به هر حال آنچه واضح و مبرهن به نظر می رسد این است که روند لغو تحریمها در گیر و دار احتیاط بیش از حد بخش حقوقی شرکتها و موسسات مالی و بیمه ای بین المللی دچار تاخیر شده و تنها گذشت زمان و تداوم ثبات در وضعیت سیاسی و دیپلماتیک کشورمان می تواند این مشکل را رفع کند. در این میان نکته ای که لازم است به آن توجه شود تا از تکرار این مسایل خسارت بار جلوگیری به عمل آید، توجه به میزان ماندگاری خساراتی است که تحریمها و به تبع آن لغو قراردادهای بین المللی ایران به دلیل خدشه دار شدن اعتبار بین المللی کشورمان به ما وارد شده است. به عبارت دیگر، اعتبار خدشه دار شده را نمی توان به راحتی اصلاح کرد و آن را بازگرداند و نیاز به گذشت زمان دارد. دولت گذشته در حوزه های مختلف زیان های فراوانی به کشور وارد کرد که حتی با لغو تحریمها نیز به راحتی نمی توان اعتبار کشور را بازگرداند. آیا مسوولان دولت سابق که طعنامه ها را کاغذپاره ای بیش نمی دانستند، پاسخی برای این اقدامات خسارت بار خود دارند و مسوولیت پیامدهای آن را می پذیرند؟
«يقلبالله الليل والنهار
انفي ذالك لعبره «لاوليالابصار» (نور، 44)
خداوند شب و روز را دگرگون و متحول ميكند و به درستي كه در اين تغيير و تحول عبرتهايي هست براي كساني كه داراي بينايي و بصيرت هستند.
از اين آية شريفه مستفاد ميشود كه تغيير و تحولها ميتواند براي انسان ماية عبرت باشد و آدمي درسهايي از آنها فرا گيرد. امروز، بحث انتخابات و نتايج آن در جامعه مورد تحليل فراوان است، حقير حدود 2 ماه پيش كه ايام ثبتنام كانديداها بود، بر حسب احساس وظيفه مطالبي را تحت عنوان «امنيت كشور را به انتخابات گره نزنيد» در دفاع از شوراي محترم نگهبان عرضه داشتم و اينك كه بحمدالله اين انتخابات، با شكوه هر چه تمامتر برگزار شد، نكاتي را در تكمله، معروض ميدارم. يكي از آسيبهايي كه هر مرحله از انتخابات ميتواند براي جامعهاي داشته باشد، دامن زدن به اختلافات است و صدالبته اگر همگي افراد، اخلاق اسلامي را رعايت كنند، هيچگاه اختلافي پديد نخواهد آمد و عمدة اختلافات برحسب بداخلاقيهايي است كه در آستانة انتخابات و در زمان برگزاري و حتي بعد از آن صورت ميگيرد.
ما بايد بدانيم كه تفاوت «مشي» يعني راه رفتن در همة موجودات هست، قرآن كريم ميفرمايد: «والله خلق كل دابه من ماء فمنهم من يمشي علي بطنه و منهم من يمشي علي رجلين و منهم من يمشي علي اربع» (نور، 45) يعني خداوند همةموجودات را از آبي آفريد، پس بعضي از اينها بر شكم راه ميروند برخي بر دو پا راه ميروند و برخي هم بر چهار پا راه ميروند. يعني قرار نيست همه يك جور راه بروند، بنابراين تفاوت مشيها نبايد موجب اختلاف شود، آن هم به حدي كه يكديگر را تكفير يا تفسيق نمايند و با هم دشمني بورزند و خصومت بر خصومت بيفزايند.
قرآن كريم ميفرمايد: «ولاتقولوا لمن القي اليكم السلام لست مؤمنا تبتغون عرض الحيوة الدنيا» (نساء، 94) يعني به كسي كه اسلام آورده و مسلمان است هي نگوييد تو مسلمان نيستي و با اين بهانه بخواهيد امكانات زندگي او را تصاحب كنيد، اين دستور قرآن است كه جلوي تعدي به يكديگر را به بهانههاي مكتبي ميگيرد.
آنچه كه امروز با آن مواجه هستيم اين است كه دو تفكر اصولگرايي و اصلاحطلبي در جامعه وجود دارد و هر دو هم مسلمان هستند و حتي معتقد به نظام و جمهوري اسلامي و قانون اساسي و همة لوازم آن را هم پذيرفتهاند، اين تفاوت، دو مشي مختلف تلقي ميشود و نبايد هر يك ديگري را به خاطر آن مشي و روشي كه اتخاذ كردهاند، تخطئه كند و ليكن مدتهاست عدهاي در صدد تخريب هستند و جريان اصلاحطلبي را به بيديني و لامذهبي متهم ميكنند و فقط خودشان را ديندار و انقلابي ميدانند، حتي اين عده پا را فراتر گذاشته و عدهاي از اصولگراها را هم مورد تخريب قرار ميدهند كما اينكه در انتخابات اخير در شهر قم، تخريبهاي فراواني عليه آقاي دكتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي كه از طرف جامعه محترم مدرسين حوزه علميه قم نيز مورد حمايت قرار گرفته بود، صورت گرفت و بعضي براساس احساس وظيفه شرعي چه تهمتها و چه هتك حيثيتها كردند تا بلكه آراء ايشان ريزش كند و جاي ايشان را خودشان پر كنند! آية قرآن كريم به اين مفهوم اشاره داشت كه خيلي از اين تهمتهاي ناروا براي بيرون راندن طرف مقابلمان از دايرة اسلام و انقلاب، براي اين است كه ميخواهيم جاي او بنشينيم و از مواهب او بهره ببريم (تبتغون عرض الحيوة الدنيا) و حال آنكه قرآن ميفرمايد شما اگر موقعيت و متاع دنيا هم ميخواهي بايد به خدا رجوع كني چرا كه «فعندالله مغانم كثيره» اصل همة گنجها و غنائم در نزد پروردگار است و از خدا بخواهيد تا شما را هم بينياز كند، نه اينكه با ماركزدن وانگ زدن و تهمت زدن در صدد حذف ديگران و اشغال جاي آنها باشيم.
بنده از قديم با بسياري از اصولگراها و اصلاحطلبها معاشرت داشتهام، به خدا همه به يك خدا و پيغمبر اعتقاد دارند، همه به نماز و روزه و احكام اسلام معتقدند، همه به امام حسين و اهل بيت عشق ميورزند، همه براي اقتدار كشور، حفظ انقلاب و نظام در مواجهه با دشمنان ايستادهاند و دليل آن اينكه هر دو طيف شهيد دادهاند، پس چرا دشمني و عداوت، آن هم در حدي كه عدهاي را انگليسي يا اهل كوفه بناميم؟ آيا دشمن از اين ادبيات خوشحال نميشود و از اين اختلافي كه براي پوچ و هيچ پديد ميآيد بهرهبرداري نميكند؟ چرا در زمين دشمن بازي كنيم، مرز بنديها را بشكنيم، اصولگرايان بگويند ما اصلاحطلبيم و اصلاحطلبها بگويند ما اصولگرائيم گرچه به صورت عملي اين معنا را بارها به اثبات رساندهاند و من شاهد دينمداري هر دو طيف بودهام.
مناسب ميدانم يك نمونه از اين سلوك را به عنوان مثال مطرح كنم، سالها پيش كه جناب آقاي احمد مسجدجامعي وزير ارشاد دولت اصلاحات بودند، مقرر بود كه در نيمة ماه رجب، اجلاس سراسري نماز توسط ستاد اقامه نماز برگزار شود. جناب حجتالاسلام قرائتي از بنده خواستند كه وزير ارشاد را براي سخنراني در اين جلسه دعوت كنم، به ايشان عرض كردم اگر روز ديگري بود، مشكلي نبود ولي در اين روز بسيار بعيد ميدانم ايشان بيايد، گفت چرا؟! عرض كردم آقاي مسجدجامعي هميشه مقيّد است كه در روز نيمة ماه رجب كه روز عبادت است، مشغول انجام اعمال «ام داود» ميشود و اين اعمال طبق آنچه در مفاتيحالجنان آمده است، بسيار طولاني است و ساعتها به طول ميانجامد و معمولاً ايشان در روز نيمة ماه رجب كارها را تعطيل ميكند و حتيالمقدور در يكي از حرمهاي اهل بيت در قم يا مشهد يا در مسجدي و گوشهاي به عبادت ميپردازد! آقاي قرائتي از اين توضيحات بنده بسيار تعجب كرد و گفت بابا ما روحانيها شايد اينقدر تقيد بر چنين مسائلي نداشته باشيم و ايشان با اينكه وزير است اين همه اعمال مستحبي را هم انجام ميدهد؟!
عرض كردم، بله اين يكي از آنهاست
و زيارتهاي پيوسته و روزههاي مكرر و توسلات و تلاوتهاي قرآن و اينكارها را ايشان زياد دارد!
خوب ايشان يك نمونه از اصلاحطلبها است كه از بسياري مدعيان اصولگرايي ايمانش قويتر نباشد، كمتر نيست، حالا آيا رواست كه اينقدر همديگر را از دين و آئين و انقلاب خارج بدانيم، آيا سود اين كار را كسي جز دشمن ميبرد؟! مخصوصاً در چنين شرايطي كه دشمنان در اطراف مرزهاي كشورمان در كمين هستند و بعضي از كشورهاي منطقه هم بر طبل جنگ مينوازند، آيا اين عاقلانه است كه وحدت ملي را مخدوش كنيم و بعد از آن همه رد صلاحيتها كه حتي شامل برخي علماي بزرگ و برجسته و اعاظم حوزه علميه هم شد و موجبات ناراحتي مراجع معظم و علماي بزرگ را هم پديد آورد، همين ميزان محدود را هم برنتابيم و با تهمت و انگ و مارك اجنبي زدن در صدد حذف آنها برآئيم؟
رهبري معظم انقلاب كه امسال را سال همدلي و همزباني دولت و ملت نام نهادهاند و پيوسته بر وحدت آحاد ملت تأكيد فرمودهاند، هيچگاه با انشقاق ايجاد كردن در صفوف پيوستة مردم موافق نيستند، كما اينكه از حضور گستردة آحاد مردم در اين انتخابات سپاسگزاري و تشكر كردند، گرچه عدهاي با سوء استفاده از بيانات معظمله در صدد تخريب رقبا برآمدند و كساني كه بعد از آن همه سختگيريها مورد تأييد شوراي محترم نگهبان قرار گرفته بودند را مورد هجمه قرار دادند و در نتيجه با واكنش تدافعي ملت مواجه شدند والاّ آنچه مبرهن است عموم ملت ايران يكپارچه در تبعيت از مقام عظماي ولايت در صحنه حضور دارد و دشمن خيال باطل نكند!