مدیرعامل شرکت رجا خبر داد
مديرعامل شرکت رجا معتقد است با توجه به زيانده بودن بخش مسافري ريلي در تمام کشورهاي دنيا و حمايتي که دولتهاي اين کشورها از اين صنعت انجام ميدهند در ايران نيز براي توسعه اين بخش بايد حمايت دولتي به شکل قابل توجهي افزايش يابد.
محمد رجبي در گفت و گو با ايسنا افزود: توسعه ناوگان ريلي که از سالهاي پيش در دستور کار قرار گرفته نياز به برخي مقدمات جدي دارد. يکي از اصليترين آنها لزوم حمايت دولت از اين صنعت است زيرا در بخش مسافري تمام شرکتهاي فعال در دنيا زيانده هستند از اين رو بايد با حمايتهاي جدي دولتي کار خود را ادامه دهند. مديرعامل شرکت رجا با بيان اينکه هزينههاي عرصه ريلي دلاري است در شرايطي که درآمدها به شکل ريالي به دست ميآيد، اظهار کرد: ما براي يک سفر ريلي معمولي از تهران تا مشهد بايد براي هر مسافر حدود ۳۴ دلار هزينه کنيم اين در شرايطي است که کشش بازار به ما اجازه افزايش قيمت بليتها را نميدهد از اين رو حمايت از اين بخش به عنوان يکي از اصليترين گزينههايي است که بايد در دستور کار قرار گيرد.
رجبي گفت: اگر دولت زيانهاي رجا که از محل قطارهاي تکليفي و حومهاي به وجود آمده را پرداخت کند و يارانه آن را نيز در مرحله اجرا ارائه کند ميتواند انتظار داشت گامهاي جدي در عرصه توسعه ناوگان ريلي برداشته شود.
به گفته مديرعامل شرکت رجا، اين شرکت تا پايان سال جاري حدود هشت واگن از شرکت واگن پارس تحويل خواهد گرفت و اين عدد تا انتهاي سال ۹۶ به ۳۳ واگن ميرسد. شرکت پلور سبز نيز تا پايان سال جاري بين هشت تا ۱۰ واگن را تحويل خواهد داد. رجبي اضافه کرد: طبق برنامهريزيهاي صورت گرفته تا انتهاي سال ۹۷ حدود ۷۰ واگن از شرکت واگن پارس تحويل گرفته خواهد شد و از مجموعه توان داخلي نيز ۱۰۰ واگن تا پايان امسال به ناوگان اضافه ميشود. وي با بيان اينکه توافقي براي ساخت ۲۵۰ واگن با مشارکت شرکتهاي خارجي نيز منعقد شده، در اين رابطه توضيح داد: اين عدد حتي در سطح شرکتهاي اروپايي نيز بسيار بزرگ است اما طبق برنامهريزي که داشتيم قصد داريم در يک فرآيند سه ساله اين واگنها را وارد ايران کنيم. تا تابستان سال ۹۶ تشريفات ابتدايي آغاز به کار خط توليد آنها اجرايي خواهد شد و در ۱۸ ماه بعد نخستين واگنها از اين سري وارد ايران ميشود. مديرعامل شرکت رجا درباره وضعيت ميانگين سني ناوگان رجا نيز تصريح کرد: در حال حاضر ميانگين سني ناوگان بالاي ۳۰ سال است. از حدود ۹۰۰ واگني که در خط سير قرار دارند ۵۰ درصد بالاي ۳۰ سال و از اين ۵۰ درصد، ۳۵ درصد بالاي ۴۰ سال عمر دارند. با وجود آنکه بازسازي اساسي در بسياري از آنها انجام شده و تا پايان سال ۲۵ واگن با اين بازسازيها به خط اضافه ميشود اما قطعا ناوگان نياز به نوسازيهاي جدي خواهد داشت. رجبي با بيان اينکه تغيير در شرايط استفاده از فناوريهاي نوين در راهآهن نياز به بررسيهاي جدي داشته و فرآيند بسيار پيچيده است، گفت: وقتي زيرساختهاي ما با شرايط نوين واگنها هماهنگ نيست فناوريهاي جديد خود با هزينههاي جدي روبرو ميشوند. از اين رو اگر بدون در نظر گرفتن شرايط مورد نياز کار براي شرکتهاي ريلي سخت شود آنها از نظر اقتصادي ورشکست خواهند شد و انتخاب مردم نيز به گزينههاي ديگر باز ميگردد.
وي با بيان اينکه افزايش سرعت در حمل و نقل ريلي نياز به بالا بردن جدي استانداردها دارد، گفت: تکنولوژي واگنهاي ما به دهه ۷۰ ميلادي باز ميگردد اما امروز نياز به فناوريهاي سال ۲۰۱۶ داريم و اين مهم جز با افزايش نقش دولت در راهآهن اجرايي نخواهد شد. مديرعامل شرکت رجا از لزوم پيگيري جدي سياستهاي حمايتي صنعت ريلي در برنامه ششم توسعه سخن گفت و بيان کرد: در طول ۱۰ سال گذشته با وجود تمام صحبتهايي که مطرح شده حوزه مسافري حمايتهاي چنداني را به خود نديده است. از اين رو اين موضوع ميتواند در برنامه ششم توسعه با يک تحول جدي روبرو شود تا لااقل جلوي رشد تقاضا براي سفرهاي جادهاي گرفته شده و بار ديگر تمرکز مسافران به سمت بازارهاي ريلي جلب شود. وي در پاسخ به اين سوال که آيا در آينده نزديک امکان آزادسازي نرخ بليت قطار وجود خواهد داشت؟ گفت: با توجه به شرايطي کهامروز در عرصه ريلي کشور ميبينيم به نظر ميرسد بازار در حال حاضر کششي براي افزايش قيمت بليت ندارد. با وجود آنکه طرح شناورسازي نرخ بليت در سالهاي قبل توانسته کمک بالايي به شرکتها بکند اما بايد توجه داشت که افزايش قيمت در ايام پيک سفر به معناي افزايش درآمد نيست زيرا در اين دوره بايد خدمات نيز رشد پيدا کند.
رجبي ادامه داد: اگر ميبينيم که در کشورهاي اروپايي با وجود قيمتهاي بالا عرصه ريلي توانسته قدرت رقابت خود را حفظ کند به اين دليل است که آنها روي مساله سرعت بسيار کار کردهاند و از اين رو زماني که براي نشست و برخاست هواپيما وجود دارد از مسيرهاي ريلي خود حفاظت کرده و به اين ترتيب توانستهاند قطار را جايگزين ديگر حوزهها کنند. اين در حالي است که ما همچنان به جادههاي خود سوبسيد ميدهيم تا آنها با بالا بردن هزينهها خطرات جاني مسافران را نيز افزايش دهند.
سيدمحمد راشدي رييس هيات مديره شرکت رجا نيز در بخش ديگري از اين گفتگو به ابعاد مختلف حادثه اخير ريلي پرداخت و گفت: اين مسائلي که درباره خالي بودن واگنها از امکانات ايمني مطرح شده به هيچ عنوان صحت ندارد. زيرا تمام واگنها به کپسولهاي آتشنشاني مجهز هستند و امکان ندارد بدون آنها حرکت کنند. اما در حادثه اخير شرايط طوري بوده کهامکان استفاده از بسياري از اين تجهيزات به وجود نيامده است.
وي ادامه داد: متاسفانه اين حادثه در بدترين نقطه از مسير ريلي تهران مشهد اتفاق افتاده زيرا در يکي از شديدترين قوسهاي ريلي قرار گرفته و بسيار از جاده دور بوده است با اين وجود تلاشهاي بسياري براي امدادرساني به موقع انجام شده تا حادثه هزينههاي کمتري به بار بياورد. رييس هيات مدي کت رجا با بيان اينکه سيستم کنترل هوشمند قطار در اين حادثه نقش خاصي نداشته است، تاکيد کرد: نه اين سيستم و نه سيستم ترمز از عملکرد خود دور نشدند. تنها اشتباه انساني و اصرار مامور بر خاموش کردن اين سيستم که يک بياحتياطي جدي بوده باعث شکلگيري اين اتفاق بسيار تلخ شده است. هر سيستم جديدي که کار خود را آغاز ميکند قطعا نياز به رفع ايرادات خواهد داشت اما در اين حادثه سيستم کنترل هوشمند بدون اشکال کار خود را انجام داده است.
قائممقام وزير راه و شهرسازي:
قائممقام وزير راه و شهرسازي گفت: پيشرفت پروژههاي مسکن مهر در کشور 93 درصد بوده و مشکل عمده پروژههاي ناتمام مسکن مهر بحث مالي است.
به گزارش فارس ، احمد اصغري مهرآبادي در جلسه شوراي مسکن استان، با اشاره به وضعيت مسکن مهر در استان قم اظهار کرد: بايد هر چه زودتر پروژههاي مسکن مهر در استان قم به پايان برسد و نبايد پيشرفت اين پروژهها لاکپشتي باشد، براي اين کار از سوي وزارت راه و شهرسازي پيگيري ميشود و مديران استان قم هم بايد پيگير اتمام پروژههاي مسکن مهر باشند. وي ادامه داد: پيشرفت فيزيکي پروژههاي مسکن مهر در استان قم بالاست و اين پروژهها در استان رو به اتمام است، تکميل پروژههاي مسکن مهر به نفع کشور و قم بوده و نازککاري برخي از پروژههاي ناتمام مسکن مهر در استان تمام شده است و بايد همه پروژههاي ناتمام مورد بررسي قرار گيرد.
قائممقام وزير راه و شهرسازي افزود: 2 ميليون و 215 هزار واحد مسکن مهر در کشور داشتيم که تاکنون يک ميليون و 925 هزار واحد آن به اتمام رسيده است و بيش از يک ميليون و 700 هزار واحد مسکن مهر به متقاضيان واگذار شده و پيشرفت پروژههاي مسکن مهر در کشور 93 درصد است.
اصغري مهرآبادي با اشاره به وضعيت پروژههاي مسکن مهر در استان قم اضافه کرد: پيشرفت اين پروژهها بالاتر از ميانگين کشوري بوده و رشد پروژههاي مسکن مهر استان قم به 99 درصد رسيده، اين پيشرفت به دليل هماهنگي خوب مديران در استان قم بوده است. وي ادامه داد: در جلسهاي با حضور معاون اول رئيس جمهور قرار شد 350 هزار واحد مسکن مهر را امسال به شرط تامين زيرساختها آماده تحويل کنيم، براي اين کار مصوب شد که 2 هزار و 100 ميليارد تومان در اختيار وزارت راه و شهرسازي و وزارت نيرو قرار گيرد، اما تاکنون اعتباري از اين مصوبه عايد وزارت راه و شهرسازي نشده است.
قائممقام وزير راه و شهرسازي افزود: مشکل عمده پروژههاي ناتمام مسکن مهر بحث مالي است، حدود دو هزار واحد در پروژههاي مسکن مهر در استان قم باقيمانده و نظر دولت بر افتتاح اين پروژهها از دهه فجر است، اميدواريم که در آينده جشن اختتاميه مسکن مهر را در استان قم داشته باشيم و اين کار تاثيرات خوبي را خواهد داشت، در اين دولت پروژههاي مسکن مهر تعطيل نشد. اصغري مهرآبادي با اشاره به نظر دولت در خصوص مسکن مهر اظهار کرد: در دولت بحث مسکن مهر رها نشده است، بيش از 50 درصد پروژههاي مسکن مهر در اين دولت افتتاح شد، حدود 64 درصد از فروش اقساطي واحدهاي مسکن مهر و 86 درصد شروع دريافت اقساط اين واحدها در اين دولت صورت گرفت. وي ادامه داد: به دنبال اين هستيم که تسهيلات مسکن مهر را از 30 ميليون تومان به 40 ميليون تومان افزايش دهيم و اين موضوع اکنون در بانک مرکزي مطرح است، با اين افزايش تسهيلات يکسري از مشکلات مسکن مهر حل خواهد شد. قائممقام وزير راه و شهرسازي افزود: پيشرفت پروژه رس در استان قم 94 درصد است و بايد پيگيريهاي لازم براي اتمام آن صورت بگيرد، رئيس کميتهامداد هم براي بحث ساخت مسکن براي مددجويان اين کميته اعلام آمادگي کرده است. اصغري مهرآبادي با اشاره به پروژههاي مسکن مهر بدون متقاضي اظهار کرد: تعدادي از واحدهاي مسکن مهر متقاضي ندارد، دولت اين اجازه را به وزارت راه و شهرسازي داده است که اين واحدها را بدون شرايط بفروشد. وي ادامه داد: مشکل اصلي منطقه پرديسان بحث فاضلاب واحدهاي مسکن مهر است، اين معضل را از طريق وزارت راه و شهرسازي پيگيري ميکنيم و لازم است که دنبال شود.
وزير راه و شهرسازي ميگويد، توانمند سازي مردم محلات ناکارآمد شهري، مهمترين هدف ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار است. به گزارش ايرنا، عباس آخوندي در بيست و ششمين جلسه ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار تاکيد کرد: بدون شک مردم مخاطبان اصلي ما در برنامههاي بازآفريني شهري هستند.
وزير راه و شهرسازي در ادامه هدف اصلي برگزاري ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار را توانمندسازي مردم در محلات هدف اعلام کرد و گفت: ما در رويکرد جديد کمتر به فکر مداخله مستقيم دولت در مناطق و برنامهها هستيم واعتقاد داريم با اين روش مشکلات بهتر رفع ميشود. آخوندي شهر را يک سازمان اجتماعي دانست و افزود: اين سازمان اجتماعي بايد به روي پاي خود بايستد، چرا که يک مجموعه کالبدي به شمار نميرود که ما بخواهيم براي آن کاري انجام دهيم، مهم آن است که کانون توجه ما بر روي چه بخشي از يک شهر قرار دارد، آيا اين کانون بر انسان و شهروندان تمرکز دارد يا بر اقدامات کالبدي؟ به گفته وي، تاکنون اقدامات کالبدي بسياري در کلانشهرها انجام شده و کيفيت زندگي را هر روز چه در حوزه حمل و نقل، چه مسائل زيست محيطي، چه رضايتمندي و چه رفتارهاي اجتماعي پايينتر از روز قبل آورده است. عضو کابينه دولت تدبير و اميد بازگشت به خود مردم در برنامههاي بازآفريني را هدف اصلي امروز ستاد ملي دانست و گفت: اين هدف در تمامياستانها به ويژه در استان کرمان که خود يکي از مراکز تمدن ايران شهري کشور به شمار ميرود بيشتر به چشم ميخورد. وي افزود: اقدامهاي انجام شده فعلي از سوي بنياد مستضعفان در کرمان و پاسخ سريع و مناسب از سوي مردم اين منطقه نشان ميدهد مردم کرمان از پيشينه فرهنگي بسيار خوبي برخوردار هستند. به طور مثال اگر همين اقدام و برنامه اجرايي در شهرستان قلعهگنج، در يکي از شهرهاي آمريکاي لاتين انجام ميگرفت، ميديديد که به اين سرعت جواب نميگرفتيد.
رييس ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار در ادامه ثروت ايرانشهري موجود در استان کرمان را نوعي گنج براي مردم منطقه تلقي کرد و افزود: متأسفانه تاکنون تمامياقدامات انجام شده در حوزه بازآفريني پروژه محور بوده است ولي امروز ميبينيد که در گزارش ارايه شده از سوي بنياد مستضعفان هيچ يک از فعاليتهاي انجام شده از سوي اين بخش در قلعه گنج پروژهاي نبود، بلکه همواره گزارشي از نحوه توانمند و اجتماعي شدن شهر براي اعضا ارايه شد. به گفته وزير راه و شهرسازي، وقتي به سوي پروژه محوري ميرويم تنها ميتوانيم از فيزيک کارها گزارش دهيم ولي امروز در ستاد سعي بر معرفي نحوه اجراي اقدامات، توانمندسازي و خودکفايي مردم در محلات و همچنين معرفي چگونگي همکاريهاي مردم در محلههاي هدف هستيم.
قرارداد خريد ۸۰ فروند هواپيماي بوئينگ از سوي ايراناير که حدود يک ماه پيش در ايران امضا شد، با تخفيفي ۵۰درصدي همراه بوده که به ادعاي يک سايت آمريکايي، اين تخفيف در سفارشهاي خريد هواپيما در جهان عادي محسوب ميشود.
به گزارش ايسنا، اوايل دسامبر ۲۰۱۶ شرکت بوئينگ با ايران اير قراردادي براي فروش ۸۰ فروند هواپيما به ارزش ۱۶.۶ ميليارد دلار امضا کرد و اين شرکت هواپيمايي اعلام کرد براي پرداخت نيمياز قيمت اعلام شده با اين هواپيماساز آمريکايي مذاکره کرده است. اين قرارداد نخستين بار در ژوئن سال ۲۰۱۶ از سوي بوئينگ اعلام شد و شامل تحويل ۵۰ فروند ۷۳۷ مکس ۸، ۱۵ فروند ۷۷۷-۳۰۰ ERو ۱۵ فروند ۹-۷۷۷ است. رسانههاي داخلي به نقل از اصغر فخريه کاشان، قائم مقام وزير راه و شهرسازي نوشتند: با توجه به ماهيت اين سفارش و گزينههايش، قيمت خريد ۸۰ فروند جت بوئينگ تقريبا ۵۰ درصد قيمت فهرست است. بر همين اساس در گزارشي که در يک سايت مالي آمريکايي (NASDAQ) منتشر شده، آورده شده زماني که يک شرکت هواپيماسازي بزرگ يک قرارداد نهايي را اعلام ميکند، ارزش قرارداد بر اساس قيمت فهرست اعلام ميشود اما معمولا هيچ کس قيمت فهرست را پرداخت نميکند به خصوص اگر سفارش شامل شمار زيادي هواپيما باشد. طبق ادعاي اين سايت، بوئينگ همواره براي سفارشهايي که دريافت کرده، نسبت به قيمت فهرست تخفيف داده است. بر مبناي آمار قيمتهاي فهرست، تحويلها و درآمد گزارش شده از سوي بوئينگ، تخفيفهايي که اين شرکت براي هواپيماهاي مسافربري خود داده است، حدود ۴۷ درصد بوده است. با توجه به روند افزايش تخفيفها به همراه اين حقيقت که بوئينگ معمولا قيمتهاي فهرست را افزايش ميدهد، احتمال اينکه اين شرکت در آينده تخفيف بيشتري دهد، وجود دارد. در بخش ديگري از اين گزارش آمده که ايران اير قرارداد مشابهي با گروه ايرباس که رقيب اروپايي بوئينگ است، بسته است و تحت اين قرارداد ايرباس ۱۰۰ فروند هواپيماي جت تحويل ايران خواهد داد. ارزش اين قرارداد بر مبناي قيمتهاي فهرست، ۱۸ تا ۲۰ ميليارد دلار است. با اين همه مديرعامل ايران اير اعلام کرده است که ارزش اين قرارداد از ۱۰ ميليارد دلار فراتر نميرود. اين گزارش در پايان ميافزايد؛ مديريت بوئينگ انتظار دارد قرارداد ايران با توليد و تحويل ۷۷۷-۳۰۰ ER، هزاران فرصت شغلي به طور مستقيم براي شهروندان آمريکايي ايجاد کند و تحويل کامل اين هواپيماها ۱۰۰ هزار فرصت شغلي در بخش هوافضاي آمريکا ايجاد ميکند. بنابراين اجراي موفق اين قرارداد، اشتغال در آمريکا را بهبود ميدهد و در توليد ناخالص داخلي اين کشور تاثير مثبت دارد.