بي‌توجهي به تقاضاي مصرف‌کننده در صنعت خودرو
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس مي‌گويد: امروز خودروهايي در بازار داخل توليد و عرضه مي‌شوند که به لحاظ کيفيت و تنوع چندان نگاه و تقاضاي مصرف‌کننده داخلي را به همراه ندارد. رامين نورقلي‌پور با اشاره به نقش سياست‌‌گذاري‌ها در ايجاد شرايط موجود صنعت خودرو، اظهار داشت: سياست‌هاي خودرويي ايران در اين سال‌ها موجب عرضه تعداد محدودي خودرو با قيمت و کيفيت غيررقابتي شده، از اين رو مهمترين گام خودروسازان در سال جديد بايد توجه به کيفيت، قيمت رقابتي و عرضه محصولات متنوع به بازار باشد. وي گفت: توجه به کيفيت و ارتقاء در صنعت خودرو تضمين کننده تقاضاي مناسب بازار و توليد پايدار است.

تاسيس بانک معدن با ۶۰۰ ميليارد تومان سرمايه
رييس خانه معدن ايران از ارائه پيشنهاد تاسيس بانک معدن به بانک مرکزي خبر داد. محمدرضا بهرامن درباره ارائه مجدد پيشنهاد تاسيس بانک معدن گفت: پيشنهاد تاسيس بانک معدن از جانب خانه معدن ايران به سه سال پيش برمي‌گردد و امسال نيز نامه‌اي در حال آماده شدن است تا پيشنهاد راه‌اندازي بانک معدن اين‌بار با ۶۰۰ ميليارد تومان سرمايه به بانک مرکزي ارائه شود.
وي افزود: بانک صنعت و معدن در سال گذشته سرمايه خود را صرف خريد ريل، اتوبوس، هواپيما و... کرد که در ادامه چيزي از اين بانک دست معادن را نگرفت، براي همين وجود بانک معدن براي اين حوزه لازم است.

رشد صادرات غيرنفتي در سال ۹۵
قائم مقام وزير صنعت گفت: يکي از برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جديد افزايش تراز تجاري ايران با صادرات محصولات غيرنفتي است. مجتبي خسروتاج، رئيس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: صادرات محصولات غيرنفتي ايران سال گذشته، از مرز ۴۴ ميليارد دلار گذشت که اين امر، نشان از رشد 3.5 برابري نسبت به مدت مشابه قبل است. قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان كرد: برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جديد افزايش تراز تجاري ايران با صادرات محصولات غيرنفتي با توجه به نياز بازارهاي منطقه اي و جهاني، قيمت و کيفيت رقابتي محصولات براي حضور در اين بازارها است.





فاز جديد همكاري قطعه‌سازان ايراني و خودروساز فرانسوي کلید خورد
گروه صنعت، معدن و تجارت: گروه خودروسازي رنو از 50 قطعه‌ساز برتر ايراني براي حضور در همايش بين المللي قطعه‌سازان رنو - نيسان که قرار است هفته آينده در الجزاير برگزار شود دعوت کرده است. با گذشت يک سال از اجراي برجام، فعاليت‌هاي اقتصادي کشور در برخي زمينه‌ها از جمله صادرات نفت، خريد هواپيماي نو و همکاري‌هاي خودرويي با خارجي‌ها پيشرفت خوبي داشته است. در اين مدت، برخي خودروسازان داخلي مذاکرات خود با همکاران خارجي را کليد زدند؛ برخي به مرحله‌امضاي تفاهمنامه و قرارداد رسيدند؛ حتي برخي شرکت‌ها به تفاهم توليد خودروي مشترک دست يافتند.
در اين شرايط رنو آستين‌ها را بالا زد و براي عقب نماندن از رقيب ديرينه خود يعني پژو، مذاکره با خودروسازان ايراني را آغاز کرد. همکاري رنو در ايران پيچيدگي‌هاي خاص خود را دارد؛ سابقه رنو در ايران به همکاري با هر دو خودروساز بزرگ ايران برمي‌گردد؛ زماني که سکوي خودروي ال 90 (پلتفرم) براي توليد در اختيار هر دو شرکت سايپا و ايران خودرو قرار گرفت. اين شرکت از طرفي با پارس‌خودرو (شرکت زيرمجموعه سايپا) از گذشته همکاري داشته و علاوه بر توليد خودروهاي مگان، اکنون پارس تندر، کوليوس و ساندرو را در توليد مشترک خود دارند و از طرفي چند محصول خود از جمله تندر 90 و تندر پيکاپ را با ايران خودرو توليد و به بازار عرضه مي‌کند. مديران عامل هر دو خودروسازي بزرگ ايران، در آن زمان خود را شريک قديمي‌رنو و محق براي ادامه همکاري مي‌دانستند؛ اين روند ادامه يافت اما رنو با هيچ کدام از دو شرکت قرارداد امضا نکرد و سرانجام امضاي قرارداد با شرکت ايدرو (سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران) را پذيرفت.
دور جديد همکاري‌هاي خودرويي ايران و فرانسه با امضاي توافق‌نامه‌ايدرو و رنودر دومين روز از نمايشگاه خودرو پاريس، بين «منصور معظمي» رييس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) و «تيري بلوره» قائم مقام مديرعامل رنو و با حضور محمدرضا نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت و «کارلوس گون» مديرعامل رنو آغاز شد. البته رنو علاوه بر اينکه در دوران تحريم مانند رقيبش پژو، ايران را ترک نکرد و محصولاتي ديگري همچون تندر 90، پارس تندر و ساندرو‌هاچ بک و استپ وي را به بازار ايران آورد. دور تازه همکاري خودرويي رنو در ايران، يک مرکز مهندسي و خريد جديد براي حمايت از قطعه‌سازان داخلي و يک کارخانه توليدي با ظرفيت اوليه 150 هزار دستگاه در سال را شامل مي‌شود. همچنين براساس توافقنامه رنو و ايدرو، دو خودرو «سيمبل و داستر جديد» نخستين توليدات اين همکاري خواهد بود که از سال 2018 آغاز خواهد شد. براساس اين توافقنامه، رنو براي نخستين بار در ايران، مراکز توزيع، فروش و خدمات پس از فروش خود را خواهد داشت و همچنين همکاري‌هاي کنوني رنو با 2 شريک خود سايپا و ايران خودرو در قالب «همکاري مشترک رنوپارس» ادامه خواهد داشت.
در همين حال آنطور كه روابط عمومي‌شرکت رنو گزارش داده گروه خودروسازي رنو از 50 قطعه‌ساز برتر ايراني براي حضور در همايش بين المللي قطعه‌سازان رنو - نيسان که قرار است هفته آينده در الجزاير برگزار شود دعوت کرده است. اين همايش فرصتي طلايي براي قطعه‌سازان ايراني براي امکان‌سنجي صادرات و مذاکره با قطعه‌سازان جهاني رنو - نيسان براي سرمايه‌گذاري مشترک است. در اين همايش که با حضور بيش از يک هزار تامين کننده داخلي و خارجي از منطقه آفريقا، خاورميانه و هند، در شهر صنعتي اوران الجزاير برگزار مي‌شود، وزير صنايع الجزاير و همچنين مديران ارشد واحد خريد رنو - نيسان نيز حضور دارند. اريک لگراند، معاون خريد رنو در ايران در اين باره گفت: قطعه‌سازان ايراني نسبت به ساير کشورها تجربه بيشتري در توليد قطعات پلت‌فرم ايکس 90 دارند و از اين فرصت مي‌توانند براي امکان‌سنجي صادرات استفاده کنند. اين همايش همچنين مي‌تواند باب همکاري تامين کنندگان ايراني با قطعه‌سازان بين‌المللي را براي توليد قطعات پلت‌فرم‌هاي ديگر باز کند.
برگزاري اين همايش، در راستاي استراتژي جهاني رنو براي توانمندسازي تامين کنندگان است. سال گذشته نيز رنو با برگزاري همايش مشابهي در مرکز توسعه و تحقيقات خود در پاريس، فرصت آشنايي و مذاکره قطعه‌سازان ايراني با تامين کنندگان جهاني را فراهم کرده بود. دعوتنامه رسمي‌اين همايش براي حدود 50 گروه قطعه‌سازي برتر ايراني از جمله شرکت‌هاي کروز، عظام و جمع‌ساز ارسال شده و علاقمندان مي‌توانند با استفاده از لينک ثبت‌نام براي شرکت در اين همايش اعلام حضور کنند.

استقبال توليدکنندگان پوشاک از تصميمات جديد وزارت صنعت؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: گمرک ايران از اتخاذ تصميمات مهمي‌براي حمايت از توليدکنندگان داخلي پوشاک خبر داده است.
در جلسه‌اي که گمرک با نمايندگاني از وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعضاي انجمن توليدکنندگان صنايع نساجي، اتحاديه پوشاک داشته، اجرايي شدن هشت برنامه مهم براي حمايت از توليدکنندگان پوشاک در دستور کار قرار گرفت. بر اين اساس، گمرک ايران حسابرسي پس از ترخيص را درخصوص برخي برندها اجرايي مي‌کند تا مشخص شود پوشاک موجود در بازار برخي برندهاي معروف آيا پس از طي تشريفات کامل گمرکي وارد کشور شده يا بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکي و با دور زدن قانون اين کار صورت گرفته تا در اولين فرصت نسبت به جريمه‌هاي سنگين احتمالي براي اين برندها اقدام شود. همچنين وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شده است صرفاً پس از ثبت برند انواع پوشاک توسط نمايندگي نسبت به ثبت سفارش اقدام کند. جلوگيري از نصب تابلوهاي تبليغاتي براي شرکت‌هايي که فاقد نمايندگي هستند از ديگر تصميمات اين جلسه است که مي‌تواند در کاهش سوءاستفاده از برندهاي معروف پوشاک مؤثر باشد. براساس اين گزارش، شماره بارکد (GTIN) و شناسه کالا به منظور شفافيت هر چه بيشتر واردات پوشاک، اجرايي خواهد شد و نمايندگي‌ها مکلف به ثبت قيمت رسمي‌ارائه شده از شرکت مادر که صحت آن به تأييد مقامات صلاحيت‌دار کشور مبدأ (اتاق بازرگاني) و رايزن جمهوري اسلامي‌ايران در کشور مبدأ رسيده باشد هستند و به هنگام اخذ گواهي ثبت نمايندگي از مرکز اصناف (قبل از واردات کالا) بايد شناسه لازم را در سامانه TSC اخذ و به گمرک اجرايي ارائه کنند.
يکي ديگر از تصميمات مهم اين جلسه آن است که ثبت سفارش پوشاک بايد به نام دارنده گواهي فعاليت نمايندگي باشد و در هنگام اظهار پوشاک به گمرک مشخصات کالاي وارداتي و نشان تجاري پوشاک ثبت شود. همچنين ارزش انواع پوشاک با برندهاي مربوط بايد در سامانه TSC گمرک ايران برمبناي هر ثوب تعيين و اعلام شود. اين گزارش حاکي است با توجه به پياده‌سازي سامانه جامع امور گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي در گمرک انتظار مي‌رود با همکاري و هماهنگي بيشتر سازمان و نهادهاي حاضر در اين جلسه روند کاهش قاچاق پوشاک خارجي و حمايت از توليدکنندگان داخلي سرعت بيشتري بر خود بگيرد. گمرک ايران پيش از اين نيز در بخشنامه‌هاي جداگانه‌اي؛ ورود پوشاک از محل رويه‌هاي ملواني، گذرمرزي يا با درخواست سازمان‌ها يا در پوشش مصوبات کار ويژه مرز را ممنوع اعلام کرده بود. همچنين گمرک ايران در بخشنامه ديگري به گمرکات اعلام کرد تا در مبادي ورودي مناطق آزاد مستقر و پس از اقدامات لازم نسبت به ارزش‌گذاري کالاهاي وارده به مناطق آزاد اقدام و بر اساس ارزش اعلامي‌گمرک وفق مقررات مناطق آزاد نسبت به اخذ عوارض اقدام کنند که يکي از محورهاي اصلي اين بخشنامه پوشاک است. مقرر شده در مناطق آزاد بر اساس موافقتنامه تجارت ترجيحي پوشاک وارداتي از ترکيه صرفا به صورت تجاري و بدون اعمال هر گونه تخفيف منطقه و رعايت شرايط عمومي‌صادرات و واردات کشور و ساير مقررات و بخشنامه‌هاي مربوطه و نيز داشتن گواهي مبدا و همچنين حمل مستقيم از کشور ترکيه، پس از انجام تشريفات گمرکي نسبت به ترخيص پوشاک اقدام شود.
گمرک اهرم مبارزه با قاچاق پوشاک
در همين ارتباط ابوالقاسم شيرازي، رئيس اتحاديه توليد و فروش پوشاک تهران با اشاره به جلسات فعالان صنعت پوشاک با مسئولان گمرک اعلام کرد: گمرک يکي از اهرم‌هاي مبارزه با قاچاق پوشاک است که استفاده از اين اهرام مي‌تواند در حداقل رساني قاچاق پوشاک بسيار مؤثر باشد. شيرازي با تأکيد بر نقش گمرک در کاهش قاچاق پوشاک گفت: گمرک همواره يکي از عوامل مؤثر در جلوگيري و مبارزه با قاچاق بوده است. کل اقدامات و سياست‌هاي کشور در مبارزه با قاچاق را مي‌توانيم يک بسته در نظر بگيريم که نقش گمرک در اين بسته بسيار پررنگ است. در عين حال که اقدامات هيچ يک از سازمان‌ها به تنهايي اثرگذار نيست. رئيس اتحاديه توليد و فروش پوشاک تهران تصميمات جديد گمرک را در حمايت از پوشاک ايراني دانست و گفت: بايد براي خريد پوشاک ايراني فرهنگ‌سازي انجام شود. مردم و مسئولان بايد با تکيه بر خود اتکايي ايران در توليد، زمينه‌هاي رشد توليد ملي را مهيا سازنند. شيرازي خاطرنشان كرد: با توجه به تصميمات جديد از اين پس پوشاک با ملاک ثوب يا عددي وارد مي‌شود. تعرفه راهکار مناسبي براي حمايت از توليد ملي نيست و بايد براي آن چاره‌اي انديشيد.

معاون امور معادن و صنايع معدني وزير صنعت مي‌گويد: عمده چالش ما در صنايع معدني اين است که به دليل افت توليدي که طي سال‌هاي قبل داشتيم بخشي از بازارهاي بين‌المللي را از دست داده‌ و بازارهاي بين‌المللي ما تضعيف شده‌اند.
جعفر سرقيني در گفتگو با مهر گفت: با ذخايري که ما طي سال گذشته و امسال شناسايي کرديم اکتشافات عمقي ما رونق بيشتري پيدا کرده و تا پايان سال چند ذخيره عمقي با ظرفيت بسيار بالا و محصول سنگ آهن و مس معرفي مي‌کنيم. وي افزود: اکتشافات عمقي اين ذخاير جديد توسط شرکت‌هاي ايراني انجام مي‌شود. البته اگر سرمايه‌گذاري خارجي هم جذب شود ما استقبال مي‌کنيم و بخشي از سرمايه مورد نياز را از سرمايه‌گذاري خارجي تامين مي‌کنيم. معاون وزير صنعت با اشاره به طرح‌هاي معدني بدون نتيجه در دولت دهم گفت: برخي پروژه‌ها در بخش معدن در دولت قبل تعريف شد اما تعطيل بود و به مراحل پيش از بهره‌برداري هم نرسيده بود. سرقيني در تشريح دلايل ناتمام ماندن اين طرح‌ها اظهار کرد: دلايل تعطيلي پروژه‌ها در دولت قبل را مي‌توان در اين موارد خلاصه کرد: سوءمديريت، عدم دسترسي به منابع مالي و ناتواني در تامين مالي، تحريم‌ها و موانع جذب سرمايه‌گذاري خارجي يا سرمايه‌گذار داخلي. وي با اشاره به ظرفيت معادن نيمه تعطيل و تعطيل گفت: طي سه سال گذشته ما ۵۴ ميليون تن ظرفيت در کنسانتره، گندله، آهن اسفنجي و فولاد راه‌اندازي کرديم. بخشي از اين پروژه‌ها در دولت قبل تعريف شد اما به حال خود رها شده بود که در اين دولت به ثمر رسيد. براي بخش معدن اين اقدامات در سال آينده اثرات مثبت خود را نشان خواهد داد. به گفته اين مقام مسئول بهره‌برداري صحيح از معادن مستلزم نظم و برنامه‌ريزي دقيقي است که متاسفانه در دولت قبل شاهد آن نبوديم و به همين دليل معادني که تعريف شد اغلب بدون پيشرفت و در مرحله تعطيلي بود. سرقيني ادامه داد: عمده چالش ما در صنايع معدني اين است که به دليل افت توليدي که طي سال‌هاي قبل داشتيم بخشي از بازارهاي بين‌المللي را از دست داده‌ و بازارهاي خارجي ما تضعيف شده است. از طرفي افت قيمت محصولات معدني در بازارهاي خارجي منجر به کاهش درآمدهاي صادراتي ما از محل صادرات محصولات معدني شد. معاون وزير صنعت گفت: ما در سال ۹۳ صادرات ۱۹ ميليون تن صادرات سيمان داشتيم اما به دليل بروز جنگ در منطقه و افت درامد و رکود اقتصادي کشورهاي خريدار، حجم سفارشات افت کرد و صادرات ما با ۶ ميليون تن کاهش به ۱۳ ميليون تن در سال رسيد. سرقيني در پايان خاطرنشان کرد: دولت بايد در بخش معدن تسهيلات بيشتري در نظر بگيرد. چراکه اين تسهيلات سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي زيربنايي انجام شده و معادن به مرحله بهره‌برداري و صادرات و درآمدزايي براي کشور مي‌رسند.

وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تاکيد مقام معظم رهبري تمرکز روي تحقق شعار اقتصاد مقاومتي، توسعه توليد و اشتغال را ضروري دانست.
به گزارش شاتا، محمدرضا نعمت‌زاده اظهار کرد: شکوفايي اقتصادي و اشتغال جوانان در گرو تحقق اين شعار است و کشور را از يک کشور توليدکننده به کشوري صادرکننده تبديل مي‌کند. وي با اشاره به زمينه و پتانسيل‌هاي بسيار مناسب براي رشد واحد توليدي استايرن از لحاظ سيستم توليد، کنترل کيفيت، برندينگ، آموزش و تحقيق و توسعه، يکي از مواد وارداتي کشور در آن مقطع را مواد پلي استايرن، معرفي کرد و گفت: ما در گام اول اين واحد توليدي را با ظرفيت ۵۵۰ هزارتن راه‌اندازي و بخش خصوصي را براي سرمايه‌گذاري در پايين دست تشويق کرديم ولي مورد استقبال آنها قرار نگرفت که تصميم گرفتيم اين واحد توليدي را با ظرفيت ۲۵۰ هزار تن در سه نوع با سرمايه دولتي راه‌اندازي کنيم. نعمت‌زاده گفت: روي کيفيت و اضافه کردن خطوط توليد برنامه‌ريزي لازم بايد صورت بگيرد. همچنين براي همکاري با ديگر توليدکنندکان بايد اتحاديه‌اي راه‌اندازي و پايه‌گذاري شود. وي با توجه به نياز واحدهاي توليدي گفت: احداث يک واحد ۵۰۰ هزار تني در اين زمينه قابل مطالعه و برنامه‌ريزي است.

صنعت تنها نيازمند تسهيلات بانکي نيست. افزايش بهره‌وري، آسيب‌شناسي مسير طي شده و برنامه‌ريزي براي تحقق اهداف آينده از ديگر نيازهاي امروز صنعت است.
مهدي پور قاضي، رئيس کميسيون صنعت اتاق تهران درخصوص ميزان کارآمدي تسهيلات‌دهي براي صنعت گفت: کاري که دولت بايد انجام بدهد کمک به آسيب‌شناسي بخش‌هاي مختلف صنعت و بعد از آن تدوين استراتژي و توسعه صنعتي است. اين کار هنوز براي صنعت کشور انجام‌نشده و بيشتر انرژي دولت صرف پرداخت وام به بنگاه‌هاي صنعتي شده است. پور قاضي گفت: در سال گذشته دولت بدون برنامه تصميم گرفت مبالغي را وام بدهد. بخشي از تسهيلات اعلام‌شده براي سرمايه در گردش بنگاه‌ها پرداخت‌شده و بخشي هم پرداخت نشده است. در سال جديد بنا بر اعلام سخنگوي دولت، دوباره سياست اين است که به بنگاه‌ها وام پرداخت شود. رئيس كميسيون صنعت اتاق ايران همچنين گفت: در صنعت به برنامه نياز داريم اما به نظر مي‌رسد در سال‌جاري هم درزمينه تسهيلات‌دهي به بنگاه‌هاي کوچک و متوسط تغيير قابل‌توجهي اتفاق نيفتد و روند سال ۹۵ طي شود. از سوي ديگر بايد توجه کنيد که دولت بانک‌ها را موظف به پرداخت تسهيلات مي‌کند و با توجه به محدوديت منابع بانک‌ها روند تسهيلات دهي با چالش همراه است.

سايه رکود بر سر بازار و صنف آهن
رييس اتحاديه آهن فروشان تهران گفت: از سال ۹۳ بازار آهن وارد رکود شد و تا پايان سال گذشته اين وضعيت همچنان استمرار داشته است. محمد آزاد در گفتگو با اقتصاد آنلاين درخصوص وضعيت بازار آهن گفت: رکود در بازار آهن سه سال است که محسوس است، در کنار اين وضعيت مجبور بوديم واردات آهن هم انجام دهيم، البته در سال 95 وضعيت تا حدي تفاوت کرد و ميزان صادرات به رقم 8.5 ميليون تن رسيد در حالي که تا پيش از آن به صورت يک طرفه فقط واردات بود. وي افزود: نمي‌توانيم بگوييم که اين بازار به‌طور کامل از رکود خارج شده، چراکه به دليل افت بازار بسياري از فعالان اين بازار هر ساله ناگزير به خروج از اين بازار هستند و در سال 95 هم اين وضعيت ادامه داشت. عمده واحدهاي صنفي که تعطيل مي‌شوند توزيع‌کننده آهن هستند و بخش زيادي از مشتريان خود را از دست داده‌اند. رييس اتحاديه آهن فروشان گفت: براي ايجاد رونق در بازار نياز به تحرک داريم و اين شرايط در صنف آهن فروشان توام با افزايش پروژه‌هاي عمراني است. چنانچه در سال پيش رو دولت، شهرداري‌ها و بخش خصوصي هر کدام به سهم خود در افزايش ساخت و ساز فعال شوند، تمام صنف‌هاي وابسته به ساختمان قدرت تحرک بدست مي‌آورند.

افزايش 10 تا 15 درصدي قيمت آب بسته‌بندي
دبير انجمن توليدکنندگان آب‌هاي آشاميدني و معدني با اشاره به درخواست اين انجمن از واحدهاي توليدي مبني بر عدم افزايش قيمت تا پس از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري، اعلام کرد: معدل افزايش قيمت محصولات آب آشاميدني و معدني در سال جاري حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد خواهد بود. پيمان فروهر در گفتگو با ايسنا، در مورد وضعيت قيمت آبهاي آشاميدني و معدني در سال جاري اظهار کرد: از سال گذشته قيمت‌گذاري محصولات آب بسته‌بندي به واحدهاي توليدي واگذار شده و در اين رابطه خود واحدها هستند که بايد پاسخگو باشند. بر اساس بخشنامه معاون اول رئيس‌جمهوري از سال گذشته آب بسته‌بندي در گروه ساير کالاها (گروه سوم) قرار گرفت تا روال قيمت‌گذاري بر روي اين محصولات نسبت به قبل از سال ۱۳۹۵ دچار تغيير شود. وي افزود: از سال گذشته روال تغيير کرد و قيمت‌گذاري محصولات برعهده واحدهاي توليدي قرار گرفت و در اين راستا هر گونه شکايتي در مورد افزايش قيمت‌ها وجود داشته باشد بايد خود واحدها در اين خصوص پاسخگو باشند. دبير انجمن توليدکنندگان آب‌هاي آشاميدني و معدني گفت: از واحدهاي توليدي درخواست کرديم که در صورت امکان تا برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري قيمت محصولات را افزايش ندهند.

ادامه توزيع ميوه‌هاي تنظيم بازاري تا اطلاع ثانوي
قائم مقام وزير کشاورزي در امور بازرگاني اعلام کرد که ميوه‌هاي تنظيم بازاري شب عيد تا اطلاع ثانوي و براي کنترل قيمت‌ها به نفع مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان توزيع مي‌شود و اگر مردم، گران‌فروشان را به دستگاه‌هاي نظارتي معرفي کنند با آنها برخورد مي‌شود. علي اکبر مهرفرد در گفتگو با ايسنا، اظهار کرد: ميوه‌هاي تنظيم بازاري‌ شب عيد شامل پرتقال مصري و ترکيه‌اي و سيب و پرتقال داخلي در ميادين ميوه و تره بار شهرداري تعاوني‌هاي مصرف طرف قرارداد و ديگر مراکز تعيين شده براي توزيع ميوه تنظيم بازاري دولتي عرضه خواهد شد که بر اين اساس قيمت پرتقال خارجي براي مصرف‌کنندگان همان نرخ گذشته کيلويي ۳۹۰۰ تومان در نظر گرفته شده و قيمت پرتقال و سيب داخلي نيز بسته به مصوبه ستاد تنظيم بازار در استان‌هاي مختلف و وضعيت قيمت اين محصول در مناطق کشور ۱۵ درصد پايين‌تر است قيمت بازار هر استان عرضه خواهد شد.

افزايش ده‌ها برابري معدنکاري در معدن مهدي‌آباد
مدير مجتمع سرب و روي و باريت مهدي‌آباد گفت: حجم عمليات باطله‌برداري و استخراج از معدن مهدي‌آباد 20 تا 30 برابر افزايش مي‌يابد. به گزارش ايميدرو، امين صفري با بيان اين خبر اظهار داشت: کنسرسيوم برنده فراخوان سرب و روي مهدي آباد طي هفته جاري، ماشين‌آلات مورد نياز معدني براي سال نخست شامل 12 دامپتراک 100 تني، 14 دامپتراک 35 تني، 2 شاول 17 متر مکعبي، 4 بيل مکانيکي و ساير ماشين‌آلات را به اين معدن منتقل و پس از راه‌اندازي در نيمه دوم ارديبهشت ماه عمليات اجرايي خواهد کرد. وي ادامه داد: با فعاليت ماشين‌آلات ياد شده، مطابق برنامه سال نخست 26 ميليون باطله برداري و استخراج صورت خواهد گرفت و با باز شدن معدن، در سال‌هاي بعدي اين رقم تا ٤٥ ميليون تن در سال افزايش خواهد يافت.

شتاب توسعه بخش معدن با سرمايه‌گذاري خارجي
يک پژوهشگر اقتصادي با بيان اينکه تامين 50 ميليارد دلار سرمايه براي توسعه معدن و صنايع معدني در افق چشم‌انداز با بهره‌گيري از منابع داخلي امکان‌پذير نيست، گفت: سرمايه‌گذاري خارجي موجب شتاب فعاليت‌ها خواهد شد. به گزارش ايرنا، حميد آذرمند اظهار داشت: بخش معدن و صنايع معدني از ظرفيت لازم برخوردار است تا در دهه‌هاي آينده يکي از پيشران‌هاي رشد و از بخش‌هاي کليدي اقتصاد ايران باشد. معاون پيشين سازمان ملي بهره‌وري معتقد است: ثابت نگهداشتن نرخ ارز مانع از استقبال سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و طرف‌هاي خارجي در عرصه معادن خواهد شد. وي افزود: يکي از چالش‌هاي جدي بخش معدن در دولت‌هاي پيشين ضعف فعاليت‌هاي اکتشافي بوده، اما در دولت يازدهم سازمان ايميدرو در اين مسير گام‌هاي ارزشمندي برداشته و انتظار مي‌رود در سالهاي آتي اين نقيصه برطرف شود.آذرمند تصريح کرد: فعاليت اکتشافي در بخش معدن نيازمند اعتبارات لازم است که اين امر را بايد فراتر از بودجه‌هاي ساليانه يک سازمان و تشکيلات مورد توجه قرار داد و ضرورت حمايت دولت از اين بخش مساله اصلي است. وي شکل‌گيري کنسرسيوم‌هاي بزرگ معدني را مهم دانست و گفت: حضور فعال در طرح‌هاي معدني داخل و خارج کشور در قالب بنگاه‌هاي کوچک امکان‌پذير نيست و اين رويکرد شرکت‌هاي شاخص جهان است.

گل ارزان مي‌شود
رييس اتحاديه فروشندگان گل با اشاره به مشکلاتي که نحوه فعاليت بازارهاي گل براي صنف گل‌فروشان ايجاد کرده‌اند، از کاهش قيمت گل در فصل بهار خبر داد و گفت: بازار گل رونق بيشتري گرفته لذا از اعضاي صنف خواسته‌ايم که تا حدي قيمت‌ها را کاهش دهند که در برخي مواقع اين کاهش به حدود ۳۰ درصد هم مي‌رسد. اکبر شاهرخي در گفتگو با ايسنا، به فعاليت بازارهاي گل اشاره و اظهار کرد: نحوه فعاليت‌هايي که در اين بازارها صورت مي‌گيرد براي صنف ما مشکلات متعدد ايجاد کرده و نا رضايتي اعضاي صنف را به دنبال دارد. رييس اتحاديه فروشندگان گل در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود از عدم توفيق ايران در صادرات گل ياد کرد و گفت: اکنون بازار داخلي در حدي است که تمام توليدات کشور در آن مورد استفاده قرار نمي‌گيرد.