سرمايه‌گذاري ۲۵۰ ميليارد توماني وزارت نفت
مديرعامل شرکت ملي نفت از سرمايه‌گذاري ۲۵۰ ميليارد توماني وزارت نفت در جهت رفاه اجتماعي خبر داد.علي کاردر تصريح کرد: اين تصميم توسط وزير نفت اتخاذ شد که در مناطقي که نفت و گاز وجود دارد تا جايي که‌امکان دارد حداقل رفاه ممکن را فراهم کنيم. در اين راستا اقداماتي مانند ساختن درمانگاه، ساختن مدارس، بهسازي راه‌هاي روستاها يا شهرهاي کوچک، حوزه آب و... که در اقتصاد مقاومتي نيز به آن اشاره شده بود مد نظر است. با اينکه منابع مالي اندکي وجود دارد، سعي شد به اين امر توجه شود. قرار بود حدود ۳۴۰ ميليارد در اين بخش سرمايه گذاري شود که حدود ۲۵۰ ميليارد تومان در اين بخش سرمايه گذاري شده است.

سرريز شدن سد اکباتان - همدان
سد اکباتان يا سد شهناز واقع در استان همدان سرريز شد.سد اکباتان يا سد شهناز مهمترين سدهاي استان همدان است. اين سد از پنج کيلومتري جاده همدان به ملاير و راه دسترسي به آن از سمت روستاي سنگستان است، ارتفاع سد در زمان ساخت ۵۴ متر (از پي) بوده‌است و پس از اتمام طرح افزايش ارتفاع، هم اکنون ارتفاع سد اکباتان به ۷۹ متر رسيده‌است.
ظرفيت فعلي مخزن هم ۳۶ ميليون مترمکعب است. اين سد با ظرفيت ۳۳ ميليون مترمکعب، که حجم آب سرريز شده ۵ مترمکعب است.
ميزان ورودي سد اکباتان ۳۰ مترمکعب و ميزان خروجي آن براي آب شرب ۱۱۲۰ ليتر در ثاينه براي شهر همدان است.

ضرورت تدوين برنامه براي افزايش توليد
مديرعامل شرکت نفت مناطق مرکزي ايران بر ضرورت تدوين برنامه عملياتي دقيق و روزآمد با هدف توليد صيانتي، نگهداشت و افزايش توليد تاکيد کرد.به گزارش ايلنا، رامين حاتمي‌با تاکيد بر استفاده از فناوري‌هاي جديد در زمينه توليد نفت و گاز و استفاده از سرمايه گذاري داخلي و خارجي ، اين دو عامل را پيش شرط توسعه صنعت نفت دانست.حاتمي‌در رابطه با اهميت نيروي انساني در پيشبرد اهداف سازمان اظهار کرد: شرکت نفت مناطق مرکزي ايران به‌عنوان يکي از شرکت‌هاي بزرگ توليدي در زمينه توليد نفت و گاز با دارا بودن منابع انساني متخصص، متعهد و مجرب قادر خواهد بود با برنامه‌ريزي منسجم به اهداف توليدي خود دست يابد.

رييس کميته محيط زيست شوراي اسلامي‌شهر تهران هشدار داد:
رييس کميته محيط زيست شوراي اسلامي‌شهر تهران با تأکيد بر آثار و عوارض دکل‌هاي انتقال فشار قوي برق در مراکز شهري و کانون‌هاي جمعيتي، گفت: واقعيت اين است که دکل‌هاي انتقال فشار قوي برق بر زندگي بخشي از مردم منطقه 16 سايه‌انداخته است.
مهندس محمد حقاني در گفت‌وگو با ايسنا افزود: سلامت عموم افراد به ويژه کودکاني که در مجاورت خطوط فشار قوي برق زندگي مي‌کنند و در معرض ميدان مغناطيسي اين خطوط قرار دارند، در معرض تهديد قرار دارد و به عنوان نمونه قرار گرفتن محل زندگي کودکان در مجاورت خطوط مذکور، خطر ابتلا به سرطان خون در آنان را افزايش مي‌دهد.وي با اعلام اينکه هر چه مجاورت با خطوط فشار قوي برق و هر چه شدت ميدان مغناطيسي ناشي از آن بيشتر باشد، پرتوگيري از آن افزايش يافته و در نتيجه آثار و عوارض آن بر سلامت افراد نيز بيشتر مي‌شود، تأکيد کرد: اين خطوط نه تنها بر سلامت انسان‌ها مي‌توانند مؤثر باشند، بلکه بر رشد گياهان و سلامت درختان نيز مي‌توانند اثرات سوء بر جاي بگذارند.
امواج خطوط برق فشار قوي سلامت مردم را به خطر مي‌اندازد
رييس کميته محيط زيست شوراي اسلامي‌شهر تهران با اشاره به اينکه متأسفانه شاهد همجواري بخشي از شهروندان تهران در محله‌هاي مختلف شهر با دکل‌هاي انتقال فشار قوي برق هستيم، اظهار کرد: اين همزيستي غير مسالمت آميز را در بلوار ابوذر در شرق تهران، محله شهران در شمال غرب تهران، محله‌هاي شرقي تهران پارس در شمال شرق تهران و محله‌هاي بعثت و خزانه در جنوب تهران شاهد هستيم.حقاني با بيان اين که‌امواجي که از خطوط انتقال فشار قوي برق ساطع مي‌شود، بر سلامت ساکنان نقاطي که در حاشيه اين خطوط قرار دارند اثر مي‌گذارد، تصريح کرد: هر چه ولتاژ خطوط فشار قوي بالاتر باشد، ميدان مغناطيسي قوي تري ايجاد مي‌کند و آثار سوء بيشتري بر سلامت افرادي که تحت تأثير خطوط مذکور قرار دارند، بر جاي مي‌گذارد.وي با تأکيد بر اينکه در زمينه حريم دکل‌هاي فشار قوي برق، استانداردهاي ملي تعريف شده و بر اين اساس، واحدهاي مسکوني نبايد در ميدان‌هايي قرار بگيرند که مقادير آن از استانداردهاي تعريف شده بيشتر باشد، اضافه کرد: واقعيت اين است که متأسفانه اين حريم در برخي نقاط تهران از جمله محله‌هاي بعثت و خزانه در منطقه 16 رعايت نمي‌شود.
هيچ هزينه‌اي بالاتر از به خطر افتادن سلامت مردم نيست
رييس کميته محيط زيست شوراي اسلامي‌شهر تهران با اشاره به اين که‌امواجي که از خطوط انتقال فشار قوي برق ساطع مي‌شود، قابل حس و لمس نيستند و آثار آن به مرور زمان بر سلامت شهرونداني که در ميدان اين امواج قرار دارند آشکار مي‌شود، اظهار کرد: شهرک مخابرات و شهرک پاسارگاد در سعادت آباد از ديگر محله‌هاي تهران هستند که دکل‌هاي فشار قوي برق در مجاورت آنها قرار دارد.حقاني با بيان اين که نيروگاه حرارتي برق بعثت در سال 1345 در مجاورت شهرک بعثت در جنوب تهران ساخته شد و دکل‌هاي انتقال فشار قوي برق آن نيم قرن است که بر زندگي مردم منطقه 16 سايه‌انداخته، تصريح کرد: اين دکل‌ها عملاً 60 هکتار فضاي سبز محصور در محله‌هاي بعثت و خزانه با 50 هزار نفر جمعيت را بلا استفاده نموده، ضمن آنکه زير اين دکل‌ها را به محل امني براي آسيب‌هاي اجتماعي تبديل نموده است.وي در پايان با تأکيد بر اين که بايد براي اين مشکل جدي، چاره‌انديشي شود و با همراهي وزارت نيرو، نسبت به جا به جايي اين دکل‌ها و به زير زمين بردن بخشي از خطوط انتقال برق منطقه 16 اقدام شود، خاطرنشان کرد: تبديل خطوط هوايي به زير زمين از طريق حفر کانال‌هايي در داخل زمين، اقدامي‌اجرايي اما پر هزينه است که در بزرگراه طبقاني صدر نيز شاهد اجراي آن بوديم اما نبايد فراموش شود که هيچ هزينه اي بالاتر از به خطر افتادن سلامت مردم نيست.

سرپرست طرح توسعه ميدان آزادگان جنوبي گفت: توليد زودهنگام نفت آزادگان جنوبي به ميزان ١١٠ هزار بشکه در روز هدفگذاري شده که‌اميدواريم اين ميزان برداشت نيز تا پايان خرداد ماه‌امسال عملياتي شود.
به نقل از وزارت نفت، تورج دهقاني از تحقق بخش نخست طرح توليد زودهنگام اين ميدان خبر داد و گفت: از روز گذشته (٢٧ فروردين ماه)، برداشت روزانه بيش از ٨٠ هزار بشکه نفت از آزادگان جنوبي امکانپذير شد. اين در حالي است که توليد زودهنگام نفت آزادگان جنوبي به ميزان ١١٠ هزار بشکه در روز هدفگذاري شده است که‌اميدواريم اين ميزان برداشت نيز تا پايان خرداد ماه‌امسال عملياتي شود.
دهقاني با اشاره به فعاليت حدود ٣٠ شرکت ايراني در زمينه‌هاي مختلف کاري در طرح توسعه ميدان آزادگان جنوبي، اين طرح را نمادي از توانمندي‌ متخصصان داخلي کشور عنوان کرد.
بر اساس اين گزارش، مهرماه سال ١٣٨٨، قرارداد توسعه ميدان آزادگان جنوبي در قالب بيع متقابل بين شرکت ملي نفت ايران و شرکت ملي نفت چين امضا شد و با توجه به تغييرهاي اعمال شده در طرح جامع توسعه (MDP)، عمليات اجرايي اين طرح از شهريورماه سال ١٣٩١ کليد خورد. اما اين قرارداد به نتيجه نرسيد و وقت کشي چيني‌ها کار را به جايي رساند که ٩ ارديبهشت ماه سال ٩٣ حکم خلع يد CNPCI از طرح توسعه ميدان نفتي آزادگان جنوبي به‌طور رسمي‌به اين شرکت ابلاغ و تصميم گرفته شد پيمانکاران ايراني فعاليت‌هاي توسعه‌اي اين ميدان در دست گيرند. اکنون در حالي که کمتر از سه سال از حضور پررنگ شرکت‌هاي داخلي در اين طرح توسعه‌اي عظيم مي‌گذرد، ظرفيت توليد آزادگان جنوبي به بيش از ٨٠ هزار بشکه در روز افزايش يافته است.در طرح جامع توسعه ميدان نفتي آزادگان جنوبي ٢ فاز تعريف شده است که برمبناي آن، توليد در فاز نخست توسعه به ٣٢٠ هزار بشکه در روز و در فاز دوم توسعه به ٦٠٠ هزار بشکه در روز افزايش مي‌يابد.

مديرعامل شرکت توزيع نيروي برق خوزستان گفت: شرکت توانير يا وزارت نيرو هيچ بخشنامه اي دال بربخشودگي قبض‌هاي بهمن ماه گذشته به شرکت توزيع نيروي برق خوزستان و يا اهواز ابلاغ نکرده است.
رضا غضنفري در گفتگو با مهر اظهار کرد: تاکنون بخشنامه اي از سمت وزير و يا شرکت توانير در ارتباط با موضوع بخشودگي قبوض برق بهمن ماه مشترکان خوزستاني به ما ابلاغ نشده است.
وي با تأکيد بر اينکه اين موضوع را از سوي همه افراد به گوش ما رسانده‌اند ولي بخشنامه رسمي‌آن ابلاغ نشده است، گفت: از استاندار خوزستان که موضوع را پيگيري کرديم وي اعلام کرده موضوع بخشودگي قبوض بهمن ماه را از رئيس جمهور خواستم که قبول کرده و حتي به وزير نيرو نيز گفته است.
مديرعامل شرکت توزيع نيروي برق خوزستان تأکيد کرد: باز هم اعلام مي‌کنم تا کنون هيچ نامه، بخشنامه، دستور و اشاره اي به ما اعلام نشده و حتي از ساز و کار آن هم خبر نداريم.غضنفري بيان کرد: توانير و يا وزارت نيرو هيچ بخشنامه اي دال بر بخشودگي قبوض بهمن ماه به شرکت توزيع نيروي برق خوزستان و يا اهواز ابلاغ نکرده است.وي در ارتباط با تکليف قبوض بهمن ماه مشترکان برق خوزستاني گفت: به هر حال تا زماني که بخشنامه به دست ما نرسد طبق روال هميشگي مبلغ قبوض مشترکان را دريافت مي‌کنيم.
فروردين ماه جاري بود که به دنبال مشکلات به وجود آمده بر اثر پديده ريزگردها، رئيس جمهور با پيشنهاد استاندار خوزستان مبني بر رايگان شدن قبض برق مردم خوزستان در بهمن پارسال موافقت و در پي نوشت نامه استاندار، دستور رايگان شدن قبض برق بهمن مردم استان خوزستان را به حميد چيت چيان وزير نيرو صادر کرد.اکنون قبض‌هاي برق برخي مشترکان خوزستاني در حالي صادر شده که در آنها به علت عدم پرداخت قبض بهمن ماه، اخطار قطع برق قيد شده است.
پس از ۳ روز تعطيلي عيد پاک، و در حالي که نشانه‌هايي از ادامه افزايش توليد آمريکا مشاهده مي‌شود که مي‌تواند تلاش‌هاي اوپک براي کاهش عرضه را تضعيف نمايد، قيمت نفت در معاملات کم حجم ديروز کاهش يافت.
به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، پس از 3 روز تعطيلي عيد پاک، و در حالي که نشانه‌هايي از ادامه افزايش توليد آمريکا مشاهده مي‌شود که مي‌تواند تلاش‌هاي اوپک براي کاهش عرضه را تضعيف نمايد، قيمت نفت در معاملات کم حجم روز گذشته کاهش يافت.بر اساس اين گزارش، قيمت هر بشکه نفت برنت روز گذشته با 49 سنت کاهش به 55 دلار و 40 سنت رسيد. روز پنجشنبه، قبل از آغاز تعطيلات عيد پاک، قيمت نفت برنت 3 سنت افزايش داشت و به 55 دلار و 89 سنت رسيده بود.قيمت نفت خام آمريکا نيز ديروز با 47 سنت کاهش به 52 دلار و 71 سنت رسيد. قيمت نفت خام آمريکا در روز پنجشنبه 7 سنت افزايش داشت و به 53 دلار و 18 سنت رسيد.قيمت هر دو شاخص نفتي در هفته گذشته براي سومين هفته متوالي رشد داشت و قيمت نفت برنت در طي 4 روز قبل از تعطيلي روز جمعه عيد پاک 1.2 درصد و نفت خام آمريکا 1.8 درصد افزايش را شاهد بود.با توجه به اينکه بازار لندن روز دوشنبه نيز تعطيل است، معاملات روز ابتدايي هفته کم حجم بوده است. بازارها همچنين شاهد افزايش تنش‌هاي ژئوپلتيک هستند. روز گذشته، کره شمالي يک آزمايش موشکي ناموفق را انجام داد.به گفته مشاور امنيت ملي ترامپ، آمريکا در حال همکاري با متحدانش و همچنين چين براي نشان دادن واکنش مناسب به اين آزمايش ناموفق است.شرکت‌هاي حفاري در آمريکا در هفته گذشته براي سيزدهمين هفته متوالي تعداد سکوهاي حفاري را افزايش دادند که اين نشانه اي از ادامه افزايش توليد نفت در اين کشور است.
رييس امور قراردادها نفت فلات قاره گفت:شفاف‌سازي اسناد و مدارک مناقصات، ايجاد رقابت بيشتر بين مناقصه‌گران و اعمال شرايط يکسان در فرآيند واگذاري قراردادهاتا ۲۰ درصد در کاهش مبالغ موثراست.
به نقل از وزارت نفت، سلمان خسروي گفت: با تدابير در نظر گرفته شده از سوي اين شرکت، شاهد صرفه‌جويي ۱۲۰ ميليون يورويي در قراردادهاي منعقد شده در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ با حفظ همزمان حجم و کميت خدمات مورد نياز از يک سو و ارتقاء کيفيت آنها با اولويت پيمانکاران داخلي و شفاف‌سازي اسناد و مدارک قراردادها از سوي ديگر هستيم.وي افزود: شفاف‌سازي اسناد و مدارک مناقصات، ايجاد رقابت بيشتر بين مناقصه‌گران و اعمال شرايط يکسان در فرآيند واگذاري قراردادها مي‌تواند تا ۲۰ درصد در کاهش مبالغ قراردادها تاثيرگذار باشد. بنابراين با توجه به اين مهم و تاکيد شخص مديرعامل شرکت در راستاي سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي، بازنگري در نحوه واگذاري‌ها، استفاده حداکثري از شرکت‌هاي توانمند ايراني و همزمان ارتقاء و شفاف نمودن اسناد و مدارک مناقصه در دستور کار قرار گرفت که اين اقدام، رضايت‌مندي شرکت‌هاي داخلي و ايجاد فضاي کاري بيشتر براي آنها را نيز به همراه داشته است.وي افزود: بر اساس مفاد قانون برگزاري مناقصات و با رعايت ساير دستورالعمل‌هاي لازم‌الاجرا در سال ۱۳۹۵ نسبت به انعقاد ۱۱۷ فقره قرارداد عمده با حجم بيش از چهار هزار ميليارد ريال و بالغ بر ۳۱۳ ميليون يورو در زمينه‌هاي خدماتي، عملياتي، عمراني، توسعه‌اي، حفاري و شناورها در ستاد و مناطق عملياتي اقدام شده است.به منظور تقويت توان داخلي، مناقصات عمدتا به صورت عمومي‌ و در جهت افزايش رقابت سازنده گاهي به صورت بين‌المللي انجام گرفته است که دو عامل اولويت دادن به شرکت‌هاي داخلي و همچنين شفاف‌سازي اسناد و مدارک مناقصات در جهت کاهش ريسک اختلافات قراردادي در جهت بهره‌وري هرچه بيشتر قراردادها و دريافت پيشنهادهاي مناسب‌تر با حفظ و ارتقا هرچه بيشتر کيفيت کار سرلوحه فعاليت‌هاي اين امور در سال ۱۳۹۵ بوده است.رييس امور قراردادهاي شرکت نفت فلات قاره ايران افزود: در اين راستا بر اساس تدابير در نظر گرفته شده از سوي شرکت، تنها در تامين بخش خدمات مربوط به عمليات دريايي، علاوه بر استفاده بيش از ۸۰ درصدي از شرکت‌هاي ايراني، کاهش هزينه و صرفه‌جويي در حدود ۵۴ ميليون يورو با حفظ همزمان همان کميت نسبت به سال مشابه ۱۳۹۴ را به همراه داشته است.
با توجه به مشکلات به وجود آمده در مناطق جنوبي کشور، مرکز نانو پژوهشگاه نيرو با برگزاري نشست‌هاي تخصصي از ايده‌هاي نو در حل اين مشکل استقبال مي‌کند.
به‌ گزارش ايسنا، مرکز توسعه فناوري نانو در صنعت برق و انرژي در راستاي تحقق اهداف سند راهبردي تدوين شده اقدام به برگزاري «پنجمين کنفرانس تخصصي فناوري نانو در صنعت برق و انرژي» کرده است. مي‌توان گفت فناوري نانو در حوزه توليد برق و انرژي، فناوري نانو در حوزه انتقال برق و انرژي، فناوري نانو در حوزه توزيع برق و انرژي، فناوري نانو در انرژي‌هاي تجديد پذير و فناوري نانو در حل مشکلات ريزگردها در مناطق جنوب کشور از عمده محورهاي اصلي اين کنفرانس است به همين منظور پنچ نشست کليدي و تخصصي با محورهاي مذکور برگزار خواهد شد.پنجمين کنفرانس تخصصي فناوري نانو در صنعت برق و انرژي با اهداف تجاري سازي فناوري نانو در صنعت برق و انرژي، آينده نگاري فناوري نانو در صنعت برق و انرژي، فناوري نانو، نوآوري و خلاقيت در صنعت برق و انرژي، توسعه کاربردهاي جديد فناوري نانو در صنعت برق و انرژي، واکاوي نقاط قوت و ضعف فناوران نانو در حوزه برق و انرژي، تشويق پژوهشگران حوزه نانو براي فعاليت در زمينه‌هاي برق و انرژي، ايجاد فرصت‌ها و رفع چالش‌هاي بکارگيري فناوري نانو در صنعت برق و انرژي و تسهيل ارتباط و تبادل دانش ميان فناوران حوزه نانو و بهره برداران حوزه برق و انرژي در پژوهشگاه نيرو برگزار مي‌شود.براي اين کنفرانش بيش از ۸۰ مقاله با موضوعات مختلف ارائه شده که از بين آنها، تعدادي از مقالات برگزيده به صورت شفاهي و پوستر ارائه خواهد شد. همچنين همزمان با پنجمين کنفرانس تخصصي فناوري نانو در صنعت برق و انرژي، يازدهمين کنگره سراميک ايران در محل پژوهشگاه نيرو برگزار مي‌شود و شرکت کنندگان مي‌توانند از سخنراني‌ها وارائه مقالات دو کنفرانس استفاده کنند.رئيس مرکز نانوي پژوهشگاه نيرو در باره بحث متمايز اين کنفرانس نسبت به کنفرانس‌هاي گذشته معتقد است که برگزاري نشست‌هاي تخصصي براي حل مشکلات ريزگردها در مناطق جنوب کشور است؛ بنابراين از صاحبان نظران و کارشناساني که داراي ايده در اين بخش هستند استقبال مي‌کنيم تا بتوانيم با استفاده از پيشنهادات آنها راه‌حل مناسبي را براي مبارزه با ريزگردها بدست آوريم.گفتني است اين کنفرانس ۲۶ تا ۲۸ ارديبهشت ماه ۱۳۹۶ در پژوهشگاه نيرو برگزار خواهد شد.
احتمال سر ريز شدن سدهاي تهران
بارندگي‌هاي اخير موجب شده که ۴۲ درصد حجم سدهاي تهران پر شود که در مقايسه با سال گذشته تغيير محسوسي نداشته است اما پيش‌بيني مي‌شود که در ماه‌هاي آينده حتي شاهد سرريز شدن سدهاي تهران باشيم.به‌ نقل از ايسنا، اکنون ۲۹۴ ميليون مترمکعب آب پشت سد طالقان، ۱۴۱ ميليون مترمکعب آب پشت سد اميرکبير، ۱۸۳ ميليون مترمکعب پشت سد ماملو، ۲۴ ميليون مترمکعب پشت سد لار و ۵۸ ميليون مترمکعب آب پشت سد لتيان جمع آوري شده است.
پيش بيني‌ها حاکي از اين است که تا پايان خرداد ۱۰۰ درصد مخازن سدها پر شود و پس از آن شاهد سر ريز شدن سدها (بجز سد لار که با مشکل فرار آب مواجه است) باشيم.
سال گذشته در همين زمان حجم ذخيره آب پشت سدهاي تهران ۷۰۲ ميليون مترمکعب بود، اما امسال از نظر ذخيره برف در وضعيت بهتري به سر مي‌بريم که ناشي از برودت هواي آغاز سال است.
همين مساله نيز موجب شده که مسئولان آبي به مردم در استفاده از طبيعت و اتراق کردن در اطراف رودخانه‌ها در روزهاي آينده به دليل احتمال افزايش روان آب‌ها و سيلاب هشدار بدهند که اين مساله در رودخانه‌هاي کن، دارآباد، فرحزاد و رودخانه‌هاي شهرستان فيروزکوه بيشتر مورد توجه قرار گرفته است.

رهاسازي آب سد لتيان و اميرکبير
براي جلوگيري از سيل

مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي تهران از رهاسازي آب دو سد لتيان و اميرکبير براي جلوگيري از سيلاب در تهران خبر داد.
محمدرضا بختياري در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه به دليل بارش برف خوب و مناسب در حال حاضر شاهد افزايش حجم ورودي آب به سد لتيان و اميرکبير هستيم، اظهار کرد: ورودي سد لتيان به ۴۰ مترمکعب رسيده و حجم اين مخزن نيز ۸۵ درصد شده است؛ لذا به منظور جلوگيري از وقوع احتمالي سيلاب از ديروز رهاسازي از سد لتيان را آغاز کرديم و طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته قرار شده تا ۳۰ مترمکعب بر ثانيه از اين سد رهاسازي شود.
وي با بيان اينکه قرار است آب رهاسازي از سد لتيان به سد ماملو، دشت پاکدشت و ورامين منتقل شود، تاکيد کرد: اين کار به منظور مديريت سيلاب انجام شده است.
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي تهران با اشاره به ورودي سد اميرکبير در زمان پيک عنوان کرد: ورودي اين سد به ۱۵۰ ميليون مترمکعب افزايش يافته و اين در شرايطي است که ورودي نرمال سد اميرکبير ۶۵ ميليون مترمکعب تخمين زده شده است؛ لذا به منظور جلوگيري از وقوع سيلاب ۱۱ متر مکعب بر ثانيه رهاسازي از سد اميرکبير نيز در حال انجام است.
بختياري تصريح کرد: طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، قرار شده آب رهاسازي شده از سد اميرکبير به رودخانه کرج، شاه‌چاي و دشت تهران- کرج و ري سرازير شود.
وي با اشاره به وضعيت خوب منابع آبي در تهران گفت: در شرايط فعلي لازم است که مردم مقابل رودخانه‌ها به ويژه رودخانه‌هايي که در پايين دست آنها سد قرار ندارد اتراق نکنند، چرا که ممکن است با وقوع سيل شاهد حوادث جبران‌ناپذيري باشيم. لذا خواهش ما از مردم اين است که در زمان حاضر و ماه‌هاي آتي از گردش در کنار رودخانه‌ها جلوگيري کنند.

فاز نخست تصفيه‌خانه فاضلاب پرند
 امروز افتتاح مي‌شود

فاز نخست تصفيه‌خانه فاضلاب شهر پرند امروز  با حضور اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهوري به بهره‌برداري مي‌رسد.به‌‌نقل از ايسنا، تصفيه‌خانه فاضلاب شهر پرند در سه فاز با هدف جمع‌آوري، انتقال و تصفيه روزانه ۸۷ هزار متر مکعب فاضلاب بهره‌برداري مي‌شود.
اين پروژه با هزينه‌اي معادل ۱۲۵۰ ميليارد ريال انجام شده است و در فاز نخست آن، فاضلاب جمعيتي حدود ۱۷۳ هزار نفر با دبي ۲۹ هزار متر مکعب در شبانه‌روز تصفيه مي‌شود و سالانه ۱۰ ميليون مترمکعب پساب تصفيه‌شده با کيفيت مناسب براي مصارف کشاورزي، صنعت و تغذيه آب‌خوان‌ها توليد خواهد شد.
شهر جديد پرند در فاصله ۳۰ کيلومتري تهران و در دشت البرز جنوبي قرار گرفته است و شيب عمومي‌شهر به گونه‌اي است که از شمال به جنوب از ارتفاع آن کاسته مي‌شود.
طبق اعلام شرکت آب و فاضلاب تهران، فاضلاب اين شهر توسط ۲۶۰ کيلومتر شبکه شامل ۲۲۴ کيلومتر شبکه فرعي،  نزديک به ۲۷ کيلومتر شبکه اصلي و ۹ کيلومتر خط انتقال به صورت کاملا ثقلي به تصفيه‌خانه منتقل مي‌شود.
فرايند تصفيه فاضلاب در اين تصفيه‌خانه، لجن فعال از نوع پيشرفته A۲O است که علاوه بر حذف آلاينده‌هاي آلي توانايي حذف بيولوژيک ازت و فسفر را به عنوان مهم‌ترين عوامل آلاينده زيست‌بوم‌هاي آبي نيز داراست.

بازتاب افتتاح بزرگترين پروژه‌های
 گازي تاريخ ايران در رسانه‌هاي جهان

افتتاح فازهاي 17 تا 21 پارس جنوبي بازتابي گسترده در رسانه‌هاي بين المللي داشت.به نقل از شانا، شبکه‌هاي تلوزيوني، خبرگزاري‌ها و روزنامه‌هاي مهم جهان، افتتاح فازهاي 17 تا 21 پارس جنوبي را به شکلي گسترده مورد توجه قرار دادند.شبکه‌هاي فاکس نيوز، بلومبرگ و اي بي سي نيوز، خبرگزاري‌هاي رويترز، آسوشيتد پرس و فرانس پرس، و روزنامه‌هايي همچون واشينگتن پست، گاردين، ديلي تلگراف و گالف نيوز، از جمله مهمترين رسانه‌هايي بودند که اخبار اين رويداد را منعکس کردند.خبرگزاري آسوشيتد پرس در گزارشي، دو برابر شدن توليد گاز ايران از ميدان پارس جنوبي در چهار سال گذشته را مورد توجه قرار داد. گزارش اين خبرگزاري در شبکه‌هاي فاکس نيوز و اي بي سي نيوز، روزنامه‌هاي ديلي تلگراف، واشينگتن پست، ديلي ميل و هرالد تريبون و پايگاه اينترنتي ياهو فاينانس، منتشر شد.فرانس پرس نيز در گزارشي با اشاره به افتتاح پنج فاز پارس جنوبي که نتيجه 20 ميليارد دلار سرمايه گذاري است، سخنان دکتر حسن روحاني، رئيس جمهور و بيژن زنگنه، وزير نفت، را پوشش داد. روزنامه‌هاي بيزنس استاندارد، گالف نيوز، عرب نيوز، ديلي استار و کويت تايمز و پايگاه اينترنتي ماني کنترل از جمله رسانه‌هايي بودند که گزارش فرانس پرس را باز نشر کردند.خبرگزاري رويترز نيز با اشاره به افزوده شدن 150 ميليون متر مکعب به ظرفيت توليد روزانه گاز ايران، اعلام کرد پس از اين رويداد برداشت جمهوري اسلامي‌از ميدان پارس جنوبي با قطر برابر مي‌شود. گزارش رويترز نيز در بسياري از رسانه‌هاي ديگر بازتاب يافت.شبکه بلومبرگ نيز در گزارش خود درباره اين رويداد، اين نکته را ياد آور شد که افتتاح پروژه‌هاي مهم انرژي در پارس جنوبي در شرايطي محقق مي‌شود که دانلد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا، رجزخواني‌هاي ضد ايراني خود را ادامه مي‌دهد.
خبرگزاري شينهوا از چين، خبرگزاري ترند و روزنامه آذرنيوز از جمهوري آذربايجان و خبرگزاري پي تي آي از هندوستان، در کنار ده‌ها شبکه تلوزيوني و پايگاه خبري ديگر، از ديگر رسانه‌هايي بودند که افتتاح پروژه‌هاي پارس جنوبي را مورد توجه قرار دادند.