کره شمالي استراليا را به حمله هسته اي تهدید کرد؛
گروه بين الملل- تهديد‌هاي کره شمالي درباره حمله هسته اي، اکنون فراتر از آمريکا رفته است و روز گذشته پيونگ يانگ، استراليا را تهديد به حمله هسته اي کرده است. به دنبال حمايت کانبرا از عملکرد واشنگتن درباره فعاليت‌هاي هسته اي کره شمالي، پيونگ يانگ به استراليا هشدار داد که اگر به حمايت خود از آمريکا ادامه دهد امکان حمله هسته اي وجود دارد.
 کره شمالي تهديد کرد اگر استراليا به پيروي کورکورانه و سرسختانه از آمريکا ادامه دهد، دست به حمله اتمي‌مي‌زند. تهديد‌هاي جديد کره شمالي با اعتراض بسياري از کشورها از جمله نيوزلند در همسايگي استراليا همراه بود
تهديد عليه استراليا
تهديد کره شمالي پس از آمريکا و کشورهاي همسايه چون ژاپن و کره جنوبي متوجه ديگر متحد آمريکا کشور استراليا شد. به گزارش راشاتودي، اين اظهارات دولت کره شمالي پس از آن مطرح شد که جولي بيشاپ، وزير امور خارجه استراليا گفت پيونگ يانگ تهديد جدي براي صلح و ثبات در منطقه محسوب مي‌شود.
سخنگوي وزارت خارجه کره شمالي گفت: اگر استراليا از اقدامات آمريکا براي منزوي کردن و به حاشيه کشاندن کره‌شمالي پيروي کند و هرکاري را که واشنگتن در قبال پيونگ يانگ انجام مي‌دهد، به کار بگيرد، اين اقدامي‌نوعي "خودکشي" است و در آستانه حمله اتمي‌از سوي نيروهاي کره شمالي قرار مي‌گيرد.اين تهديد از سوي پيونگ يانگ پس از آن مطرح شد که بيشاپ گفته بود "کره شمالي در مسير دستيابي به سلاح اتمي‌است و يک خطر غيرقابل قبول براي منطقه محسوب مي‌شود و اقداماتش از سوي جامعه بين‌الملل بايد متوقف شود."
به دنبال تهديد کره شمالي عليه استراليا، وزير خارجه اين کشور در واکنش به تهديد کره‌شمالي در انجام حمله اتمي‌به استراليا گفت: پيونگ يانگ بايد به جاي صرف هزينه در ساخت تسليحات کشتار جمعي اين پول‌ها را صرف رفاه اجتماعي کند.
به گزارش خبرگزاري اسوشيتدپرس، جولي بيشاپ، وزير خارجه استراليا ديروز در واکنش به تهديدهاي کره شمالي در انجام حمله اتمي‌به استراليا گفت: اين کشور يک تهديد جدي براي همسايگانش به شمار مي‌رود و اگر آن را کنترل نکنيم، به کشورهاي همسايه چون استراليا صدمه وارد مي‌کند. دولت پيونگ يانگ بايد به جاي ساخت سلاح کشتار جمعي به دنبال صرف اين هزينه‌ها در بخش رفاه اجتماعي براي مردمش باشد. بيشاپ اخيرا نيز گفته بود که تحريم‌ها عليه کره شمالي پيامي‌واضح به اين کشور است که بايد دست از اقدامات تحريک آميزش بردارد.
کره شمالي با آزمايش‌هاي موشکي خود که اخيرا صورت داده، مراتب خشم کشورهاي همسايه و همچنين آمريکا را به وجود آورده و باعث شده تا حتي چين به عنوان تنها حامي‌آن دست از پشتيباني‌اش بردارد و به دنبال آن، تحريم‌هاي بيشتري عليه پيونگ يانگ اعمال شود.
وزير دفاع نيوزيلند کره‌شمالي را به داشتن نيات شيطاني متهم کرد و گفت: نيوزلند از هرگونه اقدام آمريکا عليه پيونگ يانگ حمايت مي‌کند. روزنامه نيوزلند هرالد، گري براونلي، وزير دفاع نيوزيلند در پاسخ به سوالي درباره اينکه آيا در کنار آمريکا در مواجه با کره شمالي مي‌ماند، گفت: ما در کنار آمريکا و اقداماتش مي‌مانيم و از هرکاري که براي مقابله با کره‌شمالي انجام مي‌دهد، حمايت مي‌کنيم.وي بر اعمال تحريم‌ها عليه کره شمالي تاکيد کرد و گفت، ديپلماسي موجود بايد در ابتدا به حل تنش در شبه جزيره کره بپردازد.
مذاکرات سه جانبه‌امريکا، کره‌ جنوبي و ژاپن  
انتظار مي‌رود ديپلمات‌هاي ارشد ژاپن، کره‌ جنوبي و آمريکا در توکيو يک نشست سه جانبه درباره مساله هسته‌اي کره شمالي و بي‌ثباتي در منطقه برگزار کنند.
به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، کيم هونگ – کيون، نماينده ويژه کره‌ جنوبي در امور امنيت و صلح شبه جزيره کره، جوزف يون و کنجي کاناسوگي، همتايان آمريکايي و ژاپني وي در مذاکرات سه جانبه در روز سه شنبه در توکيو حضور خواهند يافت.
محوريت مذاکرات اين ديپلمات‌ها تمرکز بر اتخاذ تدابيري براي جلوگيري از فعاليت‌هاي هسته‌اي و موشکي پيونگ يانگ است که مي‌تواند ثبات و صلح را در منطقه تهديد کند.در پي آزمايشات هسته‌اي و موشکي پيونگ يانگ تنش‌ها در شبه جزيره کره افزايش يافته است.آمريکا با تهديد کره شمالي اعلام کرده است: تمام گزينه‌ها براي رفع تهديدهاي ناشي از کره شمالي بر روي ميز مذاکره قرار دارد.
کره شمالي آماده حمله به ناو آمريکا
کره شمالي ديروز اعلام کرد، آماده است براي نشان دادن قدرت نظامي‌خود يک ناو هواپيمابر آمريکا را غرق کند.به گزارش خبرگزاري رويترز، اين در حالي است که دو کشتي نيروي دريايي ژاپن اخيرا به گروه رزمي‌ناو هواپيمابر آمريکا در آب‌هاي منطقه پيوسته‌اند تا يک رزمايش در اقيانوس آرام انجام دهند.دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا اخيرا دستور داد ناو هواپيمابر "يواس‌اس کارل وينسون" به آب‌هاي نزديک شبه جزيره کره برود تا براي مقابله با تهديدات کره شمالي آمادگي داشته باشد.روزنامه "رودونگ سينمون" وابسته به حکومت کره شمالي در مطلبي نوشت: نيروهاي انقلابي ما آماده رزم و غرق کردن ناو هواپيمابر هسته‌اي آمريکا با يک تک حمله هستند.
اين روزنامه ناو آمريکايي را به يک "حيوان زمخت" تشبيه کرد و نوشت: يک حمله به آن مي‌تواند تبديل به مثالي عملي براي نشان دادن قدرت نظامي‌ما شود.اين مقاله در صفحه سوم اين روزنامه انتشار يافت و دو صفحه اول نشريه به بازديد کيم جونگ اون، رهبر کره شمالي از يک مزرعه پرورش خوک اختصاص پيدا کرد.کره شمالي روز سه شنبه مناسبت هشتادمين سالگرد تاسيس ارتش خلق کره را جشن مي‌گيرد.
کمک انگليس به برنامه هسته اي کره شمالي
يک نشريه انگليسي در گزارشي مدعي شد، هزينه‌ برنامه‌هاي تسليحات هسته‌اي کره‌شمالي به صورت مخفيانه با ده‌ها ميليون پوندي که از دفتري در حومه لندن منتقل ‌شده، تامين مي‌شده است.
به گزارش روزنامه "ميل آن ساندي" نشان مي‌دهد که مقام‌هاي کره‌شمالي براي بيش از يک دهه بيخ گوش اسکاتلنديارد و سرويس‌هاي امنيتي انگليس، هزينه توسعه زرادخانه‌هاي اتمي‌را با اتکا به يک دفتر بيمه گمنام در حومه لندن تامين کردند.
طبق بررسي‌هاي اين روزنامه، سالانه حدود ۳۳ ميليون پوند از طريق يک شرکت بيمه در منطقه بلکهيت واقع در جنوب‌شرق لندن منتقل مي‌شده و کنترل آن مستقيما در دست دولت‌هاي کيم جونگ اون و پدرش کيم جونگ ايل بوده
 است.
مقام‌هاي دولت انگليس تاييد کردند که اين شرکت موسوم به "شرکت بيمه ملي کره" به تازگي تعطيل شده و دارايي‌هاي آن توقيف شده است چرا که اين نگراني وجود داشت که از پول اين شرکت با هدف توسعه تسليحات کشتار جمعي کره‌شمالي استفاده شود.
 تعطيلي اين دفتر بيمه،‌ در پي تحقيقات وزارت خزانه‌داري انگليس و کميسيون اروپايي در راستاي اعمال تحريم‌هاي اقتصادي سخت‌تر عليه کره‌شمالي انجام شد.

علي سرزعيم
تحليلگرمسائل اقتصادي
وقتي صحبت از ملاک‌هاي انتخاب رئيس جمهور پيش مي‌آيد، حرف‌هاي کليشه‌اي مثل مدير، مدبر و ايران دوست و ..... پيش مي‌آيد ولي به نظرم اين حرف‌هاي کليشه‌اي دردي را دوا نمي‌کند و ما شاخص‌هاي بهتري براي قضاوت و انتخاب نياز داريم. به اعتقاد من در شرايط کنوني کشور چهار شاخص از بقيه اهميت بيشتري دارد.
1- رئيس جمهور درک درستي از مشکلات و بحران‌هايي که کشور و اقتصاد با آن روبروست داشته باشد. کشور وقت آن ندارد تا يک رئيس جمهور دو سه سال وقت کشور را هدر دهد تا بفهمد که لازم نيست چرخ را از ابتدا خلق کرد. بنابراين درک مشکل از اهميت زيادي برخوردار است. بحران آب، بحران اشتغال، بحران صندوق‌هاي بازنشستگي، مشکلات بخش بانکي، بحران محيط زيست (و هدر رفتن انرژي)، ترتيبات ناکارآمد نهاد دولت و حکومت، فقدان زيرساخت‌ها، ضعف کيفي آموزش عالي،.....
2- شخصيتي داشته باشد که افراد متخصصي که مي‏توانند به حل مشکل کمک کنند حاضر به همکاري با او شوند. اتکاي صرف به اطرافيان و آشنايان سم مهلک است.
3- حل اين مشکلات بزرگ اقتصاد با تصميمات سختي ممکن است که قطعا بخش‏هايي از جامعه از آن تصميمات سخت که مثل جراحي سخت است متضرر مي‏شوند. شرايط کشور مثل بيماري است که اگر جراحي نشود حتماً خواهد مرد ولي اگر جراحي شود با يک احتمال نجات خواهد يافت. براي متقاعدکردن بيمار به تن دادن به جراحي توانايي کسب اعتماد اهميت زيادي دارد. کسي بايد رئيس جمهور شود که آنقدر مورد اعتماد جامعه باشد که بتواند حمايت بخش‌هاي ديگر جامعه را جلب کند تا بتوانند در برابر مقاومت بخش‌هايي که از اصلاحات متضرر مي‌شوند ايستادگي کنند و اصلاحات اقتصادي را به پيش ببرند. لذا قدرت همراه کردن جامعه و توانايي جلب اعتماد عمومي‌از فاکتورهاي اصلي براي اين مرحله از تاريخ کشور ماست.
4- در ايران ساختار سياسي به شکلي است که اگر همراهي همه بخش‌هاي حاکميت نباشد اقدامات اساسي ممکن نمي‌شود. سياست نقدي کردن يارانه و مذاکرات برجام دو سياستي بودند که جز با همراهي حاکميت و بخش‌هاي مختلف آن با دولت ممکن نبود. لذا کسي بايد رئيس جمهور شود که بتواند در اصلاحات سياسي اين همراهي را کسب کند.روشن است که در جمع نامزدهاي موجود «رئيسي» در ملاک چهارم از بقيه بهتر است اما از لحاظ ملاک اول و سوم به نظرم مشکل اساسي دارد. به نظر من «قاليباف» در ملاک اول به شدت مشکل دارد در ملاک دوم و ملاک سوم تا حد نسبتاً زيادي ضعيف است و در ملاک چهارم به‌اندازه «رئيسي» مزيت ندارد. «ميرسليم» و «هاشمي‌طبا» از همه لحاظ ضعيف هستند و قابل توصيه نيستند. «جهانگيري» چون کانديداي پوششي است، اصلاً نياز به ارزيابي ندارد. «روحاني» به نظرم در ملاک اول و دوم خيلي قوي است در ملاک سوم نسبتاً موفق است و در ملاک چهارم کمي‌ضعيف است. با اين قضاوت من گمان مي‌کنم از ميان اين افراد، آقاي روحاني شايستگي بيشتري براي انتخاب شدن دارد.

هيميش مکراي
اينديپندنت

اقتصاد اروپايي درحال بهبودي است اما هنوز بيکاري جوانان مشکل بزرگي است. تنها کشور در اتحاديه اروپا که بيشتر جمعيت جوانش قادر به گرفتن کار دائم هستند انگليس است. نرخ استخدام موقت در انگليس در پايين‌ترين سطح است. درحاليکه بيکاري در فرانسه و ديگر کشورهاي اروپايي باعث نارضايتي شده است اما اقتصاد اروپايي اصلا وضع بسيار بدي ندارد. رشد اقتصادي امسال منطقه پولي يورو1.6 درصد بوده است که پايين تر از رشد اقتصادي انگليس بوده است. نرخ بيکاري درحال کاهش است البته تفاوت بيکاري در آلمان 3.9 درصد و در يونان 23.5 درصد است اما اگر به طور کلي به منطقه نگاه کنيد اشتغالزايي سريعتر از دهه قبل بوده است.به نظر اقتصاد در منطقه داستان بهتري پيدا کرده است.براساس گزارش خريد مديران ، تجارت اروپايي بسيار اميدوارتر از شش سال پيش است. جامعه تجاري فرانسه نسبت به رشد بسيار مثبت تر از آلمان است.اين امر نشان دهنده آن است که بهبودي اقتصاد اروپايي از آلمان عبور کرده و سياست مالي بانک مرکزي اروپا براي خريد اوراق قرضه کابرد داشته است.يک دايره بهبودي وجود دارد که در سال آينده بانک مرکزي سياست خود را تسهيل مي‌کند.سئوال اين است که آيا با بهبود ساختاري در اقتصاد بالاتر از اين دايره خواهد رفت.پاسخ در اينباره در کشورهاي مختلف و حتي مناطق متفاوت است. در شمال ايتاليا عملکرد اقتصادي بسيار بهتر از جنوب است.در اسپانيا ، پرتغال و لهستان اين درصد از نيمه بهتر است. و در ايتاليا 45 درصد است حتي در فرانسه و آلمان که به 40 درصد رسيده‌اند. پايين‌ترين نرخ بيکاري در منطقه يورو 20 درصد است . بازار کار در آلمان بهبود داشته است که باعث پايين آوردن بيکاري و هزينه‌هاي اشتغالهاي کوچک شده است. اقتصاد بهتر مي‌شود اما نارضايتي ادامه خواهد داشت و ممکن است در انتخابات خود را نشان دهد.ترجمه :فاطمه مهتدي




بااتخاذ تصمیم در جلسه فوق العاده هیات امنای دانشگاه آزاد؛
از هنگامی که دولت احمدی نژاد شکل گرفت، یکی از مواردی که با چالش رو به رو شد، دانشگاه آزاد اسلامی بود.
احمدی نژاد بارها علیه عبدالله جاسبی و دانشگاه آزاد اظهاراتی را بر زبان آورد و اساسنامه دانشگاه را تغییر داد و آنقدر هیات امنای دانشگاه را تحت فشار قرار داد، تا توانست جاسبی را برکنار کند و فرهاد دانشجو، برادر کامران دانشجو وزیر علوم را جایگزین جاسبی کند. اگرچه دوره ریاست دانشجو نیز با انتقادهایی رو به رو شد، اما ریاست دانشجو با پایان دولت احمدی نژاد تمام شد و آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس هیات امنای وقت دانشگاه آزاد، توانست میرزاده را جایگزین فرهاد دانشجو کند. اما گویا تحولات در دانشگاه آزاد پایانی ندارد و آیت الله هاشمی درگذشت. با درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، مقام معظم رهبری برای آنکه اداره دانشگاه با مشکل رو به رو نشود، علی اکبر ولایتی را به عنوان رییس هیات موسس دانشگاه آزاد منصوب کردند و در پی آن ریاست هیات امنا نیز با رای اکثریت هیات امنا به ولایتی رسید. هنوز مدت زیادی از این تحولات نگذشته بود که میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد برکنار شد این در حالی است که وی در آبان ماه سال 92 به ریاست رسیده بود. اکنون حمید میرزاده با تصمیم اکثریت اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد از ریاست این دانشگاه کنار رفت.  برای این برکناری نیاز به جلسه ای رسمی بود که به درخواست چهار نفر از اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد و مطابق تبصره یک ماده 11 اساسنامه این دانشگاه، جلسه فوق‌العاده هیئت امنای دانشگاه آزاد به ریاست علی‌اکبر ولایتی تشکیل شد و اعضای هیئت امنا در این جلسه پس از بحث و بررسی فراوان رای‌گیری کردند و بنا به تصمیم اکثریت اعضا مقرر شد حمید میرزاده رئیس فعلی این دانشگاه طی یک هفته از ریاست استعفا دهد و در غیر اینصورت او خود بخود برکنار خواهد شد. همچنین بنا به تصمیم هیئت امنای دانشگاه آزاد علی‌محمد نوریان به عنوان «سرپرست موقت» دانشگاه آزاد  منصوب می‌شود. این در حالی است که بر اساس ماده 11 اساسنامه دانشگاه آزاد، هیئت امناء حداقل هر دو ماه یکبار به دعوت رئیس هیئت تشکیل جلسه می‌دهد. جلسات با حضور اکثریت کل اعضاء رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثریت آراء اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.همچنین تبصره یک این ماده می‌گوید: در صورت لزوم به پیشنهاد رئیس دانشگاه یا نمایندگان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا 3 نفر از اعضاء، جلسه فوق‌العاده هیئت امناء تشکیل می‌گردد. اماعلی‌محمد نوریان اسفند ۱۳۹۳ با نظر اعضای هیئت موسس دانشگاه آزاد به عنوان دبیرکل این هیئت انتخاب شده بود. محمدنوریان دارای دکتری مهندسی برق به صورت مشترک از دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه ولز انگلستان است.وی تاکنون مسئولیت هایی در حوزه های معاونت وزارت راه، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هواشناسی و هوانوردی، قائم مقام معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و ریاست هیات مدیره شرکت فرودگاههای کشور برعهده داشته است.

رئيس کميسيون تبليغات انتخابات رياست جمهوري مستقر در سازمان صدا و سيما گفت: نخستين مناظره زنده 6 نامزد انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري عصر جمعه هفته جاري برگزار مي‌شود.
به گزارش ايرنا، احسان قاضي‌زاده‌هاشمي‌در جمع خبرنگاران افزود: اولين مناظره عصر جمعه هفته جاري به مدت سه ساعت با حضور 6 نامزد انتخابات رياست جمهوري برگزار مي‌شود، اين مناظره دو به دو نخواهد بود و مناظره‌ها با حضورتمامي‌نامزدها انجام مي‌شود.وي با يادآوري اين که اين مناظره‌ها از شبکه يک و شبکه خبر زنده پخش مي‌شود، تصريح کرد: امشب کميسيون تبليغات مستقر در صدا و سيما در ساعت هشت تا 10 جلسه اي درباره برنامه‌هاي ضبطي، مستند و همچنين مناظره نمايندگان نامزدها خواهد داشت و قرعه کشي به صورت زنده در ساعت 22 از تلويزيون پخش مي‌شود.به گزارش ايرنا، ستاد انتخابات کشور پس از اعلام اسامي‌نامزدهاي تاييد صلاحيت شده از سوي شوراي نگهبان شامگاه پنج شنبه گذشته با صدور اطلاعيه اي اسامي‌6 نامزد احراز صلاحيت شده انتخابات رياست جمهوري را اعلام کرد.سيد مصطفي آقا ميرسليم فرزند سيدجلال، اسحاق جهانگيري کوه شاهي فرزند حسن، حسن روحاني فرزند اسدالله، سيد ابراهيم رئيسي الساداتي فرزند سعيد، محمدباقر قاليباف فرزند حسين و سيد مصطفي‌هاشمي‌طبا فرزند سيد ابوالقاسم، افرادي هستند که صلاحيت آنان مورد تأييد شوراي نگهبان قرار گرفت.
 به منظور تسهيل در جمع آوري وجوه خيرين و مشارکت در امور عام المنفعه و همچنين در راستاي اهداف ارزشي و معنوي بانک انصار که در حوزه مسئوليت‌هاي اجتماعي صورت مي‌گيرد، سرويس پرداخت "خيرين سلامت" بر روي کليه درگاه‌هاي بانک انصار راه‌اندازي شد.به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌و تبليغات؛با راه‌اندازي اين سرويس پرداخت، مشتريان عزيز مي‌توانند کمک‌هاي مردمي‌خود را بر روي کليه درگاه‌هاي بانک اعم از؛ آني بانک،اينترنت بانک،موبايل بانک و... در کوتاه‌ترين زمان ممکن و با روشي آسان براي مجمع خيرين سلامت تهران و شميرانات ارسال کنند.شايان ذکر است که اين امکان در آسانترين شکل ممکن با استفاده از تلفن همراه و شماره گيري کد: #1213*763* امکان پذير مي‌باشد.

رييس جمهور از تراکم فروشي انتقاد کرد:
رييس جمهور با تاکيد بر اينکه ساختمان‌ها بايد محل آرامش مردم باشد نه ابزار سودآوري گفت: پيدا کردن منابع مشروع و سالم درآمدي براي شهرها ضروري است و دولت آماده همکاري و تهيه لوايح لازم است.
به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني در پنجمين اجلاس بين المللي مجمع جهاني شهرهاي اسلامي‌گفت: تامين هزينه‌هاي شهر از مسيرهاي نادرست مانند تراکم فروشي، فروش حقوق مردم و نسل‌هاست. رييس‌ جمهور با تأکيد بر اينکه با بيان اهميت جستجوي راههاي ايجاد درآمد مشروع براي شهرها، اظهارداشت: اگر شهرها و شهرداري‌ها نيازمند منابع درآمدي هستند، بايستي به فکر منابع درآمدي سالم براي اداره آنها بود و دولت آماده است با تهيه لوايح لازم براي شهرداري‌ها و اداره شهرها از طريق منابع مشروع اقدام کند.
 روحاني با تسليت سالروز شهادت امام موسي بن جعفر(ع) و طلب توفيق از پيامبر(ص) و خاندان رسالت و ائمه هدي(ع)، اظهار داشت: در دنياي امروز موضوع مديريت شهري و اداره زندگي مردم، بويژه در يک شهر بزرگ، جزو مديريت‌هاي سخت و پيچيده است. رييس‌ جمهور با اشاره به اينکه تمدن‌هاي بزرگ بشري معمولاً در کنار شهرها بوجود آمده و علم و فناوري و تمدن در شهرهاي بزرگ ظهور و بروز پيدا کرده است، گفت: براي درک و فهم تمدن اسلامي، بهترين راه آن است که بعد از مطالعه کتب و آثار گذشتگان به آثار باقيمانده معماري در شهرهاي مهم اسلامي‌و تمدني که از مشرق زمين، شبه جزيره هندوستان، ساحل مديترانه و شمال آفريقا و کشورهاي مهم خاورميانه از جمله کشور بزرگ ايران نگاه کنيم. روحاني خاطر نشان کرد: آثار تمدني در شهرهاي بزرگ و نوع معماري‌ و ساختمان‌هاي بزرگ اين شهرها از مهندسي، ابتکارات، دوستي و برادري ميان مردم و استفاده درست از طبيعت در گذشته با انسان سخن مي‌گويند.
وي گفت: در آثار بزرگ تمدني در کشورهاي مختلف جهان و از جمله کشورهاي اسلامي، ريشه معماري شهرها و ساختمان‌ها از فرهنگ و اعتقادات مردم نشأت مي‌گيرد و مساجد، مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشي به عنوان مرکزيت شهرها، قبل از محله‌هاي مسکوني مردم، مد نظر بوده است.
رييس‌ جمهور با تأکيد بر اينکه متأسفانه در بسياري از اهداف بلند شهرسازي فاصله ايجاد شده و به مسايل فرهنگي و حتي حريم خصوصي و شرايط اجتماعي مردم، کم‌توجهي مي‌شود، گفت: تأمين درآمدهاي شهري از منابع نادرست و فروختن فضايي که به مردم تعلق دارد و در اختيار گذاشتن تراکم عظيم در اختيار يک سرمايه‌داري که مي‌تواند همه خانه‌هاي آن محل و اطراف را تحت تأثير قرار دهد، نه تنها از لحاظ فرهنگي و ديني، حتي از لحاظ آرامش و زيبايي بصري نيز صحيح نيست. روحاني افزود: آيا بايد براي تأمين درآمد شهري، حقوق مردم بدون اجازه آنها فروخته شود؟ و براي حقوق شهري و زندگي و رفاه مردم، ارزش کاملي قايل نبود؟
 روحاني اضافه کرد: در ظاهر پارک و محل تفريحي براي رفاه و اوقات فراغت مردم ايجاد مي‌شود، اما مهم‌تر از تأسيس اين پارک اين است که پول آن از کجا تهيه شده است. اگر باغات شهرها، تغيير کاربري داده شده و با پول آن، پارک ايجاد شده باشد، آيا اين مي‌تواند اقدامي‌به نفع مردم، باشد؟ رييس‌ جمهور تصريح کرد: بدترين تأمين درآمد براي شهرها و شهرداري‌ها، فروختن حقوق مردم، فضاهاي سالم شهري و نابود کردن باغ‌ها و درختان کهنسال است و اين بدتر از آن است که نفت را فروخته و از پول آن براي حقوق کارمندان استفاده شود.  روحاني خاطر نشان کرد: اگر نفت به عنوان يک حق بين نسلي محسوب مي‌شود و بايد پول آن سرمايه‌گذاري شود، فضاهاي شهري، کوه‌ها، مراتع، درياچه‌ها و تالاب‌ها هم جزو منابع بين نسلي هستند. رييس‌ جمهور گفت: همانطور که حق نداريم ساختمان‌هايي که مربوط به ميراث فرهنگي است ويران کرده و به فروش برسانيم تا به جاي آن آثار باستاني، برجي بپا شود، اين حق را هم نداريم که محيط زيست و باغات زيباي اطراف شهرها را تخريب کنيم. روحاني با اشاره به اينکه دولت آماده تهيه لوايح براي اداره شهرها از طريق منابع مشروع است، گفت: نبايد آينده شهرها و راحتي مردم را از بين ببريم. اگر قرار است تراکم بفروشيم تا براي شهر تونل، بزرگراه و پل درست کنيم اين فايده‌اي ندارد، چرا که در نتيجه همين فروش تراکم، جمعيت محلات و شهر افزايش مي‌يابد و همان بزرگراه و خياباني که از پول تراکم ساخته شده است تبديل به پارکينگي بزرگ مي‌شود و مشکل ترافيک نيز حل نمي‌شود.
رييس‌ جمهور با بيان اينکه اگر بناست براي حل مسايل شهري اقدام کنيم، بايد اقدامي‌جامع و همه جانبه را مدنظر قرار دهيم، افزود: برخي مشکلات زيست‌محيطي و شهري پيچيدگي‌هايي دارد که رفع آنها، نيازمند زمان طولاني‌تري است. اما بخشي از مشکلات محيطي و شهري، هست که مي‌شود آنها را در زمان کوتاه‌تري حل و فصل کرد.
روحاني اظهار داشت: وقتي نيروگاه‌هاي ما در کنار شهرها و با نفت کوره کار مي‌کنند، وقتي خودروهاي فرسوده در شهرها تردد مي‌کنند، وقتي کيفيت گازوييل و بنزين مصرفي خودروها و سوخت مورد استفاده براي گرم کردن خانه‌ها باعث آلودگي محيط شهري و محيط زيست مي‌شوند، اين مشکلات را مي‌توان در مدت کوتاه‌تري حل و فصل کرد.
وي گفت: بايد در زمينه مسايل زيست محيطي سرمايه‌گذاري کنيم و يکي از آسانترين و پرسودترين راه‌هاي سرمايه‌گذاري اين است که از سرمايه همان سوخت نابجايي که از آن براي وضعيت جديد در خودروها، استفاده مي‌شود براي سالم‌سازي شهرها، استفاده کنيم.
روحاني با اشاره به اينکه معتقدم اجراي پروژه‌هاي بزرگ و مهم در شهرهاي بزرگ بايد با رأي و نظر مردم، اجرا شود، اظهارداشت: درست است که مسايل عادي و معمولي به طور معمول براساس قوانين و مقررات موجود اداره مي‌شوند اما اينکه اجراي مشکل ترافيک در يک شهر، از طريق ساخت پل و بزرگراه باشد يا ساخت مترو، بهتر است با رأي و نظر مردم، تعيين شود.
رييس‌ جمهور تصريح کرد: با نظر مردم و مديريت يکپارچه و هم‌افزايي دستگاه‌ها بهتر و راحت‌تر مي‌توانيم شهرهاي بزرگ را اداره کرده و اهداف توسعه بلندمدت شهرها را محقق کنيم و درآمد لازم را براي مردم ايجاد کرده، فاصله طبقاتي را در شهرها کم کنيم و حاشيه نشيني را از بين ببريم. رييس‌ جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به در پيش بودن انتخابات شوراها و با ابراز خوشحالي از اينکه، اداره‌کنندگان شهرها و روستاهاي کشورمان در شوراها از سوي مردم برگزيده مي‌شوند، گفت: آراء مردم در انتخاب آعضاي شوراها، مي‌تواند تأثير چشم‌گيري در نحوه اداره شهرها و اعمال نظرات آنها در اين رابطه از طريق نمايندگانشان داشته باشد.

عارف توافق هسته اي را موفقيت بزرگ تمام ارکان نظام دانست:
رييس فراکسيون اميد مجلس از رييس جمهور درخواست کرد با استفاده از جايگاه قانوني خود و با رايزني با ارکان نظام، زمينه رفع حصر و برطرف شدن محدوديت‌هاي موجود را فراهم کند.
به گزارش ايسنا، محمدرضا عارف در اولين نطق ميان دستور در مجلس دهم گفت: نظام جمهوري اسلامي‌ايران از چنان اقتدار، ثبات و پشتيباني مردمي‌برخوردار است که هرگونه حصر، ايجاد محدوديت و ممنوع التصويري دلسوزان و ياران انقلاب درشان اين نظام نيست و باعث ايجاد هزينه‌هاي غيرضروري و جبران ناپذير شده و مي‌شود.
نماينده تهران در مجلس افزود: از رييس جمهور محترم مي‌خواهم با استفاده از جايگاه قانوني خود و با استفاده از تجربيات گذشته، با رايزني با ارکان نظام، اطمينان لازم را فراهم نموده که با رفع حصر و برطرف شدن محدوديت‌هاي موجود، نه تنها تهديدي متوجه‌امنيت و آرامش کشور نخواهد شد، بلکه تلخي حوادث گذشته با شيريني تفاهم و همدلي جايگزين مي‌گردد.
وي گفت: اقتصادي که به دنبال اشتغال و توليد است، از دولتمردان خود انتظار امنيت، ثبات و ديپلماسي تعاملي با دنيا را دارد تا به دور از سياست‌هاي هيجاني و با تداوم رويکرد عزت مندانه با دنيا و با پرهيز از اتخاذ سياست‌هاي تنش زا، سرمايه گذاري داخلي و خارجي را افزايش دهد.
عارف برجام را موفقيت بزرگ تمام ارکان نظام عنوان کرد و گفت: از تخريب آن و همچنين از معرفي آن به عنوان تنها نسخه شفابخش بايد پرهيز شود و با تدابير خردمندانه مورد رصد و مديريت قرار گيرد.مردم، نخبگان و فعالان اقتصادي کشورمان خواستار توافق هسته‌اي بودند تا بتوانند در امنيت، صلح و آرامش به رشد و رونق اقتصادي دست يابند. اکنون در آستانه انتخابات رياست جمهوري، اين مهم نبايد به بهانه کشمکش‌هاي انتخاباتي، مورد خدشه و تهديد قرار گيرد.
رييس فراکسيون اميد برقراري مجدد عقلانيت، تدبير و آرامش در منظومه قوه مجريه توسط دولت يازدهم را قابل تقدير عنوان کرد و گفت: دستاوردهاي دولت يازدهم از جمله رشد اقتصادي، مهار تورم و طرح تحول سلامت قابل تقدير است. تخريب دستاوردهاي ارزشمند دولت ، جفاست و با منافع ملي در تضاد است. اما در عين حال تداوم رکود و افزايش حجم نقدينگي، عدم تعادل بين منابع و مصارف بودجه عمومي‌و ديگر مشکلات اقتصادي همچنان فعالين اقتصادي و مردم را رنج مي‌دهد.
 وي تصريح کرد: لازم است دولت آينده با رأي قاطع مردم بر مسند اداره کشور قرار گيرد تا با قدرت بر مشکلات مزمن و ساختاري به جا مانده از گذشته، فائق آيد.
رييس شوراي عالي سياستگذاري انتخابات اصلاح‌طلبان با بيان اينکه در انتخابات پيش رو، از تحقق اجماع نسبي بين دوستان جبهه اصول گرايان استقبال مي‌کنيم، اضافه کرد: اميدوارم با حضور قدرتمند هر دو جبهه اصلي سياسي کشور در صحنه انتخابات ، شور و نشاط، و مشارکت بالا را شاهد باشيم.
وي با بيان اينکه رئيس جمهور آينده بايد با تشکيل کابينه کارآمد و جوان، روند رو به رشد چهارسال گذشته را تسريع و به مطالبات جوانان و اقشار مردم پاسخ مناسب دهد، گفت: از شوراي محترم نگهبان، هيئت‌هاي اجرايي و نظارت، وزارت کشور، رسانه ملي و ديگر تريبون‌هاي عمومي‌مي‌خواهم با رعايت حق الناس، بي طرفي و مُر قانون به مردم در تحقق حماسه ديگري در ۲۹ ارديبهشت کمک کنند.
عارف يادآور شد: از فعالان حزبي و سياسي و ستادهاي انتخاباتي نامزدهاي محترم ، استدعا دارم با رعايت اخلاق، ضمن تبليغ نامزدها و برنامه‌ها و ويژگي‌هاي ايشان، از تخريب يکديگر و دستاوردهاي نظام پرهيز نمايند و با تکريم رقيب، شور و نشاط انتخاباتي را فراهم آورند.
نماينده تهران با بيان اينکه نشاط سياسي که مدنظر مقام معظم رهبري است، نيازمند حضور فعال جوانان و دانشجويان است گفت: تداوم فضاي امنيتي دانشگاه‌ها نگران کننده و غيرقابل قبول است. وزراي مربوطه، بايد انتظارات به حقِ دانشگاهيان را در رفع فضاي امنيتي برآورده نمايند. جوانان، دانشجويان و رسانه‌ها بايد در فعاليت‌هاي قانون‌مند خود، امنيت خاطر داشته باشند. بايد بستر حضور سياسي و اجتماعي جوانان فراهم باشد. دولت آينده بايد درهاي خود را به روي جوانان شايسته باز کند. بايد نوسازي دولت و بازسازي ساختارها با تکيه بر جوان گرايي و شايسته سالاري محقق گردد.
وي با بيان اينکه دسترسي آزاد به اطلاعات حقي عمومي‌است، تصريح کرد: اين مهم بايد به صورت يک اصل پذيرفته شده در جمهوري اسلامي‌ايران درآيد و هر سه قوه و نيز نهادهاي خارج از سه قوه بايد به حقِ جريانِ آزاد اطلاعات، احترام بگذارند و تمکين کنند.عارف با بيان اينکه عدم دخالت نظاميان در رقابت‌هاي سياسي، علاوه بر تقويت اعتبار تلاش گران اين حوزه، با ايجاد شور و نشاط بيشتر در عرصه باشکوه انتخابات، اقتدار ملي کشور را بيش از پيش تقويت مي‌کند، اظهار کرد: رسيدن به ليست واحد در انتخابات شوراهاي اسلامي‌شهرهاي بزرگ کشور، به عنوان جهت گيري اساسي اصلاح طلبان و با ساز و کار تعيين شده و شفاف، با تاکيد بر معرفي نامزدهاي پاکدست، شايسته و متخصص براي ايفاي نقش در پارلمان‌هاي شهري و محلي، با دقت و جديت مورد عمل قرار خواهد گرفت.رييس شوراي عالي سياست‌گذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان با بيان اينکه اين مجلس و دولت آينده بايد بسترساز اميد، آرامش و رونق اقتصادي، مبارزه با فساد و آسيب‌هاي اجتماعي، تحقق اقتصاد مقاومتي و توانمندسازي توليد ملي، توسعه اشتغال، خصوصي سازي و کاهش تصدي گري نهادهاي حاکميتي در اقتصاد، و توجه ويژه به بحران کم آبي و مسائل محيط زيستي باشند، گفت: معيشت و منزلت مردم از مهمترين مسائل کشور است که بايد با تکيه بر عقلانيت، آرامش، خردگرايي، همگرايي و اخلاق در اولويت برنامه‌هاي آتي کشور قرار گيرد.
مدير عامل صندوق توسعه ملي خبر داد:
مديرعامل صندوق توسعه ملي گفت: براي صادرکننده واقعي که بيش از 60 درصد از کالاهاي پروژه خود را از کالاهاي داخلي تامين کند، هيچ محدوديتي براي تامين اعتبار وجود ندارد.
به گزارش ايرنا، احمد دوست حسيني در نخستين همايش تقدير از صادرکنندگان برتر تجهيزات و خدمات فني و مهندسي صنعت آب و برق در محل وزارت نيرو، افزود: صندوق توسعه ملي يک صندوق توسعه اي و نه يک صندوق يارانه‌اي است. وي با تاکيد بر اينکه به سمت صندوق يارانه اي محدود نخواهيم شد، گفت: هدف از تاسيس صندوق توسعه ملي تبديل بخشي از منابع ثروت‌هاي ماندگار، مولد و سرمايه‌هاي زاينده اقتصادي و حفظ سهم نسل‌هاي آينده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌هاي نفتي، از طريق تامين مالي طرح‌هاي اقتصادي و سرمايه گذاري در قالب اعطاي تسهيلات بانکي به بخش‌هاي غيردولتي و سرمايه گذاري در بازارهاي پولي و مالي خارجي است. مديرعامل صندوق توسعه ملي اضافه کرد: اگر قرار باشد يک شرکت به عنوان نمونه بيمارستاني در يک کشور آفريقايي احداث کند و قصد داشته باشد همه کالاها و تجيهزات خود را از ديگر کشورها تامين کند، چرا بايد مورد حمايت ما قرار گيرد و از تسهيلات کشور استفاده کند؟ دوست حسيني گفت: بر اساس ضوابط و مقررات، فقط 20 درصد از سرمايه‌هاي صندوق مي‌تواند به بخش‌هاي عمومي‌و غير دولتي تخصيص پيدا کند؛ بنابراين نمي‌توان به درخواست‌هايي خارج از اين قاعده پاسخگو بود. مديرعامل صندوق توسعه ملي اضافه کرد: هم اکنون صندق توسعه ملي حدود 23 هزار ميليارد ريال براي حمايت از صادرکنندگان داخلي در بانک‌ها سپرده گذاري کرده است. وي افزود: تنها محدوديت زماني که در اين حوزه در حال حاضر وجود دارد، دوره زماني 2 ساله براي بازپرداخت تسهيلات است که‌اميدواريم با توجه به طولاني تر بودن اجراي پروژه‌ها، بتوانيم اين دوره را تا هفت سال نيز افزايش دهيم. صندوق توسعه ملي بر اساس بند (22) سياست‌هاي کلي برنامه پنجم توسعه و ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه و بر اساس تجارب حاصل از کارکرد حساب ذخيره ارزي و همچنين تجارب بين المللي در خصوص تشکيل صندوق‌هاي ثروت ملي در سال 1390 تاسيس شد. بر اساس بند «خ» ماده 16 قانون احکام دائمي‌برنامه‌هاي توسعه، تسهيلات صندوق توسعه ملي به بخش‌هاي خصوصي، تعاوني و بنگاه‌هاي اقتصادي متعلق به موسسه‌هاي عمومي‌غيردولتي براي توليد و توسعه سرمايه گذاري‌هاي داراي توجيه فني، مالي و اقتصادي اعطا مي‌شود. همچنين تسهيلات صادرات خدمات فني و مهندسي اين صندوق به شرکت‌هاي خصوصي و تعاوني ايراني که در مناقصه‌هاي خارجي برنده مي‌شوند، از طريق منابع خود يا تسهيلات سنديکايي اعطا مي‌شود. اين صندوق همچنين بابت خريد، به طرف‌هاي خريدار کالا و خدمات ايراني در بازارهاي هدف صادراتي کشور تسهيلات اعطا مي‌کند. نخستين همايش تقدير از صادرکنندگان برتر تجهيزات و خدمات فني و مهندسي صنعت آب و برق روز گذشته با حضور حميد چيت چيان وزير نيرو،‌ مرتضي سرمدي قائم مقام وزير امور خارجه، مجتبي خسروتاج معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس سازمان توسعه تجارت ايران، عليرضا دائمي‌قائم مقام وزير نيرو در امور بين الملل و توسعه صادرات، علي صالح آبادي رئيس بانک توسعه صادرات ايران و عليرضا کلاهي رئيس هيات مديره سنديکاي صنعت برق ايران در سالن همايش‌هاي وزارت نيرو برگزار شد. در اين همايش از 23 شرکت و 2 تشکل فعال در حوزه صادرات خدمات فني و مهندسي، تجهيزات و کالا در صنعت آب و برق تقدير شد.

ميرسليم: با جمنا اختلاف سليقه داريم
در حالي که هنوز فعاليتهاي انتخاباتي نامزدهاي اصلاح طلبان آغاز نشده، اصولگرايان نشست برگزار مي‌کنند و سفرهاي انتخاباتي مي‌روند. اما نتيجه همه اين مباحث و اظهاراتي که از سوي سه نامزد اصولگرا مشاهده مي‌شود، تفرقه است. از سفرهاي قاليباف و رييسي به استانها تا نشست خبري ميرسليم و اظهاراتي که گفته مي‌شود،‌بيانگر آن است که اين سه نفر هرگز به اتحاد نخواهند رسيد.
 جرات کناره گيري نيست
نامزد حزب موتلفه درانتخابات رياست جمهوري با اشاره به اينکه کسي جرات نمي‌کند تقاضاي کناره گيري کند گفت: حزب موتلفه پيش از اينکه جمنا نامزدهاي خود را معرفي کند من را معرفي کرده و پاي تصميم خود خواهد ايستاد. به گزارش ايسنا، سيدمصطفي ميرسليم در نشست خبري در پاسخ به اين که به نفع ساير نامزدهاي اصولگرا کنار خواهيد رفت، اظهار کرد: نيت وهدف جمنا با موتلفه مشترک است اما سلايق ما باهم اختلاف دارد و اين مردم هستند که بايد انتخاب کنند کدام سليقه مورد نطر آنهاست. وي در پاسخ به اين که آيا به گفته آقاي باهنر قرار است شما در انتخابات کناره گيري کنيد تصريح کرد: تصميمات من بايد از زبان من و موتلفه بيان شود و شخص ديگري حق ندارد از قول ما حرفي بزند. باهنر خوب است به کارهاي خودش برسد. ما آمادگي خود را براي خدمت به مردم اعلام کرده‌ايم و تا آخر ايستاده‌ايم.وي گفت: مهمترين دليل من براي حضور در انتخابات مشاهده حقوق بر زمين مانده مردم است. ماکه با هم دشمني نداريم ميخواهيم گوي سبقت را براي خدمت رساني به مردم از يکديگر برباييم. مردم بايد تشخيص دهند که چه کسي مي‌تواند بهتر خدمت کند.ما به ائتلاف اعتقاد داريم ولي ائتلاف موقع وجا دارد و ما از همکاري اصولگرايان استفاده خواهيم کرد،ولي به هر حال در سليقه دچار اختلاف هستيم. ميرسليم در پاسخ به اينکه اگر مرحوم عسگراولادي زنده بود تصميم موتلفه براي رقابت با ساير اصولگرايان را قبول مي‌کرد، گفت: من خودم واژه اصولگرايي را درست کردم. حالا عده‌اي اصولگرايي ا به خود بسته‌اند در حالي که ما سرمنشأ اصولگرايي هستيم. اگر مرحوم عسگر اولادي نيز زنده بود از ما حمايت مي‌کرد.اين فعال سياسي اصولگرا رونق بازار کار و توليد،‌ ايجاد اشتغال، مقابله با قاچاق و واردات بي‌رويه و فساد،‌ فاصله‌گيري از خام‌فروشي،‌رسيدگي به مناطق مرزي کمتر برخوردار، توجه به اقوام و مذاهب، تعامل دولت و مجلس، حل مشکل اشتغال و مسکن جوانان، بهره‌گيري از جوانان در دولت خود و ايجاد زمينه براي جذب سرمايه داخلي و خارجي را از برنامه‌هاي اصلي خود ذکر کرد.وي درباره رابطه با اروپا و آمريکا گفت: ما با همه کشورهاي صلح‌دوست همکاري خواهيم کرد و بر مبناي حفظ استقلال و بدون خودباختگي مبادلات تجاري، فرهنگي و سياسي قوي با کشورهاي اروپايي خواهيم داشت، اما مخالف اين هستيم که ايران بازار مصرف کالاهاي خارجي شود. در مورد بهبود روابط با آمريکا نيز بايد بگويم که اين سوال را بايد از خود آمريکايي‌ها بپرسيد، زيرا تاکنون آنها هيچ اهتمامي‌براي به رسميت شناختن حقوق مردم ايران نداشته‌اند. نايب رييس شوراي مرکزي حزب موتلفه درباره همکاري اين حزب با کشورهاي کمونيستي، گفت: ما از جبهه‌اي که عليه‌امريکا و روش‌هاي استکباري آنها شکل بگيرد استقبال مي‌کنيم و در همين زمينه با کره شمالي، چين و ونزوئلا همکاري داريم.وي در مورد برجام گفت: کوشش‌هاي فراواني از سوي دولت جمهوري اسلامي‌ايران انجام شد تا حقانيت ملت ما براي همه مردم دنيا شناخته شود. اما متأسفانه‌امريکا با روي کار آمدن رييس جمهور خود پايبندي به برجام نشان نداد. برجام براي ما يک معاهده‌اي است که جنبه بين‌المللي دارد و ما بيشتر از تعهدات خود به آن عمل کرده‌ايم. اکنون طرف مقابل بايد پاسخگو باشد که چرا به تعهدات خود عمل نکرده است. ميرسليم درباره دلايل رکود گفت:‌ توجه دولت براي کنترل تورم بدون توجه به آثار منفي‌اش مثل ايجاد رکود و همچنين تحريم‌هاي خارجي و عدم آمادگي صنعت براي شرايط بحراني از دلايل ايجاد رکود است. ما با تکيه بر نيروي جوان کشور و مديراني که خودباخته نباشند مي‌توانيم اين مشکل را حل کنيم.وي درخصوص رشد اقتصادي گفت: از دولت تمجيد مي‌کنم که آرزوي خود را رسيدن به رشد 8 درصدي اعلام کرده است. اما عمده اين رشد از درآمدهايي است که از فروش نفت حاصل مي‌شود. من فروش نفت خام را سياست خود نمي‌دانم و بايد از خام‌فروشي فاصله بگيريم و از نفت و گاز به عنوان سرمايه استفاده کنيم.اين نامزد انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به اين که مهمترين نقد به دولت را چه مي‌دانيد و سرسخت‌ترين رقيب شما در انتخابات چه کسي است، گفت: دولت با اين پيش‌فرض که مي‌توان با غرب به توافق دست يافت راه‌حل آساني براي اداره کشور برگزيد، گويي با فروش نفت مي‌شود کشور را اداره کرد. ولي چون اين پيش فرض‌ها محقق نشد و تحريم‌ها لغو نشد،‌ دولت نتوانست به آنچه مي‌خواهد دست پيدا کند. سوال من اين است که دولت وقتي ذات آمريکا را مي‌شناخت چرا گول آنها را خورد و چهار سال فرصت سوزي کرد. ما برونگرايي را نفي نمي‌کنيم اما نبايد درونزايي را هم فراموش کنيم. همچنين براي اين دولت مسايل آرماني مطرح نبود. اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينکه ما در موتلفه اولين گروهي بوديم که با روحاني پس از انتخابش به عنوان رييس جمهور ديدار داشتيم و همواره نصايح لازم را به وي کرده‌ايم، افزود: ما به اين دولت انتقاد داريم و دولت را رقيب خود دانسته و معتقديم باقي ماندن اين دولت براي چهار سال آينده به ضرر کشور است. ميرسليم درباره برنامه خود براي يارانه‌ها گفت: قانون هدفمندي يارانه‌ها بايد درست اجرا شود، من اولويت را به محرومان مي‌دهم و آنچه به محرومان مي‌رسد بيشتر خواهد شد اما به يارانه توليد نيز توجه خواهم کرد.وي در خصوص جهت‌گيري‌اش نسبت به سينما، هنر و فضاي مجازي تصريح کرد: براي ارتقاي فرهنگ، هنر و سينما کوشش مي‌کنيم اما با بي‌بندوباري، ‌شلختگي هنري و ابتذال مخالفيم و از همه فرهنگ‌دوستان توقع داريم به ما ياري دهند. سينما و فرهنگ بايد در جهت خدمت به مردم با حفظ آرمان‌هاي انقلاب اسلامي‌و قانون اساسي باشد.اين فعال سياسي اصولگرا در خصوص فضاي مجازي گفت: فضاي مجازي زمينه‌اي براي اطلاع‌رساني است اما داراي آسيب‌هايي هم است. با توليدات نرم‌افزاري مناسب توسط جوانان کشورمان بايد به گونه‌اي اقدام کنيم که اين آسيب‌ها را حل کنيم.ميرسليم در پاسخ به اينکه چرا روساي جمهور ايران پس از اتمام دوره رياست جمهوري به حاشيه مي‌روند گفت: من به مردم وعده داده‌ام که گرفتار خودکامگي نمي‌شوم. اينکه به جز آيت‌الله خامنه‌اي و شهيد رجايي ساير روساي جمهور دچار خودکامگي شده‌اند به اين دليل بوده که مراقبت‌هاي حزبي از آنها انجام نشده است. من اگر رييس جمهور شوم يک فرد نخواهم بود بلکه يک حزب من را خواهد پاييد تا از خطوط صحيح منحرف نشوم.اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان درباره نامه خود در خصوص تخلفات شهردار تهران اظهار کرد: اين در ذات من نهفته است که نمي‌توانم با تخلف کنار بيايم. موارد تخلفي زيادي پيش آمده که من آنها را پيگيري کرده‌ام. در اين مورد به عنوان عضوي از مجمع تشخيص مصلحت نظام موضوع را پيگيري کردم. در اسفند 93 به شهردار تهران گفتم که چه تخلفاتي در شهرداري‌هاي تهران انجام مي‌شود که او گفت دست روي دل من نگذار که در شهرداري‌ها واويلا است. من معتقدم که برادر دست بجنبان و با تخلفات مقابله کن. ما نبايد از اين تذکرات ناراحت شويم، اگر من هم تخلفي انجام دادم بايد به من تذکر داده شود. هر کسي که دچار تخلف شد بايد آن را جبران کند نه اينکه با دروغ و تزوير عمل کند.
هرگز جناحي عمل نکرده‌ام
اين در حالي است که حجت‌الاسلام سيد ابراهيم رئيسي، داوطلب اصولگراي انتخابات رياست‌جمهوري به مجلس شوراي اسلامي‌رفت و در جمع اعضاي فراکسيون ولايي مجلس گفت: درطول مديريتم هرگز جناحي عمل نکردم و الان نيز در ستاد انتخاباتي ما همه سليقه‌‌هاي سياسي در خط امام حضور دارند. ، طي سخناني در جمع نمايندگان مجلس با انتقاد از وضعيت کنوني کشور، بر اعمال اصلاحات در مديريت اجرايي کشور تاکيد کرد.وي با بيان اينکه، بايد از نگاه حزبي و جناحي بيرون بياييم و به سرمايه‌هاي کشور درست نگاه کنيم، افزود: وضعيت اقتصادي کشور به هيچ عنوان خوب نيست و معضلات جدي در نظام پولي و مالي کشور وجود دارد.رئيسي تصريح کرد: اين که دولتي درباره فساد اداري، دولت قبل را متهم کند، براي مردم قابل پذيرش نيست و با«دزد دزد گفتن» مشکلي حل نمي‌شود.اين داوطلب انتخابات رياست‌جمهوري، با تاکيد بر اينکه "اگر دستگاه اجرايي کشور درست عمل کنند و بسترهاي فساد را از بين ببرد؛ شاهد کاهش واقعي پرونده‌هاي فساد و کيفري خواهيم بود"، تاکيد کرد: به عنوان يکي از دلسوزان و دغده‌مندان کشور فکر مي‌کنم، وضع فعلي نه تنها مطلوب نيست بلکه براي مردم قابل تحمل نيست.وي گفت: براي يکبار هم که شده کشور، مردم و اقتصاد را خارج از نگاه‌هاي بسته حزبي و جناحي و گروهي ببينيم. مردم از اين وضع خسته هستند؛ بنده درطول مديريتم هرگز جناحي عمل نکردم و الان نيز در ستاد انتخاباتي ما همه سليقه‌‌هاي سياسي در خط امام حضور دارند.
کانديداهاي جمنا ساقدوش داماد نمي‌شوند
در حالي که زمزه نرسيدن به اتحاد در بين اصولگرايان جدي شده است، سخنگوي جبهه مردمي‌نيروهاي انقلاب اسلامي‌گفت: اين جبهه تنها جرياني بود که فقط پايتخت‌نشين‌ها تصميم‌گير نبودند. به گزارش تسنيم، مرضيه وحيددستجردي ادامه داد: تصميم‌گيري سياسيون ارزشي ما همواره در محل‌هايي که سن بالايي داشتند اتفاق مي‌افتد. ولي جبهه مردمي‌نيز از چهره‌هايي با سن و سال بالا تا چهره‌هاي کم سن و سال با تجربه‌هاي درخشان را دور هم جمع کرده که تفکرات و سلايق مختلفي هم دارند.وحيد دستجردي افزود:در در جلسه اي به 5 نامزد راي داده شد و اين 5 نفر در جلسات متعدد و ابعاد مختلف مورد بررسي قرار گرفت که در نهايت يک نفر منصرف و 4 نفر ثبت‌نام کردند. وي درباره رقابت نيروهاي انقلاب گفت: کانديداهاي جبهه مردمي‌در بسياري از موارد در زمينه اداره کشور داراي سلايق مختلف هستند و امروز دو کانديدايي که از جبهه در صحنه حضور دارد هر يک سبد راي متفاوتي دارند و اقبال آنها هم بين مردم متفاوت است. البته اينها در فضاي دوستانه رقابت کرده و ما هم نظارت مي‌کنيم که ببينيم برنامه کداميک از اين عزيزان مورد استقبال است.وحيد دستجردي ادامه داد: رقابت کانديداهاي ما جدي است و هيچ يک پوششي نيستند که به عنوان ساقدوش داماد به ميدان آمده باشند.وي افزود: ممکن است احساس کنيم هر دو در صحنه باقي بمانند و يا يکي به نفع ديگري کنار برود اما به هر حال وجود اين دو کانديدا به منزله نه به وضع موجود است که‌اميدواريم به واسطه اين دو کانديدا اصلاحات در کشور انجام گيرد.سخنگوي جبهه مردمي‌نيروهاي انقلاب با اشاره به اينکه جبهه مردمي‌به تمام برنامه‌هايش تا بدين‌جا عمل کرده است، گفت: کانديداهاي جبهه ميثاق‌نامه جبهه مردمي‌را امضا کرده‌اند از اين رو نگران رسيدن به اتحاد نيستيم چون هر دو نامزد از لحاظ شناخت کشور و توانايي‌هاي فردي در سطح معقولي هستند.وي درباره حزب موتلفه نيز گفت: اين حزب از ابتدا اعلام کرد که در انتخابات تصميم حزبي مي‌گيرد و ما حضور يا عدم حضور مهندس ميرسليم را به عهده حزب آنها گذاشته‌ايم.سخنگوي جبهه مردمي‌نيروهاي انقلاب ادامه داد: نکته اين است که برنامه همه کانديداهاي جبهه مردمي‌از ابتدا نشان مي‌داد که وضع موجود از لحاظ اقتصادي و اشتغال مناسب نيست و بايد اصلاح شود و شايد آقاي ميرسليم مي‌خواهند از زبان و ادبيات خود درباره اين مشکلات در مناظرات سخن بگويند.وحيد دستجردي افزود: منظور آقاي ميرسليم از اينکه کنار نمي‌روم و يا هيچ کس حق ندارد به من بگويد که کناره‌گيري کنم اين است که فقط به حرف حزب خود عمل مي‌کند.وي گفت: قرار نيست کسي به نفع کس ديگري کنار برود و بايد ديد که کدام يک از کانديداها موفقيت بيشتري در جذب آراي عمومي‌دارند. البته دو کانديداي جبهه مردمي‌واقعا خوب حرف مي‌زنند و در تبيين برنامه‌هاي خود تبحر بالايي دارند.سخنگوي جبهه مردمي‌نيروهاي انقلاب در انتها درباره رد صلاحيت برخي چهره‌هاي انقلابي در شوراي شهر تهران نيز گفت: اين موضوع جاي تاسف دارد و اميدواريم که هيئت نظارت در احراز صلاحيت‌ها جناحي عمل نکند که خداي ناکرده اگر ظلمي‌در احراز صلاحيت‌ها روا شود بي‌شک در راي و حضور مردم تاثير خواهد گذاشت چرا که مردم اعتماد خود را از دست داده و مشارکت آنها در انتخابات کمرنگ مي‌شود.وحيد دستجردي خاطرنشان کرد: اگر هم آنها بتوانند با اين روش برخي از چهره‌هاي مطرح را از عرصه انتخابات حذف کنند قطعا اين انتخابات، آخرين انتخابات شوراها نخواهد بود و در آينده مردم پاسخ اينگونه رفتارهاي سليقه‌اي را خواهند داد.
مشکل اقتصادي موجب دلخوري مردم
اما سفرهاي قاليباف نيز ادامه داشت که به استان مازندران سفر کرد و در شهرهاي مختلف و مراسم گوناگون به سخنراني پرداخت. وي در اين سفر نيز مانند گذشته به دولت يازدهم حمله کرد. اين نامزد دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري گفت: متأسفانه کارنامه قابل دفاعي در زمينه مسائل اقتصادي نداريم و ما به‌عنوان بچه‌هاي انقلاب در اين بخش سرخورده هستيم. به گزارش فارس، محمدباقر قاليباف نامزد دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري که به ساري سفر کرده است،‌ در ديدار خانواده شهيد مدافع حرم محمد بلباسي گفت: شهداي مدافع حرم در مقطع سخت امروز کشور، خون جديدي به جامعه تزريق کردند.وي افزود: حالا که کشور ثبات، امنيت و آرامش دارد اميدواريم مشکل بخش‌هاي اقتصادي موجب دلخوري مردم شده است نيز برطرف شود.قاليباف گفت: متاسفانه کارنامه قابل دفاعي در زمينه مسايل اقتصادي نداريم و ما به عنوان بچه‌هاي انقلاب در اين بخش سرخورده هستيم.وي ادامه داد: اميدواريم با فرهنگ جهاد و شهادت در اين عرصه اقتصادي که فشار سنگيني به مردم وارد مي‌کند موفق باشيم.اين نامزد دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري با اشاره به اين که در دولت‌سازي به معناي کار اداري کشور و حوزه اجرايي موفقيت نداشته‌ايم که اين تلخي به جامعه ما فشار وارد مي‌کند، گفت: اگر روحيات دهه 60 در کشور حاکم شود، نابساماني‌ها به سرعت حل مي‌شود چرا که اين مشکلات از سو مديريت و سست بودن در باورها نشات مي‌گيرد.

چيت‌چيان دستاوردهاي دولت يازدهم در بخش آب و برق را تشريح کرد:
وزير نيرو گفت: از سال ۹۲ تا پايان سال ۹۵ شرکت‌هاي فعال در اين صنعت توانسته‌اند بيش از ۹۴ پروژه را در کشورهاي مختلف با ارزشي بالغ بر ۴.۶ ميليارد دلار اجرا کنند و از اين نظر جزو برترين شرکت‌هاي صنعتي کشور در صادرات خدمات فني و مهندسي قرار گيرند.
حميد چيت چيان وزير نيرو صبح روز يکشنبه در همايش تقدير از صادرکنندگان تجهيزات و خدمات فني و مهندسي صنعت آب و برق با اشاره به جايگاه صادرات در توسعه اقتصادي کشور اظهار کرد:جاي ترديد نيست که الان اقتصاددانان، صادرات را به عنوان يکي از کليدي‌ترين مؤلفه‌هاي اقتصاد کشور مي‌دانند. وي افزود: اگر کشور به دنبال خلق ثروت، توسعه فرصت‌هاي شغلي و خروج از رکود است و اگر به‌دنبال خروج از رکود و ارتقاي دانش فناوري در کشور هستيم بايستي به توسعه صادرات در صنايع مختلف توجه ويژه‌اي داشته باشيم. وزير نيرو تصريح کرد: صادرات مي‌تواند نقش سنگ محک را براي ايضاح کيفيت محصولات صنعتي کشور در بازارهاي مشابه دنيا ايفا کند. چيت‌چيان تأکيد کرد: موفقيت در بازارهاي صادراتي مي‌تواند زمينه ساز افزايش اقتدار و توان ملي ما از منظر سياسي و فرهنگي در جهان باشد. وي با اشاره به اينکه صنعت آب و برق تنها محدود به فعاليت‌هاي وزارت نيرو نيست، عنوان کرد: شرکت‌هاي خصوصي از ارکان صنعت آب و برق در کشور هستند و همواره از پيروان و پيشرانان اين صنعت در طول اين سال‌ها بوده‌اند. وزير نيرو ادامه داد: وزارت نيرو از ۳۰ سال پيش با هدفمندي دقيق، اقدام به تشکيل برخي شرکت‌هاي مهم و بزرگ در بخش صنعت آب و برق کرد و امروز اين نهال‌ها تبديل به درختاني بارور در صنعت شده‌اند که هر کدام از آن‌ها در بازارهاي دنيا و منطقه حرفي براي گفتن دارند.
چيت‌چيان خاطرنشان کرد: البته اين شرکت‌ها امروز به بخش خصوصي واگذار شده‌اند و در کنار شرکت‌هاي خصوصي کوچک‌تر در خدمت بالندگي درخت صنعت آب و برق در کشور هستند. وي تصريح کرد: در حال حاضر در بخش برق بيش از ۹۰ درصد و در بخش آب بيش از ۹۵ درصد از محصولات مورداستفاده ساخت داخل هستند و ما به نوعي در اين بخش به سمت خودکفايي حرکت کرديم. وزير نيرو تأکيد کرد: بايد توجه داشت که‌امروز صرفاً بازارهاي داخلي نمي‌تواند به تنهايي پاسخگوي توان توليد اين شرکت‌ها باشد و ما بايستي سعي کنيم به فراتر از مرزهاي جغرافيايي کشورمان بينديشيم. چيت‌چيان خاطر نشان کرد: در بخش صادرات برق نيز در برخي سال‌ها ما بيش از ۱۱ ميليارد کيلووات ساعت برق به کشورهاي مختلف صادر کرده‌ايم و در حال حاضر نيز به چهار کشور همسايه صادرکننده برق هستيم. وي ضمن اشاره به راه‌هاي افزايش توان شرکت‌هاي ايراني در توسعه صادرات و خدمات فني و مهندسي به خارج از کشور، ادامه داد: همکاري بين شرکت‌هاي ايراني و ايجاد کنسرسيوم‌هايي ميان آن‌ها مي‌تواند باعث افزايش توان بازيگري آن‌ها در بازارهاي اين صنعت در منطقه شود. وزير نيرو تصريح کرد: همچنين ارتقاي کيفيت محصولات، رعايت زمان‌بندي و عدم تأخير در اجراي پروژه‌هاي خراجي مي‌تواند باعث افزايش اعتماد بيشتر خارجي‌ها به شرکت‌هاي ايراني و توانمندي بيشتر شرکت‌هاي ما در اين زمينه شود. چيت‌چيان افزود: همچنين مشارکت با شرکت‌هاي خارجي و توجه به بحث تحقيق و توسعه مي‌تواند باعث افزايش ضريب نفوذ و توانمندي ما در بازارهاي خارجي شود.
خروج صنعت آب و برق از رکود
به نقل از ايسنا، حميد چيت‌چيان همچنين در حاشيه همايش تجليل از صادرکنندگان برتر تجهيزات خدمات فني مهندسي صنعت آب و برق در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: توسعه صادرات يکي از مولفه‌هاي مهم اقتصادي است و با توجه به اين‌که اين مساله در قالب سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي نيز تعريف شده است براي ما اهميت بسياري دارد. وي ادامه داد: براساس سياست‌گذاري‌هاي انجام شده در حال حاضر پيشرفته‌ترين تجهيزات آب و برق توسط شرکت‌هاي ايراني ساخته مي‌شود. علاوه بر اين نيز در حدود ۴۰ کشور در دنيا از خدمات فني و مهندسي ايران در صنعت آب و برق بهره‌مند هستند. وزير نيرو با اشاره به‌امارهاي موجود در اين عرصه، اظهار کرد: طي پنج سال اخير ۵۰ تا ۹۸ درصد از صادرات خدمات فني مهندسي در حوزه آب و برق بوده است. چيت‌چيان هدف از ايجاد اين همايش را تعامل بيشتر دست‌اندرکاران صادرات صنعت آب و برق دانست و افزود: بي‌شک با تعامل مسوولان در اين حوزه مشکلات صنعت آب و برق در زمينه‌ي صادرات برطرف خواهد شد که اين مساله نيز مي‌تواند موجب ارتقاء کشور در حوزه اقتصادي و سياسي شود. وي با بيان اين‌که صادرات خدمات فني و مهندسي از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ در مجموع ۴.۶ ميليارد دلار بوده است، تصريح کرد: در اين سال‌ها بيش از يک ميليارد دلار تنها در بخش برق صادرات داشته‌ايم که بيشتر اين صادرات نيز به آسياي ميانه، آفريقا، ترکيه، روسيه، مالزي و اندونزي بوده است. به گفته وزير نيرو، طي ۱۵ سال گذشته و قبل از اين دولت حدود ۱۵۰ روستا به جمع روستاهاي داراي شبکه آب شرب پيوسته شد اما اين در حالي است که در سال ۱۳۹۵ به تنهايي ۲۹۸۵ روستا به شبکه آبرساني کشور متصل شده است. چيت‌چيان اظهار کرد: در مجموع طي ۳.۵ سال اخير ۵۲۰۰ روستا به جمع روستاهاي داراي آب شرب پيوستند و در حال حاضر بيش از ۲۹۰۰ شرکت پيمانکاري در بخش آبرساني روستايي با به‌کارگيري بيش از ۵۰ هزار پرسنل مشغول به کار هستند. وي با بيان اين‌که علي‌رغم اين مساله که تمام کارخانه‌هاي لوله‌سازي به صورت سه شيفت در حال فعاليت هستند اما نقطه بحراني همچنان تامين لوله است، افزود: اين مساله نشان مي‌دهد صنعت آب و برق به‌طور کامل از رکود خارج شدند. وزير نيرو ادامه داد: در سال ۱۳۸۹ که هدفمند يارانه‌ها آغاز شد ۴۰۰۰ مگاوات نيروگاه به مدار آمد و تا سال ۱۳۹۳، ۸۰۰ تا ۹۰۰ مگاوات در يک ساعت کاهش يافت که اين مساله مي‌توانست آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري را به شبکه وارد کند. چيت‌چيان تاکيد کرد: اين مساله در حالي است که در سال ۱۳۹۴، ۱۵۰۰ مگاوات، در سال ۱۳۹۵، ۲۲۰۰ مگاوات وارد مدار شد و طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته‌امسال نيز بيش از ۴۰۰۰ مگاوات نيروگاه وارد مدار خواهد شد.
وي ادامه داد: اين مساله نشان مي‌دهد که تمام صنايع پيمانکاران و شرکت‌ها با تمام توان مشغول به فعاليت هستند که اين موضوع گوياي خروج صنعت آب و برق از رکود است. وزير نيرو در خصوص اين مساله که آيا امسال شاهد خاموشي در فصل تابستان خواهيم بود، اظهار کرد: اميدواريم امسال هيچ خاموشي در کشور به وجود نيايد اما طبق روال هر ساله از مصرف‌کنندگان خواستاريم که ما را براي گذر از پيک تابستان همراهي کند.

هدف مذاکرات تهران و توکیو تشریح شد؛
بعد از نهايي شدن قرارداد ايران اير با سه شرکت بويينگ، ايرباس و اي تي آر، حالا به نظر مي‌رسد فضا براي نهايي کردن قرارداد ميان ايرلاين‌هاي ايراني و يکي از تنها سازنده‌هاي هواپيما در آسيا فراهم شده است، قراردادي که باز هم به خريد هواپيماهاي کوچک اختصاص خواهد يافت.
به گزارش ايسنا، در طول ماه‌هايي که از نهايي شدن توافق هسته‌اي ايران مي‌گذرد، مسولان وزارت راه و شهرسازي بارها اعلام کرده‌اند که ناوگان کشور طرحي کلان براي نوسازي را پشت سر خواهد گذاشت و در قالب برنامه‌اي ۱۰ ساله، حدود ۵۰۰ فروند هواپيما به ايران مي‌آيند.
بعد از آنکه در قالب سه قرارداد جداگانه ايران اير خريد ۲۰۰ فروند هواپيماي مسافري را نهايي کرد و البته شرکت آسمان نيز در گام نخست ۳۰ فروند بويينگ را قطعي کرده، حالا نوبت به نهايي شدن مذاکرات با شرکت ژاپني ميتسوبيشي رسيده است.
جت منطقه‌اي ATR به عنوان نخستين هواپيماي کوتاه برد ايران که بعد از برجام خريداري شده در آينده نزديک به ناوگان کشکور خواهد رسيد و بناست تعداد هواپيماهاي اين مدل تا پايان سال ۲۰۱۸، به ۲۰ فروند برسد. حالا اين هواپيماي ايتاليايي بايد خود را آماده رقابت با نمونه ژاپني خود کند.
پايگاه خبري بيزينس ژورنال خبر داده با وجود آنکه شرکت آسمان توافق خريد ۳۰ فروند بويينگ را نهايي کرده‌اما به دنبال آن است که در آينده خريد هواپيماي ميتسوبيشي ژاپن را نيز در برنامه‌هاي خود قرار دهد و در اين مسير احتمال تداوم مذاکره ميان ايران اير و طرف ژاپني نيز مطرح خواهد بود. از سوي ديگر ميتسوبيشي نيز علاقه زيادي دارد که در برنامه کلان نوسازي ناوگان ايران نقشي جدي ايفا کند و اين علاقه دو طرفه مي‌تواند در آينده به نهايي شدن قراردادي جديد منجر
شود.
هرچند هنوز مقامات ايراني و ژاپني به طور رسمي‌بحث نهايي شدن توافق در اين زمينه را اعلام نکرده‌اند اما پيش از اين اصغر فخريه کاشان قائم مقام وزير راه وشهرسازي گفته بود مذاکرات ايران با ميتسوبيشي از مدت‌ها قبل آغاز شده و احتمالا شرکت آسمان تعدادي از هواپيماهاي اين شرکت را خريداري خواهد کرد. هواپيماهايي که با توجه به ظرفيت مسافرگيري و مسافتي که در آن قابليت پرواز دارند احتمالا به سفرهاي داخلي اختصاص خواهند يافت.
آغاز نوسازي ناوگان
به گزارش تجارت، شرکت‌هاي هوايي ايران با اجراي برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از دي ماه سال 94، مذاکرات مستقيم را با شرکت‌هاي سازنده هواپيما آغاز کردند؛ به طوري که اواخر سال 94، پس از سفر رئيس جمهوري اسلامي‌ايران به فرانسه، پيش قرارداد خريد بيش از صد فروند هواپيما بين شرکت ايرباس و هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران در پاريس امضا شد.
اوايل مهرسال 95 بود که اداره کنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه داري آمريکا (OFAC) مجوز فروش هواپيما به ايران را به ايرباس و بويينگ داد و به گفته رئيس سازمان هواپيمايي کشوري، با اين اقدام «راه‌هاي اوليه خريد هواپيما هموار شد».با صدور مجوز اداره خزانه داري امريکا به شرکت‌هاي بويينگ و ايرباس براي فروش هواپيما به ايران، مذاکرات بين نمايندگان بويينگ و ايرباس با مديران هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران (هما) به مراحل نهايي رسيد تا اينکه در سفر بيست و يکم آذرسال 95، معاون مديرعامل بويينگ به تهران، پس از 41 سال قرارداد خريد 80 فروند بويينگ به ارزش بيش از 10 ميليارد دلار امضا شد.
بر پايه اين قرارداد، ايران اير از اين شرکت 80 فروند هواپيما در سه کلاس متفاوت خريد که 50 فروند آن مدل 737 با 130 صندلي است؛ بنابراين در مجموع ظرفيت صندلي‌هاي صنعت هوايي ايران، با تحويل اين هواپيماها به بيش از 6 هزار و 500 صندلي مي‌رسد.
همچنين 15 فروند بويينگ 777 اي.ار-300 با 350 صندلي و 15 فروند هواپيماي پهن پيکر 777 با بيش از 390 صندلي خريداري شد تا مجموع صندلي‌هاي اين هواپيماها در ايران اير بيش از 11 هزار و 100 صندلي شود.
با امضاي پيش قراردادي ديگر با شرکت هواپيماسازي فرانسوي- ايتاليايي اي.تي.آر (ATR) قرار است 20 فروند هواپيماي70 تا 80 نفره براي مسافت‌هاي نزديک خريداري شود که مجموع صندلي‌هاي آن بيش از 1500 صندلي جديد است.
تحويل هواپيماهاي جديد ايران اير از ژانويه ۲۰۱۷ با تحويل نخستين فروند از هواپيماهاي اي ۳۲۱–۲۰۰ سفارشي ايران اير توسط ايرباس آغاز شد.
در مارس ۲۰۱۷، دو فروند ايرباس اي ۳۳۰–۲۰۰ به ايران اير تحويل داده شد. اين هواپيماها به سفارش اويانکا ساخته شده بودند ولي به دليل بحران مالي اين شرکت از خريد خود انصراف داده بود. اين دو هواپيما در هنگام ورود به ناوگان ايران اير تنها پروازهاي آزمايشي جهت تعيين سلامت هواپيما را انجام داده بودند.
اين شرکت همچنين براي توسعه مسيرهاي داخلي خود و به دست آوردن سهم بيشتري از پروازهاي داخلي قراداد ساخت ۲۰ فروند هواپيما کوتاه برد با شرکت فرانسوي-ايتاليايي اي تي آر نيز به‌امضا رساند که تحويل چهار فروند آن به زودي آغاز خواهد شد.
سن ناوگان هواپيمايي ايران نزديک به 23 سال است
عباس آخوندي افزود: سن ناوگان هواپيمايي ايران نزديک به 23 سال است و يعني بيشتر هواپيماها يا سن بازنشستگي خود را طي کرده‌اند يا بزودي به آن مي‌رسند. بنابراين در 10 سال آتي بسياري از آنها بايد از چرخه فعاليت خارج مي‌شوند.به گفته آخوندي، با اين قراردادها بيش از 20 هزار شغل فقط در صنعت هوانوردي شامل امور فني، خلباني، مهمانداري، مهندسي و تعميرات ايجاد مي‌شود و دهها هزار شغل غيرمستقيم ديگر در زمينه‌هاي بازرگاني، گردشگري و امور وابسته به آنها و همچنين خدمات متعدد حمل ‌و نقلي در مبدا و مقصد شکل مي‌گيرد.
وي افزود: در اين قراردادها افزون بر خريد هواپيما، موضوع‌هاي ديگري چون آموزش خلبانان و تعمير و نگهداري، حمايت از توسعه خدمات ناوبري هوايي (اي.تي.ام-ATM)، عمليات فرودگاهي و هواپيمايي، انتقال فناوري و هماهنگي مقررات رگولاتوري گنجانده شده است.
نوسازي ناوگان
نوسازي ناوگان افزون بر ايجاد رقابت در کاهش هزينه‌هاي شرکت‌هاي هوايي، هزينه‌هاي سفر را کاهش مي‌دهد تا هموطنان بتوانند با هزينه‌هاي کمتري سفرهاي داخلي و خارجي خود را با شرکت‌هاي هوايي داخلي انجام دهند.
همچنين امضاي اين قراردادها نخستين گام براي نوسازي ناوگان هوايي در ايران است که به تدريج شاهد کاهش تاخير پروازها در سطح کشور باشيم.
افزايش تاخير پرواز شرکت‌هاي هواپيمايي داخلي و پايبندي اندک آنها به اجراي دستورالعمل رعايت حقوق مسافران در فرودگاه‌هاي پرتردد کشور، مشکلات و نارضايتي زيادي را براي مردم به وجود آورده که ناشي از فرسوده بودن 90درصد هواپيماهاي موجود کشور است.
از سوي ديگر، نوسازي ناوگان هوايي افزون بر ايجاد آرامش بيشتر مسافران، از ايجاد بازار سياه بليت که در نتيجه کمبود هواپيما و محدوديت‌هاي پروازي در برخي روزهاي سال به وجود مي‌آيد، جلوگيري مي‌کند.
محسن‌هاشمي‌از نحوه ساخت و ساز در تهران انتقاد کرد؛
گروه اجتماعي: در شهر تهران ۷۴۵ ساختمان بيش از ۱۲ طبقه وجود دارد که نيمي‌از آنها در دهه ۸۰ به بعد ساخته شده و هيچ مشخصاتي از ۲۳۱ ساختمان وجود ندارد.
معاونت معماري و شهرسازي از سال ۱۳۸۶ شهرداري را مکلف کرد تا ضوابط بلندمرتبه سازي را با تاکيد بر ايمني ارايه کند تا بر اساس آن ضوابط محل قرارگيري ساختمان‌هاي بلندمرتبه و مشخصاتي که بايد داشته باشند که نوعا در مقررات ملي و کنترل ساختمان پيش بيني نشده بود آماده شود اما اين کار هرگز انجام نشد. مدت‌هاست كه كارشناسان از نحوه ساخت و ساز صورت گرفته و فروش تراكم در پايتخت از سوي شهرداري گلايه مي‌كنند. هرچند مسئولان دولتي هنوز هيچ پاسخ قابل قبولي به انتقادات صورت گرفته در رابطه با تراكم‌فروشي و كسب درآمد شهرداري از اين طريق نداده‌اند، اما شواهد نشان دهنده اين است كه اين روزها پايتخت بيش از هر زمان ديگري با مشكلي به نام «شهر فروشي» دست به گريبان است.
در همين ارتباط محسن‌هاشمي‌با بيان اينکه شاهد عدم جذابيت نوسازي بافت‌هاي فرسوده از سوي سازندگان و سرمايه‌داران به‌علت صدور مجوزهاي بي‌رويه بلندمرتبه‌سازي و تراکم‌فروشي در مناطق شمالي هستيم.‌
هاشمي‌در گفتگو با ايسنا، با اشاره به مشکل بافت فرسوده در تهران با بيان اينکه در بحث بافت‌هاي فرسوده ما با چند مساله مواجه هستيم، گفت: بافت فرسوده سه ويژگي اصلي دارد، نخست ناپايداري بنا، دوم ريزدانگي، قطعات کوچک و ناهمگون ساختمان و سوم نفوذناپذيري بافت و عدم دسترسي‌هاي مناسب و معابر استاندارد است که در اين ميان علاوه بر بافت‌هاي فرسوده گذشته شاهد فرسوده وناپايدارسازي نيز هستيم.
وي با بيان اينکه کيفيت نازل و پايين ساخت بنا بخصوص در مناطق جنوب شهر و محروم تهران و عدم نظارت مناسب فني موجب شده است تا ساختمان‌ها «زود فرسوده شده» يا از ابتدا بدون کيفيت استاندارد ساخته شوند، گفت: يکي ديگر از مشکلات عدم جذابيت نوسازي بافت‌هاي فرسوده براي سازندگان و سرمايه‌داران است که به‌علت صدور مجوزهاي بي‌رويه بلندمرتبه‌سازي و تراکم‌فروشي در مناطق شمالي و مرکزي شهر که بازده اقتصادي بهتري دارند طبيعتا سازندگان و فعالان اقتصادي حوزه ساخت و ساز به‌جاي تمايل به نوسازي بافت‌هاي فرسوده به سمت برج‌سازي يا مال و مجتمع تجاري‌سازي در مناطق مرغوب‌تر شهر رفته‌اند و مساله سوم عدم ارائه تسهيلات مناسب و فراهم کردن شرايط زيست مطلوب در بافت‌هاي فرسوده
 است.
هاشمي‌ادامه داد: وقتي شما در يک بافت فرسوده، ساختماني را نوسازي مي‌کنيد اما کليت اين بافت فاقد شرايط زيست مناسب است، زيرساخت‌ها وجود ندارد، تسهيلات فرهنگي و ورزشي و تفريحي و فضاي سبز وجود ندارد، ساختمان نوسازي شده جذابيتي ندارد و تبديل به بستري براي بروز ناهنجاري‌هاي اجتماعي مي‌شود، درمجموع مي‌توان گفت که ما براي حل معضل بافت‌هاي فرسوده نيازمند نگاهي جامع و کلان هستيم.
مديرعامل سابق شرکت متروي تهران با اشاره به ساخت و سازهاي انبوه در تهران با بيان اينکه دور معيوبي که در فرايند توسعه شهر در دهه‌هاي اخير اتفاق افتاده، اين است که ما براي تامين هزينه‌هاي مديريت شهري و فعاليت عمراني تراکم‌فروشي مي‌کنيم و با استفاده از درآمد اين تراکم، بزرگراه مي‌سازيم و اين تراکم موجب افزايش ترافيک در حاشيه اين بزرگراه‌ها مي‌شود و در نتيجه ترافيک و آلودگي وضعيتي مشابه يا بدتر از قبل از احداث بزرگراه را پيدا مي‌کند، گفت: وضعيت امروز مناطق يک تا 4 تهران به خوبي نشان دهنده نتايج اين رويکرد است، در حالي که با رويکرد چابک‌سازي و کاهش هزينه‌هاي اداره شهر، اولويت دادن به حمل ونقل عمومي‌و توزيع جذابيت زندگي و تفريح به صورت متوازن در شهر از تزاحم و فشار بر برخي نقاط شهر جلوگيري مي‌کنيم و شاهد هستيم در هيچ از کلان‌شهرهاي توسعه يافته جهان، شاهد تراکم‌فروشي و شهرفروشي بي‌رويه نيستيم، نکته مهم در اين ميان سهم ناچيز شهروندان از فروش تراکمي‌است که بار سنگين و ناهنجاري‌هاي درازمدت زيستي توليد مي‌کند، اگر شما به‌اندازه 100 واحد ارزش اقتصادي تراکم خارج از طرح تفصيلي واگذار شود، آنچه بصورت واقعي وارد چرخه مديريت شهري مي‌شود بيش از 30 واحد نيست و بخش عمده آن، به صورت تخفيف يا رانت عايد واسطه‌ها و دلالان مي‌شود.
هاشمي‌مورد مشکلات فرهنگي و آسيب‌هاي اجتماعي شهر نيز با بيان اينکه به صورت اصولي شهر بايد انسان محور باشد نه ساختمان محور يا خيابان محور، گفت: لذا ما با يک پيش فرض غلط مواجه هستيم که ماموريت مديريت شهري در حوزه فرهنگي و اجتماعي شبيه ساير دستگاه‌هاي فرهنگي و اجتماعي حاکميتي است، در حالي که وظايف و ماهيت بخش فرهنگي شهرداري با سازمان تبليغات اسلامي‌متفاوت است، شهرداري از بودجه حاکميتي تغذيه نمي‌کند بنابراين نبايد صرفا به شعارها و فعاليت‌هاي تبليغاتي يکسويه بپردازد که هزينه محور تلقي شود، بلکه مديريت شهري يک سازمان مردم نهاد است و رويکرد فرهنگي آن نيز بايد مردم نهاد
 باشد.
 بدين معنا که مديريت شهري در حوزه مسايل فرهنگي و اجتماعي به فراهم کردن زيرساخت‌ها و بسترها بپردازد و محور فعاليت خود مردم و تشکل‌هاي مردم نهاد باشند و بخش فرهنگي و اجتماعي مديريت شهري نقشي تسهيل کننده و حامي‌را ايفا کنند، مجموع اعتباراتي که در بخش فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران هزينه مي‌شود بالغ بر 2000 ميليارد تومان است که بيشتر از بودجه چند وزارتخانه و سازمان فعال در اين بخش است که وظايف اصلي حاکميتي بر دوش آنهاست. ما نياز به تغيير رويکرد در حوزه فرهنگي و اجتماعي و اعتماد به مردم و تفويض فعاليت‌ها به شهروندان داريم.
هاشمي‌با اشاره به حمل ونقل عمومي‌به‌ويژه مترو و تاکيد بر استفاده از روش‌هاي نوين حمل و نقل با بيان اينکه واقعيت آن است که طي دهه‌هاي اخير بخش عمده اعتبارات عمراني مديريت شهري، صرف توسعه شبکه بزرگراهي شده است که معضلاتي نظير ترافيک وآلودگي هوا را به دنبال آورده است، گفت: در حالي بايستي سيستم حمل ونقل عمومي‌که شامل چند بخش حمل ونقل انبوه با اتکا به ريل (مترو)، و خطوط مکمل اين شبکه انبوه با استفاده از تراموا، اتوبوس، حمل و نقل کابلي در اولويت باشد هستيم و بايد به سوي اين روش حرکت کنيم تا شهروندان براي عدم استفاده از خودروي شخصي جايگزين جذاب، منظم، امن و ارزاني در دسترس داشته
 باشند.

به نظر شما یک کارآفرین موفق چه کسی است؟ افراد بسیاری در دنیا هستند که با نام کارآفرین های موفق، مانند بیل گیتس، زوکربرگ و یا استیو جابز، معروف شده اند. اما حقیقتا چه چیزی باعث می شود که فردی تبدیل به یک کارآفرین موفق شود؟ در اینفوگرافی زیر ویژگی های یک کارآفرین موفق ذکر شده است.