افزایش 44 درصدی تولید مسکن برای مددجویان

رئیس جمهور در آیین واگذاری ۳۳ هزار و۸۶۳ واحد مسکونی به مدد جویان تحت پوشش کمیته امداد تصریح کرد: امروز بیش از ۳۳ هزار منزل تقدیم مددجویان می شود، تولید مسکن و بهره برداری از مسکن برای مدد جویان در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ افزایش ۴۴ درصدی داشته است. سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در آیین واگذاری ۳۳ هزار و۸۶۳ واحد مسکونی به مدد جویان تحت پوشش کمیته امداد تصریح کرد: امروز بیش از ۳۳ هزار منزل تقدیم مددجویان می شود و این لحظه خوب و دلنشینی است. خانه و مسکن یکی از دغدغه های افراد فاقد مسکن است که مددجویان کمیته امداد نیز در این زمینه صاحب حق هستند. وی ادامه داد: هزینه ای که مسکن در سبد خانواده دارد بالاترین هزینه است و تلاشی که توسط همه دستگاه ها برای خانه دار شدن مردم صورت میگیرد قابل تقدیر است و بدانند اجر بزرگ و پاداش عظیم نزد پروردگار دارند. رئیسی گفت: رشد ۴۴ درصدی ساخت مسکن برای مددجویان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ از جمله خبرهای خوب و امیدآفرین است و باید از تلاش‌های همه مدیران استانی و نهادهای انقلابی برای تحقق این مهم صمیمانه تشکر و قدردانی کنیم.

 

داشتن روابط همزمان با ایران و آمریکا امتیازی برای عراق است

نخست وزیر عراق با اشاره به اشتراکات کشورش با ایران گفت که داشتن روابط همزمان با تهران و واشنگتن امتیازی برای عراق است. محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق که به واشنگتن سفر کرده است در اظهاراتی در حاشیه این سفر گفت: سفرم به آمریکا مهم است زیرا در راستای بیان رویکردمان درمورد نوع روابط با واشنگتن است. به نقل از خبرگزاری رسمی عراق(واع)، وی خاطرنشان کرد: عراق امروز با عراق ۲۰۱۴ تفاوت های زیادی کرده است زیرا گروهک تروریستی داعش دیگر خطری برای ما به‌شمار نمی‌رود. بعد از پیروزی بر داعش ما خواهان انتقال به مرحله روابط دیپلماتیک با کشورهای ائتلاف بین‌المللی هستیم؛ روابطی همانند روابط با کشورهای منطقه از جمله روابط امنیتی. وی در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد: ایران همسایه‌ی ما است و اشتراکات زیادی با آن داریم، آمریکا نیز هم‌پیمان راهبردی ما است و روابط با این کشور برای ما مهم است. داشتن روابط با ایران و آمریکا به‌طور همزمان امتیازی برای عراق است و می‌توان از آن در راستای کاهش تنش استفاده کرد و این چیزی است که در تمام بحران‌های منطقه رخ داد.

بایدن عملیات ایران را زنده تماشا می‌کرد
تلویزیون اسکای نیوز گزارش کرد «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد یکشنبه عملیات ایران علیه رژیم صهیونیستی را به طور زنده از کاخ سفید تماشا می‌کرد. روابط عمومی کل سپاه روز یکشنبه در اطلاعیه‌ای از پاسخ نیروی هوا فضای سپاه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از مستشاران ایران در سوریه، از جمله شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد به اهدافی درون سرزمین‌های اشغالی خبر داد. تلویزیون اسکای نیوز که حمله تلافی‌جویانه ایران به رژیم صهیونیستی را «بی‌سابقه» توصیف کرد، از حال و هوای پرتنش کاخ سفید و اتاق بحران گزارش داد؛ لحظه‌ای که رئیس‌جمهور آمریکا توسط گروه کوچکی از نزدیک‌ترین مشاورانش احاطه شده بود و همگی به طور زنده غرق تماشای عملیات ایران بودند. یک مقام آمریکایی حاضر در این اتاق اینگونه شرایط پرتنش آن لحظه را توصیف می‌کند: «ما می‌دانستیم که بیش از ۱۰۰ موشک بالستیک در آسمان وجود دارد و مدت زمان کوتاهی برای رسیدن به اسرائیل است و البته نتایج دفاع هم برایمان نامشخص بود.» اسکای نیوز هم‌چنین علاوه بر فضای متشنج اتاق بحران در حین عملیات ایران، به اختلاف نظرات میان واشنگتن و تل‌آویو بر سر غزه اشاره کرد.

درخواست ضدایرانی وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی از انگلیس و فرانسه
وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در پی پاسخ تلافی‌جویانه ایران به اقدامات متجاوزانه این رژیم از همتایان اروپایی خود خواست که ایران را تحریم کنند. «یسرائیل کاتس» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در پی پاسخ تلافی‌جویانه ایران به اقدامات متجاوزانه این رژیم طی عملیات «وعده صادق» از انگلیس و فرانسه خواست تحریم‌هایی را علیه برنامه موشکی ایران اعمال کنند. خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که کاتس پس از گفت‌وگویی تلفنی با همتایان فرانسوی و انگلیسی خود در اظهاراتی ضدایرانی گفت: من به آن‌ها گفتم که زمان آن رسیده است رژیم ایران را تضعیف، (سپاه پاسداران ایران) را سازمانی تروریستی اعلام کنید و تحریم‌های فلج‌کننده‌ای را علیه برنامه موشکی ایران اعمال کنید. ایران باید تاوان بدهد. انگلیس و فرانسه در رهگیری موشک‌ها و پهپهادهای ایرانی به این رژیم کمک کردند. این اظهارات کاتس در پی پاسخ مشروع ایران به اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی علیه ساختمان کنسولگری ایران در دمشق مطرح شد. ایران با بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک نقاطی در اراضی اشغالی را هدف قرار داد.

پروازهای قطر به ایران از سر گرفته شد
خطوط هوایی قطر از ازسرگیری پروازها به ایران خبر داد. شرکت خطوط هوایی قطر اعلام کرد این کشور پروازهای خود به ایران را از سر گرفته است. در پی پاسخ موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی، برخی کشورها از جمله قطر پروازهای خود به ایران را به حالت تعلیق درآورده بودند. برخی از کشورهای همسایه هم که حریم هوایی خود را بسته بودند، ساعاتی پس از تکمیل عملیات کوبنده «وعده صادق» از سمت سپاه پاسداران علیه اراضی اشغالی فلسطین، حریم هوایی خود را گشودند. یکشنبه روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از پاسخ نیروی هوا فضای سپاه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از مستشاران کشورمان در سوریه، از جمله شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد به اهدافی درون سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

آخرین آمار قربانیان جنگ غزه
وزارت بهداشت غزه آمار جدید شهدا و مجروحان جنگ غزه طی تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی را اعلام کرد. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: رژیم اشغالگر اسرائیل ظرف ۲۴ ساعت گذشته مرتکب هفت کشتار در نوار غزه شد که به شهادت ۶۸ تن و زخمی شدن ۹۴ تن دیگر انجامید. همچنان تعدادی از قربانیان زیر آوارها و در مسیرهایی هستند که ورود کادر دفاع مدنی و آمبولانس‌ها به آنجا دشوار است. به نقل از خبرگزاری شهاب، وزارت بهداشت غزه تأکید کرد: آمار شهدای جنگ غزه از هفتم اکتبر به ۳۳ هزار و ۷۹۷ تن و تعداد مجروحان به ۷۶ هزار و ۴۶۵ نفر رسیده است. وزارت بهداشت غزه تأکید کرد: ما از نهادهای ذیربط می‌خواهیم بیمارستان‌های میدانی را در شهر غزه، و به‌ویژه شمال نوار غزه برای خدمات پزشکی ایجاد کنند. از سوی دیگر شبکه خبری الجزیره داد، در حمله ارتش رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان فلسطینی در منطقه ارض المفتی در شمال النصیرات واقع در مرکز نوار غزه یک فلسطینی شهید و سه تن دیگر زخمی شدند.

واکنش آمریکا به مطلع بودن
از عملیات «وعده صادق»
یک رسانه انگلیسی در گزارشی به موضوع اخطار ایران به شرکای منطقه‌ای و آمریکا پیش از پاسخ‌تلافی‌جویانه شنبه‌شب خود به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی پرداخته و مطرح کرد که آمریکا مدعی شده است برخلاف اظهارات ایران، پیش از این حمله از آن بی‌اطلاع بوده است. یک رسانه انگلیسی در گزارشی مطرح کرد که مقامات ترکیه‌ای، اردنی و عراقی، روز یکشنبه در پی پاسخ تلافی‌جویانه ایران به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی طی عملیات «وعده صادق» گفتند که ایران چند روز پیش از این حملات پهپادی و موشکی خود درباره آن هشدار داد بود اما مقامات آمریکایی مدعی هستند تهران به واشنگتن هشدار نداده بود و قصد داشته خسارات قابل‌توجهی به بار بیاورد. ایران چند روز پس از حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق، با بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی حمله کرده و آن را حق مشروع خود برای پاسخ به اقدامات متجاوزانه این رژیم و در چارچوب بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد دانست.

«تجارت» تلاش‌های بین‌المللی برای کاهش تنش میان ایران و رژیم اسرائیل را بررسی کرد:

گروه سیاسی: با گذشت دو روز از اقدام تنبیهی ایران علیه رژیم اسرائیل، تمامی قدرت‌های بزرگ جهانی تقلا را برای بازگرداندن آرامش و کاهش تنش‌ها در منطقه آغاز کرده‌اند. تلاش برای برقرای صلح محدود به کشورهای چین و روسیه نیست، بلکه آمریکا و اروپایی‌ها نیز که به عنوان متحد تل‌آویو شناخته می‌شوند، همین خواسته را دارند.
به گزارش «تجاتر» با وجود این تقلاها، مقام‌های اسرائیلی از اصرار شورای جنگ این رژیم برای پاسخ به حمله تنبیهی ایران خبر می‌دهند. بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، مقام های اسرائیلی اعلام کردند که شورای جنگ رژیم صهیونیستی مصمم به پاسخ به حمله ایران است و اعضای این شورا در حال بررسی زمان و چارچوب این پاسخ هستند. به گفته این منابع، شورای جنگ همچنین گزینه های دیپلماتیک برای افزایش انزوای ایران در صحنه جهانی را نیز بررسی می کند.

ریشه‌یابی بحران کنونی خاورمیانه در خروج آمریکا از برجام
در میانه تلاش‌ها برای مهار بحران اکنون نگاهها به خطای استراتژیک دولت سابق آمریکا به عنوان علت وضعیت کنونی معطوف شده است. در همین زمینه، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید دیروز –دوشنبه- با اشاره به حمله تلافی‌جویانه بی‌سابقه ایران به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی، به شبکه سی‌ان‌ان گفت دولت بایدن به دنبال کاهش تنش در منطقه است و نمی‌خواهد شاهد درگیری گسترده‌تر در منطقه باشد. کربی بیان کرد: این دولت پیشین بود که تصمیم گرفت از توافق هسته‌ای(برجام) خارج شود. حالا، ایران به طرز قابل‌توجهی و بیش از زمان انتخاب شدن آقای ترامپ به توانمندی هسته‌ای احتمالی نزدیک شده است. این مقام شورای امنیت ملی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران نیز گفت: پول‌های بیشتری که در پی معافیت از تحریم‌ها در دسترس ایران قرار گرفت که دولت ترامپ اعمال کرده بود، تنها برای مصارف بشردوستانه قابل استفاده است.همچنین، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: تشدید وضعیت کنونی در خاورمیانه به دلیل امتناع غرب از بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران ممکن شده است. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین همچنین در کانال تلگرامی خود نوشت: رویدادهای بسیار خطرناک کنونی در خاورمیانه یکی از نتایج تصمیم آمریکا و تروئیکای اروپایی برای جلوگیری از مذاکرات بر سر بازگرداندن برجام است. فرصتی برای اجتناب از این وضع وجود داشت. غرب راه را برای وقایع جاری هموار کرده است.
تلاش آمریکا برای عدم تشدید بی‌ثباتی در خاورمیانه
تمامی قراین از این واقعیت حکایت دارد که آمریکایی‌ها به شدت نگران وقوع جنگ میان ایران و رژیم اسرائیل هستند. جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید دیروز –دوشنبه- تاکید کرد: رویکرد دولت بایدن پس از حمله تلافی‌جویانه ایران به سرزمین‌های اشغالی، جلوگیری از درگیری گسترده‌تر در منطقه غرب آسیاست. «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره این که آیا دولت بایدن می‌توانست رویکرد سختگیرانه‌تری در قبال ایران داشته باشد، گفت: مشکل می‌توان به کارهایی که رییس جمهور بایدن انجام داده نگاهی انداخت و گفت که ما به نوعی به ایران آسان گرفته‌ایم. کربی در گفت‌وگویی با شبکه فاکس نیوز به سوالی پاسخ داد که با توجه به برخی انتقادات داخلی نسبت به عملکرد دولت بایدن در قبال ایران و تاثیر آن بر وقوع حمله مستقیم ایران به اراضی اشغالی مطرح شد. در سطحی دیگر، رئیس آژانس سیا در تماسی تلفنی با مدیر سازمان اطلاعات ملی ترکیه از وی خواست تا به عنوان میانجی در درگیری بین رژیم صهیونیستی و ایران اقدام کند. ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سیا در تماسی تلفنی با ابراهیم کالین، مدیر سازمان اطلاعات ملی ترکیه درباره مذاکرات آتش بس در غزه نیز صحبت کردند. به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کالین پس از تماس با برنز با نمایندگان جنبش حماس نیز مذاکره داشت.
تاکید اروپایی‌ها بر ضرورت کمک رژیم اسرائیل به کاهش تننش‌ها
اروپایی‌های نیز با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت تنش‌ها در خاورمیانه بعد از انجام عملیات انتقامی ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار کاهش تنش‌ها شدند. در مهم‌ترین سطح، «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز دوشنبه به رادیو اسپانیایی «اوندا سرو» (Onda Cero) با اشاره به تحولات منطقه غرب آسیا گفت: ما بر روی لبه یک پرتگاهیم و باید از آن دوری کنیم. رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: ما باید روی ترمز بزنیم و دنده را عوض کنیم! بورل گفت، انتظار حمله‌ای از سوی رژیم صهیونیستی در واکنش به عملیات ایران را دارد اما امیدوار است که این مساله به تنش بیشتر منجر نشود.
علاوه بر بورل، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز به شبکه «ب.اف.ام تی.وی» و «ار.ام.سه» رادیو گفت: «همه ما نگران تشدید احتمالی وخامت اوضاع هستیم.» ماکرون با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی به جای تشدید اوضاع، «هدف خود را روی منزوی کردن ایران قرار دهد» گفت: «ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از شعله‌ور شدن و تشدید اوضاع انجام خواهیم داد.» «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان هم در جریان سفر به چین گفت: ما نباید این مسیر را ادامه بدهیم. هر کاری که بتوانیم برای اطمینان یافتن از این که تنش‌ها گسترش بیشتری پیدا نکند، انجام خواهیم داد. شولتس با نادیده گرفتن اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی علیه اماکن دیپلماتیک ایران با حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و حق مشروع ایران برای پاسخ به این اقدام، این حمله را «غیرقابل توجیه» خوانده و گفت که «ما تنها می‌توانیم به همه هشدار بدهیم، به ویژه به ایران، که این رویه را ادامه ندهد.» صدراعظم آلمان همچنین گفت که رژیم صهیونیستی نیز باید به کاهش تنش‌ها کمک کند.
همچنین، دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس در گفت‌وگو با اسکای گفت: اگر در اسرائیل هستید و دارید به این فکر می‌کنید که حق دارید به این حمله واکنش نشان دهید، کاملا درست فکر کرده‌اید. اما تاکید می‌کنیم که نباید اوضاع تشدید شود. از اسرائیل می‌خواهم «هم با مغز و هم با قلب فکر کند.» وزیر خارجه انگلیس همچنین مدعی شد، حمله خطرناک و بی پروای ایران در اسرائیل، دو سر باخت است چون خرابی آنچنانی در اسرائیل برجای نگذاشت. آنها به جهان نشان داده‌اند که تاثیری مخرب بر منطقه دارند. انگلیس تلاش می‌کند تا از تشدید تنش اجتناب کند و این برای آزادی اسرای اسرائیلی هم مهم است. کامرون درباره اینکه آیا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی قضاوت درستی دارد یا نه، گفت: او به نظر در بسیاری از موارد قضاوت درستی دارد. مواقعی وجود دارد که عمیقا با هم مخالفیم و وقتی این کار را می‌کنیم، باید صحبت‌های صریح داشته باشیم؛ این کاری است که دوستان انجام می‌دهند.

درخواست چین و روسیه برای خویشتنداری طرف‌های درگیری
علاوه بر کشورهای اروپایی و آمریکا، روسیه و چنین نیز به عنوان دو قدرت بزرگ بین‌المللی خواستار خویشتنداری طرف‌های درگیری در خاورمیانه شدند. در همین راستا، «دمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت روسیه شدیدا نگران تشدید تنش‌ها در غرب آسیا بوده و از همه طرفین می‌خواهد خویشتن‌داری به خرج دهند. پسکوف با اشاره به حمله ایران به مواضع رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی، گفت: «ما بسیار نگران تشدید تنش‌ها در منطقه هستیم و از همه طرف‌ها در منطقه می‌خواهیم خویشتن‌داری به خرج دهند. تشدید مضاعف تنش‌ها به نفع هیچ‌کس نیست.» او در ادامه خواستار آن شد که تمامی اختلاف‌ها از روش‌های سیاسی و دیپلماتیک حل‌وفصل شوند. علاوه بر روسیه، لی‌جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین دیروز (دوشنبه) با اشاره به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: از طرف‌های مربوطه می‌خواهیم با حفظ خویشتنداری از تشدید بیشتر تنش اجتناب کنند.

پیام هشدار بی‌سابقه ایران به اسرائیل از طریق مصر

گروه سیاسی: الجزیره خبر داد ایران پیام‌های جدیدی به آمریکا و رژیم صهیونیستی از طریق ترکیه و مصر ارسال کرده است. منابع دیپلماتیک ایرانی روز دوشنبه خبر داده‌اند تهران بعد از پاسخ نظامی به رژیم صهیونیستی، از طریق ترکیه پیام جدیدی به واشنگتن ارسال کرده است. شبکه الجزیره به نقل از این منابع گزارش داد: تهران از طریق قاهره نیز پیام هشدار مهم و بی‌سابقه به اسرائیل ارسال کرد.
منابع دیپلماتیک ایرانی خاطرنشان کردند که مضمون پیام ایران پاسخ به هرگونه ماجراجویی جدید رژیم صهیونیستی است. «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز با تاکید بر اینکه حمله به برخی از مقرهای نظامی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی در راستای اعمال حق ذاتی ایران برای دفاع از خود در راستای دفاع مشروع صورت گرفت، گفت: ایران در این زمینه مسئولانه عمل کرد و پیش از اقدام نظامی، هشدارهای لازم را به روش‌های دیپلماتیک داده بود. «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران نیز گفته بود: در پیامی که به دوستانمان در کشورهای منطقه دادیم، از ۷۲ ساعت قبل از عملیات اطلاع دادیم که پاسخ ایران در قالب دفاع مشروع قطعی و مسلم است، بنابراین ما امنیت همسایگان و منطقه را امنیت جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم. او افزود: به برادران و دوستان‌مان در منطقه که ایالات متحده آمریکا در آن کشورها دارای پایگاه نظامی است، اعلام کردیم که هدف ما در دفاع مشروع صرفا تنبیه رژیم اسرائیل است و ما به دنبال هدف قرار دادن افراد و پایگاه‌های آمریکا در منطقه نیستم. ما تاکید کردیم که هرگز از توسعه تنش در منطقه استقبال نکرده‌ایم. هشدار دادیم اگر ایالات متحده از فضا یا سرزمین کشورهای مورد نظر برای دفاع و حمایت جانبدارانه از تل‌آویو استفاده کند، به ناچار پایگاه نظامی آمریکا در آن کشور مورد هدف قرار خواهد گرفت. خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد: وزارت امور خارجه ترکیه گفت که پیش از وقوع این حمله، با واشنگتن و تهران گفت‌وگو کرده و به عنوان میانجی پیام‌هایی را به منظور اطمینان یافتن از این که واکنش‌ها متناسب باشد، منتقل کرده بود. یک منبع دیپلماتیک ترکیه‌ای در این باره گفت: ایران گفت که واکنش آن پاسخ به حمله اسراییل به سفارت آن در دمشق است و فراتر از آن نخواهد بود. ما از احتمالات مطلع بودیم و اتفاقاتی که افتاد برایمان تعجب‌آور نبود.

کنعانی: نشست شورای امنیت فاقد دستاورد سیاسی برای رژیم صهیونیستی بود

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه در اولین نشست خبری سال جدید، پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه را در راستای اعمال حق ذاتی ایران برای دفاع از خود توصیف کرد و گفت انتظار است آمریکا به جای اتخاذ رویکرد غیرمسئولانه قدردان اقدام مشروع و متناسب ایران باشد.
به گزارش «تجارت»، ناصر کنعانی در این نشست در پاسخ به سوالی در ارتباط با عملیات شنبه شب ایران علیه رژیم صهیونسیتی اظهار کرد: ایران یک قدرت مقتدر و امنیت آفرین است. وی با بیان اینکه حمله به برخی از مقرهای نظامی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی در راستای اعمال حق ذاتی ایران برای دفاع از خود در راستای دفاع مشروع صورت گرفت ، گفت: ایران در این زمینه مسئولانه عمل کرد و پیش از اقدام نظامی، هشدارهای لازم را به روش‌های دیپلماتیک داده بود. وی با بیان این که اقدام ایران ضروری و متناسب بود و اهداف نظامی مورد هدف قرار گرفت در پاسخ به سوالی اظهار کرد: انتظار این است که دولت آمریکا، رفتار مسئولانه، دقیق و واکنش مشروع و متناسب ایران را مورد توجه قرار دهد و به جای اتخاذ رویکرد غیرمسئولانه و انتخاب الفاظ نامناسب، قدردان اقدام منطقی، مشروع، متناسب و توأم با مسئولیت ایران باشد.
سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: توصیه ما به همه حامیان رژیم صهیونیستی این است که قدردان اقدام مسئولانه و متناسب ایران باشند و به جای انتخاب الفاظ نامناسب در ارتباط با ایران، رژیم غاصب صهیونیستی را از انجام شرارت‌های بیشتر که تبعات آن بیشتر از همه دامنگیر این رژیم خواهد بود، بر حذر دارند. کنعانی همچنین در مورد انتشار برخی از اخبار در ارتباط با مشارکت کشور اردن در رهگیری موشک‌های ایران و همچنین احضار کاردار ایران به وزارت خارجه این کشور در روز گذشته خاطرنشان کرد: من خبر احضار کاردار ایران را دریافت کردم، اعلام کردند که این موضوع در واکنش به خبرهایی بوده که برخی از منابع خبری در ارتباط با اردن و احیاناً نقش اردن در رهگیری برخی از پرتاب‌های ایران به سمت اراضی اشغالی منتشر کرده‌اند. کنعانی افزود: من در جایگاهی نیستم که نقش اردن را در رهگیری این پرتاب‌ها تایید و یا تکذیب کنم و این یک موضوع نظامی است که مقامات مربوطه باید در مورد آن اظهار نظر کنند. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل در مورد پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی گفت: این نشست فاقد دستاورد سیاسی برای رژیم صهیونیستی بود. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال در ارتباط با روابط ایران و آذربایجان و زمان بازگشایی مجدد سفارت این کشور در تهران تصریح کرد : اقدامات خوبی برای آغاز فعالیت مجدد دیپلماتیک سفارت خانه این کشور در ایران انجام شده است و در همین چارچوب در اواخر سال گذشته هیئت دیپلماتیک آذربایجان برای بررسی و فراهم کردن مقدمات آغاز فعالیت این سفارتخانه به تهران سفر کردند .