ورود بیمه سینا به دوران توسعه و بالندگی

دکتر رضا جعفری، مدیرعامل و نایبرئیس هیأتمدیره در نخستین نشست شورای مدیران شرکت بیمه سینا ضمن ابراز رضایت از عملکرد شرکت در سال گذشته و ورود بیمه سینا به دوران توسعه و بالندگی اظهار داشت: باید شاکر باشیم که با وجود تمامی معضلات و مشکلاتی که گریبانگیر این مجموعه بود، توانستیم عملکرد قابل قبول و موفقی را با تلاش همهجانبه همکاران رقم بزنیم و از مشکلات عبور کنیم.

مدیرعامل بیمه سینا افزود: ارتقای سطح توانگری مالی به سطح یک، افزایش بیش از ۶۰۰ درصدی ارزش بازار شرکت، تقویت نقدینگی، تسویهحساب بدهیهای سنوات قبل، تعامل با بیمهگذاران، ورود به بازارهای بزرگ و جدید و توجه ویژه به بازار سرمایه، بخشی از این اقدامات است که منجر به رشد چشمگیر عملکرد بیمهگری و سرمایهگذاری شرکت در سال گذشته شد. در صورتهای مالی منتهی به اسفندماه ۱۳۹۸ نسبت خسارتها از ۶۳ به ۵۷ درصد کاهش یافته، ارزش روز سرمایهگذاریها به ۵۱۰ میلیارد تومان و سود پایان دوره به ۹۱ میلیارد تومان رسیده است. ارزش سرمایهگذاریهای شرکت تا سطح ۱۰۰۰ میلیارد تومان امید است در سال جاری بتوانیم به سهم ۳ درصدی از بازار بیمه دست یابیم و این سهم را به طور پایدار، تثبیت کنیم.

 

تامین منابع مالی تولید از کارکردهای مهم نظام بانکی

روح اله خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی در آیین تودیع و معارفه مدیر امور حفاظت و حراست این بانک با بیان این که یکی از کارکردهای مهم نظام بانکی، تامین منابع مالی تولید است اظهار داشت: به لطف خدا توانسته ایم به اهم وظایفی که در قبال کشور و مردم داریم عمل کنیم. این مراسم با حضور مدیرعامل و اعضای هیات مدیره، سید مهدی فاطمی مدیرکل حراست وزارت امور اقتصادی و دارایی ،عبدالله زاده مدیرکل حراست بانک مرکزی برگزار شد و در آن روح اله خدارحمی با اشاره به تحولات اقتصادی ، مسئله کرونا و آثار وسیع اقتصادی مترتب بر آن، نقش و موقعیت سیستم بانکی را به عنوان نهاد مالی و پولی در کشور پررنگ تر و حساس تر از پیش دانست. خدارحمی ضمن معرفی نصرت اله انصاری به عنوان مدیر امور حفاظت و حراست بانک کشاورزی ، از احمدعلی شکوه مدير امور پيشين اين حوزه قدردانی و انتصاب وی به سمت جدید معاون توسعه سرمایه انسانی و عضو هیات عامل بانک را اعلام کرد . همچنین حکم ایرج یوسفی به سمت رئیس اداره کل خدمات نوین بانکداری الکترونیکی وحكم انتصاب منوچهر رافعي دهكردي به عنوان مدير شعب بانك در استان البرز توسط مدیرعامل بانک اهدا شد.

نقش کلیدی روابط عمومی ها

در افزایش ضریب نفوذ بیمه

دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران با اشاره به اهداف کلان صنعت بیمه در خصوص افزایش ضریب نفوذ بیمه نقش روابط عمومی ها را در این راستا اساسی دانست.

سیدمحمد کریمی دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران با تاکید بر اینکه کارگروه های تخصصی سندیکا به عنوان اتاق فکر این نهاد صنفی محسوب می شوند، گفت: کارگروه ها به عنوان پشتیبان فکری و فنی سندیکا پذیرفته شده اند، به همین دلیل این نهاد صنفی برای اتخاذ تصمیم درست نیازمند نظرات کارشناسی کارگروه های تخصصی است و ارائه نظر کارشناسی مفید و قابل اتکا هم مستلزم هماهنگی و حضور مستمر و فعال اعضا در جلسات کارگروه است. روابط عمومی ها در افزایش ضریب نفوذ بیمه نقش اصلی و کلیدی بر عهده دارند و نیاز است کارگروه تخصصی روابط عمومی در این راستا برنام ریزی کند.

اقدامات صندوق در مقابله پاندمي کرونا

در اجراي پروتکل ستاد ملي کرونا و سياست هاي دولت ، مهلت سه ماهه به دريافت کنندگان تسهيلات صندوق تامين خسارتهاي بدني کشور در ايام کرونا اعطا شد. در اجراي پروتکل ستاد ملي کرونا ، در روزهاى اوليه ورود ويروس كرونا به ايران جلسه کميته پدافند صندوق برگزار گرديد. توزيع اقلام بهداشتى اعم از ماسك ، دستكش و محلول ضدعفونى كننده دست در چندين نوبت بين همكاران صندوق از جمل اقدامات صندوق در اين ايام بوده است . همچنين تب سنجى همكاران و مراجعين در محل ورودى ستاد مرکزي و شعب به صورت مستمر اجرا شده است.

تقدیر از نمایندگان فروش دیجیتال بیمه رازی

با توجه به بهره برداری از اپلیکیشن همراز، تمایل روزافزون برای استفاده از خدمات دیجیتال و جذابیت و کارایی خوب این اپلیکیشن سبب شده است به سرعت این پلتفرم فروش جایگاه خود را در صنعت بیمه باز کند و حتی این روزها که کرونا تبدیل به تهدیدی برای بقای کسب و کارها شده است، همراز با ارائه خدمات متنوع بیمه ای به صورت غیر حضوری و در بستر دیجیتال، این تهدید را مبدل به فرصتی برای چشاندن طعم سهولت دریافت آسان خدمات بیمه به مشتریان نموده است.

در جلسه ای به صورت ویدئو کنفرانس در خانه همراز بیمه رازی برگزار شد، از نمایندگان برتر در ارائه خدمات دیجیتال در بستر اپلیکیشن همراز ، تقدیر و تشکر شد.

معاون فناوری اطلاعات بانک دی تاکید کرد:
 

گروه بانک و بیمه: دکتر محمد علی بخشی زاده، معاون فناوری اطلاعات و بانکداری الکترونیک بانک دی در زمینه برنامههای آتی این معاونت برای تحقق بانکداری دیجیتال و تحولات این حوزه گفت: مفهوم بانکداری دیجیتال در ایران تقریباً از ۲ سال گذشته، پررنگتر شده است؛ این مهم با استفاده از ابزارها و قابلیتهایی نظیر بانکداری باز، کانالهای چند منظوره، بانکداری ماژولار و بانکداری هوشمند نیز پا به عرصهی ظهور گذاشتند تا با ایجاد یکپارچگی بین ابزارهای بانکی مشتریان بتوانند در یک بستر و به صورت همزمان از همه امکانات بانکی بر اساس نیازشان استفاده کنند. به عبارتی در یک نگاه جامع میتوان گفت نگاه ما در تحول دیجیتال از یک سو به سمت مشتری و سوی دیگر به سمت مدیریت و کنترل هزینهها است که در نهایت موجب سودآوری بیشتر برای بانک و وفاداری بیشتر مشتری میشود و به این ترتیب یک ارتباط برد- برد بین سازمان و مشتری شکل میگیرد.

علاوه بر اجرایی شدن فاز اول بانکداری دیجیتال، معاونت فناوری اطلاعات و بانکداری الکترونیک، رونمایی از دستگاه Cash less (خودپرداز غیرنقدی) را در سه ماهه نخست در دستور کار قرار داده است که با رونمایی از این خودپردازها مشتریان میتوانند تمامی خدمات بانکی خود را به جزء دریافت وجوه نقد انجام دهند. همچنین استفاده از دستگاه CRS که امکان جایگذاری پول را بدون نیاز به پیمانکاران فراهم میآورد از دیگر برنامههای در دست اقدام این معاونت در فصل بهار است. از طریق دستگاه CRS امکان دریافت وجه نقد سایر بانکها نیز وجود دارد که در حال حاضر برای نهایی شدن این پروژه در انتظار قوانین و بخشنامههای بانک مرکزی هستیم.

رونمایی از باشگاه مشتریان نیز با همکاری اداره بازاریابی در این فصل محقق میشود که در آن سرویس باشگاه داری را ارائه میدهد و با استفاده از آن امکان تعریف چندین باشگاه مشتریان در باشگاه دی مهیا میشود. خوشبختانه بانک دی در بانکداری باز، پیشتاز است و هم اکنون ۷۰ شرکت از خدمات بانکداری باز بانک دی استفاده میکنند که به تبع آن درآمد خوبی هم کسب شده است که اتصال نرم افزارهای همکاران سیستم به سرویسهای بانک دی از آن جمله است. نکته حائز اهمیت این که تاکنون بازاریابی متمرکز در این خصوص صورت نگرفته و ضرورت دارد برای توسعه آن حوزه، بازاریابی به صورت تخصصی و متمرکز فعالیت کند. ارائه خدمات بیمهای به مشتریان در محیط اکوسیستم بانکی، امکان صدور بیمه نامه توسط کاربران شعبه، ارتباط با شرکتهای کارگزاری به منظور ارائه خدمات بورسی، تسویه وجوه کارگزاریها از طریق شرکت سمات (شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه) از جمله مزایای بانکداری باز محسوب میشود. با بهره گیری از بانکداری الکترونیک و ارائه خدماتی که تا پیش از ظهور آن بانکها مجبور بودند با صرف هزینه و نیروی انسانی به مشتریان ارائه دهند، بخشی از هزینههای مالی به میزان قابل توجهی کاهش یافت. برای مثال با امکان پرداخت قبوض از طریق بانکداری الکترونیک، میزان مراجعه مشتریان به شعب کاهش یافت و با کوتاه شدن فرایند پرداخت و کاهش حجم کاری در شعبه، چابکی و پویایی بیشتری حاصل شد که تأثیر مستقیمی بر کاهش هزینهها و درآمدزایی داشت. خدمات بانکداری الکترونیک نه تنها در سیستم بانکی بلکه بر عملکرد سایر نهادها و سازمانها نیز تاثیرگذار بوده به طوری که با فراهم آوردن زمینههای صرفه جویی در منابع و نیروی انسانی، موجب کاهش هزینهها و افزایش درآمدها شده است.

با حرکت از بانکداری الکترونیک به سمت بانکداری دیجیتال تمامی این ظرفیتها تقویت و در نتیجه قیمت تمام شده ارائه خدمت به طرز چشمگیری کاهش یافته و زمینه سودآوری با افزایش درآمدهای غیرمشاع و کارمزدی با سهم بیشتری فراهم میشود و البته با حرکت به سمت بانکداری دیجیتال، نظارت دیجیتالی در بین بانکها نیز اهمیت بیشتری پیدا میکند.

ارائه خدمات بانکداری باز به شرکتهای ثالث یکی از نقاط قوت معاونت IT در سال ۱۳۹۸ بوده و در حال حاضر ۷۰ سرویس و خدمت بانکی از طریق بانکداری باز در بانک دی به مشتریان ارائه میشود. راه اندازی سامانه هریم و ارسال رمز دوم یکبار مصرف کارت از طریق پیامک، اتصال به سامانه پرداخت خودکار عوارض بزرگراهها، راه اندازی سامانه بانکداری مشارکتی، اتصال نرم افزارهای همکاران سیستم به سرویسهای بانک دی از جمله اقدامات مهم معاونت فناوری اطلاعات و بانکداری الکترونیک در حوزه خدمات نوین در سال ۱۳۹۸ است. همچنین با ورود تیم مدیریتی جدید از سال گذشته تا کنون، همهی واحدهای بانک با انرژی مضاعف در حال فعالیت هستند تا تحولی نو را رقم بزنند. تیم مدیریتی با تجربیات گران سنگی که در نظام بانکی دارند، توانستند اقدامات خوبی را در مدت زمان کوتاهی به ثمر برسانند که بسیار قابل توجه و امید بخش است.

هدایت الله خادمی تشریح کرد؛

گروه انرژی: عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بخش خصوصی در جریان تولید برق از طریق انرژیهای تجدیدپذیر مورد حمایت دولت قرار نمیگیرد، میگوید: از ۵۷ هزار مگاوات برق تولیدی برای کشور، درصد ناچیزی از آن توسط انرژیهای خورشیدی تولید میشود به طوری که اصلاً قابل
محاسبه نیست.

هدایت الله خادمی در گفتوگو با خانه ملت با اشاره به وضعیت انرژیهای تجدیدپذیر در کشور، گفت: سالانه حدود ۵۷ هزار مگاوانت برق در کشور تولید میشود اما مصرف ۷ هزار مگاوانت بیشتر از این میزان است به همین دلیل قطعی برق را طی دو سال گذشته شاهد بودیم اما انرژیهای خورشیدی سهمی در تولید برق ندارند چراکه اگر رونق آنها چشمگیر بود به یقین مزارع خورشیدی به وفور در سطح کشور به چشم میخوردند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اتفاق چشمگیری در رابطه با انرژیهای تجدیدپذیر در ایران رخ نداده است، افزود: شرکتهای خصوصی نیز به دلایل متعددی تمایلی برای ورود به این مهم ندارد چراکه از طرف دولت مورد حمایت قرار نگرفته و سرمایهگذاریشان ضمانت نمیشود ضمن آنکه تسهیلات در نظر گرفته شده برای آنها ناچیز است و به سختی وصول میشود. وی یادآور شد: حدود ۴ سال گذشته قرار بود یک شرکت ترکیهای با سرمایهگذاری در ایران از طریق انرژیهای خورشیدی، ۵ هزار مگاوایت برق تولید کند اما این قرار در حد حرف باقی ماند و دیگر از آنها خبری نشد، بنابراین از میزان ۵۷ هزار مگاوات برق تولیدی برای کشور درصد ناچیزی از آن توسط انرژیهای خورشیدی تولید میشود به طوری که اصلاً قابل محاسبه نیست.

خادمی با بیان اینکه احداث چند پنل خورشیدی بر پشتبام خانههای روستایی به معنای رونق صنعت انرژیهای تجدیدپذیر نیست، افزود: برخی از کاستیها و اشکالات در کار دولت برای جذب سرمایهگذار بخش خصوصی وجود دارد؛ نخست آنکه برنامه مدون و رگولاتوری (مقرراتگذار) هدفگذاری شدهای برای شناسایی و احصاء بازارهای انرژیهای تجدیدپذیر در استانهای مختلف وجود ندارد تا براساس آن برای ایجاد سایتها یا همان مرکز تولیدی بزرگ، متوسط و خرد انرژی فراخوان داده و سرمایهگذاری شود. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دوم آنکه ساتبا بهعنوان سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق متولی امر توسعه انرژیهای تجدیدپذیر در ایران باید سطح تکنولوژی کنونی برای تولید انرژی را مشخص و طی یک هدفگذاری مشخص تجهیزات این مهم را به روز کند.

آخرین وضعیت انرژیهای تجدیدپذیر در ایران

چند سالی است که موتور توسعه تجدیدپذیرها فعال شده و شاهد توجه دولت به این بخش هستیم؛ بهگونهای که ظرفیت درحال بهره برداری نیروگاههای تجدیدپذیر کشور تا پایان فروردین ماه به ۸۲۳ مگاوات رسید و ۵۱۳ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر نیز در حال احداث است که درصورت احداث آنها ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر به بیش از ۱۰۰۰ مگاوات خواهد رسید.

طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی ساتبا انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری برق ظرفیت کاهش تلفات در شبکه به میزان ۶۵ مگاوات را تا پایان فروردین محقق کردند که ۴۴ درصد سهم انرژیهای تجدیدپذیر و پاک با ۶۳ نیروگاه متعلق به انرژی خورشیدی است و نیروگاههای بادی سهم ۳۴ درصدی با تعداد ۲۰ نیروگاه به خود اختصاص دادهاند. سهم نیروگاههای برق آبی کوچک از کل ظرفیت انرژیهای تجدید پذیر ۱۲ درصد است و هفت درصد سهم تولید برق از انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری به کاهش تلفات در شبکه تعلق دارد. همچنین سهم تولید برق از محل بازیافت حرارت و توربینهای انبساطی نیز ۲ درصد و یک درصد نیز به تولید برق از محل زیست توده اختصاص دارد.

یک شرکت حملونقل دریایی اعلام کرد که ذخیرهسازی نفت در نفتکشها سبب تقویت بازیگران این حوزه میشود. به گزارش رویترز، هوگو استوپ، مدیر اجرایی شرکت یوروناو بلژیک اعلام کرد برآورد میشود بیش از ۱۰۰ نفتکش، دهها میلیون بشکه نفت خام را در دریا ذخیره کنند که این مسئله سبب تقویت آینده فعالان این عرصه میشود. جهان به دلیل کاهش تقاضای ناشی از ویروس کرونا، حتی پس از کاهش عرضه تولیدکنندگان بزرگ جهان، همچنان به مقابله با مازاد عرضه ادامه میدهد. استوپ در این باره گفت: احتمال افزایش ذخیرهسازی شناور بیش از کاهش آن است. وی افزود: ما همچنان در دنیایی هستیم که با مازاد عرضه روبهروست و نفت باید در جایی ذخیره شود و این در حالی است که مخازن ذخیرهسازیها در خشکی تکمیل است.