پیشنهاد تمدید مهلت پلمپ دفاتر

رئیس اتاق ایران در نامه‌ای به معاون قوه قضائیه پیشنهاد داد تا به منظور جلوگیری از رفت و آمدهای غیرضروری فعالان اقتصادی به سازمان و نهادهای دولتی مهلت پلمپ دفاتر اسناد رسمی تا پایان اردیبهشت ۹۹ تمدید شود.

در نامه غلامحسین شافعی آمده است:« با توجه شیوع بیماری کرونا در کشور و مشکلات اقتصادی ناشی از آن و لزوم جلوگیری از ترددهای غیرضروری و رجوع فعالان اقتصادی به سازمانها و نهادهای دولتی، در صورت صلاحدید دستور فرمایید ترتیبی اتخاذ گردد تا در جهت حفظ سلامت و بهداشت امکان انجام فرایند پلمپ دفاتر در سراسر کشور تا پایان اردیبهشت ماه سال 1399 تمدید گردد.»

 

عرضه پلتفرم مشترک ایران خودرو و سایپا

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که تا پایان سال ۹۹ پلتفرم مشترک ایران‌خودرو و سایپا ارایه خواهد شد و این نشان از توان خودروسازان و قطعه سازان کشور دارد. «علی آقامحمدی» در مراسم رونمایی از گیربکس ۶ سرعته دستی و اتوماتیک در گروه صنعتی ایران خودرو افزود: امروز نوع فعالیت قطعه‌سازان تغییر کرده و به عنوان عضوی از مجموعه وارد روند تولید می‌شوند. وی تاکید کرد: پایش در زنجیره می‌تواند هزینه‌های تولید را به طور قابل توجهی کاهش دهد. آقامحمدی با اشاره به ریسک پذیری بالا و فعالیت مناسب مدیران جوان در این حوزه، گفت: این موضوع باید به همه صنایع کشور گسترش یابد و به زودی قسمت‌هایی از ایران‌خودرو به محلی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل خواهد شد.

 

آخرین وضعیت روابط تجاری ایران و قطر

رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر گفت: کشور قطر معمولا تلاش می‌کند در بحران‌ها نقش مثبتی داشته باشد و این موضوع در جریان سیل ایران نمود بیشتری داشت. از همین روی، اخیراً امیر قطر مستقیماً دستور کمک به ایران در مبارزه با کرونا را داده است. عدنان موسی پور در گفت‌وگو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت روابط تجاری ایران و قطر گفت: در حال حاضر این رابطه متاثر از موضوع کرونا است. البته این سخت‌گیری قطر تنها شامل ایران نمی‌شود و همه کشورها را در بر می‌گیرد و فعلا کانتینرهای یخچال‌دار در شرایط خاص و با رعایت ضوابط بهداشتی حق ورود به قطر را دارند

قائم مقام وزیر صمت:
گروه صنعت، معدن و تجارت: قائم مقام وزیر صنعت در حاشیه جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم بازار کشور در گفت وگو با خبرنگاران تاکید کرد: تولید، تامین، توزیع و لجستیک اقلام و مایحتاج عمومی و ضروری مردم به ویژه اقلام و کالاهایی که مرتبط با بیماری کرونا هستند و مورد نیاز وزارت بهداشت و درمان اند، هیچگونه وقفه ای نخواهند داشت.

به گزارش تجات به نقل از شاتا، حسین مدرس خیابانی افزود: طی چند روز گذشته، با توجه به تدابیر اتخاذ شده و تامین مناسب انواع اقلام کالایی، علیرغم افزایش تقاضا خوشبختانه هیچ مشکلی در سطح عرضه و تامین کالای مردم به وجود نیامد و حتما این روند درست تداوم خواهد داشت.

وی اضافه کرد: توصیه اکید هیات دولت، ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت این است که مردم از حضور در تجمعات و فعالیت‌های غیرضروری و تردد غیر ضرور پرهیز کنند؛ در این راستا با راهداری کشور و پلیس راهنمایی و رانندگی هماهنگی لازم انجام شده است و هیچ محدودیتی درحمل و نقل اقلام اساسی اعمال نمی شود.

مدرس خیابانی با تأکید بر اینکه در همه هشدارهای بهداشتی این اصل که تولید نباید تعطیل شود، باید یک اولویت باشد، ادامه داد: اصل تداوم کار و تولید یک ضرورت و از مسلمات است.

وی ادامه داد: با توجه به نزدیکی ایام نوروز، جلسه فوق العاده ستاد تنظیم بازار تشکیل شد تا در این خصوص که چه فعالیت‌های تعطیل و چه فعالیت‌هایی مشمول ادامه فعالیت باشند، تصمیم گیری کند.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در خصوص مصوبات این جلسه بیان کرد: مقرر شد تا تمام فعالیت‌های مرتبط با تأمین، توزیع، حمل و لجستیک اقلام و مایحتاج ضروری مردم به ویژه اقلام مورد نیاز برای مبارزه با کرونا نه تنها کند نشود بلکه با شدت و تقویت بیشتری ادامه فعالیت بدهند.

مدرس خیابانی همچنین گفت: مردم هیچ نگرانی از لحاظ تولید این اقلام، عرضه در مراکز فروشگاهی و حتی حمل کالاها نداشته باشند.

  • تولید بدون وقفه کارخانجات

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی ادامه داد: به سازمان میادین میوه و تره بار تأکید شد تا تعطیلات متداول سال‌های گذشته خود را امسال و با توجه به این شرایط به حداقل برساند و تمام کارخانجات تولید شوینده، ماسک و ضدعفونی و تمام مراکز و فروشگاه‌های عرضه مایحتاج عمومی نیز بدون وقفه در طول تعطیلات مشغول به کار باشند.

مدرس خیابانی اضافه کرد: با توجه به اینکه بخشی از کالاهای اساسی در بنادر جنوبی کشور است، ستاد تنظیم بازار ابلاغ کرد تا هیچ محدودیتی در طول جاده های درون شهری و برون شهری کشور برای حمل کالاهای اساسی از بنادر جنوبی و سایر نقاط وجود نداشته باشد.

وی اضافه کرد: همه دستگاه های مرتبط با موضوع تخلیه و بارگیری، ترخیص و عرضه کالاها مانند گمرک جمهوری اسلامی، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو موظف به ایجاد شیفت های فوق العاده برای تسریع در امور شدند.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی یادآوری کرد: سال گذشته فقط عبور و مرور کالاهای فاسد شدنی و سوختی محدودیت داشت اما امسال به غیر از این اقلام، بقیه کالاهای اساسی، شوینده ها و مواد مورد نیاز بهداشتی مرتبط با بیماری کرونا محدودیتی برای تردد در جاده ها نخواهند داشت.

مدرس خیابانی در خصوص وضعیت تأمین ماسک مورد نیاز، تصریح کرد: طبیعتاً اولین راهکار برای تأمین ماسک استفاده از ظرفیت های داخل است، به واحدها توصیه کردیم که فعالیت خود را سه شیفته کنند و افزایش تولید را با بکارگیری حداکثر ظرفیت های خود داشته باشند.

وی اضافه کرد: همچنین از واحدهای کارگاهی مختلف که می توانستند تولید ماسک کنند مانند پوشاک و خیاطی ها و کارخانجات تولید تشک و صندلی خودرو و ..به سمت تولید ماسک بروند که خوشبختانه ظرفیت‌ها در این حوزه ها با تأمین مواد اولیه مانند پارچه مورد نیاز و مورد تایید وزارت بهداشت نیز در حال اضافه شدن است.

توزیع روزانه 215 هزار لیتر الکل در مراکز درمانی

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: کارگاه های اتحادیه صنف پوشاک، بسیج اصناف و حتی تمام واحدهایی که قدرت تبدیل خط تولید خود به تولید ماسک را دارند برای تولید ماسک اضافه شدند و با بکارگیری ظرفیت‌های تولید داخل با گذشت زمان میزان بیشتری نیز تولید می‌شود. مدرس خیابانی در خصوص تولید الکل مورد نیاز نیز گفت: مسایل و مشکلات ما در حوزه الکل از ماسک کمتر است و فاصله ما تا تأمین نیاز کشور کمتر از ماسک است.

وی ادامه داد: در حوزه الکل تمرکز تاکنون روی مراکز بیمارستانی و درمانی بوده است و از هفته گذشته تصمیم گرفته شد تا 130 هزار لیتر الکل در اختیار 22 واحد تولید شوینده قرار بگیرد تا مشخصاً مواد و ژل ضدعفونی را تولید و به داروخانه‌ها برای مصرف مردم عرضه کنند که چند روز است وضعیت داروخانه‌ها برای عرضه این محصولات بهتر شده است. قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: البته روزانه 215 هزار لیتر الکل نیز در مراکز بیمارستانی و درمانی توزیع می شود. مدرس خیابانی گفت: روی واردات الکل و ماسک نیز کار می شود، محموله هایی از ماسک رسیده است، تعرفه این اقلام صفر است و تشریفات گمرکی ندارند و اولویت تخیصیص ارز آن به عنوان اولوین اصلی ابلاغ شده است و حتی مقرر شد که این اقلام بدون ثبت سفارش واردات بشود و بهنگامترخیص ثبت سفارش انجام شود.

وی در خصوص تامین دستکش نیز افزود: در تامین دستکش مشکل نداریم و فقط باید در شبکه توزیع عرضه شود و با هماهنگی های انجام شده با وزارت بهداشت در داروخانه‌ها به اندازه مناسب عرضه می شود.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: دو شبکه برای عرضه این اقلام در این شرایط خاص داریم، یکی شبکه مراکز درمانی و بیمارستانی است که اولویت وزارت بهداشت نیز هست و یکی صرفا داروخانه ها است.

  • استان ها مانع جابجایی اقلام بهداشتی نخواهند شد.

مدرس خیابانی افزود: پیرو ابلاغیه وزیر کشور و هماهنگی انجام شده با استانداران سراسر کشور، هیچکدام از استان ها مانع جابجایی اقلام بهداشتی اعم از ماسک، الکل، محصولات ضد عفونی کننده و...، نخواهند شد. وی تصریح کرد: با توجه به افزایش تولید ماسک از محل تولیدات کارگاهی و صنفی، روند عرضه این کالا در سطح داروخانه‌ها نیز افزایشی است البته فاصله بین تولید تقاضا تا حدی زیاد بوده و تمام تلاش ما به کاهش این فاصله از طریق فعال سازی تمامی ظرفیت های تولیدی حتی از طریق تغییر خطوط تولید برخی واحدها معطوف شده است.

قائم مقام وزیر صمت با اشاره به تاکیدات صورت گرفته در خصوص کاهش تردد مردم در سطح شهرها و به خصوص بازار و از طرفی با لحاظ مایحتاج عمومی مردم و اهمیت حمایت از برخی کسب و کارها مانند پوشاک کیف، کفش و...، که در شرایط حاضر با مشکلاتی مواجه شده اند جشنواره فروش اینترنتی به آدرس... در دستور کار قرار گرفته است. مدرس خیابانی گفت: حدود ۸۰ فروشگاه اینترنتی و ۶ رسته کالایی برای مشارکت در جشنواره فروش اینترنتی شناسایی شده اند و همه واحدهای توزیعی کشور می توانند کالاهای خود را عرضه کنند، این جشنواره تا بیست و نهم اسفند برقرار بوده و حتی امکان تمدید آن نیز وجود دارد؛ البته در این روش فروش کالا سعی شده است با لحاظ استانداردهای بهداشتی در بسته بندی و ارسال کالا از ظرفیت سیستم حمل و نقل عمومی داخل شهری نیز برای انتقال کالا استفاده شود و مردم می توانند از طریق سایت اینماد در صورت شکایت از روند عرضه و یا نوع کالا موارد مد نظر خود را به اطلاع نهادهای نظارتی ما برسانند. وی تاکید کرد: مواد غذایی و مایحتاج ضروری روزمره مردم تعطیل پذیر نیست و هرگونه محدودیت اگر وجود داشته باشد صرفا برای موارد غیر ضروری است البته چیزی که مد نظر دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا است، تعطیلی و توقف فعالیتهای غیرضروری در سطح کشور است.

یک مقام مسئول خبر داد؛

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: راهبرد کشور در شرایطی که نمی‌تواند حضوری خدمت بدهد، باید به سمت خدمات غیر حضوری سوق پیدا کند.

به نقل از برنامه تلویزیونی پایش، علی رهبری با اشاره به کرونا باعث آسیب به کسب و کارهای کشور شده است، گفت: راهبرد کشور در شرایطی که نمی‌تواند حضوری خدمت بدهد، باید به سمت خدمات غیر حضوری سوق پیدا کند، در حال تلاش هستیم خدماتی که از سوی حاکمیت ارائه می‌شود، به صورت الکترونیکی انجام شود.

وی بیان کرد: جشنواره مجازی بهاره بدین صورت است که کسب و کارها خدمات خود را به صورت اینترنتی و غیر حضوری انجام دهند، این کار البته نیاز به مقدماتی دارد که در حال فراهم آوری است.

رهبری گفت: در نگاه کلان باید زیرساخت‌های برگزاری این جشنواره‌ها در میان مدت ایجاد شود، تا آینده نیز بتوان از آنها استفاده نمود.

وی با بیان اینکه هدف جشنواره اینترنتی بهاره ارائه خدمات آسان به مردم است، افزود: اینترنت این جشنواره رایگان است و در طول آن روزانه قرعه کشی انجام می‌شود و هر روز به ۴ نفر ۵ میلیون تومان هدیه داده می‌شود.

وی ادامه داد: تا این لحظه ۸۰ فروشگاه اینترنتی اعلام آمادگی برای حضور در این جشنواره داشته اند، فروشگاه‌ها نیز خدمات مختلفی به مردم ارائه می‌دهند و از جمعه این جشنواره آغاز به کار کرده است.

رهبری گفت: برنامه‌ای با اتاق اصناف در خصوص کسب و کارهایی که فروش اینترنتی ندارند، طراحی شده، بدین صورت که فروشگاه‌های اینترنتی عضو جشنواره به این واحدهای صنفی غرفه‌هایی رایگان را اختصاص می‌دهند تا این واحدهای صنفی بتوانند به راحتی از فروش اینترنتی استفاده کنند.

... وی بیان کرد: در حال حاضر فرصت ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی جدید نیست، و ما فعلاً در حال ساماندهی کردن فروشگاه‌های اینترنتی فعلی و استفاده از ظرفیت آنها هستیم، برای بعد از سال روی اینکه خدماتی را به فروشگاه‌های جدید الاحداث بدهیم، برنامه‌هایی خواهیم داشت.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو:

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: ایران خودرو و سایپا در روزهای اخیر دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از بدهی خود به قطعه‌سازان را از طریق تسهیلات دریافتی، پرداخت کردند.

«فرهاد به نیا» در گفت‌وگو با ایرنا با تقدیر از عملکرد بانک مرکزی و بانک‌های عامل در پرداخت پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان، گفت: این منابع به تدریج در اختیار واحدهای قطعه‌سازی قرار می‌گیرد.

وی گفت: مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده، اما پرداخت همین رقم پنج هزار میلیارد تومان، گامی به جلو است و در شرایطی که شب عید و ایام پایانی سال را در پیش داریم کمکی به پرسنل و کارگران خواهد بود.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو یادآور شد: در هفته گذشته پرداخت ۸۰۰ میلیارد تومان از رقم یاد شده از سوی سایپا اجرایی شده و پرداختی‌ها بر مبنای بالاترین مطالبات قطعه‌سازان به تدریج در حال انجام است.

وی ادامه داد: ایران خودرو نیز تاکنون دو هزار میلیارد تومان از مجموع دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات یاد شده را دریافت و به قطعه سازان پرداخت کرده و مسوولان این گروه قول داده اند که ۵۰۰ میلیارد تومان باقی مانده را تا پایان سال پرداخت کنند.

به نیا گفت: اگر پرداختی ها در فروردین و اردیبهشت ماه آینده نیز ادامه یابد، قطعه سازان می‌توانند به روند رو به رشد تولید خود ادامه داده و خودروهای باقی مانده در کف کارخانجات را تکمیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: تا پیش از آغاز پرداخت تسهیلات پنج هزار میلیارد تومانی یادشده، خودروسازان از محل فروش نقدی و پیش فروش خودروها بخشی از مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت می‌کردند.

این مقام صنفی ابراز امیدواری کرد در سال آینده دست کم ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر از مطالبات باقی مانده قطعه سازان پرداخته شود تا آهنگ تولید منطقی و با ثبات باقی بماند.

گمرک اعلام کرد؛

گمرک ایران جزئیات واردات ریز اقلام کالاهای اساسی از ابتدای سال تا تاریخ ۱۶ آذر ماه امسال و روزهای مشابه سال گذشته را منتشر کرده که حکایت افزایش واردات برنج و کاهش واردات تخم مرغ دارد.

بر اساس گزارش گمرک، حدود ۶ میلیون تن ذرت در سال ۹۷ و به همین میزان نیز در سال ۹۸ وارد کشور شده است که رشد وزنی واردات این کالا در سال ۹۸ حدود ۴ درصد کاهش یافته اما به‌لحاظ ارزش بیش از ۲ درصد رشد کرده است.

از سوی دیگر در سال ۹۸ حدود یک میلیارد دلار تجهیزات و دارو وارد شده که به‌لحاظ وزنی ۱۷ درصد رشد کرده ؛ البته واردات تجهیزات و دارو در سال ۹۸ از نظر ارزشی با کاهش ۴ درصدی مواجه بوده است.

واردات برنج خارجی نیز با بیش از یک میلیارد دلار با وزن تقریبی یک میلیون تن نسبت به سال ۹۸ حدود ۴ درصد از نظر ارزشی و همچنین یک درصد از نظر وزنی رشد کرده است.

  • واردات کدام کالاها کاهشی بوده است؟

واردات تخم مرغ در سال ۹۸ حدود ۵.۵ میلیون دلار بوده که از نظر وزنی منفی ۹۲ درصد و از نظر ارزشی با ۹۰ درصد رشد منفی مواجه بوده است.

همچنین واردات انواع بذر در سال ۹۸ با کاهش ۷۳ درصدی از نظر وزن و ۲۳ درصدی از نظر ارزش، به ۷۱ میلیون دلار در سال ۹۸ رسیده است.

واردات حبوبات نیز با کاهش ۱۸ درصدی از نظر وزن و ۳۷ درصدی از نظر ارزش به ۹۸ میلیون دلار و ۱۱۵ هزار تن در سال ۹۸ رسیده است.

همچنین انواع دانه‌های روغنی یا سویا در ۹ ماهه سال جاری با ۶۵۰ میلیون دلار نسبت به سال قبل با کاهش ۴۰ درصدی در ارزش واردات همراه شده است

سرمقاله

دکتر اصغر نعمتی

مدیرمسئول

ویروس کرونا و گسترش دامنه شیوع آن در کشورهای مختلف جهان موجی از ترس و نگرانی را در جامعه جهانی رقم زد، کشور ما نیز از شیوع این ویروس موذی در امان نبوده و در حال حاضر کرونا تبدیل به کابوس بزرگ مردم شده است. اما آنچه بیش از هر چیز دیگری در بحران کرونا می‌تواند مورد توجه قرار گیرد...شیوه برخورد با این بحران و بهره‌گیری از تجارب سایر کشورها به‌ویژه چین که در این زمینه پیشتاز است، می‌باشد. نگاهی به عملکرد چین در برخورد با این پدیده واجد برخی ویژگی‌های برجسته مدیریتی است که ذکر آن در قیاس با نحوه برخورد و مدیریت ما می‌تواند قابل تأمل باشد. بدیهی است تشکیل ستادهای مدیریت بحران در مواقع بروز بحران در هر کشور متداول و رایج بوده و برخی ساختارهای متداول به‌طور معمول در این زمینه شکل گرفته‌اند تا در چنین مواقعی وارد عمل شوند. اما آنچه که در بحران کرونا در چین قابل ستاش است، سرعت عمل در کنترل و مهار بحران است که نمونه بارز آن رکورد زنی در ساخت ده روزه بیمارستان هزار تختخوابی ویژه بیماران کرونایی در شهر ووهان است. نکته قابل توجه دیگر هماهنگی و همگرایی دستگاه‌های اجرایی با رسانه‌ها و تبلیغات است که توانستند با هم‌افزایی روند رشد و همه‌گیری بیماری را کنترل نمایند.

تصاویر دریافتی از رسانه‌ها حاکی است که اجرای قانون و تبعیت از فرامین از بارزترین خصلت‌های مدیریت بحران در این کشور است به طوری که مراکز مرتبط با امور بهداشتی با نظم خاص و رعایت پروتکل‌های ابلاغی در زمینه‌هایی چون شناسایی و تشخیص درمان و پرستاری بدون کوچک‌ترین انحرافی در مدیریت بحران مشارکت دارند. در این رابطه، برکناری مدیران کم کار و حضور مقامات بلند پایه همچون رئیس‌جمهور در ستاد بحران را از همین زاویه می‌توان ارزیابی کرد. نظم و انضباط سخت‌گیرانه چین در بحرانی که سلامت شهروندانش را به طور جدی هدف قرار داده است می‌تواند برای کشور ما هم سرمشق و الهام بخش باشد چرا که در قضیه رویارویی و مدیریت بحران کرونا در ایران شاهد برخی ناهماهنگی‌ها، تناقض‌گویی‌ها و عدم وضع و وجود پروتکل‌های مشخص در این زمینه بودیم، به طوری‌که نه تنها در التیام‌بخشی پی‌آمدهای بحران چندان توفیق نداشتیم، بلکه با وجود قابل پیش‌بینی بودن سرایت و شیوع بیماری در مقوله پیشگیری نیز به درستی عمل نکردیم و اقدامات مخاطره‌انگیزی نظیر تداوم پروازها به چین خود مؤید این نکته می‌باشد.

نکته مهم دیگر بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌هاست که چنانچه در شرایط بحران به‌درستی مدیریت نشوند خود می‌توانند بحران را تشدید نمایند که در این زمینه دولت چین با وجود نقدهایی که در ابتدای شیوع بیماری به عملکردش وارد است در ادامه به اوضاع تسلط یافت و با اطلاع‌رسانی دقیق، شفاف و لحظه‌ای سعی در جلب اعتماد عمومی و مدیریت رسانه‌ای بحران نمود که خلأ آن در مدیریت رسانه‌های داخلی ما چشمگیر است، اگرچه وزارت بهداشت با تلاشی در خور و البته دیرهنگام ستادی را جهت اطلاع‌رسانی دقیق و لحظه‌ای تشکیل داد، اما این واکنش دیرهنگام زمینه‌ساز دامن زدن به شایعات مختلف در فضای مجازی گردید. بررسی‌ها نشان می‌دهد کشور چین سعی نمود با مدیریت درست رسانه‌ها نسبت به شکل‌دهی یک فضای همدلی و مهیج در کنترل و سرکوب بیماری در سطح داخلی و بین‌المللی دست یابد.

در همین رابطه ارتقای بحران کرونا از سطح اجتماعی و پزشکی به سطح امنیتی و وضع قوانینی در خصوص مجازات شایعه‌پراکنان فضای مجازی و پنهان‌کاران بیماری نشان از عزم این کشور در ساماندهی و کنترل زودهنگام بیماری دارد که از این تجربه نیز می‌توان در کنترل بحران در ایران بهره جست.

با این توصیف در شرایطی که کشور ما در حال حاضر با این بیماری در جنگی تمام عیار قرار گرفته است، بهره‌گیری از تجارب و درس‌هایی که از شیوه برخورد با این بیماری در پر جمعیت‌ترین کشور دنیا بدست آمده است، می‌تواند ضمن احیا، ارتقا و جلب اعتماد عمومی، به ایجاد یک نوع همگرایی در حوزه مدیریت بحران، رسانه و تبلیغات منجر شده و بستر کنترل و مبارزه با بیماری را تسهیل و آسایش و آرامش را برای مردم فراهم نماید. در آستانه سال نو ضمن تقدیر و تشکر از فعالان عرصه سلامت به ویژه پزشکان و پرستاران که در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند، از خداوند متعال سلامتی آحاد مردم ایران از گزند بلایا و بیماری‌ها را مسألت می‌نماییم و امیدواریم با همت مردم در رعایت نکات بهداشتی، مدیریت درست و سختکوشی متولیان سلامت هر چه زودتر شاهد ریشه‌کن شدن این ویروس و پایان اضطراب و تشویش عمومی باشیم

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

رقص و آواز فرشتگان سپیدپوش مراکز درمانی کشور در برابر ویروس هول انگیز و مرگبار کرونا از یک ویژگی دیرپا و اصیل قوم ایرانی خبر می دهد که از قضا رمز مانایی و جاودانگی او به حساب می آید و سبب شده است تا در برابر همه طوفان های سهمگین تاریخ چندهزار ساله دوران حیاتش مقاومت کند و سربلند بیرون بیاید، به این ترتیب که هر وقت کار سخت می شود و ویرانی و نابسامانی به اوج می رسد، او دیگر صبر نمی کند و به انتظار نمی ماند و خود، نوزایی و حیات و سازندگی از سر می گیرد. این بار این نوزایی و سازندگی با رقص و آواز و دست افشانی و پایکوبی از حوزه بهداشت ودرمان آغاز شد و پا گرفت تا هیولای کرونا را بتاراند و شکست دهد و از بین ببرد. هرچند که ممکن است او خوددر این نبرد سهمگین جان بر سر پیمان بگذارد، چنانکه پرستار شهید نرجس خانعلی زاده و دیگر شهیدان راه دفاع از سلامت مردم چنین کردند و با فدا کردن جان، حیثیت مرگ و هیولای کرونا را به بازی گرفتند. زنده یاد سید حسن حسینی یک رباعی در وصف شهیدان وطن دارد که به طرز عجیبی وصف حال این فرشتگان سپیدپوش نازنین است: « کس چون تو طریق عشقبازی نگرفت/ با مرگ نشان سرفرازی نگرفت/ زین پیش دلاورا کسی چون تو شگفت/ حیثیت مرگ را به بازی نگرفت». اصلا چه کاری تاثیرگذارتر از رقص و آواز در برابر آنچه که حیات و زندگانی تو را نشانه رفته است و امید که این رقص و آواز حیات بخش، دیگر بخش ها و حوزه های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را هم فرابگیرد و هرچه ویروس ناکارآمدی و بی تدبیری و ندانم کاری و رانت و انحصار را بتاراند و از بین ببرد و ایرانی سبز و آباد بنا کند؛ همان ایرانی که بعضی ها نظر نسبت به آن کم لطفی می کنند. یک آقایی که خیلی سال است قرآن درس می دهد و همه او را می شناسند مدتی قبل در اثنای یکی از همین جلسات درس با پوزخند گفته بود بیت « چو ایران نباشد تن من مباد» غلط است و درست این است که گفته شود « چو حق نباشد تن من مباد». توجیه جناب استاد برای دستکاری شعر حکیم ابوالقاسم فردوسی هم این بود که ما برای خاک نمی جنگیم، برای حق می جنگیم. یعنی که خاک ارزش جنگیدن ندارد. شهر و روستا و کوه و بیابان ارزش ندارند. این حق است که ارزش جنگیدن دارد. در حالی که حضرت «حق» در همان قرآنی که این استاد درسش را می دهد به شهر و کوه و بیابان سوگند خورده است و به حرمت و قداست از آن ها یاد کرده است: «بسم الله الرحمن الرحیم، والتین و الزیتون، و طور سینین، و هذاالبلد الامین، لقد خلقناالانسان فی احسن التقویم». پیامبر هم یک بار به مناسبتی فرموده بود « کوه احد ما را دوست دارد، ما نیز کوه احد را دوست داریم» و به این وسیله برای کوه و صخره و سنگ ارزش قائل شده بود. اصلا این توجیه استاد را که خاک ارزش جنگیدن ندارد، بگذارید کنار ادعای فخرآمیز سران نظام که می گویند طی هشت سال جنگ و در طول چهل سالی که از عمر انقلاب می گذرد نگذاشته ایم یک وجب از خاک کشور از دست برود. پس مشکل آن استاد و یک عده دیگر که مثل او فکر می کنند ایران است. آن ها با ایران مشکل دارند، با شب یلدا مشکل دارند، با چهار شنبه سوری مشکل دارند، با نوروز مشکل دارند. مسلم است که افراط در هرچیزی و ازجمله میهن شیفتگی و وطن پرستی یا به تعبیری که در جامعه شناسی سیاسی آمده است «شوونیسم» درست نیست و خود منشا و ریشه بسیاری از گرفتاری های بشری است. اما ایران را بایستی چیزی بیشتر از وطن و میهن دانست. نقش ایران در ایجاد تمدن و فرهنگ بشری بی بدیل است. ایران و زبان پارسی طی بیش از یک هزار و چهارصد سال بستر رشد و گسترش دین مبین اسلام و سایر دانش های بشری بوده است و به تفصیل در باره آن در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران و در بسیاری از منابع و متون قدیم و جدیدِ مورخان و شارحان و مستشرقان آمده است. ایرانی که پیامبر گرامی اسلام در وصف دانش دوستی مردم آن فرمود: «دانش اگر در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس به آن دست پیدا خواهند کرد». ذخایر فرهنگی و تمدنی ایران که طی هزاران سال فراهم آمده است می تواند برای استفاده هزاره های پیش روی بشر به کار بیاید و مورد استفاده قرار گیرد. پس ایران چیزی بیشتر از یک وطن و میهن است و داشتن ایرانی آباد و سرسبز حق همه ایرانیان و حتی جهانیان است. یاد قیصر امین پور عزیز سبز که گفت: « من به چشم های بی قرار تو قول می دهم/ ریشه های ما به آب/ شاخه های ما به آفتاب می رسد/ ما دوباره سبز می شویم