تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت علوی سبزواری

رهبر انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین علوی سبزواری را تسلیت گفتند.

به گزارش ایرنا، در پیام حضرت آیتالله خامنهای آمده است:درگذشت عالم پارسا و پرهیزگار جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای سیّدمحمّدحسن علوی سبزواری رحمةاللهعلیه را به خاندان مکرم و بازماندگان و ارادتمندان آن مرحوم و به عموم مردم عزیز سبزوار تسلیت عرض میکنم.

همراهی آن عالم ربانی با حرکت مبارزان در دوران طاغوت و با فعالیتهای انقلابی در دوران جمهوری اسلامی، حسنه ارزشمندی در محاسبات الهی و قدرشناسیهای مردمی است. علو درجات آن مرحوم را از خداوند متعال مسألت میکنم.

 

 

چالش همنوایی با مردم ناراضی به جای آگاهی بخشی

عضو کارگزاران گفت: اگر رئیسجمهور از اصلاحطلبان گلایه دارد به ایشان حق میدهیم ولی این گلایه دوجانبه است چرا که اگر آقای روحانی همراهی با دوستان را ترک نکرده بودند، دوستان اگرچه همراهی با ایشان را ترک نکردند اما میتوانستند بیشتر همراهی کنند.حسین مرعشی در گفتوگو با ایلنا در واکنش به گلایههای اخیر رئیسجمهور نسبت به گروهها و سیاسیون داخلی مبنی بر عدم همراهی لازم در سالهای اخیر، گفت: دولت در سه سال اخیر با ناجوانمردی خارجیها در شرایط بسیار سختی قرار گرفت اما در داخل هم دوره سختی را به این دلیل که روابط عمومی دولت آنچنان قوی نبود که بتواند شرایط سخت کشور را درست برای مردم توضیح دهد، سپری کرد.وی ادامه داد: نقد به سیاسیون ایرانی این است که وقتی شرایط سخت شده و مردم ناراضی میشوند، آنها به جای اینکه بیایند و به مردم آگاهیبخشی کنند، با مردم عصبانی و ناراضی همنوایی میکنند و این یک واقعیت در سیاست ایران است.

رئیس جمهور هشدار داد؛

رئیس جمهور گفت: کرونا یک بیماری عالم گیر است که جان بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را گرفته است.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، با بیان اینکه بیش از ۱۱ ماه از همهگیری ویروس کرونا میگذرد، گفت: در پایان همین ماه یک سال تمام میشود که کرونا آمده است؛ سال گذشته همین زمان بود که متوجه شدیم این ویروس وارد کشور شده و بعضیها مبتلا شدهاند و تستهای آنها مثبت شد و در روز آخر بهمن اعلام شد این ویروس در کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد: دوران سختی بود؛ یک سال سخت بر مردم گذشت. آنها با سختی و مشکلات بسیار زندگی کردند و باید باز هم باید مراقبت کنیم. این یک بیماری عالمگیر و پاندمی است که تاکنون جان بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را گرفته است و هنوز هم ادامه دارد و معلوم نیست این مرگ و میرها تا کی ادامه داشته باشد. باتوجه به مجموع دستاوردهای که امروز شاهد آن هستیم در یکی دو هفته اخیر آمار فوتیهای ما دو رقمی شده است.

رئیسجمهور گفت: تشکر کنیم از این دستاوردهای بزرگ، از مردم، کادر درمان، بسیج نیروی انتظامی و سازمانهای مردم نهاد که کنار هم آمدند و کار بزرگ را انجام دادند این کارنامه؛ کارنامه غرور آفرینی برای دولت و ملت ایران است.

روحانی ضمن قدردانی از همه ارگانیهایی که در مدت شیوع کرونا کمک کردهاند، اظهار داشت: اینکه شرایط رو به بهبود قرار دارد به معنای این نیست که شرایط مطلوب است. اینکه روزی ۸۰_۹۰ نفر فوت میکنند عدد خیلی زیادی است. اینها عزیزان ما در کشور هستند. آمار کمی نیست. حالا اگر تعداد فوتیها دو تا پنج نفر بود میتوانستیم بگوییم به نقطه مطلوب رسیدهایم، اما این نقطه نقطه مطلوب نیست. نسبت به گذشته شرایط ما بهتر است اما روند کاهشی باید ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به سخنان رئیسی سخنگوی ستادملی مقبله با کرونا گفت: در گزارشی که از استانها ارائه دادند، در بسیاری از استانها روند کاهشی بود. اما در برخی از استانها روند کاهشی متوقف شده است یا در برخی دیگر مختصر بوده اما اکنون به تعداد آنها افزوده شده است. رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه این روند میتواند نگران کننده باشد، گفت: نباید به خاطر کاهشی شدن روند، مسیر احمال، عادی نگری و عادی سازی در رفت و آمدها و رفتارها مدنظر قرار گیرد که میتواند عواقبش خطرناک باشد. علاوه بر ویروس انگلیسی، در آفریقای جنوبی هم نوع جهش یافته دیگری نیز دیده شده است، نگران کننده است.

وی با اشاره به قدرت شیوع ویروس کرونا افزود: ویروس از چین و ووهان به سرعت به اینجا رسید؛ رسیدنش از آفریقا و اروپا به اینجا خیلی مشکلتر نیست. اگر مراقبت و مواظبت نکنیم ممکن است این ویروس جهش یافته ما را مبتلا کند. مخصوصا اینکه امروز آمار نگرانکنندهای دیدیم که در برخی استانها موارد ابتلا را در جوانها و نوجوانها اخیراً شاهد هستیم. رئیس جمهور افزود: در حالی که در ابتدای شیوع بیشتر مسنها مبتلا میشدند، اما اکنون افراد در سنین پایین مبتلا میشوند که میتواند در آینده برای ما مشکل آفرین باشد.

وی تصریح کرد: حداقل باید تا ۶ ماه آینده با همین دقت و کنترل پروتکلها ادامه دهیم تا واکسن برسد و تزریق شود و در ادامه نیز واکسن خودمان ساخته شود. در چند نوبت واکسنها تزریق و نتایج آنها باید دیده شود؛ بنابراین تا آن زمان باید پروتکلها رعایت شود. روحانی اظهار کرد: اگر ما با موج جدیدی رو به رو شویم، موج جدید به معنای ایجاد مشکلات روحی در جامعه است و موج جدید به معنای اخلال در انجام خدمات به جامعه است بنابراین ما باید تلاش کنیم که وارد موج جدید نشویم که راه آن تشدید نظارت هاست و مردم ما باید از نظر فرهنگی به آنها گوشزد شود و به آنها آموزش داده شود.

وی ادامه داد: ما باید نظارت را تشدید کنیم و از طریق اپلیکیشنهای دیجیتالی نظارت را افزایش دهیم چون از طریق همین اپلیکیشنها بود که جلوی بسیاری از ترددها گرفته شد. اگر قرارگاه بتواند کاری کند که ما بتوانیم سفرهای بین شهری را هم با اپلیکیشنها مرتبط کنیم به گونهای که اگر کسی مثبت بود نتواند با ماشین شخصی نیز تردد کند که البته گفتند پیچیدگیهایی دارد اما من از قرارگاه درخواست میکنم که این کار انجام شود.

رئیس جمهور گفت: ویروس کرونا در سطح جهان تضعیف نشده بلکه بیماریزایی و سرایت این ویروس بیشتر شده است بنابراین این بسیار مهم است که ما با ویروسی مواجه هستیم که ممکن است در آینده شرایط سخت تری را برای ما ایجاد کند. اگر کوچکترین غفلت و اهمال برای مدت کوتاهی صورت بگیرد، مرگ و میر افزایش پیدا میکند و دچار مشکل خواهیم شد.

وی بیان کرد: برای اینکه این ویروس جدید وارد کشور نشود، از وزارت راه و سایر مسئولان درخواست میکنم که در مبادی ورودی بسیار مراقبت کنند و از افراد جدیدی که وارد کشور میشوند تست گرفته شود تا ویروس جدید وارد کشور نشود و با این ویروس جدید مواجه نشویم.

روحانی ادامه داد: همچنان باید با قاطعیت از تجمع و تردد غیرضروری جلوگیری کنیم، هیچ چیزی نباید ما را در این حرکت بازدارد و تجمع غیرضروری نباید انجام بگیرد و پروتکل بهداشتی باید رعایت شود و این وظیفه ملی و شرعی است و همه باید رعایت کنند.

رئیس دولت اظهار کرد: نکته آخر اینکه در زمینه واکسن داخلی و خارجی پیشرفت خوبی صورت گرفته است؛ در زمینه داخلی سال آینده واکسن برکت، واکسن رازی و واکسن پاستور را خواهیم داشت که امیدواریم در فصل بهار و تابستان به دست ما برسد و از حالا تا پایان سال نیز غیر کواکس که دریافت خواهیم کرد، در حال تلاش هستیم که در ماه بهمن واکسیناسیون در کشور آغاز شود و این کار بسیار اهمیت دارد. امیدواریم با همکاری هم و یاری یکدیگر و مراعات دستورالعملها به خوبی از این مراحل گذر کنیم.

تجارت دیدگاه های مخالفان سیاست های مالی دولت را بررسی میکند

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: در تمامی سالهایی که اقتصاد کشور با چالش جدی رو به رو شده، فربه بودن دولت و تصدی گری به جای نظارت، یکی از جدی ترین دلایل مشکلات اقتصاد کشورمان بوده که به تایید تمامی کارشناسان و صاحب نظران رسیده و حتی دولتمردان نیز به این واقعیت تلخ اعتراف دارند. دولت به اندازه ای در همه امور دخالت مستقیم می کند که نسخه اقتصاد دولتی در تمامی حوزه ها تجویز می شود که این معضل گریبان بورس را نیز گرفته است. دولت همه چیز را در هم گره می زند و همین امر باعث شده تا در حوزه بورس نیز دخالت کند به نوعی که هر لحظه اراده کند، سهام شرکتهای دولتی را به بورس عرضه می کند، سهام عدالت را آزاد می کند، به تامین اجتماعی دستور می دهد تا سهام شستا را عرضه کند، در سخنان هیجان برانگیز مردم را تشویق به معاملات بورسی می کند، حقوقی ها که فرزند خلف دولت هستند، یک باره تصمیم می گیرند سهام کلانی را وارد بورس کنند تا بتوانند سهامی که در دوران گرانی فروختند، در آینده ارزانتر بخرند و خلاصه اینکه دولت همچون دیگر بخشها به رقیبی جدی در بازار سرمایه تبدیل شده است.

دولت سرمایه دار بزرگ

این یک واقعیت است که بازار سرمایه باید خودش را تنظیم کند و تمامی کسانی که وارد بروس می شوند، با اطلاع کامل از عواقب این حضور، احتمال زیان را هم بدهند و حتی آماری از بورس بازانی بدست بیاورند که ورشکست شده و همه چیز خود را در مدت کوتاهی از دست داده اند. اما این بازی های بورسی در شرایطی است که فعالان بورسی از بخش خصوصی باشند. بخش خصوصی شاید بتواند در بورس اثر بگذارد اما آنقدر سرمایه ندارد که بتواند بازار را آشفته یا مطیع خود کند، این در حالی است که دولت با پولهای کلانی که در اختیار دارد، هر لحظه که بخواهد بازار سازی می کند. اتفاقی که در بازار دلار و طلا شاهد بودیم که هنوز هم این اتفاق رخ می دهد به نوعی که یک شبه دلار ۱۰۰۰ تومان پایین می آید و دوباره بالا می رود یا به مرز ۳۲ هزار تومان می رسد و به کانال ۲۱ هزار تومان باز می گردد.

بحران ارزی در بورس

در این رابطه یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت تبعات نقش مخرب خود را در بورس ببیند و در این زمینه تغییر رویه دهد. مجتبی توانگر گفت: در شرایطی که نرخ رشد اقتصادی منفی است، رشد بورس ناشی از رشد اقتصادی نبود، بلکه مانند جهش قیمتی که در داراییهای دیگر مثل مسکن و خودرو داشتیم، ناشی از افزایش قیمت ارز بود. چنان که در شرایط فعلی سقوط شاخص کل تاحد زیادی به افت نرخ ارز بر میگردد.وی معتقد است: متاسفانه دولت در مدیریت بازارها از جمله بورس خیلی منفعل و بلکه کاسبکارانه عمل کرد. وقتی این تصور شکل میگیرد که دولت میخواهد با رشد بورس و عرضه سهام دولتی، بخشی از کسری بودجه را جبران کند، طبیعی است که مردم هم برای حفظ ارزش پول خود، وارد این عرصه میشوند. بدتر از همه سیگنال بیمهگری بورس بود.

تشویق های بورسی

عضو شورای اقتصاد ادامه داد: دعوت به بورس و جملاتی از این دست که همه چیز خود را به بورس بسپارید، این پالس را به مردم میداد که دولت از بورس حمایت میکند. در حالی که دولت و سازمان بورس باید از ابتدای رشد عجیب شاخص که کاملا مشخص بود حبابی است و همزمان با سیل ورود مردم به بورس، تدبیر میکرد و اجازه چنین نوسان عجیب و بی سابقهای نمیداد که شاخص کل طی ۵ ماه ۴ برابر شود و سپس نصف! توانگر درباره وظیفه دولت در شرایط فعلی گفت: اولین اولویت این است که دولت تبعات نقش مخرب خود را در بورس ببیند و در این زمینه تغییر رویه دهد. در اولویت دوم، اقداماتی نظیر آزادسازی سهام عدالت متوقف شود تا فشار عرضه در بازار کاهش یابد. اولویت سوم، حضور پررنگ حقوقیهاست. متاسفانه حقوقیها از وضعیت فعلی بازار سود بردهاند و در قیمتهای بالا فروختهاند. پیشنهاد ما این است که بخشی از سود سهامداران حقوقی از نوسانات بازار برای حمایت از سهامداران حقیقی، تزریق شود.

خطر اعتماد سوزی

توانگر مهمترین تبعات ریزش شدید بورس در این شرایط را اعتمادسوزی در بورس عنوان کرد و گفت: دیگر با چه رویی میتوان مردم را به این بازار فراخواند؟ گام نخست، احیای اعتماد از دست رفته سهامداران است. شاید تغییر متولیان تا حدی اثرگذار باشد ولی مهمتر تغییر رویکرد دولت در این عرصه است. عضو کمیسیون تلفیق بودجه تاکید کرد: اگرچه به اعتماد سهامداران عزیز لطمه بدی وارد شد و مجلس به نمایندگی از ملت، این اعتمادسوزی را پیگیری خواهد کرد ولی در حال حاضر به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، آینده بورس مناسب است و اکثر سهامها به کف قیمتی خود رسیدهاند. روند بلند مدت بازار نشان میدهد که بورس روند صعودی خواهد داشت. چنان که در بازه های ۲۰ ساله، ۱۰ ساله و ۵ ساله اخیر، بازدهی بورس حتی از بازدهی ارز و طلا و مسکن نیز بیشتر بوده است و صبر و استفاده از مشاوره متخصصان و دوری جستن از سیگنال فروشان و کاسبان بازار سرمایه، موجب میشود تا به تدریج زیان سهامداران جبران شود.

ضرورت جبران زیانهای مردم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عملکرد ضعیف دولت در اداره بازار سرمایه موجب زیان برای مردم شد.محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه وظیفه مجلس صیانت از حقوق مردم در بازار سرمایه است، افزود: با توجه به اینکه مجلس هیچ دخالتی در بازار سرمایه ندارد، اما طبق نص صریح قانون و قوانین آئین نامه داخلی مجلس، نظارت بر عملکرد دولت بر قوت خود باقی است. وی اضافه کرد: گزارش ماده ۴۵ آئین نامه داخلی مجلس درباره بازار سرمایه ای که در حدود دو ماه و نیم قبل در مجلس قرائت شد، بیانگر آن است که مجلس گزارش نظارتی تهیه می کند و اگر تخلف از قانون رخ دهد درباره آن تصمیم گیری میکند. نماینده مجلس یازدهم با اشاره به وجود اشکالات درباره عرضه و فروش دارا دوم بیان کرد: دولت در عرضه مستقیم بخشی از دارایی های خود در قالب دارا دوم در مجموعه پالایشی ها اقدام کرد و وزیر اقتصاد در همین راستا به طور رسمی اعلام کرد که از مردم دعوت می کند در این صندوق با ۳۰ درصد زیر قیمت سرمایه گذاری کنند، درحالی که اکنون ارزش بازار معادل یک دوم شده است. حالا سوال از وزیر اقتصاد این است که اگر این سهام آن قدر ارزش داشت که با ۳۰ درصد تخفیف عرضه شد، چرا مجموعه شرکت های کارگزاری وابسته به بانک ها و وابسته مستقیم و غیر مستقیم دولتی، اقدام به خرید این سهام که با ارزش هم است، نمی کنند تا مردم از زیان ایجاد شده، رهایی پیدا کنند و یا اگر ارزش گذاری دارا دوم اشتباه بود به مردم اعلام و اصلاح شود.

درگیری های بی نتیجه

اینکه دولت تا چه اندازی در بحران بورس مقصر بوده مهم نیست بلکه مهم وضعیت فعلی بورس است. بی شک باید بررسی های لازم صورت بگیرد و هر کس در این زمینه مقصر بوده پاسخگو باشد. در شرایطی که کشور در رکود تورمی به سر می برد و بیکاری ناشی از کرونا بر این معضلات افزوده، درست نیست هر ظرفیتی نابود شود و آنچنان بلایی به روزگار ظرفیت ها بیاید که مردم دور آن هم نگردند.

یادداشت

مصطفی رضا حسینی قطب آبادی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

یکی از جدی ترین مشکلات کشور، دولتی شدن کارهاست که باعث می شود به هیچ وجه پیشرفتی نداشته باشیم. اصل ۴۴ قانون اساسی نیز مشخص کرده که باید امور را به بخش خصوصی واگذار کرد، بنابر این حمایت از بخش خصوصی یک ضرورت است. متاسفانه سلیقه های افراد در حوزه کاری اجرایی و گاهی نظارتی کشور موجب شده که به بخش خصوصی آسیب بزنیم و این برای کشور مضر است. این یک واقعیت است که در بخش های دولتی در مقایسه با بخشهای خصوصی که تحت فشار هستند، جهش تولیدی نداریم اما در بخشهای خصوصی، محقق شده است. اما آن چیزی که باید به صورت حقیقی به آن نگاه کنیم این است که باید از دانش و توانمندیهای داخلی استفاده کنیم. جوانان و متخصصانی که با مدیریت خوب پای کار نشستهاند و علاوه بر اینکه اختراع می کنند تحریم ها را هم دور می زنند و برندسازی جدید انجام می دهند. اگر همین رویه را ادامه دهیم آینده درخشانی پیش روی کشور است. آنچه اهمیت توجه به بخش خصوصی را اثبات می کند فشارها و محدودیت های اعمال شده علیه ایران است و در حال حاضر کشور تحت شدیدترین تحریم ها قرار دارد.بنابر این باید دست روی زانوی خودمان بگذاریم و از تمام دانش و توانمندی های داخلی خودمان استفاده کنیم، جوانان و متخصصان ایرانی پای کار علاوه بر اینکه اختراع می کنند در حقیقت تحریم ها را دور می زنند و برندسازی هم انجام می دهند. اما نکته مهم اینجاست که قرار نیست درجا بزنیم جهش تولید به معنای کپی برداری از کار خارجی نیست بلکه معنا و مفهوم آن، این است که با استفاده از توان و دانش بومی خودمان و استفاده از منابعی که خداوند در طبیعت در همه زمینه ها قرار داده بالقوه ها را به بالفعل تبدیل کنیم و به بالفعل ها جهش دهیم. نکته دیگر حمایت تمام قد از مجموعه های تولیدی است. موانع تولید باید رفع شود و این دستور مقام معظم رهبری است و این بحث برای کسانی است که ادعای ولایت مداری می کنند. نکته آخر اینکه باید جور دیگر نگاه کرد و تغییری اساسی در این عرصه ایجاد شود وگرنه دور خود چرخیدن است و از جهان عقب می مانیم. باید با کسانی که در مقابل بخش خصوصی می ایستند مقابله کرد البته نه هر بخش خصوصی که با ارتباطات امتیاز و تسهیلات می گیرند بلکه مانند مجموعه توانمند کار باید حمایت شود.

موانع صادرات سنگ آهن لغو شد

صنعت و تجارت: موانع موجود در مسیر صادرات سنگ آهن کشور به صورت کامل لغو شد. این موضوع را سعید عباسپور، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت در نامه ای خطاب به علی اکبر شادمانی، مدیرکل دفتر مقررات صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است. پیش از این طبق ابلاغیه های موجود، صادرات سنگ آهن منوط به دریافت مجوز معاونت معدنی وزارت صمت بود، اما حالا با ابلاغیه جدید که تاریخ آن مربوط به هفته گذشته است، دستورالعمل قبلی ملغی اعلام شده و به این ترتیب موانع صادرات سنگ آهن، کنسانتره و گندله بطور کامل حذف شده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در تیرماه سال جاری، در راستای حمایت از زنجیره فولاد و صنایع پایین دستی، صادرات سنگ آهن، کنسانتره و گندله را صرفا با اخذ مجوز از معاونت امور معادن و صنایع معدنی این وزارتخانه و پرداخت عوارض مجاز دانسته و اعلام کرد که به منظور حمایت از تولیدکنندگان فولاد و ضرورت توجه به ارزآوری زنجیره تولید این محصولات، هرگونه صادرات سنگ آهن، کنسانتره و گندله صرفاً در شرایطی مجاز خواهد بود که نیاز تولیدکنندگان فولاد کشور تأمین شده باشد. البته همان زمان هم مسئولان مرتبط با حوزه معادن و صنایع معدنی در کشور اعلام می کردند که نگرانی در زمینه تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید فولاد بویژه سنگ آهن در کشور ندارند.

طبق اعلام وزارت صمت، طرح توازن فولاد کشور با هدف ایجاد ظرفیت تولید ۵۵ میلیونتن فولاد خام در افق ۱۴۰۴ تدوین شده و قرار است تا وضعیت پروژههای زنجیره فولاد بهصورت مستمر مورد پایش و ارزیابی قرار گیرند. بر این اساس، حلقههای زنجیره فولاد شامل کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش و مقاطع فولادی است. در بخش مقاطع طولی نظیر میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی، ظرفیت ایجاد شده بسیار بالاتر از مقدار هدفگذاری شده که بیانگر اشباع بودن این حلقه از زنجیره تولید است. در بخش شمش فولادی نیز ظرفیتسازی لازم برای تحقق هدف تولید ۵۵ میلیونتن فولاد خام محقق شده و با توجه به نیاز داخلی در این بخش، امکان صادرات ۱۴میلیونتن پیش بینی شده است. همچنین در بخش آهن اسفنجی، تسریع در تکمیل و عملیات اجرای طرحهای در دست اجرا ضروری است. ظرفیت سازی لازم در بخش فرآوری کنسانتره و تولید گندله آهن، بهصورت مطلوب انجام شده است. هدف فرآوری کنسانتره در طرح توازن فولاد کشور، ۸۰ میلیون تن و تولید گندله آهن ۷۶ میلیون تن است.

پیش از این اعلام شده بود که طبق سیاست های کلی وزارت صمت، احداث واحدهای فرآوری (کنسانتره و گندله آهن) در جوار معادن و استقرار حلقههای آببر زنجیره (آهن اسفنجی، شمش و مقاطع فولادی) در جوار سواحل جنوبی کشور پیشبینی شده است. استقرار واحدهای احیاء، ذوب و نورد در مجاورت یکدیگر نقش مؤثری در کاهش مصرف انرژی خواهد داشت. ضمن اینکه با توجه به نیاز داخلی به ورق فولادی و قطعات آلیاژی، تغییر بخشی از ظرفیت طرحهای تولید بیلت فولادی متداول ساختمانی، به اسلب و متعاقباً تولید ورقهای فولادی و نیز تولید آلیاژهای خاص با ارزش افزوده بالا، دارای اولویت سرمایهگذاری است.

کارنامه ٩ ماهه سنگ آهن و گندله

آمار تولید آهن اسفنجی در ۱۹ واحد تولیدی کشور در دوره ۹ ماهه امسال به رقم ۲۳ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۶۰۹ تن رسید، که رشد ۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد. برپایه دادههای آماری فولاد مبارکه، سفید دشت، سبا، فولاد هرمزگان، کاوه جنوب، آهن وفولاد غدیر، توسعه معادن وصنایع معدنی خاورمیانه، خوزستان، خراسان، میانه، سبزوار، شادگان، صبا فولاد، نی ریز، آهن وفولاد ارفع، آهن وفولاد گل گهر، چادرملو، جهان فولاد سیرجان و فولاد بافت میزان تولید آهن اسفنجی آذرماه به رقم دو میلیون و ۶۳۱ هزار و ۶۷۱ تن رسید که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته افزایش پنج درصدی دارد. کارنامه صادرات آهن اسفنجی در سالهای ۹۷ و ۹۸ روند افزایشی را نشان می دهد و آمار ۱۳۹۷ حجم صادرات آهن اسفنجی رقم ۵۳۳ هزار تن را نشان داد که با رشد ۷۷ درصدی در سال ۹۸ به ۹۴۲ هزار تن رسید. میزان مصرف ظاهری آهن اسفنجی پارسال برابر با ۲۶ میلیون و ۹۶۵ هزار تن بود و رشد چهار درصدی در مقایسه با سال ۹۷ که بالغ بر ۲۵ میلیون و ۸۲۶ هزار تن بود، ثبت کرد.

بررسی ها نشان می دهد که ایران امروز در بین ۱۰ فولاد ساز شاخص جهان جای گرفته، اما در سالهای اخیر در زمینه آهن اسفنجی با هند رقابت نزدیک دارد، بگونه ای که در نیمه ۲۰۲۰ ایران به عنوان رتبه نخست براساس منابع خبری رسانه ای معرفی شد. تولید گندله سنگ آهن در ۱۰ واحد تولیدی مورد بررسی در ۹ ماهه امسال رقم ۲۴ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۴۵۲ تن را نشان داد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش ۱۱ درصدی را ثبت کرد. تولید گندله سنگ آهن آذرماه واحد های فولادمبارکه، خوزستان، توسعه معادن وصنایع معدنی خاورمیانه، خراسان، سنگ آهن چادرملو، معدنی و صنعتی گل گهر، اپال پارسیان سنگان، فولاد سنگان، صنعتی و معدنی توسعه فراگیر، صبا نور به رقم سه میلیون و ۸۳۵ هزار و ۳۸۷ تن بالغ گشت که در مقایسه با ماه مشابه در سال گذشته افزایش ۱۰ درصدی یافت.

وضعیت صنعت فولاد در دوران تحریم و کرونا

واقعیتی که در دوران رکود و شیوع کرونا وجود دارد آنکه وقایع و رخدادهای ماه های گذشته، شرایطی را برای صنایع همه کشورهای جهان به وجود آورد که شاید برای بازگشت به حالت قبلی مدتزمانی طولانی نیاز باشد و البته صنایع فولادی هم مستثنا از این جریانات نیستند. در شرایطی که جایگاه ویژه صنعت فولاد در ایران به دلایلی چون اشتغالزایی و سودآوری غیرقابلانکار است. بهطوریکه در این چند سال گذشته فولاد نهتنها توانسته جایگاه ایران در میان رتبهبندیهای معتبر جهانی در حوزه صنایع معدنی را ارتقا دهد بلکه در بخش صادرات و ارزآوری تأمینکننده بخش عمدهای از نیازهای کشور بوده است. به ویژه در روزگاری که کاهش درآمدهای نفتی کشور را درگیر مشکلاتی کرده و این صنعت توانست نقش قابلتوجهی را در جایگزینی درآمدهای نفتی نیز ایفا کند. حال موضوع قابلتوجهی که در این میان وجود دارد آنکه در شرایط دشواری که ویروس کرونا مزید بر دیگر مشکلات شده است خبرهایی از رشد تولید و درنتیجه روند روبه رشد صادرات از سوی شرکتهای فولادی شنیده میشود. درحالیکه بنا به گفته کارشناسان و مسئولان این حوزه بسیاری از کشورهای جهان به دلیل شیوع کرونا، از وضعیت تولید مناسبی برخوردار نیستند و تولید خود را کاهش داده است.

نگاه چین به سنگ آهن هند برای تولید فولاد

در همین حال روز گذشته اعلام شد که چین به عنوان برترین تولیدکننده فولاد جهان در سال گذشته با کاهش سهم واردات سنگ آهن از استرالیا، واردات خود از هند را به شدت افزایش داده است. به گزارش راشاتودی، دادههای اداره گمرک چین نشان میدهد که در سال گذشته واردات سنگ آهن این کشور از هند ۸۸ درصد جهش داشته و به ۴۴.۸ میلیون تن رسیده است. طبق آمار اداره گمرک چین این بیشترین میزان واردات سنگ آهن از هند در ۹ سال اخیر است. در سال ۲۰۲۰ استرالیا و برزیل همچنان برترین تامینکنندگان سنگ آهن چین باقی ماندند. در سال ۲۰۲۰ واردات سنگ آهن چین از استرالیا ۷۱۳ میلیون تن و از برزیل ۲۳۵.۷ میلیون تن شد.

ساخت و ساز با بحرانی جدید رو به رو شد

گروه مسکن: بخش ساخت و ساز فقط همین را کم داشت که با کاهش نیروی انسانی مواجه شود تا معجون تلفیق شده از افت قدرت خرید متقاضیان، افزایش قیمت مصالح و رکود معاملاتی کامل شود؛ به هر ترتیب سازندگان می گویند که با رشد قیمت ارز، بسیاری از کارگران مهاجر که عموما افغان بودند، ایران را ترک کرده اند و به همین خاطر دستمزدها تا ۱۲۰ درصد بالا رفته است.

به گزارش ایسنا، بازار مسکن به دلیل رشد بیش از ۳۰۰ درصدی قیمتها که طی سه سال گذشته اتفاق افتاده در رکود مطلق قرار دارد و این در حالی است که افزایش هزینه های تولید مسکن و نوسان قیمت مصالح ساختمانی به معضلی برای ساخت و ساز تبدیل شده است. در این زمینه بارها جلساتی بین نمایندگان مجلس و وزیر صمت برای چاره اندیشی برگزار شده اما ظاهرا نتیجه نداده است. قرار است رزم حسینی باز هم برای توضیح درباره رشد قیمت مصالح ساختمانی به کمیسیون عمران برود. این خبر را محمدرضا رضایی کوچی ـ رییس کمیسیون عمران ـ مجلس اعلام کرده است.

با اینکه قیمت سیمان درب کارخانه حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان فروخته می شود، در فرآیند عرضه ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان می شود. نمایندگان مجلس می گویند برخی مصالح ساختمانی تا به دست مصرف کننده برسد مشمول ۱۰۰ درصد افزایش قیمت می شود؛ سودی که همه اش به جیب واسطه ها می رود. مکانیزم عرضه مصالح در بورس هم چندان کارآمد نیست. در بورس باید قیمت تمام شده برای بخش مصرفی کاهش یابد و دست واسطه ها کوتاه شود اما در مقام عمل این اتفاق نیفتاده است.

بخش ساخت و ساز با مشکلات دیگری هم دست و پنجه نرم می کند؛ از کاهش شدید توان خرید متقاضیان گرفته تا کمبود نیروی انسانی. سازندگان بیان می کنند که بعد از رشد نرخ ارز، بسیاری از کارگران مهاجر افغان ایران را ترک کرده اند و بخش ساختمان با کمبود نیروی انسانی مواجه شده و در نتیجه دستمزدها بالا رفته است.

فرشید پورحاجت ـ دبیر کانون انبوه سازان ـ می گوید: بعد از رشد نرخ ارز و کوچ اتباع خارجی، دستمزدها در بخش ساخت و ساز تا ۱۲۰ درصد رشد نشان می دهد. دستمزد کارگر در شهرستانها که تا یک سال قبل ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان بود به ۱۵۰ هزار تومان رسیده و نرخ دستمزد اسکلت کارها که قبلا متری ۸۰ هزار تومان بود حالا متری ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان شده است.

فروش نرفتن آپارتمانهای نوساز که از رکود بازار مسکن نشأت می گیرد نیز تزریق نقدینگی به حوزه ساخت و ساز را دچار مشکل کرده است. البته بررسی ها نشان می دهد که ساخت و ساز در شهرستانها هنوز از رمق نیفتاده اما در تهران کمتر پروژه مسکونی دیده می شود. افزایش شدید قیمت زمین در تهران از عوامل رکود ساختمانی است. مطابق اعلام مرکز آمار از تابستان ۱۳۹۹ قیمت هر متر زمین کلنگی در تهران ۳۴ میلیون و ۷۹۳ هزار تومان بوده که نسبت به بهار امسال ۳۶ درصد و در مقایسه با تابستان سال گذشته ۸۶ درصد رشد نشان می دهد.

روند رو به رشد قیمت مصالح ساختمانی در شرایطی گلوی بازار مسکن را می فشارد که این بازار در کما قرار دارد. آذرماه امسال فقط ۲۵۰۰ فقره خرید و فروش مسکن در تهران به ثبت رسید که در مقایسه با تعداد واحدهای مسکونی تقریبا صفر شده و نسبت به میانگین ۱۰ تا ۱۵ هزار فقره خرید و فروش معمول به حدود یک پنجم رسیده است. بررسیهای غیررسمی حاکی از آن است که در دی ماه تعداد معاملات در پایتخت تقریبا به اندازه آذرماه بوده و خریداران واقعی کماکان در انتظار افت بیشتر قیمتها هستند. این در حالی است که از نیمه آبان ماه به بعد قیمتهای پیشنهادی تا ۲۲ درصد و نرخ قطعی ۱.۱ درصد کاهش پیدا کرد.

سلطه رکود در بازار مسکن

در همین رابطه یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه بعد از خروج تقاضای مصرفی، از حدود یک ماه پیش تقاضای سرمایه گذاری هم از بازار ملک خارج شده است گفت: تا سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ بازار مسکن در حالت بلاتکلیفی قرار می گیرد و قیمتها ثبات نسبی خواهد داشت.

مهدی روانشادنیا اظهار کرد: طی سه سال گذشته در عین حال که قیمت مسکن در تهران ۵.۵ برابر شده قدرت خرید مصرف کننده افزایش نداشته است. در سه سال گذشته نرخ رشد اقتصادی منفی بوده، درآمد خانوار کاهشی شده و توان مصرف کننده واقعی پایین آمده است. از ماهها قبل پارامتر تقاضای مصرفی، عاملی برای افزایش قیمت نبوده اما نرخها بالا رفته است.

سرمقاله

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

متاسفانه هر چند وقت یکبار فاجعه ای اخلاقی رخ می دهد که همه را شوکه می کند. روز گذشته فیلم و خبری که گویای درگیری یک نماینده مجلس شورای اسلامی با یک سرباز وظیفه شناس است، فضای مجازی را آشفته کرد و تعجب همگان را برانگیخت. جایگاه مجلس همواره جایگاهی والا بوده است و زیباترین و مهمترین جمله ای که در مورد مجلس شورای اسلامی عنوان شد و همچنان ماندگار است، از زبان امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی مطرح شد. ایشان مجلس شورای اسلامی را در راس امور و عصاره فضایل ملت دانستند. این بیانات به اندازه ای فصیح و گویاست، که شان نمایندگی را دوچندان می کند. بی شک افراد وقتی جایگاهی دست پیدا کنند، باید به آن اندازه از معرفت رسیده باشند که از آن جایگاه سواستفاده نکنند. اما رفتار برخی نمایندگان نشان داده که متاسفانه بسیاری از افراد به محض آن که به جایگاهی آن هم با رای مردم دست پیدا میکنند، از این جایگاه نه تنها سواستفاده می کنند، بلکه گاه دست به کارهایی می زنند که وهن نمایندگی است و انسان را به یاد همان ضرب المثل معروفی می اندازد که "هر چه بگندد نمکش می زنند، وای به روزی که بگندد نمک.

رویداد روز گذشته و ماجرای سیلی زدن به صورت سرباز راهور زمانی اهمیت بیشتری می یابد که بدانیم یکی از نمایندگان مجلس که نماد قانون و قانونگذاری و احترام به قانون باید باشد قصد داشته با خودرو شخصی وارد مسیر ویژه اتوبوس شود که سرباز راهور مانع از این قانون شکنی شده است. متاسفانه نماینده مجلس هنگامی که با مخالفت سرباز راهور روبهرو میشود، کارش به درگیری فیزیکی می کشد و گویا با سیلی به صورت او ضربه می زند. در اینجا چند نکته قابل توجه است. اول اینکه فردی که قرار است در نهاد قانونگذاری کشور، قانون وضع کند، چگونه خودش بر قانونگریزی اصرار می کند و حتی برای این قانون گریزی، دست به قانون شکنی دیگری می زند؟ نکته بعدی این که چگونه با این نماینده مردم در خانه ملت برخورد خواهد شد؟ بی شک وقتی این نماینده مجلس حاضر است برای قانون شکنی و عبور از خط ویژه حتی به صورت سربازای سیلی بزند آیا از این جایگاه برای قانون شکنیهای مشابه سواستفاده نمی کند؟

اهمیت این رویداد و جوی که در فضای مجازی به خاطر این اتفاق به راه افتاده نشان از حساسیت مردم به این خبرها دارد. بسیاری معتقدند با توجه به اهمین این اتفاق تلخ اگردر محاکم قضایی ثابت شود که این نماینده مجرم بوده و به ناحق به صورت سرباز این مملکت سیلی زده باید با استناد به احکام اسلامی قصاص و برای پاسخ به مطالبات شهروندان در همان مکان این نماینده از سوی سرباز قصاص شود تا همه بدانند هیچکس در برابر قانون و حق بر دیگری برتری ندارد.

نکته تأسفبرانگیزتر اینکه این نماینده مدعی انقلابی گری است و مجلس یازدهم به عنوان مجلس انقلابی شناخته می شود، آیا مصداق انقلابی گری، قانون شکنی و سیلی زدن به گوش سرباز این کشور است؟ باید بدانیم که این نماینده مجلس به گوش این سرباز سیلی نزده، بلکه به گوش مردم این سرزمین سیلی زده، زیرا سرباز در قامت حافظ امنیت و منافع مردم و نمادی از همین جامعه است که در دوران جنگ و پس از آن برای این کشور از جان خود گذشته اند.

نکته آخر اینکه در گذشته نیز معدودی از نمایندگان چنین رفتاری داشته اند و بدون آنکه برخوردی متناسب با آنها به واسطه صورت بگیرد، بر صندلی مجلس تکیه زدند. سوال اینجاست که اگر با آن نمایندگان برخورد می شد، بازهم شاهد چنین وقایعی بودیم. به نظر می رسد باید کار از یک جا آغاز شود و قوه قضاییه باید تاوان این سیلی را به نمایندگی از ۸۵ میلیون ایرانی از نماینده مجلس بگیرد و همان سیلی را بر گوش او بنوازد. فراموش نکنیم که اگر آن سرباز از حق خودش گذشت، جنبه عمومی جرم به قوت خود باقی است و بیاد داشته باشیم که آیت الله رییسی چه رفتاری با آن قاضی متخلف کرد. در آنجا یک قاضی به سرباز بابلی سیلی زد و آیت الله رییسی حکم داد که پس از قصاص، قاضی متخلف اخراج شود. اکنون دستگاه قضا در آزمون دیگری قرار گرفته است.

عبور از خط ویژه با چاشنی قربانی کردن اعتماد مردم

روز گذشته ویدئویی از درگیری لفظی یک نماینده و سرباز وظیفه پلیس راهور منتشر شد که نشان می داد یکی از نمایندگان مجلس یازدهم برای ورود به مسیر خط ویژه به صورت یک سرباز سیلی زده است. این اتفاق شوک آور به سرعت به مهمترین موضوع فضای مجازی تبدیل شده و موجی از انتقادها را نسبت به رفتار جنجالی نماینده مجلس در پی داشته است.

خبرها حاکی است یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته به علت ممانعت سرباز راهور از ورود وی به خط ویژه اتوبوس، عصبانی شده و به صورت این سرباز سیلی زده است.به گفته سربازی که فیلم او منتشر شده، یک خودرو به دنبال عبور از خط ویژه در مرکز تهران بوده اما سرباز پلیس مانع می شود و خواستار مدارک می شود. به دنبال این اتفاق، درگیری لفظی به وجود می آید و نماینده مجلس مجلس، به صورت سرباز، سیلی می زند. گفته می شود این نماینده مجلس، عنابستانی نماینده سبزوار (خراسان رضوی) است و سیلی زدن به سرباز را تکذیب کرده است.

نماینده مجلس سیلی زدن به سرباز را تکذیب کرد

در اولین واکنش ها عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: بنده با آقای عنابستانی صحبت کردهام و ایشان درگیری فیزیکی خود با مامور پلیس را به طور کلی تکذیب کردند.

محمدرضا دشتی اردکانی عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در واکنش به خبر ضرب و شتم ماموران نیروی انتظامی توسط یکی از نمایندگان مجلس و روند بررسی این موضوع در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: اگر گزارشی به دسته هیئت نظارت برسد قطعا آن را بررسی خواهند کرد، بنده تاکنون استعلام گرفتهام هنوز شکایتی به ما واصل نشده است.

وی افزود: بنده با آقای عنابستانی صحبت کردهام و ایشان درگیری فیزیکی خود با مامور پلیس را به طور کلی تکذیب کردند.

دشتی اردکانی ادامه داد: آقای عنابستانی گفتند که سرباز به من توهین کرد، ولی بنده به صورت فیزیکی با وی درگیر نشدهام.

وی در پایان خاطر نشان کرد: باید این پرونده را در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی کنیم و نتیجه آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

قالیباف: برخورد قانونی می کنیم

در همین حال قالیباف نیز در واکنش به اخبار منتشره مبنی بر برخورد یک نماینده با مأمور راهور گفت که درصورت احراز تخلف، هیئت نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه برخورد قانونی خواهد کرد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در حساب کاربری خود در توییتر نوشت:«برابر قانون همه مساوی هستند. مجلس به کسانی که به وظیفۀ قانونی خود عمل میکنند افتخار میکند و اولین مدافع حقوق آنهاست.

‏در حادثۀ اخیر، به محض شنیدن اولین گزارشها، دستور بررسی دقیق ماوقع صادر شد؛ درصورت احراز تخلف، هیئت نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه بررسی و برخورد قانونی خواهد کرد.