فعالیت ادارات تعطیل یا محدود شود

نماینده مردم تهران در مجلس خواستار تعطیلی ادارات یا فعالیت آنها با ظرفیت کمتر و محدودتر برای پیشگیری از گسترش شیوع کرونا شد.سیده فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: خیلی از ادارات هنوز با تمام ظرفیت کار می‌کنند، کسانی هستند که عضوی از خانواده آنها بیمار است و نگران انتقال بیماری به آنها هستند، اگر افرادی چنین مشکلاتی دارند، دورکار یا شیفتی شوند و یا کلاً تعطیل شوند.وی افزود: اگر در اتاقی ۶ کارمند می‌نشینند، نهایتا دو نفر حضور پیدا کنند. درست است که نمی‌خواهند مملکت تعطیل شود ولی باید ملاحظاتی بهداشتی و سلامت مردم را در نظر گرفت، ساعت کاری را کمتر کرد و امکانات متناسب بدهند تا کسانی که علائمی دارند سرکار نیایند.

 

آمریکا به شکست در برابر ایران اقرار کند

سناتور ارشد آمریکایی در پی مورد هدف قرار گرفتن مواضع کتائب حزب‌الله درعراق توسط جنگنده‌های آمریکایی، در بیانیه‌ای با ادعای این که این شبه‌نظامیان عراق وابسته به ایران هستند، اظهار کرد که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خصوص این حمله باید اقرار کند که تلاش‌هایش برای جلوگیری از خصومت ایران در حال شکست خوردن است و این نظامیان آمریکایی هستند که نهایت فداکاری را می‌کنند.به گزارش ایسنا رابرت مندز با اشاره به مصوبه دو حزبی اخیرمجلس نمایندگان آمریکا درباره محدود کردن اختیارات جنگی ترامپ گفت که این طرح «به وضوح بیان می‌کند که از جنگی غیرضروری با ایران حمایت نمی‌کند. اظهارات مندز در پی کاهش اختیارات جنگی ترامپ علیه ایران در کنگره مطرح شد.

 

هیچ انسانی تحریم ظالمانه را تایید نمی کند

یک عضو کمیسیون شوراها گفت: در شرایطی که کشورها درگیر مقابله با این ویروس هستند وجود تحریم ها به ویژه در حوزه درمان و بهداشت ظالمانه ترین مسئله است و دنیا قطعا باید نسبت به آن معترض شود. بشریت نسبت به این تحریم ها که هم از نظر مبادلات مالی برای تامین دارو و هم از بعد ورود برخی از دارو ها به کشور تاثیر گذار بوده، معترض است. پروانه مافی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ضرورت مداخله جهانی برای کنار رفتن تحریم های حوزه درمانی و بهداشتی بیان کرد: در شرایطی که این بیماری به بیش از ۱۰۰ کشور نفوذ کرده و حدود ۱۰۰ هزار نفر در کل جهان درگیر این بیماری هستند. این همه‌گیری جهانی بسیاری از قواعد و مسائل را تحت تاثیر قرار داده و قطعا خیلی از مسائل باید کنار رود.

تحریم‌ها سد راه غلبه بر کرونا

نماینده ایران در سازمان ملل متحد خواستار لغو تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه کشورمان شد.به گزارش ایسنا، مجید تخت‌روانچی، نماینده کشورمان در سازمان ملل متحد در توئیتی نوشت: ...از تهران به نیویورک بازگشتم. مردم و دولت ایران به سختی در تلاش‌ هستند تا کووید-۱۹ را شکست دهند اما تحریم‌های آمریکا سد راه تلاش آن‌هاست. این لحظه حساسی برای آمریکا است تا این تلاش بشردوستانه را سیاسی نکند و تحریم‌ها را بردارد. بحران‌های بین‌المللی نیازمند تلاش‌های بین‌المللی اساسی هستند.

آماده‌باش چهارشنبه به استانداران

سخنگوی وزارت کشور گفت: استانداران با درنظر گرفتن محدویت ها و مصوبات مدنظر ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، ضمن پیش بینی تمهیدات لازم برای فراهم سازی آسایش و رفاه شهروندان، برنامه ریزی و اقدام برای پیشگیری و کنترل حوادث مربوط به چهارشنبه آخر سال را انجام دهند.به گزارش ایلنا، در این ابلاغیه آمده است؛ با عنایت به در پیش بودن چهارشنبه آخر سال و به منظور ایجاد آمادگی، هماهنگی و انسجام میان دستگاههای اجرایی، امدادی و عملیاتی برای پیشگیری و کنترل حوادث احتمالی مربوط به این روز در سطح کشور دستور فرمایید با درنظر گرفتن محدویت ها و مصوبات مدنظر ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، ضمن پیش بینی تمهیدات لازم برای فراهم سازی آسایش و رفاه شهروندان، برنامه ریزی و اقدام برای پیشگیری و کنترل حوادث مربوط به شب چهارشنبه آخر سال با محوریت سازمان ها و واحدهای آتش نشانی و خدمات ایمنی و همکاری کلیه متولیان امر صورت پذیرد. در ادامه آمده است؛ ضرورت دارد اجرای برنامه های آموزشی، ترویجی و بازدارنده، هرس و جمع آوری شاخ و برگ درختان از سطح معابر و پارک ها، جمع آوری پسماندها از سطح معابر و مخازن پسماندها همچنین استقرار اکیپ های عملیاتی آتش نشانی و خدمات ایمنی در مراکز تجمع در اولویت قرار گیرد.

احضار سفیر سوییس به وزارت خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به دنبال اظهارات بی اساس رئیس جمهور آمریکا مبنی بر مسئول دانستن ایران در حمله به پایگاه نیروهای ائتلاف در التاجی عراق، سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا، به وزارت امور خارجه فراخوانده شد و مراتب اعتراض شدید کشورمان به این اظهارات به وی ابلاغ شد. به گزارش ایلنا، سید عباس موسوی افزود: در این ملاقات به حافظ منافع ایالات متحده گفته شد رئیس جمهور آمریکا به جای متهم کردن دیگران باید سیاستهای غلط آمریکا در حضور غیرقانونی در عراق و کشتن فرماندهان و سربازان عراقی، که عامل اصلی نفرت مردم عراق از آمریکا شده است را به عنوان واقعیت بپذیرد و تاکید شد در واقع سیاستهای غلط آمریکا در عراق باعث ایجاد تنشهای کنونی است و مقامات آمریکا و بخصوص آقای ترامپ نمی توانند با اظهارات بی پایه و اساس و خطرناک از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند. همچنین به سفیر سوئیس نسبت به هرگونه اقدام نسنجیده از سوی طرف آمریکایی و عواقب آن هشدار داده شد.

دوستان دوران‌ سختی‌ را فراموش نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به کمک‌های اهدایی برخی کشورها به ایران برای مبارزه با ویروس کرونا نوشت: دولت و مردم ایران هرگز دوستان دوران‌ سختی‌ را فراموش نمی‌کنند.به گزارش ایلنا، سیدعباس موسوی در توئیتر نوشت: در پی توئیت و تماس تلفنی محمدجواد ظریف و همچنین تلاش‌های سفارتخانه‌های ایران، علاوه بر کمک‌های چین، ترکیه، امارات عربی متحده، آلمان، فرانسه و انگلیس، کمک‌های مالی و تجهیزات پزشکی از ژاپن، قطر، جمهوری آذربایجان و روسیه دریافت شده است. دولت و مردم ایران هرگز دوستان دوران‌ سختی‌ را فراموش نمی‌کنند.

بی اعتمادی مردم به رسانه ملی

وکیل دادگستری با اشاره به اینکه عملکرد رسانه ملی در طول سال‌های اخیر به نحوی نبوده که موفق به جذب حداکثری اعتماد عمومی شود افزود: این امر باعث شده تا مردم به آمارها و اعداد و ارقامی که توسط رسانه ملی در مورد تعداد مبتلایان به کرونا و سرعت شیوع آن در کشور، اعلام می گردد کمتر توجه داشته باشند و پیام های بهداشتی رسانه ملی را خیلی جدّی نگیرند. سیدمهدی حجتی در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: ضروری است که در کنار رسانه ملی، سایر نهادها بالاخص سازمان‌های مردم نهاد و نهادهای مدنی با کمک و مساعدت دولت و همچنین جراید و مطبوعات، نقش مؤثر و سازنده خود را در امر فرهنگ سازی در این زمینه ایفا و شهروندان را به عواقب اقداماتی از جمله سفرهای غیر ضرور و عدم رعایت رفتارهای مخاطره آمیز بیشتر آگاه کنند.

نقش رادیکال ها در کشتار هند

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و هندوستان درباره شرایطی که هندوستان برای مسلمانان ایجاد کرده گفت: حزبی که باعث این مشکلات شده مقداری رادیکال است.نظر افضلی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: ناآرامی‌های هندوستان به دلیل (تصویب متمم قانون شهروندی در پارلمان هندوستان) بود که بر اساس این قانون اکثر آوارگان جزو مسلمان‌ها تابعیت می‌گیرند. این امر باعث شد جامعه مسلمان هندوستان به این قانون اعتراض کند و متاسفانه بین نیروهای متعصب و مسلمان‌ها درگیری پیش آمد. در رابطه با شرایطی که برای مسلمانان هندوستان ایجاد کرده‌اند واکنش رهبر انقلاب و رئیس مجلس و دیگر مسئولان کشور را شاهد بودیم. نماینده مجلس دهم با اشاره به اقدامات مسلمانان در راستای احقاق حق خودشان گفت: جامعه مسلمانان هند قوی هستند، در آن کشور دویست میلیون مسلمان وجود دارد. برای حل این مشکل باید صحبت کنند که این قانون به نتیجه‌ای برسد؛ چراکه به دیگر ادیان اجازه تابعیت داده‌اند به جز مسلمانان.

رییس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد؛

گروه سیاسی: جلسه رئیس‌جمهور با اعضای دفتر، مشاورین و معاونین دفتر رئیس جمهور برای پیگیری، هماهنگی و پشتیبانی اقدامات ملی در مقابله با کرونا و اقدامات و پیگیری‌های اجتماعی و رسانه‌ای روز شنبه در حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد. به گزارش ایسنا، در این جلسه که با حضور رئیس دفتر رئیس جمهور، مشاوران و معاونان دفتر رئیس جمهور برگزار شد، موضوعات مختلف به‌ویژه در خصوص موضوعات تبلیغاتی و رسانه‌ای مقابله کرونا مورد بحث و بررسی قرار گرفت. روحانی در این جلسه با تأکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق، صریح و شفاف در زمینه مقابله با کرونا گفت: نیاز اصلی امروز جامعه ایجاد آرامش با محوریت آگاه‌سازی دقیق و افزایش مشارکت عمومی در همراهی با توصیه‌ها و اقدامات صورت گرفته برای مقابله با کروناست. رئیس جمهور با بیان اینکه جریاناتی امروز به دنبال برهم زدن آرامش روانی جامعه هستند، خاطر نشان کرد: ما موظف هستیم تلاش‌های خالصانه و فداکارانه کادر درمانی کشور را که تاکنون جان بسیاری را نجات داده‌اند و مانع از شیوع بیشتر بیماری شده است نیز در کنار انتقادات و بیان کاستی‌ها نشان دهیم.

روحانی با اشاره به ایجاد ابهامات و شبهات و تولید شایعات بی‌اساس برای ایجاد فضای دوقطبی و اختلاف در میان مردم تأکید کرد: منصفانه این است که همه اصحاب رسانه و شخصیت‌های سیاسی و مسئولین ذیربط در این حوزه ضمن اطلاع‌رسانی دقیق و انتشار به هنگام اخبار به صورت دقیق و شفاف به جامعه، با شبهات و شایعات ایجاد شده مقابله کنند و این حقایق را نیز تبیین کنند که اقدامات زیربنایی دولت در حوزه سلامت در سال‌های گذشته امروز راهگشا بوده و کمک حال کادر درمانی در مبارزه با این بیماری شده است.

رئیس جمهور همچنین با قدردانی از اصحاب رسانه و خبرنگاران بخاطر تلاش‌ها و اقدامات انجام شده در رسانه‌های مختلف اعم از دیداری، شنیداری و مکتوب تأکید کرد: رسانه‌ها در این رابطه نقش مهمی بر عهده دارند و باید تلاش کنند که فضا به سمت دو قطبی و جناح‌بندی‌های سیاسی کشیده نشود. درست است که مرجعیت اصلی اطلاع‌رسانی با صدا و سیماست چون مخاطب چند ده میلیونی دارد، اما این نافی تلاش‌ها و زحمات سایر رسانه‌ها نیست.

روحانی با بیان اینکه هیچ کشوری در دنیا با شرایط تحریمی و فشار حداکثری که روی آن وجود دارد توان مقابله با این شیوع گسترده را که الان همه جهان را در برگرفته نداشت، گفت: آیا اطلاع‌رسانی منصفانه و حرفه‌ای در شرایط بحران این است که افراد از هر فرصتی حتی به قیمت موج‌سواری روی جان انسان‌ها برای تخریب دولت استفاده کنند؟ اطلاع‌رسانی منصفانه و حرفه‌ای در این شرایط به خدمت گرفتن همه تکنیک‌ها و ظرفیت‌های رسانه‌ای برای بالا بردن مشارکت مردم با دولت در مقابله با این بیماری، تقویت و بالا بردن روحیه خادمان ملت در این شرایط خصوصاً کادر درمانی و بهداشتی کشور و تبیین شرایط کشور در موقعیت فعلی است. رئیس جمهور افزود: چه اشکالی دارد رسانه‌ها برای مردم تبیین کنند که توانمندی‌ها و اقدامات این دولت در مقابله با کرونا با وجود فشارهای حداکثری آمریکا و تأثیرات ضدانسانی تحریم‌ها تا همین حالا هم نسبت به دیگر کشورها افتخارآفرین بوده است. اینها مردم را نسبت به دولت و نظام‌شان دلگرم و امیدوار می‌کند. روحانی با اشاره به اینکه همه کشورهای دنیا هم‌اکنون در حال دست و پنجه نرم کردن با این بیماری هستند، اما شرایط ما با همه شرایط آنها متفاوت است، گفت: با این همه تفاوت حقیقت این است که اقدامات انجام شده قابل قبول بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد؛

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اینکه با حکم حکومتی رهبر انقلاب، قانون بودجه سال ۱۳۹۹ پس از تصویب در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و بدون تصویب در صحن به شورای نگهبان ارسال شد گفت: علت این اتفاق عدم امکان برگزاری جلسات مجلس به‌خاطر شیوع کرونا و تأخیر مجلس در انجام وظایفش بود.

عباسعلی کدخدایی درگفت‌وگو با KHAMENEI.IR با یادآوری اینکه رئیس مجلس مدتی قبل از شورای نگهبان درخواست کرد که آیا مجلس می‌تواند لایحه‌ بودجه را به صورت اصل ۸۵ قانون اساسی ارسال کند گفت:پس از درخواست رئیس مجلس، با برخی اعضای شورای نگهبان صحبت کردیم. برخی اعضا معتقد بودند اصولاً قانون بودجه چون مدت یک ساله دارد یک قانون موقت است و نمی‌توانیم آن شکلی که برای قوانین دائمی هست برای این هم در نظر بگیریم.

وی گفت: مجلس دو مشکل دیگر هم داشت. مشکل اول کرونا بود. وزیر بهداشت جلسات علنی و غیر علنی را شدیدا منع کرده بود زیرا نمایندگان در انتخابات با افراد زیادی ارتباط داشتند و در این دوره‌ هم بیش از ۵۰ نفر از نمایندگان فعلی برای مجلس یازدهم انتخاب شدند حدسم این بود که انگیزه‌ی نمایندگان کم شده که در این پایان سال جلساتی داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان با اعلام اینکه رییس مجلس در نامه به رهبر انقلاب اعلام کرد که حتی اگر مجلس از طریق وسایل ارتباطی از راه دور هم بخواهد کاری کند، زمان‌بر است و قبل از سال ۹۹ موضوع به اتمام نمی‌رسد گفت: لایحه‌ بودجه قبل از انتخابات به مجلس رسید و فرصت کافی وجود داشت که مجلس کارش را بکند. اما درگیر انتخابات بودند و ترجیح دادند رسیدگی به بعد انتخابات موکول شود که این شرایط ایجاد شد.

وی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان اعلام کرد لایحه‌ بودجه نمی‌تواند از طریق اصل ۸۵ قانون اساسی پیگیری شود گفت: رئیس مجلس طی مکاتبه‌ای با رهبری درخواست کرد که این مصوبه در کمیسیون تلفیق انجام بگیرد و مصوبه‌ی کمیسیون تلفیق به‌عنوان قائم مقام مجلس برای رسیدگی به لایحه‌ی بودجه برای شورای نگهبان ارسال شود. نهایتاً اگر ایرادی هم شورای نگبان داشته باشد آن ایرادات باید دوباره به کمیسیون تلفیق برود.

کدخدایی با اشاره به اینکه بر مبنای اصل ۵۷ قانون اساسی، قوای سه گانه زیر نظر ولی امر به کارشان ادامه می‌دهند گفت: در موارد متعددی در قانون اساسی این اختیار داده شده که رهبری نظام بتوانند در جایی که مشکلی به وجود می‌آید آن مشکل را حل بکند. با گزارشی که رئیس مجلس تقدیم رهبر انقلاب کرده بود که در آن هم مسئله‌ی ویروس منحوس، هم وضعیت موجود مجلس و هم نظر شورای نگهبان آمده بود، از ایشان درخواست شده بود که کمیسیون تلفیق این کار را انجام بدهد و لایحه را تصویب و برای شورای نگهبان ارسال بکند و مقام معظم رهبری این مسأله را پذیرفتند که این کار به صورت استثنا برای این دوره با عنایت به شرایط خاصی که داریم انجام بگیرد.

وی تاکید کرد:این مسئله از جهت قانون اساسی و با توجه به اصل ۵۷ و اصل ۱۱۰ هیچ منعی ندارد. چون در بند هفت اصل ۱۱۰ هم تنظیم امور قوای سه‌گانه بر عهده‌ی ولی فقیه است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: علی رغم اینکه در قانون اساسی چنین راهکاری را برای عبور از بن‌بستها داریم اما باید به این هم توجه کنیم که کم‌کاری‌های خودمان را نخواهیم ببریم در قالب قانون اساسی و کاری را که مثلاً در زمان موسعی می‌توانستیم انجام بدهیم، انجام ندهیم و وقتی که به یک زمان محدودی می‌رسیم برویم سراغ آخرین راهکار که اذن گرفتن از مقام معظم رهبری است. باید توجه بشود که حکم حکومتی‌ها و استیذان‌هایی که از مقام معظم رهبری گرفته می‌شود باید به حداقل برسد و بدانیم که اینها آخرین راهکار برون‌رفت از یک بن‌بست یا بحران و یا یک شرایط اضطراری است. نباید این را آن قدر استفاده بکنیم که آن جایگاه آن خدای ناکرده مخدوش بشود.

وی با ذکر مثالی گفت: شاید اگر نمایندگان محترم قبل از انتخابات وقت بیشتری می‌گذاشتند و قانون بودجه را که باید از آذرماه تقدیم مجلس بشود و از همان زمان هم مجلس رسیدگی کند، در آن زمانهای مشخص و مقرر رسیدگی می‌شد طبیعتاً به اینجا نمی‌رسید. یا مثلاً اگر یک روش قانونی دیگری را ما می‌توانیم برویم از سوی مجلس یا نهادهای دیگر اجازه‌ای بگیریم خب وقت بیشتری صرف بکنیم که مجلس ورود بکند و یک مجوز قانونی بدهد که در زمان مقرر بتوانیم آن کار را انجام بدهیم. مثلاً در قوه‌ی قضائیه می‌خواهیم یک طرح اصلاحی داشته باشیم در رابطه با رسیدگی به برخی از جرایم. این را می‌توانیم ببریم در مجلس و مصوبه‌ی مجلس را بگیریم که این کار یک روش مرسوم و متعارفی هستش. طبیعتاً اشکالاتی را که گاهی اوقات برخی افراد می‌گیرند دیگر آنجا نمی‌توانند بگیرند.

کدخدایی گفت: این تأکید باید همیشه بشود که حکم حکومتی یا استیذان به عنوان آخرین راهکار باید باشد و آن هم در یک شرایطی که واقعاً دیگر کار دیگری نمی‌توانیم انجام بدهیم. اگر این کم‌کاری‌ها جبران بشود و در زمان مقرر وظایف خودمان را انجام بدهیم، استفاده از حکم حکومتی هم به حداقل می‌رسد. و باید هم این کار انجام بشود.

رضایی بر نیاز دولت به تصمیم شجاعانه تاکید کرد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این که آیا تاثیرات اقتصادی این بیماری به سال آینده نیز کشیده خواهد شد؟ گفت: وقتی چرخه اقتصاد و تولید یک لحظه دچار توقف شود اثراتش تا ماه‌ها ادامه پیدا می‌کند و این نیست که اگر پنج روز تعطیل شد حتما اثراتش همان پنج روز خود را نشان دهد. بدهی‌هایی که دارند، تسهیلاتی که گرفتند، حقوق‌هایی که باید بدهند و هزینه‌هایی که تامین نشده اثراتش زیاد است. محمدابراهیم رضایی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: کرونا یک ویروس نو با ویژگی‌های خاص خود بود که کلا هیچ کشوری در جهان آمادگی مقابله و مدیریت آن را نداشت. کشور ما هم تحت تاثیر این وضعیت بود. مدیران ما با جدیت در حال تلاش هستند و قرائن و شواهد نشان می‌دهد دارند به مدیریت مسلط می‌شوند. نماینده خمین با تاکید بر اینکه اطمینانی در حال ایجاد شدن است گفت: از طرف دیگر حوزه تخصصی در حال کار کردن است و گفته شده داروهای جدیدی را آزمایش کردند که این دستاوردها هم می‌تواند برای درمان در کشور و هم برای کل جهان و سایر کشورها دستاوردهای خوبی به ارمغان بیاورد. به هر حال روند قابل قبولی است و به نظرم به زودی انیبحران حل می‌شود. نماینده مجلس دهم درباره موضوع قرنطینه کردن برخی شهرهای آلوده نیز گفت: به صورت عمومی نمی‌توان جامعه را قرنطینه کرد. همین که مردم خودشان رعایت می کنند و تک تک افراد احساس می‌کنند باید در این فرایند ایفای نقش کنند به نظرم اثراتش خوب است. افرادی که آزمایش‌شان مثبت است در یک محیط قرار می‌گیرند که درمانشان به طور ویژه انجام شود. به نظرم دغدغه‌ها روز به روز کاهش پیدا می‌کند و شاید ظرف مدت یک هفته یا ده روز آینده بتوان گفت شرایط‌مان در کشور عوض شود. رضایی درباره تاثیرات سوء این بیماری بر اقتصاد کشور نیز گفت: اثرات اقتصادیش در کل دنیا اثرات جدی و فوق العاده سنگینی است. در کشور خودمان هم، چه در حوزه تجارت بین المللی و چه در حوزه کسب و کار داخلی اثرات جدی گذاشته و بسیاری از تولید کننده‌ها و حتی مغازه‌دارها دچار بحران و مشکل شدند به خصوص آنهایی که این ایام بهارِ فروششان بود امسال همه با ناکامی مواجه شدند. چه در حوزه اقتصاد خرد و چه در حوزه اقتصاد کلان این ویروس عمق زیادی داشت و خسارتش سنگین است که باید در سطح ملی تدابیر ویژه‌ای اندیشید و دولت به کسانی که آسیب دیدند و ممکن است از پا در آیند به طور ویژه کمک کند.

ربیعی از اتهام زنی به دولت انتقاد کرد؛

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه این روزها می‌بینیم که عده‌ای روی تلی از رنج و نگرانی مردم به تعبیر محاوره‌ای، شیک و مجلسی نشسته‌اند، فیلم تولید می‌کنند و بیانیه می‌نویسند گفت: این گروه فیلم‌هایی می‌سازند که به استودیو و هزینه نیاز دارند و ساخت‌شان کار عموم مردم نیست. به گزارش ایلنا، علی ربیعی در واکنش به انتقادات جامعه به حضور رئیس جمهور در موضوع بیماری کرونا گفت: حداقل هفته‌ای سه بار در جلسات مختلف در بحث کرونا با رئیس جمهوری مشارکت دارم. در این خلال ابعاد مختلف کرونا از ابعاد آموزشی تا حفظ اقتصاد کشور، چرخه تولید، حفظ زندگی مردم و بویژه معیشت طبقات پایین و توان کسب و کارها و بازگشایی مرزهای بسته شده و صادرات کشاورزان و تأمین ارز مورد بحث قرار می‌گیرد.

سخنگوی دولت گفت: درست در زمانی که با یک خبر در کشورهای توسعه یافته با اقتصاد قوی مثل کانادا و استرالیا فروشگاه‌ها غارت می‌شوند، همت دولت بر این است که چگونه ما مردم را نگران نکنیم و کالاهای اساسی را تأمین کنیم. چرا این قدر بی‌انصافانه متهم می‌کنید؟ امپراطوری رسانه‌ای و پول‌هایی را که برای این امپراطوری هزینه می‌شود، صرف اطلاع‌رسانی و افزایش انسجام ملی در کوران این بحران کنید، به اخلاق، دینداری و وطن‌دوستی نزدیک‌تر است. وی افزود: دولت را متهم به خستگی می‌کنند اما من فکر می‌کنم خسته واقعی آنها هستند که از آرامش مردم خسته شده‌اند و مایلند هر چیزی - حتی اپیدمی کرونا - برای‌شان نان قدرت بپزد

ربیعی گفت: شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی نیز در نگفتن کاستی‌های سیاست‌ها، اقدامات و اطلاع‌رسانی کشورهای توسعه‌یافته و درست در مقابل آن، بزرگ‌نمایی هر مسأله‌ای در ایران سنگ تمام گذاشته‌اند. یکی از رسانه‌ها که پترو دلار می‌گیرد حتی یک خبر درباره کتمان‌کاری صاحب رسانه خودش نمی‌دهد. این رسانه‌ها حتی یک نقد مربوط به حل مسائل ندارند و فقط با روح و روان مردم بازی می‌کنند.

وی افزود: این رسانه‌ها حتی یک نقد مربوط به کاستی‌ها و درس‌های نظام سلامت در غرب ندارند و فقط با روح و روان مردم بازی می‌کنند. کرونا همه ایرانیان را به شمول ایرانیان مقیم خارج در معرض یک امتحان انسانی و میهنی بزرگ نهاده. انصافاً بسیاری از هم‌میهنان مذکور به رسالت میهنی و به سوگند پزشکی و تعهد کارشناسی خود خوب عمل می‌کنند