تلاش دولت برای خانه دار شدن کمدرآمدها

معاون اول رئیس جمهور گفت: ان شا الله بتوانیم برای دیگر اقشار جامعه که با این قیمت ها امکان خرید مسکن ندارند راهکاری پیدا کنیم.

معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، گفت: همانطوری که بانک مسکن بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار به افزایش سقف تسهیلات عمل کرد و از سی میلیون به چهل میلیون افزایش داده اند بقیه بانک هایی که مسئولیت دارند نیز مصوبه امروز به آنها هم ابلاغ می شود.

وی ادامه داد: بخش مسکن همیشه یک موضوع مهم اقتصاد مقاومتی است. بخش مسکن وقتی راه بیفتد یک بخش عمده ای از اقتصاد کشور را به همراه خود فعال می کند.

جهانگیری با اشاره به مسکن ارزان قیمت برای اقشار جامعه، اظهار داشت: خوشبختانه گزارشی که امروز آقای وزیر و معاونینشان را دادند حتما این طرح ها تا آخر سال ۹۹ تکمیل شود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: وزارت مسکن حتما باید یک آسیب شناسی دقیقی انجام دهد. ما برای طبقات ضعیف، باید مکانیزم اصلاح شده مسکن مهر حتما برای تعداد افرادی که نیاز به مسکن دارند و با روش های دیگر و به این سادگی نمی توانند صاحب مسکن شوند روشی را پیدا کنیم.

 

اولین لیست خانههای خالی به سازمان امور مالیاتی ارائه شد

معاون وزیر راه و شهرسازی از ارائه اولین لیست خانههای خالی شامل ۱۰۹ هزار واحد متعلق به اشخاص حقیقی به سازمان امور مالیاتی خبر داد.

محمود محمودزاده، معاون امور مسکن و ساختمان در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا از ارائه اولین لیست خانههای خالی به سازمان امور مالیاتی خبر داد و گفت: روز گذشته اولین لیست خانههای خالی در کارتابل سازمان امور مالیاتی قرار گرفت.

وی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی دسترسی به کارتابل دارد و اطلاعات واحدهای خالی از سکنه برای مالیاتستانی در اختیار این دستگاه اجرایی قرار گرفته است.

معاون وزیر راهو شهرسازی افزود: لیست اول شامل بیش از ۱۰۹ هزار خانه خالی از سراسر کشور است.

محمودزاده درباره تاریخ اجرای مالیات ستانی از خانههای خالی گفت: این اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و این دستگاه مسئول اجرای اخذ مالیات است و ساز و کار مالیات ستانی را تعیین میکند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مالیاتستانی از واحدهای شناسایی شده در مدت زمان کوتاه به اجرا میرسد.

پرونده مسکن مهر تا پایان سال
بسته می شود

مدیرکل راهوشهرسازی استان تهران به بسته شدن پرونده مسکن مهر تا پایان امسال اشاره کرد و گفت: طرح اقدام ملی مسکن استان در مرحله احراز شرط سکونت قرار دارد. به گزارش ایرنا، این روزها بسیاری از شهروندان به دنبال گران شدن زمین و مسکن در تهران، نگران خرید یا تهیه خانه هستند و دولت نیز طرح اقدام ملی مسکن را برای پاسخگویی به این دغدغه کلید زده است تا جمع قابل توجه دیگری نیز صاحب خانه شوند.

مدیرکل راهوشهرسازی استان تهران تعداد واحدهای افتتاح شده مسکن مهر در استان تهران از ابتدا تاکنون را ۹۶ هزار و ۹۴۲ واحد برشمرد و گفت: سهم استان در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۰۰ هزار و ۲۱۱ واحد بود که ۹۷ درصد آن تاکنون به بهرهبرداری رسیدهاست. خلیل محبتخواه افزود: ۲ هزار و ۷۸۱ واحد باقی مانده مسکن مهر نیز در مرحله نازککاری است و در مجموع پیشرفت فیزیکی آنها به ۹۹ درصد میرسد. وی با بیان اینکه یکهزار و ۴۶۲ واحد از تعهد راهوشهرسازی استان فاقد متقاضی به شمار میرود، بیان کرد: برای ۸۷ هزار و ۱۷۲ واحد از تعهد این ادارهکل پایان کار و برای ۹۲ هزار و ۵۵۰ واحد کارت اقساط صادر شده است. وی تصریح کرد: از میان سه هزار و ۲۵۹ واحد مسکن مهر مورد تعهد این ادارهکل هم یکهزار و ۳۵۲ واحد خود مالک و ۴۴۵ واحد پروژههای دارای مشکل حقوقی تعاونی ۹۹ ساله و تفاهمنامه سهجانبه است. متولی ۲۱۸ هزار و ۴۸۸ واحد نیز بخشهای دیگر است. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: از میان ۳۱۸ هزار و ۶۹۹ واحد مسکن مهر تعهد این استان در همه بخشها، ۱۰۰ هزار و ۲۱۱ واحد تعهد این ادارهکل، ۳۸ هزار و ۵۲۶ واحد تعهد بنیاد مسکن، ۹۵ هزار و ۷۴۵ واحد مسئولیت شهر پرند، ۸۱ هزار و ۱۲۴ واحد پردیس و سه هزار و ۹۳ واحد مربوط به شهر اندیشه است. وی با اشاره به اینکه مسئولیت احداث مسکن مهر در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر با ادارهکل راه و شهرسازی و زیر ۱۰۰ هزار نفر با بنیاد مسکن است، تاکید کرد: ۸۱ درصد از ۳۱۸ هزار و ۶۹۹ واحد مسکن مهر همه بخشهای استان تهران شامل ادارهکل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، شهرهای جدید پرند، پردیس و اندیشه به مرحله بهرهبرداری رسیده است. محبتخواه اعلام کرد: از میان این تعداد مسکن مهر هماکنون ۳۴ هزار و ۵۲۰ واحد در مرحله نازککاری قرار دارد که به این ترتیب مجموع پیشرفت فیزیکی آنها به ۹۵ درصد میرسد. وی اظهارداشت: در مجموع ۲ هزار و ۵۹۵ واحد مسکن مهر فاقد متقاضی است که یکهزار و ۴۶۲ واحد از آنها در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر و مابقی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر استان تهران قرار دارد.

پایان نقره داغ شدن مسافران ایرانی با بلیت ٦٠ میلیون تومانی ایرلاین قطری

گروه زیربنایی: بالاخره پس از حدود هفت ماه پروازهای ایران-ترکیه از سرگرفته شد و ایرلاینهای ایرانی از چند روز آینده میتوانند با رعایت پروتکلهای بهداشتی پروازهای خود را به استانبول از سر بگیرند. از اسفند ماه سال گذشته تا کنون به دلیل شیوع ویروس کرونا پروازهای خارجی لغو شده بود و تنها مشروط به پروازهای فوق العاده و با هدف بازگرداندن ایرانیان یا مسافرت عدهای خاص به نام مقیم، شهروند یا دارنده ویزای خاص بود. اما طی ماههای گذشته برخی از کشورهای خارجی پروازهای برنامهای خود را به صورت دو طرف به مقاصد دیگر البته با رعایت پروتکلهای بهداشتی دو جانبه برقرار کرده بودند و ایران نیز مستثنی از این شرایط نبود. یکی از مقاصد خارجی اصلی ایرانیها که همواره و به ویژه در ایام خاص مانند تعطیلات نوروزی به آنجا سفر میکردند ترکیه بود که طی هفت ماه گذشته پروازهایش لغو شده و بارها با وجود قول و وعده ترکها مجددا کنسل شد. در هفته های اخیر فقط دو شرکت هواپیمایی پروازهای خود را به صورت خالی به ترکیه انجام می دادند، اگر مسافرانی در این کشور بودند آنها را به ایران باز می گرداندند . در این میان گاهی پروازهای موردی ایرلاین های داخلی برای بازگرداندن مسافران به کشور انجام می شد، این در حالی بود که شرکت هواپیمایی قطر به صورت پروازهای کانکشنی مسافران را به استانبول می برد که این پروازها یا از فرودگاه امام خمینی(ره) به دوحه و پس از آن به استانبول می رفت یا آنکه پس از رفتن به دوحه به بلگراد رفته سپس به مقصد فرودگاه استانبول پرواز می کرد. حالا به نظر میرسد با وجود اینکه نامه رسمی از سوی مقامات ترک به سازمان هواپیمایی کشوری نرسیده، ایرلاینهای ایرانی شرایط و پروتکلهایی را دریافت کردند که در صورت رعایت آن میتوانند مجوز پرواز مسافران ایرانی به مقصد استانبول را دریافت کنند. چندین ایرلاین در حال حاضر بلیتهای خود را روی سایتهای خود و آژانسهای مسافرتی به فروش گذاشتهاند که از فردا پرواز تهران- استانبول را با شرایط خاص بهداشتی که ترکیه اعلام کرده، از سر بگیرند. این شرایط شامل داشتن نتیجه منفی تست PCR از آزمایشگاههایی است که مسئولان هواپیمایی ترکیه آنها را مورد تایید خود میدانند و در استانهای مختلفی مانند تهران، البرز، اصفهان، شیراز و ... هستند. اولین پرواز یک ایرلاین ایرانی که در سایت آژانسهای هواپیمایی به فروش گذشته شده است برای روز پنجشنبه سوم مهر ماه و با قیمتی حدود شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و برای روزهای دیگر و پرواز با ایرلاین های دیگر مسافران قیمتی حدود هفت میلیون ۵۰۰ تا هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

کاهش نرخ بلیت پرواز ترکیه به ۴.۵ میلیون تومان

دبیر انجمن ایرلاینهای کشور با اشاره به آمادگی ایرلاینهای ایرانی برای برقراری پروازهای مجدد به ترکیه، اظهار کرد: اکنون نرخ بلیت هواپیماجهت سفر به ترکیه کاهش پیدا کرده و نرخ آن حدود ۴ و نیم میلیون تومان است. مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن ایرلاینهای کشور در پاسخ به این سؤال که «آیا ایرلاینهای دیگر، همچون ایران ایر (هما) میتوانند به ترکیه پرواز داشته باشند؟» اظهار کرد: بر اساس موافقتنامههایی که در گذشته در رابطه با پروازهای بین ایران و ترکیه وجود داشت، ایرلاینهای دیگر ایرانی هم که ناوگان هوایی آنها آمادگی لازم را داشته باشند، از جمله ماهان و ایران ایر تور، میتوانند مطابق قطعنامه دوجانبهای که بین ایران و ترکیه منعقد است و بر اساس سهمیهای که سازمان هواپیمایی برای آنها تعیین کرده، به ترکیه پرواز داشته باشند. وی با اشاره به نگرانی برخی از مسافران در خصوص نرخ بالای بلیتهای ایران و ترکیه گفت: نرخ بلیت هواپیما بستگی به نرخ ارز و میزان تقاضای سفر دارد؛ قطعاً هر چقدر میزان عرضه (تعدد ایرلاینها) بیشتر باشد، به طور قطع در کاهش نرخ بلیت هواپیماها تأثیرگذار خواهد بود. اسعدی سامانی با یادآوری از نرخ بلیت هواپیمای قطر ایرویز که طی چند ماه گذشته (شیوع کرونا) حدود ۶۰ میلیون تومان در کشورمان به فروش میرسید، عنوان کرد: اکنون نرخ بلیت پروازهای این ایرلاین به دلیل حضور مجدد ایرلاین های ایرانی به ۲۴ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است که این موضوع بیانگر این واقعیت است که اگر عرضه زیاد شود، نرخ بلیت نیز کاهش چشمگیر خواهد داشت. به گفته وی از دیگر دلایل افزایش نرخ بلیت قطر ایر در گذشته مربوط به مسیر طولانی تهران دوحه - بلگراد ترکیه بود که به دلیل تفاهمات برقرار شده، این ایرلاین مسیر بلگراد را حذف کرده و هواپیماهای این ایرلاین در مسیر تهران به دوحه و از دوحه به ترکیه پرواز میکنند. دبیر انجمن ایرلاینهای کشور گفت: هماکنون نرخ بلیت هواپیماهای ایرانی برای پرواز به ترکیه حدود ۴ و نیم میلیون تومان است. ایرلاینهای دیگر نیز بر حسب سرویسهایی که میدهند نرخ بلیت پروازهای خود را تعیین میکنند.