رییس جمهور تشریح کرد؛
گروه سیاسی: رییس جمهور در جلسه هیئت دولت گفت: مطلع هستیم برخی از اقشار جامعه در فشار اقتصادی قرار گرفتند؛ مشاغلی بوده که بیشتر مشاغل شب عیدی است؛ خیلی از فروشنده‌ها، بخش پوشاک، بخش‌های دیگر، نیازمندی‌های منزل؛ معمولاً مردم در شب عید در حد امکان‌شان نو نوار می‌کردند و امسال مشکلاتی است و البته بعد جبران می‌شود؛ یعنی همینی که اول سال نخریده، ان‌شاء الله وقتی این کرونا رخت بربست و این میهمان ناخوانده بسیار بد خداحافظی کرد و رفت، آن وقت مردم می‌روند، ولی در این مدت اینها دچار مشکل هستند؛ اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام گرفته است؛ بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه ، معاونت اقتصادی که مسئولیت این جلسات را بر عهده دارد همه تلاش کردند؛ مصوبات را دیدم و این مصوبات را روز یکشنبه آینده با حضور مسئولین اتاق‌ها و اصناف مرور می‌کنیم و هر امکانی در اختیار دولت باشد در این زمینه تلاش خواهد کرد. بحث اقساط، مالیات و دیگر است؛ برخی حل شده و برخی دیگر باید حل شود و این را دنبال خواهیم کرد و ان‌شاء الله ادامه می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: ویروس کرونا اختصاص به کشور و منطقه‌ای ندارد و اکثر کشورهای جهان به این ویروس مبتلا شده اند و در سبک زندگی مردم، اقتصاد و رفت و آمد، مشاغل مردم و بسیاری از فعالیت‌هایی که به نوعی به مسافرت و تردد مربوط می‌شود، اثر گذاشته و فشارهای فراوانی را به اقتصاد جامعه وارد کرده است .

وی با تاکید بر اینکه کرونا را جدی بگیریم و به سادگی به این ویروس نگاه نکنیم گفت: اولین مسأله این است که زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم. همه مقرراتی که راجع به لباس و ماسک و همه اینهایی که گفتند، برای اینکه این زنجیره قطع شود تأثیرگذار است.

رییس جمهور مسأله دوم را عدم جابجایی و تردد عنوان کرد و گفت: وقتی می‌گوییم تردد و سفر مضر است، سفر درون شهری هم اثر سفر بین شهری را دارد و فرق نمی‌کند. توصیه این است که حتی الامکان باید تردد به حداقل ممکن تقلیل پیدا کند.

وی از مردم خواست در اجتماعات و اماکن متبرک که مردم اعتقاد دارند، نروند و گفت: می‌توانیم زیارت هر امامی را از راه دور انجام دهیم و اگر آن خلوص و توجه باشد آن امام بزرگوار هم قبول می‌کند.

روحانی گفت: اگر می خواهیم هدیه یا رفت و آمدی انجام دهیم غیابی با تلفن و فضای مجازی با هم حرف بزنیم و تبریک بگوییم و فاصله‌ها و اصول بهداشتی را مراعات کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در بحث مبارزه با کرونا کل کشور و تمام دولت درگیر هستند گفت:. بخشی از دولت تلاش می‌کند که زندگی عادی مردم بگذرد. یعنی برق، آب، گاز، بنزین و مسایل مالی و پولی در گردش باشد و کالای اساسی باشد.

رییس جمهور با اعلام اینکه تمام بخش‌های تحقیقاتی و علمی ما درگیر هستند گفت: تمام بخش‌هایی که توان دارند، برای تامین چیزهایی مانند کیت و ماسک و وسیله‌ای که مورد نیاز است، کار کنند و راجع به ریشه‌یابی این ویروس، نحوه مقابله با آن همه فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر این نیروهای مسلح، سپاه، ارتش، بسیج و همه پای کار هستند گفت: نیروهای مسلح گفتند در هر جا بیمارستان نیاز است، ما 10 هزار تخت آماده داریم. 3500 تخت درمانی برای هر کجا بخواهید آماده داریم و الان استاندارهای ما در تماس هستند و این کار آغاز شده است.

روحانی با تشکر ویژه از شهرداریها گفت: شهرداری‌ها ‌شهر را نظافت و ضدعفونی می‌کنند؛ این یک بار سنگینی بر دوش آنها و کمک بزرگی برای شکست کرونا و بسیار مهم است.

وی در مورد نگرانی از بالا رفتن مصرف آب گفت: مردم هیچگونه نگرانی‌ برای آب و برق انرژی و سوخت از جمله گاز، گازوئیل، بنزین و سایر نیازمندی‌ها نباید داشته باشند.

رییس جمهور با اعلام اینکه وزیر امور خارجه مسئول تمام وظایف مربوط به مسایل روابط خارجی و تماس با کشورهاست گفت: این بار بر دوش ایشان است؛ حالا چه برای کمک هایی که می‌خواهند در این زمینه انجام دهند و همکاری‌هایی که در زمینه کرونا لازم است و سایر امور و روابط کشور که مورد نیاز است.

وی در مورد نگارش نامه برای عده دار شدن ریاست ستاد کرونا از سوی رییس جمهور گفت: حداقل هفته‌ای یک جلسه ستاد با ریاست و مدیریت خود من تشکیل می‌شود و در هفته هر چند بار لازم باشد جلساتش گذاشته می‌شود. روحانی در خصوص مشکلات حوزه رفت و آمد خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: برای تردد جاده‌ای مخصوصاً تردد بین ایران و کشورهای همسایه، تردد در پروازها، قطار و همه اینها، اپلیکیشن‌هایی که در این زمینه بوده، فعال نیست. یعنی قطار خالی است و جا دارد، ولی در برنامه می‌روید می‌بینید به شما راه نمی‌دهد؛ هواپیما جا دارد ولی در برنامه می‌روید در فضای مجازی راه نمی‌دهد؛ ببینید اشکال در کجاست، اشکال را رفع کنید تا مردم ترددهایی که می‌خواهند، انجام دهند.

وی در مورد فشار اقتصادی به برخی مردم گفت: برخی از اقشار جامعه در فشار اقتصادی قرار گرفتند؛ مشاغلی بوده که بیشتر مشاغل شب عیدی است و البته بعد جبران می‌شود؛ یعنی همین فردی که اول سال نخریده، ان‌شاء الله وقتی این کرونا رفت، آن وقت مردم می‌روند، ولی در این مدت اینها دچار مشکل هستند؛ اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام گرفته است.

رییس جمهور گفت: در بحث اقساط، مالیات و مواردی از این دست برخی حل شده و برخی دیگر باید حل شود و این را دنبال خواهیم کرد.

وی خواستار توجه به شایعات شد و گفت: شایعات گاهی وقت‌ها در فضای مجازی است و به رسانه‌های داخلی و روزنامه هم سرایت می‌کند و گاهی وقت‌ها به صدا و سیما؛ نمی‌دانم چگونه شده و یک دیوار حفاظتی و ماسک و چیزی باید بگذارند، به آنها اصابت می‌کند و یک گوینده خبری مثلاً دلش تنگ می‌شود برای رئیس جمهور و می‌گوید من دو روز است رئیس جمهور را ندیدم؛ همه سر کار خودشان هستند و بدون استثناء در حال تلاشند.

روحانی تاکید کرد:نگذاریم شایعات روح مقاومت مردم را دچار مشکل کند؛ این کار را نکنیم؛ از کرونا خطرناک‌تر، ترس و وحشت و اضطراب است.

وی گفت: باید کرونا را شکست دهیم، باید زندگی و اصول را مراعات کنیم اما در عین حال نباید ترس، وحشت و نگرانی و اضطراب در میان مردم ایجاد کنیم.

رییس جمهور با ابراز تاسف از اینکه گاهی برخی افراد با نام و نشان یک دفعه می‌گویند که فلان استان نابود شد گفت: نمی‌خواهم بگویم کرونا را کوچک بپنداریم ولی بیش از آنی که واقعیت است، بزرگ هم نکنیم و با آن زندگی کنیم و این دوران را بگذرانیم.

وی با اعلام اینکه مبارزه با کرونا 2 بال دارد گفت: یک بال‌ اقدامات دولت است و یک بال هم به همکاری مردم مربوط می‌شود گفت: بعضی‌ها پیشنهاد می‌کنند راه شهرها را ببنیدیم، اتفاق نظر همه این است که در اجرا مشکلات بیشتری می‌آفریند و ممکن است یک جایی را حل کند ولی چهار جای دیگر مشکل درست می‌کند.

روحانی گفت: ستاد ملی کرونا اعلام خواهد کرد که ممکن است افراد در بعضی از دروازه‌های شهرها و در خروجی از لحاظ سلامت چک شوند و اگر مشکلی دارند، اجازه ندهند که راه را ادامه دهند یا آنها را به یک مرکز درمانی هدایت کنند و یا اگر نشد یا نخواستند، برگردند به همان مبدأشان منتها این کار در ورودی‌ها انجام نخواهد شد.

«تجارت» ابرچالش اقتصادی سال 98 را بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: خصوصی سازی و واگذاری ها در سال 98 یکی از پرچالش ترین حوزه های اقتصادی سال 98 بود تا آنجا که به برکناری و ممنوع الخروجی رییس سابق سازمان خصوصی سازی انجامید.
دو مورد عمده، اصلی ترین معضل این حوزه محسوب می شود؛ اول عدم رعایت اصل اهلیت در برخی واگذاری ها و دوم وعده های بی سرانجام برای برخی دیگر از این واگذاری ها. بسیاری معتقد هستند دولت باید با رعایت همه جوانب و جزییات اصل 44 قانون اساسی زمینه را برای خروج از تصدی گری در اقتصاد بردارد و بر راهبردها در این حوزه متمرکز شود.

  • مجلس یازدهم تصدی‌گری اقتصاد را از دولت بگیرد

در این راستا وزیر اسبق کشاورزی معتقد است، مجلس بعدی باید خصوصی سازی و واگذاری امور اقتصاد به بخش خصوصی و علمی کشور را در دستور کار قرار دهد.

عباسعلی زالی در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم درباره اولویت‌های اقتصادی مجلس بعدی اظهار کرد: مسائلی که برای کشور پیش آمده، مسیر ما از راهی که در آن در حال حرکت بودیم منحرف کرده است و لازم است که با مجلس قوی آن را به مسیر خود بازگردانیم.

وزیر اسبق کشاورزی در پاسخ به اینکه مجلس آینده چه اولویت هایی را باید در بخش کشاورزی مدنظر داشته باشد گفت: از مهمترین اولویت های بخش کشاورزی که مجلس می‌تواند آن را پیگیری کنند تحقق خصوصی سازی است. وی با بیان اینکه صنایع و کشاورزی کشور باید علمی شوند گفت: در صورتی که امور به مردم واگذار شود بخش خصوصی خود می تواند این فعالیت ها را علمی کند که مقام معظم رهبری نیز به این موضوع تاکید دارند.

وی اظهار داشت: چرا باید وقتی مشکلی در ارتباط با توزیع گوشت در کشور به وجود می‌آید به سراغ وزیر جهاد کشاورزی برویم، در حالی که اگر این مسئولیت‌ها به بخش خصوصی واگذار می‌شد آنها خود می توانستند به شکل بهتری محصولات را در بازار توزیع کنند.

وی افزود: این تولی گری ها در بخش های دیگری مانند آرد و نان نیز وجود دارد و باید دولت از حجم فعالیت‌های خود در عرصه‌های اقتصادی بکاهد. زالی اظهار داشت: علاوه بر کاهش تولی گری های، دولت باید از حجم کارمندان خود نیز به تدریج بکاهد و آنها را به بخش خصوصی منتقل کند.

وی با اشاره به اینکه ارتباط میان صنعت و دانشگاه برقرار نشده است گفت: در صورتی که بخش علمی و دانشگاهی کشور بتواند ارتباط موثری با بخش های صنعتی کشور برقرار کند علاوه بر اینکه منجر به شکوفایی بخش‌های مختلف تولیدی خواهد شد، از بخش علمی کشور نیز حمایت می شود و زمینه اشتغال بیشتری از فارغ التحصیلان که هر روز به آن اضافه می‌شود فراهم خواهد شد.

  • توسعه تجارت با خصوصی سازی

همچنین یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: مقررات زدایی و خصوصی سازی در بسیاری از کشورها اجرا می شود به شرطی که خارج از مقررات دولتی و در چارچوب قانون تجارت باشد موجب رشد تجارت می شود. کرد زنگنه در یک برنامه تلویزیونی گفت: مقرارت زدایی باعث از بین رفتن مقررات دست و پاگیر می شود و رشد اقتصاد کشور و بخش خصوصی را به همراه دارد.

  • به اسم خصوصی‌سازی کارخانه‌ها را به دوستان واگذار کردند

همچنین یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: درباره عواقب خصوصی‌‌سازی‌های غیرشفاف گفت: ما تاکنون در طول تاریخ در کشورمان یک بخش خصوصی توانمند و قوی نداشتیم. منظور آن بخش خصوصی است که بخشی از مردم فارغ از حکومت توانایی مالی داشته باشند. حتی برخی تاجران که در طول تاریخ اسم‌شان برده می‌شود این‌ها نیز از حمایت‌های خاصی استفاده می‌کردند و اگر افراد مستقل و موفقی نیز بودند، حکومت‌ها در بزنگاه‌هایی ممکن بود آن‌ها را تهدید کنند.

سهیلا جلودارزاده در گفتگو با ایلنا، تصریح کرد:‌ اگر گفته می‌شود ما امروزه می‌توانیم خصوصی‌سازی را در کشورمان به نحوی داشته باشیم که افراد ثروتمند مشارکت کنند که سرمایه‌هایشان را در مسیر تولید به کار بیاندازند، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم و مطمئن باشیم که این اتفاق حتما رخ می‌دهد، در این میان باید توجه داشته باشیم افرادی که از رانت استفاده کرده‌اند و سرمایه‌هایی دارند و می‌خواهند با ظرفیت خصوصی‌سازی به نوعی پولشویی انجام دهند، موفق نمی‌شوند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برخی نهادها به دلیل در دست داشتن پروژه‌های حاصل از فروش نفت سهم برده و بودجه‌های قابل توجهی دارند، یا نهادهای دولتی و حکومتی، یا گاهی اوقات بانک‌ها می‌توانند برخی پروژه‌ها را خریداری کرده و در این عرصه ورود کنند. اصطلاح خصولتی را زیاد می‌شنویم این یعنی ما سرمایه‌داری نداریم که از مردم باشد و از طریق سرمایه‌های خودش بتواند خرید کند، در نتیجه دستگاه‌ها یا نهادها این خرید را انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی صنایع و سایر واحدهایی که می‌خواهند خصوصی‌سازی شوند باید به اهلش واگذار شود. کسی اهلیت دارد که تعهد، تخصص و سرمایه دارد ولی وقتی شخصی تنها یک صدم بهای یک واحد را پرداخت می‌کند و برای تامین مابقی آن خودش را به وام‌های بانکی متوسل می‌کند، این می‌شود که بعدا نمی‌تواند حقوق‌ کارگرانش را هم پرداخت کند و غائله ایجاد می‌کند. این‌ها شکل‌های نادرست و مبتنی بر فساد است که برخی خصوصی‌سازی‌ها اینگونه شکل می‌گیرد.

جلودارزاده در پاسخ به این سوال که کدامیک از قوای سه‌گانه مسئولیت بیشتری در جلوگیری از این روندهای فسادزا در خصوصی‌سازی‌ها دارند و آیا امکان دارد پیش از تشکیل مجلس یازدهم و دولت سیزدهم این رویه خصوصی‌سازی را تغییر دهیم؟ گفت: رویه‌های مبتنی بر فساد وقتی نفت به فروش نرود و پول نقد نباشد مقداری کمتر می‌شود.

واشنگتن پست تحلیل کرد:

گروه انرژی: واشنگتن پست در سرمقاله با اشاره به کاهش جهانی قیمت نفت نوشت: آمریکا، بازنده اصلی جنگ قیمت نفت در بحبوحه همه‌گیری کرونا و رقابت روسیه و عربستان است.

واشنگتن پست می افزاید: جنگ قیمت نفت که روند اقتصاد جهان را مختل کرده، در لایه سطحی جنگی است میان دومین و سومین تولیدکنندگان نفت در جهان یعنی به ترتیب عربستان و روسیه. اما هدف اصلی نشانه گرفته شده در این جنگ، ‌ اولین تولیدکننده نفت در جهان یعنی آمریکاست.

  • آمریکا؛ بازنده نهایی این جنگ قیمت نفت است.

واشنگتن پست در ادامه با اشاره به وضعیت تولید نفت شیل آمریکا نوشت: سالیان درازی بود که صنعت تولید نفت شیل آمریکا جوانه زد و رشد کرد و بالنده شد. اما در همان مدت سهم روسیه در بازار جهانی نفت رو به افول گذاشت؛ علت هم این بود که آمریکا، صنعت نفت روسیه را به دلیل رفتارهای نادرست مسکو در عرصه بین الملل تحریم کرده است.

"ولادیمیر پوتین" هم تصمیم گرفت تلافی کند و انتقام سختی از آمریکا گرفته و بیاید بی رویه نفت تولید کند و با این شگرد، شرکت های نفتی آمریکا را زمین بزند.

در پس زمینه این حرکت پوتین رکود مصرف جهانی نفت است. همه گیری جهانی ویروس کرونا موجب شده تا تقاضای جهانی برای نفت بشدت افت کند. عربستان به عنوان رئیس بالفعل "سازمان کشورهای صادر کننده نفت" موسوم به "اوپک" سعی کرد پوتین را راضی کند با این کارتل نفتی هماهنگ و برای بالا رفتن قیمت نفت تولید را پایین بیاورد. اما پوتین زیر بار نرفت و شاهزاده "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان هم برای آنکه جواب دندان شکنی به روسیه داده باشد اعلام کرد که عربستان برای آینده قابل پیش بینی تا حداکثر ظرفیت نفت تولید خواهد کرد.

اما روسیه به هر حال زیر بار نرفت چون روسیه توان آن را دارد که بودجه خودش را با نفت نسبتا ارزان هم ببندد اما عربستان اینطور نیست و حتما باید با نفت گران بودجه اش را تنظیم کند. در نتیجه عیان می شود که نشانه روی اصلی پوتین، عربستان نبوده بلکه آمریکا بوده است.

اما در مورد دو کشور ایران و ونزوئلا که شرکای صدور نفت روسیه هستند، طبیعی است که جنگ قیمت نفت بلایی مضاعفاست. ایران و ونزوئلا هردو گرفتار مشکلات عدیده سیاسی و اجتماعی اند. ایران درگیر اپیدمی کروناست و ونزوئلا هم با ناآرامی های سیاسی گلاویز است. اما در هر حال این دو کشور هم مد نظر این سیاست پوتین نبوده اند.

در آمریکا، ترامپ پایین آمدن قیمت نفت را جشن گرفت. در ‌آمریکا، زمانی نفت ارزان می شود این به مثابه آن است که مالیاتها پایین آمده است. البته درست است که نفت ارزان در آمریکا معادل بنزین ارزان است و سبب بالا رفتن قدرت خرید مردم می شود. اما موضوع این است که نفت ارزان، ثبات نظام مالی آمریکا را بر هم می زند و خسارت آن به مراتب سنگین تر از مزیت بالا رفتن قدرت خرید مردم است. این وصله پینه های موقتی قیمت نفت، مشکلاتی را بر بستانکاران و سهامداران "وال استریت" تحمیل می کند.

نفت ارزان مشکلاتی را هم بر محیط زیست تحمیل می کند. زمانی که نفت ارزان می شود، مصرف ‌آن بالا می رود. در نتیجه میزان انتشار گازهای گلخانه ای در جو کره زمین هم سیر تصاعدی پیدا می کند. اما وقتی تولید در میادین نفتی آمریکا پایین می آید، از انتشار این گازها در جو کم می شود.

آمریکا در آینده قابل پیش بینی، هم یک مصرف کننده عظیم نفت است و هم یک تولیدکننده بزرگ آن. در نتیجه در دو سوی این تجارت عظیم جهانی قرار دارد یعنی هم فروشنده است و هم خریدار. هم اقتصادش بشدت وابسته به این تجارت عظیم جهانی است و هم محیط زیستش.

مالیات بستن بر انتشار کربن بر جو کره زمین، می تواند به سهم خود از مشکلات تغییرات جوی پیشگیری کند فارغ از اینکه بازار نفت به کدام سو حرکت می کند.

اما در این شرایط جدید که کارزار نفتی ریاض-مسکو به بار آورده است، ترامپ باید این نگاه ژئوپولیتیکی را داشته باشد و این درس را بگیرد که رئیس جمهور روسیه هیچوقت دوست آمریکا نیست. بلکه پوتین یک حکمران مستبد و خودکامه است که فقط می خواهد بیرحمانه و ظالمانه بر ضد منافع حیاتی آمریکا بازی کند.

ولیعهد عربستان نیز به نوبه خود ثابت کرده است که هرگز نمی تواند در عرصه بین الملل یک بازیگر قابل اعتماد باشد. او هرکجا که لازم باشد اقتصاد آمریکا را به خطر می اندازد. جالب است که آمریکا کمک های نظامی در اختیار عربستان قرار می دهد. در لفاظی هم که شده، ‌ دولت ترامپ از یک چنین رژیم بیرحمی اینهمه حمایت کرده است.

در این برهه که کل دنیا با هجمه مرگبار یک ویروس کشنده روبروست که سلامت تک تک آحاد بشر را نشانه رفته است، ‌ در یک چنین شرایطی نیاز به همدلی هرچه بیشتر کشورهاست. اما گویا این دو رئیس جمهور؛ هیچ توجهی به این بلای جهانی ندارند و هرکدام دارند سنگ خودشان را بر سینه می کوبند و نمکی بر این زخم جهانی می پاشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

گروه راه وشهرسازی: معاون وزیر راه و شهرسازی از تامین تسهیلات ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های ناکارآمد شهری به سازندگان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم مهدی عبوری در دومین نشست راهبری و مدیریت تولید 145 هزار واحد مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری اظهار کرد: باید به این باور برسیم که می‌توانیم راهبری و مدیریت ساخت و تولید 145 هزار واحد مسکونی را در بافت‌های ناکارآمد شهری برعهده بگیریم تا بتوانیم در آینده نزدیک به موفقیت برسیم.

وی با بیان این‌که از این میزان، ساخت 100 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات نوسازی به سازندگان و انبوه‌سازان در بافت‌های فرسوده انجام می‌شود، افزود: باید بستر و شرایط ارائه تسهیلات ساخت، صدور پروانه و هزینه‌های سازمان نظام مهندسی برای سازندگان و انبوه‌سازان در بافت‌‌های ناکارآمد شهری فراهم شود.

وی با تاکید بر ساخت مسکن توسط بخش خصوصی، سازندگان و انبوه‌سازان در بافت‌های ناکارآمد شهری، ادامه داد: شرکت بازآفرینی شهری ایران، ضمن فراهم کردن بستر ارائه 100 هزار فقره تسهیلات نوسازی به متقاضیان، خود نیز تولید و ساخت 45 هزار واحد مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری را برعهده می‌گیرد.

وی همچنین با بیان این‌که شرکت بازآفرینی شهری ایران، اراضی خود را در این رابطه به سازندگان و بخش خصوصی واگذار خواهد کرد، گفت: ساخت بخش‌هایی که سرمایه‌گذار و بخش خصوصی به آن ورود نکنند، به‌صورت امانی انجام می‌شود. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از تمام کارکنان شرکت بازآفرینی شهری خواست، در تولید واحدهای مسکونی در بافت‌های ناکارآمد، مجدانه، کمک و همکاری کنند و گفت: بسته‌های حمایتی تسهیلات نوسازی در بافت‌های فرسوده باید کامل باشد و در این خصوص پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

  • جزییات واگذاری اراضی به بخش خصوصی

عبوری در خصوص واگذاری اراضی به سازندگان و بخش خصوصی در بافت‌های ناکارآمد شهری، اظهار داشت: برای جلب سرمایه‌گذار، رونق تولید مسکن و ایجاد اشتغال در راستای ساخت مسکن در حوزه بازآفرینی شهری، باید تلاشی مضاعف انجام شود.

وی با بیان این‌که تعدادی از بانوان شاغل در شرکت بازآفرینی شهری یران، به عنوان راهبر، در این پروژه مشارکت دارند، افزود: پروژه‌ها باید به‌صورت مستمر نظارت و پیگیری شوند و ضعف در این بخش‌ها، باعث سنواتی شدن پروژه‌ها می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه با معرفی، محسن عبادی، به‌عنوان سرپرست جدید دفتر حقوقی و امور قراردادهای این شرکت، عنوان کرد: حوزه حقوقی و قراردادهای شرکت بازآفرینی شهری ایران باید به روان‌سازی، حمایت همه‌جانبه در تهیه و تدوین قراردادهای مشارکت به‌صورتی که قابلیت اجرا داشته باشد، به اداره‌کل تجهیز منابع مالی، فنی، اقتصادی و املاک کمک کنند.

وی یادآور شد: از 45 هزار واحد مسکونی که شرکت بازافرینی شهری ایران، مکلف به راهبری و مدیریت تولید آن است، تاکنون برنامه‌ریزی برای ساخت 35 هزار واحد انجام شده است. این میزان مسکن برنامه‌ریزی‌شده در بافت‌های ناکارآمد شهری، نقطه قوت و امید بخش است.

عبوری با اشاره به وظایف راهبران تیم عملیاتی ساخت 145 هزار واحد مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری، اظهارداشت: مسئولیت پیگیری تهیه طرح، تعریف کاربری اراضی، نحوه واگذاری اراضی، نحوه تعیین سرمایه‌گذار پروژه‌‌ها و ...بر عهده این راهبران خواهد بود. این افراد باید تمامی مشکلات و موانع پروژه‌ها را با همکاری دفترهای شرکت بازآفرینی شهری ایران در کوتاه‌ترین زمان حل کنند و به‌صورت روزانه از اقدامات انجام‌شده، گزارش دهند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به انتظار وزیر راه و شهرسازی، مبنی بر افزایش رقم تولید 145 هزار واحد مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری، گفت: کارکنان شرکت، به‌ویژه تیم عملیاتی راهبری و مدیریت ساخت 145 هزار واحد مسکن، این امر را باید جدی گیرند و با اتکال به خداوند و همکاری با یکدیگر کارها را پیش ببرند.

سرمقاله

دکتر اصغر نعمتی

مدیر مسئول

مردم ایران روزهای سختی را سپری می‌کنند، ویروس کرونا می‌تازد و به لطف تکنولوژی‌های نوین ارتباطی، مردم در معرض لحظه‌ای اخبار منفی ودلخراش قرار می‌گیرند، شبکه‌های اجتماعی با داشتن مزیت سرعت و بی‌واسطگی در انتقال اخبار، زمینه رژیم‌های متنوع رسانه‌ای را فراهم کردند....فیک نیوزها جولان ‌می‌دهند و سیلان خبرهای جور‌واجور مخاطب را در اقیانوسی از اخبار درست و غلط غرق کرده است. اعلام آمار ضدونقیض تعداد درگذشتگان ناشی از کرونا، شیوه درمان بیماری وسرکوب ویروس با کمک طب سنتی و استفاده از مواد غذایی نظیر سیر وزنجبیل در درمان وپیشگیری بیماری، نقش درمانی عنبر نسارا، تحلیل‌های مربوط به دستکاری ژنتیکی کرونا با هدف جنگ تجاری وبیولوژیک، نابودی ویروس با مصرف خوراكی الکل، تردید در شفافیت آمارهای رسمی اعلامی، تشکیک در مبدأ وزمان ورود وتشخیص بیماری و.. موضوع اخباری است كه در شبکه‌های اجتماعی موج می‌زند وگاهی برخی از آنها جریان اصلی خبر را نیز متأثر ساختند ودر این بین مهمترین عارضه وپیامد این آشفته بازار خبری چیزی جز انحراف و تشویش افکار عمومی از مسیر اصلی واثربخش کنترل موج بیماری نبود. اگر در اوج اپیدمی کرونا شاهد بی‌توجهی به توصیه‌های ارشادی مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم و مردم فوج‌ فوج به سمت شهرهای شمالی سفر در پیش گرفتند، اگر در اوج همه‌گیری کرونا هنوز در ابتدایی‌ترین اصل در پیشگیری از این ویروس یعنی لغو و تعطیلی اماکنی که زمینه‌ساز گرد هم آیی مردم می‌شود تردید وجود داشت ومقاومت جدی صورت گرفت، اگر در طول یک هفته تصمیمات متنوعی در تعطیلی یا کاهش ساعت کار کارکنان بگوش می‌رسد، اگر در خصوص قرنطینه شهرهای کانون بیماری تحلیل‌های متناقضی از ناحیه مسئولان به گوش رسید، اگر ‌بالاترین مقام اجرایی کشور در آستانه انفجار بیماری در کشور عادی شدن شرایط را با ذکر تاریخ وعده می‌دهد، جملگی زمینه ساز شکل گیری شایعات و گرم شدن تنور شایعات ورونق بازار مغرضان رسانه‌ای گردید که بدنبال ماهیگیری سیاسی واقتصادی از آب گل‌آلود کرونا بودند. آسیب شناسی رسانه‌ای بحران کرونا نشان می‌دهد دست اندر کاران مدیریت بحران نه تنها از رسانه‌ها بعنوان یک فرصت بهره نگرفتند بلکه با بی توجهی به این ظرفیت شرایطی را رقم زدند که کارکرد اغلب رسانه‌ها بجای کنترل بحران به سمت دامن زدن به بحران سوق یابد وهم چنین بستری را برای شبکه‌هایی همسو و در ید بدخواهان ایران در غیاب رسانه‌های قدرتمند وجریان سازو همسو با اهداف ومصلحت مردم فراهم آورند تا با سو استفاده از تناقض گویی ها و ناهماهنگی که پیش‌تر اشاره شد میاندار این بحران شوند. باید باور کنیم در عصر کنونی رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های مبتنی بر اینترنت و فضای سایبر از چنان قدرتی برخوردار هستند که در بحران‌ها ضرورت دارد از این فرصت کم نظیر در راستای کنترل وهمسو کردن افکار عمومی و اهداف مدیریت بحران استفاده شود. این نکات نشان می‌دهد ما در شناخت چیستی بحران دچار سرگیجه بودیم، درحالیکه این بحران با ابعادی گسترده در کشور چین در جریان بود و تمام پیش بینی‌ها حکایت از ورود آن به ایران داشت، دستگاهای اجرایی وسیاست‌گذار در این خصوص بی تفاوتی اختیار کرده و در آگاهی بخشی عمومی وآماده‌سازی افکار عمومی از طریق رسانه‌ها چندان رغبتی از خود نشان ندادند و زمانی مبادرت به اطلاع‌رسانی نمودند که فرصت طلایی مشارکت ذهنی با مردم از دست رفته بود ورسانه‌های داخلی نیز نتوانستند بر موج خبری منفی وهراس افکن و شایعات مغرضانه غلبه نمایند. بحران‌ها می‌آیند و می‌روند، آنچه می‌ماند آثار آنها است که معیار قضاوت عملکرد مدیریت‌ها در بحران است. کشور ایران به دلیل ماهیت جغرافیای، سیاسی وایدیولوژیک همواره در معرض انواع بحران‌ها قرار دارد وانتظار می‌رود این شرایط ما را نسبت به سایر ملل در این خصوص مجرب‌تر ومسلط‌تر ساخته باشد که تجربیات دور و نزدیک، این انتظار را از یقین به تردید مبدل ساخته است. در بحران کرونا انتظار این بود وزارت محترم بهداشت با توجه به هشدارهای کارشناسان وسازمان بهداشت جهانی تمهیدات لازم را درتمام زمینه‌ها اعم از آمادگی رسانه‌ای برای اقناع و تنویر افکار عمومی تا فراهم آوردن بستر همسویی وهمگرایی ملی و تمهید وتدارکات لازم جهت پیشگیری و درمان برنامه‌ریزی می‌کرد، چرا پروازها به چین دیرهنگام متوقف شد؟ چرا پیام‌های آموزشی و هشدار دهنده در گرم گرم بیماری بر بیلبوردهای شهر نقش نبست؟چرا در قرنطینه شهرهای آلوده تصمیم در ست وبه موقع اتخاذ نشد؟ چرا رسانه‌ها توجیه نشدند وشبکه مجازی در وضعیت آماده باش قرار نگرفتند؟ و چرا ما در تولید ودپوی مواد ضد عفونی کننده نظیر الکل، ژل وماسک اینقدر منفعل عمل کردیم؟ و ده‌ها چرایی دیگری که پاسخ آن‌ها می‌تواند فقط ما را به یک نکته اساسی رهنمون سازد وآن اینکه مادر بحران کرونا دچار سرگیجه مدیریتی شدیم.

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

میلتون فریدمن اقتصاددان مطرح معاصر گفته است : «اگر مسئولیت یک صحرا را به بخشِ دولتی واگذار کنید بعد از گذشت پنج سال با کمبود شن مواجه می شوید». ظاهر امر در ایران همینطور است که فریدمن گفته است. برای تکمیل بیش از 80 هزار پروژه نیمه کاره در کشور پول نداریم. برای اعزام تیم های ورزشی به مسابقات بین المللی پول نداریم...برای پرداخت مطالبات بخش خصوصی پول نداریم. برای پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان پول نداریم. برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی و ریلی و جاده ای و دریایی پول نداریم. تعداد زیادی مدرسه کپری در کشور داریم که باید برچیده شوند و بخاری های بسیاری از مدارس هنوز نفتی و حادثه ساز است اما نه پولی برای تبدیل به احسن مدارس کپری داریم و نه پولی برای بهسازی سیستم گرمایشی مدارس. خودروسازان و قطعه سازان با کمبود شدید نقدینگی دست به گریبان و چند ده هزار کارگر این بخش ها در آستانه بیکاری هستند.... از این دست " پول نداریم " ها الی ماشاءالهد وجوددارد که همگی ناشی از انحصار اقتصاد در دست دولت است و هیچ اراده و تمایلی هم برای نجات این اقتصاد از انحصار وجود ندارد. تو گویی جان دولت به این انحصار بسته است. البته بخش های دیگری به غیر از دولت هم هست که آن ها هم بخش هایی از این اقتصاد را در تیول خود گرفته اند و به هیچ قیمتی حاضر نیستند دست از سر آن بردارند. روشی که در مملکت ما در باره اقتصاد در پیش گرفته شده است در یک معنای کلی با هیچ یک از روش ها و معیارهای پذیرفته شده و مدل های اقتصادی امروزی نمی خواند. آنچه که ما در قبال اقتصاد انجام می دهیم جز تحمیل هزینه های سنگین، زیانبار و بنیان سوز بر بنیه نحیف این بخش نیست. گفته اند مشت نمونه خروار؛ صنعت خودروسازی در این دیار آیینه تمام نما و حقیقی یک اقتصاد تنبل، ورشکسته و انحصار زده است. خودروسازی با همین دست فرمان که دارد می رود به دره سقوط می کند. هزینه های سرسام آوری برای پلتفرم و راه اندازی خط تولید خودرویی به نام سمند به عنوان خودرو ملی صرف شد. با این حال سمند تنها یک کپی ناقص از کآرخانه و برند خودروسازی پژو از آب در آمد و هیچ وقت نه خودرو شد و نه ملی. این در حالی است که کشورهایی مثل چین و کره جنوبی توانسته اند با هزینه ای به مراتب کمتر از آنچه برای سمند صرف شد کارخانه و برندهای جدید خودروسازی با محصولات متنوع راه اندازی کنند و با صادرات آن ها هم ارزآوری داشته باشند و هم اشتغالزایی کنند. خودروسازی های ما الان به حیاط خلوت سیاسیون تبدیل شده و از سوی دیگر دارای یک نیروی عظیم مازاد است که هر دو این موارد هزینه های جاری فلج کننده ای را به اقتصاد و بودجه مملکت تحمیل کرده است. اگر خصوصی سازی در صنعت خودروسازی صورت بگیرد رقابت ایجاد خواهد شد، در هزینه ها و ساختار آن تحول و چابک سازی صورت خواهد گرفت و بار بسیار سنگینی از هزینه های تحمیلی به اقتصاد کشور حذف خواهد شد و ای بسا که با تولید یک محصول نهایی استاندارد و کارآمد به بهبودی اقتصاد و درآمد مملکت هم کمک شود و با آنچه که از این طریق و از طریق صنایع دیگر حاصل می شود ثروت و رفاه لازم برای شهروندان نیز ایجاد خواهد شد. این مهم نیز از طریق خصوصی سازی واقعی صنایع و از جمله صنعت خودروسازی دست می دهد، در غیر این صورت همچنان بایستی شاهد از دست رفتن منابع و ذخایر کشور به دست دولت باشیم تا زمانی که این کشور به بیابان تبدیل شود تا جایی که به قول »فریدمن با کمبود و حتی نبود شن
مواجه شویم

آیت الله رییسی؛

گروه سیاسی: رییس قوه قضاییه در بازدید سرزده ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران گفت: اختیارات لازم داده شده، همه دستگاه‌ها به کمک دستگاه بهداشت و درمان کشور بشتابند.

به گزارش ایرنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی در بازدید سرزده ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران ضمن تبریک ماه رجب افزود: با انجام اقدامات پیشگیرانه و درمانی و تضرع به حضرت حق و توسل به ائمه اطهار (ع) رفع این مشکل را از محضر خداوند طلب می‌کنیم.

وی ادامه داد: امروز سلامت جامعه امری بسیار مهم و دارای اولویت است و همه امور فرع بر سلامت است، اگر سلامت باشد بسیاری از توسعه یافتگی‌ها در کشور پدیدار می‌شود و اگر سلامت جامعه تهدید شد گرفتار مشکلاتی خواهیم شد.

رییس قوه قضاییه با اشاره به اینکه کشور دارای ظرفیت بسیار بالایی است، گفت: اگر همه این ظرفیت پای کار بیاید، کشور ما قدرتمندتر از آن است که این پدیده مشکل ایجاد کند، ظرفیت علمی نیروی جوان، کارآمد و آماده اقدام در کشور بسیار است و برای استفاده از این ظرفیت باید مدیریت صورت گیرد.

رییسی با تاکید براینکه سطح مداخلات بهداشتی حتما باید افزایش یابد افزود: امروز دانشگاه‌های پزشکی، وزارتخانه بهداشت و درمان از جهت فنی و تخصصی صاحب صلاحیت برای نظر دادن در این زمینه هستند. دیگران باید بدانند نگاه این افراد تخصصی و فنی است. اگر می‌گویند اجتماعات نباید انجام شود و مداخلات در امور سازمانی و اداری و حتی زندگی مردم برای تضمین سلامت باید صورت گیرد باید در این رابطه نسبت به این بایدها و نبایدها و پروتکل‌ها احترام گذاشت و آن را عملیاتی کرد.

  • اختیارات مسئولان اجرایی برای مدیریت و کنترل کرونا اتمام حجت است

رییس دستگاه قضا اظهارداشت: ‌اختیاراتی که شورای عالی امنیت ملی با تنفیذ رهبرمعظم انقلاب برای مدیریت و کنترل بیماری کرونا به مسئولان اجرایی داده، اتمام حجت است.

رییس دستگاه قضا با بیان اینکه دوست داشتم در بیمارستان‌های محل بستری بیماران مبتلا به کرونا حاضر می‌شدم و ضمن عیادت از بیماران به پزشکان و پرستاران فداکار کشور از نزدیک خداقوت می‌گفتم، اظهارداشت: با برخی از مدیران این بیمارستان‌ها در استان‌های تهران، قم و گیلان تلفنی گفت و گو کردم و ضمن خداقوت به این عزیزان از آنها خواستم سلام مرا به کادر درمانی ابلاغ کنند.

رییسی اضافه کرد: به دادستان‌های سراسر کشور دستور داده‌ام با احتکارکنندگان به شدت و سرعت برخورد کنند. برخی فکر می‌کنند کار دستگاه‌های نظارتی مچ‌گیری است در حالیکه مجموعه‌های نظارتی باید همراه با دستگاه‌های اجرایی و در کنار آنها کمبودها و نیازمندی‌های موجود را از مسئولان مطالبه کنند.

وی اظهارداشت: در واقع مصوبات ستاد مبارزه با کرونا برای همه دستگاه‌ها لازم‌الاجراست و پیگیری این قضیه به نفع همه در کشور است زیرا زمان شیوع بیماری در کشور را کاهش و محدود و سلامت را در کشور تضمین می‌کند.

رییس دستگاه قضا گفت: خواسته بنده این است که این جلسات نه فقط هفته ای یکبار بلکه اگر لازم شد روزی یکبار تشکیل شود تا این امر دچار توقف نشود و هر مشکل لجستیک و پشتیبانی که عزیزان ما در وزارت بهداشت و درمان دارند، باید مورد پیگیری قرار گیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد

 

گروه اجتماعی: سخنگوی وزارت بهداشت از بهبود نسبی علایم برخی موارد شدید کروناویروس (کووید-19) با داروی ایرانی و ادامه روند بررسی ها در این زمینه خبر داد.

دکتر کیانوش جهان‌پور در گفت و گو با ایسنا، در پاسخ به برخی مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تجویز نوعی داروی تنظیم‌کننده سیستم ایمنی بدن به نام "اکتمرا" در بیماران مبتلا به کرونا در یکی از بیمارستان‌های اصفهان و بهبودی نسبی علائم بیمار در گرافی‌های انجام شده، با تایید این موضوع گفت: این مورد اولین کیس ترایال داروی بیوسیمیلار ایرانی توسیلیزومب بوده و علائم بیماری در ۴۸ ساعت پس از تجویز آن تخفیف نسبی یافته است، اما هنوز برای قضاوت و ارزیابی در این زمینه زود است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توضیح بیشتر با بیان این‌که این دارو ظرف 24 ساعت پس از تزریق اولیه پاسخ نسبی نشان داده و اکسیژناسیون بیمار و نمای گرافی ریه فعلا بهتر شده است اما همچنان بیمار اینتوبه است، اضافه کرد: طی روزهای آینده نیز این ترایال در موارد دیگری از بیماران با تشخیص پزشکان معالج ادامه خواهد داشت و اگر اثربخشی نسبی در موارد داشته باشد قاعدتاً وارد فهرست دارویی کشور نیز خواهد شد و گزارش های موردی در چین نیز از سودمندی نسبی آن در برخی موارد شدید ابتلا به کووید۱۹ حکایت دارد.

جهان‌پور تاکید کرد: البته تولید انبوه این دارو با توجه به بومی‌ شدن فناوری طی حدود سه هفته می‌تواند وارد بازار کشور شود.

وی در عین حال با تاکید بر این‌که این دارو قاعدتا کاربرد عام در درمان کرونا ندارد، اظهار کرد: تنها به شرط اثربخشی برای مراحل پایانی بیمارانی که در CRS هستند و البته با لحاظ برخی شرایط قابل تجویز است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: همزمان سودمندی احتمالی دو داروی بیوسیمیلار دیگر که تولید داخلی هستند نیز مطرح است. این داروها شامل اینترفرون آلفا و اینترفرون بتا است که در فهرست دارویی کشور هستند و پیش ازین نیز استفاده می شده اند. دو داروی اول در فهرست دارویی کشور وجود داشته و چند تولیدکننده داخلی هم دارند. اما داروی توسیلیزومب هنوز در فهرست رسمی دارویی کشور نیست و نیاز به بررسی بیشتری دارد که مطالعات اثربخشی در این زمینه آغاز شده است.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران؛

گروه اجتماعی: رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران از مردم خواست که در پنج‌شنبه آخر سال برای زیارت اهل قبور به بهشت زهرا (س) مراجعه نکنند.

ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به استقبال شهروندان تهرانی از زیارت اهل قبور در پنج‌شنبه آخر سال گفت: از شهروندان تهرانی درخواست می‌کنم در روزهای پنج‌شنبه آخر سال و روزهای آغازین سال جدید برای زیارت اهل قبور به بهشت زهرا (س) نروند. وی با بیان اینکه کروناویروس یک بیماری موذی و جدی است به‌طوری که هر فردی که به این بیماری مبتلا شود یا در دوره کمون باشد در هر لحظه می‌تواند یک تا سه نفر را مبتلا کند، گفت: حالا تصور کنید یک فردی که نمی‌داند مبتلا به ویروس کرونا شده است به چه میزان می‌تواند افراد دیگر را آلوده کند و این زنجیره ابتلا به صورت تصاعدی ادامه خواهد داشت. خداکرمی تاکیدکرد: دوره پنهان بیماری ۲ تا ۱۴ روز است و در این دوران افراد به‌شدت می‌توانند دیگران را مبتلا کنند.

وی با بیان اینکه نگاهی به آمار وزارت بهداشت نشان می‌دهد که در چند روز گذشته چند نفر مبتلا به این بیماری شناسایی شده است، گفت: ملکول‌های ویروس کرونا سنگین است و ممکن است که ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در هوا معلق باشند و روی سنگ قبری که شما می‌خواهید در کنار آن بنشینید و یا دست به آن بزنید تا فاتحه‌ای قرائت کنید ویروس کرونا نشسته باشد و شما ببینید که به چه راحتی آلوده به کرونا می‌شوید بنابراین عاجزانه از همشهریان‌مان می‌خواهیم که برای زیارت اهل قبور و یا دلجویی از خانواده‌های داغدار به بهشت زهرا (س) مراجعه نکنند.

لاریجانی در تماس تلفنی با استانداران قم، مازندران و گیلان مطرح کرد؛

گروه سیاسی: رییس مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی با استانداران قم، گیلان و مازندران ضمن دریافت آخرین گزارش‌ها از شیوع کرونا در این استان‌ها، از پیگیری نیازهای استانی برای مقابله با کرونا در سطح ملی خبر داد.

به گزارش اداره کل اخبار رسانه‌های گروهی مجلس، «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی در تماس‌های تلفنی جداگانه با استانداران قم، گیلان و مازندران ضمن بررسی آخرین تحولات مربوط به بیماری کرونا، نیازها، مشکلات و اقدامات مقابله‌ای انجام شده در این استان‌ها بر پیگیری برخی اقدامات و نیازها در سطح ملی، ادامه جلب کمک از همه بخش‌ها و استفاده از ظرفیت خیرین برای کمک به مبتلایان و تجهیز بیمارستان‌ها و نقاهتگاه‌ها تاکید کرد. وی در تماس‌های تلفنی با استانداران قم، گیلان و مازندران، با اشاره به پیگیری‌هایی که قبلا صورت گرفته و منابع مالی اختصاص یافته از سوی سازمان برنامه و بودجه به مقابله با بحران کرونا گفت: برخی اقدامات باید در سطح ملی صورت گیرد که پیگیری و اجرای سریع آنها ضرورت دارد. رییس مجلس استمرار جلب کمک از بخش‌های مختلف و مدیریت بهینه آن را ضروری دانست و اظهار داشت: استفاده از ظرفیت خیرین در استان قم برای تجهیز مراکز درمانی و نقاهتگاه‌ها تجربه ای مفید بوده است که به کارگیری آن در سایر استان‌ها نیز می‌تواند موثر باشد.

«بهرام سرمست»، «ارسلان زارع» و «احمد حسین‌زادگان» استانداران قم، گیلان و مازندران نیز در این گفت‌وگوها گزارش آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا و مبتلایان به این بیماری در استان‌های خود و اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای صورت گرفته را به رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه کرده و نیازهای خود را برای مقابله با این بیماری و درمان سریع مبتلایان را بازگو کردند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس؛

گروه سیاسی: عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه سیستم نظارت بر توزیع‌ کلا‌های سلامت محور کارایی لازم را ندارد، گفت: دولت باید در درون خود هماهنگی جدی و عملی برای ساماندهی به این اوضاع به وجود بیاورد.

داود محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به وضعیت نامناسب توزیع کالاهای سلامت محور در پایتخت کشور، گفت: در این روزها مردم مرتب به داروخانه‌ها مراجعه می کنند اما اقلام بهداشتی مورد نیاز برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در اختیارشان قرار نمی گیرد چرا که در توزیع این کالا‌ها مدیریت مناسب و سامان‌دهی دقیقی وجود ندارد از این رو عده‌ای از این شرایط سوءاستفاده کرده و بازار سیاه به راه می‌افتد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سیستم توزیع‌ و نظارت کلا‌های سلامت محور کارایی لازم را ندارد، افزود: متاسفانه نظارتی دقیقی بر توزیع کالا‌ها پس از تولید صورت نمی‌گیرد از این رو اقلام از مسیر اصلی توزیع و دسترسی مردم خارج شده و به دست دلالان در بازار سیاه می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه سیستم نظارت بر توزیع کالا کارایی لازم را ندارد، اظهار کرد: عدم هماهنگی بین مسئولین و وزارت بهداشت و وزارت صمت مشکلات بسیاری برای مردم به وجود آورده است و مردم را از دسترسی به اقلام ضروری پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا محروم کرده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا در ایران نیاز جدی و پیش بینی نشده‌ای را برای استفاده از برخی اقلام بهداشتی ایجاد کرد، ادامه داد: کمبود برخی اقلام به دلیل نیاز شدید جامعه امری طبیعی و قابل تامل است اما در همان اوایل بارها اعلام شد که تولیدکنندگان به میدان آمده و محصولات مورد نیاز را در تعداد بالا تولید می‌کنند. در حالی که علی‌رغم تولید ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده در حجم بالا همچنان دچار مشکل هستیم که یقیناً به نحوه مدیریتمان مربوط می‌شد چرا که مدیریت کارایی نبوده و نظارت‌ها به صورت جدی صورت نمی‌گیرد. دولت در این زمینه توان لازم برای کنترل را ندارد. محمدی با بیان اینکه مردم باید در شرایط خاص و بحرانی به همدیگر کمک کنند، تصریح کرد: افراد زیادی به گونه‌های مختلف احساس تکلیف و وظیفه کرده و حرکت های خوبی انجام می دهند اما تعداد اندکی از این شرایط سوءاستفاده می کنند

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران؛

گروه اجتماعی: سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد که هرگونه اردوهای خارج از مدرسه و برگزاری اردوهای نوروزی و سایر فعالیت‌های آموزشی به صورت کامل تعطیل است و برگزاری آن توسط برخی مدارس غیردولتی نیز ممنوع است.

به گزارش ایسنا، مسعود ثقفی با بیان اینکه تمام فعالیت های مدارس تعطیل است ، گفت: هرگونه اردوهای خارج از مدرسه و برگزاری اردوهای نوروزی و سایر فعالیت‌های آموزشی به صورت کامل تعطیل است و برگزاری آن توسط برخی مدارس غیردولتی نیز ممنوع است.

وی افزود: از اولیا درخواست می‌کنیم در کنار اینکه ما هم بخشنامه کردیم و دوباره هم به مدارس ابلاغ می‌کنیم، خودشان هم مدنظر داشته باشند که به هیچ عنوان فرزندانشان را برای اردوهای درسی از طریق مدرسه یا هرجایگاه دیگری نفرستند.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران تاکید کرد که سلامتی فرزندان مهم‌تر از این است که بخواهیم به لحاظ آموزشی قدمی برداریم به هیچ عنوان اولیا از کلاس‌هایی که به این عنوان برگزار می‌شود استفاده نکرده و فرزندانشان را در منزل نگه دارند.

ثقفی با اشاره به لغو تمامی اردوهای آموزشی و پرورشی در مدارس دولتی و غیردولتی گفت: اولیا در صورت مشاهده باشماره 88964006 تماس و یا از طریق سایتshekayat.medu.ir شکایت خود را مطرح کنند