رشد بیش از ۴ درصدی مصرف برق در بخش کشاورزی

سخنگوی صنعت برق گفت: امسال رشد مصرف برق در بخش کشاورزی به بیش از چهار درصد رسید ضمن آنکه بخش صنایع نیز رشد مصرف ۱۰.۶ درصدی را تجربه کرده است.مصطفی رجبی مشهدی در گفت و گو با ایرنا افزود: رشد مصرف برق در بخشهای کشاورزی و صنعت در حالی است که سالانه حدود یک میلیون مشترک جدید به مشترکان صنعت برق افزوده میشود و علاوه بر آن حدود هزار مگاوات مشترک جدید صنعتی و تولیدی نیز اضافه میشوند.وی ادامه داد: اضافه شدن مشترکان جدید و نیز رشد مصرف در دو بخش کشاورزی و صنعت از عوامل اصلی افزایش مصرف امسال محسوب میشوند.سخنگوی صنعت برق گفت: علاوه بر آن بارهای سرمایشی (استفاده از وسایل سرمایشی) به شدت درحال افزایش است.رجبی مشهدی علت افزایش بارسرمایشی را استفاده بیشتر از کولرهای گازی نسبت به کولرهای آبی نسبت به یک دهه گذشته برشمرد و خاطرنشان ساخت: افزایش بار سرمایشی به دلیل نبود آمادگی لازم برای تحمل این افزایش ممکن است شبکه را با مشکل روبرو کند.سخنگوی صنعت برق افزود: بیش از ۲۲ هزارمگاوات از مصرف برق، ناشی از افزایش مصرف وسایل سرمایشی است که این میزان بیش از مصرف چهار کشور همسایه ایران است.

 

تشکیل صندوقهای سرمایه گذاری پتروشیمی

مدیر سرمایهگذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تشکیل صندوقهای پروژه و خصوصی صنعت پتروشیمی با هدف تامین مالی طرحهای صنعت پتروشیمی خبر داد.به گزارش وزارت نفت، حسین علیمراد گفت: سازوکار تشکیل صندوقهای سرمایهگذاری پروژه و خصوصی در کنار انواع اوراق و صندوقهای ETF برای تأمین مالی طرحهای صنعت پتروشیمی در حال نهایی شدن است.وی با تأکید بر بهکارگیری روشهای نوین تأمین سرمایه توسعه صنعت پتروشیمی گفت: سازوکار تشکیل صندوقهای سرمایهگذاری پروژه و خصوصی در کنار انواع اوراق و صندوقهای واسطهگری مالی دولت (ETF) برای تأمین مالی طرحهای صنعت پتروشیمی با همکاری بانکهای داخلی و شرکتهای تأمین سرمایه در حال نهایی شدن است و با تداوم رایزنیها به دنبال بهترین شکل بهمنظور کارکرد مطلوب این صندوقها هستیم و در این مسیر مشارکت و تعامل هلدینگهای پتروشیمی نیز اثربخش خواهد بود.مدیر سرمایهگذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به وجود ظرفیتهای مختلف برای سرمایهگذاری در طرحهای آتی صنعت پتروشیمی گفت: باید از ظرفیتهای موجود در نظام بانکی و نیز بازار سرمایه به بهترین شکل استفاده کرد.

آغاز عملیات طولانی ترین خط انتقال گازایران

عملیات احداث طولانی ترین خط لوله انتقال گاز در زیر دریا به عنوان بخشی از طرح انتقال گاز به نیروگاههای گازی جزیره کیش، آغاز شد.به گزارش شرکت نفت و گاز پارس، سرپرست طرح توسعه میدان کیش با اشاره به آغاز طولانیترین عملیات احداث خط لوله دریا ازساحل در طرح خط لوله دریایی کیش-گرزه گفت:بر اساس برنامه مقرر،دراین طرح، یک رشته خط لوله ۳۲ اینچ انتقال گاز ویک رشته کابل فیبرنوری به طول ۱۸ کیلومتردرفاصله جزیره کیش تا منطقه گرزه کشیده میشود.عبدالله مهرابی هدف ازاجرای این طرح را ارسال گاز به نیروگاههای گازی جزیره کیش عنوان کردوگفت: خط لوله طرح گاز رسانی به جزیره کیش از خط هفتم سراسری درشمال شهرستان بستک دراستان هرمزگان آغاز و به نیروگاه گازی جزیره کیش منتهی می شود.

طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع در ۱۰ استان کشور کلید خورد

نیروی ستاد عملیات شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع برای خانوارهای فاقد گاز طبیعی از اول مردادماه جاری به طور همزمان در ۱۰ استان کشور کلید خورد.حسین آسوده در گفت و گو با ایرنا افزود: در مرحله نخست، طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع در استانهای ایلام و کرمانشاه به صورت پایلوت اجرا شد که این طرح رضایتمندی روستائیان و نتایج خوبی را به دنبال داشت.وی اضافه کرد: همه کسانی که مصرف کننده نفت سفید هستند و یا خانوارهایی که از گاز طبیعی برخودار نیستند توزیع گاز مایع برای آنها الکترونیکی انجام می شود.

مصرف آب در تهران ۱۰ درصد افزایش یافت

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره افزایش مصرف آب با توجه به گرمای هوا اظهار داشت: در حال حاضر میزان مصرف آب شرب شهر تهران به ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار متر مکعب رسیده است که نسبت به سال قبل در همین مدت ۱۰ درصد افزایش یافته است.محمدرضا بختیاری در گفتوگو با ایلنا، با بیان اینکه گرمی هوا و هم کرونا باعث این میزان افزایش مصرف شده است، گفت: به خاطر اوضاع کرونا رقم مصرف بیش از حد متعارف صعودی شده است. در سالهای عادی میزان رشد مصرف سالانه در این فصل سال ۲ تا ۲.۵ درصد بوده است.بختیاری گفت: در حال حاضر ۷۵ درصد آب مصرفی سطحی و ۲۵ درصد از آبهای زیرزمینی است.

بلومبرگ تشریح کرد:

گروه انرژی: عربستان سعودی در ماه مه تحت فشار آمریکا برای متعادل کردن بازار انرژی که از همه گیری ویروس کرونا ضربه خورده بود، صادرات خود را تا ۶.۲ میلیون بشکه در روز پایین آورد و تنها ۲۳.۹ میلیارد ریال (۶.۴ میلیارد دلار) درآمد نفتی داشت.طبق گفته الجزیره کاهش تولیدات نفتی عربستان که به اصرار آمریکا صورت گرفته، میتواند زیان اقتصادی عظیمی به روسیه وارد کند و بزرگترین آسیب هم به روبل (واحد رسمی پول روسیه) وارد خواهد شد.

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از بلومبرگ، عربستان سعودی در یک ماه پس از پایان جنگ قیمت نفت با روسیه، هیچ منفعت مالی به دست نیاورد. اداره آمار عربستان اعلام کرد این کشور در ماه ۲۳.۹ میلیارد ریال (۶.۴ میلیارد دلار) از صادرات نفت درآمد داشته است. این رقم حتی از ماه قبل از آن یعنی اوج جنگ قیمت با روسیه هم پایین تر است. درآمد نفتی عربستان در ماه مه ۶۰ درصد کمتر از ۱۶.۸ میلیارد دلار میانگین درآمد ماهیانه آن در سال گذشته بود. عربستان سعودی در ماه مه تحت فشار آمریکا برای متعادل کردن بازار انرژی که از همه گیری ویروس کرونا ضربه خورده بود، صادرات خود را تا ۶.۲ میلیون بشکه در روز پایین آورد. عربستان در آوریل ۹.۳ میلیون بشکه نفت در روز صادر کرده بود. خبر خوب برای عربستان این است که درآمد نفتی این کشور احتمالاً در ماه ژوئن افزایش یافته و روند صعودی آن در ماه جاری هم ادامه خواهد داشت.قیمت نفت خام برنت در ماه ژوئن به خاطر بهبود تقاضا برای انرژی در کشورهایی مثل آمریکا و چین، ۲۶ درصد افزایش یافت و به ۴۰.۷۷ دلار در هر بشکه رسید. متوسط قیمت نفت برنت در ماه جاری ۴۳ دلار در هر بشکه بوده است. با پایین آمدن میزان کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس از اول ماه آینده میلادی، صادرات نفت عربستان هم افزایش خواهد یافت. ماجرا از این قرار است که عربستان سعودی در اقدامی غیرمنتظره با هدف پشت سر گذاشتن سریعتر بحران انرژی که اقتصاد این کشور را تحت فشار قرار داده، کاهش بیشتر تولید نفت را اعلام کرد. بهای معاملات نفت در واکنش به این تصمیم، صعودی شد و کویت و امارات متحده عربی با اعلام کاهش بیشتر تولید نفت، از این اقدام تبعیت کردند. این اقدام اما تبعاتی سیاسی و اقتصادی خواهد داشت که به آن خواهیم پرداخت.

ائتلاف سعودی – آمریکایی علیه روسیه

الجزیره قطردر تحلیلی به سیاست اخیر نفتی سعودی آمریکایی و تاثیرش بر اقتصاد و نفت روسیه پرداخته است. طبق گفته الجزیره کاهش تولیدات نفتی عربستان که به اصرار آمریکا صورت گرفته، میتواند زیان اقتصادی عظیمی به روسیه وارد سازد و بزرگترین آسیب هم به روبل (واحد رسمی پول روسیه) وارد خواهد شد.طبق گزارش الجزیره، بزرگترین بانکهای روسیه زودتر این احساس خطر را کرده و نسبت به چشم انداز مالی کشور خود بدبین شده اند. تحلیلگران مالی روسی معتقدند که ارزش روبل همچنان رو به کاهش خواهد بود و ممکن است نرخ سالانه اش به ارزش ۷۰.۷ در برابر هر دلار برسد.بخشی از اقتصاد روسیه در سالهای اخیر به نفت وابسته بوده و با کاهش تولیدات این قسمت آسیب زیادی خواهد دید. طبق گفته الجزیره، ضعف کنونی روسیه این است که بازار نفتی در شرایط فعلی به شدت تحت تاثیر آمریکا و عربستان است و این دو کشور میتوانند عایدات نفتی روسیه را کم کنند.

کاهش تولید نفت و ضربهای که روسیه خورد

این اتفاق که در حال حاضر رخ داده میتواند شکل وحشتناک تری بگیرد. طبق آخرین اخبار، تولید نفت و میعانات گازی روسیه در پنج روز نخست ماه می، به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسید. برای نخستین بار از اوت سال ۲۰۰۹ است که تولید این کشور به کمتر از ۱۰ میلیون در روز میرسد. در حالی که تازهترین آمارها از تولید روزانه یک میلیون و ۲۹۶ هزار تن نفت و میعانات گازی در روزهای نخست ماه می حکایت دارد، این موضوع بیانگر تعهد روسیه به توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به «اوپک پلاس» است.الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه با تأکید بر اینکه مسکو تعهد خود در توافق کاهش عرضه اوپک پلاس را بهطور کامل اجرا میکند، گفت: "مجموع تولید روسیه در سال ۲۰۲۰ میلادی با ۱۵ درصد کاهش به ۹.۶ میلیون تا ۱۰ میلیون بشکه در روز میرسد، این نخستین کاهش تولید سالانه این کشور از سال ۲۰۰۸ به شمار میآید."

بحران نفتی وارد فاز نظامی میشود؟

الجزیره قطر معتقد است که افزایش فشار اقتصادی به روسیه به تبع بحران نفتی دوران کرونایی میتواند باعث افزایش درگیری سیاسی بین آمریکا و روسیه شود و در این بین عربستان نیز درگیر این دو غول نظامی و سیاسی میگردد.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران گفت: بازار با کمبود نهاده های دامی مواجه است و وزارت جهاد کشاورزی با تاخیر ۲۰ روزه در صدور مجوز عرضه نهاده ها در بازار گاه نیاز بازار به تامین نهاده های دامی را تشدید می کند.به گزارش اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران، عباس حاجی زاده اظهار کرد: البته پس از اینکه واردکنندگان مجوز اظهار و عرضه نهاده های دامی در سامانه بازارگاه را اخذ کردند، مراجعه دارندگان حواله های خرید و حمل نهاده های دامی به سامانه بازارگاه گاهی بین چند روز تا چند هفته زمان می برد.حاجی زاده با اشاره به کمبود نهاده های دام و طیور در بازار خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار به شدت با کمبود نهاده های دامی مواجه است و هیچ دلیلی برای ایجاد این همه ایستگاه غیرضروری و مانع در مسیر عرضه نهاده های دامی وجود ندارد .

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران از کاهش ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت تخممرغ خبر داد و گفت: قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۷ هزار تومان معادل شانهای ۱۴ هزار تومان است.ناصر نبی پور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، مازاد تولید و ممنوعیت صادرات تخم مرغ را یکی از علل اصلی افت قیمت محصول در بازار برشمرد و گفت: با توجه به مازاد روزانه حداقل ۲۰۰ تن تخم مرغ، انتظار میرود که مسیر صادرات باز شود.این مقام مسئول با اشاره به اینکه بازار نهادههای دامی تعریفی ندارد، بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی قول داده که سهمیه یک ماهه واحدهای مرغداری را از ابتدای مرداد با نرخ مصوب در اختیار مرغداران قرار دهد، چنانچه نهاده با نرخ مصوب تامین نشود، تولید صرفه اقتصادی ندارد.وی گفت: با احتساب مصرف داخل، روزانه ۲۰۰ تن از این میزان مازاد بر نیاز کشور است که باید به بازارهای هدف صادر شود.

قاچاق٥٠ تن زعفران به افغانستان

نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه ۵۰ تن قاچاق زعفران به کشور افغانستان انجام شده است،گفت: ویروس کرونا هم صادرات طلای سرخ را ۲۰درصد کاهش داده است.به گزارش فارس، علی شریفیمقدم تأکیدکرد: متأسفانه تغییرات مقررات ارزی وتحریم مشکلاتی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده و قاچاق پذیری این محصول را بیشتر کرده است.چرا که قیمت بالا و کم حجم بودن آن و نیز عدم نظارت بر مبادی باعث قاچاق این محصول به کشورهای منطقه میشود. از سوی دیگر گزارشگذاری درگمرکات هم به روز نیست درحالیکه باید مصوبات و ارزشگذاریها درگمرک حداقل هر ۲ماه یکبار روزآمد شوند و به همین دلیل اگرچه رقم صادرات زعفران ۱۳میلیون دلار عنوان میشود اما رقم واقعی آن ۱۵۰ میلیون دلاراست.شریفیمقدم گفت: ۹۵ درصد تولید زعفران دنیا در دست ایران است واین میزان زعفران درسطح ۱۴۰هزار هکتار اکثراً درخراسان رضوی، خراسان جنوبی وشمالی کشت میشوداما در ۲۰ استان دیگر نیز در سطح کمتری اقدام به کشت این محصول میشود.وی با بیان اینکه بیماری کرونا صادرات وزنی زعفران را ۱۵ تا ۲۰درصد کاهش داده است،گفت:کاهش قدرت خرید مردم،تعطیلی ایرلاینها و رستورانها،مشکلات حملونقل و ورود کالا باعث کاهش صادرات این محصول شده است.

کاهش ۸۵ درصدی قیمت میوه های نوبرانه

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با اشاره به اینکه قیمت میوه های نوبرانه در حال حاضر نسبت به فروردین ماه با کاهش ۸۵درصدی مواجه شده است، گفت: نوسانات قیمت انبه در یکی دو هفته اخیر ممکن است به دلیل جابه جایی فصل یا مشکلات کشور صادر کننده این محصول باشد.اسدالله کارگر در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه نرخ میوه و صیفی در هفته جاری تغییر نکرده و قیمت ها از اول تیرماه به ثبات رسیده است، گفت: تقریبا در هیچ کالایی تغییر قیمت به خصوصی نداشتیم و بازار میوه وصیفی آرام بوده است.وی در پاسخ به این سوال که ایا افزایش نرخ ارز میتواند یکی از دلیل افزایش قیمت این میوه وارداتی باشد یا خیر، گفت: موز هم میوه وارداتی است ولی در حال حاضر قیمت آن بین ۹ تا ۱۱ هزارتومان است.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اعتراف کرد:

گروه اصناف و کشاورزی: رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف گفت: اکنون فرش در فروشگاههای زنجیرهای دنیا فروش میرود، وقتی فرش ایران با قیمت ۵۰۰ دلار و هندی، پاکستان و افغان ۲۵۰ دلار است قطعا خریدار به سمت فرش غیرایرانی میرود.

مجتبی عراقچی در گفتوگو با ایلنا، درباره وضعیت بازار فرش دستباف اظهار داشت: در حال حاضر قدرت خرید مردم کم شده و تاثیر مستقیمی هم بر خرید داخلی فرش دستباف گذاشته علاوه بر آن ۹۵ درصد بازار فرش دستباف خارج از کشور است که به خاطر تحریم تقریبا بازاری برای ایران باقی نمانده است.

رکود وحشتناکی در بازار داخل و خارج، صادرات را تحت تاثیر قرار داد

وی افزود: اکنون اوضاع صادرات خراب است، مصرف کم شده صادرکنندگان هم به راحتی نمیتوانند ارز را وارد کنند بنابراین رکود وحشتناکی را هم در بازار داخل و هم خارج شاهدیم که البته شیوع کرونا هم مزید بر علت شده و بشدت بازارهای خارجی و صادرات را تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف گفت: علاوه بر کسادی داخل ما به لحاظ قیمت امکان رقابت با کشورهایی مثل هندوستان، پاکستان و افغانستان را نداریم، فرش دستباف یک هنر-صنعت است از لحاظ هنری فرش ایران حرف اول را میزند و هیچ رقیبی در دنیا ندارد ولی از نظر صنعتی و فرش تجاری ما امکان رقابت نداریم قیمت فرش این سه کشور بسیار کمتر از فرش ایرانی است. وی خاطرنشان کرد: مشتری فرش هنری خیلی کم است، اکنون فرش در فروشگاههای زنجیرهای دنیا فروش میرود، وقتی فرش ایران با قیمت ۵۰۰ دلار و هندی، پاکستان و افغان ۲۵۰ دلار است قطعا خریدار به سمت فرش غیرایرانی میرود چون به قصد سرمایهگذاری نمیخرد که یک مدت از آن استفاده کرده و بعد میفروشد.

تقریبا مشتریهایمان را از دست دادهایم

عراقچی با بیان اینکه ما تقریبا مشتریهایمان را از دست دادهایم و فرش ایران از سبد کالای مشتریان خارج شده است، افزود: بیشتر مشتریان ایران از کشورهای آلمان، فرانسه و کشورهای اروپایی بوده و امریکا به تنهایی۴۰ درصد فرش ایران را خریداری میکرد که اکنون به خاطر تحریم این بازار ۴۰ درصدی را از دست دادهایم، البته اکنون مشتریان جدیدی هم در روسیه، برزیل و کشورهای امریکایجنوبی داریم، ولی کلا بازار کساد است.وی یادآور شد: کل صادرات فرش ایران در سال ۹۷، ۳۰۰ میلیون دلار بوده که در سال ۹۸ و ۹۹ این میزان بسیار کاهش یافته است. رئیس اتحادیه فروشندگان فرش گفت: فروش داخلی هم به دلیل مالیات بالا دچار آسیب شده و بسیاری از اعضای اتحادیه فروشگاههای خود را تعطیل میکنند، در حال حاضر در سه رشته تولیدکننده، فروشنده و صادرکننده، فقط تولیدکنندگان باید مالیات سنگینی بپردازند و تولیدکننده و صادرکننده معاف از مالیات است، در صورتی که اگر فروشنده هم معاف شود، این بازار رونق میگیرد و مردم به آن مانند طلا، ارز، اتومبیل و ملک به عنوان کالای سرمایهای نگاه کرده و دارایی خود را به فرش هم تبدیل میکنند.وی تاکید کرد: چنانچه فروشندگان فرش از مالیات معاف شوند، کار ۱۰ میلیون نفری که از این مسیر ارتزاق میکنند، رونق میگیرد.

کاهش ۴۳۰ میلیون دلاری صادرات فرش ایران در سال گذشته

همچنین پیش از این عبدالله بهرامی مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف در گفت و گو با ایسنا، گفته بود: بررسی شرایط تحریمی نشان میدهد که پس از نفت، دومین حوزهای که آمریکا تلاش کرده بیشترین محدودیتها را در چارچوب آن علیه اقتصاد ایران اعمال کند، حوزه فرش دست باف بوده است، تا جایی که آمارها نشان میدهد صادرات ایران در این حوزه از حدود ۵۰۰ میلیون دلار در سال گذشته به مرز ۷۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی برای عبور از محدودیتهای آمریکا، اصلیترین اولویت فعالان صنعت فرش است، بیان کرد: ما در کنار مشکلات بین المللی در حوزه تعهد ارزی نیز اختلافاتی با بانک مرکزی داشتهایم و برخی از صادرکنندگان فشار زیادی تحمل کردند. این در حالی است که با توجه به شرایط امروز کشور، لزوم حمایت قاطع از صادرکنندگان بارها مورد تاکید قرار گرفته است. مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف با اشاره به تولید سالانه سه میلیون متر مربع فرش دستباف در ایران، گفت: آمارها نشان میدهد که بخش قابل توجهی از این فرشها را طبقات کم درآمد جامعه میبافند و از ایران حمایت از آنها، حمایت از حفظ اشتغال در میان این گروهها خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: هرچند شیوع ویروس کرونا، کار را دشوار کرده اما امیدواریم با حمایت مسئولان و تایید وزارت بهداشت شرایط برای برگزاری ایمن این نمایشگاه فراهم شده و بخشی از دغدغههای سرمایه گذاران این حوزه برطرف شود.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با اشاره به آسیب و ضربه سخت اقتصادی تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک از کرونا، گفت: تورم نیز توان تولید را کاهش داده است.ابوالقاسم شیرازی در گفت وگو با فارس اظهار داشت: عدم استقبال مردم از بازار شب عید به علت ویروس کرونا باعث شد تولیدات که با قصد فروش در شب عید تهیه و آماده شده بود بر روی دست تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک بماند و به این ترتیب این بخش از صنوف دچار ضرر مالی فراوانی شدند.وی همچنین با بیان اینکه یکی از مشکلات تامین مواد اولیه است، گفت: تولید کنندگان در حال حاضر برای تامین نخ، برخی پارچه ها، زیپ و حتی دکمه با مشکل مواجهند. شیرازی افزود: افزایش هزینه های تولید از قبیل افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزد کارگر، اجاره بها از دیگر مشکلات بخش تولید است. رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با بیان اینکه تورم توان خرید تولیدکنندگان را کاهش داده است، گفت: افزایش تورم، سرمایه را تحلیل داده و ادامه این وضعیت رکود و در نتیجه منجر به شکست بخش های مختلف تولید پوشاک می شود.