ظریف سیاست قلدری و فشار در برابر ایران را کارساز ندانست

وزیر امور خارجه تاکید کرد: زمانی که همه امضا کنندگان برجام به تعهداتشان عمل کنند، ایران هم به مذاکره برای از سرگیری برجام باز میگردد.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف همزمان با سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، در مصاحبه با شبکه پرس تی وی گفت: وی گفت: طبق بند ۳۶ برجام که به ایران اجازه برداشتن گام های چاره ساز و علاجی دربرابر نقض عهد دیگر اعضا می دهد، حالا امریکا از توافق خارج شده و مرتکب نقض قطعنامه شورای امنیت شده و دیگران را تهدید کرده که از همکاری با این توافق اجتناب کنند.

ظریف گفت: ما گام هایمان را در راستای برجام برداشتیم و آن را نقض نکردیم بلکه با هدف چاره سازی و علاجی برای این توافق،گام های کاهش تعهدات را برداشتیم .

ظریف با اشاره به اقدام اخیر مجلس شورای اسلامی در تعیین ضرب الاجل ۵ اسفند برای محدود کردن اجرای پروتکل الحاقی گفت: این یک ضرب الاجل برای جهان نیست و یک اولتیماتوم نیست. این یک موضوع داخلی بین مجلس و دولت است.اما تابع دموکراسی و موظف به قوانین کشور هستیم. مجلس قانونی تصویب کرده و ما باید آن را اجرا کنیم . ایران کشوری است که به قوانین احترام می گذارد و قوانین را نقض نمی کند.

وزیر امور خارجه در باره سفر جاری مدیرکل آژانس به تهران گفت: آقای رافائل گروسی خواستار ملاقات از ایران شد و ما آن را پذیرفتیم. ما چیزی برای پنهانکاری نداریم و به دنبال توسعه تسلیحات هسته ای نیستیم و این موضع نهایی ایران است. ما هرکز به دبنال تسلیحات کشتار جمعی و هسته ای نیستیم .

ظریف افزود: اسرائیل اقدام به توسعه دیمونا کرده دیمونا تنها کارخانه ساخت و تولید بمب اتمی در منطقه خاورمیانه است و کاملا سری است اما آیا ما هیچ ابراز نگرانی از سوی جو بایدن یا انگلا مرکل و یا مکرون (درباره دیمونا) شنیده ایم؟

وی گفت: ما با رافائل گروسی به عنوان نماینده قدرتهای بزرگ گفت و گو نمی کنیم بلکه به عنوان کسی گفت و گو می کنیم که نماینده ایران هم هست . او نماینده ای از جانب اسرائیل محسوب نمی شود چون اسرائیل اصلا عضوی از آژانس نیست . لذا ما با رافائل گروسی درباره قوانین کشورمان صحبت می کنیم که این به معنی اجرای تصمیمات مجلس است . در عین حال، نمی خواهیم بن بستی ایجاد شود که اقای گروسی نتواند به وظایف خود برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران ادامه دهد. ظریف با تاکید بر این مهم که ماهیت برنامه هسته ای ایران صلح آمیز بوده و این ماهیت تغییری نخواهد کرد، گفت: ایران نشان داده که قصد توسعه تسلیحا ت هسته ای را ندارد و غرب نیز باید روابط اقتصادی با ایران را عادی سازد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: طرف های اروپایی و آمریکایی به تعهدات برجامی خود عمل نکرده و ایران هم سطح تعهدات خود در قبال این توافق را تنزل داده است. کاهش تعهدات ایران بازگشت پذیر خواهد بود به محض آنکه غربی ها به اجرای تعهدات کامل خود بازگردند ما نیز بلافاصله به تعهدات کامل خود باز خواهیم گشت.

وی گفت: زمانی که طرف های مقابل به اجرای تعهدات کامل خود بازگشتند آنگاه مذاکراتی خواهد بود که این مذاکرات برای تغییر این توافق و افزودن بندها و موارد اضافی به آن نخواهد بود چون درباره همه چیز از جمله جدول های زمانی، مسائل منطقه ای، مسائل موشکی قبلا بطور مفصل بررسی شده و به آن پرداخته شده است بنا بر این ما قصدی برای بحث وبررسی در این خصوص نداریم اما می خواهیم در این باره صحبت شود که چگونه می توان تضمین کرد که اقدامات قبلی آمریکا دوباره تکرار نشود. طرف مقابل باید در این زمینه به اطمینان بدهد.

ظریف در پاسخ به اینکه در صورتی که ضرب الاجل ایران برای محدود شدن بازرسی های آژانس اجرا شود، این به معنا قطع و یا برچیده شده دوربین های نظارتی آژانس در سایت های هسته ای ایران خواهد بود، گفت: این ها چیزهایی است که امروز با مدیرکل آژانس درباره آن صحبت می شود اما طبق چیزی که براساس تصمیم مجلس از ما خواسته شده ، این است که فیلم های ضبط شده توسط دوربین ها در اختیار آژانس قرار نگیرد. البته یک موضوع فنی است و سیاسی نیست و این تصمیمی نیست که من بخواهم بگیرم بلکه در سطح فنی اتخاذ خواهدشد. اما قطعا آژانس دیگر فیلم های ضبط شده توسط این دوربین ها را دریافت نخواهد کرد. قبلا آژانس به این فیلم ها بطور اتوماتیک دسترسی داشت البته نه بصورت آنلاین و مستقیم.

ظریف تاکید کرد: مادامی که امریکا به تعهدات خود باز نگردد، اقدامات دیگری از سوی ایران اتخاذ خواهد شد واین اقدامات امروز و در جریان سفر مدیرکل آژانس به تهران ، در محل سازمان انرژی اتمی ایران با او صحبت خواهد شد.

ظریف با اشاره به اینکه تاکنون تغییری در رفتار بایدن در قبال ایران نسبت به دولت قبلی آمریکا مشاهده نشده است، گفت: بایدن مدعی است رویکرد فشار حداکثری دولت ترامپ، شکست حداکثری بوده است . اما اصولا و در عمل سیاست دولت قبلی را ادامه می دهند و آن را تغییر نداده اند.

وی تاکید کرد: مشکل آمریکا این است که معتاد به تحریم، اعمال فشار و قلدری شده است. اما این سیاست ها در کشوری با هزاران سال تاریخ موثر واقع نخواهد شد. تنها یکی از امپراتوری های ایران عمری طولانی تر از تمام تاریخ آمریکا داشت. بنابراین این فراز و فرودها در تاریخ ایران، تنها مقاطع کوتاه بوده است. بنابر این آنها بپذیرند که در برابر ایران، سیاست قلدری، فشار، فشارحداکثری کارساز نیست. ظریف خطاب به دولتمردان کنونی آمریکا گفت: آنچه آنها الان باید انجام دهند این است که چشمان خود را باز کنند و یک ارزیابی درست از گذشته نه تنها از عملکرد دولت ترامپ بلکه از همه دولت های قبلی درقبال ایران داشته باشند. سپس درخواهند یافت که در برابر این، تنها احترام است که می تواند کارساز و موثر واقع شود

قالیباف از تعامل دولت با مجلس به نفع مردم خبرداد

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خوشبختانه دولت بخشی از اصلاحات موردنظر مجلس را اعمال کرد گفت: دولت یک گام در جهت تعامل با مجلس به نفع مردم برداشت و مجلس نیز چندین گام برداشت و از بخشی از راهکارها و اصلاحات مدنظر خود چشم پوشی کرد تا در این شرایط اختلافات مانع از شنیده شدن صدای واحد ما برای حل مشکلات مردم نشود. آنچه پیش روی ماست، بودجه مطلوب مجلس نیست ولی با توجه به ظرفیت های اجرایی و در تعامل با دولت حداکثر اصلاحات ممکن به نفع معیشت مردم در آن اعمال شده است. به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور گفت: بودجه کل کشور وارث چند دهه عملکرد اقتصادی دولت هاست و بخش قابل توجهی از اشکالات ساختاری و اقتصادی کشور به علت در اولویت نبودن اصلاح ساختار بودجه است. رئیس مجلس ادامه داد: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ هم طبق همین عادت دیرینه و حتی بیشتر از اشکالات ساختاری مرسوم، دارای اشکالات جدی بود و معیشت مردم را در معرض آسیب قرار می داد. کمیسیون تلفیق اصلاحات مهمی در این لایحه اعمال کرد و راه تحول بودجه به نفع مردم را به دولت نشان داد ولی در نهایت دولت مجری بودجه است و تجربه نشان داده که دولت می تواند با اجرای بد و ناقص بهترین تصمیمات هم، فرصت اصلاحات ضروری را به آسیبی علیه معیشت مردم تبدیل کند، به همین جهت نمایندگان محترم مجلس تصمیم گرفتند تا اصلاحات بودجه بر عهده دولت گذاشته شود و مسئولان اجرایی با توجه به توان و اراده فعلی دولت تغییرات لازم را در لایحه اصلاحی اعمال کنند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: از اعضای کمیسیون تلفیق که در چند روز گذشته به صورت سه شیفت و حتی در روزهای تعطیل وظیفه خطیر تکمیل لایحه اصلاحی بودجه را برعهده داشته اند تشکر می کنیم، در جلسات بررسی بودجه در مجلس نمایندگان محترم در خصوص اصلاحات اعمال شده توسط دولت و تصمیمات اتخاذ شده در کمیسیون تلفیق با رأی خود، تصمیم نهایی را اتخاذ خواهند کرد.

قالیباف با اشاره به حادثه زلزله در استان کهکیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: زلزله در شهرستان های دنا و سی سخت مشکلات فراوانی برای مردم صبور این مناطق ایجاد کرده است، ضروری است دولت و دستگاه های اجرایی سریعا نسبت به رفع تمامی مشکلات مردم این مناطق به خصوص بازسازی منازل آن ها اقدام کنند.

روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تاکید کرد

دویست و پنجمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برگزار شد و در این جلسه وزیر راه و شهرسازی که به نمایندگی از طرف رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویر احمد و منطقه زلزله زده سی سخت سفر کرده بود، گزارشی از وضعیت زلزله زدگان ، میزان آسیب و خسارات ، روند امدادرسانی و مداوای مصدومان و اسکان موقت خانواده هایی که خانه هایشان آسیب دیده و برآورد خسارات وارده و برنامه ریزی برای کمک به ساخت منازل تخریب شده، ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، پس از ارائه این گزارش، رئیس جمهور بر ضرورت کمک رسانی فوری به زلزله زدگان، جبران خسارت ها و همچنین تسریع در اسکان موقت کسانی که منازلشان در این زلزله خسارت دیده است با توجه به فصل سرما در این منطقه، تاکید کرد.حسن روحانی با اشاره به گزارش وزیر راه و شهرسازی درخصوص آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن، این طرح را گام بزرگ دولت تدبیر و امید برای تامین مسکن دهک های پایین و متوسط درآمدی جامعه عنوان کرد و با اشاره به روند خوب طی مراحل این طرح ملی و زیر بنایی اظهار داشت: امیدواریم بخشی از واحدهای در دست ساخت این طرح تا پایان این دولت تکمیل و افتتاح شود.وی تامین زمین مورد نیاز برای اجرای طرح ملی مسکن از طرف دولت را نقطه قوت این طرح عنوان کرد و افزود: خوشبختانه این طرح با استقبال و مشارکت خوبی از سوی متقاضیان مواجه شده و امیدواریم با برنامه ریزی های درست، مسکن همه ثبت نام کنندگان در زمان مقرر آماده و تحویل شود.رئیس جمهور با اشاره به اینکه زمین مورد نیاز برای ساخت ۲۶۰ هزار واحد فراهم شده و مراحل ساخت واحدها در ریل طبیعی خود افتاده، افزود: توزیع استانی طرح ها نیز متناسب با نیازبوده و پروژه های اجرایی در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد در ماه های آتی به بهره برداری خواهد رسید.

در این جلسه همچنین وزیر اقتصاد گزارشی از میزان تحقق درآمدهای مشخص شده در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ به ویژه از محل وصول مالیات، فروش اوراق و درآمد حاصله از صادرات ارائه کرد. وزیر اقتصاد با اشاره به مالیات وصولی از مالیات دهندگان بزرگ و وصول مالیات های معوقه، از تحقق بخش عمده درآمدهای مشخص شده در بودجه سال جاری خبر داد.

رئیس جمهور در این رابطه تاکید کرد: با برنامه ریزی های انجام گرفته در سال جاری بویژه تمهیداتی که در بودجه سال ۱۳۹۹ دیده شده بود، توانستیم درآمدها و هزینه ها را مدیریت کنیم و این مهم در شرایط جنگ اقتصادی و فشار حداکثری دولت ترامپ حاصل شد که به اعتراف خود آنها، به شکست این سیاست انجامید.روحانی با اشاره به تحقق اهداف بودجه سال جاری در حوزه اصلی درآمدها و هزینه ها، اظهار داشت: برنامه اقتصادی کلان دولت در سال جاری که بودجه نیز در ذیل آن است، براساس واقعیت ها و ظرفیت های اقتصادی کشور تدوین شد و در اجرا نیز محقق شد.

تجارت از رشد بی رویه قیمت و هجوم مردم برای خرید رمز ارز گزارش می دهد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: «رکورد قبلی ظرف ۱۲ ساعت شکست؛ قیمت بیتکوین از ۵۷ هزار دلار فراتر رفت» این تیتر کوتاه می تواند بیانگر توجه سوال برانگیز تمامی فعالان اقتصادی به رمز ارز باشد. براستی چه اتفاقی افتاده که بیت کوین با این رشد سرسام آور رو به رو شده است؟ مگر معاملات اقتصادی جهان از دلار و یورو به سوی رمز ارز رفته است؟ مگر دولتها به جای طلا، رمز ارز را به عنوان پشتوانه پول ملی خود انتخاب کرده اند؟ این سوالات و بسیاری سوالات دیگر نشان می دهد که هیچ اتفاقی در مورد رمز ارز نیفتاده به غیر از اینکه نقدینگی های سرگردان فراوانی که روزی بازارهای طلا، بورس، دلار، خودرو، مسکن و... را در اختیار داشت، امروز به سوی رمز ارز کوچ کرده اند. نقدینگی هایی که هر چند وقت یک بار در بخشی از اقتصادی جا خشک می کند تا آن بخش به نفع جیب عده ای متورم شود.

جهش ٩ درصدی در یک روز

خبرها حکایت از آن دارد که قیمت بیتکوین مهمترین ارز دیجیتال جهان، ظرف کمتر از ۱۲ ساعت رکورد قبلی خود را شکست و از ۵۷ هزار دلار هم فراتر رفت. طبق دادههای پایگاه کویندسک قیمت بیتکوین تنها در یک روز ۹ درصد جهش کرده است.قیمت بیتکوین در ۷ روز اخیر ۱۸ درصد و از ابتدای سال تا کنون ۹۲ درصد جهش کرده و این جهش اخیر ارزش کل بازار این ارز دیجیتال را از یک تریلیون دلار فراتر برده است.با ورود این سرمایههای جدید به بازار بیتکوین، حالا این ارز دیجیتال از بزرگترین شرکت چین بیشتر میارزد. اگر ارزش بازار بیتکوین را با ارزش بزرگترین شرکتهای جهان مقایسه میکردیم بیتکوین پس از آلفابت گوگل ششمین شرکت ارزشمند جهان میشد.

هشدار به رییس جمهور

نکته مهمی که در رشد رمز ارز وجود دارد، هجوم سرمایه های ایرانی به این بازار است. رمز ارز هیچ ماهیت و پشتوانه ای ندارد و تنها پشتوانه آن، افرادی است که حاضر به خرید رمز ارز می شوند. بنابر این اگر مردم رمز ارز بخرند، گران می شود و اگر مردم فروشنده شوند، قیمت پایین می آید. به عبارت بهتر ارزش رمز ارز در تقاضا نهفته است، چیزی که باعث نگرانی همگان می شود. در این رابطه رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در توئیتی از خرید ریالی رمز ارزها و بیت کوین اظهار نگرانی کرد و در نامه ای به رییس جمهور نسبت به عواقب توجه بیش از حد به رمزارزهای خارجی هشدار داد. مجتبی توانگر در این نامه افزود: متاسفانه بعد از مدیریت مسئله دار دولت در بازار سرمایه، بسیاری از لیدرهای ناصالح سرمایه مردم در فضای مجازی، به تشویق مردم به خرید رمز ارزهای خارجی بخصوص بیت کوین اقدام کردهاند. وی با ابراز تاسف از اینکه اکنون جستجوی کلمات مربوط به رمز ارز در فضای مجازی از جستجوی کلمه بورس پیشی گرفته است گفت: این یعنی عده ای ناآشنا و ناآگاه در جستجوی راهی برای ورود به این حوزه هستند. توانگر افزود: علاوه بر اینکه این موضوع احتمالاً به تشدید خرید غیررسمی ارز برای این منظور منجر میشود، متاسفانه خرید ریالی رمز ارز از درگاههای پرداخت داخلی نیز در حال انجام است و به احتمال فراوان مسئلهای شبیه سکه ثامن در این موضوع به صورت شدیدتر قابل تکرار است. نماینده تهران در مجلس افزود: لازم است دولت اولاً درگاههای پرداخت مشکوک به این مبادلات را هرچه سریعتر مسدود کند و ثانیاً اقدامات لازم برای شناسایی مسیرهای خرید ارزی بیت کوین و تبلیغ کنندگان در فضای مجازی را انجام و اجازه ندهد این موضوع باعث ضربه شدید به اقتصاد کشور شود.

سرمایه گذاری ١.٥میلیاردی تسلا

برای آنکه متوجه بازی های سیاسی و اقتصادی در افزایش قیمت رمز ارز شویم، کافی است به اظهارات کسانی که در افزایش قیمت بیتکوین تاثیر داشته اند، توجه کنیم. یکی از کسانی که تاثیر بسزایی در افزایش قیمت بیتکوین داشت، ایلان ماسک، بنیان گذار و مدیرعامل گروه تسلا بود. ماسک یک باره از سرمایهگذاری ۱.۵ میلیارد دلاری شرکتش در بیتکوین خبرداد و نگهداری این ارز را بهتر از نگهداری وجه نقد دانست. وی در اختیار داشتن بیتکوین را یک مزیت برای شرکتش خواند و افزود: بهره واقعی ارزهای فیات منفی است. همین مساله باعث شد تا مردم به دنبال گزینه های دیگری برای سرمایه گذاری بروند.

توجه بانکهای جهانی

با افزایش محبوبیت و مقبولیت ارزهای دیجیتالی در جهان، بانک های مرکزی هم به سرعت در حال توسعه ارزهای ملی خود هستند. رییس بانک مرکزی روسیه از آغاز به کار اولیه روبل دیجیتال به صورت مفهومی تا تابستان خبر داده و بانک مرکزی سوئد هم اعلام کرده است احتمالا تا سال ۲۰۲۲ کرون دیجیتالی راه اندازی خواهد شد. بانک مرکزی کانادا هم از تسریع در برنامه قبلی خود برای راه اندازی ارز دیجیتالی رسمی این کشور خبر داده است. بانک مرکزی چین به عنوان پیشروترین بانک مرکزی جهان در عرصه ارزهای دیجیتالی که توانسته نخستین ارز دیجیتالی رسمی جهان را به طور آزمایشی و با موفقیت راه اندازی کند از آغاز توزیع یوان دیجیتال در بین متقاضیان این ارز که دارای شرایطهای لازم باشند خبر داده است. سیاستگذاران چینی ممکن است یوان دیجیتالی را به عنوانی ابزاری برای جایگزن کردن یوان با دلار و کاهش نقش دلار در نظام مالی استفاده کنند.

قیمت زیادی بالاست

همانگونه که از دلایل و شرایط افزایش قیمت رمزارزها مشخص می شود، بازی های سیاسی و اقتصادی تاثیر بسزایی بر این ارزها دارد پس از رکوردشکنی های اتریوم و بیتکوین، ایلان ماسک به نوعی بر وجود حباب قیمتی در این ارزها صحه گذاشت. ایلان ماسک - میلیاردر مشهور آمریکایی- که اظهارات جنجال برانگیزی را در رابطه با ارزهای دیجیتالی بیان کرده، تنها یک روز پس از آن که خرید بیتکوین را عاقلانه تر از نگهداری وجه نقد دانسته بود، گفت: ارزش بیتکوین و اتریوم در حال حاضر بیشتر از چیزی است که باید باشد! این در حالی است که پیش از ایلان ماسک، بیل گیتس- دیگر ثروتمند مشهور آمریکایی- گفته بود سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتالی نکرده و نظری هم در خصوص آن ها ندارد. برای آنکه به تاثیر بازی های هدفمند در بالا و پایین شدن رمز ارز پی ببریم کافی است بدانیم ماسک بیش از ۴۸ میلیون دنبال کننده در توییتر دارد و توصیه هایش اثرات زیادی روی عملکرد آن ها دارد. یک نمونه از این دست زمانی اتفاق افتاد که از واتس آپ انتقاد کرد و سیگنال را پیشنهاد داد. پس از این توییت سهام سیگنال ۱۱۰۰ درصد رشد کرد!

دست مردم به جایی بند نیست

کسانی که امروزه به فکر سرمایه گذاری گسترده در بیتکوین افتاده اند، باید بدانند که بازار رمز ارز متفاوت با موسسات مالی و اعتباری یا بورس است. کسانی که رمزارز می خرند، دیگر نمی توانند مقابل مجلس شورای اسلامی، نهاد ریاست جمهوری، بانک مرکزی یا دیگر مراکز کشور تجمع کنند تا با جنجال آفرینی بدنبال پولهای از دست رفته خودشان باشند. اگر دولت برای پایان دادن به تجمع گسترده سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری ناچار شد هزاران میلیارد تومان از اموال بیت المال را برای ساکت کردن آنها اختصاص دهد، در مورد خریداران بیتکوین هیچ وظیفه ای برای پاسخگویی ندارد.

یزدی زاده از ١٥٠٠ هزار میلیارد خودرو لوکس خبرداد

عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی با بیان اینکه رئیس جمهور اعتقادی به اخذ مالیات از کالاهای لوکس ندارد گفت: یک سال از قانون بودجه ۹۹ میگذرد اما هنوز آئین نامه آن در دولت تصویب نشده است.محمدرضا یزدی زاده در گفتگو با مهر گفت: مالیات بر خودرو و مسکن لوکس در بودجه ۹۹ تجربه خوبی برای مجلس بود تا اشتباهی که در این قانون کرد را تکرار نکند چرا که وقتی بعد از تصویب قوانین، تدوین آئین نامه آن به دولت واگذار میشود در واقع قانون نابود شده است.وی گفت: عدم تصویب آئین نامه مذکور، ترک فعل بزرگی است و اخذ این مالیات میتوانست درآمد خوبی برای دولت ایجاد کند.وی با اعلام اینکه متأسفانه دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز اخذ این مالیات را پیشنهاد نداد گفت: اگر کمیسیون تلفیق در نظر دارد این موضوع را اضافه کند باید موارد آئین نامهای را در بودجه ذکر کند وگرنه اجرایی نخواهد شد؛ مالیات بر کالاهای لوکس مالیاتی هدایتی است چرا که میخواهد سرمایه را از لوکس گرایی به سمت بخش مولد پیش ببرد. کشورهای غربی تمام جنبههای ثروت را مشمول مالیات میدانند؛ حتی از پس انداز هم مالیات میگیرند تا پول به سمت بخش مولد اقتصاد هدایت شود. وی ادامه داد: ۱۵۰۰هزار میلیارد تومان خودرو لوکس در کشور وجود دارد؛ این در حالی است که اگر بخواهیم در صنعت فولاد نفت، چرم سازی و … از خام فروشی رهایی پیدا کنیم با دلار روز، حدود هزار هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است یعنی ۷۰ درصد ارزش خودروهای لوکس، کشور را از خام فروشی در این صنایع رها میکند. یعنی باید نقدینگی را از طریق اخذ مالیاتهای تنظیمی، از بخش غیرمولد به سمت بخش مولد اقتصاد هدایت کنیم.عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی در پاسخ به این که اخذ مالیات از کالاهای لوکس در تضاد با حق مالکیت خصوصی نیست، گفت: همه جنبههای مالیات اساساً دخالت در مالکیت خصوصی است. کسی که درآمدی کسب میکند و دولت از آن مالیات میگیرد دخالت در مالکیت خصوصی نیست؟ حتماً هست. اما هیچ دولتی در دنیا بدون مالیات نمیتواند کشورش را اداره کند.وی ادامه داد: اگر فردی پولی درآورده و میتواند خودروی ۱۵ میلیارد تومانی سوار شود به دلیل این است که دولت برای او امنیت ایجاد کرده است؛ پس باید به دولت مالیات بدهد؛ مالیات نقش توزیع درآمد و ثروت دارد.

سرمقاله

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

بدنبال سفر رافایل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی به ایران، گروهی تحت عنوان دانشجویان دانشگاههای تهران، در مقابل سازمان ملی انرژی اتمی تجمع کردند و با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار اخراج بازرسان آژانس شدند، اما قبل از هر چیز باید عواقب آن سنجیده می شد. این تجمع از چند زاویه قابل بررسی است  اول اینکه بازی سیاسی یک جناح خاص است که از این فرصت برای خودنمایی نهایت استفاده را می کند. البته این موج سواری باید مشخص و روشن باشد تا مشخص شود براستی همه این تجمع کنندگان دانشجو هستند یا طیف خاصی با سواستفاده از عنوان دانشجو بدنبال رسیدن به اهداف خود هستند. متاسفانه تجربه گذشته نشان داده که تفکری در کشور بدنبال سواستفاده از حرکتهای مردمی است. این تفکر غالب جنجالها را به پا می کند و منتظر نتایج آن می ماند، اگر مثبت بود سینه سپر می کند و به عنوان عامل اصلی نهایت استفاده را می برد و اگر هم به نتیجه نرسید یا اثر منفی داشت، به موضع گیری علیه آن حرکت می پردازد. در اینکه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم، می توان تاحدودی به ریشه های این تجمعها پی برد. نکته دوم اینکه یک مقام رسمی در سطح جهانی بدون اجازه مسوولان ارشد نظام نمی تواند به کشورمان سفر کند. تجمع کنندگان باید بدانند که سفر گروسی به ایران مانند میهمانی دایی یا عمو یا یکی از بستگان به منزلشان نیست. تجمع کنندگان باید بدانند که سفر رسمی ابتدا با درخواست رسمی رو به رو می شود و پس از تایید نظام، اجازه سفر داده می شود. بنابر این وقتی چند نفر تجمع می کنند و شعارهای مساله دار سرمی دهند، مدیریت نظام را زیر سوال می برند. نکته سوم اینکه این تجمع کنندگان معدود نمایندگان مردم و سیاستگذاران کلان کشور نیستند، بنابر این چگونه به خود اجازه می دهند، سیستم مدیریت کشور را به چالش بکشند. نکته چهارم اینکه برای برگزاری تجمع می بایست از وزارت کشور مجوز گرفت، اتفاقی که سالهاست به چالشی جدی تبدیل شده است. امروزه بسیاری از تجمعات با موافقت رو به رو نمی شود که نمونه آن برگزاری تجمع روز کارگر است. به همین دلیل می بایست با این تجمع کنندگان برخورد شود یا به صورت شفاف اهداف مشخص و به این رفتارها پایان داده شود. نکته دیگر اینکه با چه مجوزی عده ای معدود به خود اجازه می دهند برای نظام تعیین تکلیف کنند و تقاضای اخراج میهمان جمهوری اسلامی از کشور را خواستار شوند؟ نکته بعدی تقسیم بندی چالشها و مشکلات است. امروزه مهمترین دغدغه مورد تایید همه گروهها، معیشت مردم است؛ اما عده ای به نام دانشجو وقت می گذارند و هزینه می کنند تا علیه یک سفر رسمی مورد تایید نظام اظهار فضل کنند. سوال اینجاست که چرا این به اصطلاح دانشجویان برای مبارزه با گرانی و تورم سینه چاک نمی کنند؟ چرا وقتی نماینده اصولگرای انقلابی به صورت سرباز راهور مجری قانون سیلی می زند، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع نمی کنند و خواستار اخراج او از مرکز قانونگذاری نمی شوند یا مقابل دستگاه قضا تجمع نمی کنند تا این قانونشکن هرچه سریعتر محاکمه و مجازات شود. اما آنچه بیش از همه این موارد آزار دهنده است، تفکر کاسبان تحریم پشت این تجمع است. امروزه با رفتن ترامپ و آمدن بایدن، باب مذاکرات باز شده و احتمال می رود آمریکا به برجام بازگردد، پولهای بلوکه شده آزاد شود، شرایط اقتصادی بهبود یابد و سفره های مردم تا حدودی رنگ نان به خود ببیند. در این شرایط بهترین راهکار سنگ اندازی و مانع تراشی است، تا آنهایی که به قیمت مقاومت و ایستادگی مردم جیب هایشان را پر می کنند، مانع بازگشت آرامش اقتصادی شوند. برای این افراد هیچ فرقی نمی کند ایران و ایرانی در جهان با چه ادبیاتی معرفی شود. تجمع مقابل سفارت انگلیس را برگزار کردند از درهای سفارت بالا رفتند، ویران و غارت کردند اما در نهایت هزینه آن از بیت المال پرداخت شد. سفارت عربستان را آتش زدند، تاوانش را با کینه و دشمنی آل سعود دادیم به نوعی که امروزه بسیاری از شبکه ها و کانالهای ماهواره ای با هزینه عربستان علیه ایران برنامه تهیه می کنند. از این موارد بسیار است، اما نکته مهم اینجاست که درک درستی از دیپلماسی ندارند و با رفتارهای سوال برانگیزشان چنین در اذهان جهان تداعی می کنند که فرهنگ بگیر و بزن بر ما حاکم است، آبروی ایران و ایرانی را می برند بدون آنکه نگران بازخواست باشند.

یادداشت

مجتبی یوسفی

عضو کمیسیون تلفیق مجلس

روند بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با فراز و نشیب های فراوانی رو به رو شد به نوعی که پس از رد کلیات، اصلاحیه دولت به صحن مجلس بازگشت و تصویب شد. دلیل این که نمایندگان به لایحهای که از سوی دولت به مجلس ارائه شده بود رأی ندادند، این بود که مشاهده کردند آن لایحه عملا تحقق ناپذیر است؛ یعنی در بخشهای منابع اتفاقی رخ نمیداد، اما مصارف صورت میگرفت که این ایراد بزرگی برای بودجه یک کشور است. در بحث فروش نفت، دولت فروش روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را در نظر داشت یا در بحث اوراق عملاً استقراض از دولت آینده بود و در بخش افزایش اعتبارات عمرانی که در سال گذشته ۱۷ درصد بود و بر اساس برنامه ششم توسعه باید ۳۰ تا ۳۵ درصد در سال آخر برسد که در این بودجه لحاظ نشده بود و بحث بعدی عدم شفافیت هزینههای درآمدی و هزینههایی بود که برای هر کشور بسیار مهم است.

اما در لایحه اصلاح شده بودجه سال ۱۴۰۰ که از سوی دولت به مجلس ارسال شد، سهم فروش نفت از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه به حدود یک و نیم میلیون بشکه رسید، همچین در بحث هزینههای دولت با کاهش ۴۰ هزار میلیارد تومانی روبهرو هستیم. همچنین ۵۳ هزار میلیارد تومان برداشت مازاد از صندوق توسعه ملی پیش بینی شده بود که در اصلاحیه انجام شده این رقم عملا کاهش پیدا کرد. در خصوص اعتبارات عمرانی هم ۶هزار میلیارد تومان به اعتبارات گذشته افزوده شد. با توجه به بحث های مطرح شده، مشخص می شود که ارز مهمترین مسئله ما در بررسی بودجه سال آینده بود. یکی از موضوعات جدی که نمایندگان و کمیسیون تلفیق بر آن تاکید دارند، توزیع ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی بود که در ۳ سال گذشته ۵۱ میلیارد دلار توزیع کردیم تا نهادهای دامی، اقلام اساسی و دارو گران نشود اما متاسفانه شاهد بودیم با دادن این ارز تمامی این موارد گران شدند و تولید کننده و مصرف کننده با یک افزایش قیمت سرسام آوری رو به رو شدند.به دلیل آن که دولت اصرار داشت ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد و گفته بود که اگر این ارز برداشته شود اقلام گران خواهد شد، مجلس در حال اتمام حجت با دولت است که در صورت دادن ارز ۴۲۰۰ تومانی اقلام گران تر نشود و تاکید شد با افزایش نظارت، اجازه رانت از محل ارز داده نمی شود. بنابر این روند پذیرفتن بودجه اصلاحی با شرط و شروط بوده است.

پیش بینی ریزش تقاضا با واقعی شدن قیمت خودرو در بورس؛

گروه صنعت و تجارت: وزیر صنعت، معدن و تجارت طی ماه های گذشته بارها اعلام کرده که از وضعیت فعلی صنعت خودروسازی کشور و شیوه عرضه محصولات به بازار رضایت ندارد و حذف انحصار یکی از اولویت های برنامه ای اوست. خودروسازان اما مدام از افزایش هزینه های تولید و ضرورت حذف قیمت گذاری دستور صحبت می کنند. قطعه سازان اما شرایط دشوارتری را پیش رو دارند. آنها معتقدند که به منظور جلوگیری از افول صنعت قطعه سازی تامین نقدینگی ۱۸ هزار میلیارد تومانی برای زنجیره تامین ضرورت دارد.

تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی که بانک مرکزی به منظور جهش تولید در نظر گرفته به نوعی کمک به افزایش تولید است و مقرر شده این تسهیلات در قالب دو بخش ۲۵۰۰ میلیارد تومانی به دو خودروساز داده شود. همچنین با پرداخت این تسهیلات به قطعه سازان بابت بدهی های معوقه آنان موافقت شده که زنجیره تامین منتظر اجرای آن هستند تا بتوانند تولید و تیراژ خود را حفظ کنند. این میزان تسهیلات برای قطعه سازان راهگشا نخواهد بود زیرا ۱۸ هزار میلیارد تومان کسری سرمایه در گردش صنعت قطعه سازی است که باید هر چه سریع تر تامین شود . همچنین با توجه به افزایش بدهی خودروسازان، عدم تامین نقدینگی قطعه سازان و افزایش هزینه نهاده های تولید تامین ۱۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی ضرورت دارد تا بتوان از افت تیراژ تولید جلوگیری کرد. اما در مجموع کل بدهی خودروسازان به قطعه سازان بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان است که بار آن بر دوش صنعت قطعه سازی است. در صورتی که این ۱۸ هزار میلیارد تومان به سرعت تامین شود می توان گفت این صنعت دچار افول نخواهد شد.

در حال حاضر به نظر می رسد که بهترین راه این است که خودروسازان این تسهیلات را حیف و میل نکنند و آن را در گلوگاه تولید که صنعت قطعه سازی است هزینه کنند تا از خدمات زنجیره تامین بهره ببرند. زیرا هر دستگاه خودرو از مجموعه سه تا چهار هزار قطعه تشکیل شده است و با عدم تامین به موقع ۱۰ قطعه فعالیت سایر تولید کنندگان نیز با رکود مواجه خواهد شد. بنابراین جلب رضایت و تامین نقدینگی زنجیره تامین به منظور افزایش تولید ضرورت دارد. همچنین صحبت هایی برای پرداخت مطالبات قطعه سازان از طریق اوراق گام مطرح شده است که به نظر می رسد، این طرح در حال حاضر نواقصی دارد و هنوز مشخص نیست چه اثرات مثبتی خواهد داشت. یکی از معایب طرح این است که قسمتی از بهره اوراق گام به عهده قطعه ساز است و تنها پرداخت بخشی از آن را خودروساز قبول کرده است. قطعه سازی که می خواهد طبق قرارداد پولش را سه ماهه دریافت کند نباید از ۹ ماه مدت زمان صدور اوراق گام، بهره ۵ ماه را قطعه ساز پرداخت کند و این موضوع قطعه ساز را با مشکل مواجه خواهد کرد. اما در صورت اجرای درست آن ممکن است گشایشی برای زنجیره تامین حاصل شود.

مدتی پیش بود که دبیر انجمن قطعه سازان در نامه ای به دو خودروساز بزرگ کشور اعلام کرد که تداوم عدم اصلاح قیمتها در قرارداد قطعهسازان، تامین نشدن نقدینگی مورد نیاز قطعهسازان و پرداخت نشدن مطالبات معوق این شرکتها را عاملی برای توقف ادامه روند تامین قطعه دانست. این نامه با برخی واکنش ها مواجه بود و برخی منتقدان در واکنش به آن اعلام کردند که هرچند مطالبات قطعهسازان به حق است اما این شرکتها همواره سر به زنگاهها مطالبات خود را مطرح میکنند. به نظر می رسد که قطعهسازان باید با همراهی با صنعت خودرو از ضرر و زیان خود و خودروسازان جلوگیری کنند و همکاری قطعهسازان با خودروسازان نیز در راستای آزاد کردن قیمت خودرو با روشهایی مانند نگارش نامههای مذکور دور از ذهن نبوده و محتمل است. در حقیقت باید گفت که بازار قطعهسازان داخلی به دلیل محدودیت در واردات قطعه رونق گرفته است اما افزایش تولید در گرو پرداخت مطالبات قطعهسازان است. یکی از موارد انتقادی که درباره عملکرد قطعه سازان طی ماه های گذشته بارها مطرح شده است این نکته بود که از آنجا که قطعهسازان میدانند مطالباتشان از خودروسازیها با تاخیر چند ماهه پرداخت میشود، قیمت قطعات را گرانتر از بهای روز به خودروسازان میفروشند.

در همین ارتباط دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو ضمن اعلام موضع رسمی انجمن مبنی بر مخالفت با افزایش قیمت خودرو میزان تولید و عرضه فعلی خودرو را متناسب با تقاضای واقعی بازار دانست. مازیار بیگلو در گفتگو با خبرخودرو اظهار داشت: عرضه خودرو در بورس با ابهاماتی در مباحث فنی مرتبط با بورس و نحوه قیمتگذاری همراه است که در صورت روشن شدن این ابهامات از سوی کمیسیون صنایع، ارزیابیها از این طرح مثبت بوده، به طوری که در خروج خودروسازان از زیاندهی و حداقل رفع مشکل نقدینگی قطعهسازان مثمرثمر خواهد بود. اما اگر این ابهامات به قوت خود باقی باشد، ممکن است این طرح همانند سایر پروژهها به ثمر ننشیند. وی درخصوص شرط افزایش تولید و عرضه به عنوان یکی از ملزومات مورد نیاز برای ورود خودرو به بورس گفت: حاشیه سود بالای خرید و فروش خودرو و تقاضای کاذب موجود در بازار، میزان تقاضا را چندین برابر افزایش داده اما به محض تعیین قیمت خودرو از طریق بورس و واقعی شدن نرخ آن در بازار، قطعا ریزش تقاضا اتفاق خواهد افتاد، همان طور که این وضعیت را در سایر صنایع نظیر لوازم خانگی شاهد بودیم.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با تاکید بر اینکه میزان عرضه فعلی خودرو کاملا پاسخگوی تقاضای واقعی بازار بوده و حتی شاید مازاد بر آن نیز باشد، تصریح کرد: اگر اتفاق خاصی حادث نشود، تولید نیز با همین شیب صعودی ادامه خواهد داشت، به طوری که دستیابی به ۸۰۰ هزار تا یک میلیون دستگاه برای سال آینده دور از دسترس نخواهد بود و در صورت واقعی شدن قیمت خودرو، حتی شاید چند درصدی فراتر از تقاضای واقعی بازار پیش برویم. بیگلو در پاسخ به این پرسش که آیا درخواست اصلاح قیمت خودرو که افزایش قیمت آن را به ذهن متبادر میسازد، با توجه به کیفیت و تکنولوژی خودروهای فعال در خطوط تولید خودروسازان توجیهپذیر است، بیان کرد: از دیدگاه قطعهسازان افزایش قیمت خودرو با توجه به شرایط اقتصادی مصرفکنندگان، ناکارآمدترین راهکار برای جبران زیان خودروسازان است و این موضوع بارها از سوی انجمن مورد تاکید قرار گرفته است. وی در پایان با بیان اینکه اکنون باید پیادهسازی راهکارهای کاهش قیمت خودرو در دستور کار قرار بگیرد و این هدف صرفا از طریق مدیریت قیمت مواد اولیه داخلی تحصیل میشود، خاطرنشان کرد: نرخ مواد اولیه به طور پیوسته به موازات نرخ دلار افزایش مییابد که به افزایش قیمت خودرو نیز منتج میشود اما این روند صعودی را در دستمزدها شاهد نیستیم و این بدترین اتفاق ممکن است. انجمن بارها موضع رسمی خود مبنی بر مخالفت با افزایش قیمت خودرو را اعلام کرده و راهکار اصلی، فقط کاهش قیمت مواد اولیه داخلی است که در بازار با نرخهای دلاری عرضه میشود.

رییس اتحادیه املاک خبر داد

گروه راه و مسکن: رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه در بهمن ماه معاملات ملک در تهران ۳۳ درصد نسبت به دی ماه کاهش داشته است گفت: در هر دوره که قیمت مسکن بالا رفته، سپس کاهش یافته است؛ هم اکنون نیز سازندگان و مالکان به خریداران اصرار می کنند اما بازار کساد است و بعد از افت تا ۱۵ درصدی قیمتها در آبان، نرخهای پیشنهادی در بهمن ماه نیز حدود ۸ درصد کاهش یافت.

مصطفی قلی خسروی اظهار کرد: ماه گذشته ۲۹۵۰ فقره معامله ملک در شهر تهران به امضا رسیده که نسبت به ماه قبل ۳۳ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۲ درصد کاهش نشان می دهد. همچنین در بهمن ماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۹۵۳۰ قرارداد اجاره در تهران منعقد شده که از کاهش ۳۸ درصد در مقایسه با دی ماه امسال و افزایش ۱۳ درصد نسبت به بهمن پارسال حکایت دارد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره آخرین وضعیت معاملات در کشور نیز گفت: در کل کشور طی بهمن ماه ۱۳۹۹ تعداد ۲۷ هزار و ۶۳۸ مبایعه نامه (قرارداد خرید و فروش ملک) به امضا رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۳۲ درصد و ۳۸ درصد کاهش یافته است. بازار اجاره نیز در مقایسه با دی ماه افت کرده است. بهمن ماه سال جاری ۴۵ هزار و ۲۵۲ اجاره نامه در کل کشور منعقد شده که در مقایسه با دی ماه امسال ۴۸ درصد کاهش یافته و نسبت به بهمن سال قبل ۴۹ درصد افزایش نشان می دهد.

خسروی در تحلیل وضعیت کنونی بازار مسکن گفت: کسادی معاملات به گونه ای است که فروشندگان و سازندگان به خریداران اصرار می کنند. این نشان می دهد که بازار مسکن در مسیر کاهشی قرار گرفته است. امیدواری به احیای برجام در بازار مسکن تاثیرگذار بود؛ به طوری که از آبان ماه قیمتها ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافت و در بهمن ماه نیز بر اساس گزارشهای واصله از مشاوران املاک قیمتها حدود ۸ درصد پایین آمده و انتظار داریم روند کاهش قیمت ادامه پیدا کند. بعد از عید نوروز هم افزایش قیمت نخواهیم داشت.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با انتقاد از جوسازی برخی افراد برای القای گرانی در بازار مسکن گفت: گزارش برخی مراکز آماری در التهاب بازار مسکن تاثیرگذار است. بساز و بفروشها و بخر و بفروشها هم سعی در دامن زدن به تورم دارند. برخی افراد هم که معلوم نیست مدرکشان را از کجا گرفته اند به اسم کارشناس درباره بازار مسکن اظهارنظر می کنند.

وی درباره کف قیمت ها در بازار مسکن شهر تهران گفت: الان در بعضی مناطق جنوب تهران قیمت متری ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است. قیمت ساخت با احتساب زمین، متری ۸ میلیون تومان در می آید و در گرانترین حالت قیمت زمین و ساخت به ۲۰ میلیون تومان می رسد. چرا بعضی سازندگان متری ۸۰، ۹۰ و ۱۲۰ میلیون تومان می فروشند؟

خسروی خاطرنشان کرد: در هر دوره ای که قیمت مسکن جهش داشته پس از آن با تخلیه حباب همراه بوده است. سال ۱۳۶۸ قیمتها بالا رفت و بعد پایین آمد. سال ۱۳۸۶ قیمت رشد کرد و مجددا کاهش یافت. سال ۱۳۹۲ نیز این اتفاق افتاد. جهش سال ۱۳۹۶ نیز از این قاعده مستثنی نیست و هم اکنون نیز زمان تخلیه حباب قیمت مسکن فرا رسیده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه هرچقدر قیمت مسکن پایین بیاید به نفع مشاوران املاک است گفت: وقتی خانه ارزان باشد معاملات بیشتری انجام می شود و مشاوران املاک زودتر به کمیسیون می رسند. پس مدام نگوییم که مشاوران، عامل گرانی هستند. بعضی مسئولان
نه خانه ساختند، نه کاری انجام دادند بعد گفتند بخش خصوصی و مشاوران املاک قیمت خانه را بالا بردند. ما پایین آورنده قیمتها هستیم و به تمام دفاتر املاک بخشنامه کرده ایم که هرکس بر روی فایلهای با قیمت نامتعارف کار کند طبق ماده ۲۸ با او برخورد می کنیم.

خسروی نقش رسانه ها را در آرامش بخشی به بازار مسکن موثر دانست و گفت: اینکه اعلام کنیم دوره انتظار برای خانه دار شدن به بیش از ۱۰۰ سال رسیده باعث ناامیدی می شود. ممکن است با رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار به یکباره خانواده ها نقدینگی خرید مسکن را به دست
بیاورند. لذا نمی توان به طور قطعی استاندارد تحلیلها و آمارها را تضمین کرد.