بی توجهی به ظرفیت جلسات مشترک قوا برای حل مشکلات

دبیر مجمع تشخیص در یادداشتی نوشت: رهبر معظم انقلاب، برای اداره کشور در شرایط کنونی به سران سه قوه اجازه دادند که در جلسات مشترک؛ با اختیار کامل، برای عبور از شرایط جاری کشور تصمیم بگیرند.متاسفانه از این فرصت استفاده نمی شود. بنابراین پیشنهاد می کنم؛ اولا حداقل هفت نفر از اقتصاددانان که سابقه فعالیت تجربی دارند در آن دبیرخانه مستقر شوند و چون سران سه قوه، مدعی تخصص لازم در امور اقتصادی نیستند یا اگر هم از آن تخصص بهرهمند باشند، اختلاف نظر اجتناب ناپذیر است؛ از آرای این اقتصاددانها استفاده و جلسات بیشتری برگزار کنند. به گزارش ایسنا محسن رضایی افزود:ثانیا؛ اگر سران قوا، جلسات مشترک شان را جدی بگیرند و دبیرخانه شأن را تقویت کنند و از دیدگاه اقتصاددانان استفاده کنند خیلی زود بر اداره کشور مسلط میشوند و از افسارگسیختگی هزینه کالاها و ارز و مسکن جلوگیری به عمل می آید و بازار سرمایه و بورس نجات پیدا می کند.تاکنون چند جلسه در مجمع و جلساتی در کمیسیون اقتصادی و مشترک مجمع برگزار و اوضاع اقتصادی کشور، معیشت مردم، تورم افسارگسیخته، نرخ ارز و وضع بورس به طور مفصل و دقیق بررسی شده است.

 

 

کشور درگیر گرانیها، ضعف مدیریت و نارضایتی تراشی

دبیرکل موتلفه گفت: مشکلات اقتصادی مردم همچنان باقی است و متاسفانه دولت برای آن اقدامی نمیکند. رئیس کل بانک مرکزی دائماً وعده میدهد و با اینکه مسئول حفظ ارزش پول ملی است اما به گونه ای سخن میگوید که نتیجه آن گرانی بیشتر ارز است. به گزارش ایسنا، اسدالله بادامچیان ادامه داد: دولت کسی را که مسئول افزایش نرخ دلار از ۱۱ هزار تومان به ۳۸ هزار تومان است، کنار نمیگذارد و حتی سیاستی را به او ابلاغ نمی کند تا این وضعیت پایان یابد. گرانیها از یک سو و از سوی دیگر، ضعف مدیریت و نارضایتی تراشی در برخی دستگاههای دولتی به آسانی قابل درک است ولی متاسفانه دولت به جای حل این مشکلات مطالبی می گوید که مراجع و روحانیت را نیز ناراضی تر می کند. وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: سقوط اخلاقی و ارزشی حکمرانان آمریکا در مناظرات تلویزیونی دو نامزد ریاستجمهوری کاملا آشکار است که در واقع نشانه سقوط و زوال نظام لیبرال سرمایه داری آمریکا است. برخی هنوز در ایران تصور می کنند که انتخابات آینده آمریکا میتواند نقش موثری در ایران داشته باشد.

استیضاح و افزودن مشکلی دیگر

یک فعال سیاسی گفت: با استیضاح رئیس جمهور یک مسئله به مسائل کشور اضافه میشود.محمود میرلوحی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: استیضاح رئیس جمهور یک قانون و یک امکانی است که در قانون اساسی پیش بینی شده و هر مجلسی این حق را دارد که از رئیس جمهور توضیح بخواهد، حق دارد سوال کند و حتی عدم کفایت وی را صادر کند، اما باید توجه کنیم قانون اساسی فقط همین یک اصل و یک امکان نیست، خیلی موضوعات دیگر هم مطرح است. تمام قوانین را باید در کنار هم دید. وی ادامه داد: در کشور ما رئیس جمهور نماد جمهوریت نظام است و رای یک پارچه ایرانیان در داخل و خارج به این شخص داده می شود، این درحالی است که بقیه انتخابات ها مثل مجلس و خبرگان حوزه انتخابیه دارند. ساختار سیاسی کشور به طوری است که مردم ما در انتخابات ریاست جمهوری رای و نظر خود را مطرح می کنند.این فعال سیاسی افزود: در شرایط فعلی که در تحریم هستیم و کرونا بی داد می کند و فشارهای امریکا زیاد است و همچنین انتخابات ریاست جمهوری هم پیش رو است همان طور که رهبری گفتند معلوم است این کار نمی تواند کار موثری باشد.

لزوم برخورد قوه قضائیه با بی اخلاقی ها

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: قوه قضائیه باید به رسالت خود عمل کند و با رفتارهای غیرقانونی، غیراخلاقی و غیرشرعی است برخورد کند.جواد آرینمنش در گفتوگو به ایسنا در مورد تهدید و اهانت به رییس جمهور اظهار کرد:اهانت و توهین از سوی همه افراد قبیح و زشت است اما از جانب روحانیت قبیحتر و زشتتر است. ما در یک جامعه اسلامی در یک نظام اسلامی زندگی میکنیم و مجلسی داریم که عنوان مجلس شورای اسلامی را یدک میکشد و کسانی که مدعی حاکمیت اخلاق و دین هستند.وی ادامه داد: استفاده از عبارتهای زشت، توهینآمیز و تحقیرآمیز برای افراد عادی هم زشت است چه رسد برای کسی که در قانون اساسی ما به عنوان عالیترین مقام اجرایی کشور و عالیترین مقام کشور پس از رهبری تعریف شده است.این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: به لحاظ قانونی، قانون ویژهای داریم که با اهانتکنندگان به مقامات برخورد میکند و از آن جلوگیری میکند که در این مقامات رهبری و رییسجمهور تعریف شدهاند.

٦٦ لایحه در انتظار تصمیم مجلس

معاون پارلمانی رییس جمهوری گفت: ۶۶ لایحه دولت در مجلس باقیمانده که از این میان تعداد قابلتوجهی در راستای همان توقعات و مطالباتی است که نمایندگان از دولت دارند اما زمان زیادی از تقدیم آنها گذشته و هنوز رسیدگی نشدهاند. به گزارش ایسنا، حسینعلی امیری درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: تعداد قابل توجهی لایحه از طرف دولت به مجلس دهم شورای اسلامی تقدیم شده است و پس از آغاز به کار مجلس فعلی درخواست کردیم که لوایح دولت در دستور کار مجلس یازدهم قرار گیرد و یکی از آنان لایحه جامع انتخابات است.وی افزود: این لایحه واقعاً تمامی ویژگیهای یک لایحه جامع را درباره انتخابات ریاستجمهوری، مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و مجلس خبرگان را در بر میگیرد و کار کارشناسی خیلی دقیق و کاملی در آن انجام شده و نتیجه تجربه اندوخته دولتهای مختلف، اظهارات کنشگران سیاسی و احزاب در آن دیده شده و سیاستهای کلی نظام درباب انتخابات نیز در آن مورد توجه بوده است.

تندروها اعتقادی به انتخابات ندارند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به اینکه آیا اصلاح طلبان به مباحث انتخاباتی ورود پیدا کردهاند، گفت: اصلاحطلبان منتظر تغییر رویکردهای حاکمیت و شرایطی هستند که برایشان فراهم میشود وگرنه به صرف این که به دنبال مصادیق و تعیین کاندیدا برویم؛ بدون اینکه تغییر در رویکردها را شاهد باشیم آب در هاون کوبیدن است.جواد امام در گفتوگو با ایلنا، درباره برخی اظهارات مبنی بر این که «اصلاحطلبان بهتر است در انتخابات ریاستجمهوری شرکت نکنند چرا که انتخابات درون گروهی است» گفت: این افراد صادقانه اظهارنظر میکنند. در گذشته هم برخی آقایان یک ماموریت نانوشتهای برای تخریب کاندیداهای اصلاحطلب داشتند و چهرههایی که در میان اصلاحطلبان دارای مقبولیت، جامعیت و رای بودند را شناسایی و تخریب میکردند.وی گفت: برخی تندروها معتقدند که انتخابات اصلا وجود خارجی ندارد و به زعم آنها، به جای انتخابات میتوان افراد را به قید قرعه در این سمت قرار داد!امام با اشاره به کاهش حضور مردم در انتخابات گفت: مردم احساس میکنند در بسیاری از موارد رایشان تاثیر گذار نیست و اگر هم رای دهند و منتخبشان به نهادهای قدرت راه پیدا کند آنقدر موانع ایجاد میکنند که کارش را نتواند انجام دهد.

هدف از تحریم، آسیب زدن به مردم عادی است

استاد روابط بین الملل دانشگاه سنگاپور با انتقاد از تحریمهای آمریکا تاکید کرد: اگر ترامپ پیروز شود به تضعیف ایالات متحده ادامه میدهد و احتمالاً دوره سلطنت این قدرت بزرگ برای همیشه به پایان میرسد.بیلویر سینگ در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در مورد تحریمهای آمریکا گفت: متأسفانه هیچ کشوری نمیخواهد به خاطر ایران با آمریکا مخالفت کند. ایالات متحده خیلی قدرتمند است و اگر بتواند به ایران آسیب برساند، میتواند به کشورهایی که از ایران حمایت میکنند نیز آسیب برساند.این استاد دانشگاه در مورد تحریمها در شرایط کرونایی گفت: متأسفانه تحریمها به مردم آسیب میرساند نه به دولتها. بنابراین ، این مسیراساسی تحریمها در تمام این سالهاست و این را میتوان در کوبا و ونزوئلا نیز مشاهده کرد. متأسفانه هدف واقعی تحریمهای غربی، به ویژه آمریکا و متحدانش آسیب رساندن به ایرانیان عادی است تا مردم در سقوط دولت و نظام خود شرکت کنند.

روحانی در نشست هیئت دولت تأکید کرد؛

رییس جمهوری با بیان این که مردم می دانند ما در مشکلات هستیم یادآور شد: ما دو دست بیشتر نداریم که با یک دست با تحریم و با یک دست با کرونا مبارزه می کنیم؛ بنابراین نباید به جنجال ها و حاشیه ها اعتنا کنیم. مردم هم شرایط را به خوبی می دانند.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به برخی حاشیه های اخیر اظهار کرد: امروز باید وظیفه خود را رفع مشکلات مردم بدانیم و همه از ما انتظار دارند به عنوان دولت در میدان باشیم. ما باید ریال و ارز و کالا و خدمات را تامین کنیم و می گوییم دولت در صحنه است و قوای دیگر هم باید به آن کمک کنند که می کنند و همکاری ها باید بیشتر شود.

وی افزود: در این اوضاع ممکن است مواردی پیش بیاید که فرد، جناح، حزب یا رسانه ای حرفی بزند و حاشیه ایجاد کند که باید از آن بگذریم و وارد حاشیه نشویم. مردم و رسانه ها هم به برخی از نکات حاشیه ای توجه نکنند ما نماینده مردم هستیم و مردم پای صندوق آمده اند و به ما رای داده اند. رئیس جمهور ادامه داد: ما با اختلاف به جایی نمی رسیم و باید با وحدت، یکپارچگی ، همدلی و هم افزایی پیش برویم. دولت بدون مجلس، قوه قضاییه، نیروهای مسلح و صدا و سیما و بخش خصوصی و بدون مردم نمی تواند کاری کند. ما نیاز به هدایت رهبری ، حمایت مردم و وحدت و اتحاد داریم.

رئیس جمهور تاکید کرد: باز هم دست همکاری به سوی همه قوا دراز می کنیم. می دانم روزهای سختی را پشت سر می گذاریم و تردید ندارم که ملت ما در این جنگ اقتصادی تحمیلی مثل ۸ سال دوران دفاع مقدس پیروز میدان خواهد بود.

روحانی با اشاره به برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران خاطر نشان کرد: یکشنبه که تحریم تسلیحاتی ما برداشته شد فقط به این معنی نیست که ما می توانیم تسلیحات بخریم یا بفروشیم بلکه مهمتر این است که منطق، حق، حقیقت، قانون و عقلانیت در مقابل زور و قلداری به پیروزی رسید. آمریکایی ها سال ها تلاش کردند ملت ایران را از حقوقش محروم کنند و ما نشان دادیم باید به حقمان برسیم چرا که ملت ایران باید در هر زمینه ای آزاد باشد و مثلا اگر خواست سلاح بخرد یا بفروشد. رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه یکشنبه مشخص شد توطئه های آمریکا در طول این ۴ سال ناموفق بوده است، خاطرنشان کرد: آمریکایی ها از آغاز دولت جدید خود به دنبال بر هم زدن برجام بودند. آن هم نه این که تنها خودشان خارج شوند، بلکه تمام تلاششان این بود که کاری کنند همه دسته جمعی از برجام خارج شوند. آنها می خواستند در مقاطع مختلف شورای حکام و آژانس را با توطئه خود و رژیم صهیونیستی وادار کنند قطعنامه ای علیه ما صادر کنند، اما موفق به این کار نشدند و ترامپ ناچار شد به تنهایی از برجام خارج شود. وی افزود: ما باید تاریخ را درست و دقیق تحلیل کنیم. همه امید آمریکایی ها این بود که بعد از آنها ما هم بلافاصله از برجام خارج شویم تا همه قطعنامه ها علیه ما برگردد. در اینجا تدبیر نظام و حاکمیت بسیار مهم بود و ما سیاست پیچیده ای را در پیش گرفتیم. ما از تعهدات برجامی خود کاستیم اما این کار را بسیار حساب شده و قدم به قدم انجام دادیم. به گونه ای که دوست و دشمن نتوانست از کار ایران ایرادی بگیرد و هیچ کسی نتوانست بگوید که ما خلاف قوانین بین المللی کاری را انجام داده ایم.

روحانی یادآور شد: روزهایی در این کشور گذشته است که حتی دوستان ما نتوانستند از ما حمایت کنند در آن زمان حتی همین روسیه و چین، نمی توانستند حامی ما باشند وحتی ناچار شدند به صف دشمنان بروند، اما نظام این شرایط را فراهم کرد که دوستان ما بتوانند در کنار ما فعال شوند و حتی دشمنان اروپایی کنار ما قرار بگیرند.

رئیس جمهور با اشاره به این که آنچه در مرداد و شهریور و روز پایانی شهریور پیش آمد در تاریخ سازمان ملل بی نظیر بوده است عنوان کرد: شما یک بار را نشان بدهید خواسته در سازمان ملل کاری بکند و موفق نشده است اما این بار این اتفاق افتاد و آمریکا منزوی شد حتی رئیس شورای امنیت به خواسته آمریکا اعتنا نکرد و نامه آمریکا را دردستور کار قرار نداد و هم رئیس و هم اعضای شورای امنیت از ما حمایت کردند.

وی اظهار کرد: می دانیم که مردم در فشار و سختی هستند و فشار اقتصادی روی آنهاست اما مردم باید موفقیت های سیاسی را هم در سطح جهان بدانند و حتی ممکن است این موفقیتها مرحمی بر آلام مردم باشد تا ببیند دولت با قدرت و تحرک چه اقداماتی انجام داده است. یکی از موارد سخنان امام که فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند در همین ایام بود و آمریکا همه توان خود را به کار برد اما نتوانست کاری کند.

وی اضافه کرد: ملت ما در این زمینه موفقیت بزرگی در سیاست خارجی کسب کرد و همه ما باید ممنون باشیم. ما در هر جا که پیروز شده ایم زمانی بوده که همه ارکان نظام در کنار هم و ملت یکپارچه با هم بودند و هدایتهای رهبری ما را در مسیر درست هدایت کرده است. این موفقیت ها بدون این موارد امکان پذیر نبوده و ما از مردم بزرگمان که در همه مقاطع حمایت کردند تشکر و در برابر عظمت شان تواضع می کنیم . رئیس دولت دوازدهم خاطر نشان کرد: امروز صادرات غیرنفتی برای ما بسیار مهم است. دشمنان ما خیلی تلاش کردند تا جلوی صادرات مهم ما را بگیرند. اما تنوع صادرات ما مانع از موفقیت آنها شد. رئیس جمهور تصریح کرد: این که در انتخابات آمریکا چه کسی پیروز شود برای ما مهم نیست چرا که هر کسی بیاید ناچار است در برابر ملت ما تسلیم شود آنها می خواستند ملت ما را به زانو در بیاورند و نظام را تسلیم کنند اما ما تسلیم نمی شویم و آنها گروهی هستند که بی تردید دیر یا زود تسلیم می شوند.

وی ادامه داد: این که در سامانه نیما ۲۴۰ میلیون دلار ارز عرضه می شود معنی آن حرکت صادرات ماست. طبق آمار وزارت اقتصاد در دولت های نهم و دهم مجموعه صادرات غیر نفتی ۱۷۱ میلیارد دلار بوده و در دولتهای یازدهم و دوازدهم تا امروز ۳۰۱ میلیارد دلار بوده است که امیدواریم تا پایان این دولت صادرات غیر نفتی ما حدود دو برابر صادرات در ۸ سال دولت قبل باشد. این نشان حرکت بزرگی است و ما در جهش دوم پتروشیمی قرار داریم و در آینده شاهد جهش سوم آن خواهیم بود. در فولاد ، الومینیوم و مس هم این پیشرفتها صورت گرفته که نشان می دهد می توانیم فعالتر از گذشته باشیم.

وزیر امور خارجه تشریح کرد

وزیر خارجه کشورمان گفت: میتوانیم انتخاب کنیم که یا اسیر گذشته باقی مانده و عدم ثبات و تنش ادامه یابد یا با همکاری یکدیگر صلح، امنیت، ثبات و شکوفایی را برای همگان برگزینیم. این انتخاب باید برای همه بدیهی باشد. به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف در نشست شورای امنیت که به ریاست لاوروف وزیر خارجه روسیه و با حضور وزیرخارجه چین و تعداد دیگری از وزرا برگزار شد با اشاره به پویش صلح هرمز اظهار داشت: این ابتکار متکی به مسئولیت هر کشور در منطقه برای تضمین صلح، ثبات و رفاه همسایگان و انتفاع همگان از آن است.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: تجویزهای غلطی چون خرید امنیت از دیگران، بدست آوردن امنیت در ازای ناامنی همسایگان و کسب هژمونی منطقه ای مسبب عواقب ناگواری شده است. ظریف افزود: حضور غیر مشروع آمریکا با ۷۶۰۰ مایل فاصله از سواحلش دستاوری نداشته جز ترور بزدلانه شهید سپهبد قاسم سلیمانی، دشمن شماره ۱ داعش توسط رئیس جمهور آمریکا. وزیر امور خارجه در ادامه افزود: شاید کسی بتواند با پول پیچیدهترین تسلیحات را بخرد اما حقیقت این است که امنیت و ثبات خریدنی نیست. ما نیاز به همکاری جمعی توسط کشورهای منطقه برای ایجاد گفتگوی فراگیر و ایجاد امنیت شبکه ای در منطقه داریم.

در غیر اینصورت برای نسلها درگیر هرج و مرج خواهیم بود. رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: ما نیاز به تغییر پارادیم بنیادین در منطقه خود بر اساس بازتنظیم آگاهانه و شناسائی ضرورت ایجاد امنیت و ترتیبات همکاری منطقه ای داریم. ما نیاز به یک منطقه قوی داریم که توهمات هژمونیک بوسیله یک قدرت- منطقه ای یا جهانی- را بزداید. یک منطقه قوی نیازمند ثبات سیاسی و سرزمینی رشد یافته در منطقه دارد. یک منطقه قوی که در آن تمام همسایگان خویشتنداری راهبردی را تمرین کنند. ظریف اظهار داشت: ما نگرانیها و گلایه های خود را داریم. ایرانیان هرگز ۸ سال جنگ تحمیلی را که در آن متجاوز بطور کامل توسط همسایگان حمایت مالی می شد را فراموش نمی کنند.

واعظی از توهین و تهدید به مرگ رئیس جمهور انتقاد کرد

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: مجلس جایگاه بالایی دارد و مورد احترام است و دولت با مجلس تعامل میکند، اما تعدادی از نمایندگان به جای قانونگذاری وارد مسائل حاشیهای شدند و سعی در انحراف افکار عمومی دارند.

به گزارش ایسنا، محمود واعظی درباره هجمه به دولت پس از اظهارات رئیس جمهور درباره صلح امام حسن (ع) اظهار کرد: کسانی که برداشت غلطی از این صحبتها کردند باید خود را اصلاح کنند. اشکال جایی است که عدهای تفسیر سیاسی کردند از این صحبتها.وی ادامه داد: متاسفم که امروز الفاظی از افرادی میشنویم که در گذشته از دشمنان خود در خارج کشور میشنیدیم. طبیعی است که آمریکا و اسرائیل با این ادبیات صحبت کنند، اما هیچ وقت تهدید به مرگ و اعدام رئیس جمهور یا فحاشی در ادبیات برخی مسوولان کشور این گونه نبوده و من متعجم چرا برخی سکوت کردهاند. در حالی که حتما باید اعتراض به این صحبتها نشان داده شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره دلایل کاهش قیمت ارز گفت: همواره گفتهایم این قیمت ها واقعی نیست، دولت مخالف افزایش قیمت ارز بوده و در برابر آن مقاومت کرده است. بارها رئیس جمهور در ستاد اقتصادی دولت به رئیس بانک مرکزی دستور داده که برای کاهش و واقعی کردن قیمت دلار تلاش کند. از اسفند سال گذشته تا خرداد امسال صادرات غیر نفتی ما متوقف شد و صادرات نفتی که هم به حداقل رسیده ؛ اما خوشبختانه صادرات دوباره از سر گرفته شده و ارزهای حاصل از صادرات هم در حال بازگشت است. ارز به سامانه نیما بازگشته و پولهای مسدود شده ما در خارج از کشور باز شده است. برخی عوامل سیاسی هم موجب شده قیمتها کاهش یابد البته کالاهایی که با افزایش قیمت ارز قیمت آنها افزایش یافته هم باید به قیمت واقعی خود برگردند. اعتقاد ما این است که باید قیمت ارز و سکه به قیمت واقعی خود برگردد. وی در مورد ادامه تحریمهای آمریکا گفت: آن چه آمریکا در این روزها انجام میدهد ادامه تحریمهای حداکثری است که به هدف خود در این زمینه نرسیده است. البته این تحریمها مزاحمتهایی برای روابط خارجی و تجاری ما فراهم کرده است که نتیجهاش فشارهای است که بر مردم میآید و بخشی از گرانیها هم نتیجه این فشارها است.

درویشیان از مسدود بودن درگاه های تأمین و انتقال دارو و موادغذایی خبرداد

رییس سازمان بازرسی با انتقاد از تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران بهخصوص در حوزه دارو، این مساله را یک اقدام تروریستی قلمداد کرد. حسن درویشیان در نشست آمبودزمان کشورهای اسلامی، با اشاره به فعالیتهای سازمان در زمینه مبارزه با کرونا گفت: امسال با توجه به فراگیری ویروس کرونا، ملت ایران در دو جبهه در حال جنگ هستند؛ اول مبارزه با ویروس کووید ۱۹ و دوم جنگ با تروریسم اقتصادی و تحریمهای ظالمانه علیه ایران که تأثیر قابلتوجهی در مبارزه با بیماری کووید ۱۹ بهویژه در زمینه نیازهای بهداشتی مانند دارو و نیازهای غذایی داشته است.

وی با انتقاد از تحریمهای ظالمانه آمریکا گفت: علیرغم ادعای آمریکا که راه تأمین دارو و غذا برای ایران باز هست، اما تمام درگاههای تأمین و انتقال دارو و موادغذایی به کشور ایران مسدود است. اما درعینحال ملت ایران علیرغم همه تحریمها و فشارهای اقتصادی در مدت بسیار کوتاهی ظرف کمتر از چند هفته توانست نسبت به تولید اقلام بهداشتی ازجمله ماسک و مواد ضدعفونی اقدام کرده و حتی فرآیند تولید داروی ویروس کرونا را شروع کند و در این زمینه به نتایج خوبی رسیدهایم.

رییس آمبودزمان ایران ادامه داد: ما تجربه خوبی در زمینه تولید و توزیع اقلام بهداشتی که در روزهای اول شیوع این ویروس بهشدت دچار مشکل بودیم، پیدا کردیم. بهنوعی که امروز علاوه بر تأمین نیاز داخلی آمادگی صادرات برخی اقلام بهداشتی را داریم.

وی تأکید کرد: سازمان بازرسیکل کشور از ابتدای شیوع بیماری کرونا در ایران بر همه اقداماتی که در جهت پیگیری کنترل این بیماری و رفع نیازهای اولیه مردم صورت گیرد، نظارت کرده است؛ ازجمله اینکه پیگیری سازمان باعث شد نسبت به تأمین تجهیزات اولیه بهداشتی قبل از شروع بیماری در کشور اقدام شود.

درویشیان خاطرنشان کرد: برخی از مشکلات شرکتهای تولیدکننده تجهیزات موردنیاز مقابله با کرونا با پیگیری که سازمان بازرسی کل کشور انجام داد، مرتفع شد. نظارت بر توزیع اقلام در بیمارستانها و کنترل میزان دپو یا نگهداشت اقلام مبارزه با کرونا در کشور باعث شد این اقلام از توزیع مناسبی برخوردار باشند.

وی گفت: یکی از اقدامات و تجاربی که ایران در جریان مبارزه با این ویروس دارد استفاده از شرکتهای دانشبنیان برای تولید اقلام بهداشتی است و همچنین استفاده از تمام ظرفیتهای بخش خصوصی و بخشهای نظامی و انتظامی برای مبارزه با کرونا است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگر از این نشست، با اشاره به اهمیت موضوع آموزش در ارتقای فعالیتهای آمبودزمانی انجمن آمبودزمان کشورهای اسلامی چند پیشنهاد کاربردی ارائه کرد که با استقبال اعضا مواجه شد.

نائب رییس آمبودزمان کشورهای اسلامی همچنین از این انجمن خواست با توجه به مذاکرات قبل، بیانیهای درباره اهانت به قرآن کریم و پیامبر اعظم (ص) و همچنین خیانت امارات و بحرین در خصوص برقراری رابطه رسمی با رژیم صهیونیستی صادر کنند.