دلایل حکم حکومتی در باره بودجه 99

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از موافقت رهبر معظم انقلاب با تفویض اختیار تصویب بودجه ۹۹ به کمیسیون تلفیق خبر داد. اسدالله عباسی در گفتگو با مهر از نامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به مقام معظم رهبری پیرو «تصویب بودجه سال ۱۳۹۹ با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی» خبر داد. وی گفت: رئیس مجلس در این نامه درخواست کرد که با توجه به اینکه مجلس بر اساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا نمی‌تواند جلسه‌ای را تشکیل دهد و همچنین از آنجایی که اکثریت نمایندگان با تصویب بودجه سال ۹۹ با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی موافق هستند، تنها راه‌حل موجود این است که رهبر معظم انقلاب در این باره حکم حکومتی دهند.

 

تمدید اختیارات ارزی بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، از تمدید اختیارات بانک مرکزی در خصوص تنظیم و مدیریت بازار ارز و اصلاحات نظام بانکی تا پایان سال ۱۳۹۹ خبر داد. به گزارش ایسنا، همتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: در جلسه امروز (۱۳ اسفند سال ۱۳۹۸) شورای عالی هماهنگی اقتصادی اختیارات بانک مرکزی در خصوص تنظیم و مدیریت بازار ارز و نیز اصلاحات نظام بانکی تا پایان سال ۱۳۹۹ تمدید شد. لازم به ذکر است در این جلسه همتی گزارشی را از عملکرد مصوبات شورا در خصوص مدیریت بازار ارز ارایه نمود و پس از بحث و بررسی، شورای عالی مصوبات پیشینی در جهت ایجاد تعادل در بازار ارز را مورد تأکید قرار داد.

 

برنامه جدید دولت برای بازار اجاره

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در خصوص ساماندهی بازار اجاره، گفت: پیشنهاد شده تا بخش خصوصی واحدهای ساخته شده خود را با دولت در قبال زمین، تهاتر کند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، پروانه اصلانیگفت: اتاق فکری در این معاونت تشکیل شده که بر اساس آن، وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن است تا با استفاده از ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد و همچنین ظرفیت‌های بخش خصوصی، مدل اجاره‌داری حرفه‌ای را در کشور ایجاد کند که به همین لحاظ، ضرورت دارد تا مشوق‌هایی از سوی وزارتخانه به بخش خصوصی ارائه شود و بخش خصوصی واحدهایی را بسازد و یا واحدهایی را که در حال تکمیل دارد در اختیار این بخش و دولت قرار دهد

تازه ترین تصمیمات شورای عالی
هماهنگی اقتصادی سران سه قوه

شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه با حضور سران و معاونین قوا و نیز روسای کمیسیون‌های ذیربط مجلس روز سه شنبه در دفتر رئیس جمهوری تشکیل شد.

به گزارش ایسنا، در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه آخرین تحولات اقتصادی و نیز بودجه مورد بررسی قرار گرفت. بنابر این گزارش، در این جلسه، آثار و تبعات شیوع بیماری کرونا بر بخش‌های مختلف اقتصادی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهادهای دولت برای حمایت از واحدهای تولیدی و خدماتی که به سبب اقدامات احتیاطی و عمل به توصیه‌های پیشگیرانه بخشی از درآمد خود را از دست می‌دهند، مطرح شد. به منظور حمایت از کسب و کارهای کوچک و شاغلین این بخش‌ها تا زمان برگشت به شرایط عادی مهلت‌های قانونی لازم در زمینه‌های مالیاتی، گمرکی و بانکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

سهام شرکت‌های دولتی سال آینده
در بورس عرضه می‌شود

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، سال آینده سهام شرکت‌های دولتی که از فهرست واگذاری‌ها باقی مانده است را قطعاً واگذار خواهیم کرد. به نقل از سازمان خصوصی سازی، علیرضا صالح در مورد واگذاری سهام باقی مانده دولت در ۱۸ شرکت و بنگاه بزرگ بورسی که اوایل سال جاری در دستور کار سازمان خصوصی سازی قرار گرفت، اظهار داشت: تاکنون سهام باقی مانده در ۲ پالایشگاه نفت شیراز و لاوان را واگذار کرده‌ایم.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: تعدادی دیگر از شرکت‌ها را نیز که آماده واگذاری بودند، عرضه کردیم؛ اما هنوز مشتری برای خرید سهام این شرکت‌ها نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، سال آینده سهام شرکت‌هایی که باقی مانده است را قطعاً واگذار خواهیم کرد. صالح در مورد واگذاری سهام ۶۰.۷۲ درصدی دولت در هپکو نیز گفت: برای واگذاری سهام دولت، اول باید آماده‌سازی انجام، تا زمینه برای فروش سهام فراهم شود.

فرصت ۲۰ روزه شورای نگهبان
برای بررسی مصوبه کمیسیون تلفیق

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طبق قانون ۲۰ روز فرصت داریم مصوبه کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال ۹۹ کشور را بررسی کنیم. «عباسعلی کدخدایی» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا اظهار داشت: طبق اذن رهبر معظم انقلاب به استفاده از اصل ۸۵ و ارسال بودجه مصوب کمیسیون تلفیق به شورای نگهبان، این لایحه امروز آخر وقت به شورای نگهبان رسیده است. سخنگوی شورای نگهبان افزود: ما آن را در دستور کار بررسی قرار دادیم طی روزهای آینده آن را بررسی خواهیم کرد. کدخدایی اضافه کرد: طبق قانون ۲۰ روز فرصت داریم مصوبه کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال ۹۹ کشور را بررسی کنیم.

سرگردانی سکه در مرز کانال ۶ میلیون تومانی

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز گذشته (سه شنبه) با کاهش حدود ۲۵۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به بهای پنج میلیون و ۸۳۰ هزار تومان فروخته شد. سکه در روزهای اخیر بین کانال‌های پنج و ۶ میلیون تومان در رفت و آمد است به طوری که هنوز نتوانسته خود را در یکی از این دامنه های قیمتی تثبیت کند. مهم‌ترین دلیل این موضوع، تغییر شدید قیمت دلار و اونس است که نوسان های زیادی را به صورت روزانه تجربه می کنند. اونس در یک هفته اخیر چندین بار از مرز یک هزار و ۶۰۰ دلار فراتر رفته و دوباره به پایین بازگشته است. دلار نیز نوسان زیادی داشته است. بر این اساس، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه دیروز به قیمت پنج میلیون و ۸۳۰ هزار تومان به فروش رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به قیمت پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

سفارش‌های خرید عرضه اولیه
سهام شصدف از امروز

معاون فرابورس ایران گفت: دوره ثبت سفارش برای خرید عرضه اولیه سهام شصدف از امروز چهارشنبه ساعت 7 تا 10 صبح بوده و این دوره به هیچ وجه قابل تمدید نیست.به گزارش فرابورس ایران، افسانه اروجی ادامه داد و گفت: که کلیه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران از طریق سامانه معاملات نامک و همچنین سامانه‌های معاملاتی برخط از ساعت 7 صبح امروز چهارشنبه 14 اسفند 98 به منظور ارسال سفارش در نماد شصدف دسترسی دارند و از این رو از تمامی متقاضیان درخواست کرد که در این بازه زمانی از روش مد نظر خود نسبت به ثبت سفارش در نماد عرضه اولیه اقدام کنند.افسانه اروجی اظهار کرد: بورس تهران و فرابورس ایران با همکاری ناشران در حال آماده‌سازی شرایط عرضه اولیه چندین شرکت تا پایان سال هستند و امروز چهارشنبه چهاردهم اسفندماه 98 نیز شاهد دو عرضه اولیه در بازار سرمایه کشور خواهیم بود.

بورس کالا در انتظار اقدام عملی تولیدکنندگان سیمان

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در خصوص عرضه سیمان سفید در بورس کالا گفت: با وجود آنکه ستاد تنظیم بازار صادرات سیمان سفید کشور از طریق بورس کالا را تصویب و این مصوبه به گمرکات کشور نیز ابلاغ شده است، ولی تاکنون اقدام عملی از سوی تولیدکنندگان سیمان برای اجرای این مصوبه صورت نگرفته است.رضا محتشمی پور در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد: مصوبه ستاد تنظیم بازار یک الزام مقرراتی است و باید صورت بگیرد که با توجه به ابلاغ این موضوع به تولیدکنندگان و انجمن سیمان، باید دید اقدام فعالان این بخش برای پذیرش محصول در بورس چه زمانی انجام می شود.

«تجارت» چالش کمبود کالاهای بهداشتی در روزهای اخیر را بررسی کرد؛

اقتصاد کلان: نارسایی نظام توزیع کالا زخم ناسور و درد مزمنی است که سر خوب شدن ندارد. این معضل در روزهای اخیر و به دلیل کمبود ماسک و لوازم بهداشتی و مواد ضد عفونی کننده نمود بیشتری پیدا کرده است، به طوری که علی‌رغم اظهارات وزیر صمت بر روند رو به رشد تهیه و توزیع ماسک، هنوز نیاز کشور برطرف نشده و حتی اعتراض وزیر بهداشت را به همراه داشت. به گزارش رسانه ها رضا رحمانی وزیر صمت در واکنش به این موضوع گفته است: فرآیند توزیع اقلام بهداشتی مورد نظر، نیازمند اصلاح جدی است و حتما باید به مردم اطلاع رسانی شود تا برای تهیه ملزومات بهداشتی مورد نیاز خود به مراکز بهداشت و درمان و دانشگاه‌های علوم پزشکی مراجعه کنند.

  • نظارت بر امر توزیع کالاها بر عهده دولت است

در این راستا سخنگوی قوه قضایین نیز روز گذشته تاکید کرد: نظارت بر امر توزیع کالاها بر عهده دولت است. شبکه توزیع ما معیوب است و باید بر آن نظارت شود.اسماعیلی افزود: ادعا می‌شود کالاهای وارداتی از مبدا تا انبار رصد می‌شود اما در همین انبار کشف شده اخیر، چهار پنجم کالاها، وارداتی بود و اگر رصد وجود داشت نظام گمرکی و وزارت صنعت باید می‌دانست که این دستکش‌ها در چه تاریخی وارد شدند و چرا توزیع نشده‌اند لذا بخش‌های نطارتی وطیفه خود را انجام دهند و هر کجا نیازمند کمک قوه قضاییه هستند مطمئن باشند که انجام خواهد شد.

  • چرخه معیوب نظام توزیع ایران

به گفته کارشناسان، منشأ مشکلات لجستیک در ایران، نبود نظام توزیع مناسب است. براساس گزارشی که اخیرا از سوی موسسه پژوهش و مطالعات بازرگانی در نشست سه کمیسیون اتاق بازرگانی تهران ارائه شده، رئیس دفتر خدمات بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در یک نظام توزیع مطلوب، توسعه کمی و کیفی حمل‌ونقل، ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز ایجاد شهرک‌های لجستیکی و ‌‌هاب تجاری مورد توجه قرار گرفته است. حمید محله‌ای افزود: چنین ساختاری همچنین از شبکه‌های توزیع سازمان‌یافته از جمله فروشگاه‌های زنجیره‌ای، شرکت‌های لجستیکی، شرکت‌های پخش، فروشگاه‌های مجازی، توانمندسازی اصناف و شرکت‌های تعاونی مصرف کارکنان برخوردار است.

  • چالش‌های عملکرد نظام توزیع

در ادامه این جلسه کارشناس موسسه پژوهش و مطالعات گفت: افزایش هزینه‌های عملیاتی بخش‌های متقاضی خدمات توزیعی و افزایش هزینه‌های مبادلاتی بخش‌های متقاضی خدمات توزیعی از جمله چالش‌های این بخش است که به افزایش قیمت تمام‌شده تولیدات داخل منتهی شده است. در واقع، تاثیر منفی این عدم موازنه مستقیما بر کاهش توان رقابت‌پذیری قیمت تولیدات صنعتی در بازار داخل و بازارهای صادراتی وارد ‌می‌شود.

محمدرضا سعادت افزود: عدم بهره‌مندی از صرفه‌های مقیاس، بهره‌وری پایین عوامل توزیعی و سطح بالای هزینه‌های سربار از جمله این چالش‌هاست که به سطح بالای هزینه تمام‌شده خدمات توزیعی و سطح پایین شفافیت اطلاعاتی در بخش توزیع منجر ‌می‌شود.

  • دولتی بودن اقتصاد، مانع اصلاحات در نظام توزیع

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران نیز در جلسه مورد نظر با بیان اینکه دولتی بودن اقتصاد ایران، مانع اعمال برخی اصلاحات در نظام توزیع بوده است، گفت: سیاست‌گذاری متناقض، همه قوانین حتی قوانین بالادستی ما را تحت‌الشعاع قرار داده است و البته تصمیمات اغلب بدون پشتوانه مطالعات کارشناسی اتخاذ ‌می‌شود. نظیر آنچه در مورد انتزاع وظایف بازرگانی از وزارت جهادکشاورزی رخ داد.

محمد لاهوتی همچنین عنوان کرد که محیط کسب‌وکار ایران، مشوق تاسیس شرکت‌های بزرگ و زنجیره‌ای نیست. در عین حال، قوانین کشور تاسیس شرکت‌های بزرگ را مورد حمایت قرار نمی‌دهد و حتی از جنبه‌هایی بازدارنده است. برای مثال، رستوران‌های زنجیره‌ای باید ۹ درصد مالیات ارزش افزوده بپردازند درحالی‌که تک‌فروشگاه‌ها این مالیات را نمی‌پردازند.

  • فقدان نگرش بلندمدت درحوزه تجارت

همچنین علیرضا کلاهی‌صمدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران، بالا بودن هزینه مبادله در ایران را ناشی از فقدان نگرش بلندمدت درحوزه تجارت دانست و از به‌کارگیری هوش مصنوعی و روبات در انبارهای لجستیکی در جهان سخن گفت و افزود: با توسعه فناوری درحوزه بازرگانی و تجارت، شغل‌های بسیاری از بین خواهد رفت و مقاومت در برابر این تحولات، صرفا هزینه مبادله را بالا ‌می‌برد.

  • بی ارادگی در مبارزه با زنجیره فاسد توزیع

از سوی دیگر عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: دولت به راحتی می‌تواند با فساد موجود در زنجیره توزیع کالا در کشور مقابله و مبارزه کند اما اراده‌ای برای این کار ندارد. به گزارش رسانه های خبری، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به احتکار لوازم بهداشتی توسط عده‌ای از سودجویان گفت: زنجیره توزیع کالا در کشور یک زنجیره فاسد است و اینکه ما هرازچندگاهی بیاییم مصاحبه کنیم و بگوییم با احتکار فلان کالا باید مقابله شود فایده‌ای ندارد امری تکراری است. وی ادامه داد: عده‌ای سوداگر هستند که هر وقت نیازی به یک کالای خاص در کشور ایجاد می‌شود آن را احتکار می‌کنند و مشکلاتی را برای مردم و کشور به وجود می‌آورند و این معدود به یک زمان خاص نیست. قاضی‌زاده هاشمی در پایان گفت: افراد فاسد در زنجیره توزیع کالا یک روز باعث افزایش قیمت خودرو می‌شوند یک روز باعث افزایش قیمت شیر و یک روز هم باعث افزایش قیمت لوازم بهداشتی و وقتی که کالایی به علت احتکار گران می‌شود ما اقدام به بستن 4 انبار کنیم و بعد هم که تب و تاب کار خوابید و اوضاع آرام شد کاری نداشته باشیم نمی‌تواند در مبارزه با محتکرین مؤثر باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس؛

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت در مصوبه اعلام کرده که پرداخت اقساط بانکی فعالان اقتصادی دو ماه به تعویق خواهد افتاد، این مسئله می تواند بخشی از مشکلات بازارهای تجاری را برطرف کند اما این مسئله قطعا کافی نخواهد بود، زیرا فعالان نیازمند حمایت عملی هستند.

رحیم زارع در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت تجاری بازارهای اقتصادی در کشور به ویژه پایتخت، گفت: متأسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا، بخشی از بازارهای اقتصادی عملا به تعطیلی کشیده شده اند، زیرا در این شرایط مشتری برای فروش محصولات وجود ندارد.

نماینده مردم آباده و بوانات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمونه آشکار و عیان این مسئله در شهرها، تعطیلی رستوران ها و برخی از فروشگاه ها است، نوع فعالیت این مراکز عملا فروش محور است، یعنی اگر محصولات خود را نفروشند، نمی توانند به درآمد دست یابند، حال با وضعیت فعلی این مراکز حتی از عهده پرداخت اجاره مغازه نیز برنخواهند آمد.

وی گفت: البته خوشبختانه اخیر دولت در مصوبه اعلام کرده که پرداخت اقساط بانکی مرتبط با فعالان اقتصادی دو ماه به تعویق خواهد افتاد، این مسئله می تواند بخشی از مشکلات و دغدغه های فعالان اقتصادی و بازارهای تجاری را برطرف کند اما این مسئله قطعا کافی نخواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: متأسفانه در سال های اخیر فعالان اقتصادی به صورت مداوم دچار مشکلات بیرونی از جمله افزایش قیمت ارز، تحریم و رکود بازار و شیوع بیماری کرونا ویروس می شوند، بنابر این باید راه کار کلانی برای بهبود وضعیت اقتصادی این اقشار اندیشیده شود.

زارع تصریح کرد: ارائه تسهیلات کم سود، تزریق سرمایه در گردش، کاهش عوارض و مالیات بر درآمد، امهال یک ساله اقساط تسهیلات بخشی از راه کارهایی است که می تواند بازارهای اقتصادی را از وضعیت کنونی خارج کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قطعا مجلس پیگیر ارائه سیاست های حمایتی و تسهیلاتی برای فعالان اقتصادی و بازارهای تجاری خواهد بود، در غیر این صورت این اقشار دچار ضررهای مالی بسیاری خواهند شد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد؛

گروه اقتصاد کلان: رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با صدور بخشنامه‌ای، مهلت بخشودگی جرایم قابل بخشش اسفندماه ۱۳۹۸ را به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور تا پایان خردادماه ۱۳۹۹ تمدید کرد.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری دانشجویان(ایسنا)، امید علی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۸/۱۰۰ ، تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳ خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تمهیدات اتخاذ شده در سطح کشور به منظور جلوگیری از گسترش ویروس مذکور و رعایت حقوق مودیان محترم مالیاتی، پیرو بخشنامه‌های شماره ۲۰۰/۹۸/۴۱ ، تاریخ ۱۳۹۸/۵/۸، ۲۰۰/۹۸/۴۵، تاریخ ۱۳۹۸/۵/۲۷، ۲۰۰/۹۸/۶۵ ، تاریخ ۱۳۹۸/۷/۸ ، ۲۰۰/۹۸/۶۹ ، تاریخ ۱۳۹۸/۷/۳۰ و ۲۰۰/۹۸/۸۷، تاریخ ۱۳۹۸/۹/۲۷ بدین وسیله مقرر می‌شود:

بخشنامه صادره از سوی رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور حاکی است: مودیانی که بدهی قطعی شده خود را تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۹ پرداخت کنند، به میزان بخشودگی جرایم قابل بخشش اسفندماه ۱۳۹۸ ( ۹۰ درصد برای مودیان واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری و پروانه کسب تولیدی از مراجع ذیربط و ۸۰ درصد برای سایر مودیان) از بخشودگی جرایم برخوردار خواهند بود.

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، وی در ادامه این بخشنامه تاکید کرد: مودیانی که برگ مالیات قطعی آن‌ها از تاریخ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲ ابلاغ شده است، چنانچه حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۹/۳/۳۱ نسبت به پرداخت اصل بدهی قطعی شده خود اقدام کنند، مشمول حکم بند (۲) بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۸/۴۵ ، تاریخ ۱۳۹۸/۵/۲۷ خواهند بود. رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در پایان خاطرنشان کرد: مطابق حکم بند (۲) بخشنامه مذکور،آن دسته از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که مالیات آن‌ها از تاریخ اول مهرماه ۱۳۹۸ تا پایان سال جاری به قطعیت می رسد، در صورتی که اصل مالیات و جرایم غیرقابل بخشش خود را حداکثر ظرف یک ماه بعد از ابلاغ برگ قطعی پرداخت کنند، معادل ۱۰۰ درصد جرایم قابل بخشش آن‌ها بخشوده خواهد شد

با رشد 14 هزار و 910 واحدی رقم خورد؛؛

گروه بورس: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه 13 اسفندماه، با افزایش 14 هزار و910 واحد روبه‌رو شد و رکورد جدیدی از خود به جای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ این روزها که جامعه درگیر بیماری ویروسی کرونا شده و برخی از فعالیت‌های اقتصادی کمتر شده است، اما بورس اوراق بهادار تهران امروز هم رکوردشکنی کرد و با افزایش 14 هزار و 910 واحد به رقم 544 هزار و 239 واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن 4 هزار و 55 واحد رشد کرده و به رقم 182 هزار و 995 واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار به بیش از 1980 تریلیون تومان رسید.

معامله‌گران روز یک شنبه در بورس بیش از 6.6 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 424 هزار نوبت معامله و به ارزش 5 هزار و 607 میلیارد تومان داد و ستد کردند. شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی امروز با افزایش 3 هزار و 974 واحد به رقم 145 هزار و 79 واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم‌وزن با افزایش 2 هزار و 699 واحد به رقم 121 هزار و 798 واحد رسید. شاخص آزاد شناور با افزایش 18 هزار و 456 واحد به رقم 685 هزار و 986 واحد رسید. شاخص اول بورس با افزایش 10 هزار و 917 واحد به رقم 381 هزار و 515 واحد رسید. و شاخص بازار دوم بورس با افزایش بی‌سابقه 29 هزار و 965 واحد به رقم یک‌میلیون و 169 هزار و 710 واحد رسید.

  • هجوم نقدینگی سرگردان موجب رکوردشکنی در بورس شد

به گفته برخی کارشناسان، افزایش شاخص بورس در روزهای اخیر و رکوردشکنی عمدتاً به خاطر هجوم نقدینگی سرگردان در جامعه به سمت بورس بوده است.

همچنین حاکم شدن رکود در بازار مسکن، املاک، طلا، سکه و ارز، همچنین خودرو باعث شده است سرمایه‌ها به سمت بازار سرمایه حرکت کند که البته این امر را باید به فال نیک گرفت.

همچنین طراحی ابزارهای مختلف مالی و سرمایه‌گذاری برای انواع سلیقه‌ها در بورس و فرابورس و شفافیت این بازار و نیز بازدهی مناسب 2.8 برابر سرمایه طی یک سال در بورس باعث تشویق فعالان اقتصادی به سمت سرمایه‌گذاری بورس شده است.

همچنبن روز سه شنبه عمده نمادهای بورسی در تقویت شاخص کل اثرگذار بوده‌اند که از جمله می‌توان به نماد پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، پتروشیمی پارس، مخابرات ایران، گروه مپنا، گسترش نفت و گاز پارسیان اشاره کرد.

نمادهای پربیننده که مورد اقبال سرمایه‌گذاران در بورس قرار گرفته، شامل بانک ملت، سایپا، ملی مس، پالایش نفت اصفهان، بانک اقتصاد نوین، پالایش نفت تهران بوده‌اند.

همچنین در فرابورس ایران نیز شاخص کل 168 واحد رشد کرده و به رقم 6 هزار و 952 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 409 هزار میلیارد تومان رسید. در فرابورس ایران بیش از 2.3 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 520 هزار و 529 نوبت معامله و به ارزش 2 هزار و 827 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

روز سه شنبه در بورس تهران و فرابورس حدود 8.5 هزار میلیارد تومان نقدینگی جمع‌آوری شده و به سمت شرکت‌های بورسی و فرابورسی تزریق شد که امیدواریم مدیران شرکت‌های بورسی پاداش مناسبی برای سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران حقیقی در نظر بگیرند تا مشارکت مردم در اقتصاد بیشتر شود. عمده نمادهای فرابورسی مانند سنگ‌آهن گهرزمین، پتروشیمی زاگرس، فرابورس ایران، توسعه مالی مهر آیندگان، مولد نیروگاه جهرم، پتروشیمی مارون و سمگا در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بوده‌اند.

نمادهای پربیننده شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بانک دی، توسعه و عمران استان کرمان، داروسازی آوه سینا، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، کشاورزی و دامپروری بینالود و بانک دی بوده‌اند.