آمریکا آماده مذاکرات مستقیم با ایران است

سخنگوی کاخ سفید با اشاره این که دولت آمریکا می داند روند دیپلماتیک با ایران می تواند زمانبر باشد و در حال حاضر انتظار مذاکرات مستقیمی میان ایران و آمریکا نمی رود گفت: با این وجود، آمریکا آماده مذاکرات مستقیم با ایران است.به گزارش ایسنا از پایگاه اینترنتی کاخ سفید، جن ساکی گفت: بایدن میداند که دیپلماسی می تواند زمان بر باشد و گاهی سرعتی را که همه ترجیح می دهند ندارد. ما هم یقینا مانند او از بودن در دولت اوباما تجربه زمانی را که صرف شد تا روندی دیپلماتیک کارساز باشد، داریم. نمی توانم مدت زمانی را که طول خواهد کشید، پیشبینی کنم. در واقع اتفاقی که در چند روز آتی رخ می دهد، در اصل بر مذاکرات غیر مستقیم از طریق اروپایی ها متمرکز است. این هنوز هم از نظر ما گامی رو به جلو در راستای دیپلماسی است و هدف اول ما است. ساکی گفت: موضع رئیس جمهور نسبت به مذاکرات تغییر نکرده است. ما انتظار داریم که مسائل اولیه مذاکره، اقداماتی هستهای باشند که ایران باید برای بازگشت به پایبندی به برجام انجام دهد، همچنین اقدامات لغو تحریم هایی که آمریکا باید برای بازگشت پایبندی به توافق انجام دهد.

 

اصرار به استیضاح رئیس جمهور به دلیل عدم توان مدیریتی

نماینده مردم ساری خواستار طرح مجدد سوال و استیضاح رئیس جمهور به دلیل عدم توان مدیریتی کشور شد.به گزارش ایلنا، علی بابایی کارنامی گفت: بعد از این همه حصول دستاوردهای مدیریتی امروزه شاهد عدم مدیریت در تأمین و توزیع مرغ در کشور هستیم و این در حالی است که کشوری خودکفا در این راستا به شمار میرویم.رئیس فراکسیون کارگری اظهار کرد: متأسفانه رئیس جمهور نتوانست کشور را در این زمینه مدیریت کند، اگر در روزهای اول مجلس یازدهم وی استیضاح میشد میدانست در رأس امور بودن به چه معناست و مردم در این روزها تا ساعت ۱۱ شب همانند اوایل انقلاب در صف نمیایستادند.وی افزود: سال ۱۴۰۰، سال شعور و شور سیاسی است و باید به نشاط پرداخت شود اما مشاهده میشود مردم گرفتار صفهای مرغ هستند.سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس به رئیس جمهور تصریح کرد: اگر استعفا دهید به خود و دولت خودتان خدمت کردهاید و به مردم نشان دادهاید توان انجام کارهای کوچک مانند توزیع مرغ را نداشتهاید.نماینده ساری گفت: متأسفانه دولت تصور میکند تمام مملکت در دست خودشان است لذا باید سوال و استیضاح رئیس جمهور مجددا در مجلس طرح شود.

ترجیح حقوق عامه بر حقوق خاصه

سیدمحمد غرضی با بیان اینکه «با شعار «ترجیح حقوق عامه بر حقوق خاصه» در انتخابات پیش رو حضور خواهم داشت»، خاطرنشان کرد: من کار خود را انجام میدهم و برای انتخابات ثبت نام میکنم و شورای نگهبان نیز کار خود را انجام میدهد؛ اکثر اعضای شورای نگهبان من را میشناسند و سوابق من را میدانند؛ اگر صلاحیتم را تائید کردند، فبهالمراد و اگر هم تائید نکردند، اعتراضی ندارم.سیدمحمد غرضی در گفتوگو با ایسنا افزود: حقوق مردم بر حقوق قوای سه گانه و صاحبان امتیاز ترجیح دارد و این ترجیح نیز مبتنی بر فقه شیعه است؛ با خودم قرار گذاشتهام که تا عمر دارم، از حقوق عامه دفاع کنم.این فعال سیاسی درباره احتمال ائتلاف با جریانات سیاسی موجود در کشور خاطر نشان کرد: کسانی که برای خود اسم درست میکنند و تبدیل به مسمی میشوند، از مردم فاصله زیادی دارند؛ من از سربازان انقلاب هستم و مسمایی به من نمیچسبد و ادعایی نیز ندارم.

ناصر سراج دادستان نظامی تهران شد

در مراسم تکریم و معارفه دادستان نظامی جدید استان تهران، ضمن تقدیر از زحمات غلامعباس ترکی، دادستان سابق نظامی تهران، ناصر سراج به عنوان دادستان جدید نظامی تهران معرفی شد.ناصر سراج در این آیین عنوان کرد: نیروهاى مسلح ما رکن رکینى از نظام هستند که نقش به سزایى در پیروزى و حفظ انقلاب داشته اند.دادستان نظامى تهران گفت: به دنبال این هستیم که اجازه ندهیم ویروس وارد نیروهاى مسلح شود و پیشگیرى را انجام دهیم و اگر ویروس وارد شد قطعا با شدت برخورد خواهیم کرد و اجازه نمى دهیم براى یک نفر از نیروى مسلح ما مشکلى ایجاد شود.سراج بیان کرد: همه هم و غم ما این است که ترک فعل را جدى بگیریم و باید ترک فعلها بررسى شود.وى تاکید کرد: اجازه نمىدهیم نیروى ناباب وارد نیروهاى مسلح ما شود. در زمینه ترک فعل باید از نیرویى که کار نمى کند توضیح بخواهیم.

شکایت عنابستانی بدون مدرک

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در ارتباط با پرونده شکایت نماینده مجلس از سرباز راهور گفت: آقای عنابستانی هنوز دلیل و مدرکی مبنی بر اینکه سرباز مشکل و قصوری داشته ارائه نکردند و اگر دلیلی بیاورند رسیدگی میکنیم.به گزارش ایلنا، شکرالله بهرامی در رابطه با سرباز گیلانی و سوءاستفاده از این قضیه گفت: همه ما وظیفه داریم در چارچوب اخلاق رفتار کنیم و مجموعه اسلام اصول دین، فروع دین و اخلاق است و همه باید در قالب اخلاق رفتار کنیم.

ضرورت شناسایی عاملان شهادت محیطبانان

فراکسیون محیط زیست مجلس در بیانیهای ضمن تسلیت به مناسبت شهادت دو محیطبان زنجانی از همه دستگاههای امنیتی، انتظامی و قضایی خواستار پیگیری جدی و فوری این حادثه تلخ و شناسایی و دستگیری عاملان و مسببان این جنایت وحشیانه شد.به گزارش خانه ملت، در این بیانیه آمده است: خبر تلخ و تاسف بار شهادت ناجوانمردانه محیط بانان غیور و جان برکف اداره کل محیط زیست استان زنجان شهیدان مهدی مجلل و میکاییل هاشمی در حین انجام ماموریت در صیانت از عرصههای زیست محیطی و در جریان تعقیب و گریز از سوی افراد ناشناس مورد سوء قصد قرار گرفته و به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، نشان داد که متجاوزان به عرصههای زیست محیطی از هیچ گونه جرم و جنایتی در رسیدن به اهداف پلید و اقدامات غیرقانونی خود ابایی ندارند و در سایه بیتوجهی، عدم برخورد جدی و نبود قوانین بازدارنده در حمایت از محیطبانان مظلوم و فداکار، از حاشیه امنی برخوردار بوده و این گونه بیمحابا و به طرز وحشتناک و جنایتکارانهای این محیط بان عزیز را که در راه انجام ماموریت بودند را مورد سوء قصد قرار داده و به شهادت میرسانند.

صدور کیفرخواست متهمان حادثه هواپیما

دادستان سابق نظامی استان تهران در ارتباط با سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: برای ۱۰ نفر از مسئولانی که در زمینه حادثه سقوط هواپیمای اوکراین دخیل بودند کیفرخواست صادر شد که در دادگاه نتیجه گیریهای لازم گرفته میشود.به گزارش ایلنا، غلامعباس ترکی گفت: فلسفه تشکیل سازمان قضایی نیروهای مسلح حفظ و صیانت از نیروهای مسلح است من تاکید میکنم که نیروهای مسلح ما سالمترین و پاکترین هستند و جرایم آنها بسیار اندک است و عمده تخلفات آنها تخطی از فعالیت نظامی و جرایم غیر عمدی است.دادستان سابق نظامی استان تهران اظهار کرد: قانونگرایی و حرکت در چارچوب عدله مهمترین اقدام ما بود همچنین رعایت اصول حرفه ای به ویژه حفظ اسرار نیروهای مسلح در کنار حمایت قانونی از اقتدار نیروهای مسلح برای مقابله با ارازل و اوباش در سرلوحه برنامههای ما بوده است همچنین اهتمام به کشف جرایم بصورت فعال، همکاری میان بخشهای نیروهای مسلح و امنیتی جزو برنامههای ما بوده است هرکجا جرایم عمدی بوده است ما سختگیرانه وارد عمل شدیم.

بررسی فیلترینگ در تعیین مصادیق مجرمانه

دادستان کل کشور در خصوص فیلتر کلاب هاوس گفت: هنوز راجع به این مسأله تصمیم گیری نشده است.به گزارش ایلنا، محمدجعفر منتظری در پاسخ به اینکه آیا رفع فیلتر یوتیوب برای برخی از افراد مانند دانشجویان و خبرنگاران را تایید میکنید گفت: بحث فیلترینگ و رفع فیلترینگ برای دستگاهها را در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه تصویب کردهایم. البته این موضوع را چندین ماه است که تصویب کردهایم، دستگاهها حسب مورد هرکدام باید نیازهای خودشان را اعلام کنند تا بعداز اینکه نیازشان به کارگروه رسید در دبیرخانه کارهای لازم انجام شود.دادستان کل کشور افزود: آمادگی را داشتیم، پیگیری هم کردیم، پیرو هم به وزارت خانهها و دستگاههای مربوطه زدیم تا کار انجام شود، مقدماتش فراهم شده اما دستگاهها مقداری در انجام کار تاخیر دارند.

سخنگوی دولت اعتراف آمریکا به شکست را یادآور شد

سخنگوی دولت گفت: امروز ایالات متحده اعتراف میکند فشارهای حداکثری علیه کشور ما شکست خورده است.

به گزارش ایلنا، علی ربیعی در نشست خبری با اشاره به نشست کمیسیون برجام گفت:در تداوم همان کشاکش، شاهد فصل تازه ای از روند شکست زورگویی و تجدید حیات برجام هستیم. همانطور که در اوج قلدری ها و فشارهای رژیم ترامپ پیش بینی می کردیم، سرانجام آمریکا با ناامید شدن از مسیر اشتباه گذشته، اعتراف می کند که فشار حداکثری شکست خورده و چاره ای جز احیای برجام و بازگشت همه طرف ها به تعهدات شان وجود ندارد.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: ما در سرآغاز فرایند احیای برجام هستیم و امروز هم با اطمینان میگوییم که در آینده ای بسیار نزدیک دولت امریکا راهی به جز خاتمه دادن به رفتارهای قانون شکن ندارد، تحریم های یکجانبه و ناقض توافق و مقررات بین المللی به پایان خواهد رسید. نشست وین که امروز انجام خواهد شد، فرصتی برای تبادل نظرات همه طرف ها درباره نحوه و زمانبندی بازگشت به تعهدات در برجام است.

ربیعی اشاره به این که موضع اصولی ایران کاملاً روشن است و توسط مذاکره کنندگان ما نیز تکرار خواهد شد، بیان کرد: همانطورکه بارها گفته شده، هیچ مذاکره ای میان نمایندگان ایران وآمریکا شکل نخواهد گرفت اما آماده رساندن این پیام به اعضای برجام هستیم که در صورت لغو تحریم ها و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ جمهوری اسلامی ایران هم بطور متقابل آماده است که بعد از راستی آزمایی انجام تعهدات طرف های دیگر در کوتاه ترین زمان ممکن به انجام همه تعهدات خود بازگردد.

وی ادامه داد:در حال حاضر به نتایج این نشست خوش بین یا بدبین نیستیم اما اطمینان داریم که در مسیر درستی قدم گذاشته ایم.

سخنگوی دولت با اشاره به روز ملی فناوری هسته ای گفت: اکنون کشاکشی دو سویه میان فعالیت هسته ای به مثابه یک حق مدنی از یک طرف و تلاش برای نظامی و امنیتی بازنمایاندن آن از طرف دیگر جریان دارد. دولت های یازدهم و دوازدهم به رغم همه ناملایمات در اثبات فعالیت های قانونی هسته ای به منزله حق مدنی مردم ایران نه تنها کوتاه نیامده بلکه به موفقیت های بزرگی دست یافته است.

وی ادامه داد: بنابر گزارش سازمان انرژی اتمی، ما همواره در جهت گسترش صلح آمیز فعالیت های هسته ای بوده ایم و برخلاف تصور بدخواهان ایران و نیز معتقدان بی اطلاع در داخل، امروز نه تنها از ظرفیت های تکنولوژیکی ما کاسته نشده است بلکه گام های بلندتری در گسترش فعالیت با اطمینان بخشی از صلح آمیز بودن را برداشته ایم. سخنگوی دولت در خصوص اینکه لاریجانی از سوی چه کسی برای مذاکره پیرامون سند جامع همکاری انتخاب شده گفت: پس از یک بار تبادل نظر در ۳ شهریور ۹۸ وزیر امور خارجه ایران پیش نویس برنامه راهبردی را طرف چینی ارائه داد. طرف چینی هم در فروردین ۹۹ نظرات خود را به ایران اعلام کرد و خرداد ۹۹ متن تفاهم شده در دولت به تصویب رسید و نهایتا با ملاقاتها و مذاکرات طرفین در ۷ فروردین ۱۴۰۰ سند امضا شد.با توجه به اهمیت کشور چین به عنوان یک کشور آسیایی و نیز نگاه ایران به تحولات آتی جهان و شکل گیری منظومه های قدرت جدید و نیز با توجه به رابطه خوب رییس سابق مجلس شورای اسلامی با دولت و تمایل دو رییس جمهور به داشتن نماینده ویژه برای پیگیری، با لاریجانی برای پیگیری رایزنی شد و ایشان نیز پذیرفتند و رهبری معظم هم این امر را تایید کردند.

سخنگوی دولت در خصوص دستور کار نشست وین گفت:دستورکار این جلسه، رفع تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه ایران و چگونگی اجرای تعهدات طرفهای مقابل است. این موضوع کمیسیون مشترک این دفعه بوده است.

وی با بیان این که هیچ طرح گام به گام هیچ وقت از سوی ایران مطرح نبوده و ایران هم هیچ طرح گامی به گامی را نپذیرفته است، عنوان کرد:آنچه ایران انجام خواهد داد در چارچوب اعلامیه قبلی یعنی برداشتن همه تحریمهای ایالات متحده و همه تحریمهایی است که بعد از روی کار آمدن ترامپ بر ضد مردم ایران اعمال یا مجدد اعمال شده یا تیتر آنها عوض شده است.

وی در مورد گرانی مرغ گفت: تحریم ها تهدیدی علیه نظم اقتصادی جامعه متوجه کرده و این انکار ناپذیر است. آن روز که برای خرید نهاده ها با همه تلاش بانک مرکزی قرار شده بود از ارزهایی که در سایر کشور بود استفاده کنیم و وقتی آقای منوچین (وزیر خزانه داری سابق آمریکا) با تک تک شرکتها تماس می گرفتند و فشار وارد می آوردند. آثار خود را بر یک فرآیند تولید گذاشت، تولید مرغ یک فرآیند و یک زنجیره است حدود ۷۰ درصد وابسته به ارز است از تخم مرغ تا مرغ اجداد تا نهاده ها و دارو یک زنجیره هست.

ربیعی درباره این که اخیرا با استناد به تکیه ای از صحبت های وی معاون اول، رئیس بانک مرکزی و یکی از وزرای سابق این مساله که اگر دولت های یازدهم و دوازدهم نبودند کشور دچار مشکلات بیشتر و بنیادی تری می شد را دستمایه حمله و تمسخر دولت قرار دادند. شما این واکنش را چگونه تفسیر می کنید؟ گفت:متاسفانه عده ای با کلمات به ظاهر انقلابی راهی می روند که حق ایران از اقتصاد جهانی را تضعیع می کنند. انقلابی بودن به معنای حفاظت از زندگی مردم است و یک فرد انقلابی در حالیکه نباید در برابر زورگویی های جهانی مرعوب شود نباید با بی مبالاتی در برابر نظام نابرابر جهانی کشور و مردم را به ورطه تحریم و انزوا سوق دهد.حتی با خروج آمریکا از برجام و سخت ترین تحریم ها با حفظ برجام مانع از همسویی جامعه جهانی با آمریکا شدیم و شکست های آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل و دادگاه لاهه موید انزوای این کشور در برابر ابتکارها و سیاست خارجی دولت بود.

سخنگوی دولت بیان نکرد:فراموش نکرده ایم که پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا گفته بود اگر مردم ایران بخواهند غذا بخورند باید به خواسته های آمریکا تن بدهند. عده ای علاقمندند نقش تحریم ها در بحران های اقتصادی و برهم خوردن نظم بازار را نادیده بگیرند و همه مشکلات را به ناکارآمدی و بی کفایتی مرتبط کنند.انواع تحریم ها و فشارها به درآمدارزی و تجارت و مبادلات بانکی بین المللی در ۳ سال گذشته میتوانست اقتصادهر کشوری را متلاشی واز پا دربیاورد. برای مقایسه آنچه بر اقتصاد ایران رفته شما کافی است درآمدهای ارزی سال گذشته را با قبل از دولت یازدهم مقایسه بکنید.

وی ادامه داد:در سال ٩٠ درآمد ارزی حاصل از فروش نفت کشور ١٠٠ میلیارد دلار بود اما در سال ٩٩ و با اعمال جنگ اقتصادی آمریکا این درآمد ارزی به ١٠ میلیارد دلار کاهش یافت و آنچه به دولت رسید کمتر از ٥ میلیارد دلار بود.در مقایسه با سال ۹۰ واقعا تلاش و اهتمام مدیریتی قابل دفاع معجزه اتفاق افتاد و با صبوری ملت به مرحله ای از تاب آوری رسیدیم که اقتصاد کشور دچار فروژاشی نشد.

رئیس قوه قضاییه مطرح کرد

رئیس قوه قضاییه با اشاره به موضوع مقابله جدی با قاچاق کالا گفت: ضرورت دارد که مسئولان ذیربط چه در بخشهای اجرایی و انتظامی و چه در بخشهای قضایی نسبت به اتخاذ برخوردهای بازدارنده با عوامل قاچاق سازمانیافته به ویژه قاچاق کالاهای ممنوعه نظیر سلاح اقدامات لازم را عملیاتی سازند؛ به گونهای که حتی فکر مبادرت به قاچاق سازمان یافته از جمله قاچاق کالاهای ممنوعه، به ذهن قاچاقچیان نیز خطور نکند.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه یکی از عوامل اطاله دادرسی، امر اختلاف در صلاحیتهای قضات رسیدگیکننده است، گفت: باید تلاش شود با اقدامات آسیبشناسانه و تبیین و تشریح دقیق قوانین و رصد و پایش موضوعات اختلافی موارد ناظر بر اختلاف در صلاحیت قضات رسیدگیکننده به پروندهها به حداقل برسد و از این طریق اطاله دادرسی پروندهها کاهش یابد.

وی با بیان اینکه قانون گذار جایگاه نظارت را بر همه آرا و به صورت مطلق در قانون اساسی برای دیوان عالی کشور دیده است، ادامه داد: ما یک نظارت بر قوانین و مقررات داریم که شورای نگهبان تضمین کننده موازین شرعی و قانون اساسی برای قوانین مصوب مجلس است و بر تمام قوانین و مصوبات مجلس نظارت میکند. در نظام جمهوری اسلامی که مبتنی بر دین و آموزههای دینی است هیج حکم، قانون و تصمیم خلاف شرعی نباید گرفته شود و اگر اخذ شود از درجه اعتبار ساقط خواهد بود.

رئیس دستگاه قضا افزود: امروز در جامعه ما برای اجرای عدالت باید به قانون عمل شود و به هر میزان قانون نقض شود عدالت نقض شده است، لذا قانون ملاک و محور مهمی است برای آن که همواره همه خود را در لایههای نظام، مردم و مدیران موظف بدانند تا قانونمند حرکت کنند و خلاف قانون را جایز ندانند. آیت الله رئیسی تصریح کرد: هیچکس به خود اجازه ندهد در هر جایگاهی قانون را دور بزند، قانون باید همواره مغتنم شمرده شود، کشور باید بر مبنای قانون حرکت کند، قانون مداری امر مهمی است و یکی از وظایف مهم رسانه ملی و عموم رسانهها آن است که مردم را با حقوقشان آشنا کنند و نسبت به قانون در جامعه تبلیغ و تبیین داشته باشند. رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه مسئله قانون و قانونمداری همواره به عنوان یک ارزش در جامعه باید مطرح باشد، گفت: کسی نباید به خود اجازه دهد خلاف قانون عمل کند. رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: تضمین اجرای عدالت، اجرای قانون و تضمین اجرای موازین شرعی در تصمیمات محاکم و آرا در دیوان عالی کشور رقم میخورد، البته شکل این نظارت یک روش آن مسئله نقض ابهام، فرجام خواهی و اعاده دادرسی است، اما منحصر به این روش نیست و درباره روشهای نظارتی باید بحث کنند.

ظریف در دیدار با وزیر خارجه قرقیزستان تاکید کرد

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر ضرورت مصون سازی روابط ایران و قرقیزستان در زمینه تحریمها، بر علاقمندی تهران به همکاری کامل با اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید کرد. به گزارش ایلنا، محمد جواد ظریف در دومین مرحله از سفر به ۴ کشور آسیای مرکزی امروز در بیشکک با روسلان کازاکبایف وزیر امور خارجه قرقیزستان دیدار و در خصوص موضوعات دوجانبه، همکاریها منطقه ای و موضوعات بین المللی گفتگو و تبادل نظر کرد. وزیر امور خارجه کشورمان با تبریک برگزاری موفق انتخابات اخیر ریاست جمهوری در قرقیزستان و همچنین عید نوروز، به روابط عمیق، تاریخی و فرهنگی کشورمان با مردم منطقه اشاره کرد و با تاکید بر متناسب نبودن حجم روابط اقتصادی - تجاری فیمابین با ظرفیت های موجود، خواستار استفاده از امکانات گسترده موجود برای ارتقا سطح همکاری ها بویژه در حوزه های فنی - مهندسی، راهسازی، سد سازی، احداث نیروگاه های حرارتی، خورشیدی و آبی، حمل و نقل و ترانزیت شد.

ظریف با اشاره به برخی موانع توسعه همکاری های دو کشوراز جمله ویروس کرونا و همچنین ویروس تحریم های یکجانبه، غیر قانونی و ظالمانه آمریکا، ابراز امیدواری کرد با انجام واکسیناسیون این همه گیری پشت سر گذاشته شود و همچنین ویروس تحریم نیز با انجام تعهدات ایالات متحده برطرف و امکان انتفاع دو کشور از همکاریهای فیمابین خصوصا در حوزه های اقتصادی و تجاری را فراهم تر سازد.وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با تاکید بر ضرورت مصون سازی روابط فیمابین در زمینه تحریم ها، علاقمندی کشورمان به همکاری کامل با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را مورد تاکید قرار داد. روسلان کازاکبایف وزیر امور خارجه جمهوری قرقیزستان نیز در این دیدار با تشکر و قدر دانی از جمهوری اسلامی ایران برای ارسال کمک های بشر دوستانه به مردم قرقیزستان در زمینه مقابله با کرونا، خصوصا با توجه به شرایط دشوار ناشی از تحریم ها، به روابط فرهنگی و ارزشهای مشترک فیمابین اشاره و آمادگی کشورش برای همکاری های همه جانبه در حوزه های مختلف ازجمله کشاورزی، تولید دارو، ساخت نیروگاه های برقی -آبی کوچک و متوسط وفعال سازی مجدد پروازهای بین دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

آخوندی تاکید کرد

وزیر سابق راه وشهرسازی معتقد است ذینفعانی در ایجاد شرایط امروز کشور از جمله فسادهای مالی، بدهی بانکی، کیفیت پایین تولیدات داخلی و عدم روابط بینالمللی در تولید و تجارت وجود دارند؛ که تنها راه مقابله با آنها از طریق انتخابات ۱۴۰۰ تحقق پیدا میکند. عباس آخوندی در گفتوگو با ایسنا گفت: وقتی از رفع موانع تولید در ایران صحبت میکنیم درمورد موقعیت چهارراهی ایران بحث میکنیم؛ در واقع میگوییم ایران در محیط بینالمللی چگونه تولید کند که بیشترین منفعت را برای ملت داشته باشد. وقتی میگوییم رفع موانع تولید، منظور رفع موانع تولید در صحنه بینالمللی است؛ چراکه تولید در یک محیط بسته که هیچ کسی امکان رقابت و رفت و آمد ندارد اتفاق نمیافتد.

آخوندی افزود: اگر این موضوع را در نظر بگیریم میتوانیم بگوییم که تولید بدون تجارت و رقابت بینالمللی بیمعنی است. تولید بدون امکان مبادله روان مالی با تمام جهان بیمعنی است. تولید باید صرفه اقتصادی در گسترهی داشته باشد. بازار فنآوریهای نوین امروز جهانی است. وی ادامه داد: یکی از دلایلی که باعث ایجاد این همه گرفتاری در صنعت خودرو شده این است که معمولا این صنعت در ایران نیمه انحصاری است و تمام وجودش را با بستن درها به روی رقابت حفظ کرده است و هزینه این کار را به ملت ایران تحمیل کرده است. ملت ایران باید خودرویی با کیفیت پایین و قیمت بالا تهیه کنند. اگر بحث تولد واقعی باشد باید ایرانخودرو خود را با دیگر خوردرو سازان استاندارد جهان مقایسه کند و ببنید چه طور میتواند با خودروی چینی، مالزییایی و ترکیهای رقابت کنند.

این فعال سیاسی تصریح کرد: بنابراین خیلی محیط بینالمللی مهم است. رفع موانع تولید یعنی رفع مشکلات بین الملل، حل مسئله FATF و رقابت آزاد؛ و از نظر من تحقق این موضوعات مهم است. آنهایی که میگویند بگذارید محیط صددرصد انحصاری باشد مفهومش این است جنسی با کیفیت نازل با قیمت بالا به مردم میدهند. آخوندی رفع موانع تولید را در ادامه سیاست اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: یکی از راهزنیهایی که در مورد موضوع اقتصاد مقاومتی انجام شد، حذف بخش برونگرا بودن اقتصاد مقاومتی بوده است.