معاون کل وزارت بهداشت هشدار داد؛

معاون کل وزارت بهداشت در تشریح وضعیت کرونا در کشور، با بیان اینکه وضعیت اصلا خوب نیست، در عین حال تهران را منبع پخش کرونا در کل کشور خواند و گفت: تا زمانی که بستریها کاهش نیابد، مرگ ۲۰۰تایی مهمان ماست. به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور، با بیان اینکه اوضاع اصلا خوب نیست، به طوری که در استان خراسان رضوی افزایش ابتلای ۳۰۰ درصدی داشته ایم، گفت: بر همین اساس هم با نظر وزیر بهداشت چند نفر از معاونان و مدیرکل های وزارت بهداشت به این استان سفر داشتند. در عین حال دانشگاه علوم پزشکی استان هم به خوبی عمل می کنند، اما با این حال شرایط در این استان بغرنج است. تقریبا کل کشور وضعیت قرمز دارد، برخی استان ها که قرمز نیستند، یک میلیون نفر جمعیت دارند. بنابراین وضعیت قرمز و در حال هشدار است. حریرچی درباره وضعیت تهران، گفت: بستریهای تهران در فروردین رو به سقوط نهاد، اما اکنون بستری روزانه جدید روزی ۶۰۰ مورد است. همچنین در تهران حدود ۴۵۰۰ بستری روز تخت داریم. باید توجه کرد که تا زمانیکه این روندها افزایشی است، مرگ و میر نیز افزایشی خواهد بود. کرونا آینه عمل ماست، هر رفتار نامناسب بهداشتی ما ۵ الی ۷ روز بعد خودش را در حوزه سرپایی نشان می دهد، دو الی سه هفته بعد در بستری و چهار الی شش هفته بعد در مرگ و میر خودش را نشان می دهد. اکنون تهران منبع پخش بیماری به کل کشور تبدیل شده است و چرخش زیاد است؛ به ویژه در شهرستان های اطراف تهران مانند البرز و بعد هم شمال و... و...هر کسی که از تهران به شهرهای اطراف در رفت و آمد است، می تواند افراد دیگر را آلوده کند.

 

 

به مناسبت ۱۱۰ سالگی بوگاتی، این شرکت یک خودرو مخصوص کودکان و در مقیاس ۷۵ درصد خودروهای اصلی خود تولید کرد.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پدران و مادرانی که به دنبال یک هدیه جالب برای نوجوان عاشق خودروی خود میگردند، نباید دیگر نگران باشند چرا که بوگاتی این نگرانی را برطرف کرده است. این شرکت در جدیدترین محصولات خود، بوگاتی Baby را ارائه کرده که در مقیاس ۷۵ درصد خودروهای واقعی این شرکت تولید شده است.

بوگاتی Baby II با همکاری شرکت Little Car طراحی و به مناسبت ۱۱۰ سالگی بوگاتی معرفی شده است. بوگاتی Baby II نسخه بزرگتر از نسخه اصلی خود است که در سال ۱۹۲۶ توسط بنیانگذار Ettore برای پسرش به عنوان هدیه طراحی شده بود. این خودرو یک مدل کوچک شده ماشین مسابقه Type ۳۵ بوگاتی است که در سال ۱۹۳۷ به تولید انبوه رسید.این خودرو نخستین بار در نمایشگاه ژنو در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و ۵۰۰ نمونه از آن بعد از سه هفته به نمایش درآمد. با این حال، اتفاقات جهانی اخیر مانند شیوع ویروس کرونا باعث شده است که برخی از مشتریان سفارشات خود را پس بگیرند. با این وجود، بوگاتی تولید این خودروها را دوباره آغاز کرده و برای نوجوانان ۱۴ سال به بالا، آنها را ارائه میکند. مدل قبلی بوگاتی Baby در مقیاس ۵۰ درصد تولید شده بود، ولی Baby II در مقیاس ۷۵ درصد تولید شده است. طبق گفته رئیس شرکت بوگاتی، نسل جوانی از علاقهمندان به رانندگی میتوانند با این خودروی کوچک عاشق جهان بوگاتی شوند.

گروهی از محققان با همکاری یک پژوهشگر ایرانی با استفاده از یک نانوکامپوزیت روشی برای افزایش مقاومت قیر در برابر نور فرابنفش یافته اند. این ماده در حقیقت ماده ضد آفتاب برای آسفالت عمل می کند.

به گزارش مهر، ترکهای عمیق و چالههای بزرگ از مشکلات همیشگی آسفالت جادهها هستند. با گذر زمان و افزایش عمر آسفالت، لایه رویی آن به طور کامل از بین میرود که یکی از اصلیترین دلایل این امر پیری قیر است. نور، اکسیژن و گرما مهمترین عواملی هستند که روی روند پیری آسفالت تاثیر میگذارند.در همین راستا گروهی از محققان آلمانی با همکاری گشتاسب چراغیان، محقق ایرانی انستیتو مهندسی راه در دانشگاه صنعتی برانشوایگ آلمان روشی برای بهبود مقاومت قیر در برابر اشعه فرابنفش یافتهاند. آنها معتقدند به وسیله یک نانوکامپوزیت جدید از جنس رس و سیلیس پیروژنیک میتوان این مشکل را حل کرد.قیر از نفت تهیه میشود ترکیبی از مواد مختلف است که مهمترین آنها کربن و هیدروژن هستند. این ترکیبات در دمای بالا و در معرض اشعه فرابنفش اکسیده میشوند. به طور دقیقتر اشعه فرا بنفش میتواند پیوندهای میان مولکولهای قیر را شکسته و رادیکالهای آزاد تولید کند که روند پیری را تسریع میکند. اما میتوان با استفاده از مواد ضد پیری که ویژگیهای ضد اشعه فرابنفش دارند، کیفیت قیر را بهبود بخشید.این پژوهش نشان دادند با استفاده از نانوذرات رس و سیلیس پیروژنیک میتوان سطح آسفالت را در برابر اشعه فرابنفش محافظت کرد.

محققان "دانشگاه ایالتی کلرادو"(CSU) آمریکا در مطالعه اخیرشان اظهار کردهاند وجود استرس فیزیکی(physical stress) در شغل یک فرد ممکن است سبب پیری سریعتر مغز و ضعیف شدن حافظه آن فرد شود.

به گزارش ایسنا، "آگا برزینسکا"استادیار دانشکده توسعه انسانی و مطالعات خانواده و تیم تحقیقاتی وی نتایج مطالعه مربوط به بررسی شغلی همراه با دادههای تصویربرداری از مغز که از ۹۹ فرد سالمند سالم از لحاظ شناختی در سنین ۶۰ تا ۷۹ سالگی جمع آوری کرده بودند را مورد بررسی قرار دادند.

محققان دریافتند افرادی که استرس فیزیکی بالایی را در محل کار خود تجربه کردهاند بخش هیپوکامپ مغز آنها دچار تغییراتی شده بود و به نوعی کوچک شده بود و در کارهای مربوط به عملکرد حافظه ضعیفتر عمل میکردند. «هیپوکمپو» قسمتی از دستگاه لیمبیک مغز است که مرکز یادگیری است.

هیپوکامپ ساختمان عصبی خمیدهای است در مغز که در کف شاخ میانی بطن طرفی مغز قرار دارد.

هیپوکامپ بخشی از مغز است که برای عملکرد حافظه بسیار مهم است و هم در پیری افراد سالم و هم در زوال عقل تحت تأثیر قرار میگیرد. برزینسکا گفت: ما میدانیم که استرس میتواند عملیات پیری جسم افراد را تسریع کند و عامل خطر بسیاری از بیماریهای نیز استرس مزمن است اما این اولین مدرکی است که نشان میدهد استرس شغلی میتواندباعث افزایش سرعت پیری مغز و شناختی
افراد شود.