تنش صندوق بين المللي پول
 و وزير بازرگاني آمريکا  

ويلبر راس وزير بازرگاني آمريکا سخنان کريستين لاگارد رئيس صندوق بين المللي پول درباره تهديد حمايتگري از اقتصاد داخلي بر اقتصاد جهاني را "مزخرف" خواند.
به گزارش فايننشال تايمز،  ويلبر راس همچنين حملات تازه اي به مازاد تجاري در چين ، اروپا و ژاپن کرد. وزير بازرگاني آمريکا پيش از جلسه بهاره بانک جهاني و صندوق بين المللي پول اعلام کرد افرادي که دولت ترامپ را متهم به حمايتگري مي‌کنند به سوي هدفي اشتباه آتش گشودند.  ويلبر راس وزير ميلياردر دونالد ترامپ اعلام کرد انتقادات خانم لاگارد و ديگران درباره افزايش سياست حمايتگرايانه به طور خاص با هدف ضربه به دولت جديد آمريکا صورت گرفته است. راس تاکييد کرد دولت ترامپ به پيروي از سياست "اول آمريکا" پايبند است.
بانک مرکزي و صندوق بين المللي پس از انتخاب ترامپ بيشتر از گذشته از سيستم اقتصاد چندجانبه حمايت کردند.

رشد اقتصاد چين به 6/9 درصد  
رشد اقتصاد چين به 6.9 درصد افزايش يافته است اما هشدار نسبت به کندي رشد اقتصادي در اين کشور ادامه دارد. به گزارش نيويورک تايمز،  رشد اقتصادي در دومين اقتصاد بزرگ جهان با عملکرد بالاي توليد در بخش کارخانجات بوده است. سرعت رشد نسبت به چهارماه گذشته کمي‌بيشتر بوده است. اقتصاد چين در سه ماهه نخست سال 2017 رشد 6.9 درصدي را تجربه کرد که نسبت به ميزان مورد انتظار تا حدودي بالاتر است.از جمله دلايل افزايش رشد اقتصادي چين، بهبود سرمايه‌گذاري‌هاي دولت اين کشور بر زير ساخت‌ها و بروز نشانه‌هاي داغ شدن بازار مسکن اين کشور است. اين رشد اقتصادي نسبتا قوي مي‌تواند خبر خوشي براي اقتصاد جهاني باشد اما نکته اي که بايد به آن توجه کرد اين است که دولت چين همچنان براي تحريک اقتصاد اين کشور به شدت به سياست‌هاي تحريک اقتصادي وابسته بوده و همچنان از مولدهاي اقتصادي قديمي‌به عنوان پيشران استفاده کرده و اقدامات کافي براي کاهش ريسک افزايش شديد بدهي‌هاي خود انجام نمي‌دهد.

آغاز رزمايش‌هاي بين‌المللي ناتو
 در نزديکي مرز روسيه

رزمايش‌هاي بين‌المللي ناتو ديروز در لتوني آغاز شد.به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، اين رزمايش‌هاي ناتو با نام "سپر تابستاني" در منطقه‌اموزشي آدازي در لتوني از دیروز تا 30 آوريل برگزار مي‌شود.براساس بيانيه مرکز فرماندهي نيروهاي استونيايي در اين رزمايش‌ها بيش از 200 سرباز استوني شرکت کرده و در کل بيش از 1200 سرباز از لتوني، ليتواني، استوني، آمريکا،‌ کانادا، انگليس، لوکزامبورگ، بلغارستان، روماني، اسلواکي، آلمان و سوئد حضور دارند. انجام عمليات‌هاي هماهنگ نظامي‌با حمايت توپخانه، نيروي هوايي در کنار نيروهاي ضد تروريسم و يگان‌هاي مبارزه با سلاح‌هاي کشتار جمعي بخشي از اين رزمايش است که تا ۳۰ آپريل ادامه خواهد داشت.همچنين جديدترين تسليحات نظامي‌ضد تانک و جنگ الکرونيک از ديگر بخش‌هاي اين رزمايش است. رزمايش سپر تابستان ناتو از سال ۲۰۰۴ ميلادي تاکنون همه ساله برگزار مي‌شود.

راهپيمايي صدها فرانسوي عليه مارين لوپن
صدها تن از شهروندان فرانسه در اعتراض به مارين لوپن رهبر حزب جبهه ملي و نامزد انتخابات رياست جمهوري اين کشور به خيابان‌ها آمده و هشدار دادند که اگر لوپن در انتخابات پيروز شود، آزادي‌هاي اساسي و اوليه لغو خواهند شد. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، اين راهپيمايي از اوبرويليه به طرف پاريس محل گردهمايي ديروز مارين لوپن برگزار شد و طي آن برخي معترضان به طرف افسران پليس، بمب‌هاي آتش‌زا پرتاب کردند. افسران نيز در واکنش متوصل به شليک گاز اشک آور شدند. يکي از اين معترضان گفت: حزب ضد مهاجرت مارين لوپن با آزادي‌هاي اساسي و حقوق ما مي‌جنگد و برايش هيچ فرقي ندارد که آيا ما فرانسوي هستيم يا مهاجر.بر روي پلاکاردي که در ابتداي صف اين راهپيمايي‌کنندگان قرار داشت، نوشته شده بود؛ «حومه پاريس مخالف جبهه ملي هستند».تظاهرکنندگان در جريان اين راهپيمايي تراکت‌هايي را توزيع مي‌کردند که بيگانه هراسي و نژادپرستي که به گفته آنها لوپن و ضد مهاجرتش نماينده آن هستند، محکوم کردند.يکي از فعالان ضد نژادپرستي در اين راهپيمايي ضمن محکوم کردن پوپوليسم افراطي که در سراسر اروپا در حال گسترش است، گفت: مبارزه با لوپن بايد در خيابان‌ها صورت گيرد نه در صندوق‌هاي راي.لوپن که مي‌خواهد فرانسه را از اتحاديه اروپا خارج کند، يکي از نامزدهاي پيش‌رو در دور نخست رياست جمهوري فرانسه است که قرار است ۲۳ آوريل برگزار شود. دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه نيز ۷ مه ميان دو نامزد پيش‌رو برگزار خواهد شد.

نشست روسيه، آمريکا و سازمان ملل درباره سوريه
معاون وزير خارجه روسيه از نشست واشنگتن، مسکو و سازمان ملل براي بررسي موضوع سوريه در ژنو خبر داد.به گزارش شبکه خبري الميادين، معاون وزير خارجه روسيه گفت که هفته آينده نشستي بين آمريکا، روسيه و سازمان ملل در ژنو برگزار خواهد شد.بر اساس اين گزارش، معاون وزير خارجه روسيه گفت که اين نشست با هدف بررسي مسئله سوريه خواهد بود.اين در حالي است که رکس تيلرسون وزير خارجه‌امريکا هفته گذشته با هدف بررسي روابط دوجانبه و مسئله سوريه به مسکو سفر و با سرگئي لاوروف همتاي روسي خود ديدار و گفت‌و‌گو کرد.لاوروف بعد از اين ديدار گفت آمريکا تعهد داده است که اين حملات موشکي به سوريه تکرار نخواهد شد.روسيه به دنبال حمله موشکي آمريکا به پايگاه هوايي العشيرات در غرب حمص واقع در مرکز سوريه تفاهم‌نامه‌امنيت پروازي با آمريکا را به حالت تعليق درآورده بود که با توافق دو طرف بار ديگر از سر گرفته شد.آمريکا با استفاده از 59 موشک تام‌هاوک پايگاه هوايي الشعيرات را هدف قرار داد که با واکنش تند روسيه روبرو شد.

ديدار وزراي خارجه
 همکاري‌هاي شانگهاي در «آستانه»

دفتر مطبوعاتي وزارت امور خارجه قزاقستان از برگزاري نشست وزراي امور خارجه کشورهاي عضو سازمان همکاري‌هاي شانگهاي در «آستانه» در 21 آوريل برابر با اول ارديبهشت خبر داد.بر اساس اين گزارش، در اين نشست شوراي وزراي امور خارجه کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي فرايند عضويت دائمي‌کشورهاي هند و پاکستان به اين سازمان را مورد بررسي قرار مي‌دهند.در اين نشست به غير از کشورهاي عضو «راشيد علي‌ماف» دبير کل سازمان همکاري شانگهاي و «سيسايف اوگيني» رئيس کميته اجراي ساختار ضد تروريستي اين سازمان حضور خواهند داشت.اين نشست به رياست «کايرات عبدرحمان اف» وزير امور خارجه قزاقستان برگزار مي‌شود.همچنين نشست سران کشورهاي عضو اين سازمان در 8 و 9 ژوئن سال جاري در آستانه برنامه‌ريزي مي‌شود.طبق برنامه در اين نشست نيز طرفين درباره اوضاع بين‌المللي و منطقه‌اي، امنيت و توسعه همکاري‌ها در چارچوب سازمان همکاري شانگهاي در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي تبادل نظر مي‌کنند.اعضاي سازمان همکاري شانگهاي در جولاي سال 2015 تصميم گرفتند فرايند بررسي پيوستن هند و پاکستان به اين سازمان را آغاز کنند.سازمان همکاري‌هاي شانگهاي يک سازمان امنيتي- اقتصادي است که در 15 ژوئن سال 2001 تأسيس شد. اين سازمان در واقع ترکيب جديد سازمان شانگهاي 5 است که در سال 1996 بعد از امضاي تعهدنامه‌امنيت نظامي‌مناطق مرزي توسط 5 کشور چين، روسيه، قزاقستان، قرقيزستان و تاجيکستان به وجود آمده بود.

ورود نيروهاي ائتلاف بين‌المللي در حومه دير الزور
هواپيماهاي وابسته به ائتلاف بين‌المللي به رهبري آمريکا بار ديگر دست به عمليات هلي برن در حومه شرقي دير الزور زدند که تحت کنترل داعش است.منابع محلي به اسکاي نيوز گفتند، هواپيماهايي از نوع آپاچي دست به عمليات هلي برن در اين منطقه و در نزديکي ايستگاه "تي ۲ " در مناطق بياباني در جنوب شهر الميادين در شرق سوريه زدند و ده‌ها نيرو را در نزديکي اين ايستگاه پياده کرده و اين نيروهاي نظامي‌وارد اين منطقه شدند که يکي از نقاط امدادرساني نظامي‌داعش است و شامل انبارهاي سلاح و تعداد زيادي از عناصر داعش مي‌شود به نظر مي‌رسد اين عمليات انبارهاي سلاح داعش را هدف قرار داده بود.اين منابع افزودند، اين عمليات ۲۰ دقيقه طول کشيده و بعد نيروها بعد از انجام عمليات از منطقه خارج شده‌اند.منابع تاکيد کردند، داعش در پي اين عمليات تجهيزاتي را به ميادين نفتي کوينکو، الجفره و التنک فرستاد و ده‌ها ايست بازرسي را در شهر ميادين، الشعييطات، البوکمال‌ و اطراف آن ايجاد کرد.اين دومين عمليات هلي برن در دير الزور است عمليات اول در مرزهاي اداري بين دو استان رقه و دير الزور در هفتم آوريل انجام شد.
چندروز پس از پرتاب بزرگ‌ترين بمب غيرهسته‌اي آمريکا در افغانستان، مشاور امنيت ملي دونالد ترامپ به افغانستان رفت.مشاور امنيت ملي آمريکا در ديدار با مقام‌هاي افغان در کابل گفت، دولت جديد در حال بررسي واکنش‌هاي ديپلماتيک، نظامي‌و اقتصادي به دشمنان طالباني و داعشي خود در افغانستان است.
ژنرال هربرت مک‌مستر، مشاور امنيت ملي آمريکا در مصاحبه با اي‌بي‌سي نيوز از افغانستان گفت: ايالات متحده بيش از گذشته شريک قابل اعتماد افغان دارد اما همزمان سطح و حجم تلاش‌هايش را در اين کشور کاهش داده است.او گفت: دشمنان ما اين را حس کرده‌اند و به سختي تلاش مي‌کنند و حال نوبت ماست تا در کنار شرکاي افغان پاسخ آنها را بدهيم. به گفته مک‌مستر، رئيس‌جمهوري آمريکا از برخي مقام‌ها از جمله در وزارت خزانه‌داري و تجارت خواسته تا با همکاري واکنش‌هاي قابل دسترس در حوزه‌هاي مختلف شامل سياسي، ديپلماتيک، نظامي‌و اقتصادي را بررسي کنند.او تاکيد کرد: ما گزينه‌ها را در اختيار او قرار خواهيم داد و آماده اجراي تصميمات او هستيم.مشاور امنيت ملي آمريکا با اشرف غني، رئيس‌جمهوري و ساير مقام‌هاي ارشد درباره مناسبات دوجانبه، امنيت، مسائل ضد تروريسم، اصلاحات و توسعه بحث و رايزني‌ کرده است.طبق بيانيه کاخ رياست جمهوري افغانستان، مک‌مستر از تلاش‌هاي ضد فساد قدرداني کرد و به اشرف غني اطمينان داد که ايالات متحده همچنان به حمايت و همکاري با افغانستان در شماري از مسائل ادامه خواهد داد.

فرماندهي عمليات مشترک عراق تأييد کرد که دلايلي وجود دارد مبني بر اينکه داعش در دو محله «العروبه» و «باب الجديد» در روز شنبه گذشته از سلاح شيميايي استفاده کرده است.
به نوشته خبرگزاري رويترز، در پي اين حمله چند تن از نيروهاي عراقي مصدوم شدند. سازمان ملل نيز اعلام کرده است که 12 نفر از جمله زنان و کودکان، با احتمال اينکه هدف حمله شيميايي قرار گرفته‌اند تحت مراقبت هستند.پليس فدرال عراق که بخش وسيعي از عمليات غرب موصل را بر عهده دارد در اين راستا گفته است که حمله شيميايي داعش مانع از پيشروي نمي‌شود.اين حمله شيميايي در حالي رخ مي‌دهد که نيروهاي عراقي پس از فاجعه «الموصل القديمه» که در جريان بمباران هوايي آمريکا صدها غير نظامي‌کشته شدند، استراتژي خود را تغيير داده و به پيشروي آرام و عدم استفاده از سلاح‌هاي سنگين و کاهش حملات هوايي روي آورده است.در مقابل نيز تروريست‌هاي داعش از فرصت به دست آمده استفاده کرده و با تکيه بر انبوه تک تيراندازها و خودروهاي انتحاري و اخيرا حملات شيميايي، پيشروي را کند کرده‌اند به طوريکه در دو هفته گذشته صرفا سه منطقه جديد به دست نيروهاي عراقي آزاد شده است.رامي‌العنبري، مسئول پليس فدرال عراق اعلام کرد که نيروهاي پليس کنترل ساختمان‌هاي استراتژيک را در مناطق باب السراي، خيابان غازي، محله البدن و الشيخ محمد در بخش قديمي‌موصل در دست گرفتند.

طي سفر معاون رئيس‌جمهور آمريکا به کره جنوبي، سئول و واشنگتن توافق کرده‌اند هر چه سريعتر سامانه دفاع ضدموشک تاد را در کره جنوبي مستقر کنند.
معاون رئيس جمهور آمريکا مدعي شد اتحاد ميان سئول و واشنگتن محور صلح و امنيت در کره جنوبي و البته در منطقه شرق و جنوب شرق آسيا است.مايک پنس همچنين گفت،‌ دولت قبلي آمريکا از رويکرد صبر راهبردي در قبال کره شمالي استفاده مي‌کرد که اين رويکرد شکست خورده است. وي افزود دوره صبر راهبردي به سر آمده است.معاون رئيس جمهور آمريکا خاطر نشان کرد، اگر چين نتواند جلوي کره شمالي را بگيرد، آمريکا و متحدانش دست به چنين اقدامي‌خواهند زد.پنس گفت کره شمالي به تهديدي واقعي در شبه جزيره کره تبديل شده است و ضمن هشدار به پيونگ‌يانگ گفت همه گزينه‌ها در قبال کره شمالي روي ميز است. پنس به خبرنگاراني که همراه با وي در نزديکي مرز بين دو کره حضور داشتند گفت که ترامپ اميدوار است چين از اهرم‌هاي فوق‌العاده خود براي اعمال فشار به کره با هدف کنار گذاشتن تسليحات هسته‌اي اين کشور استفاده کند.پنس که آزمايش ناموفق روز گذشته کره شمالي را يک اقدام تحريک‌آميز خوانده است گفت آمريکا و متحدانش از طريق ابزارهاي صلح آميز و يا در انتها با هر وسيله مورد نياز از کره جنوبي و ژاپن به عنوان دو متحد اصلي خود حمايت مي‌کند.

نگراني کشورهاي اروپايي از آينده روابط با آنکارا بیشتر شد
گروه بين الملل- رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه در نتايجي تنگاتنگ پيروز شد.کميته انتخاباتي راي آري را در اين همه پرسي با ۵۱.۳۷درصد پيروز اعلام کرده است. راي نه ۴۸.۶۳درصد را به خود اختصاص داده است.
در عين حال اين پيروزي با استقبال کمي‌در جهان روبرو شد. عنوان اصلي بيشتر روزنامه‌هاي جهان حاکي از آينده اي تيره براي ترکيه بودند. سي ان ان خبر پيروزي اردوغان را با تيتر "امروز دموکراسي در ترکيه مرد" منتشر کرد.گلوب اند ميل نوشت "اردوغان با پيروزي تنگاتنگ فشار خود بر ترکيه را بيشتر مي‌کند" روزنامه گاردين نوشت "اردوغان با پيروزي در رفراندوم فشار بر قانون اساسي را افزايش مي‌دهد". الجزيره با تيتر "رفراندوم ترکيه تغيير قانون اساسي و قدرت را زير سئوال برد.
تغييرات تاييد شده با اين راي در قانون اساسي عملا به اردوغان اجازه مي‌دهد تا سال ۲۰۲۹ در قدرت بماند.حاميان اردوغان مي‌گويند جايگزين کردن نظام پارلماني کشور با رياست جمهوري اجرايي، ترکيه را مدرن خواهد کرد.حاميان شادمان اردوغان در شهرهاي بزرگ به خيابان‌ها آمده‌اند و معترضان و مخالفان به نشانه اعتراض سنتي در ترکيه بر ديگ و کاسه مي‌کوبند.انتظار مي‌رود با رسمي‌شدن نتيجه همه‌پرسي حزب حاکم در ترکيه از رييس جمهوري بخواهد دوباره رهبري حزب عدالت و توسعه را به دست بگيرد.، کاري که در نظام پيش از همه‌پرسي بر اساس قانون اساسي جزء اختيارات رييس جمهوري نبود.جنجال برانگيزترين تغيير در مجموع تغييرات پيشنهادي در قانون اساسي مربوط به افزايش قدرت رييس جمهوري است و به او اجازه مي‌دهد که وزراي کابينه خود را خارج از اعضاي پارلمان انتخاب کند.بر اين اساس انتخابات رياست جمهوري و انتخابات پارلماني هر پنج سال يک بار در يک روز برگزار خواهند شد. شبکه خبري «سي‌ان‌ان تورک» اعلام کرد درپي مشخص شدن نتايج همه‌پرسي تغيير قانون اساسي ترکيه، شوراي امنيت ملي اين کشور تشکيل جلسه خواهد داد و احتمالا وضعيت فوق‌العاده را تمديد خواهد کرد. دولت ترکيه از مرداد ماه سال 95 تاکنون (حدود 9 ماه) در وضعيت فوق‌العاده به سر مي‌برد. درپي اين امر نزديک به 50 هزار نفر بخاطر دست داشتن يا به هر نحوي مرتبط بودن با کودتا بازداشت شده و نزديک به 100 هزار نفر از مشاغل دولتي و رسمي‌اخراج شدند.
رد نتيجه توسط اپوزيسيون
حزب اصلي مخالف در ترکيه اعلام کرد که نتيجه همه‌پرسي اخير تغيير قانون اساسي اين کشور را به چالش مي‌کشد. حزب جمهوري‌خواه خلق با اشاره به برخي از بي نظمي‌ها در روند همه‌پرسي و نزديکي آرا موافقان و مخالفان شرکت کننده در راي‌گيري نتيجه اين همه‌پرسي و قانوني بودن آن را زير سوال برده است. به گزارش شبکه خبري ان تي وي،اين حزب راي "مثبت" به همه‌پرسي را قبول نکرده و خواهان بازشماري ۶۰ درصد آرا شده است. حزب دموکراتيک خلق‌ها، ديگر حزب اصلي مخالف در ترکيه نيز با نتايج اين همه‌پرسي مخالفت کرده است.اين دو حزب مخالف اصلي مي‌گويند افزايش اختيارات به "ديکتاتوري" در ترکيه دامن خواهد زد. رئيس شوراي عالي انتخابات در پاسخ به اعتراضات احزاب اپوزوسيون مبني بر زير سوال رفتن مشروعيت رفراندوم اخير در ترکيه، اين اعتراضات را رد کرد و گفت: شمارش آرا نشان مي‌دهد مردم با اصلاحات قانون اساسي موافق هستند. رئيس شوراي عالي انتخابات در نشست مطبوعاتي در پاسخ به اعتراض احزاب مردم جمهوري خواه ترکيه و دموکراتيک خلق مبني بر وجود دستکاري در نتيجه راي‌گيري گفت: تصميم شوراي عالي انتخابات مبني بر شمارش آراء صندوق‌هاي راي پلمب نشده از سوي اين شورا براي اولين بار اتخاذ نشده است.وي اظهار کرد: اگر برخي از صندوق‌ها پلمپ نشده‌اند اين نشانه کوتاهي مسئولان حاضر در پاي صندوق‌هاي راي گيري بوده است.او همچنين بيان کرد: اعضاي شوراي عالي انتخابات براي جلوگيري از پايمال شدن حقوق مردم و ابطال راي آن‌ها چنين مجوزي را صادر کرده است. در صندوق‌هاي راي، راي «آري» اکثريت بوده است.رئيس شوراي عالي انتخابات ترکيه ادامه داد: اين گونه تصميمات در دوره‌هاي پيشين نيز اتخاذ شده است. نتيجه انتخابات راي «آري» بوده است.در واقع شوراي عالي انتخابات ترکيه بر پيروزي حاميان اصلاحات قانون اساسي ترکيه تاکيد کرد.سعدي گوون، رئيس اين شورا در کنفرانس خبري در آنکارا گفت: ۲۴ ميليون ۷۶۳ راي دهنده در رفراندوم قانون اساسي "آري" دادند در حالي که ۲۳ ميليون و ۵۱۱ هزار تن به آن راي نه دادند. اين مقام ترکيه‌اي افزود، در واقع ۱.۲۵ ميليون راي آري بيش از راي منفي بعد از شمارش بيش از ۹۹ درصد آرا بوده است. همچنان ۶۰۰ هزار راي بايد شمارش شود. همچنين نتايج رسمي‌و نهايي بين ۱۱ تا ۱۲ روز آتي اعلام خواهد شد و آن بعد از رسيدگي به اعتراضات است.
واکنش‌هاي جهاني به نتيجه همه پرسي
پيروزي اردوغان بيشتر واکنش رهبران اروپايي را به همراه داشت . دولت آلمان در واکنش به نتيجه همه‌پرسي در ترکيه خوددار بوده است. در مقابل سياستمداران اپوزيسيون آلمان نظر خود را به صراحت اعلام کرده‌اند. به گزارش دويچه وله، تغيير قانون اساسي و به تبع آن افزايش اختيارات رئيس جمهوري ترکيه، اين کشور را از اصول دمکراتيک دور مي‌کند و اين امر مانعي جدي بر سر راه پيوستن ترکيه به اتحاديه‌ي اروپا خواهد بود.حال قائم‌مقام آنگلا مرکل در رأس حزب دمکرات-مسيحي معتقد است نتيجه‌ي همه‌پرسي قانون اساسي در ترکيه‌اميدها به ورود اين کشور به اتحاديه‌ي اروپا را به‌طور کامل از بين برده است. از سوي ديگر، مارتين شولتس، رئيس سوسيال‌دمکرات‌هاي آلمان (يکي از احزاب حاکم) با اشاره به پيروزي جناح اردوغان با اختلافي ناچيز، به ادامه‌ي پايبندي به دموکراسي و حقوق بشر در ترکيه فرا مي‌خواند. او توييت کرده است: «اختلاف ناچيز در نتيجه همه‌پرسي نشان مي‌دهد: اردوغان ترکيه نيست».اردوغان بررسي احياي مجازات اعدام را اولويت کاري پس از رفراندوم خوانده است.زيگمار گابريل، وزير خارجه آلمان، در واکنش به نتيجه‌ي همه‌پرسي قانون اساسي در ترکيه، همه را به حفظ آرامش دعوت مي‌کند.رئيس دفتر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم مي‌گويد آلمان نتيجه‌ي "هر انتخابات آزاد و دموکراتيکي" را به رسميت مي‌شناسد. در پي پيروزي ضعيف هواداران اردوغان در همه‌پرسي قانون اساسي، کميسيون اروپا از ترکيه خواست "به دنبال يک توافق ملي و سازش گسترده" درباره مسائل مربوط به قانون اساسي باشد. در بيانيه کميسيون اروپايي که از سوي ژان کلود يونکر، رئيس اين کميسيون و دو تن ديگر از مقام‌هاي ارشد اين اتحاديه مطرح شده، آمده است: اتحاديه اروپا منتظر ارزيابي هيات نظارت بين الملل درباره احتمال بروز برخي بي نظمي‌ها در برگزاري اين رفراندوم و نتايج آن است. اردوغان پيشتر اعلام کرده بود که اگر متمم‌هاي قانون اساسي تصويب شوند ترکيه روابط با اتحاديه اروپا را مجددا ارزيابي خواهد کرد. اردوغان همچنين به برگزاري رفراندوم همچون رفراندوم بريگزيت درخصوص اينکه آيا ترکيه بايد به تلاش‌هايش براي پيوستن به اتحاديه اروپا ادامه دهد يا خير اشاره کرده بود. در سويي ديگر رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين يکشنبه شب پيش از اعلام نتايج همه‌پرسي ترکيه با رئيس‌جمهور اين کشور تماس گرفت و رأي مثبت به اين همه‌پرسي را به وي تبريک گفت. به نظر مي‌رسد روابط عراق و ترکيه نيز با راي آري به اصلاحات قانون اساسي تيره تر خواهد شد. اما در عراق حيدر العبادي خواستار توقف دخالت ترکيه در سياست داخلي اين کشور شده‌امري که با قدرت گرفتن اردوغان ممکن است بيشتر شود. درز اخباري از سفر يک هيئت کرد از اقليم کردستان عراق به آنکارا درباره بررسي مساله استقلال کردستان زخم کهنه بحران بين آنکارا و بغداد را باز کرد. دفتر نخست وزيري عراق در مصاحبه با روزنامه عکاظ اعلام کردند که حيدر العبادي، نخست وزير عراق پيام اعتراض آميزي را به دولت ترکيه فرستاده و در اين پيام، مراتب اعتراض خود را نسبت به تماس‌هاي مسئولان کرد با دولت ترکيه در مورد "استقلال اقليم کردستان" مطرح کرده است.