احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

سخنگوی دولت گفت: مدیریت احیای دریاچه ارومیه میدانی شد و با سپردن مسئولیت کارگروه نجات دریاچه به استاندار آذربایجان‌غربی، دیگر تصمیمات برای احیای آن در تهران گرفته نمی‌شود. علی بهادری جهرمی در حاشیه جشنواره «دریاچه ارومیه»، اظهار کرد: بارندگی‌های اخیر، اهتمام ویژه دولت و برنامه.ریزی مناسب برای رهاسازی حقابه دریاچه و اتمام طرح‌های سخت.افزاری، حال خوبی برای دریاچه ارومیه و مردم منطقه به ارمغان آورده است. دبیر هیئت دولت پیگیری میدانی وضعیت دریاچه ارومیه را از نتایج مثبت سفر استانی رئیس‌جمهوری دانست و افزود: با تصمیم رئیس‌جمهوری و دولت سیزدهم، مدیریت احیای دریاچه ارومیه میدانی شده و با سپردن مسئولیت دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به استاندار آذربایجان‌غربی، دیگر تصمیمات برای احیای این دریاچه در تهران گرفته نمی‌شود. اظهارات سخنگوی دولت در شرایطی است که اخیرا جشنواره فرهنگی گردشگری دریاچه ارومیه با حضور مسئولان ارشد استان و برخی مقام‌های دولت برگزار شد. در این مراسم جلوه هایی از فرهنگ‌های مختلف در آذربایجان غربی و نیز جاذبه‌های دریاچه ارومیه نمایش داده شد.

 

نمی‌توان به حل مسائل کشور نگاه عاطفی داشت

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: نمایندگانی که برای نخستین‌بار به مجلس می‌روند فورا درپی تغییر استاندار، فرماندار و مدیرکل مسکن و شهرسازی هستند در حالی که باید به فکر نظارت بر دستگاه اجرایی باشند. محمدرضا باهنر در همایش شورای وحدت اصولگرایان با بیان اینکه ۹۰درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند، اظهار کرد: اما وقتی این افراد به مجلس می‌روند پی می‌برند که امکانات بسیار محدود است و باید با این امکانات و واقعیت‌ها کارها را پیش ببرند. وی افزود: رشد متوسط ۸ درصدی اقتصادی کشور اولین هدف برنامه هفتم است کلی در ۴۰سال گذشته اقتصاد کشور رشد تولید ۲.۵ برابر و مصرف پنج برابر شده و این یعنی مصرفمان از تولیدمان سبقت گرفته است باهنر یادآور شد: قیمت حمل بنزین از پالایشگاه به جایگاه سوخت بیش از ۳هزار تومان است. باید در کشور ما تولید بر مصرف سبقت بگیرد. در مصرف انرژی، سیستم بانکی و صندوق‌های بازنشستگی ناترازی داریم که حل آن‌ها خرد و شجاعت میخواهد. در بنگاه‌های خصولتی ۹۰ درصد سود را سهامداران می‌برند اما خرج توسعه نمی‌کنند.

گزارش «تجارت» از توقیف کشتی نزدیک به رژیم صهیونیستی توسط ایران:

گروه سیاسی: در شرایطی که تمامی رسانه‌ها و ناظران سیاسی در انتظار حمله موشکی ایران به رژیم اسرائیل برای انتقام حمله تل‌آویو به کنسول‌گری دمشق بودند، تهران با توقیف بک کشتی باری نزدیک به این رژیم همه را شگفت‌زده کرد. نیروی دریایی سپاه دیروز شنبه کشتی باری متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی را توقیف کردند تا نخستین گام در تنبیه رژیم صهیونیستی برداشته شود.
به گزارش «تجارت»، کشتی کانتینربر با نام «MCS Aries» توسط نیروهای ویژه دریایی سپاه SNSF با اجرای عملیات هلی‌برن و تخلیه نیرو روی عرشه کشتی در نزدیکی تنگه هرمز توقیف شد. این کشتی بعد از توقیف به سمت آب‌های سرزمینی کشورمان هدایت شد. این کشتی با پرچم پرتغال توسط شرکت Zodiac که مالک آن یک سرمایه‌دار صهیونیست بنام Eyal Ofer است اداره می‌شود.
ایال اوفر متولد ۱۹۵۰ در حیفا، یک میلیاردر و مدیر عامل اجرایی اسرائیلی است. او بنیانگذار و رئیس شرکت کشتیرانی زودیاک، یکی از بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی در جهان است. او همچنین سهام قابل توجهی در شرکت‌های مختلف، از جمله OCMS انرژی و سهام خصوصی میلستون دارد. ایال در رشته بازرگانی از دانشگاه تل‌آویو لیسانس گرفت و سپس به شرکت خانوادگی پیوست. اوفر در سال ۱۹۷۹ پس از مرگ پدرش، مدیر عامل شرکت کشتیرانی اسکور شد. اوفر پس از فروش شرکت اسکور در سال ۱۹۹۹، شرکت کشتیرانی زودیاک را تأسیس کرد. زودیاک به سرعت رشد کرد و به یکی از بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی در جهان تبدیل شد. این شرکت طیف گسترده‌ای از کشتی‌ها را شامل تانکر، کشتی باری و کشتی فله‌بر اداره می‌کند. اوفر یکی از ثروتمندترین افراد اسرائیل است. ثروت خالص او تخمین زده می‌شود که بیش از ۱۰ میلیارد دلار باشد. او در فهرست ثروتمندترین افراد جهان که توسط مجله فوربس منتشر می‌شود، قرار دارد. او در موناکو زندگی می‌کند. اوفر حامی قوی اسرائیل است. او به تعدادی از سازمان‌های خیریه اسرائیلی کمک مالی کرده است. اوفر به خاطر سبک زندگی پر زرق و برق خود شناخته شده است. او دارای یک قایق تفریحی بزرگ و یک جت خصوصی است.

توقیف کشتی مرتبط با اسرائیل توسط سپاه
در نخستین خبر، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس گزارش کرد تفنگداران دریایی، دیروز (شنبه) به یکی کشتی در نزدیکی تنگه هرمز حمله کرده‌اند. این خبرگزاری در این باره گزارش داد این کشتی که «MSC Aries» نام دارد و با پرچم پرتغال فعالیت می‌کند، مرتبط با شرکت زودیاک مریتایم مستقر در لندن است که یک میلیاردر اسراییلی به نام «ایال اُفر» مالکیت آن را بر عهده دارد. بیشتر کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی که در آب‌های منطقه تردد دارند، وابسته به این شرکت هستند. آسوشیتدپرس همچنین نوشت یک مقام دفاعی که می‌خواست هویتش فاش نشود، ویدیویی را در اختیار این خبرگزاری قرار داد که در آن، تفنگداران روی کانتینرهایی واقع روی عرشه کشتی فرود می‌آیند. صدای یکی از اعضای کارکنان کشتی در این ویدیو به گوش می‌رسد که می‌گوید «بیرون نیایید.» او با فرودآمدن تعداد بیشتری از تفنگداران روی عرشه، به همکاران خود می‌گوید که به سمت محل استقرار ناخدای کشتی بروند. این کشتی آخرین بار در نزدیکی دوبی و در حال حرکت به سمت تنگه هرمز بود. این کشتی مانند بسیاری دیگر از کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی که در منطقه تردد می‌کنند، ردیاب خود را خاموش کرده بود.
ساعتی بعد، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرده است. نیروی دریایی سپاه ظهر دیروز یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را در منطقه خلیج فارس توقیف کرد. برخی منابع خبری مدعی شدند این کشتی باری که «ام‌اس‌سی‌آریز» (MSC Aries) نام دارد با پرچم پرتغال فعالیت می‌کند و مرتبط با شرکت «زودیاک مریتایم» مستقر در لندن است که مالک آن یک میلیاردر اسراییلی به نام «ایال اُفر» است.

واکنش تل‌آویو به توقیف کشتی اسرائیلی
توقیف کشتی «ام‌اس‌سی‌آریز» با واکنش همراه با عصبانیت مقام‌های اسرائیلی همراه شد. در پی توقیف کشتی صهیونیستی توسط جمهوری اسلامی ایران، ارتش این رژیم، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد. در مهم‌ترن سطخ، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در پیامی با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران، به توقیف یک کشتی مرتبط با این رژیم در خلیج فارس توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران واکنش نشان داد. «یسرائیل کاتس» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیسی در پی توقیف یک کشتی مرتبط با این رژیم توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس ایران را به «دزدی دریایی» متهم کرده و مدعی شد که عملیات «ناقض قوانین بین‌المللی» است. نیروی دریایی سپاه ظهر امروز یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را در منطقه خلیج فارس توقیف کرد. برخی منابع خبری مدعی شدند این کشتی باری که «ام‌اس‌سی‌آریز» (MSC Aries) نام دارد با پرچم پرتغال فعالیت می‌کند و مرتبط با شرکت «زودیاک مریتایم» مستقر در لندن است که مالک آن یک میلیاردر اسراییلی به نام «ایال اُفر» است. خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که کاتس در پیام خود با گفتن این که این کشتی متعلق به یکی از کشورهای اتحادیه اروپا با مالکیتی اسراییلی بوده است، از «اتحادیه اروپا و جهان آزاد» خواست که فورا، سپاه پاسداران ایران را یک سازمان تروریستی اعلام و ایران را تحریم کنند.
همچنین، «دانیل هگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی دیروز-شنبه- در اظهاراتی خصمانه، نیروهای مقاومت در منطقه را «تروریستی» خواند و مدعی شد که «ایران نمایندگان خود در تمام مناطق خاورمیانه و خارج از آن حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند و به آن‌ها آموزش می‌دهد». طبق گزارش الجزیره، وی که از اقدام ایران در توقیف کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی عصبانی است، مدعی شد: ایران بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است و پیامدهای افزایش تنش را متحمل خواهد شد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: ارتش اسرائیل برای تمام سناریوها آماده است و با همکاری هم‌پیمانان خود اقدامات لازم برای حمایت از اسرائیل را اتخاذ خواهد کرد. ما در آماده باش کامل برای مقابله با تجاوزهای ایران هستیم و آمادگی پاسخگویی را داریم. وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی همچنین ایران را به حمایت از آنچه «جنایات حماس» خوانده، متهم کرد. این اظهارات این مقام‌های رژیم صهیونیستی در حالی است که تل‌آویو در طول ۶ ماه گذشته انواع اقدامات تروریستی را در غزه مرتکب شده است. این رژیم همچنین در حمله تروریستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمسق، شماری از مستشاران ایرانی و همچنین اتباع سوری را به شهادت رساند.

بیاینه شرکت مالک کشتی اسرائیلی
شرکت مالک کشتی «ام.اس.سی» توقیف این کشتی توسط ایران را تایید کرد. شرکت مالک کشتی«ام.اس.سی» در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشتی درحال عبور از تنگه هرمز بود که توسط ایران توقیف شد. طبق گزارش الجزیره،در این بیانیه آمده است: خدمه کشتی توقیف شده ۲۵ نفر هستند و این افراد برای تضمین سلامتی خود و بازگرداندن کشتی با مقامات ذیربط در ارتباط هستند.

 

هشدار ترامپ نسبت
به وقوع جنگ‌جهانی سوم
دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سیاست‌های جو بایدن، مدعی شد که «تنش‌های فزاینده» میان ایران و رژیم صهیونیستی می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود. دو مقام آمریکایی روز جمعه به تلویزیون سی‌بی‌اس نیوز گفتند که انتظار می‌رود حمله بزرگ ایران به رژیم صهیونیستی در واکنش به ترور ۷ تن از اعضای سپاه پاسداران ایران در جریان حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، با بیش از ۱۰۰ پهپاد و ده‌ها موشک علیه اهداف نظامی تل‌آویو انجام شود. طبق گزارش راشا تودی، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و رقیب «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور خطاب به خبرنگاران و با اشاره به رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده گفت: «ما رئیس‌جمهوری داریم که قادر نیست دو جمله را کنار هم بگذارد. ما رئیس‌جمهوری داریم که نمی‌تواند پله‌های صحنه سخنرانی را پیدا کند. ما رئیس‌جمهوری داریم که نمی‌داند چه غلطی می‌کند!» او که در لحظه سخنرانی‌اش در کنار «مایک جانسون» رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا ایستاده بود، ادعا کرد: «تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود.» ترامپ در ادامه تاکید کرد که از امروز تا تاریخ پنجم نوامبر (۱۵ آبان)، زمان انتخابات آمریکا، اتفاقات زیادی به خصوص تحت ریاست رهبران «بی‌کفایت» آمریکا رخ خواهد داد.

رایزنی بلینکن با وزیران خارجه
مصر و اردن درباره ایران
همزمان با تاکید تهران مبنی بر تنبیه رژیم صهیونیستی بابت حمله تروریستی به کنسولگری ایران در دمشق، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگوهای تلفنی با همتایان خود از مصر و اردن درباره تحولات منطقه رایزنی کرد. آنتونی بلینکن و سامح الشکری وزیران امور خارجه آمریکا و مصر در یک تماس تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. بنابر اعلام وزارت امورخارجه آمریکا، دو طرف درباره تلاش‌های چندجانبه برای پیشبرد ثبات در منطقه و همچنین ایران گفت‌وگو و تبادل نظرکردند. آنها علاه‌ بر این، درباره تلاش‌های جاری برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی و دستیابی به آتش‌بس فوری که آزادی همه اسرا را تضمین می‌کند، رایزنی کردند. آنتونی بلینکن با آیمن الصفدی، وزیر امورخارجه اردن نیز به صورت تلفنی گفت‌وگو و درباره ایران و ادامه جنگ در غزه رایزنی کرد.

تاکید هیات رئیسه مجلس بر محفوظ بودن حق انتقام از صهیونیست‌ها
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: انزجار و تنفری که نسبت به رژیم صهیونیستی ایجاد شده، دست و پای دولت‌های غربی را بسته و رژیم صهیونیستی را در یک انزوای تاریخی قرار داده است. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، در همایش شورای وحدت اصولگرایان با منتخبان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در ۴۵ سال اخیر مجالسی کارآمدتر بودند که در پیاده‌سازی و دنبال‌کردن اصول و آرمان‌ها موفق‌تر بودند، یادآور شد: در هر مجلسی که انحراف از اصول و پشت کردن به مبانی اتفاق افتاده، خسران و ناکارآمدی و هدر رفتن فرصت‌ها بیشتر به چشم می‌خورد. وی تصریح کرد: متاسفانه امروز در مجلس می‌بینیم وقتی درباره یک ماده قانونی، مخالف و موافق حرف می‌زنند و فرصت به نماینده می‌رسد، به جای صحبت درباره موضوع و دستور کار جلسه، مسائل منطقه‌ای و حوزه انتخابیه مطرح و در حقیقت وقت و فرصت مجلس تلف می‌شود. ذوالنوری گفت: هر مجلسی با طرح سوال یا استیضاح می‌تواند در هدایت دولت‌ها و وزرا اثرگذار باشد. امروز امنیت، اقتصاد و فرهنگ برهم اثرگذار هستند و هر حوزه‌ای متاثر از حوزه‌های دیگر است. باید در موضوع انتخابات اخیر، مسئولان پیام رای سفید مردم را دریافت کنند. البته با وجود همه تلاش‌های دشمنان برای ناامید کردن مردم و حضور نیافتن آنان پای صندوق‌های رأی، مشارکت مردم قابل توجه بود.

تاکید متکی بر «ریاست‌محور» نبودن مجلس
منتخب مجلس دوازدهم شورای اسلامی گفت: جایگاه رئیس مجلس باید در حوزه نقش‌آفرینی محتوایی افزایش یابد که بدون تغییر سازوکارها ممکن نیست و ریاست‌محور شدن مجلس هم به معنای خارج شدن آن از صحن‌محوری است. منوچهر متکی در نشست شورای وحدت اصولگرایان با منتخبان مجلس دوازدهم، اظهار کرد: مقبولیت رمز تداوم کار یک دولت و حکومت است. اینکه آیا مجلس از مقبولیت در جامعه برخوردار است یک پرسش جدی است. نمایندگانی با مردم در ارتباط هستند و سخنان آنان را می‌شنوند، اما ارزیابی در افواه عمومی جامعه نشان می‌دهد مقبولیت لازم در مجلس وجود ندارد و باید تحولی در شکل و محتوای کار مجلس ایجاد شود.

باید مراقب تله نتانیاهو برای ایران بود
رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: ایران باید با تدبیر و تمامی ملاحظات به گونه‌ای عمل کند که در دام جنگ افروزی نتانیاهو نیافتد. محمدرضا عارف در جریان سفر به یزد در دیدار باجمعی از نخبگان، فعالان سیاسی و مدیران سابق این استان با تبریک عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات هموطنان با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان متعلق به کنسولگری ایران در دمشق و تسلیت شهادت جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران گفت: دولت نتانیاهو به خاطر انبوه مشکلاتی که با آن دست به گریبان است، راهی برای خود جز جنگ افروزی در منطقه نمی‌بیند و به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران باید با تدبیر و تمامی ملاحظات به گونه‌ای عمل کند که در دام جنگ افروزی نتانیاهو نیافتد.

رایزنی «کامرون» و «گانتس» درباره واکنش ایران به تجاوزگری رژیم اسرائیل:

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه انگلیس و «بنی گانتس» عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی اسرائیل امروز (شنبه) در تماس تلفنی پیرامون برنامه احتمالی ایران برای پاسخ به تجاوزگری این رژیم در حمله به کنسولگری کشورمان در سوریه، رایزنی کردند. دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: امروز با گانتس درباره نگرانی های مشترکمان پیرامون تهدیدات ایران برای حمله به اسرائیل صحبت کردم. وی در تداوم مداخله جویی ها و حمایت های بی دریغ لندن از رژیم اسرائیل که دامنه جنگ کنونی در غزه را در منطقه گسترش داده است، مدعی شد: تشدید تنش در منطقه به نفع هیچ کس نیست و خطر تلفات بیشتر غیرنظامیان را به دنبال دارد.
به گزارش «تجارت»، وزیر امور خارجه انگلیس ادعا کرد که کشور متبوعش «به همکاری با شرکای خود در حمایت از امنیت منطقه ادامه خواهد داد.» گزارش ها حاکیست که رژیم اسرائیل به شدت از قدرت نظامی ایران در هراس است و ضمن آماده‌باش عمومی در داخل، متحدانش در غرب را تحت فشار گذاشته تا از طرق مختلف ایران را از پاسخ به تجاوزگری این رژیم منصرف کنند. هفته پیش دیپلمات‌های ارشد تعدادی از کشورهای غربی و منطقه‌ای در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان خواستار خویشتن‌داری ایران شدند. در همین رابطه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران شامگاه پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ اعلام کرد:‌ در پاسخ به تماس‌های تلفنی وزیر امور خارجه آلمان، وزیر امور خارجه انگلیس و وزیر امور خارجه استرالیا ضمن تبادل‌نظر در خصوص برخی موضوعات دوجانبه، تأکید کردم که وقتی رژیم صهیونیستی با نقض حقوق بین‌الملل و کنوانسیون‌های وین، مصونیت افراد و اماکن دیپلماتیک را نقض می‌کند و شورای امنیت نیز قادر به صدور یک بیانیه در محکومیت حمله تروریستی به سفارت ایران در دمشق نیست، دفاع مشروع با هدف تنبیه متجاوز یک ضرورت است.
گفتنی است که نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد برای محکوم کردن این اقدام به شورای امنیت سازمان ملل نامه ای ارسال کرد و به دنبال آن، روسیه برگزاری جلسه علنی شورای امنیت سازمان ملل را از کشور مالت که ریاست دوره ای این شورا را در ماه جاری میلادی (آوریل) برعهده دارد، درخواست کرد. این نشست روز ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با دوم آوریل ۲۰۲۴ برگزار شد و نمایندگان کشورهای عضو در شورای امینت سازمان ملل در نشست اضطراری این شورا حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق سوریه را محکوم کردند و درباره اقدامات این رژیم و آشوب های بیشتر در منطقه هشدار دادند. سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه و نیز متحدان آنها یعنی کره جنوبی و ژاپن این حمله اسرائیل را نه تنها محکوم نکردند بلکه مانع صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای محکومیت این حمله شدند.

آمریکا: در حال بررسی روند معافیت‌های تحریمی ایران هستیم

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی انقضای معافیت های تحریمی ایران در چارچوب برجام اعلام کرد که واشنگتن در حال بررسی روند معافیت های تحریمی ایران است. تارنمای محافظه کار واشنگتن فری بیکن روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد: دولت جو بایدن معافیت‌های تحریمی را که به ایران اجازه می‌دهد در چارچوب برجام وارد همکاری‌های هسته‌ای با طرف‌های بین‌المللی شود، تمدید نکرده است. دولت بایدن اجازه داده است که مجموعه ای از معافیت های تحریمی که به ایران و روسیه اجازه می دهد،همکاری مشترک داشته باشند، منقضی شود اما به اجرای آن تحریم ها متعهد نمی شود. به گزارش «تجارت»، واشنگتن آخرین بار آگوست ۲۰۲۳ این معافیت‌ها را تا ابتدای سال ۲۰۲۴ تمدید کرده بود و این معافیت‌ها اکنون منقضی شده‌اند. «متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه درباره علت منقصی شدن این معافیت های تحریمی حرفی نزد اما به واشنگتن فری بیکن گفت که مقامات همچنان «در حال بررسی معافیت‌ها به عنوان بخشی از روند بررسی منظم هستند» و اظهارنظر عمومی پس از تصمیم‌گیری بعنوان بخشی از آن بررسی ارائه خواهد شد. معافیت‌های تحریمی ایران در چارچوب برجام صادر می‌شود و دولت‌های آمریکا هر ۶ ماه موظف به تمدید آن بوده‌اند.
بر اساس متن برجام، کشورهای امضا کننده آن متعهد شده بودند که با ایران در حوزه‌ همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز از جمله در پروژه‌های رآکتور تحقیقاتی اراک و تاسیسات فردو همکاری کنند. در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ این معافیت‌ها به دلیل خروج آمریکا از برجام لغو شد اما جو بایدن پس از ورود به کاخ سفید اعلام کرد که این معافیت‌ها را صادر خواهد کرد. ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد. اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند. ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت. دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.