بازار مسکن در وضعیت رکود تورمی قرار دارد

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در شرایط کنونی بازار مسکن در وضعیت رکود تورمی قرار دارد، به طور حتم تقویت قدرت مالی خریداران و افزایش خرید و فروش مسکن به خروج بازار از رکود می انجامد، البته دولت در این مسیر باید در راستای کنترل عرضه و تقاضا اقدام کند.سیدحسین افضلی در گفتوگو با خانه ملت،گفت: یکی دیگر از عوامل خروج بازار مسکن از رکود، افزایش تسهیلات ساخت و ساز است، قطعا این مسئله موجب ترغیب سازندگان به افزایش ساخت و ساز و تولید مسکن می شود، با تحقق این مسئله و افزایش عرضه مسکن، بازار به سمت تعادل حرکت خواهد کرد.افضلی ادامه داد: نکته مهم در بحث ارائه تسهیلات، بحث میزان سود دریافتی است، در شرایط کنونی میزان متقاضایان دریافت تسهیلات خرید مسکن بسیار پایین است، علت اصلی این موضوع، میزان سود وام ها بوده زیرا بسیاری از مردم توان پرداخت اقساط این تسهیلات را ندارند.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: از طرف دیگر میزان پرداختی تسهیلات خرید مسکن باید با میانگین قیمت مسکن هماهنگ باشد، قطعا پایین بودن میزان پرداختی وام، در کلان هیچ کمکی به خریداران نخواهد کرد.

 

ضرورت رعایت استاندارد در نصب تابلوهای تبلیغاتی آزادراهها

مدیرکل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری وحمل و نقل جادهای گفت: تابلوهای تبلیغاتی آزادراه ها ضرورت دارد از منظر ایمنی بررسی شده و در صورت عدم تطابق با معیارهای استاندارد، حذف شوند.بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان راهداری و حمل ونفل جادهای، مجید صباغزاده در خصوص جانمایی تابلوهای تبلیغاتی در آزادراهها و جلوگیری از به خطر افتادن ایمنی تردد خودروها اظهار کرد: مهمترین موضوع در سطح راه، ایمنی استفاده کنندگان است، به عبارتی در سیستم حمل و نقل جادهای دو پارامتر کلیدی شامل «تردد ایمن» و «تردد روان» حائز اهمیت است و تحقق آن همواره مد نظر کارشناسان و متخصصان این حوزه قرار دارد.وی افزود: بنابراین در خصوص اعمال هر گونه تغییر به هر صورتی در سطح راه، ضرورت دارد از منظر ایمنی بررسی شده و در صورت عدم تطابق با معیارهای استاندارد، حذف شود.وی خاطر نشان کرد: بر همین اساس نصب تابلوهای غیرترافیکی در حاشیه راهها مستلزم رعایت نکاتی نظیر عدم ایجاد محدودیت دید یا عدم نصب در مکانهای دارای سابقه تصادف و ... است، بنابراین در برخی از مسیرها و جادهها اصلاً اجازه داده نمیشود که این تابلوهای تبلیغاتی نصب شوند و در نقاطی از جاده و آزادراه که پتانسیل تصادف بالا باشد، از نصب این تابلوهای تبلیغاتی جلوگیری میشود.

علت سانحه کشتی ایرانی

در سنگاپور مشخص شد

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد آخرین وضعیت کشتی به گل نشسته شهراز تحت پرچم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: پیرو به گل نشستن کشتی کانتینری شهراز متعلق به شرکت کشتیرانی ایران در تنگه سنگاپور که علت آن انحراف از مسیر اصلی دریانوردی بود، کمیته اضطرار سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت کشتیرانی ایران بلافاصله تشکیل شد و اقدامات عملیاتی نجات را تحت کنترل گرفته است. طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی جلیل اسلامی گفت: در این سانحه بدنه شناور به علت فشاور وارده برسازه آسیب دیده، اما خوشبختانه هیچ مشکلی برای خدمه شناور به وجود نیامده است و درعین حال اقدامات لازم برای بررسی میزان خسارت وارده و چگونگی اقدام برای نجات شناوراز سوی شرکت مربوطه در حال انجام است.وی در پایان اعلام کرد: با توجه به برنامه ریزیهای انجام شده پس از شناورسازی به حوضچه خشک جهت انجام تعمیرات لازم و ورود به عملیات بازرگانی اعزام خواهد شد تا با هماهنگی و نظارت این سازمان به عنوان مسئول پرچم و موسسه رده بندی، در کمترین زمان ممکن عملیات بازرگانی خود را از سر گیرد.

پهلوگیری همزمان ۸ کشتی

در بندر چابهار برای اولین بار

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: از هفته گذشته برای اولین بار، ۸ عملیات پهلودهی کشتی با طول بیش از ۲۰۰ متر در یک روز در این بندر محقق شد.به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، سیدحسین ابراهیمی گفت: رونق روز افزون ترافیک دریایی در بندر چابهار حاکی از افق روشن توسعه پایدار در این بندر بزرگ اقیانوسی است.وی بیان کرد: از هفته گذشته برای اولین بار ۸ عملیات دریایی شامل جداسازی و پهلودهی کشتی با طول بیش از ۲۰۰ متر در یک روز در این بندر محقق شد.وی ادامه داد: این مهم سبب شده است بهره برداری همزمان از هر ۵ اسکله بندر شهید بهشتی وارد دومین هفته خود شود.این مقام مسئول تصریح کرد: این موضوع نشان میدهد که بندر چابهار در حال کسب جایگاه واقعی خود در بین بنادر کشور و منطقه است.به گفته ابراهیمی، بندر چابهار با بهره مندی از ۳۰ دستگاه استراتژیک از نظر تجهیزات یکی از بنادر مدرن کشور است، این تجهیزات در رشد عملیات تخلیه و بارگیری، صادرات و واردات در این بندر نقش بسزایی داشته است.

همزمان با افزایش پروازهای داخلی اتفاق افتاد؛

گروه راه و مسکن: نرخ بلیت پروازهای داخلی بار دیگر همزمان با افزایش پروازهای داخلی در تعدادی از مسیرها به نرخ های بالای ۵۰۰ هزار تومان بازگشت.دراین باره دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه تقاضای سفرهای هوایی افزایش چندانی نداشته است، گفت: افزایش قیمت بلیت هواپیما نداریم و نرخها در سقف و کف دامنه نرخی مصوبه سال ۹۸ عرضه میشود.

همزمان با ازسرگیری پروازهای داخلی، قیمت بلیت هواپیما نیز به نرخهای قبل کرونا برگشت. این در حالی است که در شرایط کرونایی، برخی شهرهایی که پروازهایشان ادامه داشت، به دلیل کاهش تقاضا به زیر ۲۰۰ هزار تومان رسیده بود اما همزمان با شروع مجدد پروازها و افزایش تقاضای سفر، بلیت این پروازها به نرخهای بهمن ماه سال گذشته برگشته است.

پس از آنکه شورای سلامت کیش با آغاز پروازها به این جزیره از ۲۵ اردیبهشت (پنج شنبه هفته گذشته) موافقت کرد، تورها و پروازهای کیش نیز آغاز شده و با توجه به نزدیک بودن تعطیلات عید فطر، بلیت پروازهای کیش با رشد سرسامآور قیمتها روبه رو شده است.

این افزایش قیمتها در حالی است که شرکتهای هواپیمایی همچنان از دریافت تسهیلات حمایتی در برابر آسیبهای شیوع کرونا به کسب و کارها که مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا و شورای پول و اعتبار بود، باز ماندهاند؛ به نظر میرسد ایرلاینها با افزایش نرخ بلیتها به دنبال جبران این کاهش درآمدها باشند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه در آذر ماه سال گذشته، نرخ نامه تعیین سقف و کف قیمت بلیتها از سوی شرکتهای هواپیمایی به تصویب رسیده و از طرف سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکتهای هواپیمایی نیز با تأیید روبه رو شده بود، مشخص نیست آیا این نرخ نامه با توجه به کاهش شدید قیمت بلیت هواپیما در سه ماه توقف یا کاهش پروازها، همچنان معتبر است یا از درجه اعتبار ساقط شده است.

در این رابطه مقصود اسعدی سامانی در گفتوگو با فارس، درباره افزایش تقاضای سفر در ایام پیش رو خصوصا ایام تعطیلات عید فطر، اظهار داشت: افزایش تقاضای سفر نداشته ایم و در حال حاضر قیمتهای بلیت هواپیما تقریبا در کف نرخهای دامنه تعیین شده مصوبه سال ۹۸ به فروش میرود و حتی در برخی مسیرها قیمتها کمتر از کف نرخی است.

عبور از کف و سقف نرخی تخلف است

وی تأکید کرد: آژانسها و سایتهای فروش بلیت هواپیما باید حتماً دامنه نرخها را که مصوبه سال ۹۸ است رعایت کنند و از کف و سقف نرخی عدول نکنند، در حالی که شاهد هستیم در برخی سایتها و آژانسها قیمتها از کف نرخی هم عبور کرده است.

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با تأکید بر این که افزایش قیمت بلیت هواپیما نداریم، گفت: قیمتها در دامنه نرخهایی که در سال ۹۸ مصوب و عرضه شد، ارائه میشود و هیچ کس اجازه تخطی از این نرخها را ندارد.

عرضه هواپیما بیش از تقاضای سفر است

اسعدی سامانی با بیان این که هنوز تقاضای سفر افزایش چندانی نداشته است، گفت: در حال حاضر عرضه هواپیما بیش از تقاضای سفر است، بنابراین به نظر میرسد شاهد افزایش نرخها نباشیم، در حال حاضر(۲۸ اردیبهشت ۹۹)، بلیت هواپیما در مسیر پرترددی نظیر تهران ـ مشهد با قیمت کف نرخها عرضه میشود و یا برای جمعه دوم خرداد نرخها در همین مسیر تهران ـ مشهد با قیمتهای کف دامنه در حال عرضه است، حتی در روز چهارم خرداد که احتمالا
عید فطر باشد نیز قیمتهایی که وجود دارد کف
نرخها است و این نشان میدهد هنوز تقاضای سفر افزایش نیافته است.

نرخ ها نباید از کف و سقف نرخی عدول کند

وی ادامه داد: با این حال ممکن است نرخها در دامنه تعیین شده نوسان داشته باشد ولی هیچ گاه از کف و سقف نرخی عبور نمیکند و مسافران در صورت مواجهه با چنین تخلفاتی میتوانند شکایات خود را به سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام کنند و مطمئن باشند موضوع پیگیری میشود.

بر اساس این گزارش در سال گذشته دامنه نرخ شرکتهای هواپیمایی در مسیرهای داخلی به صورت حداقلی و حداکثری اعلام شد که البته این دامنه نرخها مربوط به صندلی عادی است؛ قیمت صندلیهای تجاری و پروازهای خارجی تابع عرضه و تقاضا است