اولویتهای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در سال ۱۴۰۰

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس ساماندهی فولاد، مانع زدایی تولید، احصاء راهکارهای تامین خودروی مورد نیاز مردم را از جمله اولویت های کمیسیون متبوعش برشمرد. بهزاد رحیمی در گفتگو با خانه ملت درباره اولویتهای کمیسیون صنایع و معادن در سال ۱۴۰۰، گفت: یکی از اصلیترین اولویتهای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، امسال برنامه ریزی برای تحقق شعار سال یعنی« تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها» است بنابراین در راستای حذف موانع پیش روی تولید جلساتی با وزارتخانههای صمت و کشاورزی و بانک مرکزی برگزار میشود تا راهکارهای مانع زدایی مشخص و اجرایی شود. وی یکی دیگر از اولویتهای کمیسیون متبوعش را رسیدگی به وضعیت بازار فولاد دانست و ادامه داد: فولاد یکی از صنایع پیشران بوده و مواد اولیه بسیاری از کارخانهها است بنابراین ساماندهی این حوزه منجر به کاهش قیمت تمام شده تولید و تعدیل و کاهش قیمت بسیار از کالاها از جمله خودرو و لوازم خانگی میشود. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه طرح توسعه پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست های تنظیم بازار یکی از دستورکارهای کمیسیون صنایع و معادن مجلس است، تصریح کرد: با تصویب و اجرای این طرح بازار فولاد ساماندهی می شود. رحیمی افزود: همچنین در نظارتهای میدانی مشکلات کارخانهها و واحدهای صنعتی احصاء می شود و زمینه رفع مسائل پیش روی آنها مانند تامین مواد اولیه، دریافت تسهیلات و... از طریق رایزنی با وزرای مربوطه فراهم خواهد شد.

 

طرح خودرویی وزارت صمت متوقف شد

علی جدی، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت طرح ساماندهی خودرو و تعدد طرحها در قیمتگذاری خوردو اظهار کرد: دو طرح در کمیسیون صنایع در مورد خودرو در دست بررسی است. یک طرح از شورای نگهبان برگشته که برای مجلس دهم بوده، همچنین قرار شد که این طرح سریع بررسی شده و به صحن برود. یک طرح از قبل داشتیم که در مرحله بررسی است. وی اضافه کرد: قیمتهای بازار اختلاف زیادی با قیمتهای خودروساز دارد، ما به دنبال این هستیم که در طرح ساماندهی بازار خودرو به سمتی برویم که قیمتهای حاشیه بازار کاهش پیدا کند. این طرح از ابتدای سال در دستور کمیسیون است. نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد وضعیت شورای رقابت در طرح ساماندهی خودرو گفت: تا زمانی که قانون جدید تصویب نشود شورای رقابت به منوال گذشته به کار خود در قیمتگذاری خودرو ادامه خواهد داد. مجلس هم که هنوز قانون اجرایی ندارد، شیوهنامه وزارت صمت هم فعلا در وزارتخانه متوقف شده است. جدی در مورد قیمتگذاری شورای رقابت گفت: در این شیوه قیمت برخی خودروها را بالا میبرند و قیمت برخی دیگر به کمتر از قیمت تمام شده میرسد، بنابراین این شیوهنامه هم به جایی نرسید. وی با تاکید بر عوامل اقتصادی موثر بر قیمت خودرو خاطرنشان کرد: در مورد خودرو فقط موضوع قیمتگذاری مطرح نیست، شاخصهای اقتصادی هم تاثیرگذار هستند.

گرانی خودرو توسط خودروسازان،
منطقی نیست

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزایش قیمت خودرو در کارخانه را غیرمنطقی دانست و گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس با جدیت موضوع افزایش قیمت خودرو را پیگیری کرده و از گرانی بی ضابطه آن جلوگیری میکند. حجت الله فیروزی در گفتگو با خانه ملت، افزود: خودروسازان باید با کاهش هزینههای سربار زمینه استفاده مردم از خودروهای تولیدی را فراهم کنند. وی ادامه داد: اجازه گرانی خودرو توسط خودروسازان، منطقی نیست و نباید با رفتارهای هیجانی با توجه به آغاز سال جدید قیمتها بیشتر شود. فیروزی افزود: به منظور ساماندهی بازار خودرو، باید قیمت چهارچرخها در بازار را به کارخانه نزدیک کرد نه اینکه بازار را به حال خود رها کرده و بهای خودرو در کارخانه را به قیمت بازار آن برسانیم. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: موضوع ساماندهی حوزه خودرو یکی از مطالبات همیشگی مردم است.

افزایش ٧.٦ درصدی صدور پروانههای
بهره برداری معدنی

دادهها و آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از رشد دسته جمعی مجوزهای معدنی از جمله تعداد پروانه اکتشاف، گواهی کشف و پروانه های بهره برداری است. به گزارش شاتا، در ۱۱ ماهه سال ۹۹ ۸۸۷ پروانه اکتشاف معدنی صادر شد که با احتساب صدور ۸۸۲ پروانه در مدت مشابه سال ۹۸، افزایش ۰.۶ درصدی در این حوزه داشته ایم. همچنین صدور گواهی کشف معدنی ۲.۴ درصد افزایش داشت. بر این اساس در ۱۱ ماه سال ۹۹، تعداد ۴۷۰ فقره گواهی کشف صادر شد که این تعداد در ۱۱ ماهه ۹۸، تعداد ۴۵۹ فقره بوده است. همچنین در بازه زمانی ذکر شده، ۵۶۶ فقره پروانه بهره برداری معدن صادر شد که با احتساب صدور ۵۲۶ فقره در مدت مشابه سال ۹۸ افزایش ۷.۶درصدی را در این حوزه شاهد بودیم. اشتغال پروانه های بهره برداری معدنی در ۱۱ ماهه سال ۹۹، تعداد ۴ هزار و ۵۶۳ نفر و در ۱۱ ماهه سال قبل از آن، ۴ هزار و ۴۱۶ نفر بوده است که در این بخش نیز رشد ۳.۳ درصدی را داشته ایم.

قیمت سیمان سفید ٣٥ درصد افزایش یافت

با توافق تولیدکنندگان سیمان سفید، قیمت این محصول ۳۵ درصد افزایش یافت. همچنین هزینه مالیات بر ارزش افزوده و بسته بندی به قیمت سیمان سفید پاکتی اضافه خواهد شد. علی محمد بُد، عضو انجمن سیمان در گفتگو با فارس با بیان اینکه قیمت گذاری سیمان سفید تقریباً آزاد بوده، اظهار داشت: سیمان سفید کالایی لوکس محسوب میشود که دارای مصارف خاص است و افزایش قیمت آن تاثیری بر هزینه ساخت و ساز ندارد. وی با اشاره به توافق تولیدکنندگان سیمان سفید برای افزایش قیمت این محصول، تصریح کرد: از این محصول برای نمای ساختمان، تولید موزائیک سفید و یا تولید کالاهای خاص استفاده می شود. بُد با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید سیمان بیش از ۳۵ درصد افزایش یافته، گفت: عدم قیمت گذاری مناسب سیمان طی سال های اخیر باعث شده تا کارخانه ها نتوانند بازسازی خطوط تولید خود را انجام دهند و همین موضوع بر میزان تولیدات صنعت سیمان تاثیرگذار بوده است.

خطر تعطیلی خودروسازان در سال جدید

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو با تاکید بر خطر توقف کار خودروسازان تصریح کرد: با توجه به اینکه از نظر اقتصادی به شدت وضعیت نامناسب و چالشهایی هم پیش رو است، این شرایط میتواند به توقفهای گسترده بیانجامد. چراکه رقم بدهی و زیان انباشته به وضعیت بیسابقه و غیرقابل جبرانی رسیده و اگر قرار باشد به همین منوال قیمتگذاری هم ادامه دهیم، کار تمام است. امیرحسن کاکایی در گفتگو با ایلنا افزود: قیمتگذاری دستوری اشتباهی است که ضربه اقتصادی بسیار سنگینی به صنعت خودرو وارد کرد. این کارشناس خودرو با تذکر خطر ورود دیگر کشورها به بازار ایران و تبعات آن گفت: اگر پای چینیها یا غربیها هم به بازار باز شود، این صنعت با چالش جدی فروش روبرو میشود. وی با اظهار نگرانی از سرنوشت قطعه سازان در صورت ورود چینیها گفت: تیراژهای خودروسازیهای داخلی بالا نیستند در نتیجه چینیها به راحتی میتوانند قطعهسازان ایرانی را از دور رقابت خارج کنند.

تخصیص کالاهای سهمیه ویژه ماه
مبارک رمضان

در یکصد و دومین جلسه کارگروه تنظیم بازار با تاکید بر حمایت ستاد از تصمیمات قرارگاه ساماندهی مرغ، میزان و قیمت کالاها در سهمیه ویژه ماه مبارک اعلام شد. به گزارش شاتا، یکصد و سیو دومین جلسه کارگروه تنظیم بازار در وزرات صمت و به ریاست عباس قبادی برگزار شد. در این جلسه موضوعات مربوط به تامین و توزیع گوشت مرغ بر اساس مصوبات و تصمیمات قرارگاه تخصصی ساماندهی مرغ مطرح و بر حمایت ستاد تنظیم بازار از مصوبات قرارگاه، گزارشاتی درباره میزان و نحوه توزیع گوشت مرغ در سطح استان تهران و نیز سایر استانها ارائه شد. در این جلسه رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان گزارشاتی در خصوص وضعیت بازار اقلام پرمصرف در سبد خانوار ارئه داد که براساس آن ۶۷ قلم از ۱۰۰ قلم کالای رصد شده با کاهش و یا ثبات قیمت همراه بوده است. در بخش دیگر این جلسه موضوع تامین کالاهای سهمیه ویژه ماه مبارک رمضان مطرح و با استناد به آمار و گزارش ارائه شده در این زمینه، میزان ۳۰ هزار تُن برنج وارداتی هندی و تایلندی به ترتیب با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار مصرف کننده قرار خواهد گرفت؛ همچنین مقدار ۳۰ هزار تُن شکر با قیمت هشت هزار و ۷۰۰ تومان برای بستههای یک کیلوگرمی، ۳ هزار تُن گوشت قرمز منجمد با قیمت ۸۰ هزار تومان و حدود ۱۸۰ هزار تُن روغن با قیمت مصوب به عنوان سهمیه ویژه ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده است.

استمرار حمایت وزارت صمت از صادرات در سال «تولید؛ پشتیبانیها و مانعزداییها»

گروه صنعت و تجارت: دسترسی آسان به مواد اولیه تولید، سرمایه در گردش و بازار فروش مناسب از مهمترین الزامات توسعه تولید استُ اما نکته ای که بسیاری از کارشناسان بر آن تاکید می کنند این است که به موازات تولید، توسعه تجارت نیز باید اتفاق بیافتد. در شرایط فعلی چنانچه برای توسعه تولید برنامهریزی میکنیم، ضرورت دارد هماهنگ با آن برای توسعه تجارت نیز طرحی در نظر بگیریم. چندین سال است روی موضوعات اقتصادی متمرکز شدهایم و در این راستا باید موانع اساسی تولید و تجارت را حذف کنیم. به بیان ساده تر می توان گفت که توسعه تولید با نگاه صرف به داخل امکان پذیر نخواهد بود و باید زمینه تجارت نیز مهیا باشد. بنابراین لازم است برای رفع موانع صادرات فکری کنیم.

کارشناسان معتقدند که در حال حاضر یکی از موانع پیش روی تجارت را سیستم فرسوده حملونقل کشور است و رونق و توسعه آن موضوعی جدی است که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد. همچنین سروسامان دادن به وضعیت کشتیرانی، حملونقل جادهای و روابط بانکی و پولی کشور از دیگر مواردی هستند که باید برای رونق تولید و تجارت روی آنها متمرکز شد. همچنین باید دیپلماسی اقتصادی و سیاسی کشور را براساس همین اولویتها تنظیم کنیم. بررسی ها نشان می دهد که همین امروز هم روابط تجاری ایران با همسایگان آسان و روان نیستِ بنابراین ضرورت دارد برای حل مسائل بانکی و لجستیکی، فکری کنیم. مسئولان و تصمیم گیران کشور باید اتخاذ دستورالعملهای مقطعی را کنار بگذارند. از مدت ها قبل این موضوع مطرح شده است که تغییر مدام و وقت و بی وقت بخشنامهها، نشان دهنده این است که کار در دست افراد کاربلد نیست و یا آنها استراتژی برای حرکت ندارند. با این حال به نظر می رسد که بخش خصوصی راه پیدا کردن بازار و حفظ آن را میداند و تنها چیزی که در این مسیر نیاز دارد، نقشه راه است. اگر نقشه راه تدوین شود، بخش خصوصی در همان چارچوب برنامهریزی کرده و جلو می رود و البته نکته مهم این است که ریل گذاری باید توسط دولت و حاکمیت صورت گیرد.

مذاکره برای فعالیت رایزنان بازرگانی جدید

در همین حال رییس سازمان توسعه تجارت ایران می گوید که در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی پرداخت خواهد شد و زیرساخت های صادراتی را گسترش خواهیم داد. حمید زادبوم همچنین اظهار کرد: مشکل اصلی صدور و استقرار رایزن بازرگانی ایرانی کمبود بودجه است به همین دلیل است که در چند ماه گذشته نتوانستیم رایزن بازرگانی به کشورهای شریک تجارتی، صادر کنیم. معاون وزیر صنعتُ معدن و تجارت در ادامه بیان کرد: با وزارت امور خارجه در حال مذاکره هستیم که نحوه فعالیت رایزنان بازرگانی تغییر کند تا با هزینههای کمتری بتوانیم از بازارهای سایر کشورها استفاده کنیم.

پرداخت ٨٠٠ میلیارد تومان مشوق صادراتی

زادبوم ادامه داد: با توجه به محدودیتهای ارزی، تمرکز بر واردات مواد اولیه است. وزیر صمت به دنبال حذف کد رهگیری از مواد اولیه و تجهیزات مرتبط با خطوط تولید بود که هنوز به جمع بندی نرسیده است. وی تصریح کرد: طی جلساتی با وزیر صمت در حال مذاکره هستیم که کد رهگیری ۹۰ درصد از مواد اولیه و قطعات تولید را که در گمرک دپو شده اند، برداریم تا راحت ترخیص بشوند و به دست تولیدکننده برسند. معاون وزیر صمت ابراز کرد: امسال حدود ۸۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی پرداخت خواهد شد و زیرساخت های صادراتی در مرزها و مراکز تولید را گسترش خواهیم داد. این مقام مسئول افزود: در سال ۹۹ به ۳۰ پایانه و سردخانه صادراتی ۵۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت کردیم.

پرداخت مشوق های صادراتی براساس
اولویت ها

زادبوم افزود: علاوه بر مشوق ۸۰۰ میلیارد تومانی، در سال ۱۴۰۰ مشوق ۲۰۰ میلیارد تومانی هم برای کالاهای کشاورزی دیده شده که با همکاری سازمان برنامه و بودجه امیدواریم بتوانیم تمام این مبلغ را پرداخت کنیم. وی گفت: پرداخت این مبلغ بر اساس اولویت هایی صورت خواهد گرفت و در این امر از اتاق بازرگانی نیز کمک خواهیم گرفت. این مقام مسئول مطرح کرد: تا پیش از آغاز تجارت آزاد با اوراسیا، تبادل ۸۹۰ کالا میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا صورت می گرفت اما هم اکنون این تجارت آزاد شده و محدودیت برای آن وجود ندارد. زادبوم ادامه داد: صادرکنندگانی که مدعی هستند کالاهای آنها توانایی صادرات و دیده شدن در بازار اوراسیا را دارد نسبت به معرفی کالاهای خود اقدام کنند و قطعا در نظر سازمان توسعه تجارت قرار خواهد گرفت.

ممنوعیت واردات اقلام آرایشی و بهداشتی

معاون وزیر صمت همچنین گفت: صادرات در قبال واردات منحصر به تولیدکنندگان نیست اما حتما باید طبق لیست کالاهای تعیین شده، انجام گیرد. رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: واردات اقلام آرایشی و بهداشتی همچنان ممنوع است اما در این خصوص نگرانی داریم چراکه به صورت قاچاق و بی کیفیت وارد کشور می شود پس با انجمن و اتحادیه های ذی ربط تصمیم گیری خواهیم کرد تا این وضعیت به زودی به اتمام برسد. زادبوم بیان کرد: در سال ۹۹ تصمیم گیری هایی در زمینه صادرات صورت گرفت و برخی ضوابط تغییر کرد که نتیجه آن را در سه ماه گذشته مشاهده کردیم که این بخش در کشور منظم تر شده است.

ارتباط مستقیم صادرات با تولید

در همین ارتباط شهلا عموری، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تولید را پیشران صادرات می داند و در عین حال تاکید دارد برای توسعه صادرات به یک استراتژی ویژه نیاز است که سهم صادرات را از هر تولیدی مشخص کند نه اینکه صادرات را به مازاد نیاز داخل منوط کنیم. رییس اتاق بازرگانی اهواز ادامه داد: ارائه چشمانداز از صادرات خدمات و محصولات غیرنفتی در سال ۱۴۰۰ از موضوعات پیچیدهای است که بدون در نظر گرفتن سایر متغیرها و احتمالات نمیتوان برای مسیر دقیقی ترسیم کرد و البته وضعیت صادرات ارتباط مستقیمی با تولید دارد. به باور این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران وضعیت تولید و نوع نگرشها نسبت به صادرات در سال ۱۴۰۰ و اینکه بتوانیم در این سال متناسب با نیازها و اهداف تعریف شده، سطح تولید را کیفیتر و بیشتر کنیم بدون شک روی میزان صادرات غیرنفتی تاثیر میگذارد. او تاکید کرد: توقف، حرکت و سرعت صادرات کشور به سلامت و چابکی آن موتور محرکه تولید بستگی دارد. ناگفته پیداست که تولید و صادرات لازم و ملزوم یکدیگر هستند و در شرایط مساعد روی هم اثرات مثبتی میگذارند.

اثر منفی بخشنامه های خلق الساعه برای صادرات

عموری همچنین یکی از عواملی که در دو سال اخیر بر میزان صادرات اثر منفی گذاشته را موضوع بخشنامههای خلقالساعه و ممنوعیت صادراتی برخی محصولات دانست و تصریح کرد: متاسفانه فقدان نظام برنامهریزی مبتنی بر آمار دقیق در زمینه میزان نیاز داخلی محصولات موجب شده متولیان امر به محض کاهش یک کالا در بازار داخلی به سرعت صادارت آن را ممنوع میکنند و هیچ توجهی به توافقات و تعهدات تاجر ایرانی با طرفهای خارجی ندارند. راه درست و اصولی ترسیم نظام آماری برای تعیین میزان نیاز و مصرف داخلی و قدرالسهم سالانه صادرات است. امیدواریم در سال ۱۴۰۰ شاهد این تناقض نباشیم. بنابراین مقوله تولید باید همراه با پایداری و ثبات بیشتر باشد که این امر به برنامه، نوع و حجم حمایت دولت بستگی دارد. رئیس اتاق اهواز تجدید نظر نسبت به سیاستهای کلان اقتصادی در حوزه تولید و صادرات و اجتناب از مقرراتی که مخل رقابت هستند را مورد توجه قرار داد و گفت: دریافت نظرات کارشناسان خبره بخش خصوصی از جمله الزاماتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت درباره برنامههای این معاونت در حمایت از تولید داخل، اظهار کرد: توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال یکی از برنامههای این معاونت است که این طرح از ۳ سال قبل با عنوان طرح "تاپ" در حال اجرا است. این طرح دو هدف بزرگ "توانمندی سازی تولید در داخل کشور" و "اشتغال منابع انسانی" را نشانه رفته است. به گزارش ایلنا؛ برات قبادیان گفت: در این طرح، از یک سو بنگاههای کشور نیاز و تقاضاهای فناورانه دارند و از سوی دیگر شرکتهای دانش بنیان، پژوهشگاهها و دانشگاهها توانمندی فناورانه را برای حل مشکل و رفع نیاز در اختیار دارند، حضور دارند، لذا قادرند نیازهای فناورانه بنگاههای صنعتی را پاسخ دهند. وی، فارغ التحصیلان تاپ و نخبههای دانشگاهها اعزام شده به سربازی را دیگر عناصر اکوسیستم فناوری دانست و گفت: برای پذیرش امریه این دسته از نخبگان، مجوز پذیرش ۲۰۰ نفر را برای سال اول دریافت کردیم. قبادیان "بومی سازی فناوریهای ارزبر" را از دیگر طرحهای این وزارتخانه ذکر کرد و ادامه داد: این طرح مطالعاتی در پایان سال ١٣٩٨ به پایان رسیده و نتایج آن نشان میدهد که در حدود ۴۴ میلیارد دلار محصولات فناورانه وارداتی داریم که از این میزان در حدود ۹ میلیارد دلار آن مربوط به وزارت صمت است. وی بیشترین محصولات فناورانه وارداتی بخش صمت به کشور را مربوط به واردات قطعات خودرو با حجم ۳ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: برای رفع این نیاز فناورانه طرح تاسیس "شهرک تحقیقاتی و فناوری کاوش" را در دستور کار داریم که این شهرک که ساخته شده است و تاکنون تنها سه واحد تولیدی در آن مستقر شدهاند. معاون وزیر صمت طرح ساماندهی و تحول دانشگاه "صنایع و معادن" را برنامه چهارم این وزارتخانه ذکر کرد و گفت: بر اساس این طرح این دانشگاه به سمت تربیت کیفی نیروهای انسانی حرکت خواهد کرد تا تبدیل به دانشگاه "مهارتی- مشارکتی" شود. قبادیان راه اندازی "دره فناوری" را از دیگر برنامههای وزارت صمت دانست و ابراز امیدواری کرد تا در سال جاری اجرایی شود. وی در پایان طرح جذب و بکارگیری ۵۰۰ نخبه دانشگاهی، بعد از ارائه آموزشهای مورد نیاز از سوی دانشگاه صنایع و معادن را از دیگر برنامههای وزارت صمت نام برد.

معاون قضایی دادستان کل کشور در نخستین بازدید خود در سال ۱۴۰۰ از صنایع خودروسازی کشور، ضمن تجلیل از طرحهای توسعهای گروه صنعتی ایران خودرو و داخلیسازی قطعات با فناوری بالا، تولید خودروی ملی در صنعت را مانند تولید موشک در امنیت کشور دانست و اظهار کرد: ایرانخودرو فعالیتهای در خور توجهی در راستای جهش تولید انجام داده است. به گزارش ایران خودرو، سعید عمرانی، ضمن تمجید از خلاقیت مهندسان ایرانی در طراحی خودروی جوانپسند تارا، این محصول را باکیفیت و دارای قابلیت صادرات به بازارهای منطقه دانست و گفت: باید برای صادرات این محصول برنامهریزی شود. وی با بیان اینکه وظیفه دستگاه قضایی تسهیل اجرای شعار سال تولید، پشتیبانیها و مانع زداییها است، گفت: قوانین مزاحمی که از مشکلات تولید و صنعت خودروی کشور هستند باید شناسایی شده و نسبت به رفع آن اقدام کرد. معاون قضایی دادستان کل کشور تصریح کرد: با استفاده از قوانین، مقررات و ظرفیتهای موجود در قوه قضاییه، برای حمایت از تولید آمادگی کامل داریم. عمرانی از صنعت خودرو و قطعهسازی به عنوان صنایع مهم در خط مقدم جنگ اقتصادی نام برد و گفت: قطعهسازی از راهبردیترین مراحل تولید در روند خودکفایی و جهش تولید است. وی یادآور شد: در بازدید از ایران خودرو نمونه بارزی از جهش تولید و عرضه محصولات جدید برای جلب رضایت مشتریان را مشاهده کردم؛ در این شرکت استعداد و ظرفیتهای بالایی وجود دارد و میتواند نقطه قوت برای سایر صنایع در مسیر خودکفایی کامل در تولید خودرو در آینده باشد. در این دیدار، فرشاد مقیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در زمینه اقدامات ایران خودرو در تولید و عرضه محصولات باکیفیت و استاندارد با بهرهمندی از فناوریهای نوین گفت: صنعت خودروی کشور برای توسعه نیازمند همافزایی دانش فنی عملیاتی است و اگرچه سرمایه انسانی توانمند و متعهد ایران خودرو توفیقات ارزشمندی را در عرصه خودکفایی و تولید محصول داشته اما تداوم و توسعه این امر با هدف دستیابی به اهداف بلندی که مورد نظر حاکمیت است، نیازمند مشارکت و توسعه سایر مراکز علمی و فنی در این بخش است. وی، مهمترین برنامههای ایران خودرو در سال جدید را افزایش ۲۵ درصدی تولید نسبت به سال گذشته، توسعه محصول، افزایش سهم برند ایران خودرو در سبد محصولات عنوان کرد.