رییس قوه قضاییه؛

گروه سیاسی: آیت الله رییسی به دادستان‎ها دستور داد به هیچ عنوان به محتکران و اخلالگران در نظام عرضه کالاهای پزشکی رحم نکنند و با آنها برخورد عبرت‎آموز داشته باشند تا همه بدانند دستگاه قضایی سلامت و امنیت مردم را با هیچ چیزی معامله نمی‎کند.

آیت‎الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با تقدیر از زحمات دست‎اندرکاران حوزه بهداشت و درمان در مقابله با ویروس کرونا، اظهار داشت: توجه به مقوله بهداشت در برخورد با ویروس منحوس کرونا و درمان افراد مبتلا به آن برای کشور یک ضرورت است و همه باید از نظر کارشناسی پزشکان تبعیت کنند.

  • همکاری با مجاهدان عرصه درمان

رئیس قوه قضائیه با بیان این‎که دست‎اندرکاران حوزه بهداشت و درمان با مجاهدت و ازخودگذشتگی شبانه روز برای برخورد با ویروس کرونا و تضمین سلامت جامعه تلاش می‎کنند، تصریح کرد: ما هم در دستگاه قضایی وظیفه خود می‎دانیم که در همه بخش‎ها با مجاهدان عرصه بهداشت و درمان همکاری داشته باشیم تا هر چه زودتر با یک همدلی جمعی شاهد کاهش مشکلات این ویروس و رفاه و سلامت جامعه باشیم.رئیسی با دسته‎بندی جریانات و گروه‎هایی که دنبال سوءاستفاده از وضعیت به وجود آمده هستند، اظهار داشت: دشمنان تلاش کردند با بحرانی جلوه دادن جامعه و دروغ‎پردازی و بسیج رسانه‎هایشان نهایت استفاده را از شیوع ویروس کرونا برای التهاب‎آفرینی در کشورمان ببرند و با این کار دشمنی خود را بیش از پیش نشان دادند.

اظطراب آفرینی بهداشتی

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: گاهی می‎بینیم که این رسانه‎ها برای اضطراب‎آفرینی در جامعه، در کنار انتشار یک یا دو خبر از کشورهای دیگر که کانون شیوع ویروس یا درگیر آن هستند، با تجمیع و انتشار قریب به 30 خبر درباره ایران در یک مقطع خبری تلاش می‎کنند نوعی دلهره بین مردم ما ایجاد کنند.آیت‎الله رئیسی گروه دوم را شایعه‎سازان و شایعه‎پراکنان دانست که با بزرگ‎نمایی اخبار و خبرسازی کاذب، می‎خواهند مردم را دچار اضطراب و دلهره کنند و ادامه داد: دسته سوم سودجویان و محتکران هستند که کالای پزشکی مورد نیاز مردم را احتکار می‎کنند که اقدام آنها با هیچ منطق اخلاقی و اسلامی و انسانی سازگار نیست و برای ما هم قابل قبول نیست.

بازی با جان مردم

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: احتکار اقلام بهداشتی در شرایط فعلی بازی با جان مردم است و نمی توان از این مسأله گذشت. همان‎طور که در دوران جنگ تحمیلی که مردم فرزندان خود را برای مقابله با دشمن به جبهه می‎فرستادند، عده‎ای کالاهای مورد نیاز مردم را احتکار می‎کردند، الآن هم عده‎ای با زندگی مردم سوداگری می‎کنند.آیت‎الله رئیسی با تأکید بر لزوم برخورد مسئولان ذیربط با این مساله تأکید کرد: خوشبختانه دادستانی تهران بیش از 20 نفر از محتکران کالاهای پزشکی را دستگیر و انبارهای آنها را کشف کرده و تحویل وزارت بهداشت نموده است که امیدواریم به سرعت در بازار توزیع شود.رئیس قوه قضائیه با اشاره به افزایش 5 تا 10 برابر تولید کالاهای بهداشتی مورد نیاز مردم و تقدیر از دست‎اندرکاران این حوزه متذکر شد: در کنار امر تولید، مساله توزیع و نظارت بر شبکه توزیع هم ضروری است و باید سازوکار آن را در وزارتخانه و سازمان‎های مسئول افزایش دهیم.

  • لزوم نظارت بر توزیع کالا

آیت‎الله رئیسی با تأکید بر لزوم اصلاح نظام نظارت بر توزیع کالا، افزود: باید معلوم شود ماسکی که تولید می‎شود، چگونه توزیع می‎شود و از مرحله تولید تا توزیع در داروخانه‎ها چه فرایندی را طی می‎کند تا به دست مردم می‎رسد تا سودجویان فرصت سوداگری پیدا نکنند.رئیس قوه قضائیه، برخورد با متخلفین و متجاسرین به قانون را امری بسیار مهم دانست و به دادستان‎ها دستور داد به هیچ عنوان به محتکران و اخلالگران در نظام عرضه کالاهای پزشکی رحم نکنند و با آنها برخورد عبرت‎آموز داشته باشند تا همه بدانند سلامت، امنیت و نیاز مردم برای دستگاه قضایی اهمیت دارد و با هیچ چیزی قابل معامله نیست.

تامین کالاهای اساسی

آیت‎الله رئیسی در ادامه، بار دیگر بر تأمین کالاهای اساسی مردم در آستانه عید نوروز تأکید کرد و گفت: مردم از مسئولان انتظار دارند در ایام پایانی سال بر قیمت‎ها و نحوه عرضه کالاهای مورد نیاز آنها نظارت کنند که قبلاً هم در اینباره به مسئولان وزارت صمت، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف‎کنندگان تذکر داده‎ام.رئیس قوه قضائیه افزود: گزارش های خوبی از بازار نمی‎رسد و باز هم تأکید می‎کنم نظارت بر قیمت و کیفیت کالاها امری ضروری است و دستگاه‎های مسئول باید وارد میدان شوند و هرجا نیاز باشد، دستگاه قضایی هم کمک می‎کند تا مردم روزهای پایانی سال را با آرامش بگذرانند.آیت‎الله رئیسی با تاکید بر جدیت قوه قضائیه برای حفظ سلامت زندانیان اظهار داشت: از اولین روزهای شیوع این بیماری، همکاران ما در زندان‎ها اقدامات و تمهیدات لازم را در دستور کار قرار دادند. امروز هم همکاران ما در زندان‎ها خود را موظف به تأمین بهداشت زندان و سلامت زندانیان می‎دانند و همکاری‎های خوبی هم در این خصوص با وزارت بهداشت صورت گرفته است.

  • مرخصی بیشتر به زندانیان

رئیس دستگاه قضا افزود: هر ساله در آستانه سال نو به زندانیان مرخصی اعطا می شد اما امسال با توجه به شرایط پیش آمده، زودتر از موعد بخشنامه‎ای صادر کردیم تا زندانیان بیشتری بتوانند از این مرخصی بهره‎مند شوند که تا امروز هزاران نفر از آنها مشمول این مرخصی شده‎اند. رئیسی با تقدیر از تلاش شبانه روزی همکاران قضائی در ترخیص جمع زیادی از زندانیان، گفت: خبر داریم که در برخی محاکم، شیفت‎های شبانه روزی برای پذیرش وثیقه و تسریع در فرایند اعطای مرخصی برقرار شده است. لازم است از همه ظرفیت‎های بخشنامه صادره برای اعطای حداکثری مرخصی به زندانیان تا جایی که امنیت جامعه را مخدوش نکند، استفاده شود.رئیس قوه قضائیه ابراز امیدواری کرد که این اقدام در بازاجتماعی شدن زندانیان و همچنین تأمین بهداشت آندسته از زندانیانی که قانوناً امکان بهره‎مندی از مرخصی ندارند، تاثیرگذار باشد.

  • تسریع در رسیدگی به پرونده ها

آیت‎الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش از همکاران خود در بخش‎های مختلف قضایی در سراسر کشور به دلیل تسریع در رسیدگی به پرونده‎های معوقه تقدیر کرد و گفت: پس از بخشنامه ای که در ماه‎های گذشته برای رسیدگی به پرونده های معوقه به دستگاه قضا ابلاغ شد، همکاران ما در همه بخش ها و ارکان قوه قضائیه تلاش مضاعفی کردند تا پرونده‎های معوقه به روز شوند و این تلاش ارزشمند سربازان گمنام در عرصه قضا و اجرای عدالت، حقیقتاٌ قابل تقدیر است.رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به برخوردهای صورت‎گرفته با برخی افراد متخلف در دستگاه قضا تصریح کرد: برخورد با یک تخلف در دستگاه قضا نباید خاطر دوستان و همکاران ما را مکدّر کند. صفحه سفید و نورانی عدالت‎خواهی و عدالت‎گستری و تلاش و مجاهدت همکاران دستگاه قضا نباید با یک نقطه سیاه آلوده شود و مدعی این نقطه سیاه قبل از هر کسی قطعاً همکاران عزیز ما در سراسر کشور هستند که صمیمانه از کار و تلاش آنها
تشکر می‎کنم.

سخنگوی دولت خبرداد؛

گروه سیاسی: سخنگوی دولت در نشست خبری این هفته خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به اینکه دولت مصوب کرد هزینه درمان مبتلایان به کرونا را سازمان بیمه سلامت تقبل کند تا به مردم فشاری وارد نیاید، از تصمیمات دولت برای استمهال وام کسبه به مدت دو ماه خبر داد.

به گزارش تجارت به نقل از رسانه های خبری علی ربیعی با اشاره به موضوع شیوع بیماری کرونا و تبدیل شدن آن به موضوع اول کشور و دولت، گفت: سیاست ما در مقابله با این وضعیت شفافیت و صداقت از لحظه اول بوده است. از اینرو ما مثل برخی از کشورها که ظاهرا مصلحت اندیشی های سیاسی و اقتصادی و امثالهم را بر جان مردم خود مقدم شمردند، عمل نکردیم و جام مردم را بر هر چیزی مقدم می‌دانیم.

ربیعی با بیان اینکه پس از شوک اولیه بیماری دولت به سرعت بر اوضاع مسلط شده و کنترل وضعیت را در دست داریم، تاکید کرد: اجازه نخواهیم داد مسائلی همچون تحریم،تروریسم و ویروس بر زندگی مردم تاثیر گذاشته و برای مردم عادی شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت به رساله اصلی خود که حفاظت از جان مردم است عمل کرده و می‌کند، غلبه بر این بیماری را نیازمند همدلی و همراهی و مشارکت مردم خواند و گفت: دولت نیز به سهم خود برای کاهش از عوارض مختلف این وضعیت به ویژه در زمینه آسیب های اقتصادی ناشی از اپیدمی کرونا و خساراتی که به کسب و کار مردم وارد شده تمهدیداتی اندیشیده و در جلسه اخیر هیئت وزیران گزارش حوزه های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: برای کاهش فشارهای اقتصادی بر مدم در هیئت دولت تصمیمی گیری و مقررشد که سر رسید وام ها مرتبط با کسب و کارها و برخی دیگر از تسهیلات بانکی تا دو ماه به تعویق بیفتد و استمهال شود که فردا این پیشنهاد در شورای پول و اعتبار توسط آقای همتی مطرح و اطلاع رسانی خواهد شد . علاوه بر این برای استمهال بدهی های مالیاتی نیز تسهیلاتی اعمال می‌شود.

ربیعی با بیان اینکه گمان می‌کنیم دولت اختیارات کافی برای این امور را دارد افزود: در صورت نیاز از اختیارات جلسه سران قوا نیز برای پیشبرد این تصمیمات کمک خواهیم گرفت.

سخنگوی دولت همچنین از اقدامات حمایتی برای تشکیل مجامع شرکتهای بورزی و حل مشکلات بیمه‌ای تا اخر همین هفته خبر داد و افزود: از جمله تصمیمات مهم دولت برای جلوگیری از فشار اقتصادی مضاعف به مردم این بود که هزینه درمان بیماران کرونایی را سازمان بیمه سلامت بر عهده بگیرد. همچنین برای رفع برخی کمبودها، لغو ممنوعیت واردات برخی اقلام بهداشتی لغو و سود گمرکی و بازرگانی مرتبط با اقلام مورد نیاز برای مقابله با کرونا به وزارت صمت واگذار شد.

  • تولید انبوه ماسک و مواد ضدعفونی در داخل

ربیعی همچنین با اشاره به کمبود و احتکار برخی اقلام بهداشتی در روزهای اخیر اظهار داشت: وزارت صمت و وزارت بهداشت با همکاری هم برای رفع کمبودها در این زمینه با تسهیل صدور مجوزهای جدید یا تغییر کاربری بریخ خطوط تولید، ۱۰۷ کارگاه را در مسیر تولید مواد ضد عفونی کننده و شوینده های بهداشتی قرار داده اند. همچنین با اساس پیگیری و گزارش معاون فناوری ریاست جمهوری تولید ماسک های نانو"ان۹۵" ویژه کادر درمانی و بیمارستانی برای تولید روزانه ۳۰۰ هزار عدد تا پایان هفته برنامه ریزی و آماده شده که این موارد علاوه بر ظرفیت نیروهای مسلح است که علاوه بر تولید ماست، دستگاه های ایران پایه و تولید داخل انها در زمینه ساخت کیت های تشخیص کرونا نیز فعال شده‌اند.

  • مدارس تا آخر هفته تعطیل هستند

سخنگوی دولت درباره آخرین تصمیمات در مورد مدارس هم اظهار داشت: در تماسی که امروز با وزیر آموزش و پرورش داشتم اعلام شد که مدارس تا پایان هفته تعطیل هستند و برای هفته آینده نیز پنجشنبه شب یا صبح جمعه در جلسه ستاد مبارزه با کرونا بررسی و تصمیم گیری خواهد شد. ربیعی در همین رابطه از صدا و سیما به دلیل مساعدت و همراهی و بکارگیری ظرفیت خود در زمینه آموزش از راه دور در دوران تعطیلی مدارس قدردانی کرد.

بررسی های «تجارت» نشان می دهد؛

اقتصاد کلان: هرسال همین موقع بحث بر سر افزایش دریافتی حقوق بگیران بالا می گیرد و تصمیم گیرندگان و ذینفعان و رسانه ها در این زمینه به اظهار نظر می پردازند. روز یکشنبه گذشته یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 گفت: حداقل حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری در سال آینده دو میلیون و 800 هزار تومان خواهد بود. محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: با مصوبه اعضای کمیسیون تلفیق حداقل حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری و کسانی که قرارداد مستقیم کاری با دولت دارند در سال آینده دو میلیون و 800 هزار تومان خواهد بود که حقوق همه این کارکنان و بازنشستگان علاوه بر این 15 درصد نیز افزایش خواهد داشت. وی افزود: این مصوبه شامل حال بازنشستگان و کارکنان تأمین اجتماعی نمی‌شود و در مورد میزان و افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان این صندوق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصمیم می‌گیرد. عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 ادامه داد: علاوه بر این بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق معلمانی هم که حقوق آنها کمتر از 50 درصد فوق‌العاده شغل ماده 10 قانون مدیریت خدمات کشوری باشد شامل حداقل حقوق دو میلیون و 800 هزار تومان خواهد شد و اعضای کمیسیون تلفیق بر اجرای رتبه‌بندی معلمان تأکید کردند.

  • افزایش حقوق با میزان تورم تناسب ندارد

در همین راستا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است با افزایش ۱۵ درصدی حقوق در سال آینده که که تناسبی با نرخ تورم حدود ۴۰درصدی ندارد، قدرت خرید کارمندان کاهش می یابد.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به ضرورت توجه به معیشت خانواده‌ها، گفت: اگرچه دولت در لایحه بودجه سال 99 افزایش 15 درصدی را برای حقوق کارکنان در نظر گرفته اما از آنجایی که در شرایط کنونی تورم حدود 40 است، نه تنها دریافتی حقوق بگیران در سال آینده رشدی نخواهد داشت بلکه 25 درصد نیز کاهش می‌یابد.

نماینده مجلس دهم افزود: با افزایش حقوق مدنظر دولت، تنها 15 درصد فشارهای اقتصادی در سال 99 کاهش می‌یابد در واقع نه تنها

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: در حال حاضر بهبود وضعیت معیشتی مردم یکی از اصلی ترین اولویت‌ها است، باید افزایش حقوق‌ها به گونه‌ای باشد که تورم را پوشش دهد و بتواند آرامش را به جامعه تزریق کند.

بهمنی در تشریح دلایل گرانی کالاها، اضافه کرد: افزایش نرخ ارز، ممنوعیت واردات و صادرات و.. بر نرخ تورم اثرگذار است و افزایش قیمت کالاها را رقم می‌زند، بنابراین در این شرایط باید تدابیر ویژه ای اخذ شود تا شرایط اقتصادی بهبود یابد.

  • نبود عدالت در تنظیم حقوق کارگران و کارمندان

همچنین عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با ابراز تاسف از اینکه دولت نتوانسته عدالت را در تنظیم حقوق کارگران و کارمندان رعایت کند گفت: افزایش حقوق ۱۵ درصدی هیچ سنجیتی با تورم حال حاضر کشور ندارد.

به گزارش پول نیوز؛ در این باره علیرضا محجوب عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تدوین برنامه و بودجه سال آینده کشور و تعیین ۱۵ درصد افزایش حقوق سال ۹۹ در گفتگو با خبرنگار پارلمانی پول نیوز ضمن انتقاد جدی در خصوص این رقم افزایش حقوق اعلام کرد: طبق قانون پایه افزایش حقوق‌ها باید بر مبنای تورم رشد کند، اما متاسفانه نرخ تورم بیش از ۴۰ درصد است و این میزان افزایش به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی تاکید کرد: ما در سال گذشته هم به سبب اینکه افزایش حقوق مغایر با نرخ تورم بود و امسال هم شاهد همین رویه هستیم بطوریکه بین این افزایش حقوق و تورم هیچ سنخیتی با واقعیت‌های زندگی دیده نمی‌شود و در نهایت افزایش قیمت‌ها قدرت خرید کارمندان و کارگران را محدود کرده است.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس با بیان اینکه وقتی افزایش ۳ برابری بنزین رخ می‌دهد حداقل باید نرخ افزایش حقوق هم به دو برابرافزایش یابد گفت: قطعا زمانیکه تناسب میان تورم و دریافتی یکسان و یا نزدیک به هم نباشد بیشترین فشار به اقشار ضعیف جامعه تحمیل شده و در نهایت میزان شکاف خط فقر به سرعت رشد کرده و عمیق‌تر می‌شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه رشد بی سابقه تورم در جامعه حقیقتی تلخ است و آن را نمی‌توان کتمان کرد افزود: متاسفانه دولت در تنظیم حقوق کارگران و کارمندان به عنوان یک کارفرمای بزرگ نتوانسته تا بطور صحیح درآمد‌های خود را مورد پایش قرار دهد و آنگونه که باید در عدالت را خصوص رقم افزایش حقوق مدنظر قرار دهد نداده و امروز ما شاهد یک عقب ماندگی در پرداخت این قشر از حقوق بگیران هستیم. محجوب در پایان تاکید کرد: دولت باید در کنارافزایش ۱۵ درصدی حقوق به بسته‌های معیشتی و حمایتی کارگران توجه ویژه تری داشته باشد.

  • مالیات دو پله‌ای به نفع نجومی‌بگیران است

از سوی دیگر یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مالیات ۵ پله‌ای به عدالت‌محوری نزدیک‌تر است، گفت: مالیات دو پله‌ای به نفع نجومی‌بگیران بوده و شکاف طبقاتی بین کارمندان را افزایش می‌دهد. به نقل از مهر، وحید شقاقی شهری درباره اقدام کمیسیون تلفیق بودجه که مالیات کارمندان را از پنج پله به دو پله کاهش داده است، اظهار داشت: در نظام مالیاتی ما عدالت محوری و بحث کاهش شکاف طبقاتی هرگز مدنظر نبوده است؛ تاکنون عمدتاً به مالیات بیشتر نگرش درآمدی آن هم یک درآمد ناچیز داشته ایم.

رییس اتاق ایران بیان کرد؛

رئیس اتاق ایران گقت: اتاق ایران از نزدیک وضعیت کسب‌وکارها را رصد می‌کند؛ بسیاری از کسب‌وکارها با رکود مواجه شده‌اند؛ پیشنهاد ما فریز مطالبات مالیاتی و بانکی برای مدتی کوتاه است. شافعی گفت: فعالان اقتصادی و آحاد مردم فضای اول انقلاب را زنده کنند؛ اگر این اتفاق رخ دهد، فداکاری، همکاری، ازخودگذشتگی و همگامی اتفاق خواهد افتاد؛ اینها فاکتورهای بسیار مهمی برای عبور از بحران کرونا هستند.

به گزارش تجارت رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: همه ما باید متعهد باشیم به اینکه در حوزه سلامت، با نهادهای مسئول برای مهار کرونا ویروس و جلوگیری از شیوع بیماری همکاری کنیم؛ هیچ وظیفه‌ای بالاتر از این نیست.

غلامحسین شافعی، در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» درباره وضعیت تولید این محصولات می‌افزاید: تمام واحدهای تولیدی و تولیدکننده‌های ماسک، مایع ضدعفونی‌کننده و بقیه مواد مورد نیاز به تأکید اتاق ایران، تشکل‌های مرتبط و وزارت صنعت، معدن و تجارت با تمام ظرفیت کار می‌کنند؛ حتی برخی از این شرکت‌ها به‌صورت سه شیفت مشغول هستند تا بتوانند اقلام مورد نیاز مردم را تأمین کنند.

رئیس اتاق ایران ادامه می‌دهد: برای جبران کمبود این اقلام در کشور، روز شنبه ما در اتاق ایران با ارسال نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، از او درخواست کردیم تا زمینه تأمین و توزیع سریع ابزارهای مبارزه، تشخیص و مراقبت مبتلایان به ویروس کرونا از طریق واردات را فراهم آورد. به گفته شافعی در این نامه، پیشنهاد شده است برای سرعت بخشیدن به تهیه این ابزارها، برای مدتی محدود، واردات آنها با سیاست‌های تشویقی، از جمله اجازه واردات بدون انتقال ارز مدنظر قرار بگیرد.

او با تأکید بر لزوم تأمین سریع نیازهای پزشکی مرتبط با کرونا می‌گوید: تشکل‌های اتاق ایران هم آمادگی دارند در چنین شرایطی تمام امکانات خود را برای رفع نیاز هم‌میهنان به‌کارگیرند و به هر نحوی که مصلحت باشد، اقدامات موردنیاز را انجام دهند.

به گفته شافعی ما حتی در این شرایط می‌توانیم کمک‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور را هم جذب کنیم. فعالان اقتصادی هم آمادگی دارند کمبودهای کشور را جبران کنند. می‌توانیم کمبودها را در فاصله کوتاه برطرف کنیم.

او می‌گوید: همه فعالان اقتصادی به دلیل مسئولیت اجتماعی خارج از مسئله شخصی و گروهی تلاش می‌کنند به جامعه کمک کنند و اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور آماده همکاری در این زمینه هستند.

رئیس اتاق ایران درباره وضعیت کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در این روزها هم می‌گوید: به دلیل شیوع کرونا ویروس رکود در خیلی از کسب‌وکارهای خرد و کلان ایجاد شده است؛ به گفته‌ای برخی از این کسب‌وکارها نیروهای انسانی را کم کرده‌اند و رونق کسب‌وکارها با آسیب مواجه شده است.

به گفته شافعی برخی از حوزه‌ها با رکود بیشتری هم مواجه هستند، و ما در اتاق ایران نگران وضعیت آن کسب‌وکارها هستیم و از نزدیک وضعیت آنها را رصد می‌کنیم. صنعت هتلداری، رستوران‌ها، خدمات گردشگری و مسافرتی و کسب‌وکارهای بازار معمولاً همه امیدشان به شب عید است اینها خریدهای خود را انجام داده‌اند برای فروش عید.

او ادامه می‌دهد: برخی از اینها چک‌های شب عید دارند و احتمال برگشت چک وجود دارد، پرداخت اقساط وام آنها به تعویق می‌افتد و خیلی از مسائل و مشکلات دیگر. شافعی می‌گوید: اتاق ایران پیشنهاد می‌دهد مسئولان به این مشکلات توجه کنند؛ سازمان امور مالیاتی و بانکی مطالبات خود را برای یکی دو ماه تعلیق کنند تا کشور و فعالان اقتصادی از این وضعیت عبور کنند. در اتاق ایران هم ستادی تشکیل شده تا نظرات بخش خصوصی را دریافت کنیم و آن را به مسئولان تصمیم‌گیر ارسال نماییم.

شافعی تصریح می‌کند: فعالان اقتصادی و آحاد مردم فضای اول انقلاب را زنده کنند؛ اگر این اتفاق رخ دهد، فداکاری، همکاری، ازخودگذشتگی و همگامی اتفاق خواهد افتاد؛ همه اینها فاکتورهای بسیار مهمی برای عبور از بحران ناشی از کرونا هستند. همه ما باید تلاش کنیم این مسیر را طی کنیم.

  • اقدامات بخش خصوصی برای مقابله با کرونا

فعالان حوزه بهداشت و درمان در تشکل‌های بخش خصوصی مانند انجمن مراقبت‌های ویژه ایران که این روزها تمام توان خود را روی پیشگیری از شیوع کرونا و درمان مبتلایان متمرکز کرده‌اند، معتقدند این بیماری با وجود دانش پزشکی پیشرفته قابل مهار است اما تلاش و حمیت همگانی به‌ویژه فعالان بخش خصوصی و حمایت دولت را می‌طلبد

رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران با اشاره به اینکه خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا متخصصان آی‌سی‌یو و کادر پزشکی هستند، گفت: انجمن مراقبت‌های ویژه، تنها انجمن پزشکی است که در اتاق بازرگانی تهران و ایران به ثبت رسیده است و اکنون بهترین زمان است که اتاق بازرگانی به عنوان تشکل تشکل‌ها به کمک بخش درمانی بیاید.

علی امیر سوادکوهی در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق تهران، با اشاره به قطعنامه جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: از روز شنبه 10 اسفند ماه، تمام بیمارستان‌ها باید از پذیرش بیماران غیراورژانسی پرهیز کنند و به بیماران کرونایی بپردازند. با توجه به اینکه کرونا فوق‌العاده واگیردار است و کشور در معرض انتشار آن قرار گرفته است، درخواست ما این بود که اتاق‌های بازرگانی کمک کنند تا بتوانیم به بیمارستان‌های سراسر کشور، بسته‌های جلوگیری از واگیری بیماری به کادر پزشکی را توزیع کنیم؛ بسته‌هایی شامل عینک، ماسک، لباس اورال، الکل و مواد ضدعفونی‌کننده. چرا که به زودی همه بیمارستان‌ها به بیمارستان معین تبدیل می‌شوند و اکنون کمبود این اقلام در کشور احساس می‌شود.

  • هم‌افزایی برای یافتن بهترین و سریع‌ترین راه درمان

همچنین علیرضا آدم‌سرا، معاون فنی و اجرایی انجمن مراقبت‌های ویژه ایران، نیزد در گفت‌وگویی جداگانه با روابط عمومی اتاق تهران با ارائه توضیحاتی در مورد اقدامات این انجمن در کنترل بیماری کرونا گفت: اعضای این انجمن، درمان اصلی را در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی بر عهده دارند. به بیان ساده‌تر، بیمارانی که با علائم خاص به بیمارستان مراجعه می‌کنند و نیاز به بستری شدن داشته باشد، در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند. برای مثال بیمارستان مسیح دانشوری و نفت، تمام بخش‌های خود را به بخش ویژه تبدیل کرده‌اند.

او افزود: انجمن مراقبت‌های ویژه پروتکل‌های درمانی مختلف را با گروه‌ها و تخصص‌های مختلف حوزه درمان از جمله با همراهی فوق تخصص و متخصصان رشته‌های عفونی، قلب، داخلی و ..... به اشتراک می‌گذارد تا به روش درمانی مناسبی برسد. این انجمن داده‌ها را از چین، کره‌جنوبی و دیگر کشورها و هم‌چنین از داخل گروه‌های مختلف درمانی و انجمن‌های پزشکی دریافت کرده و آخرین مقالات و راه‌های درمانی را هم‌رسانی و اطلاع‌رسانی می‌کند. در واقع، تیم‌های درمانی به صورت متقابل از اطلاعات و تجربیات یکدیگر کمک می‌گیرند تا در نهایت به بهبودی بیماران کمک کنند.

آدم‌سرا ادامه داد: انجمن مراقبت‌های ویژه به عنوان پیش‌قراول مبارزه با بیماری کرونا راهکار‌هایی را ارائه کرده که خوشبختانه خروجی آن که در بهبودی بیماران ظاهر شده است. درمان بخشی از کنترل بیماری است و هدف ما این است که بیماری بیش از این شیوع پیدا نکند.او با بیان اینکه سایر تشکل‌ها از جمله رستوران‌داران، آرایشگران و غیره نیز باید مراقبت‌های بیشتری را اعمال کنند، ادامه داد: خوشبختانه تیم درمانی راهکارهای مختلف درمانی را به دست آورده که به بهبود سریع‌تر و ترخیص بیماران کمک می‌کند. بنابراین شکی نیست که با وجود دانش پزشکی پیشرفته در ایران این مشکل نیز حل خواهد شد.

نایب رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیره‌ای خبر داد؛

 

گروه اصناف: نایب رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیره‌ای با بیان اینکه تب خرید احساسی کالاها در فروشگاههای زنجیره‌ای فروکش کرده است، گفت: کالاها مدام در قفسه‌ها جایگزین می‌شوند و هیچگونه کمبودی در بازار نیست.

منصور عالی‌پور در گفتگو با مهر با بیان اینکه تب مردم برای خرید کالاهای اساسی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای فروکش کرده است، گفت: با توجه به همزمانی ایام پایانی سال با موضوع مرتبط با ویروس کرونا، اقبال مردم نسبت به خرید کالاهای اساسی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزایش یافته بود؛ به نحوی که مراجعات مردم برای خرید این اقلام ظرف ده روز گذشته، به شدت افزایش یافته بود؛ این در حالی است که تمامی اقلام و کالاهای مورد نیاز مردم به ویژه کالاهای اساسی، در فروشگاه‌ها به وفور یافت می‌شود و هیچ‌گونه کمبودی در این حوزه وجود ندارد.

نایب رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزود: در عین حال، سهمیه‌های ویژه‌ای در حوزه کالاهایی همچون خرما، شکر، برنج، روغن، گوشت قرمز و مرغ از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با عاملیت شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام، به فروشگاه‌های زنجیره‌ای اختصاص یافته تا نیاز مردم به هر میزانی که وارد بازار گردد، پاسخ داده شود؛ به نحوی که این سهمیه تمدید می‌شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس علیرغم اینکه مردم مراجعات گسترده‌ای برای خرید کالاهای اساسی داشته و در عین حال، عموماً دو برابر نیاز خود را خرید می‌کردند، اما از عصر روز یکشنبه تب خرید کالاها به میزان دو برابر نیاز فروکش کرده و هم اکنون، خریدهای صورت گرفته در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به استناد آمارها، کاملاً روال طبیعی خود را طی می‌کند.

عالی‌پور با بیان اینکه تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای نه تنها کالاها را به وفور عرضه می‌کنند، بلکه قیمت‌های مصوب درج شده بر روی کالاها نیز کاملاً رعایت می‌گردد، اظهار داشت: حتی در برخی از موارد، تخفیف‌های گسترده‌ای نیز بر روی برخی کالاها اعمال می‌شود؛ ضمن اینکه بازرسان اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کنار اصناف، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و نیز تعزیرات حکومتی به دقت، سطح فروشگاه‌ها را رصد می‌کنند تا کمبود کالا یا گرانی به وجود نیاید.

وی با بیان اینکه سطح تقاضای مردم در ده روز گذشته، بالا بوده و عمده سبدهای خرید بر اساس رفتار احساسی مردم پر می‌شد، گفت: این خریدها عمدتاً بهینه نبوده و مردم بیش از نیاز خود، کالا خرید می‌کنند؛ این در شرایطی است که اکنون حالت عادی به خریدها برگشته و از شرایط احساسی خارج شده‌اند؛ اما علیرغم این شرایط احساسی، هیچ‌گونه کمبودی در کالاها مشاهده نشد و تا جایی که نیاز وجود داشته باشد، کالا نیز تزریق خواهد شد.

عالی پور گفت: هم اکنون فروشگاه‌های زنجیره‌ای هیچ مشکلی در تأمین کالاهای مورد نیاز مردم ندارند و اقلام اساسی نه تنها از سوی وزارت صنعت در اختیار آنها قرار می‌گیرد، بلکه قفسه‌های فروشگاهی نیز به طور مستمر در حال شارژ شدن است؛ این در حالی است که بر روی اسپری ضدعفونی کننده و الکل همچنان با افزایش تقاضا مواجه هستیم که امیدواریم با تدابیری که واحدهای تولیدی صورت می‌دهند، این مشکل هم مرتفع شود.

نایب رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای خاطرنشان کرد: هیچ مشکلی در تأمین شوینده‌های مورد نیاز مردم وجود ندارد و بسیاری از این شوینده‌ها، جایگزین‌های مناسبی برای اسپری‌های ضدعفونی کننده هستند؛ این در حالی است که تولید بسیار افزایش پیدا کرده است و هم اکنون برنامه‌ریزی برای توزیع به موقع نیز صورت گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از تعیین روز 17 اسفند خبر داد؛

گروه راه و مسکن: معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه ثبت‌نام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن از شنبه ۱۷ اسفند آغاز می شود، گفت: آورده اولیه متقاضیان بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است که با حدود ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات دولتی و مابقی هزینه ساخت باید توسط متقاضی در طول دوره ساخت که حدود ۱۸ ماه و دو سال به طول می‌انجامد باید تکمیل و به حساب، واریز شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده در برنامه زنده از شبکه خبر ضمن اعلام این مطلب که ثبت‌نام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن از شنبه ۱۷ اسفندماه آغاز خواهد شد، گفت: در مرحله اول که ثبت نام که در ۵۳۰ شهر انجام شداعلام کردیم که تا قبل از پایان سال مرحله دوم ثبت نام انجام می شود و این قولی بود که آقای وزیر دادند، خوشبختانه با تلاش شبانه روزی که همکاران در ستاد و استان ها انجام دادند شرایط برای ثبت نام مرحله دوم مهیا شده است و انشالله از شنبه ۱۷ اسفندماه مرحله دوم ثبت نام در پنج استانِ آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، البرز و اصفهان آغاز می شود.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: به واسطه بازخوردی که از سامانه دریافت می شود، گروه های بعدی در استان های دیگر نیز اعلام می‌شوند و ثبت نام روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هفته آتی انجام می شود و چنانچه در استان ها کار ثبت نام مرحله دوم به اتمام نرسید، این کار در اول دو هفته بعد نیز ادامه خواهد یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی تفاوت این مرحله از ثبت نام را با مرحله اول، ثبت نام از تمامی متقاضیان عنوان کرد و افزود: در مرحله اول ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن بر اساس تعداد ظرفیت ثبت نام انجام شد و به محض آنکه ظرفیت تکمیل می شد، سایت بسته می شد. در مرحله دوم بنا بر تدبیری که اندیشیده شده که مردم لازم نباشد حتی به مراکزی خارج از منزل مراجعه داشته باشند ثبت نام از ۸ صبح شروع و تا ساعت ۱۲ روز بعد انجام می شود.

محمودزاده افزود: بدین معنا، متقاضیان دو روز کاری فرصت دارند تا ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن انجام دهند. بر اساس ظرفیتی که وجود دارد این مرحله از ثبت‌نام بر اساس قرعه‌کشی انجام می‌شود و کسانیکه از این لیست خارج شوند از سوی ستاد طرح اقدام ملی اعلام می شوند که افراد انتخاب شده باید در مرحله بعدی برای احراز شرایط خود اقدام کنند.

معاون مسکن و ساختمان در خصوص فرآینده ثبت نام اعلام کرد: سایت ثبت نام به نشانی tem.mrud.ir است. این سایت سایت ثبت نام است و تمام اطلاعات لازم در سایت ثبت شده است که متقاضیان باید چه شرایطی داشته باشند.

محمودزاده یادآور شد: بر اساس قانون ساماندهی چهارشرط وجود دارد که باید متقاضیان ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن باید واجد آن باشند. اول آنکه متقاضیان باید از اول انقلاب از امکانات دولتی در حوزه زمین و مسکن استفاده نکرده باشد و اصطلاحا فرم ج آنها سبز باشد. شرط دوم آن است که متقاضی از اول فرودین سال ۱۳۸۴ فاقد مالکیت خصوصی باشد. شرط سوم تاهل و شرط چهارم سابقه حداقل پنج سال سکونت در شهری است که متقاضی تقاضای مسکن کرده است.

  • پرونده ۵۰ هزار متقاضی طرح ملی مسکن در بانک‌ها تشکیل شد

وی افزود: سه سامانه ملی برای کنترل فرم ج، تسهیلات بانکی و موضوع مالکیت اشخاص که به شکل ملی انجام می شود و به استان‌ها ابلاغ می‌شود. در خصوص سابقه پنج سال سکونت در شهر موردتقاضا، استان، اظهارنظر و بررسی خواهد کرد.

به گفته محمودزاده، کسانیکه در مرحله اول ثبت نام کردند و در سه سامانه ملی که اعلام شد واجد شرایط شناخته شدند به استان ها معرفی شدند و هم اکنون در مرحله تشکیل پروند و معرفی به بانک قرار دارند. تا امروز حدود ۵۰ هزار نفر از متقاضیان تشکیل پرونده دادند و به بانک برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در مرحله اول ۲۴۰ هزار نفر ثبت نام کرده و به طور متوسط ۵۸ درصد واجد شرایط شناخته شدند، خاطرنشان کرد: درصد پذیرفته شدگان در استان های مختلف متفاوت بود که در استان اردبیل با حدود ۶۶.۵ درصد بیشترین واجدان شرایط و در استان سمنان با ۳۵ درصد کمترین میزان مشارکت را داشتیم. در استان تهران این رقم ۴۶.۵ درصد بود.

محمودزاده یادآور شد: افراد واجد شرایط در استان تشکیل پرونده می دهند. مدارک سجلی آنها کنترل می شود و در صورت اثبات سابقه پنج سال سکونت به بانک معرفی می شوند تا پرونده آنها تشکیل شود. این روند تا اول اسفندماه امسال ادامه پیدا کرد و توسط برنامه زمانبندی که با پیامک و یا در سامانه به متقاضیان اعلام شد. وی افزود: بعد به واسطه اعلام شرایط بهداشتی که در کشور وجود داشت روند را به تعویق انداختیم و هیچ نگرانی برای متقاضیان وجود ندارد و این دسته از متقاضیان حق شان محفوظ است و در زمانی که اعلام می کنیم مراجعه کرده و پرونده خود را تکمیل می‌کنند. معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: متقاضیان با سایت مسکن ملی tem.mrud.ir در ارتباط باشند و اخبار و اطلاعیه ها را از روی سایت دنبال کنند.

نامه تُند وزیر بهداشت به وزیر صمت؛

گروه اجتماعی: وزیر بهداشت در نامه ای به وزیر صنعت ضمن گلایه از کمبود ماسک در مراکز بهداشتی اعلام کرد:متاسفانه هنوز مشکل ماسک پابرجاست و با اطلاعات واصله شبکه در هم تنیده احتکار ماسک را با قیمت ۱۰ برابری می فروشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید نمکی وزیر بهداشت در نامه ای به رضا رحمانی وزیر صنعت ضمن گلایه از کمبود ماسک در مراکز بهداشتی اعلام کرد"متاسفانه هنوز مشکل ماسک پابرجاست و با اطلاعات واصله شبکه در هم تنیده احتکار ماسک در شرایطی که همکاران جان بر کف اینجانب زندگی‌شان را شبانه روز فدای مردم می‌کنند و مردم در خطر ابتلا به بیماری قرار دارند محصولات خود را احتکار و با واسطه با قیمت 10 برابری به دلالان معرفی می کنند".

متن نامه وزیر بهداشت به وزیر صمت به شرح زیر است

جناب آقای مهندس رحمانی

وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، عضو ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و رئیس کمیته پشتیبانی و تدارکات ستاد

با سلام؛

علیرغم جلسات مکرر همکاران اینجانب در آن وزارتخانه، متاسفانه هنوز مشکل ماسک پابرجاست و با اطلاعات واصله شبکه در هم تنیده احتکار ماسک در شرایطی که همکاران جان بر کف اینجانب زندگی‌شان را شبانه روز فدای مردم می‌کنند و مردم در خطر ابتلا به بیماری قرار دارند محصولات خود را احتکار و با واسطه با قیمت 10 برابری به دلالان معرفی می کنند.

از هفته پیش تا کنون طبق اظهار نظر مدیران وزارت بهداشت حداکثر یک میلیون ماسک تحویل شده که با شعار فریبنده روزی چند میلیون تولید و متاسفانه انتقال این عوام فریبی به مردم، اینجانب و همکارانم به شدت مورد شماتت و تحت فشار قرار گرفته ایم. به نظر اینجانب این شیوه برخورد و پیگیری بوروکراتیک مشکلی از مملکت حل نخواهد کرد و آبروی نظام و سلامتی مردم به شدت زیر سوال خواهد رفت. لازمست مقامات امنیتی، قضتیی و انتظامی کشور نه تنها در گرفتن تعدادی ماسک از انبارهای متفرقه بلکه با در دست گرفتن کارخانه‌های تولیدی و گذاردن مدیر دولتی مستقل سریعاً این مشکل را حل کنند.

بی تردید مدیریت شرایط پیچیده کنونی شیوه ‌ای متفاوت می‌طلبد که در ساز و کارهای موجود و جسات بی حاصل دست آوردی نصیب کشور، مردم درمانده در بیماری و همکاران بی پناه اینجانب در بیمارستان های آلوده نخواهد شد.

دکتر سعید نمکی

وزیر و رئیس ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا

سرمقاله

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

هر کس در برابر کاری که انجام می دهد، حقوق دریافت می کند اما شرط مهم این است که باید بتواند با آن حقوق نیازهای خود و خانواده اش را تامین کند. اما حقوق بگیران در کشور ما یکی از محرومترین اقشار جامعه هستند زیرا به غیر از عده معدودی، حقوق بگیران در کشور ما با محرومیت دست به گریبان هستند...حقوق بگیران تابع دو بخش قانون استخدام کشوری و لشگری یا قانون کار هستند. حقوق بگیران دولتی باید منتظر بمانند و ببینند دولت در لایحه بودجه چه خوابی برای آنها می بیند و در اصل هیچ نماینده ای برای چانه زنی با دولت ندارند. اما حقوق بگیران تابع قانون کار نمایندگانی در شورای عالی کار دارند که با نمایندگان کارفرما و دولت سرمیز مذاکره می نشینند و افزایش حقوق را تعیین می کنند. برای آنکه مبنایی در تعیین حقوق وجود داشته باشد، ماده 41 قانون کار دو بند دارد که بند اول تورم سالیانه و بند دوم سبد معیشت است که هزینه های زندگی یک خانواده 3.3 نفره را تعیین می کند. از آنجا که دولت هرگز عدد درست تورم را اعلام نمی کند، نمایندگان کارفرما و دولت همواره مبنای افزایش دستمزد را تورم اعلام می کردند و چون عدد واقعی نبود، افزایشی متناسب با گرانی و تورم واقعی صورت نمی گرفت. از یک سو گروه کارفرما همواره انتقاد می کرد که افزایش دستمزد بالاست در حالی که سفره حقوق بگیران تابع قانون کار همواره خالی بود. اما اکنون دو سال است که گروه کارگری شورای عالی کار سبد هزینه خانوار را ملاک قرار داده و اصرار دارد که ملاک افزایش دستمزد باید سبد هزینه خانوار باشد. سال گذشته سبد هزینه خانوار حدود 3 میلیون و 800 هزار تومان بود و امسال سبد هزینه به حدود 5 میلیون تومان رسیده است. از سوی دیگر تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی حدود 42 درصد است، در حالی که تورم واقعی بسیار بیشتر از این حرفهاست. اکنون حداقل دستمزد نیروی کار یک میلیون و 520 هزار تومان است و قرار داد کار به نوعی تنظیم می شود که هیچ سنواتی به نیروی کار تعلق نمی گیرد. به عبارت بهتر افرادی که سالهاست در یک بنگاه اقتصادی مشغول بکار هستند، به دلیل آنکه قراردادهای کمتر از سه ماه دارند و دایم این قرارداد تجدید می شود، میزان قراردادشان همان حداقل حقوق است. با عنایت به همه این موارد، سوال اینجاست که ایا می توان با حقوق یک میلیون و 520 هزار تومان هزینه های یک خانواده 4 نفره را تامین کرد که بی شک پاسخگو نیست و سوال مهمتر اینکه دستمزد برای سال آینده چقدر و بر مبنای چه فرمولی باید افزوده شود تا پاسخگوی این تورم سرسام آور شود. هنگامی که خط فقر 4 میلیون تومان تعیین می شود، با کدام منطق می توان به نیروی کار تفهیم کرد در این مملکت کار کند و فقیر بماند. اکنون گروه کارفرما تاکید دارد که توان پرداخت حقوق بیشتر را ندارد و گروه کارگر نیز گلایه می کند با این دستمزد شاید برای زنده ماندن هم مشکل داشته باشد. از سوی دیگر دولت در کنترل قیمت ها عاجز و قیمت ها دایم در حال افزایش است. بنابر این باید راهکاری اندیشیده شود تا هر کس کار می کند، شرمنده سفره های خالی نباشد.

یادداشت

مهدی رضاخانی

روزنامه نگار

جمع کثیری از ساکنان کره زمین که اکنون حداقل در ابتدای نیمه دوم عمر خویش بسر می برند با داستان های علمی تخیلی ژول ورن آشنا هستند و از اینکه بسیاری از آن تخیلات امروز بخشی از واقعیت های این جهان است سرخوش و پیروزمندانه به علم و فناوری و دنیای مدرن دل بسته بودند. دنیای سفر انسان به کره ماه...دنیای پیمودن ۱۰۰۰ کیلومتر در یک ساعت، دنیای ارسال پیام به آخر دنیا در یک چشم برهم زدن، دنیای پایان اپیدمی ها و استیصال انسان در مقابل بیماری های لاعلاج و ....

اما همه چیز به همین خوبی پیش نرفت. بسیاری از یافته های بشر نه تنها دوای درد نشد بلکه بلای جان شد و انسان را اسیر ساخته های خود کرد و امید و آرزوها به آرمان شهرها را فروریخت تا جایی که اکنون کرونا ما را به بازگست به عصر طاعون و جزام تهدید می کند.

گاه آن است که بشر از خود بپرسد چرا آن افق های ظاهرا روشن به این غروب های دلگیر نزدیک می شود؟ چرا اقتدار انسان مدرن به استیصال انسان بدوی پهلو می زند؟ چرا کاشفان ژنوم انسان تنها نسخه شستن دست ها را برای مقابله با اپیدمی کرونا می پیچند؟

انگار سازمان های عریض و طویل جهانی بخش تجزیه تحلیل سیستم های خود را تعطیل کرده اند. کارشناسان سازمان بهداشت جهانی هنگام پایش بیماری های خطرناک و مسری چرت می زنند. چرا آلارم سیستم های هوشمند به نیروی های واکنش سریع نرسید تا خطر را در نطفه خفه کنند. چرا حاکمان دیوانه جهان بجای دغدغه رفع خطر از مادر گیتی هنوز به دنبال درآوردن پدر یکدیگر هستند؟ هزینه های سرسام آور نزاع را به پای تحقیقات برای رفع مخاطرات بنیان برانداز و بلایای جهانی اختصاص بدهند. آیا این پاسخ برای دنیایی که مدعی سفر به کرات دیگر است شرم آور نیست که داروی برای درمان این ویروس نمی شناسد؟! اینکه برای زیست سالم مردمان کاری از دستش بر نمی آید؟

به نظر میرسد مدیریت جهان در مسیری خلاف مصلحت بشر پیش می رود. عقلای عالم به داد زمین و ساکنانش برسند. همین امروز! فردا دیر است.