موافقت با آغاز بررسي استيضاح آخوندي 
هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي‌با آغاز بررسي تقاضاي استيضاح عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در کميسيون عمران موافقت کرد.به گزارش ايرنا، اين موافقت با امضاي اکبر رنجبرزاده عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي‌به کميسيون عمران ابلاغ شده است. با موافقت هيات رييسه مجلس به کميسيون عمران اجازه داده شد تا بررسي درخواست کنندگان استيضاح عباس آخوندي را از هفته آينده در دستور کار خود قرار دهد. 84 نماينده مجلس خواستار استيضاح وزير راه و شهرسازي پس از حادثه برخورد دو قطار در استان سمنان شدند که اين درخواست 14 آذرماه تقديم هيات رييسه مجلس شد.در دو هفته گذشته به دليل بررسي لايحه برنامه ششم توسعه ، بررسي درخواست استيضاح آخوندي به تعويق افتاد.

تبعات منفي تبديل روستا به شهر  
معاون توسعه روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري گفت: رهبر انقلاب فرمودند روستاها را براي روستانشينان و غيرروستائيان جذاب کنيد. پس از اين دولت لايحه دو فوريت استفاده از 1.5 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي جهت اشتغال در روستاها و عشاير نشين را تقديم مجلس شوراي اسلامي‌کرد. به گزارش ايسنا، دکتر رضوي در خصوص آمار 75 درصدي شهرنشيني گفت: اين آمار هنوز به طور رسمي‌در سرشماري سال جاري استخراج نشده است. وي درباره مهاجرت‌ها گفت: بر اساس آمارهاي رسمي‌مهاجرت شهر به روستا 0.6 درصد بيشتر بوده است. اما مهاجرت شهر به شهر بسيار بالاتر از اين ميزان بوده است. تبديل روستا به شهر نيز وضعيتي را ايجاد کرده که در آمارها تغييراتي ايجاد شده است.

مقايسه سانحه هواپيما با حوادث جاده اي  
مديرعامل اسبق هواپيمايي آسمان با اشاره به اين‌که هواپيما ايمن‌ترين وسيله حمل‌ونقل دنياست گفت:‌ آداب و شرايطي که در اين صنعت وجود دارد باعث شده حساسيت نسبت به آن بيشتر شود. متاسفانه سالانه ده‌ها هزار نفر در تصادفات جاده‌اي تلفات مي‌دهيم خيلي بايد و شايد ديده نمي‌شود. اما دو سال پيش هواپيمايي دچار سانحه شده و 50 نفر کشته شدند هنوز هم درباره آن صحبت مي‌شود و حتي باعث جابجايي‌ مديران ارشد هم شد.کامبيز بابايي در گفت وگو با تسنيم گفت:‌ اميدواريم دولت بتواند هواپيماهايي را که قول داده وارد کشور کند،‌ البته چون ساخت و تحويل هواپيماها روند طولاني را براي آوردن بيش از 200 فروند هواپيما مي‌طلبد، قطعا ورود هواپيماها چند سالي زمان مي‌برد.
مدیرعامل شرکت رجا خبر داد
مديرعامل شرکت رجا معتقد است با توجه به زيان‌ده بودن بخش مسافري ريلي در تمام کشورهاي دنيا و حمايتي که دولت‌هاي اين کشورها از اين صنعت انجام مي‌دهند در ايران نيز براي توسعه اين بخش بايد حمايت دولتي به شکل قابل توجهي افزايش يابد.
محمد رجبي در گفت و گو با ايسنا افزود: توسعه ناوگان ريلي که از سال‌هاي پيش در دستور کار قرار گرفته نياز به برخي مقدمات جدي دارد. يکي از اصلي‌ترين آنها لزوم حمايت دولت از اين صنعت است زيرا در بخش مسافري تمام شرکت‌هاي فعال در دنيا زيان‌ده هستند از اين رو بايد با حمايت‌هاي جدي دولتي کار خود را ادامه دهند. مديرعامل شرکت رجا با بيان اينکه هزينه‌هاي عرصه ريلي دلاري است در شرايطي که درآمدها به شکل ريالي به دست مي‌آيد، اظهار کرد: ما براي يک سفر ريلي معمولي از تهران تا مشهد بايد براي هر مسافر حدود ۳۴ دلار هزينه کنيم اين در شرايطي است که کشش بازار به ما اجازه افزايش قيمت‌ بليت‌ها را نمي‌دهد از اين رو حمايت از اين بخش به عنوان يکي از اصلي‌ترين گزينه‌هايي است که بايد در دستور کار قرار گيرد.
رجبي گفت: اگر دولت زيان‌هاي رجا که از محل قطارهاي تکليفي و حومه‌اي به وجود آمده را پرداخت کند و يارانه آن را نيز در مرحله اجرا ارائه کند مي‌تواند انتظار داشت گام‌هاي جدي در عرصه توسعه ناوگان ريلي برداشته شود.
به گفته مديرعامل شرکت رجا، اين شرکت تا پايان سال جاري حدود هشت واگن از شرکت واگن پارس تحويل خواهد گرفت و اين عدد تا انتهاي سال ۹۶ به ۳۳ واگن مي‌رسد. شرکت پلور سبز نيز تا پايان سال جاري بين هشت تا ۱۰ واگن را تحويل خواهد داد. رجبي اضافه کرد: طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته تا انتهاي سال ۹۷ حدود ۷۰ واگن از شرکت واگن پارس تحويل گرفته خواهد شد و از مجموعه توان داخلي نيز ۱۰۰ واگن تا پايان امسال به ناوگان اضافه مي‌شود. وي با بيان اينکه توافقي براي ساخت ۲۵۰ واگن با مشارکت شرکت‌هاي خارجي نيز منعقد شده، در اين رابطه توضيح داد: اين عدد حتي در سطح شرکت‌هاي اروپايي نيز بسيار بزرگ است اما طبق برنامه‌ريزي که داشتيم قصد داريم در يک فرآيند سه ساله اين واگن‌ها را وارد ايران کنيم. تا تابستان سال ۹۶ تشريفات ابتدايي آغاز به کار خط توليد آنها اجرايي خواهد شد و در ۱۸ ماه بعد نخستين واگن‌ها از اين سري وارد ايران مي‌شود. مديرعامل شرکت رجا درباره وضعيت ميانگين سني ناوگان رجا نيز تصريح کرد: در حال حاضر ميانگين سني ناوگان بالاي ۳۰ سال است. از حدود ۹۰۰ واگني که در خط سير قرار دارند ۵۰ درصد بالاي ۳۰ سال و از اين ۵۰ درصد، ۳۵ درصد بالاي ۴۰ سال عمر دارند. با وجود آنکه بازسازي اساسي در بسياري از آنها انجام شده و تا پايان سال ۲۵ واگن با اين بازسازي‌ها به خط اضافه مي‌شود اما قطعا ناوگان نياز به نوسازي‌هاي جدي خواهد داشت. رجبي با بيان اينکه تغيير در شرايط استفاده از فناوري‌هاي نوين در راه‌آهن نياز به بررسي‌هاي جدي داشته و فرآيند بسيار پيچيده است، گفت: وقتي زيرساخت‌هاي ما با شرايط نوين واگن‌ها هماهنگ نيست فناوري‌هاي جديد خود با هزينه‌هاي جدي روبرو مي‌شوند. از اين رو اگر بدون در نظر گرفتن شرايط مورد نياز کار براي شرکت‌هاي ريلي سخت شود آنها از نظر اقتصادي ورشکست خواهند شد و انتخاب مردم نيز به گزينه‌هاي ديگر باز مي‌گردد.
وي با بيان اينکه افزايش سرعت در حمل و نقل ريلي نياز به بالا بردن جدي استانداردها دارد، گفت: تکنولوژي واگن‌هاي ما به دهه ۷۰ ميلادي باز مي‌گردد اما امروز نياز به فناوري‌هاي سال ۲۰۱۶ داريم و اين مهم جز با افزايش نقش دولت در راه‌آهن اجرايي نخواهد شد. مديرعامل شرکت رجا از لزوم پيگيري جدي سياست‌هاي حمايتي صنعت ريلي در برنامه ششم توسعه سخن گفت و بيان کرد: در طول ۱۰ سال گذشته با وجود تمام صحبت‌هايي که مطرح شده حوزه مسافري حمايت‌هاي چنداني را به خود نديده است. از اين رو اين موضوع مي‌تواند در برنامه ششم توسعه با يک تحول جدي روبرو شود تا لااقل جلوي رشد تقاضا براي سفرهاي جاده‌اي گرفته شده و بار ديگر تمرکز مسافران به سمت بازارهاي ريلي جلب شود. وي در پاسخ به اين سوال که آيا در آينده نزديک امکان آزادسازي نرخ بليت قطار وجود خواهد داشت؟ گفت: با توجه به شرايطي که‌امروز در عرصه ريلي کشور مي‌بينيم به نظر مي‌رسد بازار در حال حاضر کششي براي افزايش قيمت بليت ندارد. با وجود آنکه طرح شناورسازي نرخ بليت در سال‌هاي قبل توانسته کمک بالايي به شرکت‌ها بکند اما بايد توجه داشت که افزايش قيمت در ايام پيک سفر به معناي افزايش درآمد نيست زيرا در اين دوره بايد خدمات نيز رشد پيدا کند.
رجبي ادامه داد: اگر مي‌بينيم که در کشورهاي اروپايي با وجود قيمت‌هاي بالا عرصه ريلي توانسته قدرت رقابت خود را حفظ کند به اين دليل است که آنها روي مساله سرعت بسيار کار کرده‌اند و از اين رو زماني که براي نشست و برخاست هواپيما وجود دارد از مسيرهاي ريلي خود حفاظت کرده و به اين ترتيب توانسته‌اند قطار را جايگزين ديگر حوزه‌ها کنند. اين در حالي است که ما همچنان به جاده‌هاي خود سوبسيد مي‌دهيم تا آنها با بالا بردن هزينه‌ها خطرات جاني مسافران را نيز افزايش دهند.
سيدمحمد راشدي رييس هيات مديره شرکت رجا نيز در بخش ديگري از اين گفت‌گو به ابعاد مختلف حادثه اخير ريلي پرداخت و گفت:‌ اين مسائلي که درباره خالي بودن واگن‌ها از امکانات ايمني مطرح شده به هيچ عنوان صحت ندارد. زيرا تمام واگن‌ها به کپسول‌هاي آتش‌نشاني مجهز هستند و امکان ندارد بدون آنها حرکت کنند. اما در حادثه اخير شرايط طوري بوده که‌امکان استفاده از بسياري از اين تجهيزات به وجود نيامده است.
وي ادامه داد: متاسفانه اين حادثه در بدترين نقطه از مسير ريلي تهران مشهد اتفاق افتاده زيرا در يکي از شديدترين قوس‌هاي ريلي قرار گرفته و بسيار از جاده دور بوده است با اين وجود تلاش‌هاي بسياري براي امدادرساني به موقع انجام شده تا حادثه هزينه‌هاي کمتري به بار بياورد. رييس هيات مدي کت رجا با بيان اينکه سيستم کنترل هوشمند قطار در اين حادثه نقش خاصي نداشته است، تاکيد کرد: نه اين سيستم و نه سيستم ترمز از عملکرد خود دور نشدند. تنها اشتباه انساني و اصرار مامور بر خاموش کردن اين سيستم که يک بي‌احتياطي جدي بوده باعث شکل‌گيري اين اتفاق بسيار تلخ شده است. هر سيستم جديدي که کار خود را آغاز مي‌کند قطعا نياز به رفع ايرادات خواهد داشت اما در اين حادثه سيستم کنترل هوشمند بدون اشکال کار خود را انجام داده است.

قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي:
قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي گفت: پيشرفت پروژه‌هاي مسکن مهر در کشور 93 درصد بوده و مشکل عمده پروژه‌هاي ناتمام مسکن مهر بحث مالي است.
به گزارش فارس ، احمد اصغري مهرآبادي در جلسه شوراي مسکن استان، با اشاره به وضعيت مسکن مهر در استان قم اظهار کرد: بايد هر چه زودتر پروژه‌هاي مسکن مهر در استان قم به پايان برسد و نبايد پيشرفت اين پروژه‌ها لاکپشتي باشد، براي اين کار از سوي وزارت راه و شهرسازي پيگيري مي‌شود و مديران استان قم هم بايد پيگير اتمام پروژه‌هاي مسکن مهر باشند. وي ادامه داد: پيشرفت فيزيکي پروژه‌هاي مسکن مهر در استان قم بالاست و اين پروژه‌ها در استان رو به اتمام است، تکميل پروژه‌هاي مسکن مهر به نفع کشور و قم بوده و نازک‌کاري برخي از پروژه‌هاي ناتمام مسکن مهر در استان تمام شده است و بايد همه پروژه‌هاي ناتمام مورد بررسي قرار گيرد.
قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي افزود: 2 ميليون و 215 هزار واحد مسکن مهر در کشور داشتيم که تاکنون يک ميليون و 925 هزار واحد آن به اتمام رسيده است و بيش از يک ميليون و 700 هزار واحد مسکن مهر به متقاضيان واگذار شده و پيشرفت پروژه‌هاي مسکن مهر در کشور 93 درصد است.
اصغري مهرآبادي با اشاره به وضعيت پروژه‌هاي مسکن مهر در استان قم اضافه کرد: پيشرفت اين پروژه‌ها بالاتر از ميانگين کشوري بوده و رشد پروژه‌هاي مسکن مهر استان قم به 99 درصد رسيده، اين پيشرفت به دليل هماهنگي خوب مديران در استان قم بوده است. وي ادامه داد: در جلسه‌اي با حضور معاون اول رئيس جمهور قرار شد 350 هزار واحد مسکن مهر را امسال به شرط تامين زيرساخت‌ها آماده تحويل کنيم، براي اين کار مصوب شد که 2 هزار و 100 ميليارد تومان در اختيار وزارت راه و شهرسازي و وزارت نيرو قرار گيرد، اما تاکنون اعتباري از اين مصوبه عايد وزارت راه و شهرسازي نشده است.
قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي افزود: مشکل عمده پروژه‌هاي ناتمام مسکن مهر بحث مالي است، حدود دو هزار واحد در پروژه‌هاي مسکن مهر در استان قم باقيمانده و نظر دولت بر افتتاح اين پروژه‌ها از دهه فجر است، اميدواريم که در آينده جشن اختتاميه مسکن مهر را در استان قم داشته باشيم و اين کار تاثيرات خوبي را خواهد داشت، در اين دولت پروژه‌هاي مسکن مهر تعطيل نشد. اصغري مهرآبادي با اشاره به نظر دولت در خصوص مسکن مهر اظهار کرد: در دولت بحث مسکن مهر رها نشده است، بيش از 50 درصد پروژه‌هاي مسکن مهر در اين دولت افتتاح شد، حدود 64 درصد از فروش اقساطي واحدهاي مسکن مهر و 86 درصد شروع دريافت اقساط اين واحدها در اين دولت صورت گرفت. وي ادامه داد: به دنبال اين هستيم که تسهيلات مسکن مهر را از 30 ميليون تومان به 40 ميليون تومان افزايش دهيم و اين موضوع اکنون در بانک مرکزي مطرح است، با اين افزايش تسهيلات يکسري از مشکلات مسکن مهر حل خواهد شد. قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي افزود: پيشرفت پروژه رس در استان قم 94 درصد است و بايد پيگيري‌هاي لازم براي اتمام آن صورت بگيرد، رئيس کميته‌امداد هم براي بحث ساخت مسکن براي مددجويان اين کميته اعلام آمادگي کرده است. اصغري مهرآبادي با اشاره به پروژه‌هاي مسکن مهر بدون متقاضي اظهار کرد: تعدادي از واحدهاي مسکن مهر متقاضي ندارد، دولت اين اجازه را به وزارت راه و شهرسازي داده است که اين واحدها را بدون شرايط بفروشد. وي ادامه داد: مشکل اصلي منطقه پرديسان بحث فاضلاب واحدهاي مسکن مهر است، اين معضل را از طريق وزارت راه و شهرسازي پيگيري مي‌کنيم و لازم است که دنبال شود.

وزير راه و شهرسازي مي‌گويد، توانمند سازي مردم محلات ناکارآمد شهري، مهم‌ترين هدف ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار است. به گزارش ايرنا، عباس آخوندي در بيست و ششمين جلسه ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار تاکيد کرد: بدون شک مردم مخاطبان اصلي ما در برنامه‌هاي بازآفريني شهري هستند.
وزير راه و شهرسازي در ادامه هدف اصلي برگزاري ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار را توانمندسازي مردم در محلات هدف اعلام کرد و گفت: ما در رويکرد جديد کمتر به فکر مداخله مستقيم دولت در مناطق و برنامه‌ها هستيم واعتقاد داريم با اين روش مشکلات بهتر رفع مي‌شود. آخوندي شهر را يک سازمان اجتماعي دانست و افزود: اين سازمان اجتماعي بايد به روي پاي خود بايستد، چرا که يک مجموعه کالبدي به شمار نمي‌رود که ما بخواهيم براي آن کاري انجام دهيم، مهم آن است که کانون توجه ما بر روي چه بخشي از يک شهر قرار دارد، آيا اين کانون بر انسان و شهروندان تمرکز دارد يا بر اقدامات کالبدي؟ به گفته وي، تاکنون اقدامات کالبدي بسياري در کلانشهرها انجام شده و کيفيت زندگي را هر روز چه در حوزه حمل و نقل، چه مسائل زيست ‌محيطي، چه رضايتمندي و چه رفتارهاي اجتماعي پايين‌تر از روز قبل آورده است. عضو کابينه دولت تدبير و اميد بازگشت به خود مردم در برنامه‌هاي بازآفريني را هدف اصلي امروز ستاد ملي دانست و گفت: اين هدف در تمامي‌استان‌ها به ويژه در استان کرمان که خود يکي از مراکز تمدن ايران‌ شهري کشور به شمار مي‌رود بيشتر به چشم مي‌خورد. وي افزود: اقدام‌هاي انجام شده فعلي از سوي بنياد مستضعفان در کرمان و پاسخ سريع و مناسب از سوي مردم اين منطقه نشان مي‌دهد مردم کرمان از پيشينه فرهنگي بسيار خوبي برخوردار هستند. به طور مثال اگر همين اقدام و برنامه اجرايي در شهرستان قلعه‌گنج، در يکي از شهرهاي آمريکاي لاتين انجام مي‌گرفت، مي‌ديديد که به اين سرعت جواب نمي‌گرفتيد.
رييس ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار در ادامه ثروت ايران‌شهري موجود در استان کرمان را نوعي گنج براي مردم منطقه تلقي کرد و افزود: متأسفانه تاکنون تمامي‌اقدامات انجام شده در حوزه بازآفريني پروژه محور بوده است ولي امروز مي‌بينيد که در گزارش ارايه شده از سوي بنياد مستضعفان هيچ يک از فعاليت‌هاي انجام شده از سوي اين بخش در قلعه گنج پروژه‌اي نبود، بلکه همواره گزارشي از نحوه توانمند و اجتماعي شدن شهر براي اعضا ارايه شد. به گفته وزير راه و شهرسازي، وقتي به سوي پروژه محوري مي‌رويم تنها مي‌توانيم از فيزيک کارها گزارش دهيم ولي امروز در ستاد سعي بر معرفي نحوه اجراي اقدامات، توانمندسازي و خودکفايي مردم در محلات و همچنين معرفي چگونگي همکاري‌هاي مردم در محله‌هاي هدف هستيم.

قرارداد خريد ۸۰ فروند هواپيماي بوئينگ از سوي ايران‌اير که حدود يک ماه پيش در ايران امضا شد، با تخفيفي ۵۰درصدي همراه بوده که به ادعاي يک سايت آمريکايي، اين تخفيف در سفارش‌هاي خريد هواپيما در جهان عادي محسوب مي‌شود.
به گزارش ايسنا، اوايل دسامبر ۲۰۱۶ شرکت بوئينگ با ايران اير قراردادي براي فروش ۸۰ فروند هواپيما به ارزش ۱۶.۶ ميليارد دلار امضا کرد و اين شرکت هواپيمايي اعلام کرد براي پرداخت نيمي‌از قيمت اعلام شده با اين هواپيماساز آمريکايي مذاکره کرده است. اين قرارداد نخستين بار در ژوئن سال ۲۰۱۶ از سوي بوئينگ اعلام شد و شامل تحويل ۵۰ فروند ۷۳۷ مکس ۸، ۱۵ فروند ۷۷۷-۳۰۰ ERو ۱۵ فروند ۹-۷۷۷ است. رسانه‌هاي داخلي به نقل از اصغر فخريه کاشان، قائم مقام وزير راه و شهرسازي نوشتند: با توجه به ماهيت اين سفارش و گزينه‌هايش، قيمت خريد ۸۰ فروند جت بوئينگ تقريبا ۵۰ درصد قيمت فهرست است. بر همين اساس در گزارشي که در يک سايت مالي آمريکايي (NASDAQ) منتشر شده، آورده شده زماني که يک شرکت هواپيماسازي بزرگ يک قرارداد نهايي را اعلام مي‌کند، ارزش قرارداد بر اساس قيمت فهرست اعلام مي‌شود اما معمولا هيچ کس قيمت فهرست را پرداخت نمي‌کند به خصوص اگر سفارش شامل شمار زيادي هواپيما باشد. طبق ادعاي اين سايت، بوئينگ همواره براي سفارشهايي که دريافت کرده، نسبت به قيمت فهرست تخفيف داده است. بر مبناي آمار قيمتهاي فهرست، تحويلها و درآمد گزارش شده از سوي بوئينگ، تخفيفهايي که اين شرکت براي هواپيماهاي مسافربري خود داده است، حدود ۴۷ درصد بوده است. با توجه به روند افزايش تخفيفها به همراه اين حقيقت که بوئينگ معمولا قيمتهاي فهرست را افزايش مي‌دهد، احتمال اينکه اين شرکت در آينده تخفيف بيشتري دهد، وجود دارد. در بخش ديگري از اين گزارش آمده که ايران اير قرارداد مشابهي با گروه ايرباس که رقيب اروپايي بوئينگ است، بسته است و تحت اين قرارداد ايرباس ۱۰۰ فروند هواپيماي جت تحويل ايران خواهد داد. ارزش اين قرارداد بر مبناي قيمتهاي فهرست، ۱۸ تا ۲۰ ميليارد دلار است. با اين همه مديرعامل ايران اير اعلام کرده است که ارزش اين قرارداد از ۱۰ ميليارد دلار فراتر نمي‌رود. اين گزارش در پايان مي‌افزايد؛ مديريت بوئينگ انتظار دارد قرارداد ايران با توليد و تحويل ۷۷۷-۳۰۰ ER، هزاران فرصت شغلي به طور مستقيم براي شهروندان آمريکايي ايجاد کند و تحويل کامل اين هواپيماها ۱۰۰ هزار فرصت شغلي در بخش هوافضاي آمريکا ايجاد مي‌کند. بنابراين اجراي موفق اين قرارداد، اشتغال در آمريکا را بهبود مي‌دهد و در توليد ناخالص داخلي اين کشور تاثير مثبت دارد.
روسيه از آمريکا ۲۲ بويينگ ۷۸۷ دريم‌لاينر مي‌خرد
گروه هواپيمايي آيروفلوت روسيه ۲۲ فروند هواپيماي ۷۸۷ دريم لاينر از کمپاني بويينگ خريداري مي‌کند. به گزارش ايسنا از روسبالت، اين هواپيماها قرار است در اختيار شرکت «آويا کاپيتال» از زيرمجموعه‌هاي آيروفلوت قرار گيرد که برنامه ريزي شده طي سال‌هاي ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ ميلادي وارد ناوگان هوايي روسيه شود. بر اساس قرارداد بويينگ با آيروفلوت، روسيه بايد مبلغ ۴۳.۸ ميليون دلار به عنوان پيش پرداخت ساخت اين هواپيماها به اين کمپاني امريکايي پرداخت کند. بويينگ ۷۸۷ دريم‌لاينر، هواپيمايي مسافربري دوموتوره و پهن‌پيکر است که قابليت حمل مسافر تا ۳۳۰ نفر را دارد و از سال ۲۰۰۹ ميلادي نخستين پرواز آن انجام شده است. اين هواپيما نسبت به ديگر هواپيماي مسافربري بويينگ از لحاظ مصرف سوخت داراي بازده بالاتري است و اولين هواپيمايي است که کامپوزيت در بيشتر بدنهٔ آن به‌کار رفته‌است و حداقل قيمت يک فروند آن بيش از ۱۵۰ ميليون دلار است.

تخليه و بارگيري 93 ميليون تن کالا از بنادر
هشت ماهه‌امسال ( منتهي به آبان) از تمام بنادر ايران 93 ميليون و 527 هزار و 977 تن کالاي نفتي و غيرنفتي تخليه و بارگيري شد که 6.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش نشان مي‌دهد. به گزارش ايرنا ، در اين مدت، سهم تخليه و بارگيري کالاي غيرنفتي 61 ميليون و 567 هزار و 477 تن از مجموع مزبور بود. همچنين از کل ميزان تخليه و بارگيري کالاهاي غيرنفتي از بنادر ايران سهم تخليه کالا 26 ميليون و 253 هزار و 274 تن و سهم بارگيري 35 ميليون و 314 هزار و 304 تن است.آمار واردات و صادرات کالاي غير نفتي از بنادر کشور در اين مدت به ترتيب 20 ميليون و 709 هزار و 179 تن و 31 ميليون و 206 هزار و 228تن گزارش شد. علاوه براين در مدت گزارش از کل بنادر ايران دو ميليون و 977 هزار و 38 تن کالا ترانزيت شده است. سهم کالاي نفتي از کل آمار تخليه و بارگيري 13 ميليون و 169 هزار و 500 تن تخليه شد و سهم بارگيري اين نوع کالاها از بنادر کشور 18 ميليون و 790 هزار و 839 تن اعلام شد.همچنين صادرات نفتي با رسيدن به رقم 16 ميليون و 694 هزار و 387 تن موجب شد تا ميزان صادرات اين کالاها در مقايسه با دوره مشابه در سال گذشته 85.3 درصد، رشد نشان مي‌دهد.به گزارش ايرنا، هشت ماهه‌امسال ( منتهي به آبان ) ميزان ترانزيت کالاهاي نفتي از بنادر کشور به رقم يک ميليون و 74 هزار و 365 تن رسيد.

نبود زيرساخت مناسب مانع توسعه سفرهاي دريايي
مديرعامل يک شرکت گردشگري دريايي مي‌گويد، نبود اسلکه و زيرساخت‌هاي مناسب بندري از موانع بزرگ توسعه سفرهاي دريايي و گردشگري در بنادر حاشيه درياي خزر به شمار مي‌رود. به گزارش ايرنا، داريوش توکلي در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: توسعه سفرهاي دريايي در بنادر شمالي و جنوبي نيازمند زيرساخت‌هاي مناسب دريايي و همکاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و سازمان بنادر و دريانوردي است، اما محدويت‌هاي موجود سبب شده بزرگترين کشتي مسافري در اسکله غربي بندر انزلي بدون استفاده بماند.وي بالابودن قيمت سوخت، پروسه طولاني اخذ مجوزهاي قانوني براي تردد کشتي‌ها از سازمان بنادر، نبود پايانه و اسکله مناسب را از موانع بزرگ فعاليت گردشگري دريايي در اين منطقه عنوان کرد و گفت: در حالي که هزينه نگهداري و تعميراتي کشتي ميرزا کوچک خان ماهانه يک ميليارد و 500 ميليون ريال(150 ميليون تومان) براي ما هزينه دارد و 20 نفر نيز به صورت مستقيم در اين کشتي مشغول کار هستند، فعاليت‌هاي دريايي اين کشتي با وجود دريافت استانداردهاي بين المللي متوقف شده است.وي يادآورشد: پيش از اين 264 گردشگر دريايي مي‌توانستند با استفاده از اين کشتي مسافري در اطراف آب‌هاي بندرانزلي به سفرهاي دريايي بروند، اما با وجود دريافت گواهينامه‌هاي بين المللي از موسسه رده بندي ايرانيان، بيش از يک ماه است به طور عملي و به دلايل پيش گفته فعاليت اين کشتي متوقف شده است.اين فعال حوزه سفرهاي دريايي در شمال کشور اظهار داشت: قرار بود از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دريانوردي تسهيلاتي براي خريد دو يا سه شناور دريايي در اختيار ما قرار گيرد، اما با وجود پيگيري‌هاي زياد اين مساله نيز اتفاق نيافتاد و ما از دريافت اين تسهيلات نيز از سازمان بنادر منصرف شديم.مديرعامل شرک کاسپين داريوش معتقد است: براي توسعه سفرهاي دريايي اگر اسکله غربي بندر انزلي لايروبي و اختيار شناورهاي مسافري قرار گيرد، شاهد توسعه سفرهاي دريايي در بنادر شمالي خواهيم بود، اما تاکنون هيچ اقدامي‌در اين زمينه توسط سازمان بنادر و دريانوردي انجام نشده است.ا
ين فعال صنعت سفرهاي دريايي اظهارداشت: در حالي اين کشتي در بندر انزلي بدون فعاليت مانده است که دو شرکت گردشگري از کشورهاي عمان و جمهوري آذربايجان از ما خواسته‌اند کشتي ميرزاکوچک خان در اختيار اين شرکت‌ها قرار گيرد تا در سفرهاي دريايي در اين کشورها مورد استفاده قرار گيرد.

هزينه انشعاب واحدهاي مسکوني خيرساز رايگان شود
مديرعامل انجمن خيرين مسکن ساز ايران گفت: دولت و مجلس شوراي اسلامي‌به منظور افزايش مشارکت خيران در ساخت خانه براي افراد نيازمند جامعه، با ارايه برنامه‌هاي جامع و قانوني، هزينه انشعاب اين واحدهاي خيرساز را رايگان کنند.
کيومرث سلگي در گفت و گو با ايرنا، گفت: قانون حذف هزينه انشعاب‌هاي آب، برق ، گاز و تلفن از هزينه‌هاي خيران مسکن ساز، در کميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي‌درحال رسيدگي است که با تصويب آن، بخش قابل توجهي از مشکلات خيران برطرف مي‌شود. وي افزود: همه دستگاه‌هاي اجرايي براي ترويج برنامه‌هاي خير در بين مردم جامعه تلاش کنند و با رويکرد تشويق مردم به خيررساني و با برنامه ريزي هدفمند، مي‌توان بخش قابل توجهي از مشکلات مردم نيازمند را در بخش مسکن برطرف کرد. سلگي خاطرنشان کرد: هدف از شکل گيري انجمن خيرين مسکن ساز کمک به افراد کم برخوردار جامعه است که درچند سال گذشته با همکاري بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌و فعاليت خيران، بخش قابل توجهي از مشکلات مردم نيازمند کشور برطرف شده است. مدير عامل انجمن خيرين مسکن ساز ايران ادامه داد: با حمايت وهمکاري خيرين مسکن ساز استان سمنان و با حمايت بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌تاکنون در اين استان هزار و 200 واحد مسکوني براي نيازمندان و افراد محروم ساخته شده است.