تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت علوی سبزواری

رهبر انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین علوی سبزواری را تسلیت گفتند.

به گزارش ایرنا، در پیام حضرت آیتالله خامنهای آمده است:درگذشت عالم پارسا و پرهیزگار جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای سیّدمحمّدحسن علوی سبزواری رحمةاللهعلیه را به خاندان مکرم و بازماندگان و ارادتمندان آن مرحوم و به عموم مردم عزیز سبزوار تسلیت عرض میکنم.

همراهی آن عالم ربانی با حرکت مبارزان در دوران طاغوت و با فعالیتهای انقلابی در دوران جمهوری اسلامی، حسنه ارزشمندی در محاسبات الهی و قدرشناسیهای مردمی است. علو درجات آن مرحوم را از خداوند متعال مسألت میکنم.

 

 

چالش همنوایی با مردم ناراضی به جای آگاهی بخشی

عضو کارگزاران گفت: اگر رئیسجمهور از اصلاحطلبان گلایه دارد به ایشان حق میدهیم ولی این گلایه دوجانبه است چرا که اگر آقای روحانی همراهی با دوستان را ترک نکرده بودند، دوستان اگرچه همراهی با ایشان را ترک نکردند اما میتوانستند بیشتر همراهی کنند.حسین مرعشی در گفتوگو با ایلنا در واکنش به گلایههای اخیر رئیسجمهور نسبت به گروهها و سیاسیون داخلی مبنی بر عدم همراهی لازم در سالهای اخیر، گفت: دولت در سه سال اخیر با ناجوانمردی خارجیها در شرایط بسیار سختی قرار گرفت اما در داخل هم دوره سختی را به این دلیل که روابط عمومی دولت آنچنان قوی نبود که بتواند شرایط سخت کشور را درست برای مردم توضیح دهد، سپری کرد.وی ادامه داد: نقد به سیاسیون ایرانی این است که وقتی شرایط سخت شده و مردم ناراضی میشوند، آنها به جای اینکه بیایند و به مردم آگاهیبخشی کنند، با مردم عصبانی و ناراضی همنوایی میکنند و این یک واقعیت در سیاست ایران است.

صنعت هوایی الگوی کشور
برای مقابله با تحریمها

وزیر دفاع با اشاره به اظهارات مایک پمپئو، وزیرامور خارجه آمریکا در خصوص تحریم جدید هفت نهاد مرتبط با خطوط کشتیرانی و ترابری ایران از جمله صنایع هوایی ایران گفت: هر بار دشمنان درصدد اعمال شرایط محدودتری شدند؛ صنایع ما به سمت خودکفایی و شکوفایی بیشتر حرکت کردند. به گزارش ایسنا امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه تحریم های ظالمانه و غیر منطقی علیه نیروهای مسلح و صنعت دفاعی موضوع جدیدی نیست گفت: نیروی هوایی سالهاست که در معرض تحریمهای سخت و سنگین است، اما همواره خودکفایی را به منصه ظهور رسانده و صنعت هوایی یک الگوی تمام عیار برای نیروهای مسلح و کشور در حوزه مقابله با تحریمهاست.وزیر دفاع گفت: اگرچه تحریم ها مشکلاتی را بوجود آورد اما موجب شد توجه ما به ظرفیت ها و توانایی های داخلی معطوف شود و به همین علت ایران، به مراتب قوی تر و مقتدرتر از سالهای اول انقلاب است. حاتمی با بیان اینکه تجربه های برخورد با نظام سلطه گویای این است که باید در برابر دشمن قوی شد، گفت: تجربه ۴ دهه گذشه نشان داده که هزینه تسلیم در برابر قدرت های زورگو به مراتب بیشتر از هزینه ایستادگی در برابر آنها است.

رایزنی آمریکا با اروپا درباره ایران

مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن در گفت وگویی تلفنی با مقامات چند کشور از جمله فرانسه، انگلیس و آلمان به موضوع ایران نیز پرداخت.به گزارش ایسنا از رویترز، امیلی هورن در بیانیهای گفت که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تماس های تلفنی با مقامات فرانسه، آلمان، انگلیس و ژاپن داشته است. طبق گفته هورن، سالیوان در این تماس ها درباره مسائل مربوط به چین، ایران، روسیه، کره شمالی و بیماری همه گیر کرونا با مقامات این کشورها گفتوگو کرده و بر «تمایل» جو بایدن برای تقویت اتحاد فرااقیانوسی با «متحدان اروپایی» تاکید کرد.

 

بررسی تحریمها در مقابله با کرونا

رئیس جمهور آمریکا خواهان بررسی تاثیر تحریمها بر مقابله با کرونا شد. به گزارش ایلنا از وال استریت ژورنال، جو بایدن دستور داده وزارتخانههای خارجه، خزانهداری و بازرگانی و نهادهای مربوطه، تحریمهای آمریکا را بررسی کنند و تاثیر تحریم ها بر مقابله با کرونا را ارزیابی کنند و گزارشی مبنی بر این که آیا نیازی به تغییر رویکرد در این خصوص وجود دارد یا خیر به وی ارائه کنند.

احیای برجام به عنوان قدم اول

نماینده روسیه در سازمانهای بین المللی نوشت: موضع دولت جدید آمریکا برای احیای برجام و سپس پرداختن به مسائل دیگر رویکرد واقع بینانهتری نسبت به اروپا است.به گزارش ایلنا، میخائیل اولیانوف در توئیتر خود نوشت: تروئیکای اروپا هنوز از «توافق برجام پلاس» حمایت میکنند. موضع دولت جدید آمریکا این است که ابتدا اجرای کامل توافق هستهای احیا شود و سپس مسائل دیگر مطرح شود، این رویکرد واقع بینانه تری است.

طلبکاری به جای پاسخگویی

یک فعال سیاسی اصلاحطلب گفت: متاسفانه برخی برای حفظ آینده سیاسی خود و ماندن در قدرت، دست به هر اقدامی حتی به دور از اخلاق سیاسی می زنند و در این مسیر، هجمه به جریان اصلاحات مانند پیمودن ره صد ساله است که می تواند برخی را در چشم جریان حاکم عزیز کند تا بتوانند علیرغم کارنامه ضعیف، همچنان بر سر سفره قدرت متنعم باشند.محمد سالاری در گفتوگو با ایلنا با بیان اینکه این روزها دولتمردان باید شرایط کشور را و علت مشکلات را برای مردم توضیح دهند، بیان داشت: ماههای پایانی دولت دوازدهم زمان مناسبی است که برخی دولتمردان در جایگاه پاسخگویی قرار بگیرند و دلایل چرایی وضعیت بحرانی کشور را برای مردم توضیح دهند و تاسف آور است که حلقه اصلی تصمیمگیری در کابینه دوازدهم که اشتباهات غیرقابل انکاری در اداره کشور داشته و عاملان اصلی ناکامی دولت هستند، طلبکارانه سعی دارند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند.

توهین به مقامات باید رسیدگی شود

وکیل پایه یک دادگستری گفت: توهین به مقامات، جرم عمومی است و بدون طرح شکایت قابل رسیدگی است و مدعیالعموم موظف است که رسیدگی کند.سیدمحمود علیزاده در گفتوگو با ایلنا در واکنش به اهانت به رئیسجمهور در رسانه ملی و همچنین توهین به وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس گفت: زمانی که آدمهای کوچک در جایگاههای بزرگ قرار بگیرند، این اتفاقات طبیعی است. ما هیچگاه در مجالس گذشته در این حد اهانت به مقامات رسمی نداشتیم.

اعاده سریعتر اموال نامشروع مسئولان

یک کارشناس مسائل حقوقی گفت: امیدواریم به موجب دستورالعمل پس گرفتن اموال و داراییهای نامشروع، مبارزه با فساد از سرعت و دقت بیشتری برخوردار شود و نتایج آن به اطلاع عموم رسد تا مردم نیز به دستگاه قضا دلگرم و امیدوارتر شوند.مریم نقاشان در گفتوگو با ایسنا گفت: دستورالعمل رئیس قوه قضائیه برای پس گرفتن اموال و داراییهای نامشروع حاکی از ضرورت نظارت مستمر بر دارایی مسئولین است و با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی در اواخر سال ۹۸ در جهت اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی طرح اعاده اموال نامشروع را تبدیل به قانون کرده، منع قانونی در خصوص اجرای این دستورالعمل به نظر نمیرسد و در واقع این دستورالعمل جهت اجرای همه جانبه و سریعتر این قانون با هدف مبارزه با فساد میباشد.

رئیس جمهور هشدار داد؛

رئیس جمهور گفت: کرونا یک بیماری عالم گیر است که جان بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را گرفته است.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، با بیان اینکه بیش از ۱۱ ماه از همهگیری ویروس کرونا میگذرد، گفت: در پایان همین ماه یک سال تمام میشود که کرونا آمده است؛ سال گذشته همین زمان بود که متوجه شدیم این ویروس وارد کشور شده و بعضیها مبتلا شدهاند و تستهای آنها مثبت شد و در روز آخر بهمن اعلام شد این ویروس در کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد: دوران سختی بود؛ یک سال سخت بر مردم گذشت. آنها با سختی و مشکلات بسیار زندگی کردند و باید باز هم باید مراقبت کنیم. این یک بیماری عالمگیر و پاندمی است که تاکنون جان بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را گرفته است و هنوز هم ادامه دارد و معلوم نیست این مرگ و میرها تا کی ادامه داشته باشد. باتوجه به مجموع دستاوردهای که امروز شاهد آن هستیم در یکی دو هفته اخیر آمار فوتیهای ما دو رقمی شده است.

رئیسجمهور گفت: تشکر کنیم از این دستاوردهای بزرگ، از مردم، کادر درمان، بسیج نیروی انتظامی و سازمانهای مردم نهاد که کنار هم آمدند و کار بزرگ را انجام دادند این کارنامه؛ کارنامه غرور آفرینی برای دولت و ملت ایران است.

روحانی ضمن قدردانی از همه ارگانیهایی که در مدت شیوع کرونا کمک کردهاند، اظهار داشت: اینکه شرایط رو به بهبود قرار دارد به معنای این نیست که شرایط مطلوب است. اینکه روزی ۸۰_۹۰ نفر فوت میکنند عدد خیلی زیادی است. اینها عزیزان ما در کشور هستند. آمار کمی نیست. حالا اگر تعداد فوتیها دو تا پنج نفر بود میتوانستیم بگوییم به نقطه مطلوب رسیدهایم، اما این نقطه نقطه مطلوب نیست. نسبت به گذشته شرایط ما بهتر است اما روند کاهشی باید ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به سخنان رئیسی سخنگوی ستادملی مقبله با کرونا گفت: در گزارشی که از استانها ارائه دادند، در بسیاری از استانها روند کاهشی بود. اما در برخی از استانها روند کاهشی متوقف شده است یا در برخی دیگر مختصر بوده اما اکنون به تعداد آنها افزوده شده است. رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه این روند میتواند نگران کننده باشد، گفت: نباید به خاطر کاهشی شدن روند، مسیر احمال، عادی نگری و عادی سازی در رفت و آمدها و رفتارها مدنظر قرار گیرد که میتواند عواقبش خطرناک باشد. علاوه بر ویروس انگلیسی، در آفریقای جنوبی هم نوع جهش یافته دیگری نیز دیده شده است، نگران کننده است.

وی با اشاره به قدرت شیوع ویروس کرونا افزود: ویروس از چین و ووهان به سرعت به اینجا رسید؛ رسیدنش از آفریقا و اروپا به اینجا خیلی مشکلتر نیست. اگر مراقبت و مواظبت نکنیم ممکن است این ویروس جهش یافته ما را مبتلا کند. مخصوصا اینکه امروز آمار نگرانکنندهای دیدیم که در برخی استانها موارد ابتلا را در جوانها و نوجوانها اخیراً شاهد هستیم. رئیس جمهور افزود: در حالی که در ابتدای شیوع بیشتر مسنها مبتلا میشدند، اما اکنون افراد در سنین پایین مبتلا میشوند که میتواند در آینده برای ما مشکل آفرین باشد.

وی تصریح کرد: حداقل باید تا ۶ ماه آینده با همین دقت و کنترل پروتکلها ادامه دهیم تا واکسن برسد و تزریق شود و در ادامه نیز واکسن خودمان ساخته شود. در چند نوبت واکسنها تزریق و نتایج آنها باید دیده شود؛ بنابراین تا آن زمان باید پروتکلها رعایت شود. روحانی اظهار کرد: اگر ما با موج جدیدی رو به رو شویم، موج جدید به معنای ایجاد مشکلات روحی در جامعه است و موج جدید به معنای اخلال در انجام خدمات به جامعه است بنابراین ما باید تلاش کنیم که وارد موج جدید نشویم که راه آن تشدید نظارت هاست و مردم ما باید از نظر فرهنگی به آنها گوشزد شود و به آنها آموزش داده شود.

وی ادامه داد: ما باید نظارت را تشدید کنیم و از طریق اپلیکیشنهای دیجیتالی نظارت را افزایش دهیم چون از طریق همین اپلیکیشنها بود که جلوی بسیاری از ترددها گرفته شد. اگر قرارگاه بتواند کاری کند که ما بتوانیم سفرهای بین شهری را هم با اپلیکیشنها مرتبط کنیم به گونهای که اگر کسی مثبت بود نتواند با ماشین شخصی نیز تردد کند که البته گفتند پیچیدگیهایی دارد اما من از قرارگاه درخواست میکنم که این کار انجام شود.

رئیس جمهور گفت: ویروس کرونا در سطح جهان تضعیف نشده بلکه بیماریزایی و سرایت این ویروس بیشتر شده است بنابراین این بسیار مهم است که ما با ویروسی مواجه هستیم که ممکن است در آینده شرایط سخت تری را برای ما ایجاد کند. اگر کوچکترین غفلت و اهمال برای مدت کوتاهی صورت بگیرد، مرگ و میر افزایش پیدا میکند و دچار مشکل خواهیم شد.

وی بیان کرد: برای اینکه این ویروس جدید وارد کشور نشود، از وزارت راه و سایر مسئولان درخواست میکنم که در مبادی ورودی بسیار مراقبت کنند و از افراد جدیدی که وارد کشور میشوند تست گرفته شود تا ویروس جدید وارد کشور نشود و با این ویروس جدید مواجه نشویم.

روحانی ادامه داد: همچنان باید با قاطعیت از تجمع و تردد غیرضروری جلوگیری کنیم، هیچ چیزی نباید ما را در این حرکت بازدارد و تجمع غیرضروری نباید انجام بگیرد و پروتکل بهداشتی باید رعایت شود و این وظیفه ملی و شرعی است و همه باید رعایت کنند.

رئیس دولت اظهار کرد: نکته آخر اینکه در زمینه واکسن داخلی و خارجی پیشرفت خوبی صورت گرفته است؛ در زمینه داخلی سال آینده واکسن برکت، واکسن رازی و واکسن پاستور را خواهیم داشت که امیدواریم در فصل بهار و تابستان به دست ما برسد و از حالا تا پایان سال نیز غیر کواکس که دریافت خواهیم کرد، در حال تلاش هستیم که در ماه بهمن واکسیناسیون در کشور آغاز شود و این کار بسیار اهمیت دارد. امیدواریم با همکاری هم و یاری یکدیگر و مراعات دستورالعملها به خوبی از این مراحل گذر کنیم.

دفاع ظریف از دیپلماسی اقتصادی دولت؛

وزیر امور خارجه گفت: باید اصول اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم اما بدانید اگر وزنهای به پایمان وصل نباشد بهتر میتوانیم این مسیر را طی کنیم؛ عدم اجرای لوایح چهارگانه FATF و تحریمهای آمریکا موانع ما هستند و اگر بخواهیم چشم خود را بر این واقعیت ببندیم در واقع مثل این است که روز را انکار کرده باشیم.محمدجواد ظریف در گفتوگو با ایلنا، در واکنش به پیشنهاد برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص تغییر نام وزارت امور خارجه به «وزارت امور خارجه و تجارت» گفت: در بعضی از کشورها ممکن است چنین وزارت خانهای وجود داشته باشد؛ آن روزی هم که به مجلس رفتم در صحن عرض کردم، اگرچه اعتقاد دارم وزارت خارجه باید از نظر ساختاری این توان را داشته باشد که روابط خارجی را تنظیم کند اما وزارت خانه ما امکان اینکه تجارت خارجی را هم به عهده داشته باشد را ندارد و این یک وظیفه تخصصی است.

وی افزود: البته ما توقع داریم که مجلس به وزارت خارجه کمک کند تا روابط خارجی در کلیه حوزهها را زیر نظر داشته باشد و این وزارت خانه هماهنگی لازم را به وجود بیاورد.وزیر امور خارجه در رابطه با برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه مشکلات اقتصادی ارتباطی به تحریمها ندارد و به ضعف در دیپلماسی اقتصادی باز میگردد، اظهار داشت: ۲ سال بعد از برجام را نگاه کنید که با وجود اینکه این توافق به صورت کامل هم اجرا نمیشد وضعیت تورم و رشد چگونه بود و هنگامی که آقای ترامپ تحریمها را بازگرداند و سیاست فشار حداکثری را اعمال کرد چه شرایطی ایجاد شد.

وی تاکید کرد: ما حتماً باید اصول اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم اما بدانید اگر وزنهای به پای اقتصاد وصل نباشد بهتر میتوانیم این مسیر را طی کنیم؛ عدم اجرای لوایح چهارگانه FATF و تحریمهای آمریکا موانع ما هستند و اگر بخواهیم چشم خود را بر این واقعیت ببندیم در واقع مثل این است که روز را انکار کرده باشیم.وی افزود: ما هیچ قدم و تلاشی را موکول به بازگشت آمریکا به برجام، تصویب FATF و برداشتن تحریمها نکردهایم؛ نه هیچ چیز موکول به اینها نیست اما اینکه همه چیز را مرتبط به دیپلماسی اقتصادی بدانیم هم درست نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی یعنی ما دیگران را راضی کنیم با ایران تجارت داشته باشند، تاکید کرد: تجارت نیاز به بانک دارد؛ وقتی که بانک تحریم است و نمیتواند ارتباطات را انجام دهد، هنگامی که کشورها با این مشکل مواجه هستند که اگر کشتیهای ایرانی وارد بنادرشان شوند میگویند تحریم را شکستهاند؛ این محدودیت است.وی خاطر نشان کرد: درست است که ما باید به دنبال تهاتر و روشهای دیگر برویم و این کارها را انجام میدهیم اما بالاخره این روشها هزینهمند و وقت گیر است و ما را با مشکلاتی روبرو میکند.