تفاهم نامه همکاری ایران، ژاپن و یونیدو

آیین امضای سند پنج پروژه مشترک همکاری میان ژاپن و یونیدو، در مقر این سازمان و با حضور مدیرکل یونیدو، و سفرا و نمایندگان دائم ژاپن، عراق، ایران، پاکستان، آفریقای جنوبی و اوگاندا روز جمعه در وین برگزار شد. بر اساس این سند، پروژه همکاری مشترک جمهوری اسلامی ایران، یونیدو و ژاپن، آغاز فاز سوم گسترش صنعت شیلات در چابهار به ارزش ۱۸۰ هزار یورو تعریف شده است. کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین نیز در این آیین با ایراد سخنانی، ضمن تأکید بر جایگاه راهبردی چابهار، این بندر را به عنوان مرکز توسعه شرق کشور از طریق گسترش راههای ترانزیتی بین کشورهای شمال اقیانوس هند و آسیای مرکزی دانست.

 

بودجه ۹۹ در مجمع تشخیص بررسی شد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از بررسی بودجه ۹۹ در نشست فوق العاده هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام و تائید و ارسال آن به شورای نگهبان خبر داد. به گزارش مهر، محسن رضایی تاکید کرد: مغایرت‌ها و عدم انطباق لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ با سیاست‌های کلی نظام که در هیأت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام به شیوه کنفرانس مجازی بررسی و به تصویب اعضای هیأت عالی نظارت رسیده بود؛ در جلسه فوق العاده با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی آقامحمدی، دبیر هیأت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام، داود دانش جعفری رئیس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، نهایی به شورای نگهبان ارسال شد.

 

تعلل در مقابله با کرونا

نائب رئیس مجمع واردات با اشاره به کند و ناقص بودن تصمیم گیری هایی که بابت مهار آسیب های اقتصادی شیوع ویروس کرونا گرفته می شود گفت: اقتصاد کشور در شوک کرونا فرو رفته است. سیامک پیربابایی، نائب رئیس مجمع واردات در گفتگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به کند و ناقص بودن تصمیم گیری هایی که بابت مهار آسیب های اقتصادی شیوع ویروس کرونا گرفته می شود، اظهار داشت: متاسفانه علی رغم اینکه کرونا لحظه ای عمل می کند و تاکنون منحنی آسیب هایی که به کشور وارد کرده، صعودی بوده ولی سرعت تصمیم گیری های مسئولان اقتصادی در مقابله با آن، اصلا مناسب نیست و این واقعیت دردناکی است که باید آسیب شناسی شود

کاهش ۱۸۰هزار تومانی نرخ سکه
پس از سقوط اونس

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران روز گذشته (شنبه) تحت تاثیر افت بهای اونس با کاهش حدود ۱۸۰ هزار تومانی نسبت به روز معاملاتی قبل از آن به نرخ پنج میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید. مهم ترین علت افت قیمت طلا و سکه در معاملات دیروز، افت بهای اونس در بازارهای جهانی است. نرخ اونس طلا که در هفته گذشته با ثبت رکوردهای جدید حتی به مرز یک هزار و ۷۰۰ دلار نیز نزدیک شده بود، در دو روز اخیر روندی نزولی یافته و بیش از ۱۰۰ دلار کاهش یافته است.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد دیروز پنج میلیون و ۶۵۰ هزار تومان فروخته شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز پنج میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین نیم سکه نیز دو میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۷۰ هزار تومان داد و ستد شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۵۷۳ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز ۲ میلیون و ۴۸۵ هزار تومان به فروش رسید.

افزایش ۲۳ درصدی تسهیلات بانکی

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که مانده تسهیلات بانکی در پایان سه ماهه سوم سال ۹۸ به یک هزار و ۷۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۲۳ درصد و نسبت به پایان سال گذشته ۱۵.۴ درصد افزایش داشته است. بررسی آمار بانک مرکزی نشان دهنده رشد ۲۶.۹ درصدی سپرده ها و افزایش ۲۳ درصدی مانده تسهیلات بانکی در پایان آذر ۹۸ است. مانده کل سپرده‌ها در پایان آذرماه دو هزار و ۴۷۱ هزار میلیارد تومان شده که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۲۶.۹ درصد و نسبت به پایان سال ۹۷ حدود ۱۹.۶ درصد رشد داشته است. بیشترین مبلغ سپرده‌ها نیز به استان تهران با یک هزار و ۳۲۹ هزار میلیارد تومان و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۶.۵ هزار میلیارد تومان تعلق دارد.

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۷۸.۵ درصد است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۲.۴ درصد و نسبت به پایان سال قبل ۲.۸ درصد کاهش داشته است.

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی در استان تهران به عنوان بزرگترین سپرده گذار و تسهیلات گیرنده در کشور معادل ۹۲.۷ درصد است. بالا بودن این ارقام در استان تهران، ناشی از قرار گرفتن دفاتر مرکزی شرکت های بزرگ در این شهر و انجام تراکنش های مالی آنها در
پایتخت است.

«تجارت» گزارش مرکز پژوهش های مجلس را در خصوص تورم سال ۹۹ بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: یکی دیگر از چالش های جدی اقتصاد ایران که به خصوص برای اقشار کم درآمد از یک سو و و فعالان اقتصادی از سوی دیگر دردسرآفرین و زحمت ساز شده است و می شود و دولت ها تا کنون نتوانسته اند در جهت مهار اساسی و پایدار آن چاره ای بیندیشند موضوع تورم است.

هر از گاهی از سوی مراکزی همچون بانک مرکزی، مرکز آمار و مرکز پژوهش مجلس اخباری در مورد میزان تورم منتشر می شود که مردم و کارشناسان معتقد هستند با واقعیت جامعه و جیب مردم همخوانی ندارد. روز گذشته نیز مرکز پژوهش مجلس در گزارشی اعلام کرد: در صورت تداوم وضعیت موجود نرخ تورم سال ۱۳۹۹ نیز بین ۲۰ تا ۲۵ درصد پیش بینی می‌شود. با این حال باید توجه داشت در صورتی که دولت تدبیر لازم را برای تأمین کسری بودجه از طریق کاهش مخارج و افزایش پایه مالیاتی نیندیشد، پولی شدن کسری بودجه سال ۱۳۹۹ می‌تواند منجر به افزایش مجدد نرخ تورم در سال ۱۳۹۹ شود. این گزارش می افزاید: روند فزاینده نرخ تورم در سال ۱۳۹۷ و نیمه اول سال ۱۳۹۸ سبب شد نرخ تورم در شهریورماه به حدود ۴۳ درصد برسد. با وجود افزایش قیمت بنزین در انتهای آبان‌ماه و نوسانات نرخ ارز در روزهای پایانی پاییز، نرخ تورم میانگین سال در پایان سال ۱۳۹۸، ۳۵ درصد برآورد می‌شود.

  • نباید دوباره در سال 99 دچار تورم شویم

براساس آنچه که در مقدمه گزارش در خصوص آسیب های وارده بر کم درآمدها و فعالان اقتصادی ناشی از افزایش تورم ذکر شد دولت و تیم اقتصادی کابینه و سایر تصمیم گیران بایستی حداکثر تلاش خود را برای مهار تورم و جلوگیری از افزایش در سال آتی آن به کار ببندند. در این راستا یک اقتصاددان می گوید: ایران نباید دوباره در سال 99 دچار تورم شود و این تورم های دوره ای حاکی از این است که عده ای به دنبال سود بردن در اقتصاد هستند و هموار با ایجاد فضای تورمی قیمت کالا ها را بالا می برند.

به گزارش تجارت، آلبرت بغزیان در گفتگو با خبرگزاری موج درباره تاثیر تورم بر اقتصاد کشور می گوید: در سال های اخیر از آنجایی که میزان تورم در اقتصاد ایران بیشتر از تولید ناخالص داخلی بوده میزان رشد اقتصادی منفی شده و تا زمانی که این تورم بالا را تجربه می کنیم نمی توانیم رشد اقتصادی مناسبی را تجربه کنیم و همین عوامل به سیاست های اشتغالی و تولیدی کشور آسیب وارد می کند. از طرف دیگر باید توجه داشت که عده ای به دنبال سود بردن در اقتصاد هستند و هموار با ایجاد فضای تورمی قیمت کالا ها را بالا می برند.

بغزیان با اشاره به اینکه درآمد پیش بینی شده در بودجه 99 محقق نمی شود، گفت: به طور قطع دولت برای فروش نفت باید حتما تمهیداتی اندیشیده باشد که این میزان درآمد نفتی را در بودجه را تعیین کرده است و من نمی توانم قطعا قضاوت کنم، اما باید توجه داشت که فروش نفت حتی امکان پذیر شود، اما انتقال درآمد آن به داخل کشور به اف ای تی اف و مبادلات بانکی بین المللی بستگی دارد.

  • بودجه بستر حمایت اقتصاد باشد

این اقصاددان با تاکید بر اینکه بودجه در ایران خیلی بزرگ شده است، افزود: بودجه باید بستر حمایتی برای بخش های مختلف اقتصادی باشد؛ یعنی باید میزان منابع تخصیصی روی تامین اجتماعی، درآمد مالیاتی، یارانه های تولید و ... را تعیین کند، اما در بودجه ایران اینگونه نیست، زیرا در تمام دنیا وقتی رکود می شود یارانه های تولید افزایش می یابد، اما در ایران کاهش می یابد، یا در مالیات تولید تخفیف داده می شود اما در ایران در زمان رکود اقنصادی مالیات رشد چشمگیری داشته است. بنابراین باید توجه داشت که دولت باید نقش حمایتی خود را در بودجه تعیین کند و مانند دنیا باید اقتصاد را با محوریت بخش خصوصی تقویت کند.

او با تاکید بر اینکه احتمالا افزایش تورم در سال 99 کم است، تصریح کرد: به نظر من تورم در دو سال گذشته رخ داده است و اگرچه برخی اقتصاددان ها معتقدند همواره تورم انتظاری وجود دارد و تورم 25 درصدی هر ساله در کشور رخ می دهد، اما واقعیت این است که تورم ناشی از لغو برجام و افزایش فشارهای اقتصادی آمریکا، قبلا رخ داده و اقتصاد ایران نباید دوباره در سال 99 دچار تورم شود.

  • پیش بینی تورم 40 درصدی

تورم 25 درصدی در حالی از سوی مرکز پژوهش ها پیش بینی شده است که پیش تر یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس این میزان را 40 درصد پیش بینی کرده بود. به گزارش رسانه ها تقی کبیری در این خصوص گفته بود: افزایش 15 درصدی نرخ دستمزدها در سال آتی با توجه به تورمی که نزدیک به 40 درصد است از نظر مجلس نیز منطقی و منصفانه نیست؛ چرا که افزایش 15 درصدی دستمزدها نصف نرخ تورم را هم پوشش نمی‌دهد و این باعث می‌شود، قدرت خرید مردم پایین بیاید. این نماینده مجلس در مورد این که گفته می‌شود، دولت با کسری بودجه و کمبود منابع رو‌به‌رو است گفت: «ما هم قبول داریم که دولت با کمبود منابع و کسری بودجه مواجه است اما دولت باید هزینه‌های دیگری که غیرضروری هستند کاهش دهد، به جای این ‌که کمبود منابع را از محل دستمزد کارمندان و کارگران جبران کند».

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس گفت: فاینکس به عنوان رویداد مهم فرهنگ ساز بازار سرمایه هر ساله با قدرت برگزار شد و دوازده دوره برگزاری این رویداد، مسیری بود تا ارکان و نهادهای مالی ارتباطات گسترده ای با مردم و جامعه مخاطبین خود برقرار کنند. اکنون با توجه به شرایط کشور و حوزه سلامت عمومی مردم، به دنبال تغییر زمان برگزاری آن هستیم.یاسر فلاح، در گفتگو با سنا افزود: در صورت ریشه کن شدن این بیماری تا اردیبهشت ماه نیز ممکن است افراد، آمادگی لازم و حتی آرامش روحی برای حضور در این رویداد را نداشته باشند. بنابراین سعی کردیم ضمن مذاکره و تعامل با شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی، فاینکس ۲۰۲۰ در تاریخ دیگری برگزار شود و منتظر اعلام زمان جدید از سوی شرکت نمایشگاه ها هستیم. فراموش نکنیم که در این شرایط اولویت، صحت و سلامت، عموم مردم است و امیدواریم به زودی شاهد برگزاری فاینکس ۲۰۲۰ باشیم.

در اولین روز هفته صورت گرفت؛

گروه بورس: شاخص کل در بازار بورس دیروز شنبه، ۱۷ هزار و ۵۲۳ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۵۰۲ هزار و ۶۸۸ واحد رسید.یک کارشناس بازار سرمایه در این رابطه گفت: دیروز شنبه شاهد ریزش ۱۷ هزار واحدی در شاخص کل بودیم که عمدتا متاثر از ترس از آینده، ترس از اثرگذاری شیوع ویروس کرونا بر روی اقتصاد جهانی و احتمال بر جای گذاشتن آثار مالی و اقتصادی شدید در اقتصاد کشور است که می‌تواند به تبع افت اقتصاد جهانی یا تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی در داخل کشور باشد.

به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، شاخص کل بورس دیروز شنبه24 اسفندماه، با ۱۷ هزار و ۵۲۳ واحد سقوط به رقم ۵۰۲ هزار و ۶۸۸ واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۳۲۴۷ واحد ریزش داشت و رقم ۱۷۵ هزار و ۷۲۵ واحد را ثبت کرد.

در روز شنبه معامله‌گران ۶۷۱ هزار معامله انجام دادند که ۴۲ هزار و ۱۰ میلیارد ریال ارزش داشت. در این بازار ۳۱ نماد مثبت و ۳۱۵ نماد منفی بودند که از میان آنها ملی صنایع مس ایران، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، گروه مپنا، بانک ملت، پتروشیمی پارس و مخابرات ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بازار گذاشتند.

بانک های تجارت، ملت و اقتصاد نوین، ماشین سازی اراک، سایپا، فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت اصفهان نمادهای پربیننده بورس بودند.

  • فرابورس هم نزولی شد

شاخص کل فرابورس نیز ۱۸۳ واحد ریزش و رقم ۶۵۸۳ واحد را ثبت کرد. در فرابورس ۲۴۷ هزار معامله به ارزش ۱۶ هزار و ۳۱۸ میلیارد ریال انجام شد. از میان ۷۴ نماد مثبت و ۱۴۳ نماد منفی بازار فرابورس ایران؛ سنگ آهن گهر زمین، پتروشیمی زاگرس، سهامی ذوب آهن اصفهان، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و فولاد هرمزگان جنوب نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل فقط پتروشیمی تندگویان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

لیست نمادهای پربیننده نیز از سهامی ذوب آهن اصفهان، گروه صنایع کاغذ پارس، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بانک دی، س. توسعه و عمران استان کرمان، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و کشاورزی و دامپروری بینالود تشکیل شده است.

  • ظهور نشانه‌‌های اصلاح قیمت در بورس

در همین ارتباط حمید میرمعینی در گفت‌وگو با ایلنا درباره علت ادامه ریزش شاخص در بازار سرمایه اظهار داشت: روز شنبه 24 اسفندماه، شاهد ریزش 17 هزار و 523 واحدی در شاخص کل بودیم که عمدتا متاثر از ترس از آینده، ترس از اثرگذاری شیوع ویروس کرونا بر روی اقتصاد جهانی و احتمال بر جای گذاشتن آثار مالی و اقتصادی شدید در اقتصاد کشور است که می‌تواند به تبع افت اقتصاد جهانی یا تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی در داخل کشور باشد.

وی درباره ایجاد تعادل در بازار سرمایه گفت: تعادل به معنای آن است که عرضه و تقاضا در نقطه بهینه قیمتی به یکدیگر برسند و این تعادل تا زمانی که عرضه کننده کم نشود و تقاضا وجود نداشته باشد اتفاق نمی‌افتد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تقاضا زمانی وارد می‌شود که قیمت همچنان جذاب باشد و عرضه زمانی کمتر می‌شود که به سقف قیمتی رسیده باشد. بنابراین تعادل را بازار تعیین می‌کند و با حرف نمی‌توان در بازار سرمایه ثبات ایجاد کرد.

میرمعینی در پاسخ به این سوال که به نظر شما ریزش در بازار سرمایه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت: معتقدم تا زمانی که دولت و مسئولان اقتصادی بسته حمایتی برای بازار سرمایه در این شرایط تعریف نکنند ریزش‌ها عمیق‌تر و شدیدتر خواهد بود.

وی افزود: در تمام دنیا شاهد این هستیم که دولت‌ها برای حمایت از بورس‌ها بسته حمایتی و محرک تعریف کرده‌اند ما هم از دولت که همواره سیاست انتقال نقدینگی به بازار سرمایه را پیش رو داشت انتظار داریم که بسته حمایتی برای تقویت بازار تعریف کند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: هنوز ابعاد اثرگذاری ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی مشخص نیست اما به هر حال از این شرایط عبور خواهیم کرد و بازارها به حالت عادی برمی‌گردند اما برای اینکه رفتار هیجانی و وحشت‌زده در بازار سرمایه به بحران تبدیل نشود دولت باید هر چه سریع‌تر نسبت به اجرای بسته‌های حمایتی اقدام کند.

وی با اشاره به آغاز زمان اصلاح قیمت‌ها در بازار سرمایه گفت: همین عواملی که روز شنبه شاهد آن بودیم می‌تواند عامل اصلاح قیمت‌ها باشند و به طور قطع اصلاح قیمت بدون نشانگرها و سیگنال‌ها رخ نمی‌دهد.

میرمعینی تاکید کرد: این شرایط بازار نشانه‌های اصلاح قیمت است و هر کدام از عوامل از جمله شیوع ویروس کرونا، اثرات اقتصاد جهانی و سیاست‌های داخلی می‌توانند عامل اصلاح قیمت سهام در بازار باشند.