابقه وتجربه نشان داده مردم ایران در بدترین شرایط اقتصادی با صندوق های رای قهر نکرده اند و همین استقبال باعث شوک تحلیل گران شده است. اگر واقع بین باشیم، نگاه مردم به انتخابات یک نگاه ملی است و هنگامی که قرار به انتخاب باشد، منافع ملی بر همه چیز حتی بازی های جناحی ارجحیت دارد. اما نکته ای که باقی می ماند، تاثیر 4 دهم درصدی نظارت استصوابی بر آرای مردم است. سوالی که کدخدایی باید پاسخ دهد این است که وقتی بیش از 16 هزار نفر در انتخابات ثبت نام می کنند و بیش از 11 هزار نفر رد صلاحیت می شوند و بدتر اینکه 90 نفر از نمایندگان مجلس به اتهام مشکلات مالی رد صلاحیت شده اند، آیا باز هم می توان پذیرفت که عدم استقبال انتخابات به دلیل نظارت استصوابی ناچیز باشد؟ وقتی در برخی حوزه های انتخابیه اعلام می شود تعداد داوطلبان یک طیف به اندازه ای نیست که لیست بدهند، آیا باز هم می توان نظارت استصوابی را ناچیز دانست؟

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

تبعات و آثار منفی سیل اخیر سیستان و بلوچستان و هرمزگان با وجود تلاش هایی که شده است حالا حالاها ادامه دارد. همان موقع حسن روحانی رییس جمهور به گلایه هآی یک هموطن بلوچ پاسخی مهرآمیز و البته همراه با عذرخواهی داد. حسن روحانی در جوابیه خود به مرد میانسال بلوچ گفته است: «از مشکلات‌‌تان- از وضع نامناسب راهها و..آب آشامیدنی گرفته تا فقر و محرومیت- آگاهم و به احترام شما مردم صبور و رنج‌کشیده تمام‌قد می‌ایستم ... از اینکه هنوز نتوانسته‌ایم گَردِ محرومیتِ نشسته طی سالیان دراز را از چهره زیبای این استان بزداییم متاسف و شرمنده شما مردم دوست‌داشتنی هستم». در این ارتباط ذکر چند نکته لازم به نظر می رسد. اول این که هدف از انتشار جوابیه رییس جمهور در رسانه ها در آن مقطع به خوبی معلوم نیست، چه اینکه او از یک روحیه معمولا انعطاف ناپذیر برخوردار است و طی 6 سال گذشته که در مقام رییس دولت های دهم و یازدهم انجام وظیفه کرده است اعتراف هایی از این دست از او کم سابقه به نظر می رسد.آیا اعتراف و عذر تقصیر در نزد مسئولان نظام دارد به یک رویه تبدیل می شود؟ امری که طی چهل سال گذشته کمتر اتفاق می افتاد و حالا کم کم دارد باب می شود؛ مرداد ماه گذشته اسحاق جهانگیری به خاطر سختی معیشت مردم از آنان عذرخواست. چندی پیش نیز مقامات سپاه بابت شلیک سهوی موشک به هواپیمای اوکراینی و حالا هم حسن روحانی بابت محرومیت های بی پایان مردم نجیب و رنج کشیده سیستان و بلوچستان. مورد بعد اینکه نباید محرومیت ها و عقب ماندگی ها و رنج های شهروندان سیستان و بلوچستانی و دیگر مناطق محروم کشور را صرفا مربوط به این همین 6 سال دوره ریاست جمهوری حسن روحانی دانست، این روال و فرایندی است که از بعد از انقلاب شروع شده است و با وجود تلاش هایی که صورت می گیرد هنوز هم ادامه دارد و سر کوتاه آمدن ندارد. نکته نهایی اینکه در همین جوابیه حسن روحانی به آن شهروند بلوچ آمده است: « در کنارتان ایستاده‌ام، نه فقط برای عبور از بحران سیل، که ان شاالله تا زمان رفع همه مشکلات و آبادانی کامل این دیار. هموطن عزیزم؛ من رئیس‌جمهور همه مردم ایرانم و به تک تک شما از جنوبی‌ترین نقطه تا شمالی‌ترین نقطه ایران عزیز عشق می‌ورزم». خدا کند حسن روحانی با استناد به همین یک نکته در فرصت باقیمانده تا آنجا که می تواند به جبران گذشته برخیزد و برای زدودن گرد فقر و محرومیت از چهره مناطق محروم کشور تلاش کند. هرچند که به نظر نمی آید تحولی در این خصوص ایجاد شود. روحانی را هم که این روزها دیده اید که از هر فرصتی برای پاسخگویی به همین انتقادها و همینطور پاسخ به آمریکا و ترامپ و اروپا استفاده می کند و به نظر می آید کمتر به کار اصلی اش که تمشیت امور جامعه است برسد. به همایش کشاورزی دعوت می شود سیلی و مشت دندان شکن حواله ترامپ می کند، به همایش استاندارد دعوت می شود همینطور، به همایش ثبت احوال همینطور. اصلا کارگزاران و مدیران آنقدر که برای پاسخگویی به منتقدان داخلی و خارجی وقت می گذارند برای کارهای اصلی شان وقت نمی گذارند و گرنه روزگار ما و کشور این نبود که می بینیم. خلاصه اینکه عذرخواهی روحانی از آن هم وطن بلوچ هرچند یک اعتراف دیرهنگام به شمار می رود با این حال شاید بتوان آن را نقطه آغازینی برای اصلاح گذشته به حساب آورد.