هوشمندسازی جایگاه‌های CNG تا یک ماه آینده

رئیس هیات مدیره انجمن CNG کشور با اشاره به همکاری شهرداری در توسعه جایگاه‌ها از اجرای طرح هوشمندسازی تا یک ماه آینده خبر داد.اردشیر دادرس در گفتگو با خبرخودرو در خصوص اعطای وام 5 میلیون تومانی برای دوگانه سوز کردن خودروهای شخصی اظهار داشت: این طرح فقط یک پیشنهاد است که مطرح شده و در حال حاضر اجرایی نشده است که امیدواریم با همکاری موثر بانک‌ها شاهد توسعه ناوگان حمل و نقل گازسوز در کشور باشیم.وی در خصوص علت تعویق طرح هوشمندسازی جایگاه‌ها گفت: فراخوان‌های لازم در خصوص اجرای این طرح داده شده و شناسایی شرکت‌های هوشمندساز در دستور کار قرار دارد و احتمالا تا یک ماه آینده تعیین تکلیف می‌شود.

 

تا ۱۰ روز دیگر صرفه‌جویی کنید

سخنگوی شرکت ملی گاز گفت: پیک مصرف گاز یک هفته تا ۱۰روز دیگر ادامه خواهد داشت لذا از مردم تقاضا داریم که در این مدت در میزان مصرف صرفه‌جویی داشته باشند تا روند سوخت‌رسانی دچار مشکل نشود. محمد عسگری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که میزان مصرف گاز نسبت به چند روز پیش تقریبا کاهش پیدا کرده است اظهار کرد: اکنون ۵۷۴ میلیون متر مکعب در روز گاز مصرف می‌شود که می‌توان این عدد را تا حد قابل توجهی کاهش داد.وی درباره وضعیت تامین گاز صنایع و نیروگاه‌ها گفت: وزارت نفت موظف است سوخت این دو بخش را تامین کند و برای این مسئله نیز اقدامات لازم را انجام داده است.

 

خاموشی یک لامپ اضافه معادل تولید یک نیروگاه اتمی

سخنگوی صنعت برق گفت: اگر هر خانوار یک لامپ اضافی را خاموش کند، هزار مگاوات معادل یک نیروگاه اتمی تولید برق صرفه جویی صورت می‌گیرد.به گزارش میزان، مصطفی رجبی مشهدی، با اشاره به وضعیت تولید برق در کشور اظهار کرد:ظرفیت تولید برق در کشور به ۸۲ هزار مگاوات رسیده و ۹۰ درصد برق نیز در نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود که خوراک عمده این نیروگاه‌ها گاز و در صورت کمبود از سایر سوخت‌ها استفاده می‌شود.سخنگوی صنعت برق بیان کرد: با مجوز شورای اقتصاد در گام نخست یک میلیون دستگاه کولرگازی فرسوده در مناطق گرم کشور تعویض می‌شود و در صورت اجرای آن دیگر نیازی به ساخت ۲ هزار مگاوات نیروگاه جدید نخواهیم داشت.

حذف سهمیه سوخت تاکسی‌های
فاقد پروانه از اول اسفند

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور از حذف سهمیه سوخت تاکسی‌های فاقد پروانه از اول اسفند خبر داد.مرتضی ضامنی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهارکرد: هیئت وزیران طی مصوبه‌ای به مجموعه وزارت کشور تکلیف کرده تا تاکسی‌های غیر فعال به خصوص در کلان شهرها را شناسایی کند و پیرو این مصوبه اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، سامانه جامع ناوگان تاکسیرانی را راه‌اندازی کرد تا فرایند صدور پروانه‌ در شهرهای مختلف به صورت برخط در این سامانه گزارش شود.وی گفت: با توجه به اجرای طرح سهمیه بندی سوخت و اهداف تعریف شده در این طرح مبنی بر ارائه سهمیه سوخت به ناوگان فعال در حوزه حمل و نقل عمومی شهری، به منظور جلوگیری از تضییع حقوق رانندگان فعال در این حوزه، طرح حذف سهمیه سوخت ناوگان فاقد پروانه به کار گروه مربوطه داده شد و این پیشنهاد به تصویب کارگروه رسید.

افزایش اعتبارات لایروبی رودخانه‌ها و سدسازی
در لایحه بودجه ۹۹

وزیر نیرو از افزایش اعتبارات موردنیاز لایروبی رودخانه‌ها و سدسازی در لایحه بودجه ۹۹ خبر داد و گفت:اگرچه در حال حاضر طرح‌های مربوط به لایروبی رودخانه‌ها آماده شده اما اجرای آن متناسب با اعتبارات در نظر گرفته شده است در واقع وزارت نیرو به میزان تخصیص اعتبار می‌تواند لایروبی رودخانه‌ها را اجرایی کند.رضا اردکانیان در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه لایروبی رودخانه‌ها به منابع مالی نیاز دارد، افزود: پس از سیل‌های ابتدای سال جاری به لایروبی رودخانه‌ها توجه بیشتری شد و اعتبارات برای اجرای پروژه‌های این حوزه افزایش یافت.وی با بیان اینکه سیل اخیر استان سیستان و بلوچستان یکی از بی سابقه ترین سیل‌ها بود، اضافه کرد: از آنجا که مجموع بارش‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون 45 برابرِ سال گذشته بود حتی اگر 5 سد موجود در استان سیستان و بلوچستان نیز خالی بودند، پر و سر ریز می‌شدند.

لزوم پیگیری مستمر مشکلات صنایع پایین دستی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: مشکلات و چالش های صنایع پایین دستی پتروشیمی باید بطور مستمر پیگیری شود تا تولید پایدارصنایع تکمیلی تداوم داشته باشد.به گزارش نیپنا، بهزاد محمدی دردیدار با جمعی از مدیران عامل بنگاه های تولیدی فعال درصنایع پایین دستی پتروشیمی با تاکید برحمایت NPC از صنایع پایین دستی در راستای تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات نهایی گفت: دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی به دنبال تسهیل فعالیت های تولیدکنندگان است.وی افزود: باید زمینه را برای تولید مستمر صنایع پایین دستی فراهم کرد و مجتمع های پتروشیمی خوراک مورد نیاز را با بالاترین کیفیت و با توجه به شرایط بازار و عرضه و تقاضا در موعد مقرر برای شرکت های فعال در بخش پایین دستی تامین کنند .

زنگنه در واکنش خروج کامل چینی ها و فرانسوی ها مطرح کرد؛

گروه انرژی: چيني‌ها از 10 سال گذشته تاکنون استراتژی محتاطانه‌ای را با ایران دنبال کردند. در واقع این رویکرد از اواخر سال 1388 آغاز شد. در آن زمان شرکت دولتی نفت چین، در قرارداد دو و نیم میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری در میدان نفتی آزادگان حضور داشت اما آنها به رغم اخذ امتیازات ویژه از دولت ایران شروع به کند کردن کار و بهانه‌تراشی کردند. این مدل رفتار موجب شد، شرکت ملی نفت ایران نیز این قرارداد را ملغا کند. بنابراین سیاست عقب‌گرد چین از همان زمان آشکار شده بود. به طور قطع مشکل این نبود که آنها توان انجام کار را نداشتند بلکه همانند بسیاری از کشورهای دیگر سیگنال قطع ارتباط با ایران را دریافت کرده بودند.مجدداً و پس از خروج توتال از قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی در سال 97، مقرر شد چيني‌ها همکاری جدیدی با ایران داشته باشند و در واقع جایگزین شرکت توتال فرانسه شوند، به رغم مذاکرات اولیه‌ای که صورت گرفته بود، بار دیگر پا پس کشیدند. به طور کلی استراتژی چین در قبال ایران و کشورهایی که ممکن است چالش جدی با ایالات متحده آمریکا داشته باشند محتاطانه است.در این باره بیژن نامدار زنگنه با بیان اینکه شرکت سی.ان.پی.سی و توتال کاملا از قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی خارج شدند، از آغاز به کار شرکت پتروپارس برای توسعه این فاز خبر داد. بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به آخرین وضعیت توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی، گفت: اگرچه "شرکت پتروپارس" از قبل برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی همراهِ شرکت توتال فرانسه و شرکت سی.ان.پی.سی چین بود اما اکنون با خارج شدن دو شرکت دیگر از قرارداد، پتروپارس کاملا جای آن‌ها را گرفته و توسعه واحد اول فاز 11 پارس جنوبی به این شرکت محول شده است.

  • پتروپارس فقط امکان توسعه واحد اول فاز 11 پارس جنوبی را دارد

وی با بیان اینکه شرکت پتروپارس فقط امکان توسعه واحد اول فاز 11 پارس جنوبی را دارد (که کار تولید گاز ، همچون مابقی فازها را انجام می‌دهد)، افزود: فعلا به لحاظ تکنولوژیک و طراحی، امکان توسعه واحد دوم این میدان گازی توسط پتروپارس وجود ندارد.

وزیر نفت اضافه کرد: شرکت پتروپارس کار خود را آغاز کرده و در حال انعقاد قرارداد برای "اصلاح جکت" و "تامین کالاهای اساسی به منظور حفاری چاه‌ها" هستند.

  • تدابیر ضربتی وزیر نفت برای افزایش تولید گاز از پارس جنوبی

همچنین سید شمس‌الدین موسوی چاشمی عضو انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران در تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح ساخت پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی، با بیان اینکه هم‌اکنون پیشرفت ساخت این پالایشگاه به حدود ۸۶درصد رسیده است، پیش‌بینی کرد که نخستین ردیف شیرین‌سازی گاز این پالایشگاه، تا پیش از پایان نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری برسد.

این عضو کنسرسیوم طرح توسعه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی با اعلام اینکه هم‌اکنون سه سکوی دریایی این فاز مشترک هر یک با ظرفیت تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز (معادل ۱۴.۵ میلیون مترمکعب) در خلیج‌فارس نصب و راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: امسال با دستور وزیر نفت به‌منظور افزایش ظرفیت تولید گاز شیرین کشور برای زمستان جاری، ساخت یک خط لوله ۳۲ اینچی به طول تقریبی ۵.۵ کیلومتر برای انتقال گاز ترش سکوی ۱۴بی به فاز ۱۲ پارس جنوبی در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه خط لوله واصل سکوی 14B به فاز ۱۲ پارس جنوبی در مدت زمان حدود پنج ماه ساخته شد و به بهره‌برداری رسید، بیان کرد: هم‌اکنون روزانه ۱۴.۵ میلیون مترمکعب گاز تولیدی سکوی 14B به فاز ۱۲ پارس جنوبی انتقال داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت پایندان ادامه داد: با بهره‌برداری از خط لوله واصل سکوی 14B به فاز ۱۲ پارس جنوبی، افزون‌بر افزایش تولید و تزریق گاز به شبکه سراسری، بخشی از اُفت تولید گاز چاه‌های فاز ۱۲ پارس جنوبی هم جبران شده است.

وی همچنین درباره دومین دستور کلیدی وزیر نفت برای شتاب‌بخشی به ساخت پالایشگاه ساحلی فاز ۱۴ پارس‌جنوبی، توضیح داد: در این راستا، با تمهیدهای ویژه وزیر نفت و با هماهنگی‌های شرکت نفت و گاز پارس، خرید بخشی از کالا و تجهیزات واحدهای فرآیندی پالایشگاه در رویکرد جدید با مسئولیت پایندان اجرایی شده است و پیش‌بینی می‌شود در نتیجه این اقدام و با برطرف کردن برخی از موانع اجرایی، زمینه شتاب‌بخشی در بهره‌برداری از نخستین ردیف شیرین‌سازی گاز پالایشگاه فاز ۱۴ فراهم شود.

موسوی با تشریح پیشینه فعالیت شرکت پایندان در واحدهای پالایشی طرح‌های توسعه فازهای ۱۳، ۱۵و۱۶، ۱۷و۱۸ و ۲۲تا۲۴ پارس جنوبی، تأکید کرد: همچنین تاکنون افزون‌بر ۷۰درصد ساخت اسکلت فلزی و استراکچرهای فولادی فازهای مختلف پارس جنوبی از سوی شرکت پایندان و در کارخانه ساخت سازه‌های فلزی این مجموعه انجام شده است.

وی یادآور شد: «کارخانه ساخت سازه‌های فلزی» شرکت پایندان واقع در منطقه خوزی در نزدیکی وراوی، به‌طور اختصاصی کار ساخت اسکلت فلزی و سازه‌های فولادی را انجام می‌دهد و ۱۰۰درصد نیروی انسانی فعال در این کارخانه، بومی مناطق پیرامونی آن هستند.

رییس مرکز ملی فرش ایران با بیان این که در صنعت فرش دچار خود تحریمی هستیم، گفت: برنامه ریزی برای افزایش صادرات فرش ایران به کشور‌های منطقه در دستور کار قرار دارد.به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، فرحناز رافع اظهار داشت: در روزگاری ۲۰ شرکت از سراسر جهان برای برند سازی، تجارت و فروش به استان مرکزی سفر می‌کردند تا فرش ساروق، فراهان و دیگر نقاط این مرز و بوم را به اقصی نقاط جهان معرفی کنند.وی ادامه داد: در حال حاظر صنعت فرش ایران در تحریم جهانی نیست بلکه در خود تحریمی ما قرار گرفته است.رافع ادامه داد: در صدد هستیم، صادرات کشور در این حوزه به کشورهای همسایه تا سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کند.وی اظهار کرد: تولید فرش دستباف به ایجاد اشتغال فراوان در کشور کمک می‌کند و همچنین با ارزش افزوده بالایی در مقایسه با سایر صنایع برخوردار است.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه حدود ۸۰۰ قطعه پرنده مهاجر در منطقه میانکاله تلف شده‌اند، گفت: در آزمایشات انجام شده، موردی از ابتلا به آنفلوانزای فوق‌حاد در این پرندگان مشاهده نشد.علیرضا رفیعی‌پور در گفتگو با مهر، اضافه کرد: طبق دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، اکیپ‌های بهداشتی سریعاً به این منطقه اعزام شده و اقدامات لازم را انجام دادند.وی با اشاره به اینکه تمامی پرندگان تلف‌شده، توسط اکیپ‌های مذکور دفن بهداشتی شده‌اند، افزود: اگر این پرندگان دفن نمی‌شدند، مشکلات زیادی بوجود می‌آمد و ممکن بود اشاعه دهنده بیماری باشند.وی با اشاره به اینکه آزمایشات و بررسی‌های دیگری در این زمینه انجام شده است، افزود: همکاران ما بر روی عوامل دیگر و سایر بیماری‌های احتمالی کار کرده و این موارد را بررسی می‌کنند؛ اما چون تاکنون موردی قطعی نشده است نمی‌توانیم اظهارنظری در این زمینه صورت دهیم.

پیشرفت ۹۵ درصدی طرح بهره‌برداری
از آب‌های غرب و شمالغرب کشور

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: طرح بهره‌برداری از آب‌های غرب و شمالغرب کشور در شبکه‌های برقی بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و معطل تخصیص آب از سوی وزارت نیرو هستیم.به گزارش ایلنا، محمدجواد صالحی‌نژاد هدف این طرح را مهار آبهای خروجی از مرزهای کشور عنوان کردوافزود: علاوه برآن جلوگیری از مهاجرت، افزایش بهره‌وری، افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاوری، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کشت‌های گلخانه‌ای و توسعه پایدار بخش کشاورزی از دیگر اهداف اجرای این طرح است.وی با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح 7 میلیارد متر مکعب آب مرزی مدیریت می‌شود، افزود: هدف اولیه کنترل همه این 7 میلیارد متر مکعب آب مرزی بود اما در نهایت 5.6 میلیارد متر مکعب مهار آب‌های مرزی نهایی شد.صالحی‌نژاد میزان آب اختصاص یافته به بخش کشاورزی در این طرح را 1.8 میلیارد متر مکعب اعلام کرد.

وعده توقف واردات آفت‌کش‌ها
در صورت موفقیت تولید داخل

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: به منظور حمایت از تولید داخل، چنانچه تولید کنندگان موفق به تولید ماده موثره (تکنیکال) هریک از آفت کش‌ها شوند، از واردات نمونه خارجی آن سم جلوگیری خواهد شد.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: تنوع بخشی به سبد آفت کش‌های کشور و حرکت به سوی جایگزینی سموم پر خطر با سموم کم خطر و بیولوژیک به جای سموم پرخطر، از اولویت‌های سازمان حفظ نباتات است.محمدرضا درگاهی با بیان این مطلب، گفت: به منظور حمایت از تولید داخل، چنانچه تولید کنندگان موفق به تولید ماده موثره (تکنیکال) هریک از آفت کش‌ها شوند، از واردات نمونه خارجی آن سم جلوگیری خواهد شد.

قیمت مرغ سقوط کرد

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: قیمت هر کیلو مرغ زنده در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است.مهدی یوسف‌خانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش ۳۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۱۵۰ تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان، توزیع درب واحد‌های صنفی ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان و خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است.

رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی تشریح کرد؛

 

گروه اصناف: رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی، صنعت غذا را در چرخه اقتصادی کشور با اهمیت برشمرد و گفت: ایجاد ناامنی در صنعت غذا ضربه به اقتصاد، تولید و اشتغال کشور است.

مهدی کریمی تفرشی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بیش از ۱۰ درصد از ارزش افزوده بخش صنعت کشور از تولیدات صنعت غذای کشور تامین می‌شود، افزود: در سال ۹۷ صادرات محصولات تبدیلی کشاورزی و مواد غذایی ایران به ۵.۵ میلیارد دلار رسید که با وجود تحریم های شدید علیه ایران این رقم قابل توجهی است.

وی اظهارداشت: صنایع غذایی با بیش از دو هزار و ۵۰۰ کارگاه تولیدی در بین ۱۳ هزار کارگاه صنعتی با ۱۰ نفر کارگر و بیشتر، بزرگترین صنعت کشور از لحاظ تعداد، ارزش افزوده و میزان اشتغال‌زایی محسوب می‌شود.

کریمی با اشاره به اینکه صنایع غذایی ۱۶.۸ درصد از کل اشتغال صنعتی کشور را از آن خود کرده است، تصریح کرد: در صورت حمایت کافی، این بخش امکان توسعه اشتغال در اقتصاد کشور را بیش از سایر بخش‌های صنعتی خواهد داشت.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران تصریح کرد: بر اساس افق ۱۴۰۴ ایران باید میزان تولید محصولات کشاورزی را به ۳۰۰ هزار تن برساند، بنابراین این صنعت نقش تعیین کننده ای در توسعه اقتصادی کشور بویژه در شرایط حساس و استراتژیک فعلی ایران ایفا می کند.

وی ادامه داد: بدون شک بدلیل حساسیت و اهمیت این صنعت در سلامتی مردم دستگاه‌های نظارتی مرتبط ملزم به کنترل و پایش و نظارت دقیق بر رعایت نکات ایمنی و استانداردها و ضوابط و مقررات در محصولات غذایی هستند، که این مساله، همواره نگاه ویژه ای از سوی کارشناسان و متخصصان دستگاه‌های ذیربط بر تولیدات این صنعت متمرکز بوده است.

کریمی اضافه کرد: اتهامات بی اساس و غیرکارشناسانه و بدون مستندات کافی بویژه در ماه‌های اخیر نه تنها در راستای کمک به سلامت، امنیت غذایی و رشد این صنعت نبوده، بلکه به نوعی به بدبینی و سلب اعتماد از مردم و کاهش مصرف اقلام ضروری غذایی در جامعه منجر شده است.وی گفت: صنعت لبنیات یکی از صنایعی است که به تازگی پس از موضوع کیک های آلوده مورد هجمه در کشور قرار گرفته است.

به گفته کریمی، آفلاتوکسین یک سم غذایی طبیعی است که از طریق مواد غذایی آلوده مانند شیر، تخم مرغ، لبنیات می تواند به بدن انسان منتقل شود و سرطان زاست.

وی ادامه داد: با کنترل و پایش شدید سازمان غذا و دارو و استاندارد در سال‌های اخیر میزان آلودگی محصولات غذایی به این سم در کشور ما بشدت کاهش یافته است به طوری که آمار اداره کل غذا و دارو کمتر از ۳.۵ درصد آلودگی را نشان می‌دهد در حالی که در بسیاری از کشورهای همسایه و کشورهای دیگر میزان آلودگی بسیار بالاتر است.

کریمی ادامه داد: ضمن اینکه احتمال وجود این سم به طور عمده در محصولات غذایی و لبنی غیرپاستوریزه بیشتر است که مردم باید این نکته را به دقت مورد توجه قرار دهند.

نایب رییس هیات مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران گفت: مساله کیک های آلوده که تعمدی بودن جاگذاری قرص ها با هدف ضربه زدن به صنعت غذا کاملا مشهود بود و به اثبات رسید یکی دیگر از اقدامات خرابکارانه در جهت تخریب صنعت خوشنام و موفق غذای کشور بود.

وی براین باور است که موضوع، فراتر از دشمنی با صنعت غذا بلکه به نوعی اقدام خصمانه علیه یک صنعت متمایز تعیین کننده در رشد اقتصادی کشور و متعاقبا ضربه به اقتصاد، اشتغال و تولید و اصل مهم اقتصاد مقاومتی در شرایطی به شمار می رود که کشور بیش از هر زمان دیگری به رشد اقتصاد غیرنفتی و حضور موفق در بازارهای جهانی نیازمند است.

کریمی افزود: تبلیغات سوئی که متاسفانه بدون مستندات کافی صنعت غذا و بویژه صنعت لبنیات را در کشور مورد هجمه و کم‌لطفی قرار می دهند بدون شک به اعتماد مردم لطمه وارد کرده و مردم را از مصرف محصولات مغذی ضروری مانند شیر و لبنیات که سرانه مصرف آنها در کشور ما بسیار پایین تر از شاخص جهانی است، محروم می کند.

وی با بیان اینکه اینگونه تبلیغات منفی در شرایط اقتصادی فعلی نوعی ضربه به تولید داخلی و ملی و برخلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: به علاوه به اشتغال و کارآفرینی و چرخه صنعت و تولید در کشور ضربه وارد کرده و از سوی دیگر جایگاه محصولات ایرانی را در بازاهای جهانی به مخاطره می اندازد.

کریمی تصریح کرد: بنابراین صادرات غیرنفتی که در شرایط فعلی به شدت به رشد و توسعه نیازمند است آسیب های جبران ناپذیری خواهد دید. رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی گفت: صنعت و تولید کشور در شرایط حساس اقتصادی نیازمند توجه و حمایت همه آحاد جامعه، سازمان ها و دستگاه‌های مختلف کشور است که می تواند موجب رونق صنعت غذا و توسعه صادرات غیرنفتی و به طبع رشد و توسعه اقتصادی کشور شود.

رییس مرکز نوغانداری کشور گفت: به منظور حمایت از تولید داخلی، نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم، امسال به شورای اقتصاد ۳۶ هزار تومان پیشنهاد شده که نسبت به پارسال ۱۵ هزار تومان افزایش دارد.عدیل سروی در گفت و گو با ایرنا افزود: نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم توسط دولت در سال گذشته ۲۱ هزارو ۹۰۶ تومان بود، اما به دلیل بالا بودن قیمت این محصول در بازار، دولت نتوانست خریدی انجام دهد.وی، اظهارداشت: براساس افزایش هزینه های تمام شده تولید و نرخ تورم نیاز بود قیمت خرید تضمینی پیله تر ابریشم برای هر کیلوگرم ۳۹ هزارو ۹۰۰ تومان پیشنهاد شود.وی از همکاری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برای خرید توافقی پیله تر ابریشم در استان های گیلان و گلستان خبرداد و گفت: این اقدام تاثیر خوبی در ثبات بازار و حمایت از نوغانداران داشته است.