معاون اقتصادي بانک مرکزي پيش‌بيني کرد؛
معاون اقتصادي بانک مرکزي با بيان اينکه پيش‌بيني مي‌شود رشد اقتصادي امسال مانند سال گذشته دورقمي‌باشد، افزود: در سال جاري دستيابي به رشد غيرنفتي هدفگذاري شده است.
پيمان قرباني در گفتگوي با ايبِنا، درباره برنامه‌هاي بانک مرکزي براي تحقق شعار امسال که از سوي مقام معظم رهبري به سال اقتصاد مقاومتي؛ توليد و اشتغال نامگذاري شده است، گفت: بانک مرکزي از ابتداي ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، کميته ويژه اي را در اين زمينه تشکيل داد.
معاون اقتصادي بانک مرکزي اظهارداشت: در دور اول با تاکيد بر مباني نظري سياست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات اجرايي را مدنظر قرار داديم و ۱۱ سياست، ۳ هدف کلي، ۳۹ برنامه و ۱۵۰ اقدام پيش بيني شد.
قرباني ادامه داد: در دور دوم هم که قرار شد برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي ديده شود، برنامه ملي دوازدهم، ‌برنامه ملي سياست‌هاي پولي و ارزي کشور نام گرفت که محول شد به بانک مرکزي و دو طرح ارتقاء کارايي، ‌نظارت و شفافيت در بازار پول و طرح تنظيم سياست‌هاي ارزي سازگار با اقتضائات اقتصاد کلان کشور بود که ۸ پروژه هم در اين بخش داشتيم.
وي خاطرنشان کرد: يک پروژه هم طرح توسعه صادرات غيرنفتي بود که از کارگروه برون گرايي به بانک مرکزي محول شد که هدف آن جذب ۱۰ ميليارد دلار سرمايه خارجي بود. به صورت کلي، در سال گذشته ۵ پروژه از کل ۹ پروژه موجود جزو طرح‌هاي اولويت دار بانک مرکزي بود که در اين زمينه بانک اقداماتي را انجام داده بود که گزارش پيشرفت آن به معاون اول رييس جمهور و هيات وزيران ارائه شد.
اين مقام مسئول در بانک مرکزي افزود: به صورت کلي عملکرد ستاد اقتصاد مقاومتي بانک مرکزي در دور اول و دوم خوب بوده و بخش‌هاي مختلف بانک با اعتقاد و جديت در اين بخش گام بر مي‌دارند. در سال جاري هم که مقام معظم رهبري سال اقتصاد مقاومتي؛ توليد و اشتغال نامگذاري کردند ما در ابتداي سال يک تيمي‌را تجهيز کرديم و مورد استقبال قرار گرفت.به گفته قرباني، در سال جاري در کنار مباحث ستاد اقتصاد مقاومتي و کميته تخصصي که جلسات آن در سازمان برنامه و بودجه برگزار مي‌شود، حضور فعالي خواهيم داشت و اقدامات لازم را نيز به عمل مي‌آوريم.وي تاکيد کرد: ثبات اقتصاد کلان به سه عامل بستگي دارد که شامل ثبات مالي، خارجي و بودجه اي مي‌شود. در حوزه ثبات مالي و خارجي بانک مرکزي مسئوليت دارد و در حوزه ثبات بودجه اي نيز بانک مساعدت‌هايي را به دولت داشته است.قرباني تصريح کرد: از سويي، در بخش مهار تورم توفيقات خوبي حاصل شده و تورم پس از ۲۶ سال تک رقمي‌شده است. در بخش رشد اقتصادي نيز رشد بسيار مناسبي را در سال گذشته داشتيم که براي ۹ ماه به ميزان ۱۱,۶ درصد بود و براي امسال نيز پيش بيني مي‌شود که نرخ رشد اقتصادي دورقمي‌باشد.
اين مقام مسئول در بانک مرکزي افزود: بحثي که وجود دارد اينکه عمده رشد اقتصادي ايران در سال گذشته از طريق نفت بود و اين موضوع نيز طبيعي بود چون ايران پس از برجام در حال بازپس گيري سهم خود از اقتصاد جهان بود و اين اقدام عين اقتصاد مقاومتي است به دليل اينکه جايي آمدند و حقي را از کشور گرفتند و امروز اين حق در حال بازپس گيري است.
وي گفت: ما معتقديم در حوزه‌هاي مختلف رشد شروع شده و اگرچه رشد غيرنفتي کشور در ۹ ماهه سال گذشته به ميزان ۱,۹ درصد بود ولي بايد به اين نکته توجه کنيم که روند رشد، روند رو به صعودي بوده و در فصل سوم سال رشد غيرنفتي کشور ۴.۶ درصد بوده است.
معاون اقتصادي بانک مرکزي تاکيد کرد: روندي که در سال گذشته وجود داشته اين بود که بخش کشاورزي رشد مثبتي داشت و در اين زمينه شبکه بانکي با عملکرد مناسب بيش از ۴۵ درصد تسهيلاتي که براي خريد تضميني گندم و کالاهاي اساسي پرداخت شد را تامين کرد.به گفته وي، در حوزه صنايع نيز عملکرد خوب بوده و در اين بخش نيز ۱۴,۶ درصد رشد در فصل سوم سال گذشته اتفاق افتاد و به صورت کلي در گروه‌هاي مختلف صنعتي رشد مناسبي اتفاق افتاد. در عين حال، در صنايع کوچک و متوسط پرداخت ۱۶ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان براي حمايت از ۷ هزار و ۵۰۰ بنگاه برنامه ريزي شده بود.اين مقام مسئول در بانک مرکزي از تامين مالي ۲۴ هزار واحد صنعتي از سوي نظام بانکي سخن گفت و افزود: به صورت کلي بيش از ۱۷ هزار ميليارد تومان در اين بخش تسهيلات پرداخت شد. در حوزه خدمات نيز روند رو به رشد است و در حوزه گردشگري و ساير بخش‌ها نيز تسهيلاتي پرداخت شد. تنها بخشي که کماکان در رکود است بخش ساختمان است.وي تصريح کرد: بانک مرکزي سياست‌هاي خود مبني بر تمرکز در تامين سرمايه در گردش را همچنان ادامه خواهد داد و ما تلاش مي‌کنيم حمايت لازم از بسته‌هاي سياستي که در دولت تهيه مي‌شود را داشته باشيم. با اين حال در ايجاد اشتغال نبايد دوباره دچار شتاب زدگي شويم و تنها به پول نگاه کنيم به ويژه اينکه در بانک‌ها دچار تنگناهاي اعتباري هستيم و اين مسئله باعث انجماد بخش قابل توجهي از دارايي‌هاي بانک‌ها در ترازنامه‌ها شده است.به گفته قرباني، در تلاش هستيم تا توليد و اشتغال به نحوي تقويت شود که ثبات لازم اقتصادي برقرار باشد و تحقق اين امر مستلزم آن است که ما ساير سياست‌ها و اقدامات لازم در بخش‌هايي مانند تجارت، اصلاح قوانين، مبارزه با قاچاق، بهبود فضاي کسب و کار، رفع موانع بازار کار و .... را نيز داشته باشيم.
مديرعامل بانک مسکن در دومين روز از برگزاري نمايشگاه «بورس، بانک و بيمه» به مدت دو ساعت از غرفه شرکت کارگزاري بانک مسکن و ساير غرفه‌هاي حاضر در اين نمايشگاه بازديد کرد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک مسکن، دکتر محمدهاشم بت شکن در بازديد خود از دهمين نمايشگاه بين المللي «بورس، بانک و بيمه» دقايقي را در غرفه شرکت کارگزاري بانک مسکن سپري کرد.بت‌شکن در اين بازديد تأکيد کرد: بانک مسکن، مردمي‌ترين بانک کشور است؛ به همين دليل، بايد در نمايشگاه‌ها حضور داشته باشيم و خدمات خود را به جامعه معرفي کرده و از سوي ديگر، نيازهاي مردم و مشتريان را بسنجيم.
وي افزود: براي معرفي خدمات و آشنايي با نيازهاي مردم و گرفتن بازخوردهاي لازم، گروه مالي، شرکت کارگزاري و شرکت تأمين سرمايه بايد به صورت فعال در نمايشگاه حضور داشته و در اين زمينه نهايت تلاش خود را به کار ببرند.
بر اساس اين گزارش،دکتر بت شکن در اين بازديد با مديرعامل و اعضاي هيئت مديره گروه مالي بانک مسکن، مديرعامل شرکت کارگزاري بانک مسکن، مديران شرکت تأمين مالي بانک مسکن و ساير مديران ارشد اين شرکت‌ها ديدار کرد.در اين ديدار هر يک از مديران شرکت کارگزاري، گروه مالي و شرکت تأمين مالي، توضيحاتي پيرامون فعاليت‌ها و عملکرد خود به بت‌شکن ارائه کردند.مديرعامل بانک مسکن نيز با توضيحات مديران زيرمجموعه اين بانک، رهنمودهاي لازم را پيرامون ادامه فعاليت‌هاي اين شرکت‌ها مطرح کرد.گفتني است دهمين نمايشگاه بين المللي «بانک، بورس و بيمه» از روز ۲۶ تا ۲۹ فروردين ماه جاري در محل نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران در حال برگزاري است.
استاندار چهار محال و بختياري با ارسال پيامي‌به مدير امور شعب بانک صادرات از عملکرد اين بانک در بخش اقتصاد مقاومتي تقدير کرد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک صادرات ايران، قاسم سليماني دشتکي استاندار چهار محال و بختياري در پيام خود با اشاره به همکاري و تعامل ارزشمند اين بانک در زمينه پرداخت تسهيلات به طرح‌ها و واحدهاي توليدي مصوب ستاد اقتصاد مقاومتي، کسب جايگاه نخست در زمينه پرداخت اين گونه تسهيلات را تبريک گفت.
در بخشي از پيام استاندار چهار محال بختياري خطاب مدير شعب اين بانک در آن استان آمده است:اقتصاد مقاومتي الگوي الهام بخش حرکت چرخهاي صنعت، توليد و توسعه پايدار در کشور است، در شرايطي که دولت تدبير و اميد با تنظيم   برنامه‌هاي دوازده گانه، تمام مساعي خود را براي تحقق سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي به کار گرفته است، همکاري ارزشمند و همسويي مجددانه جنابعالي و مجموعه همکاران محترم آن بانک در پرداخت تسهيلات به طرحها و واحدهاي توليدي مصوب ستاد اقتصاد مقاومتي بدون شک اثرات شگرفي در ايجاد فرصتهاي جديد شغلي و ارتقاء شاخصهاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و در نتيجه رشد و توسعه پايدار استان خواهد داشت.  استاندار چهار محال و بختياري ضمن تبريک کسب اين عنوان اظهار اميدواري کرده: بانک صادرات کماکان ايجاد روند حمايتي از بنگاههاي توليدي را در سرلوحه برنامه‌هاي خود قرار دهد.شايان توجه است، عملکرد موفق و دستاوردهاي درخشان اين بانک در بخش‌هاي مختلف از جمله پرداخت تسهيلات به طرح‌هاي اقتصادي، پرداخت تسهيلات به بنگاه‌هاي کوچک و متوسط، سامان دهي موسسه منحله ميزان و ... تقدير و تحسين مديران، عاليرتبه کشور را در پي داشته است.

بانک تجارت در راستاي تکميل زنجيره خدمات خود، با همکاري شرکت ايران کيش ازدو ابزار جديد پرداخت MPOS و PDA POS رونمايي کرد.
 به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک تجارت ،اين بانک همزمان با آغاز به کار دهمين نمايشگاه بانک ، بورس و بيمه با هدف افزايش امنيت و حس اطمينان مشتريان ، خدمت MPOSرا به سبد خدمات نوين الکترونيکي خود اضافه کرد .بر اين اساس فروشندگان کالا و خدمات مي‌توانند با نصب نرم‌افزار ويژه پرداخت بر روي موبايل و تبلت اندرويد يا IOS و در اختيار داشتن دستگاه MPOS ، مبلغ خريد مشتريان را در موبايل خود وارد کنند ، سپس خريدار کارت خود را کشيده و پس از ديدن مبلغ، با ورود رمز ، عمليات پرداخت را تکميل کند . سرعت بسيار بالاي تراکنش به دليل انجام عمليات به وسيله سيم کارت، کاهش هزينه نصب و پشتيباني، ارائه رسيد پرداخت به صورت پيامک و يا با استفاده از تلگرام با نگاه زيست محيطي کاهش کاغذ ، حمل و نقل آسان دستگاه، امکان افزودن خدمات گسترده ارزش افزوده، شارژ سيم کارت، پرداخت قبض، وجود قابليت NFC در دستگاه از جمله مزاياي متفاوت خدمت MPOS محسوب مي‌شوند.همچنين PDA POS نام خدمت ديگري است که بانک تجارت در نخستين روز آغاز به کار دهمين نمايشگاه بانک ، بورس و بيمه براي اولين بار به مشتريان خود ارائه داده است . اين ابزار جديد مجهز به سيستم عامل اندرويد بوده و ويژه شرکت‌هاي پخش، سفارش گيرندگان عمده کالا از جمله‌هايپرمارکت‌ها ، سوپرمارکت‌ها ، داروخانه‌ها و صنوفي از اين دست مي‌باشد .گفتني است صاحبان مشاغل مي‌توانند جهت اطلاع از چگونگي دسترسي به خدمات MPOS و PDA POS به پايگاه اينترنتي بانک تجارت به نشاني www.tejaratbank.ir مراجعه و يا با مرکز ارتباط با مشتريان اين بانک 1554تماس بگيرند .
سرمايه بانك صنعت و معدن به مبلغ ٦ هزار ميليارد تومان رسيد و توان اين بانك را در انجام ماموريت توسعه اي و تامين مالي طرح‌هاي صنعتي كشور افزايش داد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از پايگاه اطلاع رساني بانك صنعت و معدن ، افزايش سرمايه ٢ هزار ميليارد توماني بانك از محل تهاتر بدهي به مركزي و از محل حساب مازاد حاصل از دارايي‌هاي خارجي بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران سبب شد تا سرمايه بانك از مبلغ حدود ٤ هزار ميليارد تومان به ٦ هزار ميليارد تومان افزايش يابد.
سرمايه بانك صنعت ومعدن در پايان سال ١٣٩٣حدود دوهزار و ١٨٠ ميليارد تومان بود كه اين رقم در سال ١٣٩٤به حدود دوهزار و ٧٠٠ ميليارد تومان بالغ شده بود.گفتني است با وجود اين افزايش ، هنوز سرمايه بانك صنعت و معدن به عنوان يك بانك توسعه اي – تخصصي با استاندارد‌هاي جهاني فاصله داشته و نسبت به بانك‌هاي توسعه اي دنيا در سطح پاييني قرار دارد، به عنوان مثال سرمايه بانك توسعه اي كويت حدود ١٤ ميليارد دلار و سرمايه بانك توسعه اي ژاپن حدود ١٣ ميليارد دلار است.
نماينده ولي فقيه در استان خراسان جنوبي در ديدار با رئيس اداره‌امور شعب بانک مهر اقتصاد در استان، اجراي عدالت براي رسيدن به رشد اقتصادي را ضروري دانست.
آيت الله عبادي ضمن تشکر از اقدامات بانک مهر اقتصاد در حوزه اجراي احکام شرعي در امور بانکي، تصريح کرد: اميدواريم اين قبيل اقدامات بتواند به عنوان الگويي براي ساير بانک‌ها تبديل شود.وي توجه توامان به اجراي عدالت و رشد اقتصادي را مهم عنوان کرد و با اشاره به فرمايش چند ساله اخير رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتي ابراز داشت: بانک‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي سهم عمده اي در تحقق شعار "اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال" دارند لذا بايد در اين مسير تمام توان خود را به کار گيرند.در ادامه، محمد غلامي‌- رئيس اداره‌امور شعب استان – با ارائه گزارشي از عملکرد بانک در حوزه‌هاي حمايت از طرح‌هاي اقتصاد مقاومتي و بانکداري بدون ربا، اظهار داشت: در سال گذشته مبلغ يک‌هزار و 500 ميليارد ريال تسهيلات از سوي بانک در استان پرداخت شده که 73 درصد آن در قالب عقود اسلامي‌و 27 درصد در قالب قرض‌الحسنه مي‌باشد.
صندوق بيمه کشاورزي در پي حادثه سيل در استان‌هاي آذربايجان شرقي و غربي، نسبت به اعزام فوري اکيپ‌هاي تخصصي ارزيابي خسارت به مناطق سيل زده اقدام کرد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک کشاورزي، کارشناسان صندوق بيمه کشاورزي با هدف حمايت از بيمه گزاران اين صندوق در نخستين ساعات وقوع سيل با حضور در مناطق سيل زده به بررسي خسارات و برآورد آسيب‌هاي وارده به زمين‌هاي زراعي، باغات، دام‌ها و طيور بيمه گزاران پرداختند.بر اساس اين گزارش، عمليات ارزيابي خسارت در مناطق سيل زده تا تعيين دقيق ميزان آسيب‌ها و برآورد غرامت مربوطه ادامه خواهد داشت.
دوره‌اموزشي رعايت نکات ايمني مربوط به انواع کلاهبرداريها بانک ايران زمين با حضور روساي شعب تهران، توسط مديريت آموزش برگزار شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک ايران زمين، در اين دوره‌اموزشي که با هدف کمک به حفظ و ارتقاي امنيت در شعب و آشنايي به شگردهاي کلاهبرداري از خودپردازها و بانکداري الکترونيک برگزار شد، سرهنگ کاکوان (رئيس پليس فتا) به عنوان مدرس حضور داشت.
اين دوره‌اموزشي در روزهاي يکشنبه و دوشنبه، ۲۶ و ۲۷ فروردين براي روسا و معاونين شعب استان تهران در ستاد مرکزي بانک ايران زمين، برگزار شد.
خبرنامه "جديدترين مناقصه‌هاي بين المللي" بانک توسعه صادرات با اعلام برخي از آخرين عناوين مناقصه‌هاي کشورهاي گرجستان، مراکش، افغانستان، ويتنام، پاکستان، آنگولا، عمان، ترکيه، زامبيا، عراق، هند و نيجريه به شماره يکصد و پنجاه و نهم رسيد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک توسعه صادرات،‌اين بولتن يک صفحه اي براساس آخرين مناقصه‌هاي بين المللي تنظيم مي‌شود و مخاطبان آن شامل گروه‌هاي مختلف صادرکنندگان خدمات فني و مهندسي مي‌شوند .
بنابراين گزارش،‌ مناقصه‌هاي منتشره دريکصد و پنجاه ونهمين شماره "خبرنامه مناقصه‌هاي بين المللي" در بخش‌هاي انتقال نيرو و برق، آب و فاضلاب، نوسازي جاده ، احداث مسجد و اماکن تجاري، ايستگاه سوخت رساني و سازه کنترل سيلاب اعلام شده‌ است.
صادرکنندگان خدمات فني و مهندسي و ساير علاقه مندان براي اطلاع از متن آگهي حاوي اطلاعات تماس مناقصه گذار به زبان انگليسي و ساير جزييات پروژه‌هاي ذکر شده به وب سايت پيمانکاران بين المللي ايران مراجعه نمايند.

سامانه اينترنت بانک دي به قابليتهاي جديد ارتقا يافت.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک دي، سامانه اينترنت بانک دي، با اضافه شدن قابليت‌هاي جديد ارتقا يافت. اين ارتقا که در راستاي تکريم مشتريان و ترغيب آن‌ها به استفاده بيشتر از اينترنت بانک و کاهش تردد‌هاي شهري و در نتيجه کمک به کاهش آلودگي هواي ناشي از آن ترددها، صورت گرفته شامل يازده مورد به روز رساني مي‌باشد که به شرح ذيل است:
امکان ثبت يادداشت بر روي صورتحساب سپرده - امکان ثبت يادداشت براي گيرنده در سرويس‌هاي انتقال وجه عادي و دسته‌اي - اتصال سرويس‌هاي پايا و ساتنا به سامانه استعلام شباي بانک مرکزي - امکان خريد شارژ تلفن همراه با شماره سپرده (علاوه بر کارت) - امکان پرداخت قبض با شماره سپرده (علاوه بر کارت) - امکان شارژ مستقيم تلفن همراه (ايرانسل) - امکان مشاهده پرونده اعتباري و پرداخت بدهي کارت اعتباري - ايجاد سرويس تاريخچه عمليات کاربر - امکان تعيين سپرده برگزيده براي نمودار در صفحه خانه و نمايش خودکار نمودار سپرده - به روز رساني سرويس‌هاي انتقال وجه مستمر و پايا - اصلاح برخي از پيغام‌هاي سيستمي‌.

مديرعامل و عضو هيات مديره بانک قرض الحسنه مهر ايران با حضور در سالن ميلاد نمايشگاه بين المللي تهران ضمن بازديد از غرفه بانک در دهمين نمايشگاه بين المللي بورس، بانک و بيمه از نزديک پذيراي مراجعين و عموم بازديدكنندگان بودند.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌و بازاريابي بانک قرض الحسنه مهر ايران، مرتضي اکبري مديرعامل و سليمان توکلي عضو هيات مديره بانک به همراه مجيد وكيل مشاور مديرعامل و رييس اداره حوزه مديريت، فلاح حيدري رييس اداره روابط عمومي‌و بازاريابي و جعفري انصاري رييس اداره فن آوري اطلاعات و ارتباطات در دومين روز برگزاري اين نمايشگاه بين المللي در غرفه بانك قرض الحسنه مهر ايران حاضر شدند تا در كنار كارشناسان بانك، پاسخگوي سوالات مراجعان باشند.در ادامه، از برخي غرفه‌هاي حوزه‌هاي بانکي، بورس و بيمه مستقر در سالن‌هاي ۳۱، ۳۵ و ۳۸ اين نمايشگاه توسط مديرعامل، عضو هيات مديره و هيات همراه بازديد به عمل آمد.مرتضي اکبري در حاشيه بازديد از دستاوردهاي دهمين نمايشگاه بين المللي بورس، بانک و بيمه با خبرنگاران مجله The business year و خبرگزاري اقتصاد آنلاين در رابطه با عملکرد مطلوب و گسترده بانک در عرصه‌هاي قرض الحسنه، دستاوردها و برنامه‌هاي آتي آن گفتگو نمود.

قائم مقام مديرعامل بانک قوامين در شصت و ششمين جلسه شوراي معاونين خبر از برگزاري همايش مديران بانک در فروردين ماه داد و گفت: بررسي ابعاد و تبيين برنامه و بودجه سال 96 اصلي‌ترين محور برگزاري اين همايش است که در کنار آن مباحث اقتصاد مقاومتي، بازاريابي و تجارب حرفه اي در استان‌ها و بحث‌هاي تخصصي درخصوص وظايف معاونت‌ها نيز مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
دکتر نجف پور عنوان اين همايش را که به مدت دو روز و در روزهاي سه شنبه 96/1/29 و چهارشنبه 96/1/30 برگزار مي‌گردد، مديريت جهادي و انقلابي، و نقش آن در تحقق برنامه‌ها و بودجه تحولي بانک با رويکرد اقتصاد مقاومتي اعلام کرد و گفت: علاوه بر ماموريت‌ها و وظايف حرفه ا ي مبتني بر سند تحول بانک، ابعاد و مولفه‌هاي شعار سال که اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال نام گذاري شده با رويکرد تبيين نقش بانک در کمک به تحقق اهداف اين شعار در اين دو روز مورد واکاوي قرار مي‌گيرد.