تحقق برنامه های تولید پتروشیمی نوری

مدیرعامل پتروشیمی نوری گفت: ‏بالغ بر ۱۰۶ درصد برنامه و بیش از ۹۶ درصد ظرفیت، تولید در این شرکت محقق شده است.به گزارش شرکت پتروشیمی نوری، تقی صانعی به افزایش تولید و سودآوری امسال شرکت نسبت به سال گذشته اشاره و تصریح کرد: پارسال در همین ایام واحد تولید پارازایلین را که یکی از پرسودترین محصولات پتروشیمی نوری است نداشتیم، اما با سرویس و ارتقای این واحد در ابتدای سال، ‏در ماه‌های اخیر تولید این مجتمع به حداکثر رسیده است.‏مدیرعامل پتروشیمی نوری درباره چشم‌انداز تامین خوراک پتروشیمی نوری، گفت: خوراک این مجتمع گاز نیست، بلکه میعانات گازی است، یعنی ‏وقتی گاز برداشت می‌شود به همراه آن میعانات گازی هم برداشت می‌شود، تولید گاز که نمی‌تواند متوقف شود، بنابراین ‏میعانات گازی همواره تولید می‌شود.

 

اقدام عملی برای قطع برق انجام نمی‌شود

مدیر عامل شرکت توانیر گفت:برق مشترکینی که برای پرداخت قبوض خود با مشکل مواجه هستند، قطع نخواهد شد.محمدحسن متولی زاده در گفتگو با صدا و سیما با اشاره به اینکه تا پایان اردیبهشت به افرادی که برای پرداخت قبوض خود با مشکل مواجه هستند فرصت داده می‌شود، گفت: البته این رویه برای مشترکین خوش حسابی است که پیش از این قبوض برق خود را به موقع پرداخت کرده اند.وی با بیان اینکه مشترکین بدحسابی که بدهی‌های پیشین داشتند شامل این فرصت نخواهند شد، افزود: ما از مردم که برای پرداخت قبوض خود مشکلی ندارند تقاضا می‌کنیم در زمان مقرر قبض برق خود را پرداخت کنند تا صنعت برق برای خدمات رسانی با مشکل مواجه نشود.

 

میزان مصرف آب تهران افزایش یافت

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: باوجود هشدارهایی که داده شد، مصرف آب تهران همچنان آمار بالایی را نشان می‌دهد؛ خواهش ما از مشترکان تهرانی این است که نسبت به میزان مصرف آب اهتمام داشته باشند چراکه در غیر اینصورت در تابستان دچار مشکل خواهیم شد.احمد نسب در گفت‌وگو با ایسنا،گفت: بر اساس تاریخ ۱۸ اسفندماه، سه میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب آب در تهران مصرف شد و این در حالی است که در سال گذشته، همین روز این عدد دو میلیون و ۷۹۰ هزار متر مکعب بوده و این اعداد بیانگر افزایش مصرف آب در تهران است.وی اضافه کرد: میزان ظرفیت شبکه محدود است و اگر اکنون بیش از اندازه مصرف شود، می‌تواند تامین آب در تابستان سال آینده را دچار مشکل کند.

ضرورت حمایت از صنایع پایین دستی

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه کمیسیون انرژی به عملکرد پتروشیمی‌ها در بحران کرونا ورود می‌کند، گفت: از آنجا که صنایع پایین‌دستی مورد حمایت پتروشیمی‌ها نبوده است اکنون در تولید جزئی‌ترین محصولات دچار مشکل شده‌ایم.عدل هاشمی‌پور در گفت‌وگو با خانه ملت، عدم رونق و گسترش صنایع پایین دستی پتروشیمی ها -که وظیفه‌شان تبدیل مواد اولیه و فراورده های نفتی به محصولات مختلف است- را یکی از علل کمبود محصولاتی همچون البسه بیمارستانی، دستکش و مواد ضدعفونی کننده دانست.به گفته وی باوجود آنکه تاکنون نزدیک به 140 میلیارد دلار در پارس جنوبی هزینه ساخت فازهای مختلف شده اما صنایع پایین دستی آنطور که باید رونق نگرفته‌اند به همین دلیل تولید محصولات از این دست ناچیز است.

افزایش ظرفیت تولید نفت ایران

با بهره برداری از سکوی ۱۰۵۰ تنی ساخت داخل در میدان نفتی مشترک سلمان، در اوایل سال ۹۹ شاهد افزایش تولید روزانه ۶۰۰۰ بشکه ای نفت ایران خواهیم بود.به گزارش ایسنا، سکوی سرچاهی S۱ میدان سلمان که با بهره‌مندی از توان داخلی و تحت نظارت شرکت نفت فلات قاره ایران ساخته شده است، ۲۳ دی‌ماه امسال در یارد خرمشهر بارگیری شده بود. عملیات اجرایی ساخت این سکو اواسط سال ۹۳ آغاز و پایه سکو در اواسط سال ۹۴ بارگیری و در اوایل سال ۹۵ در میدان سلمان نصب شد. سکوی سرچاهی S۱ میدان نفتی سلمان پس از ساخت در خرمشهر، با طی فاصله ۸۳۰ کیلومتری دریایی (فاصله آبی میان خرمشهر تا موقعیت میدان نفتی سلمان در استان هرمزگان)، در موقعیت خود نصب شد. وزن عرشه این سکو حدود ۱۰۵۰ تن است.

تولید ۲میلیون دست لباس بیمارستانی توسط پتروشیمی ها

۶ شرکت پتروشیمی با هدف تولید ٢میلیون دست لباس بیمارستانی یکبار مصرف ۲۰۰هزار کیلوگرم گرانول پلی‌پروپیلن را به تولیدکنندگان این نوع لباس‌ها، اختصاص دادند.به گزارش نیپنا، با توجه به شرایط ویژه پیش آمده در حوزه بهداشت و درمان کشور به دنبال شیوع ویروس کرونا، کارگروه پلی‌پروپیلن صنعت پتروشیمی با حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود و به‌منظور یاری رساندن به ستاد مقابله با کرونا، مجموعه اقدام‌هایی را در دستور کار قرار داده است.شرکت‌های پتروشیمی مارون، پلی‌پروپیلن جم، نویدزرشیمی، رجال، شازند و پلی‌نار تبریز برای تأمین پلی پروپیلن مورد نیاز کشور، آمادگی دارند.

عضو اتاق تهران تحلیل کرد؛

گروه انرژی: رضا پدیدار، رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، در تحلیل بازار جهانی نفت که این روزها در سایه ویروس کرونا، افت کم‌سابقه‌ای را به معرض نمایش گذاشته، عنوان کرد که شوک منفی تقاضا در بازار کرونازده نفت، ممکن است تا چندین ماه ادامه داشته باشد. هرچند به گفته وی، رقابت شکل گرفته میان روسیه و عربستان در عرضه نفت‌خام، می‌تواند فتیله پایین‌کشیده شده قیمت‌ها را بار دیگر بالا برد.

فضای آلوده جهانی با توجه به شیوع بالای ویروس کرونا در جهان و کاهش تقاضای کشورهای مصرف‌کننده از جمله چین، صادرات نفت به این بازار بزرگ را دچار چالش کرده به گونه‌ای که در حال حاضر در برخی از شهرهای این کشور هنوز صنایع به روال سابق بازنگشته است.

بر این اساس می‌توان گفت چالش اصلی حال حاضر بازار نفت، گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان و همچنین غیرقابل پیش‌بینی بودن زمان کنترل و غلبه بر این بیماری است که به نظر می‌رسد تا پایان نیمه اول سال ۲۰۲۰ میلادی این روند ادامه داشته باشد، چرا که با توجه به شکست مذاکرات کشورهای عضو اوپک و اوپک‌پلاس در وین در جریان برگزاری نشست فوق‌العاده ۱۷۸ اوپک که به دنبال افزایش قیمت نفت به دلیل تقاضا در اثر شیوع ویروس کرونا بودند، کاهش بیشتر تولید برای سه ماهه دوم سال جاری میلادی محقق نشد و از سویی توافق کاهش تولید در ماه مارس نیز تمدید نشد.

از سوی دیگر، عربستان بودجه سال ۲۰۲۰ خود را با فروش 8.9 میلیون بشکه‌ای نفت ۶۴ دلاری بسته است که هم‌اکنون می‌توان گفت با کسری ۵۰ میلیارد دلاری روبروست. بر این اساس عربستان اعلام کرده که قصد دارد میزان صادرات خود را به ۱۰ میلیون بشکه در روز برساند و به مشتریان خود تخفیف‌های ویژه‌ای از ۳ تا ۱۰ دلار دهد. این در حالی است که بازارها به علت شیوع مداوم کرونا از نظر تقاضا وضع خوبی ندارند و با مازاد عرضه مواجه‌اند و عربستان با اضافه کردن عرضه نفت به بازار فشار شدیدتری را در جهت کاهش بیشتر قیمت نفت وارد می‌کند.

همچنین در طرف مقابل، روسیه بودجه خود را با نفت ۴۸ دلاری بسته است که بدین ترتیب این کشور نفت‌خیز نسبت به قیمت‌های پایین‌تر و در مقایسه با اعضای اوپک تا اندازه‌ای ایمن‌تر رفتار کرده‌است. هر چند در سیاست‌های خاورمیانه این دو کشور تا حدودی روبه‌روی یکدیگر ایستاده‌اند اما بازنده اصلی نبرد نفتی یا بهتر بگوییم جنگ قیمتی نفت کیست؟ به نوعی می‌توان بازی حساب شده‌ای نیز پیش‌بینی کرد که توسط روسیه و عربستان شکل گرفته است تا رقیب بالقوه خود یعنی شیل‌اویل آمریکا را برای همیشه از صحنه انرژی جهانی خارج کنند. ناگفته نماند که روسیه و عربستان از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان هستند و با توجه به مازاد تولیدی که دارند و همچنین به پشتوانه ذخایر استراتژیک خود می‌توانند با تمهیدات لازم سقوط ۳۲ درصدی در قیمت تحویل نفت وست‌تگزاس اینترمدیت برای ماه آوریل را پشت سر بگذارند. بر این اساس حتی تا شش ماه دیگر هم چنانچه قیمت نفت در محدوده ۳۰ تا ۴۰ دلاری نوسان کند، کشورها می‌توانند این قیمت را تحمل کنند، اما ضربه اصلی به رقیب بالقوه یعنی نفت شیل وارد شده و موجب اعلام ورشکستگی بسیاری از شرکت‌های فعال در منطقه شمال آمریکا خواهد بود. از طرف دیگر و از منظر نگاه کلی به اقتصاد جهانی و بازارهای سهام نیز باید گفت که اولین قدم در درک بازار نفت، تفکیک عوامل موثر بر نوسان قیمت به عوامل شوک عرضه و شوک تقاضا است.

به هر صورت قیمت نفت می‌تواند به دلیل هر کدام از این شوک‌ها بالا یا پایین برود اما پیامدهای آن بسیار با هم متفاوت است. در این میان و در بخش شوک تقاضا باید گفت که اول از همه توجه داشته باشیم که نفت خام به خودی خود تقریبا هیچ کاربردی و یا مصرفی در بر ندارد. اما جامعه تقاضا برای فرآورده‌ها همانند بنزین، گازوییل، نفت سفید، سوخت‌های دیزلی یا سوخت جت مطرح و وجود خواهد داشت.

پس تقاضای نفت خام به اصطلاح تقاضای مشتقه است. بدین ترتیب اگر به هر دلیلی تقاضای فراورده کم شود، قیمت نفت خام هم افت خواهد کرد. به طور مثال اگر به دلیل نگرانی از کرونا، پروازها و سفرها لغو شود، تقاضای بنزین، دیزل، سوخت جت و به تبع آن تقاضای نفت کم شده و قیمت نفت خام افت قابل توجهی را تجربه می‌کند. در مقابل آن، شوک عرضه را داریم که مانند هر کالای دیگری، اگر عرضه کل نفت خام کم یا زیاد شود، قیمت آن تغییر می‌کند. به طور نمونه، هنگامی که اوپک برای دستیابی به یک توافق ناکام می‌ماند بازار نفت با شوک مثبت عرضه مواجه خواهد شد.

در مقابل وقتی به دلیل طوفان یا خرابکاری، بخشی از خط لوله یا تاسیسات نفتی تخریب می‌شود، ما شوک منفی عرضه را خواهیم داشت که خود سرفصل دیگری در بازار قلمداد می‌شود. در این صورت وقتی بازار با شوک مثبت عرضه (جنگ روسیه و عربستان برای عرضه مازاد) مواجه شود، قیمت نفت خام افت خواهد کرد. به هر صورت قیمت نفت خام به دو دلیل کاملا مستقل از هم می‌تواند افت کند. اگر فقط قیمت را رصد کنیم نمی‌توانیم تشخیص دهیم که آیا افت قیمت به دلیل شوک منفی تقاضا بوده یا به خاطر شوک مثبت عرضه. تشخیص این مهم نیاز به دانش بازار و در مرحله بعدی، مدل‌های اقتصادسنجی و اقتصادی ساختاری دارد.

رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک با بیان اینکه تقریباً به اندازه نیاز بازار کشور، پوشاک در انبارها دپو شده است،‌گفت: حتی به اندازه 10 درصد نیاز بازار نیز تقاضا برای خرید وجود ندارد.مجید نامی در گفتگو با فارس از دپوی حجم زیادی پوشاک تولید شده برای بازار شب عید در انبارها خبر داد و بر لزوم حمایت دولت از تولیدکنندگان آسیب دیده از کرونا تأکید کرد.وی با اشاره به کسادی بازار پوشاک همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار داشت: دولت می‌تواند در زمینه بیمه، مالیات بر ارزش افزوده، تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کمک‌هایی را به تولیدکنندگان داشته باشد.نامی با بیان اینکه بیشترین تولیدات پوشاک شب عید در فصل زمستان انجام شده است، افزود: معمولاً هفته سوم اسفند به بعد دیگر تولیدی صورت نمی‌گیرد و در بازار شب عید محصولاتی که در زمستان تولید شده است، عرضه می‌شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام برای احمایت از تولیدکنندگان هر کیلوگرم گوشت مرغ منجمد خط یک را ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان و خط دو را ۱۳ هزار تومان خریداری می کند تا ضرر و زیان مرغداران کاهش یابد.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، مرتضی رضایی افزود: در هفته های اخیر با کاهش خرید مردم با انباشت تولید این محصول روبرو شده ایم به نحوی که قیمت آن در بازار شکسته شده است.وی اظهارداشت: شرکت پشتیبانی امور دام کشور موظف به خرید توافقی مازاد گوشت مرغ شده تا مرغداران با انباشت محصول تولیدی، متضرر نشوند.معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی درباره میزان تولید گوشت مرغ در کشور تصریح کرد: امسال میزان تولید گوشت مرغ در کشور به اندازه کافی بود به طوری که شاهد هیچ تلاطمی در بازار نبودیم.

مغازه‌های مواد غذایی و خدماتی
تعطیل نمی‌شود

رئیس اتاق اصناف تهران از عدم تعطیلی مغازه های مواد غذایی و خدماتی خبر داد و گفت: تنها شغل های غیر ضروری می توانند تعطیل کند.قاسم نوده فراهانی در گفت و گو با تسنیم در خصوص شایعه تعطیلی مغازه ها و اصناف اظهار داشت: در جلسه تنظیم بازار که با حضور نماینده وزیر کشور برگزار گردید، مقرر شد همه صنوف تعطیل نباشد.وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد شغل های غیر ضرور نه اینکه محبور باشند تعطیل کنند بلکه می توانند تعطیل باشند اما مغازه های مواد غذایی و خدماتی قرار نیست تعطیل شود ، بنابراین مردم بدانند که محل های فروش کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم تعطیل نخواهد شد.

کمبودی در عرضه آجیل و خشکبار وجود ندارد

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه آجیل و خشکبار وجود ندارد، اظهار کرد: در شرایط عادی با افزایش نرخ ارز، قیمت آجیل و خشکبار گران می شود، اما هم اکنون به سبب کاهش صادرات ناشی از بیماری کرونا شاهد روند افزایش قیمت نیستیم. علیرضا ارزانی ممقانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،افزود: گسترش بیماری کرونا و تاکید بر مصرف مواد مغذی موجب شده تقاضا برای خرید آجیل و خشکبار در بازار افزایش یابد.ارزانی ممقانی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه آجیل و خشکبار وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد تولید و توزیع مناسب کالا، افزایش قیمتی در بحث اقلام آجیل و خشکبار نداریم.

حضور اصناف شناسنامه دار
در جشنواره بهاره مجازی

نایب رئیس اتاق اصناف تهران گفت: اصنافی که در جشنواره بهاره مجازی حضور دارند شناسنامه دار هستند و مجوز کسب دارند تا اگر مشکلی ایجاد شد بتوان پیگیری کرد.ابراهیم درستی در گفت‌وگو با میزان گفت: این جشنواره می‌تواند هم به اصناف و هم به مردم در تامین اقلام مورد نیاز کمک کند و شعار در خانه بمانیم را هر چه بهتر اجرایی کند.درستی بیان کرد: امیدواریم محاسنی که این جشنواره دارد تقویت و به مردم شناسانده شود تا مردم بیشتر برای خرید ترغیب شوند.نایب رئیس اتاق اصناف تهران خاطرنشان کرد: پوشاک، کیف، کفش و لوازم خانگی مقرر شده با تخفیف در این جشنواره
عرضه شود.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد؛

گروه اصناف: سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تجارت بخش کشاورزی و غذا در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۸ گفت: در ۱۱ ماه نخست امسال، محصولات بخش کشاورزی و غذا با وزن تقریبی شش میلیون و ۳۴۸ هزار تن‌، به ارزش پنج میلیارد و ۲۰۵ میلیون دلار، صادر شده است. همچنین واردات محصولات بخش کشاورزی و غذا با ۲۲ میلیون و ۶۵۹ هزار تن، به ارزش ۱۱ میلیارد و ۶۴۸ میلیون دلار بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی ، شاهرخ شجری در ادامه به اقلام عمده صادراتی بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: هندوانه با ۷۲۸هزار تن، سیب با ۶۰۶هزار تن، گوجه‌فرنگی تازه با ۴۹۶هزار تن، سیب‌زمینی تازه با ۴۲۲هزار تن، پیاز و موسیر با ۳۷۴هزار تن، پنج محصول مهم از نظر وزنی در صادرات محصولات کشاورزی به شمار می‌روند. از نظر ارزشی نیز پسته با پوست تازه یا خشک ۶۲۸میلیون دلار، سیب تازه ۳۰۹میلیون دلار، گوجه فرنگی ۲۲۳میلیون دلار، مغز پسته تازه یا خشک ۱۹۴میلیون دلار و هندوانه با ۱۷۲میلیون دلار به عنوان پنج محصول عمده صادراتی در این ۱۱ ماه برای کشور ارزآوری داشته‌اند.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وزن هر یک از زیربخش‌های کشاورزی در صادرات بخش کشاورزی و غذا، افزود: زیربخش باغی با وزن یک میلیون و ۶۶۶هزار تن، دو میلیارد و ۳۷۵میلیون دلار و زیربخش زراعی با وزن چهار میلیون و ۲۱ هزار تنی، یک میلیارد و ۹۱۷ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته اند.

شجری در ادامه به صادرات محصولات دام و طیور اشاره کرد و گفت:‌ صادرات محصولات دام و طیور با وزن ۵۳۰ هزار تنی، ارزآوری ۶۵۸ میلیون دلاری را به همراه داشته است. همچنین زیربخش شیلات با وزن ۱۱۳ هزار تن، ۲۲۵ میلیون دلار ارزآوری داشته است.

به گفته او، وزن صادرات زیربخش‌های کشاورزی و غذا در مجموع به شش میلیون و ۳۴۸ هزار تن از لحاظ وزنی رسیده است که در حدود پنج میلیارد و ۲۰۵ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته‌اند.

  • پنج قلم عمده وارداتی کشور در بخش کشاورزی

شجری با اعلام پنج قلم عمده وارداتی بخش کشاورزی از لحاظ وزنی تا انتهای بهمن ۱۳۹۸ نیز گفت: ذرت دامی به میزان هشت میلیون و ۱۳۴ هزار تن، جو به میزان سه میلیون و ۷۶۷ هزار تن، کنجاله سویا به میزان دو میلیون و ۱۴۶ هزار تن، لوبیای سویا به میزان یک میلیون و ۹۷۲ هزار تن و شکر تصفیه نشده به میزان یک میلیون و ۷۴۲ هزار تن وارد کشور شده، اما بیشترین سهم ارزی به‌منظور واردات محصولات موردنیاز و ضروری صنعت‌ کشاورزی به ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۹۸۹ میلیون دلار، برنج نیمه‌سفید یا کامل سفید شده به ارزش یک میلیارد و ۵۵۵ میلیون دلار، جو به ارزش ۹۵۴ میلیون دلار، کنجاله به ارزش ۹۳۲ میلیون دلار و لوبیای سویا به ارزش ۸۵۴ میلیون دلار تعلق یافته است.

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با بیان اینکه معمولا مردم خرید میوه شب عیدشان را به روزهای پایانی سال موکول می کنند، اظهار کرد: میادین میوه و تره بار مرکزی به اندازه شب عید میوه دپو کرده ودر بخش دولتی نیز این ذخیره سازی صورت گرفته است.اسدالله کارگر به ایسنا گفت: ستاد تنظیم بازار توزیع مقادیری سیب و پرتقال تنظیم بازاری را بر عهده اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گذاشته است. به همین دلیل این توزیع از امروز یکشنبه ۲۵ اسفند در برخی خرده فروشی ها انجام می شود.کارگر همچنین به نوسانات قیمت پیاز در هفته گذشته اشاره کرد وگفت:برخی کشورها به دلیل شیوع کرونا مرزهای وارداتی خود را بسته بودند که اخیرا با باز شدن مرزها صادرات نیز از سر گرفته شده و همین امر منجر شد تا در قیمت پیاز نوساناتی ایجاد شود و پیاز گران شود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور گفت: عرضه مرغ بیش از کشش بازار است و مرغداران به شدت نگران نتایج تعطیلی بازار در روزهای آیند بر بخش تولید هستند.حبیب اسدالله نژاد در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به احتمال تصمیم برای تعطیلی و محدودیت رفت و آمد در روزهای آینده، اظهار کرد: مرغداران مطابق هر ساله برای بازار ایام نوروز برنامه افزایش جوجه ریزی را انجام داده‌اند، اما با مشکلات جدی در بازار روبه‌رو شده‌اند.وی ادامه داد: معمولا در ایام نوروز افزایش مصرف را داریم و بر این اساس میزان جوجه ریزی نیز افزایش پیدا می‌کند. اسدالله نژاد، افزود: این بیماری کاهش مصرف مرغ را مانند سایر کالاهای دیگر به همراه داشته است، اما با توجه به برنامه‌ریزی افزایش تولید برای نوروز و بالا رفتن هزینه تمام شده، زیان مرغداران بیشتر است.