ثبت نام دور جدید طرح ملی مسکن از صبح پنجشنبه آغاز میشود

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از آغاز دور جدید ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن از صبح پنجشنبه ۱۸ دی ماه به مدت یک هفته خبر داد. محمود محمودزاده درباره آغاز ثبتنام دور جدید طرح «اقدام ملی مسکن» اظهار داشت: از صبح پنجشنبه (۱۸ دی ماه) تا ساعت ۲۴ پنجشنبه (۲۵ دیماه) امکان ثبتنام فراهم شده است. وی افزود: در این مرحله برای ۱۸۳ شهر جدید امکان ثبتنام فراهم شده که مجموعاً با احتساب شهرهای ثبتنام شده در مراحل گذشته، به ۷۷۰ شهر افزایش مییابد. به گفته معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، در مرحله جدید یک هفته ثبتنام خواهیم داشت و شرایط چهارگانه مذکور در آئیننامه اجرایی قانون ساماندهی و تولید مسکن شامل ۱. اقامت پنجساله در محل مورد تقاضا ۲. تأهل یا سرپرست خانوار بودن ۳. داشتن سابقه مالکیت از سال ۱۳۸۴ به بعد (فرم «ج» متقاضیان سبز باشد) ۴. توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن (مازاد بر تسهیلات بانکی) خواهد بود.

محمودزاده درباره اسامی استانهایی که در مرحله جدید ثبتنام خواهیم داشت، گفت: در استانهای تهران، ایلام، بوشهر، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، کردستان، قزوین، مازندران و … ثبتنام طرح ملی مسکن انجام خواهد شد.

 

نخودولوبیا تنظیم بازار دارد؛ مسکن ندارد!

رئیس اتحادیه مشاوران املاک، افزایش تولید مسکن و برخورد با سوداگرانی که آرامش بازار مسکن را بر هم میزنند ضروری دانست و گفت: جالب است که نخود و لوبیا ستاد تنظیم بازار دارد اما مسکن ندارد.

مصطفی قلی خسروی اظهار کرد: برای ایجاد آرامش در بازار مسکن چند اقدام باید همزمان صورت گیرد. در وهله اول باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی احداث شود تا با تقاضای مطلق همخوانی پیدا کند. وی افزود: اقدام بعدی باید کنترل بازار مسکن باشد. جالب است که برای نخود و لوبیا، ستاد تنظیم بازار وجود دارد اما برای مسکن که مهمترین سرمایه خانوارها است، هیچ تنظیمگری وجود ندارد. به همین دلیل معمولاً عدهای سوداگر، بازار را با التهاب مواجه میکنند. این معضل در ادوار مختلف وجود داشته و هنوز رفع نشده است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه نهادهای امنیتی باید کنترل بیشتری بر بازار ملک داشته باشند، گفت: نباید اجازه داده شود که افراد غیرمسئول در خصوص بازار مسکن مصاحبه کنند. روزانه شاهد اخبار ضد و نقیض در خصوص این بازار هستیم و هر صنفی بر اساس منافع و دیدگاه خود سخن میگوید که به ایجاد التهاب در بازار میانجامد.

عوارض آزادراه ها را ۷ روزه ندهید
جریمه میشوید

یک مقام مسئول گفت: عوارض آزادراهی باید حداکثر یک هفته پس از تردد پرداخت شود؛ در غیر این صورت، پلیس راهور پس از ارسال پیامک اخطار، این خودروها را جریمه می کند.

عباس اربابی اظهار داشت: تا پیش از این مهلت پرداخت عوارض آزادراهی ۴۸ ساعت بود که به خاطر مشکلات ناشی از تسویه و درخواست مردم، این مهلت به یک هفته افزایش یافته است و مردم میتوانند از طریق نرم افزارهای موبایلی متعدد و پایگاه اینترنتی آنی رو عوارض خود را پرداخت کنند ضمن اینکه برچسب عوارض الکترونیکی بانک عامل بخش مسکن همچنان برای پرداخت عوارض آزادراهی معتبر است.

وی با بیان اینکه ممکن است تلفن مالک برخی خودروها به خاطر خرید و فروش وکالتی با تلفن همراه مالک کنونی متفاوت باشد به مالکان این خودروها توصیه کرد برای اینکه مشمول جریمه بدون اطلاع قبلی نشوند در سریعترین زمان ممکن عملیات نقل و انتقال خودرو و ثبت مشخصات مالک جدید را انجام دهند. این مقام مسئول در شرکت مجری طرح عوارض الکترونیکی آزادراهها افزود: اگر رانندهای جریمهای شده باشد که خود را مشمول آن نداند میتواند از طریق مراجعه به پایگاه اینترنتی آنی رو (www.aaniro.com) و یا تماس با تلفنهای ۱۵۳۱ و ۶۳۴۶۸۵۳۱ یا مرکز پیامک ۱۰۰۰۰۱۵۳۱ موضوع را با کارشناسان مجری طرح عوارض الکترونیکی خودرو در میان گذارد تا مشکل بررسی شود چراکه ممکن است این امر بخاطر اشتباه در پلاک خوانی یا مشکلات دیگر باشد و موضوع بلافاصله اصلاح خواهد شد.

کشتی کره ای باید خسارت وارده
به محیط زیست را بپردازد

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در خصوص توقیف یک کشتی کره ای گفت: سازمان بنادر هر کشور مسئول حفاظت محیط زیست دریایی است. به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، مسعود پل مه دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران تاکید کرد: علت توقیف این شناور آلودگی زیست محیطی و نقض پیاپی قوانین زیست محیطی بوده است. وی خاطرنشان کرد: کشتی کره ای تخلف ایجاد آلودگی آب دریا داشته است و باید خسارت وارد شده به محیط زیست را بپردازد. بر اساس اخبار اولیه دریافتی از مقامات محلی برخلاف شانتاژهای خبری موضوع توقیف کشتی کاملاً فنی است و کشتی به دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضائی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است.

ترافیک پروازهای عبوری ایرلاین های بین المللی کاهش یافت

در حالی که قطر و عربستان پس از ۴ سال، دیروز به پرواز ممنوعی آسمان های یکدیگر پایان داده اند، وبسایت «فلایت رادار ۲۴ » کوچ پرندگان قطری به آسمان کشورهای منطقه را به تصویر کشیده است. پس از آنکه ۱۵ خرداد ۹۶، ناگهان عربستان، بحرین، امارات و مصر شبانه ارتباط خود را با قطر و با دستور آمریکا قطع کردند، فرودگاه دوحه که میرفت تا به هاب پروازی بخشی از آسیا و شمال آفریقا تبدیل شود - که این موفقیت، به دلیل توسعه زیرساختها و همچنین ناوگان هوانوردی این کشور به دست آمده بود- ناگهان با مشکل پرواز ممنوع از آسمان چند کشور عربی مواجه شد که این اتفاق، زیان گستردهای به شرکتهای هواپیمایی قطری خصوصاً قطر ایر ویز واردکرد.

ورود قطر ایر ویز به آسمان ایران

یک مقام مسئول سابق صنعت هوانوردی تابستان امسال درباره شبی که قرار شد پروازهای قطری به جای عبور از آسمان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، از آسمان ایران عبور کنند (خرداد ۹۶) اظهار داشت: قطریها همان شب از ایکائو درخواست داده بودند تا آسمان ایران جایگزین مسیرهای قبلی پروازی این شرکت شود؛ در همان زمان، عراق هم درگیر مبارزه با داعش بود و ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) نوتام (اطلاعیه هوانوردی) در خصوص هشدار به شرکتهای هواپیمایی تجاری برای عبور از آسمان عراق را صادر کرده بود.

وی افزود: ایکائو از سازمان هواپیمایی کشوری ایران درخواست اجازه عبور هواپیماهای قطری از آسمان کشورمان را داشت و ما مجبور شدیم شبانه، ظرفیت مرکز کنترل فضای کشور را افزایش دهیم که کار مشکلی بود؛ رئیس جمهور بعدها بابت تلاش شرکت فرودگاهها، سازمان هواپیمایی کشور و مرکز کنترل فضای کشور برای ایجاد مسیر هوایی امن، تقدیر کرد. پیش از این سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، از کسب درآمد ۱۷۰۰ میلیارد تومانی از محل پروازهای عبوری از آسمان ایران در سال ۹۷ خبر داده بود که ۱۴ درصد کمتر از سال ۹۶ بوده است.

خداحافظی مسافران قطرایرویز با مناظر زیبای زاگرس

رسانههای منطقه ظهر دیروز مراسم ورود امیر قطر پس از حدود ۴ سال قطع ارتباط میان این کشور با عربستان، به ریاض با استفاده از هواپیمای قطر ایر ویز را پخش مستقیم کردند.

تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی با استقبال بن سلمان ولی عهد عربستان به فرودگاه ریاض پا گذاشت تا در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس شرکت کند.

سایت فلایت رادار ۲۴ نیز از نیمههای شب قبل و بامداد دیروز، عبور هواپیماهای قطری از آسمان کشورهای عربی حاشیه خلیج را نشان میدهد.

با این حال هیچ یک از مسئولان شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در خصوص انتقال پروازهای قطری به آسمان کشورهای همسایه و منطقه سخنی به میان نیاورده اند.

این در حالی است که اخیراً در هیئت دولت، آئین نامه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ارائه تخفیف به شرکتهای هواپیمایی خواهان عبور از آسمان ایران را به تصویب رسانده بود تا شرکت فرودگاهها بتواند پیشنهادهای بهتر و جذابتری به شرکتهای هواپیمایی خارجی برای عبور از آسمان کشورمان ارائه دهد.

به خصوص که عراقیها که گفته میشود مسئولیت کنترل ترافیک آسمان خود را به یک شرکت انگلیسی واگذار کرده اند، با ارائه تخفیفهای سنگین، توانسته اند بخش مهمی از بازار پروازهای عبوری از آسمان ایران را به سمت آسمان کشور خود هدایت کنند.

کاهش ۷۲ درصدی پروازهای عبوری از آسمان ایران در ۷ ماهه نخست ۹۹

شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، تا کنون آماری از پروازهای عبوری ماههای آبان و آذر ماه منتشر نکرده؛ اما بر اساس آمار منتشره در ۷ ماهه امسال که به دلیل شیوع کرونا و کاهش پرواز در دنیا، میزان پروازهای عبوری به شدت کاهش یافته بود، مجموعاً ۵۲ هزار و ۱۱۹ پرواز عبوری از آسمان ایران انجام شد؛ در مدت مشابه سال ۹۸ تعداد ۱۸۴ هزار و ۹۵۸ سورتی پرواز برقرار شده بود که نشان دهنده کاهش ۷۱.۸ درصدی پروازها عبوری در مدت مذکور است.

پیش تر برخی خبرها، گمانههایی مبنی بر احتمال کاهش ۳۵۰ میلیون دلاری (حدوداً ۴ هزار میلیارد تومانی) از درآمدهای ایران و شرکت فرودگاهها با حذف آسمان ایران از بازار درآمدی پروازهای عبوری مطرح کرده بودند.