کاهش خرابی تجهیزات سامانه هوشمند سوخت تهران

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران گفت: مقدار خرابی تجهیزات سامانه هوشمند سوخت که به‌طور طبیعی و در اثر استهلاک قطعات ایجاد می‌شود، در منطقه تهران نسبت به پارسال کاهش ۱۲ درصدی داشته و به زیر ۳ درصد رسیده است. به گزارش ایسنا، فریدون یاسمی تأکید کرد: این موفقیت با تلاش شبانه‌روزی دو کارگاه تعمیرات تجهیزات‌ فنی به‌دست آمده و هم‌اکنون بیش از ۹۷ درصد تلمبه‌ها در همه‌ جایگاه‌های سوخت تهران فعال است و عملیات سوخت‌گیری در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. وی اظهار کرد: هم‌اکنون گروه‌های نظارت و بازرسی فنی با حضور در جایگاه‌ها به‌صورت مستمر وضع تجهیزات سامانه سوخت را کنترل می‌کنند. مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران یادآور شد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا نقص در جایگاه‌ها می‌توانند شکایت‌های خود را از طریق سامانه پاسخگویی و ارتباط با مشتریان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با شماره ۰۹۶۲۷ ثبت کنند.

 

انجام بیش از ۳۲ هزار بازرسی از مراکز عرضه استان تهران

مدیرکل استاندارد استان تهران گفت: بازرسان استاندارد در سال گذشته، ۳۲هزار و ۵۰۰ مورد بازرسی از مراکز عرضه فرآورده‌های مشمول استاندارد اجباری استان انجام دادند. به گزارش ایرنا از اداره‌کل استاندارد استان تهران، «محمدحسین طاهری» افزود: بازرسی از مراکز عرضه در راستای طرح اجرای هماهنگ استاندارد (طاها) از همه مراکز فروش و عرضه در سراسر استان انجام می‌شود که علاوه بر بازرسی از واحدهای تولیدکننده فرآورده‌های مشمول استاندارد اجباری و برای نظارت بیشتر بر ارائه محصولات استاندارد به مصرف‌کنندگان است. وی ادامه داد: در این مدت ۱۱هزار و ۲۰۰ مورد بازرسی نیز از واحدهای تولیدی استان تهران انجام شد و بازرسان استاندارد در جریان بازرسی از واحدهای تولیدی، ۱۷هزار مورد نمونه‌برداری از تولیدات برای انواع آزمون انجام دادند. طاهری، هدف از نمونه‌برداری و آزمون کالاهای تولیدی را انطباق آن‌ها با شرایط و مقررات استانداردهای ملی دانست و افزود: در صورت نبود انطباق محصولات تولید شده با استانداردهای ملی با واحدهای متخلف، مطابق با قانون برخورد می‌شود. مدیرکل استاندارد استان تهران در پایان یادرآور شد: پرونده متخلفان به مراجع ذی‌صلاح قضایی ارجاع شده‌ است.

شبکه برق رژیم صهیونیستی
آماده جنگ نیست
بنا بر اذعان مقامات امنیتی و انرژی ارشد رژیم صهیونیستی، زیرساخت برق این رژیم، در برابر یک حمله که ممکن است در جنگ تمام عیار روی دهد، آمادگی کافی ندارد. به گزارش ایسنا، با گذشت شش ماه از عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر و آغاز جنگ رژیم صهیونیستی در غزه، اضطراب فزاینده نسبت به جنگ‌های آتی در میان مقامات صهیونیستی وجود دارد که یکی از پیامدهای آن، ممکن است به فلج اقتصادی باشد. طبق سناریوی جنگ با حزب الله که هفته گذشته توسط سازمان مدیریت اضطراری ملی وزارت دفاع رژیم صهیونیستی ارائه شد، سرتیپ یورام لاردو، نگرانی‌های گسترده ای را در خصوص سطح آمادگی برای چنین رویدادی در بخش انرژی مطرح کرد. با وجود اینکه نهادهای دولتی باید از مدت‌ها قبل آمادگی لازم را برای چنین رویدادی می داشتند، لجن پراکنی، مشکلات بودجه‌ای و عدم هماهنگی و ارتباط بین سازمان‌های مختلف، بیداد می‌کند. بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی، کالکالیس تِک، این امر به‌ خصوص در روزهای اخیر که رژیم صهیونیستی، نگران درگیری مستقیم نظامی احتمالی با ایران است، اهمیت پیدا کرده است.

تقویت صادرات نساجی
با نوآوری در دولت سیزدهم
صنعت نساجی در دولت سیزدهم ۱۷ درصد رشد یافته است و بیشترین تمرکز آن بر روی تقویت صادرات با استفاده از نوآوری و فناوری در بازار رقابتی است. در حالی که این صنعت در دولت های گذشته مورد غفلت و تعطیلی واحدهای تولیدی واقع شده بود. به گزارش ایرنا، صنعت نساجی یکی از قدیمی ترین و پیشروترین صنایع در جهان است که در این صنعت از مواد خامی از جمله پنبه یا پشم به عنوان ماده اولیه استفاده و در نهایت برای ساخت پارچه به کار می رود. این صنعت از آنجایی که یکی از مهمترین نیازهای طبیعی بشر در استفاده از پوشاک و سایر محصولات است، نه تنها منجر به ایجاد اشتغالزایی در کشور شده است بلکه با ارزش افزوده بالا دستاوردهایی از جمله ارزآوری و تولید ثروت ملی را به همراه داشته است. در همین راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم با سیاست‌گذاری ها و شفاف‌سازی در زنجیره‌های تولید و مدیریت کردن منابع مالی اقدامات مهمی را انجام داده است که یکی از مهمترین این مباحث شناسایی واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد، رفع مشکلات، پرداخت تسهیلات برای نوسازی ماشین آلات و تجهیزات ، شناسایی کشورهای هدف برای صادرات و طرح شفاف‌سازی در سامانه جامع تجارت است. بر اساس طرح شفاف سازی جریان کالا، تولیدکنندگان موظف هستند تا نسبت به دریافت شناسه و کد نقش در سامانه جامع تجارت اقدام کنند، از این رو در این طرح وضعیت محصولات از ابتدا تا انتهای زنجیره، مورد رصد و پایش قرار می‌گیرد.

صادرات خودروی ترکیه به اتحادیه اروپا
کشورهای اتحادیه اروپا در صدر واردکنندگان خودرو از ترکیه به ارزش 6 میلیارد و 108 میلیون و 213 هزار دلار هستند. به گزارش ایلنا از آناتولی، براساس آمارهای منتشر شده از سوی انجمن صادرکنندگان خودرو، ترکیه در این سه ماه، خودروهای خود را به 190 کشور در جهان صادر کرد. صادرات خودروی ترکیه در این مدت 6.1 درصد افزایش یافت و به 9 میلیارد و 132 میلیون و 431 هزار دلار رسید. صادرات خودروی ترکیه، 14.3 درصد از کل صادرات ترکیه را در این مدت به خود اختصاص داده است. کشورهای اتحادیه اروپا در صدر واردکنندگان خودرو از ترکیه به ارزش 6 میلیارد و 108 میلیون و 213 هزار دلار هستند. آلمان با یک میلیارد و 264 میلیون دلار رتبه نخست خرید خودرو از ترکیه در این مدت را به خود اختصاص داده است.

اختلال بازار جهانی سوخت
از حملات پهپادی اوکراین
آژانس بین‌المللی انرژی IEA) ) هشدار داد حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌های روسی، ممکن است بازارهای جهانی سوخت را مختل کند. به گزارش ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد بازارهای جهانی به صادرات دیزل، نفتا و سوخت جت روسیه متکی هستند و برآورد کرد حداکثر ۶۰۰ هزار بشکه در روز ظرفیت پالایش روسیه ممکن است در سه ماهه دوم، آفلاین شود. این آژانس، به دلیل تولید پالایشگاهی پایین‌تر روسیه، اختلالات غیرمنتظره در اروپا و فعالیت ضعیف چینی، پیش بینی خود از تولید پالایشگاهی جهانی در سال میلادی جاری را به میزان ۱۶۰ هزار بشکه در روز پایین برد و اکنون انتظار دارد میزان تولید، یک میلیون بشکه در روز رشد کرده و به ۸۳.۳ میلیون بشکه در روز صعود کند. در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: اختلالات پالایشگاهی روسیه، به نگرانی در بازار جهانی محصولات نفتی افزوده است. اوکراین در ماه‌های اخیر، حملات علیه پالایشگاه‌های نفت روسیه را افزایش داده که باعث کاهش ظرفیت پالایش روسیه شده و ظاهرا، کاخ سفید را نسبت به افزایش قیمت‌های جهانی سوخت، نگران کرده است. روزنامه فایننشیال تایمز ماه گذشته به نقل از منابع آگاه گزارش کرد آمریکا مکررا از اوکراین خواسته است حملات پهپادی به پالایشگاه‌های نفت روسیه را متوقف کند زیرا بنا بر ارزیابی واشنگتن، این حملات ممکن است به تلافی‌جویی روسیه منجر شده و قیمت‌های جهانی نفت را بالا ببرد. طبق برآورد رویترز، میزان ظرفیت پالایشی که به دلیل حملات پهپادی اوکراین از کار افتاده، معادل ۱۴ درصد از کل ظرفیت پالایش روسیه است. بر اساس گزارش اویل پرایس، روزنامه کومرسانت هفته گذشته به نقل از سرویس آمار دولتی روس استات گزارش کرد به دلیل صدمات حاصل از حملات پهپادی به پالایشگاه‌های نفت روسیه، تولید بنزین این کشور در هفته آخر مارس در مقایسه با متوسط تولید در فوریه، به میزان ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده است. بازار داخلی روسیه، به دلیل واردات بالاتر سوخت از بلاروس، هنوز تاثیر این کمبود را لمس نکرده است.

«تجارت» از نشست روسای کمیسیون های اتاق ایران گزارش می دهد

گروه صنعت و تجارت: جهش‌‌‌های ارزی یکی از جدی‌‌‌ترین مخاطرات فضای کسب‌و‌‌کار در طول سال‌های اخیر بوده است. در واقع مواجهه بنگاه‌‌‌های اقتصادی با فضای پیش‌بینی‌‌‌ناپذیر کسب‌و‌کار وهمچنین عدم‌امکان برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های میان‌مدت و حتی در شرایطی کوتاه‌مدت، کار را برای فعالان صنعتی و اقتصادی به شدت دشوار کرده است. به گزارش تجارت، این مساله برای صنایع زیرساختی که عمدتا طول عمر پروژه‌‌‌هایشان بیش از چند ماه است، بسیار پرهزینه‌‌‌تر و مخرب‌‌‌تر هم هست، چرا که هر نوع تغییر در قیمت انواع نهاده‌‌‌های تولید تاثیرات قابل‌توجهی بر قیمت تمام‌شده تجهیزات و خدمات تولیدی این صنایع دارد. در سال های گذشته سیاست های ارزی لطمات زیادی را به تولید وارد آورده و حالا اعضای اتاق بازرگانی و روسای این تشکل مطالباتی را در این خصوص از معاون اول رئیس جمهوری مطرح کرده اند.
در این راستا اصلاح سیاست‌های ارزی کشور هم‌راستا با تحقق عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» موضوعی بود که در نشست اخیر روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران با هیات رئیسه اتاق مورد بحث و بررسی قرار گرفت. روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران به این جمع‌بندی رسیدند که با استفاده از تفاهم صورت گرفته با معاون اول رئیس‌جمهور که درباره برخی موضوعات خاص با ایشان نشست داشته باشند، سیاست‌های ارزی هم‌راستا با عنوان سال را در دستورکار قرار دهند و در نشستی با معاون اول رئیس‌جمهور این مسئله را پیگیری کنند. به اعتقاد آنها یکی از پیش‌شرط‌های مهم در تحقق جهش تولید، رسیدگی به سیاست‌های ارزی و جلوگیری از اعمال تغییرات مداوم در این بخش است. بنابراین ضرورت دارد ارز را به طور کامل و در تمام ابعاد با نظر اعضای کمیسیون‌ها بررسی و جمع‌بندی نهایی آن به همت مرکز پژوهش‌های اتاق ایران تهیه و نتیجه در نشست با معاون اول رئیس‌جمهور مطرح و مطالبه شود. در ابتدای این نشست پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران از اتمام مراحل تدوین شیوه‌نامه برگزاری و اداره کمیسیون‌ها خبر داد که در نشست هیات نمایندگان آینده به رأی گذاشته خواهد شد. بر اساس اظهارات او روند اصلاح شیوه‌نامه با نظر اعضای کمیسیون‌ها دنبال شد و امید است با تصویب آن شاهد پیگیری بهتر مأموریت‌های کمیسیون‌ها در دوره دهم اتاق باشیم. او همچنین به عنوان سال و جهش تولید اشاره و تصریح کرد: مفهوم جهش به حرکتی انقلابی، مستمر و اساسی که در کوتاه‌مدت نمود پیدا کند، اشاره دارد. برای رسیدن به جهش باید پیش‌نیازها فراهم شود؛ پس مبادلات بین‌المللی باید گسترده‌تر دنبال و امکان برقراری ارتباط با کشورهای مختلف مهیا شود. خروج دولت از تصدی‌گری نکته دیگری است که باید در ابعاد لازم اتفاق بیفتد. نایب‌رئیس اتاق ایران اظهار کرد: جذب سرمایه و تأمین منابع برای بنگاه‌های اقتصادی پیش‌شرط دیگر تحقق جهش تولید است. برای همین نیاز است اعضای کمیسیون‌ها درباره موضوع عنوان سال، نظر دهند تا امکان ایجاد این پیش‌شرط‌ها فراهم شود. از طرفی فرصتی در اختیار اتاق ایران به دست آمده تا جایگاه خود را به خوبی نشان دهد. در ادامه این نشست، برگزاری رویداد آیدکس کرمان با هدف معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گرفت. طبق آنچه علی نقوی، رئیس کمیسیون احداث اتاق ایران عنوان کرد این برنامه در چارچوب ۲۰ پنل تخصصی در ۴ روز هفته پایانی اردیبهشت، برگزار خواهد شد. بسترسازی برای تعامل بیشتر بخش خصوصی با مسئولان و تصمیم‌سازان کشور در تمام حوزه‌های اقتصادی با هدف تقویت سطح سرمایه‌گذاری‌ها، محور اصلی رویداد آیدکس است.
در بخش دیگری از این نشست محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران گزارشی درباره تبیین عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» ارائه داد. او در این گزارش پیشنهادهایی برای تحقق این هدف، تشریح کرد. بر اساس اظهارات قاسمی، ساختار نفتی اقتصاد ایران قابلیت ادامه ندارد و به همین دلیل مقام معظم رهبری طی دو الی سه سال گذشته با نگاه متفاوت‌تری به بخش خصوصی و اقداماتی که باید انجام دهد، نگاه می‌کنند. قاسمی تصریح کرد: تحریم‌ها با تضعیف پایه اصلی اقتصاد ایران یعنی درآمدهای نفت دنبال شد که قابل پیش‌بینی هم بود. رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در ادامه به کاهش توان بنگاه‌های اقتصادی در خلق سود، تداوم تورم‌های بالای ۳۵ درصد، نامطلوب بودن نرخ استهلاک و … اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت موجود، بخش خصوصی بهترین فرصت برای حضور در اقتصاد را در اختیار دارد. با نگاه به شرایط باید تاکید کرد اگر ایران به زنجیره‌های ارزش جهانی نپیوندد، برای سالیان طولانی به انزوا خواهد رفت و جبران آنچه از دست داده به راحتی اتفاق نمی‌افتد. او افزود: اتاق با توجه به همین وضعیت، پیشنهادهایی را برای تحقق عنوان سال منتشر کرد. این پیشنهادها ۸ فروردین‌ماه در اختیار وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت. البته با توجه به توضیحات دیگری که در نشست‌های دیگر مطرح شد، اصلاحاتی روی بسته صورت گرفت، و مجدد آن را برای دولت فرستادیم. قاسمی تاکید کرد: پیشنهادهای ارائه شده، سیاست‌های مالیاتی، استقلال نهادهای رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی، تقویت شهرک‌های صنعتی، سیاست‌های پولی و مالی، تأمین اجتماعی، پیش‌نیازهای توسعه صادرات و تجارت، دیپلماسی اقتصادی، انرژی و قضائی و حقوقی را شامل می‌شود. رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران از امکان تکمیل بسته پیشنهادی تحقق عنوان سال سخن گفت و از روسای کمیسیون‌های اتاق ایران خواست تا نقطه‌نظرات خود را برای اصلاح و بازنگری این پیشنهادها ارائه دهند. صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران از بحران نقدینگی واحدهای اقتصادی صحبت کرد و گفت: تأمین سرمایه در گردش و مواد اولیه بنگاه‌ها به سختی انجام می‌شود و اگر این مشکل برطرف نشود با کمبود، تعطیلی کارخانه‌ها، مشکل بیکاری و نارضایتی‌های بیشتر مواجه می‌شویم. امروز مسئولان کشور به همکاری و مشاوره‌های بخش خصوصی بیشتر نیاز دارند و باید برای حمایت از کسب‌وکارها با دست پر این نیازها را پاسخ دهیم. عبدالله مهاجر، عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران با اشاره به رویکرد اقتصادی در انتخاب عناوین سال‌ها، گفت: هر سال دولت‌ها، عناوین را در سخن مورد توجه قرار داده و بی‌اعتنا به بخش خصوصی، تصدی‌گری را ادامه می‌دهند. دولت اگر اعتقاد واقعی به عنوان سال دارد، باید جدی‌تر ورود کند و در عمل شواهد آن را ببینیم. فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون تأمین مالی و سرمایه‌گذاری اتاق ایران خاطرنشان کرد: تولید را نباید در سطح تولید کالا ببینیم، بخش قابل توجهی از تولیدات کالا نیستند. پس باید تولید را در قالب تولید ارزش در نظر بگیریم. محمود تولایی، رئیس کمیسیون مالیات اتاق ایران از بروز برخی رویدادها و اتخاذ تصمیماتی در دولت صحبت کرد که ساختار قانون را از بین می‌برد. به اعتقاد این فعال اقتصادی این نگاه در دولت شکل گرفته که بدون هیچ حد و سقفی امکان دریافت مالیات وجود دارد. امروز سطح زیادی از واحدها توان ادامه فعالیت ندارند. واقعیت‌ها در دل امور اقتصادی با آنچه مسئولان می‌گویند، متفاوت است. برای همین تصمیمات کارآمد اتخاذ نمی‌شود. او گفت: تحقق عناوین سال در سال‌های قبل را باید بررسی و آسیب‌شناسی کنیم تا مجدد همان تجربه‌ها را در سال جاری پشت سر نگذاریم. احمد آتش‌هوش، رئیس کمیسیون حقوقی اتاق ایران درک دولت از خطرهای پیش‌رو را متفاوت از درک فعالان اقتصادی دانست و تاکید کرد: اقتصاد با چالش‌های عمومی و گسترده‌ای مواجه است؛ اما دولت چنین درکی از مسائل ندارد. ایران به سمت عقب‌افتادگی و انزوای مطلق نسبت به اقتصاد جهانی در حرکت است. امروز نقش اتاق ایران حساس است و باید این خطر را در ابعاد واقعی نمایان کند. باید بگوییم سیاه‌نمایی نمی‌کنیم و به تصمیمات اساسی نیاز داریم. آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران به آمارهای غیرواقعی دولت اشاره کرد و رسیدگی به این اطلاعات از طرف اتاق برای واقعی‌سنجی این آمارها را خواستار شد. به باور او موضع‌گیری در برابر تصمیم‌های اشتباهی که از طرف دولت گرفته می‌شود باید از طرف اتاق ایران به جد پیگیری شود. سادینا آبایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، تصریح کرد: مشارکت مردمی در بستر فناوری محقق می‌شود. پس باید در تنظیم پیشنهادهای تحقق عنوان سال به این اصل واقف باشیم. محمدعلی رضایی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران بر ورود به زنجیره ارزش جهانی به ویژه در بخش کشاورزی که یکی از ظرفیت‌های اصلی اتاق ایران است، تاکید کرد. فرج‌الله معماری، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران خاطرنشان کرد: اتاق ایران باید منشأ تحول اقتصاد باشد. برای بروز این تحول باید به عنوان سال توجه شود؛ اما این عنوان همه آنچه می‌خواهیم نیست. باید فراتر و کلی‌تر حرکت کنیم. احمدرضا فرشچیان، رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران نیز از تدوین دو دستورالعمل برای صادرات و واردات انتقاد کرد و گفت: اعلام کردند همچنان این دو دستورالعمل اجرایی نشده‌اند و پیگیری‌ها برای توقف و اصلاح این دو دستورالعمل ادامه دارد. باید توجه داشت در حال حاضر واردات تنها در مسیر تولید انجام می‌شود و مانع‌تراشی در برابر آن یعنی توقف تولید که با عنوان سال در تضاد است. ابوالحسن خلیلی، رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران عنوان کرد: تخصیص ارز برای واردات ماشین‌آلات واحدهای تولیدی صفر شده است. بنابراین باید اذعان داشت گفته‌ها و عناوین به هیچ وجه با فضای واقعی اقتصاد ایران هم‌خوانی ندارد. محمدرضا فاروقی، رئیس کمیسیون گمرک اتاق ایران دو دستورالعمل صادرات و واردات را لازم و ملزوم هم دانست و تاکید کرد: به نظر می‌رسد تعدادی از اصلاحاتی که مدنظر اتاق ایران بود، روی این دو دستورالعمل اعمال شده است؛ اما سایر اصلاحات درخواستی را کنار گذاشتند. از طرفی این دستورالعمل در سطح محرمانه ارسال شده که غیرقانونی است چون تکالیفی را برای تجار منظور کرده است و نباید محرمانه باشد. این فعال اقتصادی به برخی جزئیات مشکل‌ساز دستورالعمل‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: برخی از مفاد آن از نظر حقوقی و قانونی مشکل دارد. در واقع محدودیت‌هایی را برای تجار در نظر می‌گیرد که ثبت سفارش، تخصیص‌ها و سایر امور را متوقف می‌کند. او تغییر مدام سیاست‌های اقتصادی را مانع تحقق شعار سال دانست. در ادامه قاسمی، تصریح کرد: دستورالعمل بازگشت ارز در کمیسیون اقتصادی دولت دیده و مقرر شد اطلاعات فعالان اقتصادی که زمان بازگشت ارز آنها فرارسیده و ارز را نیاوردند در اختیار اتاق قرار بگیرد و با این روند اتاق ایران می‌تواند نسبت به ادعاهای دولت درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات مطالبه‌گر رفتار کند. در حقیقت اتاق باید شفاف باشد و انتشار اطلاعات ارزی را دولت پیگیری کند. در نهایت با توجه به اهمیت موضوع ارز در روند تجارت و تولید کشور، نایب‌رئیس اتاق ایران از روسای کمیسیون‌ها خواست درباره موضوع ارز پیشنهادها را دسته‌بندی کرده و به جمع‌بندی برسند و بسته پیشنهادی خود را به همت مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در نشست با معاون اول رئیس‌جمهور طبق تفاهمی که صورت گرفته است، ارائه داده و مطالبه کنند.

گروه انرژی: آخرین وضعیت ذخایر آب سدها نشان می‌دهد که ذخیره آب مخازن تأمین‌کننده آب شرب استان تهران از ابتدای سال آبی تاکنون نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۷ درصد کاهش داشته است. به گزارش ایسنا، در سال های اخیر کشور درگیر یک خشکسالی بی سابقه طی ۵۲ سال اخیر شده است، در این بین تهران به عنوان پایتخت وضعیت چندان مناسبی در منابع آبی ندارد تا جایی که نگرانی‌هایی برای تامین آب تهران وجود دارد، آنطور که عیسی بزرگ‌زاده - سخنگوی صنعت آب کشور اعلام کرده از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حدود ۱۵۰ میلی‌متر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۶۳ میلی متر بود، حدود ۸ درصد کاهش یافته است. وی با تأکید بر اینکه علیرغم بارش‌های اخیر برای گذر از ماه‌های گرم سال، مدیریت مصرف آب ضروری است، اظهار کرد: همه ما پایتخت‌نشینان باید کاهش مصرف آب به میزان ۱۵ درصد را در برنامه‌های خود داشته باشند و در این زمینه همکاری شهروندان را خواستاریم.

برنامه‌هایی برای حفظ آب در تهران
هم‌اکنون در سامانه‌های شرقی شامل سدهای لار، لتیان و ماملو شاهد ناترازی آب وجود دارد، به گونه‌ای که ورودی سدها کمتر از برداشت است. این امر منجر به از دست دادن ذخیره آب می‌شود. بنابراین مجموعه اقداماتی را برای مدیریت تنش آبی سامانه‌های شرقی تهران و افزایش تاب‌آوری این سامانه‌ها تعریف شده تا آب را از سمت جنوب شرق به شرق و شمال‌شرق تهران هدایت شود و برای رسیدن به این هدف، مقرر شده است در مخزن ۳۱، ایستگاه پمپاژی با ظرفیت هزار لیتر در ثانیه احداث شود و سپس در مخزن بالادست (مخزن شماره ۷) ظرفیت پمپاژ را افزایش دهیم و پس از آن، افزایش ظرفیت پمپاژ مخزن ۱۹ و در نهایت افزایش ظرفیت پمپاژ مخزن ۲۱ را داشته باشیم که سال گذشته تمامی این پروژه‌ها اجرایی شد. همچنین خط انتقال پیرامونی آبرسانی تهران مزین به نام حضرت قمر بنی هاشم(ع) در دست تکمیل است که ۱۷۰ کیلومتر طول دارد وتاکنون ۱۳۰ کیلومتر آن انجام شده است و در سال قبل نیز ۱۵ کیلومتر در سخت‌ترین نقاط ترافیکی شهر مثل بزرگراه همت و خرازی و خیابان دماوند اجرایی شد. تقریباً ۴۰ کیلومتر این طرح باقی مانده و اگر اعتبار به‌موقع تأمین شود، امسال آن به پایان خواهد رسید. با اجرای این طرح ارتباط بین مخازن و تصفیه‌خانه‌ها و امکان انتقال آب از سامانه غرب به شرق و از شرق به غرب و از شمال به جنوب فراهم می‌شود و کمک قابل توجهی در مدیریت بهینه توزیع آب خواهد شد و می‌توانیم از منابع محدود حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم. علاوه بر این به دلیل نشتی که در مخزن سد لار وجود دارد، این سد تاکنون در بهترین شرایط و در ترسالی‌ها بیشتر از ۴۵۰ میلیون مترمکعب ذخیره آبی نداشته و آب از دریاچه سد به پایین‌دست فرار می‌کند. براساس طرح علاج ‌بخشی سد لار، سالانه ۱۶۲ میلیون مترمکعب آب بسیار گوارا و باکیفیت که از مخزن سد، نشت پیدا می‌کند و به سمت دریای خزر می‌رود، به‌وسیله یک تونل ۲۸ کیلومتری به تصفیه‌خانه پنجم پایتخت در شرق تهران و منطقه سوهانک منتقل خواهد شد.
تاکنون هشت کیلومتر از این طرح اجرا شده و ۲۰ کیلومتر آن باقی مانده که تکمیل آن اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی و زمان دو ساله نیاز دارد. اجرای این طرح می‌تواند یک پایداری میان‌مدت برای تأمین آب تهران ایجاد کند.

تهرانی‌ها پیشرو در مصرف آب
البته باید به این موضوع نیز توجه کرد که مصرف آب تهران بسیار بالاست، آنطور که اعلام شده ۲۳ درصد آب شرب کشور در استان تهران مصرف می‌شود، میزان مصرف آب شهروندان تهرانی فراتر از الگوی مصرف است و هر شهروند تهرانی در شبانه‌روز ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌کند، در حالیکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته که از میانگین بارندگی بالاتری در مقایسه با ایران برخوردارند، سرانه مصرف هر شهروند ۱۷۰ لیتر در شبانه‌روز است. مشترکان استان تهران سالانه ۱.۵ میلیارد مترمکعب و مشترکان شهر تهران سالانه ۱.۲ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌کنند. با وجود آب کمتر، شمار مصرف‌کنندگان آب بیشتر شده اما با این حال، حتی آب شرب یک واحد مسکونی نیز قطع نشده است. درواقع یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب در استان تهران برای شرب و بهداشت توزیع می‌شود، کاهش ۲۰ درصدی مصرف آب می‌تواند نقش زیادی در گذر از چالش‌ها داشته باشد، درواقع این ۲۰ درصد معادل ۳۰۰ میلیون مترمکعب بوده که این عدد ۱.۵ برابر سد امیرکبیر است. کارشناسان بر این باورند که توجه به مدیریت مصرف و کاهش مصرف آب امری مهم و ضروری بوده که باید به طور ویژه به آن توجه شود، هرچند که در طول سال‌های قبل اهمیت این مایه حیات بیش از گذشته برای مردم آشکار شده اما باز هم لازم است تا قدر آب بیشتر دانسته شود چراکه آب قابل تولید نیست و باید در حفظ آن کوشا باشیم.