رهبر معظم انقلاب در مراسم تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس مطرح کردند؛

در آستانه هفته دفاع مقدس، رهبر انقلاب به صورت ویدیو کنفرانس در جمع یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس حاضر و سخنرانی کردند.

به گزارش ایلنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با مراسم تکریم و تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت، با اشاره به پیروزی درخشان و واضح ملت ایران در دفاع مقدس گفتند: این واقعیت، نتیجه رهبری و فرماندهی شگفتانگیز امام خمینی، حضور همهجانبه قشرهای مختلف مردم و اقدامات و ابتکارات عقلایی مدافعان اسلام و انقلاب در این حماسه تاریخی بود که باید مراقب تلاش دشمنان در تحریف واقعیات این قطعه از هویت برجسته ایرانیان باشیم.

رهبر انقلاب همچنین با ابراز تأسف شدید از جانباختن روزانه حدود ۱۵۰ نفر بر اثر کرونا، مردم را به رعایت کامل و مستمر دستورالعملهای بهداشتی فراخواندند.

فرمانده کل قوا، تکریم و تجلیل از پیشکسوتان و رزمندگان دفاع مقدس را وظیفه حتمیِ ملی و توصیه مؤکد اسلام خواندند و افزودند: برای درک عظمت کار این عزیزان و همرزمان شهیدشان باید عظمت میدان دفاع مقدس و چرایی و چگونگی این قطعه مهم از تاریخ ایران را به خوبی درک و فهم کرد.

ایشان صدام جاهطلب را تنها ابزاری در دست قدرتهای بزرگ بهویژه آمریکا برشمردند و افزودند: طرفهای اصلی نبرد با ملت ایران یعنی «آمریکای ضربهخورده از انقلاب اسلامی، قدرتهای نگران از ظهور یک هویت جدید اسلامی- ایرانی در منطقه، ناتو و کشورهای اروپای غربی و شرقی»، صدام را به حمله تحریک کردند تا نظام و انقلاب اسلامی را در هم بکوبند.

حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به انتشار اسناد توافقهای آمریکا و صدام قبل از آغاز جنگ افزودند: در طول سالهای جنگ نیز کمک های نظامی، اطلاعاتی و مالی غرب و شرق به رژیم بعثی از طریق امارات، کویت، عربستان و دیگر مسیرها ادامه داشت.

رهبر انقلاب علاوه بر تحریک دشمنان، اوضاع داخلی ایران را نیز در تشجیع صدام به حمله، مؤثر دانستند و افزودند: وضع نامناسب ارتش از لحاظ امکانات و فرماندهی در سال آغاز جنگ، نوپدید بودن سپاه و کمبود شدید امکانات دفاعی، واقعیاتی بود که دشمن از آنها اطلاع داشت و همین مسائل نیز آن را به آغاز جنگ، بیشتر تحریک کرد.

حضرت آیتالله خامنهای پس از تشریح چگونگی آغاز جنگ تحمیلی ۸ ساله به بررسی مستند عوامل و نکات مهم دفاع جانانه و پیروزمندانه ملت ایران در مقابل دشمنان پرداختند.

ایشان در این زمینه، رهبری و فرماندهی امام خمینی(ره) را از آغاز تا پایان دفاع مقدس بسیار حساس و شگفتانگیز برشمردند و افزودند: امام از همان آغاز، ابعاد و حجم واقعی کارزار را شناخت و با درایتی اعجابانگیز اعلام کرد که این جنگ، نبرد دو کشور همسایه نیست بلکه دشمنان انقلاب اسلامی و ملت ایران در پشت صدام در مقابل نظام اسلامی صفآرایی کردهاند.

رهبر انقلاب، آوردن ملت به صحنه دفاع مقدس را تشخیص حیاتی امام راحل عظیمالشأن دانستند و افزودند: امام با درک عمیق خود، مانند اصل انقلاب، ملت را به وسط میدان کارزار همهجانبه آورد چرا که فهمید صرف حضور نیروهای مسلح نمیتواند مسئله را حل کند.

ایشان، شخصیت بینظیر، نفوذ معنوی، صداقت و معصومیت در بیان حقایق و واقعیات و نگاه تیزبین را از دیگر ویژگیهای فرماندهی امام در هشت سال دفاع مقدس برشمردند و افزودند: امام با قاطعیتی فوقالعاده و بینظیر، فرمان میداد و کارها را به پیش میبرد که تأکید بر شکست حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر و سوسنگرد از نمونههای این قاطعیت عجیب است.

ایشان موضعگیریهای هوشمندانه به اقتضای شرایط مختلف جنگ را از دیگر ویژگیهای امام خواندند و با ذکر نمونههایی افزودند: دادن روحیه به ملت و تحقیر دشمن در هنگام لازم، جلوگیری از آفت مخرّب غرور در پیروزیها و دلگرمی دادن و تفقد رزمندگان در مواقع مورد نیاز از جمله روشهایی بود که این پدر مهربان و مدیر معنوی، آگاه و مسلط بر میدان به کار میگرفت و دفاع مقدس را هدایت میکرد.

رهبر انقلاب با ابراز تأسف از غفلتی که در نوشتهها و مباحث مربوط به دفاع مقدس درباره نقش امام خمینی وجود دارد، افزودند: باید در این زمینه کار جدی و گسترده انجام شود.

ایشان سپس با تأکید بر مراقبت از تلاش دشمن برای تحریف واقعیات دفاع مقدس، به بیان نکاتی درباره ابعاد شگرف و عظیم این پدیده پرداختند.

«پیروزی درخشان و روشن ملت ایران در جنگ تحمیلی» نخستین نکته ای بود که حضرت آیت الله خامنه ای به آن اشاره کردند و گفتند: هدف دشمن از به‎راه انداختن جنگ، ساقط کردن نظام اسلامی، سلطه مجدد بر ایران و تجزیه کشور بود اما یک وجب از خاک ایران را نتوانستند اشغال کنند و یک قدم هم نتوانستند جمهوری اسلامی و ملت ایران را به عقب برانند.

ایشان با اشاره به شکستهای مداوم ایران در جنگ های یکی دو قرن اخیر در دوره قاجار و در دوره پهلوی و تحقیر سران ایران در آن دوران، افزودند: ملت ایران در دفاع مقدس توانست در مقابل قدرت های شرق و غرب و کشورهای وابسته به آنها بایستد و با سربلندی پیروز شود و بر همین اساس این دفاع پیروزمندانه، بخشی از هویت ملی ایران است.

رهبرانقلاب اسلامی در نکته بعدی، دفاع مقدس را از ابتدا تا انتها یکی از «عقلانیترین و مدبرانهترین حرکات ملت ایران» برشمردند و گفتند: برخیها تلاش دارند تا با استناد به خطایی که در یک جمعی صورت گرفته، دفاع مقدس را به بیتدبیری متهم کنند، درحالیکه این دفاع از همان شروع کار یعنی همکاری ارتش و سپاه و انتخاب تاکتیکهای مبتکرانه و شجاعانه و انجام اقدامات بزرگ و شگفتآور در عملیاتها تا پایان جنگ و قبول قطعنامه، همه مبتنی بر عقلانیت و تدبیر بود.

«شکل گرفتن یک مدل جدید از حضور مردمی و بروز استعدادها در دفاع مقدس» سومین نکتهای بود که حضرت آیت الله خامنه ای به آن اشاره کردند و افزودند: این مدل بی نظیر و بی سابقه در جهان بهگونه ای بود که هر فردی اعم از رزمنده ۱۴ ساله تا پیرمرد ۷۰ ساله یا دختر دانش آموز دبستانی و بانوان محترم در پشت جبهه یا پزشک و جراح و کشاورز و کارمند و دانشجو و شاعر و انواع قشرها و صنوف مختلف، هریک جایگاه خود را در این شبکه عظیم مردمی پیدا می کردند و مشغول دفاع و خدمت می شدند.

ایشان خاطر نشان کردند: در این مدل گسترده حضور مردمی ، استعدادهای مهمی ظهور مییافت و بهعنوان مثال یک جوان روستایی از کرمان تبدیل به حاج قاسم سلیمانی شد، یا یک افسر جوان تبدیل به فرماندهای مجرب و توانا همچون شهید صیاد شیرازی و شهید بابایی شد، و یا از یک روزنامه نگار داوطلب در کوران حوادث جبهه، نابغه اطلاعاتی مثل شهید باقری ساخته شد.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: امروز هم اگر همت شود و نگاه صحیح به مسائل و مردم وجود داشته باشد، می توان از این مدل بی نظیر استفاده کرد. البته بحث جنگ با بحث اقتصاد متفاوت است ولی صاحبان فکر می توانند در بررسیها و پژوهشهای خود، این مدل را بهعنوان ابزار اقتدار ملی درنظر بگیرند.

حضرت آیت الله خامنه ای نقشآفرینی مردم و گروههای مختلف در پشت جبهه را بخش دیگری از این مدل عظیم مردمی دانستند و گفتند: کمک های مالی مردمی، آذوقهرسانی به جبههها، رسیدگی به مجروحان، بدرقه و تشییع باشکوه شهیدان در شهرها، حمایتهای فرهنگی تبلیغاتی و مقابله با عملیات روانی دشمن، پذیرایی و اسکان جنگ زدگان در شهرها، و مقاومت مردم در شهرهایی که آماج حملات موشکی رژیم بعث بودند، نمونههایی از این نقشآفرینیها هستند.

ایشان بروز عالیترین فضایل اخلاقی و معنوی و تعالی روحی در میان رزمندگان را یکی از فصلهای درخشان کتاب قطور دفاع مقدس برشمردند و افزودند: شرححالهایی که از برخی رزمندگان نوشته شده، وصیت نامه شهدا، فضایل اخلاقی همچون صدق و صفا، اخلاص، تواضع، خدمت به دیگران، ایثار، فداکاری، سحرخیزی ها و عبادت های عارفانه، بی اعتنایی به زیورهای دنیوی و رفتارها و حالات مادران در اعزام جوانان خود به جبهه و استقبال از فرزندان شهیدشان، همه به برکت اسلام و ایمان عمیق دینی بود که در دوران دفاع مقدس تجلی و بروز یافت.

«سرمایهسازی دفاع مقدس برای کشور» نکته بعدی بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و گفتند: یکی از این سرمایهسازی های ارزشمند «امنیت» است که به برکت دفاع مقدس بهدست آمده زیرا دفاع ملت ایران نشان داد که هزینه تعرض و تجاوز به کشور بسیار بالا است و هر متجاوزی با پاسخ کوبنده مواجه می شود، بنابراین متجاوز قبل از هر اقدامی تأمل خواهد کرد و آن را به صرفه نخواهد دانست.

ایشان «روحیه خودباوری» و «حرکت به سمت نوآوریهای فنی و علمی» را یکی دیگر از سرمایههای دوران دفاع مقدس دانستند و افزودند: در همان دوران و هنگامی که شهرهای ایران هدف موشکهای دشمن بود و هیچ کشوری به ما موشک و تجهیزات نمی داد، شهید طهرانی مقدم و دوستان وی، صنایع موشکی را پایهگذاری کردند و توانایی کنونی موشکی، نتیجه همان روحیه خودباوری و حرکت علمی آن زمان است.

رهبر انقلاب اسلامی، جرأت انجام کارهای بهظاهر نشدنی و ارتقای سرمایه انسانی کشور را از جمله سرمایههای دوران دفاع مقدس برشمردند و گفتند: یک نمونه از سرمایه های انسانی دوران دفاع مقدس، شهید سلیمانی بود که در عرصه منطقه و دیپلماسی، اقدامات شگفت آوری انجام می داد و هنوز ملت ایران از گستره فعالیت های این شهید عزیز اطلاع کافی ندارد.

حضرت آیتالله خامنهای «آشنایی بیشتر ملت ایران با ذات و واقعیت تمدن غرب» را از دیگر نکات هشت سال دفاع مقدس دانستند و افزودند: در تاریخ معاصر ایران عناد و خباثت دولتهای غربی در حق ملت ایران چندبار آشکار شده اما این دولتها با حمایت کامل از حکومت فاسد، ضد بشری و دیکتاتوری صدام، ادعاهای حقوق بشری و انسانی خود را عملاً لگدمال کردند و ماهیت خود را بروز دادند که این شناخت عمیق خیلی مهم است و باید در همه تصمیمات ما نقش داشته باشد.

ایشان، «بروز تواناییها و ظرفیتهای ملت ایران برای جهانیان» را از دیگر نکات تأملبرانگیز دفاع مقدس برشمردند و افزودند: دفاع مقدس در اوج حملات رسانهای دشمنان ایران، خود به یک «رسانهی رسا و صدای بلند» تبدیل شد و با نشان دادن شجاعت، وحدت، همت و مقاومت ملی ایرانیان، برای این ملت در جهان ارزش و وجهه درست کرد.

رهبر انقلاب اسلامی دفاع مقدس را تابلویی عظیم و درخشان در پیش روی ملت ایران خواندند و افزودند: جنگ پدیدهای سهمگین و خشن است اما با وجود همه مشکلات و ضایعات آن، دفاع مقدس برای ملت ایران برکات، بشارتها، پیشرفتها و طراوتهایی به ارمغان آورد.

حضرت آیت الله خامنهای ادبیات جهاد در قرآن را بشارتآمیز و در نفی ترس و اندوه دانستند و گفتند: نظیر همین ادبیات درباره مقاومت وجود دارد و قرآن تأکید میکند اگر استقامت کنید، ترس و اندوه که دو آفت بزرگ برای یک ملت است، از شما برداشته خواهد شد.

ایشان کارهای انجامشده در خصوص دفاع مقدس را با ارزش اما کم دانستند و خاطرنشان کردند: هر چه از زمان دفاع مقدس دورتر میشویم باید به معرفت آن نزدیکتر شویم چراکه دستهای تحریفگر در کمین هستند.

رهبر انقلاب اسلامی، ادبیات دفاع مقدس را به سرچشمهای جوشان تشبیه کردند و با تأکید بر تولید متون فاخر ادبی بهعنوان منابع غنی برای خلق آثار هنری و همچنین لزوم شخصیتپردازی از شهیدان و رزمندگان جنگ گفتند: موضوع یادوارههای دفاع مقدس نیز مسئله مهم دیگری است که از ایجاد فاصله نسلی در مقوله جهاد و مقاومت جلوگیری میکند.

حضرت آیت الله خامنهای، مدافعان حرم را نمونهای درخشان از تداوم برکات دفاع مقدس و استمرار روحیه جهاد در نسل جدید برشمردند و افزودند: حضور همزمان رزمندگانی از ملیتهای مختلفِ ایرانی، سوری، عراقی، لبنانی و افغانستانی در صف واحد از حقایق و پدیدههای حیرتانگیز زمان ما است.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنانشان با تقدیر از تلاشهای فداکارانه و دائمی کادر درمان و مسئولان در مقابله با کرونا، از فوت روزانه ۱۵۰ تا ۱۷۰ نفر از هموطنان در اثر کرونا ابراز تأسف کردند و افزودند: علاج این واقعه تأسفبار به دست خود مردم و در گروی رعایت اصول بهداشتی مثل فاصلهگذاری، استفاده از ماسک و شستن دستها است.

حضرت آیت الله خامنهای در خصوص مسئله اربعین نیز گفتند: ملت ایران عاشق امام حسین و زیارت اربعین هستند اما قضیه راهپیمایی اربعین صرفاً متوقف به صلاحدید مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا است که تاکنون با انجام آن مخالفت کردهاند، بنابراین همه باید تابع وتسلیم باشند.

ایشان با انتقاد از حضور برخی افراد در مرزها برای اظهار ارادت به امام حسین(ع)، گفتند: اظهار ارادت باید از منازل انجام شود همچنانکه در روز اربعین چند زیارت وارد است و مردم میتوانند با خواندن آنها، به پیشگاه حضرت سیدالشهداء(ع) شکوه کنند که ما آرزوی حضور داشتیم اما با این وضع مقدور نشد تا انشاءالله آن حضرت عنایت و کمکی بفرمایند.

پیش از سخنان فرمانده کل قوا، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان گزارشی از برنامهها و فعالیتهای انجامشده در زمینه حفظ و ترویج فرهنگ، آثار و ارزشهای دفاع مقدس گفت: وظیفه ما است که آن دوران
زرین و نقطه نورانی در کشور را زنده نگه داریم و با پاسداری از آن اجازه ندهیم دوران سراسر افتخار دفاع مقدس، تحریف و به فراموشی سپرده شود.

تجارت از ضرورت تغییر در نگاه واردات محور مدیران اقتصادی گزارش میدهد
 

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: مدتهاست تحت فشار انواع تهدیدها قرار داریم که سخت ترین و شدیدترین آنها را در قالب تحریمها تجربه میکنیم. هر از چندگاهی قیمتها رشد سرسام آوری پیدا می کنند و کالاها دست نیافتنی می شوند که در این میان، سفره اکثر اقشار جامعه به ویژه آسیب پذیر خالی میشود و تحت فشار اقتصادی قرار می گیرند. مقایسه قیمت ها و تاثیر دلار بر گرانی در ۴۰ سال گذشته، نشان دهنده این است که فشارهای اقتصادی تا چه اندازه چالش های جدید و شدیدی را برای کشور به وجود آورده است. البته این فشارها هرگز ساکت و راکد نبوده و همواره سیر صعودی داشته است. این فشارهای اقتصادی به نوعی بوده که زنگ خطر را برای مسئولان به صدا درآورده و آنها نیز در تلاش بوده اند تا برای رفع این مشکلات، چاره اندیشی کنند. در این بین مقام معظم رهبری در صدر آینده نگری و چارهاندیشی ها قرار داشته اند، به نوعی که سیاستهای اقتصادی را پس از بررسی ابلاغ کردند و سالهاست اسامی سالها را با عناوین اقتصادی نامگذاری میکنند که ابلاغ سیاست های اصل ۴۴ و اقتصاد مقاومتی در صدر این موارد قرار داشته است. مشکل دیگر وابستگی کالاهای تولیدی کشور به ارز است. امروزه کمتر کالایی را میتوان پیدا کرد که وابستگی به ارز نداشته و بتوان صفر تا صد آن را در داخل تولید کرد.

لزوم توجه به اقتصاد بومی

آمارهای اقتصادی کشور زنگ خطر را به صدا در آورده و نشان می دهد که باید راهبرد اقتصادی بر مبنای اقتصاد مقاومتی پایه ریزی شود، اما آنچه در عمل مشاهده می شود، توجه ویژه به اقتصاد بین المللی است. با کمال تاسف امروزه بخش اول و جدی نیاز کشور در قالب واردات تعریف میشود و همین نگاه واردات محور، باعث شده تا با چالشهای جدی دست به گریبان باشیم. نتیجه آنکه وقتی دشمن به وضعیت شکننده اقتصاد کشورمان پی می برد، به اشکال مختلف فشار حداکثری را ایجاد می کند و کار را به جایی می رساند که صدها هزار خودرو تولید میشود، اما به دلیل نداشتن یک قطعه، در انبارها خاک میخورد و بازار را آشفته می کند که این معضل گریبان بسیاری از تولیدات دیگر را نیز گرفته است. باید بپذیریم که عمده مشکلات کشور ناشی از وابستگی به اقتصاد بینالملل است، در حالی که از ابتدای انقلاب، مدیریت کشور بر خودکفایی تاکید داشته و تولید متکی بر دانش بومی، همواره در دستور کار قرار داشته است. در همین رابطه بحث مهندسی معکوس مطرح میشود، اما در واقع اتفاق خاصی را شاهد نیستیم و نتیجه آن است که در شرایط کنونی، وابستگی ارزی باعث شده رشد اقتصادی منفی شود و اقتصاد به سمت کوچک شدن حرکت کند.

معضل ارزبری ۷۰ درصدی

در این رابطه استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی در مورد دلایل نابسامانیهای اخیر در بازارهای مختلف گفت: طبیعتا در شرایط تحریم و پیامدهای ناشی از آن بازارهای مخلتف در تامین مواد اولیه، واسطه و قطعات دچار مشکل میشوند. بر اساس برخی گزارشات ارزبری تولیدات کشور تقریبا ۷۰ درصد است. وجود چنین گزارهای در شرایط تحریم شرایط را دشوار میکند چون با نوسان نرخ ارز هزینههای تولید نیز تغییر میکند و نتیجه آن را در قیمت کالاها و خدمات مشاهده میکنیم. وحید شقاقی شهری در گفتوگو با ایلنا ادامه داد: بنابراین دلیل اول را در ارزبری بالای تولیدات کشور میتوان بیان کرد که با یک وقفه نوسان را از بازار ارز به بازار کالا منتقل میکند. استاد دانشگاه اضافه کرد: دلیل دوم وصل شدن تولید به واردات است که نیازمند تلاش مضاعف برای تامین آنها به ویژه برای کالاهای راهبردی مانند تخم مرغ، لبنیات، گوشت در داخل است که تاثیر زیادی در سفره مردم دارد. هر چند که برای کاهش تاثیرات این دو دلیل نیاز به زمان دارند یعنی راهکار کوتاهمدت و میانبری پیش رو نیست و پاسخگو هم نخواهند بود. هرچند عواملی مانند عدم نظارت و احتکار نیز در این موضوع تاثیرگذار است اما وزن آنها ناچیز است.

اهمیت پیوند صنعت با دانشگاه

از سوی دیگر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: متأسفانه بودجه دانشگاههای کشور از محل فروش نفت تأمین میشود و تا وقتی این موضوع وجود دارد، پیوند بین صنعت و دانشگاه اتفاق نخواهد افتاد. محمدمهدی طهرانچی گفت: متأسفانه در حال حاضر پژوهش کمترین سهم را در نظام آموزش کشور دارد. نگاه دولتی در اداره دانشگاهها باعث شده که به پژوهش توجه نشود، زیرا بودجه دانشگاهها از مسیری غیر از کارهای پژوهشی و اجرای پروژههای صنعتی تامین میشود.وی افزود: متأسفانه بودجه دانشگاههای ما از محل فروش نفت تأمین میشود و تا وقتی این موضوع وجود دارد، تولید مقالههای علمی نه به عنوان یک ضرورت بلکه به عنوان یک زینت برای دانشگاهها تلقی میشود.رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: حیات دانشگاهها باید بسته به این باشد که چقدر در انجام پژوهش و فناوری پیشگام هستند، یعنی بودجه دانشگاهها باید به انجام پروژههای صنعتی گره بخورد و با نگاه دولتی و نفتی نمیشود، پاسخگوی نیاز ملی کشور بود.

نقش شرکتهای دانشبنیان

از سوی دیگر معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر توسعه و جا افتادن فرهنگ حمایت از شرکتهای دانش بنیان، گفت: باید در این زمینه از جوانان حمایت شود، چرا که شرکتهای دانش بنیان و جوانان متخصص در موارد بسیاری ورود پیدا کردهاند و تعداد قابل توجهی از سفارشهایی که از خارج تامین میشد، در زمان تحریم از ایران تامین شد.سورنا ستاری گفت: شرکتهای دانش بنیان قطب اصلی هستند و امیدواریم بر اثر تصمیمات امروز اتفاقات بزرگی در آینده بیفتد.وی با بیان اینکه هزینههای قابل توجهی در این مراکز انجام شده است، ادامه داد: موضوع زیست بوم بسیار مهم بوده و تمامی بخشها و مراکز پارک علم و فناوری شتاب دهنده هستند و تاکید ما بر روی موضوع زیست بوم است. ستاری گفت: اینطور نیست که دولت حمایت نمیکند، باید در کنار حمایتها روی فرهنگ استفاده از شرکتهای دانش بنیان تمرکز کنیم و ضمن حل بروکراسی اداری، بر روی توسعه این فرهنگ نیز تمرکز کنیم.

اما در این شرایط تعدادی از اعضای حزب اصلاحات تجربه برجام را فراموش کرده و ساز ارتباط با آمریکا برای حل مشکلات اقتصادی کشور را کوک کرده و راهکار نجات اقتصاد را رفتن زیر یوغ استکبار می دانند.

شکست ،ارمغان عملکرد انفعالی

از سوی دیگر کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر حتی مسئولان ما علم اقتصاد هم نداشته باشند، می بینند که همه ساله با گذشت زمان مشکلات اقتصادی ایران همچون بیکاری، فقر، نداشتن مسکن، گرانی و مهاجرت از روستاها بیشتر می شود.ابراهیم رزاقی افزود: اگر مسئولان حداقل منطق ملی را در نظر داشتند و با همان دیدگاه سرمایه داری عمل می کردند اما نه سرمایه داری التماسی و وابسته، اکنون با این مشکلات مواجه نبودیم.وی افزود: در ۳۱ سال گذشته دولت ها با این تفکر که هر کس در بازار باید به فکر منافع خود و کسب ثروت بیشتر باشد، فرصت توسعه اقتصادی را از اقتصاد کشور گرفته است.وی یادآور شد: در ابتدا بالاترین سود در تولید صنعتی بود و مردم ثروت های خود را روانه بخش صنعت کردند اما با گذشت مدت زمان کوتاهی عده کمی رشد کرده و کل بازار را هدایت کردند.کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: در این شرایط عده ای با احتکار کالاهای مختلف و فروش چندین برابری در زمان نیاز، سودهای کلان به جیب زده و دولت با ارائه ارز دولتی، واردات را به صورت افسار گسیخته ای بالا برد و با قیمتی بیشتر در اختیار مردم قرار می دهد.وی ادامه داد: بر اساس اصول اقتصاد سرمایه داری دولت ها نباید نیازهای خود را از خارج کشور تامین کنند و با تکیه بر توان ملی به تولیدکننده کمک کند، تولید کننده نباید حداکثر سود را در نظر گیرد و باید به منافع ملی توجه داشته باشد، در حالیکه این اصل مهم در اقتصاد ایران فراموش شده است.وی گفت: در اقتصاد سرمایه داری منافع ملی نکته اساسی است و تولید نقش مهمی را در تامین این منافع ایفا می کند، در صورتیکه از تولید غافل شویم ثروت ها به مقوله واردات و احتکار وارد می شوند.وی تصریح کرد: باید همه افرادی که دارای ثروت و درآمد هستند، و غالب این ثروت غیر تولیدی است به بخش تولید ورود پیدا کنند.کارشناس مسائل اقتصادی گفت: برخی از مسئولان با رفتارهای خود استعماری خود آسیب هایی به کشور وارد کنند که بسیار بیشتر از آسیب تحریم های آمریکا است.رزاقی ابراز کرد: این افراد با روش های نرم، نفوذ و سازماندهی سعی در آسیب زدن به کشور دارند و هیچ ترسی از وقوع انقلابی دیگر ندارند.

ورود مردم به بورس به سود سیستم بانکی است

ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور گفت: لازمه حضور شرکتها در بورس شفاف بودن فعالیتهای آنهاست و از این طریق میتوانند بخشی از نقدینگی موردنیاز خود را تأمین کنند. مهدی کریمی تفرشی در گفتوگو با ایلنا گفت: بورس در حال حاضر رقیب جدی برای سیستم بانکی محسوب میشود و اگر از این بستر استفاده نکنیم متضرر خواهیم شد. ورود مردم به بورس به سود سیستم بانکی است زیرا شرکتها نقدینگی خود را بهعنوان حسابجاری وارد بانکها میکنند. وی گفت: با توجه به شرایط کنونی اقتصادی و رکود در برخی از صنایع، تأمین مالی یا نقدینگی بنگاههای اقتصادی و تولیدی به یکی از مهمترین دغدغههای کشور تبدیل شده است. رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان تهران افزود: مشکلات مربوط به تحریم و تاثیرات آن در بخش تولید ، تجارت و مشکلات ارزی، باعث شده است نیاز بنگاهها به تزریق نقدینگی، بیش از پیش شود و راهکارهای مختلفی نیز برای تامین مالی آن صورت گیرد که در همین راستا هدایت پولهای سرگردان به سمت بازار سرمایه و تامین مالی شرکتهای تولیدی میتواند در نهایت به رونق اقتصادی و تولیدی کشور منجر شود.

 

 

خبری از بازگشایی صنوف پرخطر نیست

رئیس اتاق اصناف تهران از برگزاری جلسه ستاد ملی کرونا با موضوع بازگشایی صنوف تعطیل خبر داد و گفت: ستاد ملی کرونا فعلا با بازگشایی صنوف پرخطر مخالفت کرده است و هیچ کدام باز نمیشود. قاسم نوده فراهانی در گفتوگو با ایسنا، تالارهای پذیرایی، قهوهخانهها، آرایشگاههای زنانه، استخرها و وزرشگاهها را از جمله صنوف پرخطر عنوان و اظهار کرد: بیش از هشت ماه است از تعطیلی این صنوف میگذرد.رئیس اتاق اصناف تهران در پاسخ به اینکه چگونه برخی از این صنوف و به ویژه آرایشگاههای زنانه با وجود مخالفت ستاد ملی کرونا همچنان فعالیت میکنند، گفت: در صورت مشاهده فعالیت صنوف پرخطر، آنها پلمب خواهند شد. همجنین با توجه به قرمز شدن وضعیت کرونا در تهران دستور اکید دادیم به هیچ عنوان صنوف پرخط نباید فعالیت کنند.نوده فراهانی درباره علت مخالفت ستاد ملی کرونا با بازگشایی صنوف پرخطر نیز اظهار کرد: در حال حاضر کرونا بیداد میکند و مردم آنطور که باید و شاید پروتکلهای بهداشتی را رعایت نمیکنند و تعداد کشتهها هر روز بیشتر میشود.همچنین به گفته وی، به زودی جلسه دیگری برای تکمیل و تشدید نظارت و کنترل اجرای پروتکلها برگزار خواهد شد.

سرمقاله

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

گرانی ارز باعث شده بازار ثبات لازم را نداشته باشد و کار به آشفتگی بکشد اما آشفتگی در بازار خودرو به افزایش بی رویه قیمت ها منجر شده که نیازمند چاره اندیشی سریع است. برای آنکه به عمق ماجرا پی ببریم، لازم است تمامی ابعاد این گرانی مورد کنکاش قرار بگیرد. از آنجا که خودرو کالای مصرفی است، جای بسی تعجب دارد که مدتی است در قالب کالای سرمایه ای نقش آفرینی می کند، بنابر این اگر نگوییم توطئه ای در کار است می توانیم ادعا کنیم سفته بازی ، دلالی، واسطه گری وفرصت طلبی باعث گرانی خودرو شده و بی شک تبعات بسیار بدی را بر اقتصاد کشور بر جای می گذارد. اما در آشفتگی که امروزه در بازار خودرو رخ داده، دو عامل تاثیرگذار وجود دارد که هر کدام به نوبه خود تاثیرگذار هستند. اگر بخواهیم بالهای پرواز قیمت خودرو را تشریح کنیم، باید به نقش خودروسازان و دلالان اشاره کنیم، بالهایی که هرکدام به نوبه خود در این بحران و گرانی دخیل هستند.

اگر بپذیریم که اقتصاد تابع سیاست عرضه و تقاضاست، به این نکته می رسیم که اگر خودروساز به اندازه کافی تولید می کرد و کار را بجایی می رساند که نیاز بازار را تامین کند، قیمت ها بدین اندازه لجام گسیخته نمی شد. این واقعیتی تاسف آور است که امروزه تقاوت قیمت بین بازار و درب کارخانه صدها میلیون تومان است که با هیچ سیاستی همخوانی ندارد. البته ادعای خودروسازان را نیز باید در نظر گرفت. آنها دلیل ناتوانی در تامین خودرو مورد نیاز بازار را برخی اقلام مورد نیاز تولید خودرو اعلام می کنند که امکان تولید آن در داخل وجود ن دارد و از خارج کشور وارد میشود. خودروسازان بحران ارزی و کاهش ارزش پول ملی را بهانه ای برای کاهش عرضه خودرو به بازار اعلام می کنند ادعایی که نیازمند بررسی های بیشتر است. خودروسازان شرایط ارزی را بهانه ای قرار داده اند تا قطعهساز و به تبع آن خودروساز قیمتها را افزایش بدهند، اما سوال اینجاست که این افزایش قیمت تا کجا ادامه خواهد یافت؟ سوال مهمتر این است که فعالیت اقتصادی به ثبات نیاز دارد و این همه بی ثباتی مصداق هرج و مرج اقتصادی است.

نکته مهمتر بی سامانی و نبود متولی و مسوول پاسخگو برای بازار خودرو است. وقتی نهاد متولی صنعت خودرو، وزارت صمت است و بیش از ۴ ماه از وزارتخانه بی وزیر می گذرد، باید قبول کنیم که یکی از دلایل افزایش قیمت ها به ویژه خودرو همین وزارت خانه بدون وزیر است. هنگامی که قانون وزارت صمت را به عنوان متولی تنظیم بازار و مرجع نظارت بر بازار تعیین کرده اما ماههاست بدون وزیر و با سرپرست اداره می شود، چگونه می توان خواستار نظارت بر این وزارتخانه شد. قانون اساسی تنها مرجعی را که می تواند بر عملکرد وزرا نظارت کند، مجلس شورای اسلامی تعیین کرده و فرض را بر این بگیریم که نمایندگان مجلس می خواهند وزارتخانه را بازخواست کنند، چه ابزار و راهکاری دارند وقتی که در قانون راهکار بازخواست از سرپرست تعیین نشده است؟ البته به نظر می رسد نمایندگان بیکار ننشسته اند و برای ساماندهی بازار خودرو در حال حاضر دو طرح در کمیسیون صنایع وجود دارد که یکی از این طرحها از مجلس دهم باقی مانده و یک طرح نیز از سوی نمایندگان مجلس فعلی ارائه شده و طبق تصمیماتی که در کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی اتخاذ شده، قرار است این طرح ها با یکدیگر ادغام شوند، نقاط ضعف بازار خودرو از طریق تعادل بخشی به عرضه و تقاضا برطرف شود و آنچه نمایندگان بر آن تاکید می کنند، آن است که می خواهند مشکلات این حوزه را به صورت ریشهای حل کنند اما به نظر می رسد زمانی به ریشه برسیم که تنه گرانی آنقدر قطور شده که هیچ کاری با ریشه آن نمی توان انجام داد.

یادداشت

روح الله ایزد خواه

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی

یکی از جدی ترین چالشهای کشور، مشکلات اقتصادی است و ریشه این مشکلات در واردات بی رویه و قاچاق کالاست. البته مشکل قاچاق جدی تر از واردات است و عدم مبارزه جدی با قاچاق کالا باعث شده که بهوفور شاهد پدیده قاچاق محصولات در کشور باشیم. بنابر این باید فضای ایجاد شود که گلوگاه ها و کانال های اصلی قاچاق را ببندیم البته دولت نیز باید قاطعیت جدی در این حوزه داشته باشد. شواهد نشان می دهد که کالای قاچاق بیشتر تولید داخلی را هدف قرار می دهد و قیمت این کالاها عموما هم ردیف کالاهای داخلی است که در قاچاق مواد دخانی این موضوع به خوبی دیده می شود. البته نباید با بحث قاچاق به صورت چکشی صرف برخورد کرد بلکه می توان با شیوه های منطقی قاچاق را در کشور کنترل کرد. نکته مهم برخورد جدی با قاچاق و انتظاری است که از دولت وجود دارد اما برای مقابله با قاچاق کالا باید نهادهای بخش خصوصی را درگیر این موضوع کرد. البته ضرورت دارد برای جلوگیری از قاچاق و واردات تکنولوژی به کشور طبقه بندی بازار را انجام دهیم و در جاهای که در کشور تکنولوژی تولید داریم از ظرفیت های خود استفاده کنیم و در جای که تکنولوژی لازم را نداریم از بحث واردات استفاده کنیم که این نمونه را می توانیم در بخش دخانیات کشور به راحتی پیاده کنیم. در بحث واردات تکنولوژی و ورود برخی شرکت های خارجی به کشورمان برای سرمایه گذاری برای تولید نباید صرفا بازار و تولید در اختیار آنها قرار گیرد، باید فضا برای شرکت های داخلی به ویژه کشاورزان امن باشد که در حوزه تولید مواد دخانی متاسفانه در سال های گذشته اینگونه نبوده است. در سال های گذشته در بخش های مختلف تولیدی کیفیت کالاهای تولید داخل بالا رفته و قدرت رقابت پذیری با سایر کالاهای مشابه داخلی پیدا کرده است، بنابر این می توان با به کارگیری جوانان متخصص در بخش های تولیدی کشور علاوه بر ایجاد اشتغالزایی در شرایط سخت کرونا از ظرفیت های آنها نیز در جهت پیشبرد اهداف استفاده کرد که یکی از جاهای که می توان از جوانان متخصص استفاده کرد بخش دخانیات کشور است.

معاون مالی بانک صادرات ایران خبر داد:

گروه بانک و بیمه:احمد فاضلی، معاون مالی بانک صادرات ایران گفت: بانک صادرات ایران نه تنها در صورتهای مالی میاندورهای و سالانه مربوط به سال ۹۹ زیان انباشته ندارد، بلکه سود قابل توجهی شناسایی میشود. به گزارش تجارت به نقل از روابطعمومی بانک صادرات ایران، احمد فاضلی افزود: بانک صادرات ایران امسال شرایطی در صورتهای مالی خود ارائه خواهد کرد که در ۶۸ سال گذشته در این بانک بینظیر بوده است. این اتفاق را سهامداران بانک بهزودی در صورتهای مالی میاندورهای و به مراتب بهتر و قویتر در صورتهای مالی سالانه شاهد خواهند بود. وی خاطرنشان کرد: به تمام کسانی که از بانک صادرات ایران تسهیلات دریافت میکنند این نوید را میدهیم که با تغییر، افزایش و بهبود نسبت کفایت سرمایه به درستی و با اطمینان در خدمت تسهیلاتگیرندگان هستیم. تولیدکنندگان واقعی میتوانند روی بانک صادرات ایران به عنوان یک بانک مطمئن حساب کنند. فاضلی گفت: خوشحالیم که توانستیم ۲۰ درصد سهام شرکت سرمایهگذاری گروه مالی سپهر صادرات «وسپهر» را در بورس عرضه اولیه کرده و این موفقیت بزرگ را رقم بزنیم و یکی از بزرگترین شرکتهای سرمایهگذاری را برای عرضه به سهامداران عام ارائه کنیم. وی اظهار کرد: اطمینان داریم استقبال مناسبی که از سهام «وسپهر» در بازار سهام صورت گرفته به این خاطر است که فعالان بازار بورس براساس اطلاعات اقدام به معامله در این بازار میکنند. معاون مالی بانک صادرات ایران اضافه کرد: «وسپهر» این قابلیت را دارد که سهامداری که وارد شده و این سهم را خریداری میکند، امنیت سرمایهگذاریاش تامین شود. امنیت از این منظر که ارزش سهمش نه تنها کاهش پیدا نمیکند بلکه افزایش قابل توجه خواهد داشت و این اتفاق در شرایطی رخ میدهد که بازار را نیز دچار هیجان نخواهیم کرد. فاضلی گفت: بازارگردانی «وسپهر» به صورتی کارا و موثر صورت خواهد گرفت و به نحوی رفتار خواهد شد که بازار دچار التهاب نشود. ولی از سهممان در زمانهای مناسب و همراه با بازار حمایت میکنیم. تمام تلاش ما این خواهد بود که واسطهگری و سفتهبازی از بازار بورس رخت بندد. ما تلاش کردیم در بازارگردانی سهام سرمایهگذاری گروه مالی سپهر صادرات این اتفاق رخ دهد و درصد قابل توجهی سهم برای این امر اختصاص دادیم. وی افزود: شرکتهای بزرگی در زیرمجموعه گروه مالی سپهر صادرات وجود دارد که مقدمات برای عرضه اولیه سهام آنها در بورس فراهم شده که امیدواریم این مهم تا پایان سال اتفاق بیفتد.

تنها ١٠ درصد از ٢١ هزار صادرکننده تعهدات ارزی خود را ایفا کردهاند

گروه صنعت و تجارت: در حالی که پیش از این اعلام شده بود ۳۱ شهریورماه آخرین مهلت ایفای تعهدات ارزی برای صادرکنندگان است و در صورت بازنگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور کارت بازرگانی این افراد تعلیق می شود، روز گذشته خبر تمدید مهلت ایفای تعهدات ارزی منتشر شد. براساس اعلام سازمان توسعه تجارت، واحدهای تولیدی تا ۱۰ آبانماه مهلت دارند نسبت به ایفای تعهدات ارزی اقدام کنند. آنطور که وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است طبق تصمیم کارگروه پایش رفتار تجاری، واحدهای تولیدی که در زمینه ایفای تعهدات ارزی خود مشکلاتی داشتند، حداکثر تا ۱۰ آبان ماه سال جاری مهلت دارند آن را به صورت کتبی به کارگروه اقدام ارزی اعلام کنند تا پس از بررسی کارگروههای استانی، به کارگروه پایش رفتار تجاری مرکزی در سازمان توسعه تجارت ایران ارجاع شده و در خصوص تعلیق کارت بازرگانی آنها تصمیمگیری شود.

همچنین کارگروه های اقدام ارزی استان ها حداکثر تا ٢٠ آبان ماه موظف به ارسال نتایج بررسی خود به دبیرخانه کارگروه رفتار تجاری مرکزی هستند. درخصوص صادرکنندگان غیر تولیدی که ایفای تعهد ارزی آنان بین ٣٠ تا ٦٩ درصد صورت گرفته نیز همانند صادرکنندگان فوق عمل خواهد شد. بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت ایران صادرکنندگان در صورت هر گونه ابهام می توانند به سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استان ها، یا معاونت کسب و کار اتاق بازرگانی و یا دفتر مقررات صادرات و واردات در سازمان توسعه تجارت ایران مراجعه کنند. کارگروه پایش رفتار تجاری از نمایندگان اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، گمرک ایران و سازمان توسعه تجارت ایران تشکیل شده است.

مدت هاست که نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات، مشکلات تجار، موانع اجرایی و خواست بانک مرکزی موضوع سخن فعالان اقتصادی و سیاست گذاران دولتی است. پیش از این دولت از ۲۷ میلیارد دلار ارز صادراتی می گفت که به کشور بازنگشته و فعالان بخش خصوصی خواهان افشای جزئیات این ادعا بودند؛ اما آنچه مشخص است اینکه چگونگی ایفای تعهد ارزی یکی از مشکلات روز فعالان اقتصادی کشور است که در کنار تحریم ها به وضعیت بد اقتصادی دامن می زند.

آنطور که پیش از این اعلام شده ۲۱ هزار و ۱۸۴ نفر در سال های ۹۷ و ۹۸ اقدام به صادرات کرده اند که از این تعداد تاکنون حدود ۱۰ درصد معادل ۲ هزار و ۵۶ نفر تعهدات خود را ایفا کرده و رقمی بالغ بر ۱۳ میلیارد یورو را به کشور بازگردانده اند؛ ۶۲۱ صادرکننده متعهد غیرتولیدی و بقیه یعنی یک هزار و ۴۳۵ صادرکننده از واحدهای تولیدی هستند. همچنین براساس اعلام سازمان توسعه تجارت روزانه یکصد میلیون یورو ارز صادراتی به سامانه های سنا و نیما واریز می شود که رقم قابل توجهی محسوب می شود و نشان می دهد بسیاری از صادرکنندگان برای جلوگیری از تعلیق کارت بازرگانی خود به ایفای تعهدات ارزی اقدام کرده اند.

بازگشت ۱.۵میلیارد یورو ارز صادراتی در مردادماه

در همین حال رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تسریع در روند بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: براساس آمار از ۳۱ تیرماه تا ۳۱ مردادماه، بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است. حمید زادبوم روز دوشنبه در گفتگو با ایرنا تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت ایران با تشکیل کارگروه اقدام ارزی و کمیته پایش رفتار تجاری و با استفاده از ابزارهای تشویقی خود و همچنین برگزاری جلسات متعدد با صادرکنندگان در تهران و مراکز استانها بازگشت ارز حاصل از صادرات را تسریع کرده است. رییس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه دیدگاههای برخی از فعالان بخش خصوصی ناشی از اطلاعات ناقص و غیرکارشناسی است، خواستار انتقادات سازنده با هدف کمک به صادرات کشور شد. وی خاطرنشان کرد: تسریع در روند بازگشت ارز نتیجه سیاستهای کارشناسی سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها و اتاق تعاون و اتاق اصناف است که در این راستا اقدامات سازندهای انجام داده اند که بر اساس نظر بیشتر صادرکنندگان در طول سالهای اخیر بینظیر بوده است. دبیر شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی، رویکرد اصلی سازمان توسعه تجارت ایران را کار و تلاش در جهت انجام وظایف محوله در راستای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی دانست و فرایند صادرات را حاصل تلاش جمعی صادرکنندگان، دستگاههای مسئول دولتی و خصوصی، تشکلهای اثرگذار از جمله اتاق تعاون و اتاق اصناف و رسانهها عنوان کرد و همافزایی سه ضلع مثلث تجارت را ارزشمند توصیف کرد. زادبوم خاطرنشان کرد: سازمان توسعه تجارت ایران و سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها خانه و پناهگاه صادرکنندگان بوده و از تلاش بیوقفه همکاران سازمانهای صنعت، معدن و تجارت که در شرایط فعلی و با وجود تشدید شیوع ویروس کرونا به صورت جهادی در این مسیر گام میبردارند، تقدیر کرد.

مبنای ٣٠ درصد پایه صادراتی دقیق نیست

در همین حال رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران می گوید: البته در این بحثها در مورد برخی مسائل فرافکنی می شود؛ مانند داستان عدم بازگشت ۲۷ میلیارد دلار ارز صادراتی که عاقبت رئیس سازمان توسعه تجارت در جلسه ای که در اتاق تهران برگزار شد رأی به نادرستی آن داد و گفت این رقم ۵-۶ میلیارد دلار بیشتر نیست که بیشتر آن مربوط به صادرکننده نماهاست؛ البته مسبب بخشی از این مشکلات هم بخشنامه های نادرستی است که توسط بانک مرکزی صادر شده است و یک سری کارت یک بار مصرف در نتیجه آن وارد میدان شده است. جمشید نفر با تأکید بر لزوم همراهی همگانی برای عبور از شرایط سخت اقتصادی، می افزاید: برای ساختن یک اقتصاد سالم بخش خصوصی و حاکمیت باید دست به دست هم دهند تا دقیق و کارشناسی در حوزه ارز تصمیم بگیریم و اگر تصمیمی هم اشتباه باشد از آن بابت عذرخواهی شود.

بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت باید از صادرکننده های دارای اهلیت عذرخواهی کنند و چنانکه بخواهند عدمکفایت خود را به دوش صادرکننده واقعی و دارای اهلیت بیندازند، نتیجه آن چیزی جز خروج صادرکننده واقعی از صحنه اقتصاد نیست. رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران می گوید: هر صادرکننده ای با هر سیستمی که بتواند ارز خود را بیاورد باید بانک مرکزی قبول کند. بخش عمده واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانه هاست که باید به شیوه واردات در مقابل صادرات باشد و صادرکننده ها خود با واردکننده ها مرتبط شوند. با این کار حدود ۱۰ میلیارد دلار تعهد از شانه بانک مرکزی برداشته می شود. در این صورت بانک مرکزی در تلاطم تخصیص ارز نخواهد بود. وی تصریح می کند: بانک مرکزی در آن صورت ۸ میلیارد دلار ارز احتیاج دارد برای تخصیص به کالاهای اساسی، که این را می تواند بهراحتی از طریق شرکت های بازرگانی صادراتی در زمینه پتروشیمی فولاد، معادن که اکثر آنها دولتی یا خصولتی هستند به دست آورد. اختیار اینها دست دولت است. رییس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران خاطرنشان کرد: مسئله سوم در رابطه با برگشت ارز این است که تراز صادرات همه کالاها و خدمات باهم یکی نیست؛ برخی از کالاها تراز تجاری صد درصد مثبتی دارند و برخی تراز منفی دارند. برای همین معتقد هستم که نرخ پایه صادراتی ۳۰ درصد کارشناسی نیست و این با توجه به نوع کالا تفاوت باید داشته باشد.

تلاش دولت برای خانه دار شدن کمدرآمدها

معاون اول رئیس جمهور گفت: ان شا الله بتوانیم برای دیگر اقشار جامعه که با این قیمت ها امکان خرید مسکن ندارند راهکاری پیدا کنیم.

معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، گفت: همانطوری که بانک مسکن بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار به افزایش سقف تسهیلات عمل کرد و از سی میلیون به چهل میلیون افزایش داده اند بقیه بانک هایی که مسئولیت دارند نیز مصوبه امروز به آنها هم ابلاغ می شود.

وی ادامه داد: بخش مسکن همیشه یک موضوع مهم اقتصاد مقاومتی است. بخش مسکن وقتی راه بیفتد یک بخش عمده ای از اقتصاد کشور را به همراه خود فعال می کند.

جهانگیری با اشاره به مسکن ارزان قیمت برای اقشار جامعه، اظهار داشت: خوشبختانه گزارشی که امروز آقای وزیر و معاونینشان را دادند حتما این طرح ها تا آخر سال ۹۹ تکمیل شود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: وزارت مسکن حتما باید یک آسیب شناسی دقیقی انجام دهد. ما برای طبقات ضعیف، باید مکانیزم اصلاح شده مسکن مهر حتما برای تعداد افرادی که نیاز به مسکن دارند و با روش های دیگر و به این سادگی نمی توانند صاحب مسکن شوند روشی را پیدا کنیم.

 

اولین لیست خانههای خالی به سازمان امور مالیاتی ارائه شد

معاون وزیر راه و شهرسازی از ارائه اولین لیست خانههای خالی شامل ۱۰۹ هزار واحد متعلق به اشخاص حقیقی به سازمان امور مالیاتی خبر داد.

محمود محمودزاده، معاون امور مسکن و ساختمان در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا از ارائه اولین لیست خانههای خالی به سازمان امور مالیاتی خبر داد و گفت: روز گذشته اولین لیست خانههای خالی در کارتابل سازمان امور مالیاتی قرار گرفت.

وی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی دسترسی به کارتابل دارد و اطلاعات واحدهای خالی از سکنه برای مالیاتستانی در اختیار این دستگاه اجرایی قرار گرفته است.

معاون وزیر راهو شهرسازی افزود: لیست اول شامل بیش از ۱۰۹ هزار خانه خالی از سراسر کشور است.

محمودزاده درباره تاریخ اجرای مالیات ستانی از خانههای خالی گفت: این اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و این دستگاه مسئول اجرای اخذ مالیات است و ساز و کار مالیات ستانی را تعیین میکند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مالیاتستانی از واحدهای شناسایی شده در مدت زمان کوتاه به اجرا میرسد.

سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد؛

سخنگوی وزارت بهداشت از اقدام ایران برای پیش خرید واکسن کرونا خبر داد.دکتر سیماسادات لاری در پاسخ به سوال ایسنا درباره اقدامات ایران برای خرید واکسن کووید-۱۹ و جزییات آن، گفت: در کشور خودمان گروه هایی مشغولند و دارند کار انجام می دهند و وزیر بهداشت نیز شخصا این موضوع را رصد می کنند و موفقیتها را خودشان اطلاع می دهند. در مجموع ایران نیز پا به پای دنیا در زمینه تولید واکسن کرونا فعالیت می کند.وی افزود: در عین حال منطقی نیز آن بود که ما هم سبد خود را برای خرید واکسن بگذاریم. در این زمینه مجمعی به نام کووکس فعال است که ۱۸۰ کشور در آن ثبت نام کرده اند و ۱۸ سازمان و شرکت در زمینه تولید واکسن در آن مشارکت دارند. ایران هم در لیست این ۱۸۰ کشور است.لاری ادامه داد: اما شرط این شرکتها برای فروش واکسن آن بوده که کشور متقاضی ۱۵ درصد پیش پرداخت برای این واکسن داشته باشد و اگر موفق هم نشدند، این پول به ما عودت نمی شود. در عین حال در آخرین جلسه ستاد ملی مقرر شد که این ۱۵ درصد پرداخت شود و فکر می کنم ۱۰ سپتامبر این مبلغ پرداخت شود. در مجموع ما نیز سبدمان را برای خرید واکسن کووید-۱۹ گذاشتیم و ثبت نام کردیم؛ واکسن آکسفورد، چند شرکت چینی و شرکتهای مختلفی که معتبرند در این گروه قرار دارند.وی افزود: اما باز همه تخم مرغ ها را در یک سبد نگذاشتیم. همانطور که وزیر بهداشت گفتند، با یک فرد ایرانی الاصل در هند نیز برای خرید واکسن مذاکره کردیم. وی همچنین با بیان اینکه طی هفته گذشته با افزایش ۲۰ درصدی در بستری بیماران تهرانی مواجه بوده ایم، گفت: بیمارانی که مراجعه می کردند بدحال تر بودند؛ اما این باعث نمی شود که بگوییم شدت بیماری افزایش یافته؛ چون شاید این افراد دیرتر به مراکز درمانی مراجعه کرده باشند. در مورد تهران مهمترین خواسته ما برگشتن دورکاری هاست. تهران برای ما بسیار مهم است.