نگرانی آمریکا و اسراییل از نفوذ ایران در خاورمیانه

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه گفت: مقامهای آمریکایی و اسرائیلی از دامنه نفوذ ایران در خاورمیانه نگران هستند و احساس میکنند، طراحیهایی که برای منطقه داشتهاند به نتیجه نرسیده است. به یاد بیاوریم توطئههای بزرگی را که آمریکاییها در منطقه دنبال کردهاند که با حمایت صهیونیستها و بعضی از کشورهای منطقه نیز همراه بود. رامین مهمانپرست در گفتوگو با ایلنا افزود: آنها بزرگترین جریان تروریستی ضدانسانی را در منطقه ما ایجاد کردند، جنایاتی که داعشیها در عراق و سوریه انجام دادند را فراموش نمیکنیم. پیش از آن نیز القاعده و طالبان و جریانهای دیگر که با حمایت مقامهای آمریکایی، سرویسهای امنیتی صهیونیستها و سی آی ای(CIA)، پولهایی که برخی از کشورهای عربی منطقه برای این کار هزینه کرده و حتی نیروی انسانی برای این کار تربیت کرده بودند تا منطقه را نا امن کنند؛ هدفگیری آنها جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دوست ما بود.وی گفت: این توطئهها که بسیار خطرناک بود فجایع بزرگی را در منطقه ایجاد کرد که با تدبیر ایران خنثی شد و اجازه نداد که نقشههای آنها شکل عملی به خود بگیرد.

 

تصرف غیر قانونی ۳۴۰ کیلومتر نوار ساحلی

معاون وزارت کشور با بیان اینکه با اعلام رسمی استانداران ۷ استان ساحلی کشور، مجموعاً ۳۴۰ کیلومتر از نوار ساحلی کشور با وسعتی بالغ بر پنج هزار هکتار از اراضی ساحلی بصورت غیرقانونی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیر دولتی تصرف شده گفت: از مجموع ۱۸۰ کیلومتر نوار ساحلی تحت تصرف در سواحل دریای خزر، ۷۷ کیلومتر ( معادل ۴۳ درصد) و از هزار و ۲۰۶ هکتار تصرفات غیر قانونی در سواحل شمالی کشور نیز ۹۵۹ هکتار ، معادل ۷۹ درصد در استان گیلان قرار دارد. به گزارش ایسنا بابک دین پرست در نشست بررسی اقدامات مرتبط با آزادسازی سواحل کشور، افزود: از شمال شرق تا جنوب غرب کشور، همه هممیهنان عزیزمان در وجب به وجب سواحل کشور سهیم هستند و قطعا میزان جرم تصرفات غیرقانونی قطعی در سواحل کشور که در زمره انفال نیز محسوب می گردد، از جرائم مالی چند هزار میلیارد تومانی کمتر نبوده و تنها تفاوت میان آن دو این است که جرائم و تخلفات مالی پنهانی انجام میگیرد، اما تصرفات نوار ساحلی در منظر عمومی صورت می پذیرد.

آمریکا حق دخالت در چابهار را ندارد

سفیر هند در ایران تاکید کرد که آمریکا حق دخالت در چابهار را ندارند.به گزارش ایلنا از تایمز آو هندوستان، «گدام دارمندرا» گفت: هند تنها کشوری است که در روابط تجاری دوجانبه با ایران توافق تجاری براساس رویپه-ریال دارد. در حال حاضر ما در حال تلاش برای خرید تجهیزات و آماده کردن چابهار هستیم، ما به آمریکاییها گفتهایم که حق دخالت در موضوع چابهار را ندارند.

توقع برجامی آلمان از چین

توافق هستهای ایران یکی از محورهای گفتوگوی وزرای خارجه چین و آلمان در یک ویدیو کنفرانس بود.به گزارش ایسنا از اردوپوینت، هایکو ماس و وانگ یی وزیر امور خارجه چین در یک ویدیو کنفرانس درباره مسائل مختلفی از جمله مسئله لیبی و ایران گفتوگو کردند.ماس اظهار کرد که آلمان روی حمایت فراتر از جانب چین در شورای امنیت سازمان ملل و همکاری سازنده برای حفظ توافق هستهای (برجام) حساب میکند.

زیادهخواهی عربستان درباره ایران

سفارت عربستان سعودی در واشنگتن در اظهاراتی زیادهحواهانه خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شد.به گزارش ایسنا، سفارت عربستان سعودی در آمریکا با انتشار ویدیویی در حساب کاربری توییترش نوشت: تاریخ ممنوعیت سازمان ملل برای فروش تسلیحات به ایران به زودی به پایان می رسد. جامعه بین المللی باید برای امنیت منطقه و جهان تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند!اظهارات سفارت عربستان در آمریکا در پی این مطرح می شود که تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر سال جاری به پایان می رسد.

رایزنی ضد ایرانی آمریکا و صهیونیست ها

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در دیدار با رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا بر تداوم فشار بر ایران تاکید کرد.به گزارش ایسنا از تایمز آو اسرائیل، مارک میلی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در دیدار با مقامات ارشد رژیم صهیونیستی از جمله بنی گانتس وزیر جنگ این رژیم درباره ایران و چالش های امنیت منطقه رایزنی کرد. گانتس با مطرح کردن ادعایی علیه نقش ایران در منطقه در بیانیه ای بر تداوم فشار بر ایران و آنچه حلقه های نیابتی آن که ثبات منطقه و جهان را تهدید می کند، میخواند، تاکید کرد.

دموکراتها به برجام بازمیگردند

دویچه وله در گزارشی با اشاره به آینده برجام نوشت: دموکراتها به دنبال تغییر نظام در ایران نیستند. در برنامه آنها بر بازگشت به توافق با ایران تاکید شده است. به گزارش ایلنا، در ادامه این گزارش آمده است: دموکراتها حرکت دولت ترامپ به سمت جنگ با ایران را متوقف خواهند کرد و دیپلماسی هستهای، کاهش تنش و گفتوگوهای منطقهای را در اولویت خود قرار خواهند داد.هم چنین دموکراتها معتقدند که ایالات متحده نباید به دنبال تغییر نظام در سایر کشورها باشد. بازگشت به برجام میتواند راههای دیپلماسی را باز و سایر مشکلات را حل کند.

طرح دو فوریتی برای حمایت از نیازمندان

عضو کمیسیون صنایع مجلس از تهیه طرح دو فوریتی برای حمایت معیشتی از خانوارهای نیازمند خبر داد و گفت: احتمالا این طرح هفته آینده در مجلس مطرح خواهد شد.سیدعلی موسوی در گفت و گو با ایسنا گفت: با کمک و همکاری نیکزاد طرحی با عنوان حمایت معیشتی از خانوارهای نیازمند تهیه کردیم. این طرح که جامعه هدف آن ۵ دهک پایین جامعه است بسته جامعی را برای ۴ نیاز اساسی ۵ دهک پایین یعنی انرژی (آب، برق، گاز)، کالاهای اساسی (برنج، روغن، گوشت و مرغ و تخم مرغ)، مسکن و دارو پیش بینی کرده است.وی افزود: در این طرح برای هر کدام از نیازها منبع مالی پیش بینی شده و احیانا اگر دولت نتواند آن را تامین کند میتوانیم برای استفاده از ظرفیت ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان اذن رهبری را دریافت کنیم.

کرونا بر انتخابات تاثیر ندارد

یک تحلیلگر مسایل سیاسی با بیان اینکه کرونا نمی تواند تاثیر زیادی بر میزان مشارکت در انتخابات داشته باشد، گفت: مشکلات اقتصادی، یاس و ناامیدی مردم، رویکرد شورای نگهبان، ایجاد فضای تخریبی یا نشاط سیاسی در مقطع انتخابات تاثیر بیشتری بر میزان مشارکت دارد.محمد مهاجری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه کرونا تاثیر زیادی بر انتخابات ۱۴۰۰نخواهد داشت، اظهار کرد: برگزاری انتخابات با شرایط بیماری کرونا امکان پذیر است، البته طبق قانون ،انتخابات باید در یک روز برگزار شود اما اگر راهی پیدا کنند تا انتخابات در سه یا چهار روز برگزار شود، از شکل گیری اجتماع جلوگیری و فاصله اجتماعی رعایت می شود.

برنامه هسته ای ایران کابوس آمریکا

استاد علوم سیاسی دانشگاه سنگاپور در مورد سرنوشت برجام گفت: ایران همیشه به انرژی هستهای نیاز دارد. نه فقط برای انرژی بلکه برای امنیت، به ویژه تا زمانی که اسرائیل و عربستان سعودی، برنامههای هستهای خود را با حمایت ایالات متحده دارند. بیلویر سینگ در گفتوگو با ایلنا افزود:به پاکستان نگاه کنید و اینکه چگونه قدرت هند را بیاثر کرده است. همین مسئله در مورد ایران هم صادق است و به همین دلیل است که برنامه هستهای ایران کابوسی برای آمریکا و اسرائیل است. زنده ماندن برجام نه به ایران بلکه به آمریکا بستگی دارد. اگر ایالات متحده عقل سلیمی داشته باشد، باید ایران را در برجام نگاه دارد.

روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد:

رئیس جمهور با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی عنوان کرد که همه جا باید عزاداری امام حسین (ع)برگزار شود، چه در شهر و چه در روستا، چه در جایی که قرمز است یا سفید است.

به گزارش ایسنا، روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه شش ماه از شیوع کرونا در کشور میگذرد، گفت: سالهای سختی از آغاز تحریمها علیه ایران برای مردم وجود داشت و سالهایی با مشکلات زیاد را پشت سر گذاشتند.

وی افزود: وقتی میگوییم مردم عروسی داشته باشند اما اجتماع شکل نگیرد مردم در سختی و فشار قرار میگیرند اما مردم عزیز ایران در طول دوسال و چندماه تحریم و چندماه کرونا نشان داده که به زانو درنمیآید و توان ایستادگی در برابر آن را دارند و زیر بار این مسائل نخواهند رفت.

رییس جمهوری تاکید کرد: امید به آینده لازم است و یاس که جنود شیطان است باید از میان برود و باید همیشه به روز گشایش خود ایمان داشته باشیم. در کنار آن برنامهریزی و حسابگری برای عبور از مشکلات و سختیها لازم است.

وی افزود: امروز کادر درمان از یک سو و کادر تولید و توزیع و فرهنگ ما دست به دست هم دادند و اگر یکی از آنها نبود نمیتوانستیم پیش برویم. اگر کادر تولید نبود چه میشد؟ باید همه چیز را از خارج وارد میکردیم که اولا به ما نمیدادند و اگر میدادند با چه سختیها و هزینههایی این اتفاق رخ میداد و آن وقت چه اتفاقی برای بیمارستانهای ما میافتاد؟

روحانی با بیان اینکه کشور ما علیرغم تحریم و بیماری کرونا یک بحران بزرگ را شاهد نبودیم، تصریح کرد: ما در دولت هرچه به فکرمان میرسد را انجام میدهیم و تمام تلاش خود را در این زمینه کردهایم. درباره وضعیت مسکن هم دو مصوبه داشتیم که آخرینش اعطای وام به مستأجران بود.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه برای کسبوکارهایی که در این مدت به مشکل خوردند هم وامی را در نظر گرفتیم، اظهار کرد: ما پرداختی را در سه نوبت برای خانوادههایی که در مضیقه بیشتری بودند هم در نظر گرفتیم و البته در شرایطی که ما هستیم نیازهای بهداشتی و غذایی در اولویت اول ماست.

وی افزود: ما امروز با گذشت پنج ماه از شیوع این ویروس یک تصویر نسبتا درستی از این بیماری داریم و متوجهایم که باید بر نظام بهداشت تاکید و تمرکز شود تا کسی اصلا به بیمارستان نرسد که البته اگر رسید، لاجرم نظام درمان باید وارد کار شود. روحانی یادآور شد: برخی از ممنوعیتها و محدودیتها خودش مشکلآفرین است و زمانی که تولید متوقف شود مردم در مضیقه قرار میگیرند ولی لازم است که این کارها از سر گرفته شود و پروتکلها و اصول بهداشتی رعایت شود و نظارت سفت و سختی بر آن انجام شود و این در همه کشورها در حال اعمال شدن است. رییس جمهوری با بیان اینکه اگر جامعهای روحیه خود را ببازد و دچار افسردگی شود کارش سخت خواهد شد، گفت: مردم باید از این بیماری خطرناک بترسند و مراقبت و استراحت داشته باشند، اما بین اضطراب و استرس و ترس معقول تفاوت وجود دارد و اصولی که باید در تبلیغات بر آن تاکید کنیم و این است که وقتی میگوییم در اجتماعات باید ماسک داشته باشیم پس وفور کافی و قیمت مناسب ماسک را هم باید در کنارش محقق کنیم.

وی با بیان اینکه گفته میشود در وزارت بهداشت روزانه یازده میلیون ماسک تولید میشود، اظهار کرد: ما باید روحیه ایثارگری و اری کردن را هم در جامعه حفظ و تقویت بکنیم که امیدواریم این موضوع را در ماه محرم هم شاهد باشیم هرچند که الان در همین ماه ذیالحجه هم میتوان به این موضوع توجه کرد. روحانی تصریح کرد: مردم این بیماری را مقطعی نبینند. نگویند که یک هفته ماسک زدیم آیا بازهم باید ادامه دهیم. اصلاً بحث روز و ماه و شاید سال هم در این موضوع مطرح نیست. ما نمیدانیم تا چه زمانی تولید واکسن برای این بیماری ممکن است و چقدر طول میکشد که این واکسن به همه برسد. پس راهی طولانی را در این زمینه پیش رو داریم.

رییس جمهوری با بیان اینکه با همت و تلاش پزشکان توانستهایم در برخی استانها شیوع کرونا را کنترل کنیم، اظهار کرد: اما باید بدانیم که مسئله توجه به پروتکلها در ماه محرم هم بسیار مهم است. یک وقتی در جامعه ما بحث بود که نان یا جان. اما مردم ما نشان دادند که اصلأ چنین دوگانگی وجود ندارد و هر دو در کنار هم میتواند محقق شود. الان هم برخی میگویند عزاداری یا سلامت؟ پاسخ این است که هردو. هم عزای امام حسین (ع) باشد و هم تاکید بر سلامتی.

وی گفت: اینکه ملت ما شجاع، قوی و استوار در برابر آمریکا و تحریمها ایستاده است و در مقابل دشمنان ایستادگی میکند ناشی از همین فرهنگ عاشورایی است. ما تجربه ماه رمضان و شبهای احیا را داشتیم و هیچکس بعد از آن نگفت که ماه رمضان و شبهای قدر باعث شیوع کرونا شد. حتی معاندین هم چنین چیزی را نگفتند.

روحانی تاکید کرد: همه جا باید عزاداری امام حسین (ع)برگزار شود، چه در شهر و چه در روستا، چه در جایی که قرمز است یا سفید است. اما زمان عزاداری و وجود ماسک و مواد ضدعفونیکننده و یک فضای باز و فاصله گذاری هم لازم است. ولی زمان عزاداری میتواند کنترل شود، میشود چهار یا پنج روز باشد میتوان زمان حضور در عزاداریها محدود شود چون میتواند ما را با مشکل در زمینه شیوع کرونا مواجه کند. رییس جمهوری اظهار کرد: امسال در کنار شکوه عزاداری محرم، ماسک داشتن هم جزو شکوه است. رعایت پروتکلها هم جزو شکوه است، جمع نشدن افراد زیاد در فضای محدود هم جزو شکوه است. ما باید در این زمینه برای همه دنیا یک الگو از برگزاری عزاداری محرم باشیم.

وی در پایان گفت: کسی نمیتواند بین علم و دین فاصله ایجاد کند. ما هم علم را رعایت میکنیم هم به دین عمل میکنیم و از همه متولیان فرهنگی و اماکن مذهبی میخواهیم که در چارچوب دین و رعایت پروتکلها کار را پیش ببریم. ما میخواهیم هم عزاداری کنیم هم عزادار امام حسین را مبتلا نکنیم. این چیزی است که هم مردم و هم دین و هم امام حسین (ع) از ما میخواهد.

نماینده سابق ایران در سازمان ملل:

نماینده سابق ایران در سازمان ملل با اشاره به این که هنوز در داخل کشور شناخت دقیق و واقعی از ظرفیتهای مختلف چین وجود ندارد گفت: هنوز تعدادی فکر میکنند که چین جامعه کشاورزی بستهای است، در حالی که یکی از دلایل مخالفتهای آمریکا با چین سرعت حرکت توسعه این کشور در بخشهای مختلف است. به گزارش ایلنا، غلامعلی خوشرو همکاری ۲۵ ساله تهران و پکن را نقطه عطفی در روابط دو کشور و نیز توسعه همه جانبه دانست.وی این برنامه را نقشه راهی دانست که دو کشور میتوانند از ظرفیتهای موجود همدیگر در جهت تقویت و توسعه همکاریهای دوجانبه و منطقهای سود ببرند.خوشرو گفت: ایران با توجه به ذخایر غنی نفت و گاز و همچنین پتروشیمی میتواند شریک بزرگ تجاری برای چین باشد. نماینده سابق ایران در سازمان ملل با اشاره به اینکه چین با دارابودن قدرت مالی بالا میتواند در طرحهای بزرگی در ایران سرمایه گذاری کند، تصریح کرد: طرح کمربند راه و جاده میتواند رابطه ایران و چین را چه از مسیر خشکی و چه از مسیر آبی نزدیکتر کند.خوشرو گفت: چین در طول بیست سال گذشته پیشرفتهای فوق العاده زیادی در زمینههای مختلف صنعتی، تکنولوژی و حوزههای دانش بنیان داشته و اکنون نیز بزرگترین صادرکننده به اتحادیه اروپا، آمریکا، آلمان و ژاپن است.وی افزود: از سوی دیگر به دلیل موقعیت ایران در برخورداری از ذخایر استراتژیک نفت و گاز و نیز موقعیت ما در خلیج فارس این تفاهم نامه به گونهای است که بتوانیم با چین همکاریهای بسیار گستردهای داشته باشیم.نماینده سابق ایران در سازمان ملل حوزههای صنعتی، انرژی، مالی، پولی و بانکی را از جمله بخشهایی عنوان کرد که دو کشور میتوانند همکاریهای خود را بیش از پیش گسترش دهند.وی با تاکید بر این که ما باید در هر رابطه و قراردادی با کشورهای دیگر از جمله چین منافع ملی خود را مدنظر داشته باشیم تصریح کرد: ورود ما به هر قراردادی باید از نقطه نظر منافع خودمان باشد و به نظر من در رابطه با چین کار بسیار هوشمندانهای انجام شده است.وی گفت: ۲۰ سال پیش چین ۱۰ میلیون گردشگر در جهان داشت در حالی که هم اکنون سالانه ۱۵۰ میلیون چینی به نقاط مختلف جهان سفر و پول خرج میکنند.خوشرو گفت: اگر فقط سالانه ۵۰۰ هزار یا یک میلیون گردشگر چینی از ایران دیدن کنند باید در هر استانی ۱۰ هتل همانند هتل استقلال احداث کنیم و این بخش بیش از درآمد نفت ارزآوری دارد.

امیر دریادار سیاری خبر داد:

معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به خودکفایی ارتش در تامین بسیاری از تجهیزات مورد نیاز خود، تاکید کرد: استفاده از تحهیزات ساخت داخل یکی از مولفه های توان بازدارندگی است و امروز درصد خیلی بالایی از تجهیزات ارتش تولید داخل هستند.به گزارش ایسنا، امیردریادار سیاری در جریان بازدید از مرکز بهینهسازی، نوسازی و ساخت قطعات شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش در جمع خبرنگاران گفت: در این مرکز انواع محلول ضد عفونی و ماسک تولید می شود و این مرکز می تواند علاوه بر تامین نیازمندی نیروی زمینی نیاز سایر نیروهای ارتش و سایر نیروهای مسلح را تامین کند و هرجایی که در کشور لازم باشد بنا به تدبیر قرارگاه امام رضا ستادکل و یا ستاد ارتش کمک کند.

سیاری ادامه داد: تولید ماسک جزو ماموریت های مرکز شهید زرهرن نیست اما با استفاده از ظرفیت خالی که داشتند و بهره گیری از توانمندی های این مرکز و دستگاه های پیشرفته ظرفیت خوبی برای تولید ماسک با کیفیت استاندارد در این مرکز ایجاد شده است.

معاون هماهنگ کننده ارتش تصریح کرد: امروز همچنین بازدیدی از مرکز قطعه سازی صنایع شهید زرهرن داشتیم. به لطف خدا در این بخش هم قطعات مورد نیاز در نیروی زمینی ارتش با تیراژ بالا در حال تولید است. البته توجه به قطعه سازی یکی از تدابیر فرماندهی معظم کل قوا است.

وی با بیان اینکه امروز در ارتش با کمک و همکاری صنایع دفاعی، تانک، نفربر، سامانه های پدافند هوایی و انواع شناورهای دریایی و هواپیما تولید می کنیم، تاکید کرد: این اقدامات در راستای همان دستوراتی است که برای قطع وابستگی بتوانیم تولیداتمان را بجایی برسانیم که پاسخگوی نیازمندیهایمان باشد.

دریادار سیاری خاطر نشان کرد: با توجه به شعار سال که جهش تولید است امروز مشاهده کردیم که در این مرکز جهش تولید به خوبی در حال اجرا است و قطعات در تیراژ بالا و با کیفیت خوب در حال تولید هستند. این مرکز همچنین برای بسیاری از شرکت های غیر نظامی هم قطعات تولید می کنند تا وابستگی آنها کاهش یابد.

معاون هماهنگ کننده ارتش ادامه داد: پیش از انقلاب مغز متفکر تعمیرات اساسی نیروهای خارجی بودند اما افتخار ما این است که تمام تعمیرات نرم و سخت افزاری امروز توسط نیروهای خودمان انجام می شود و این از برکات انقلاب است. امروز دست نیاز به سوی هیچ کشوری دراز نمی کنیم.

استفان دوژاریک: حفظ امنیت پروازهای غیرنظامی ضروری است

ایجاد مزاحمت جنگنده های آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ماهان ایر در خطوط هوایی سوریه همچنان بازتابهای گسترده ای داشته و این بازتابها ادامه دارد. در این رابطه سخنگوی سازمان ملل گفت: از نظر قانونی، امنیت پروازهای غیرنظامی باید از طرف همگان رعایت شود. استفان دوژاریک افزود: هنوز اطلاعات به خصوصی درباره این رخداد در سازمان بینالمللی پروازهای غیرنظامی موجود نیست و تاکید کرد که حفظ امنیت این پروازها که پیشتر بیان شد، تنها یک موضوعی اخلاقی است.همچنین سخنگوی مقاومت اسلامی نُجَبا در پیامی توئیتری ضمن محکوم کردن تعرض جنگندههای آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایرانی، نوشت: هر روز بیشتر به دنیا ثابت میشود که آمریکا با منطق گروههای مافیایی و راهزنان عمل میکند و نه با منطق دولت و قانون. المهندس نصر الشِمَّری افزود: میتوان گفت که تعرض به هواپیمای ایرانی، زشتی چهره حقیقی آمریکا را بیشتر برملا کرد؛ چهرهای که برخی آن را میشناسند و برخی دیگر بهدلیل خودکمبینی یا منافع شخصی، آن را نادیده میگیرند. یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در توییتر نوشت:«هدف آمریکا و رژیم صهیونیستی ایجاد یک بازی هیجانی و روانی برای تاثیر بر انتخابات ۲۰۲۰ است. در ۴۰ سال گذشته آموخته ایم عقلانی باشیم ولی می دانند سیلی هایمان به موقع و فراموش نشدنی است.از ساقط کردن پرواز ۶۵۵ ایران ایر در تابستان ۶۷ تا تهدید پرواز هواپیمای ماهان در تابستان ۹۹. اهداف آمریکایی ها یکی است، بازی با جان مردم ایران برای اهداف شوم خود. اجازه نمی دهیم. ابراهیم رضایی افزود: می خواستند خلیج فارس را ناامن کنند، نفس شان در جزیره فارسی بریده شد. اگر خباثتی در ذهن دارند یکبار داستان نادر مهدوی و بیژن گرد را بخوانند.» همچنین معاون بینالملل قوه قضائیه گفت: مسیرهای هوایی برای هواپیماهای غیرنظامی که به عنوان کریدور شناخته میشود در همه دنیا مشخص است؛ بنابراین نفس ورود جنگندههای فرماندهی تروریستی ارتش آمریکا (سنتکام) به حریم این کریدور، به معنای به مخاطره انداختن امنیت هوانوردی بینالمللی است و لذا نقض آشکار قواعد حقوق بینالملل محسوب میشود و تهدید آشکار حق حیات غیرنظامیان بوده و به همین دلیل در مراجع و مجامع بینالمللی قابل پیگیری است. علی باقری کنی با اشاره به این که هواپیما تابع کشور صاحب پرچم است و تعرض به آن نقض اصل حاکمیت و استقلال سیاسی کشور محسوب میشود و مسئولیت بینالمللی ناقض را به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: در حقوق بینالملل نهتنها نقض اصول و قواعد بینالمللی، بلکه حتی تهدید به نقض آن هم جرم محسوب میشود، لذا پیگیری تعرض به امنیت پرواز هواپیمای ایرانی و صیانت از جان مسافران آن و تأمین امنیت و آرامش آنها حق تردیدناپذیر جمهوری اسلامی است.معاون رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: همه مسافران پرواز ١١۵٢ هواپیمایی ماهان اعم ایرانی و غیرایرانی میتوانند علیه فرماندهی
ترویستی ارتش آمریکا و نیز دیگر آمران، عاملان، مباشران و معاونان آن در محاکم ایرانی اقامه دعوا نموده و مدعی خسارتهای معنوی و نیز صدمات جسمی ناشی از تعرض جنگندههای رژیم آمریکا باشند.