رشد ٧٠ درصدی حق بیمه های عمر بیمه حکمت

سودابه کاشی علی آبادی مدیر بیمه های عمر و سرمایه گذاری شرکت بیمه حکمت از رشد ۷۰ درصدی حق بیمه های عمر در سال ۹۸ نسبت به سال قبل آن خبر داد و افزود: خوشبختانه عملکرد بیمه های عمر و سرمایه گذاری در سال گذشته مورد رضایت و پذیرش مدیران عالی شرکت بود که توانست ۴ درصد به سهم پرتفوی کلی شرکت بیافزاید.

سودابه کاشی علی آبادی در پاسخ به این سوال که در بازار سهامداری چه اقدامتی در خصوص فروش بیمه های عمر انجام شده است، گفت: با توجه به اینکه حدود ۶۰ درصد سهام شرکت بیمه حکمت متعلق به کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران است، بنابراین بمنظور حفظ جایگاه ارزشمند سهامداران و بالفعل نمودن این بازار بزرگ، محصول متناسب با نیاز مشتری و ریسک مرتبط طراحی گردید. اکنون بیمه های عمر و سرمایه گذاری ویژه جامعه معزز سهامداران از تخفیفات مناسبی برخوردار می باشد. به طور مثال اندوخته بیمه نامه ای که در شرایط یکسان برای کارکنان و اعضاء خانواده آجا با سایر بیمه گذاران صادر می گردد، به طور میانگین ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر می باشد که می تواند تفاوت قابل توجهی در بخش پس اندازی بیمه نامه ایجاد نماید.

 

بیشترین فروش بیمهنامه آتشسوزی در مناطق غربی

مدیر بیمههای آتشسوزی شرکت بیمه میهن گفت در گذشته یکی از کمریسکترین بیمهنامهها، بیمهنامه آتش سوزی منازل مسکونی بود اما در سالهای اخیر با توجه به تغییرات اقلیمی، جوی و بروز حوادث زلزله و سیل، شرکتهای بیمه خسارتهای بسیار سنگینی را برای این بیمهنامه پرداخت کردند. "سمیه سلطانی"، گفت: شرکتهای بیمه افزایش چندانی در نرخ دراین بیمهنامهها نداشتند چراکه این بیمهنامه نقشی حمایتی بهخصوص از اقشار کم درآمد داشته و سیل و زلزله هم در حاشیه شهرها و روستاها و مناطق محروم خسارتهای بسیاری به بار میآورد. به تازگی اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که همواره نگران وقوع زلزله در تهران هستیم. مدیر بیمههای آتشسوزی بیمه میهن گفته که شرکتهای بیمه طرحهای متنوعی از بیمهنامه آتش سوزی را با پوششهای مختلف وقیمتهای مناسب ارائه میکنند؛ درواقع رقابت به قدری تنگاتنگ است که حداکثر تخفیفها روی این بیمهنامهها اعمال شده است. وی، تصریح کرد که تعدیل نرخ بیمهنامهها باید منطقی باشد و بیشتر از این نمیتوان روی نرخ بیمهنامه آتشسوزی مانور داد. بیشترین فروش در مناطق غربی کشور مانند کرمانشاه و اسلام آباد غرب است که زلزله را از نزدیک حس کرده بودند، اما به عنوان مثال در تهران کمترین فروش را داشته ایم.

اتاق فکر بانک دی تشکیل شد

دکتر برات کریمی، مدیرعامل بانک دی در نخستین نشست اتاق فکر بانک به ضرورت نوآوری و خلاقیت برای موفقیت در ماوریت ها و اهداف تعیین شده تاکید کرد.

دکتر برات کریمی مدیرعامل بانک دی ماموریت اصلی اتاق فکر را پشتیبانی فکری و مشاوره ای سیاست گذاران و تصمیم گیران و بهره گیری از خرد جمعی برای تحقق اهداف سازمانی دانست. کریمی با اشاره به این که تفکر خلاقانه در تمامی سطوح سازمان اهمیت ویژه ای دارد، گفت: اتاق فکر می تواند با بهره گیری از خلاقیت و نوآوری کارشناسان بانک، ضریب خطای سیاست گذاری و تصمیم گیری را کاهش داده و به صفر برساند تا علاوه بر گره گشایی از مشکلات سازمان، دغدغه ایده پردازی و آینده پژوهی را نیز برطرف کند.

 

روش ها و محصولات جدید بیمه ای
راهکار مقابله با کرونا

دکتر غلامرضا سلیمانی ، رئیس کل بیمه مرکزی ج.ا.ایران، راهکارهای مقابله شرکت های بیمه با شرایط همه گیری بیماری کرونا را استفاده از روش ها و ارائه محصولات جدید بیمه ای دانست. دکتر سلیمانی رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در حاشییه دیدار با مدیرعامل بیمه آسیا به مناسبت شصت و یکمین سالگرد تاسیس این شرکت، در گفت و گو با بخش خبر روابط عمومی بیمه آسیا، سیاست های صنعت بیمه در بحران شیوع کرونا را ترسیم کرد.

وی اضافه کرد: شرکت بیمه آسیا به عنوان شرکت پیشرو در زمینه مقابله با گسترش ویروس کرونا و ایفای مسئولیت اجتماعی خود در کنار دیگر شرکت های بیمه کارهای خوبی انجام داده است.

 

مجمع بانک سامان تشکیل میشود

مجمع عمومی عادی سالانه بانک سامان برای بررسی عملکرد سال ۹۸ این بانک برگزار میشود. بانک سامان با انتشار اطلاعیهای از کلیه سهامداران خود دعوت کرد تا در مجمع عمومی عادی سالانه این بانک شرکت کنند. قرار است در این جلسه گزارش هیئتمدیره در خصوص عملکرد سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۹۸ و همچنین گزارش حسابرس و بازرس قانونی در خصوص عملکرد بانک در همین مدت قرائت شود. همچنین بررسی و تصویب صورتهای مالی و تصمیمگیری در خصوص تقسیم سود سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸ از دیگر دستور کارهای مجمع بانک سامان خواهد بود.

مدیرعامل بانک سپه خبر داد:

گروه بانک و بیمه: مدیرعامل بانک سپه از واگذاری بلوک مدیریتی شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید از طریق بورس اوراق بهادار تهران خبر داد.

محمدکاظم چقازردی ضمن اعلام خبر فوق افزود: بانک سپه در نظر دارد در راستای الزامات قانونی ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر ارتقای نظام مالی کشور و همچنین تاکید ریاست محترم جمهوری و وزارت محترم امور اقتصادی و دارایی ۵۰ درصد به علاوه یک سهم از سهام شرکت گروه مدیریت سرمایهگذاری امید را از طریق بازار بورس بهادار تهران عرضه کند . وی ضمن اشاره به تاسیس شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید توسط بانک سپه در سال ۱۳۸۰، این شرکت را یکی از اثربخش ترین مجموعه های اقتصادی در سطح ملی و بین المللی خواند. چقازردی به هم افزایی و ارزش آفرینی شرکت امید در اقتصاد کشور اشاره و خاطرنشان کرد: این شرکت با نماد "و امید" با سرمایه ثبت شده ۳۰ هزار میلیارد ریال و با ارزش بازار بدون احتساب ارزش بلوک مدیریتی ۱۲۵ هزار میلیارد تومانی یکی از بزرگترین شرکت های هلدینگ چند رشته ای صنعتی در بازار بورس تهران در حال فعالیت است. به گفته مدیرعامل بانک سپه پرتفوی سرمایه گذاری شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید در زمینه صنایع استخراج کانه های فلزی، انرژی، واسطهگری مالی، سیمان و.. است. رئیس هیئت مدیره بانک سپه ضمن تاکید بر نقش کلیدی شرکت امید در زنجیره تولید فولاد کشور ، تصریح کرد: شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید با مالکیت ۳۷.۹۰ درصد شرکت های معدنی و صنعتی گل گهر، ۳۹۰۲۷ درصد چادرملوو ۲۶.۰۴ درصد سنگ آهن گهرزمین، بزرگترین هلدینگ معدنی کشور محسوب میشود.

وی افزود.: شرکت گروه مدیریت سرمایهگذاری امید با سرمایهگذاری در زنجیره ارزش فولاد کشور از معدن تا فولاد ضمن نقشآفرینی در اجرای طرحهای ملی و بزرگ به اشتغال زایی در مناطق مختلف کشور کمک کرده است. مدیرعامل بانک سپه با بیان اینکه شرکت امید با پشتیبانی این بانک طی چند دهه اخیر در زمینه تولید محصولات استراتژیک در کشور سرمایه گذاری کرده است گفت: با بهره برداری از طرح مخازن ذخیره سازی نفت خام جاسک تا پایان سال ۱۴۰۰، شرکت امید با سهم بازار ۴۰ درصدی بزرگترین شرکت در صنعت ذخیرهسازی نفت خام کشور خواهد بود . مدیرعامل بانک سپه در پایان اظهار داشت: آگهی عرضه بلوک مدیریتی سهام شرکت امید طی هفته جاری انتشار خواهد یافت.

 
 

مدیرعامل بانک ملت اعلام کرد که ارزش بازار این بانک در سال گذشته با رشد ۱۸۰ درصدی، رشدی نزدیک به رشد شاخص کل بورس داشته و نسبت به بازدهی ۱۶۷ درصدی صنعت بانکداری، بازدهی بیشتری را نصیب سهامداران خود کرده است.

دکتر محمد بیگدلی در مجمع عمومی عادی سالیانه این بانک برای بررسی عملکرد منتهی به ۲۹ اسفندماه ۹۸ با ابراز تاسف از این که مجمع به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا بدون حضور همه سهامداران و به صورت آنلاین برپا شده است، اظهار امیدواری کرد که با ریشه کن شدن این ویروس، مجامع آتی پرشورتر و با حضور همه سهامداران برگزار شود.

وی در مقایسه عملکرد سهام بانک ملت و مقایسه آن با بازار سرمایه تاکید کرد: درحالی که ارزش شاخص کل بورس در سال گذشته ۱۸۶ درصد و ارزش بازار صنعت بانک ها و موسسات اعتباری، ۱۶۷ درصد رشد کرده، ارزش سهام بانک ملت ۱۸۰ درصد بیشتر شده و از ۱۴۵.۸۵۰ میلیارد ریال در سال ۸۷ به ۴۰۸.۸۵۰ میلیارد ریال در پایان سال ۹۸ افزایش یافته و این شرکت در زمره فعال ترین شرکتهای بورسی در شش ماهه دوم سال قرار گرفته است.

مدیرعامل بانک ملت در عین حال از جایگاه نخست بانک ملت در نظام بانکی در شاخص هایی همچون مانده سپرده های جاری ریالی، مانده کل مصارف، سرانه پرسنلی در جذب چهارسپرده، سرانه شعب در جذب سپرده های ریالی و منابع، منابع ارزی و فروش املاک مازاد و سهام خبر داد و با اشاره به تدوین محورهای عملکردی این بانک در راستای تحقق اهداف افق ۱۴۰۰ یادآور شد: از ابتدای سال ۹۷ برنامه های بانک بر اساس این محورها تدوین و تنظیم شده است.

 

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی از افزایش سرعت فرآیند صدور و ارسال کارت سوخت خودروهای شخصی در آیندهای نزدیک خبر داد.فاطمه کاهی در این باره به شانا گفت:تأخیر بهوجود آمده در فرآیند صدور و ارسال کارت سوخت به دلیل شرایط ویژه شیوع کرونا در کشور است که این مشکل به زودی برطرف خواهد شد.وی با تأکید بر اینکه این افزایش زمان صدور کارت سوخت تنها مربوط به خودروهای شخصی است، تأکید کرد: مدت انتظار صدور کارت سوخت خودروهای عمومی همچون گذشته بوده و وقفهای در این زمینه بهوجود نیامده است.براساس این گزارش، مدت زمان عملیات صدور و ارسال کارتهای هوشمند سوخت درخواستی در شرایط عادی حدود دو تا سه هفته بود که این مدت به دلیل افزایش حجم درخواستها به دلیل اجرای طرح سهمیهبندی بنزین تا روزانه ۸۰ هزار تقاضا، به حدود یک ماه و نیم افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از آغاز ساخت ۳۵ قلم کالاهای پرمصرف و راهبردی صنعت گاز کشور با مشارکت شرکتهای دانشبنیان ایرانی خبر داد.به گزارش شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی همچنین از برنامهریزی برای تولید داخلی انواع مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت گاز کشور توسط شرکتهای دانشبنیان داخلی خبر داد و افزود: عمده این مواد شیمیایی مورد نیاز پالایشگاههای گاز بوده که بهزودی شاهد آغاز تولید بومی و ملی این محصولات خواهیم بود.وی با اشاره به افزایش ظرفیت تولید گاز ایران و ثبت رکوردهای متعدد در زنجیره تولید، انتقال، توزیع، توسعه و صادرات گاز کشور گفت: همزمان با برنامهریزی گسترده برای حفظ و نگهداشت تولید گاز، برنامههای توسعهای صنعت گاز هم در شرایط تحریمهای غیرقانونی و کرونا ادامه دارد و متوقف نشده است.

هیچ خاموشی برنامهریزی شدهای نداشته ایم

سخنگوی صنعت برق کشور گفت: شایعه قطع برق برنامهریزی شده به دلیل پیامکهای شرکتهای دانش بنیان فعال در حوزه مدیریت مصرف بوده و هیچ قطع برق برنامهریزی شدهای در کشور به وجود نیامده است.مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در گفتگو با فارس، با اشاره به وضعیت توزیع برق کشور در تابستان امسال، بیان کرد: در تابستان سال جاری، هیچ قطع برق برنامهریزی شدهای در کشور به وجود نیامده و خوشبختانه شبکه توزیع برق کشور پایده بوده است.وی در تشریح شائبه به وجود آمده مبنی بر ارسال پیامک قطع برق و سال جاری و قطع برنامهریزی شده، گفت: شرکتهای دانشبنیانی که در امر مدیریت مصرف برق فعالیت میکنند، اقدام به ارسال پیامکهایی به منظور اطلاع رسانی مصرف برق به مردم کردند.

این امر منجر به بروز شایعه قطع برق شد در حالی که این پیامکها صرفا به منظور تشریح طرحهای تشویقی ارسال شده است.رجبی ضمن اشاره به تعریف خاموشی برنامهریزی شده و خاموشی با اطلاع قبلی گفت: در سال جاری هیچ خاموشی برنامهریزی شده نداشتهایم و برنامههای مدیریت مصرف برق بوسیله انعقاد ۲۵۰هزار تفاهمنامه با مشترکان برق کشاورزی، صنعتی وتجاری پیگیری شده است.

در ماه ژوئن چین از عربستان بیش از هر کشور دیگری نفت وارد کرد

بر اساس گزارش رویترز، واردات نفت خام چین از عربستان سعودی در ماه ژوئن ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته جهش داشت. این در حالی اتفاق افتاد که با سقوط سنگین قیمتها نفت خام در ماههای مارس و آوریل پالایشگاهها حجم بیسابقهای نفت سفارش دادند و به این ترتیب جایگاه عربستان به عنوان اولین تأمینکننده نفت خام چین تثبیت شد.

دادههای اداره کل کالای چین در روز یکشنبه منتشر شد و نشان داد در ماه ژوئن واردات نفت خام از عربستان سعودی به ۸.۸۸ میلیون تن، معادل ۲.۱۶ میلیون بشکه در روز،
رسیده است.

این میزان واردات مشابه واردات ماه میبود اما از سطح واردات ۱.۸۹ میلیون تن در روز سال گذشته خیلی بالاتر بود.

انتقاد مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا :

گروه انرژی: اروپا مصرفکننده بزرگ انرژی است و به انرژی فسیلی نیز دسترسی ندارد، توان عرضه انرژی رومانی کاهش یافته، بنابراین فقط روسیه و ایران باقی میماند. این دو کشور به خاطر نزدیکی ژئواکونومیک میتوانند عرضهکنندگان خوبی باشند، اکنون روسها به خاطر خروج ایران از این بازار حالت انحصار پیدا کرده و خود را در برابر تحریمهای آینده خزانهداری امریکا گارانتی کردهاند.

مهرداد عمادی مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا در گفتوگو با ایلنا، درباره امنیت انرژی اتحادیه اروپا و نقش ایران در این بازار اظهار داشت: این مسئله از سه بعد قابل بررسی است، اول زیرساختهایی که اتحادیه اروپا برای دریافت انرژی نیاز دارد، در ۱۵ سال اخیر لولههای انتقال مهمتر شدهاند اما نفتکشها نیز نقش ویژهای بخصوص در کشورهای حوزه مدیترانه بازی میکنند. موضوع دوم ورود اطلاعات دیجیتالی در ثبت مصرف دقیقهای و یا ثانیهای است، اکنون در آلمان و سوئد این اقدام آغاز شده، یعنی مراکزی که اضافه عرضه و تقاضا وجود دارد، مشخص شود، با تکنولوژی دیجیتال در مناطقی که مازاد عرضه وجود دارد به مناطقی که مازاد تقاضا وجود دارد، منتقل شوند.

وی ادامه داد: در ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا یک سلسله مقررات جدیدی در مورد آمادگی ریسک در بخش برق وضع کرده و آن اینکه تا ۲۰۵۰ بیشتر تمرکز روی انرژی پاک باشد به این ترتیب که تنوع بخشی به منابع انرژی فقط در حوزه نفت، گاز و حتی باد و خورشید نباشد، دو انرژی دیگر یعنی هیدروژن و انرژی دریافت حرارت از فلزات نیز در سبد گنجانده شود.

در این راستا یکی از خطوط قرمز اتحادیه اروپا این بود که در خرید انرژی نفت و گاز به یک منبع اتکا نداشته باشند که با توجه به موضوع تنوعبخشی، بحث ایران مطرح شد.

مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا تصریح کرد: ۸ سال پیش اینگونه مطرح شد که ورود ایران به بازار گاز میتواند در سطح گسترده برای امنیت انرژی اتحادیه اروپا مثبت باشد و در دو رده ارزیابی ریسک شد. قرار بود برای کمک به بالا بردن کیفیت گاز مایع ایران دو شرکت توتال و یک شرکت نروژی ورود کنند، بنا بر این بود که اتحادیه اروپا در کوتاه مدت ۳۰ درصد و در بلند مدت ۵۰ درصد وابستگی خود را به گاز روسیه کم کند و این اقدام امنیت انرژی اتحادیه را افزایش میداد، در آن زمان مشارکت در ساخت خط لوله مستقیم از ایران به اروپا ارزیابی شد، اما هرگز اجرایی نشد.

وی ادامه داد: این نگاه آنقدر جدی بود که اتحادیه اروپا موارد سود و زیان و بحث سرمایهگذاری را مطرح کرد، بعد از برجام نگاه اروپا به منابع تامین انرژی تغییر کرد، زیرا وابستگی به روسیه بالا رفته بود حتی آلمان در مورد خط لوله نورد
استریم ۲ با نگرانی صحبت میکرد و گاز ایران را جانشین این خط میدانستند اما خیلی زود و به صورت داوطلبانه ایران به بازار گاز اروپا پشت کرد و در حقیقت در همراهی با لوکاویل و گازپروم روسیه بازار را برای روسها کنار گذاشت.

عمادی در ادامه به جنگ آذربایجان و ارمنستان و پیامدهای آن بر امنیت انرژی اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: با این رویه ممکن است شاهد تحت تاثیر قرار گرفتن ترانزیت گاز و کانالهایی که در ترکیه در حال سرمایهگذاری است، باشیم. در کوتاهمدت با توجه به ذخایر بالایی که ما در انبارهای اتحادیه اروپا داریم، نگرانکننده نیست اما در میانمدت برای اروپا مهم است زیرا ما در حالی پشت به دریای خزر کردهایم که این دریا یکی از غنیترین ذخایر منابع نفت و گاز جهان را دارد. با توجه اینکه آذربایجان یکی از بزرگترین سهمها را در این دریا دارد، این انگیزه را به اتحادیه اروپا میدهد که گزینهها را فقط روی میز امریکا و روسیه قرار ندهد، در هیمن رابطه قرار است در آخر آگوست یک هیاتی از اتحادیه اروپا به پایتخت دو کشور بروند و در موارد کلی گفتوگو کنند.

وی با اشاره به خط لوله نورد استریم ۲ بیان کرد: این خط برای چند کشور در اتحادیه اروپا مهم است که در صدر آنها آلمان است و به فشارهای امریکا عکسالعمل تند نشان میدهد، به هرحال با توجه به اینکه روسها به دلیل دستاورد ارزی که این خط دارد، به شدت به صادرات انرژی به اتحادیه اروپا نیاز دارند، روسها اکنون با روبل و یوان با چین به تبادل میپردازند اما با توجه به تحریم از سوی خزانهداری امریکا برای بازسازی اقتصاد، روسیه نیاز به ارز بینالمللی از جمله یورو و ین دارد بنابراین پیشنهاداتی جذاب به آلمان ارائه کردند. ایتالیا و اسپانیا هم به این خط لوله تمایل دارند، فرانسه هم مدت زیادی مشتری خرید از بریتانیا بوده و اکنون نورد استریم ۲ میتواند برای آنها هم جذاب باشد.

عمادی در ادامه درباره پتانسیل ایران در تامین انرژی اروپا گفت: در مذاکراتی که در سال ۲۰۱۴ در برلین و پاریس انجام شد و بنده نیز در سال ۱۹۸۴ به عنوان انترن روی پیامدهای برداشتن تحریمها از ایران، و تاثیر آن بر امنیت انرژی اروپا کار کرده و آن را یک بازی برد-برد میدانم، اما آن زمان نظر شرکتهای اروپایی و حتی شرکتهای نزدیک به امریکا
مثل بریتیش پترولیوم این بود که ایران کشوری جذاب برای سرمایهگذاری در انرژی است و تامین نیاز انرژی اتحادیه اروپا حتی تا سقف ۳۵ درصد در مورد گاز و در مورد نفت تا ۲۰ درصد میتواند صورت گیرد و نگاه ویژهای به سرمایهگذاری در پارسجنوبی و غرب کارون داشتند. سیگنالهایی که شرکتهای اروپایی ۳ باضافه ایتالیا از خزانهداری خودشان گرفته بودند، نه تنها چراغ سبز بود بلکه از کانالهای دیپلماتیک و سفارت کمک هم میشد،
مذاکرات با مقامات این را بیان میکرد که مشارکت با ایران درازمدت است و این کشور به اقتصاد جهانی بر میگردد و میتواند نقش مهمی در پروژههای صنعتی غرب و جنوب اروپا داشته باشد.

وی افزود: حتی زیمنس تمایل داشت در حوزه انرژی ایران سرمایهگذاری کند و در حقیقت کالاهایی با هزینه پایین تولید شود و کنترل کیفی توسط مهندسین آلمانی صورت گیرد، همان کاری که در جمهوری چک شد. از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ چنین نگاهی بود و بیش از ۴۰۰ هیات بازرگانی از اتحادیه اروپا مذاکره در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی به ایران آمدند، اما ۹۹ درصد نه تنها با دست خالی بلکه با تصویر منفی از ایران برگشتند، مراجعه شبانه و بدون اطلاع به هتلها که
یک تهدید امنیتی پشت آنها بود، این نگاه را در اتحادیه اروپا در سطح ابرشرکتها ایجاد کرد که ایران مدل اقتصادی مصر و پاکستان را کپی میکند به این ترتیب که اگر شبکه امنیتی- نظامی در قراردادها سهمی نداشته باشند، قابل اجرا نخواهند بود و این در حالی است که ابتدا از نظر آنها ایران کشوری بود که به سمت باز شدن فضای اجتماعی و سیاسی و برداشته شدن خط قرمز و بوروکراسی و همچنین همگام شدن با مقررات تجاری، بازرگانی و مالیاتی WTI حرکت میکند، اما اکنون دیگر این نگاه وجود ندارد.