آخرين مهلت تسويه بدهي مشمولين سهام عدالت 
مشمولان سهام عدالت تا پايان شهريورماه‌امسال فرصت دارند نسبت به تسويه بدهي خود اقدام کنند.به گزارش تسنيم؛ مشمولان سهام عدالت تا پايان شهريورماه‌امسال فرصت دارند صورت‌حساب خود را از سامانه سهام عدالت دريافت و پس از آگاهي از ارزش سهامشان، نسبت به تسويه بدهي خود اقدام کنند. همچنين از 49 ميليون و 226 هزار و 193 نفر مشمول سهام عدالت، نزديک به 2 ميليون نفر تاکنون فوت کرده‌اند که در آينده، صورت‌حساب اين افراد پس از طي مراحل انحصار وراثت، به ورثه ارائه مي‌شود. مشمولان سهام عدالت براي ثبت شماره شباي خود جهت دريافت سود بايد به سامانه سهام عدالت به‌آدرس www.samanese.ir مراجعه کنند.

«تيپيکو» خريدار و فروشنده بود
شرکت سرمايه گذاري دارويي تامين در دوره يک ماهه منتهي به 31 فروردين ماه 96 خريدار و فروشنده سهام چند شرکت بورسي بود.به گزارش سنا، شرکت سرمايه گذاري دارويي تأمين در دوره يک ماهه ياد شده تعدادي از سهام چند شرکت بورسي را با بهاي تمام شده 388 ميليون ريال به مبلغ يک ميليارد و 458 ميليون ريال واگذار کرد و از اين بابت معادل يک ميليارد و 70 ميليون ريال سود شناسايي کرد."تيپيکو" در ابتداي دوره يک ماهه ياد شده تعدادي از سهام چند شرکت بورسي را با بهاي تمام شده دو هزار و 220 ميليارد و 730 ميليون ريال و ارزش بازار 19 هزار و 991 ميليارد و 569 ميليون ريال در سبد سهام خود داشت.

«پترول» خريدار يا فروشنده نبود 
گروه پتروشيمي‌سرمايه گذاري ايرانيان در دوره يک ماهه منتهي 31 فروردين ماه 96 خريدار يا فروشنده سهام هيچ شرکت بورسي نبود.به گزارش سنا، گروه پتروشيمي‌سرمايه گذاري ايرانيان در ابتداي دوره يک ماهه ياد شده تعدادي از سهام چند شرکت بورسي را با بهاي تمام شده 5 هزار و 214 ميليارد و 694 ميليون ريال و ارزش بازار 8 هزار و 697 ميليارد و 410 ميليون ريال در سبد سهام خود داشت.بهاي تمام شده سهام بورسي اين شرکت طي همين دوره تغييري نکرد؛ ارزش بازار آن نيز با کاهش 59 ميليارد و 150 ميليون ريال در پايان دوره معادل 8 هزار و 638 ميليارد و 260 ميليون ريال محاسبه شد.





با مبادله اوراق مسکن در دامنه 502 تا 713 هزار ريالي؛
اوراق تسهيلات مسکن در معاملات روز يکشنبه در دامنه قيمتي 502 هزار تا 713 هزار ريال در فرابورس خريد و فروش شد. به نقل از ايرنا، کمترين قيمت امتياز تسهيلات مسکن (تسه) به اوراق تسه «آبان‌ماه93» با قيمت 502 هزار ريال و بيشترين قيمت نيز به تسه «بهمن‌ماه94» با 713 هزار ريال تعلق گرفت. قيمت اوراق تسهيلات مسکن در حالي در ماه‌هاي گذشته کاهش يافت که تابستان پارسال، نرخ اوراق تسهيلات مسکن به بيش از يک ميليون ريال براي هر برگه پنج ميليون ريالي رسيد که انتقادهايي را به دنبال داشت.
کاهش قيمت اوراق تسهيلات مسکن هر چند سبب کاهش هزينه دريافت وام خريد مسکن مي‌شود اما به نظر کارشناسان مي‌تواند نشانه اي از کاهش استقبال از خريد مسکن و کاهش رونق در اين بخش باشد. در ميان اوراق تسهيلات مسکن (تسه) در معاملات امروز، نماد تسه فروردين96 با جابجايي بيش از 55 هزار ورقه با ارزش افزون بر 39 ميليارد ريال به بيشترين ميزان حجم و ارزش معاملاتي در تابلو تسهيلات مسکن دست يافت.  به گزارش ايرنا، متقاضيان خريد مسکن براي استفاده از تسهيلات بايد برگه‌هاي پنج ميليون ريالي اوراق تسهيلات (تسه) را به قيمت روز از فرابورس خريداري کنند.
معاملات حق تقدم تسهيلات مسکن از سال 1389 در فرابورس ايران آغاز شده است و اکنون بيش از 20 نماد حق تقدم تسهيلات مسکن در بازار سرمايه معامله مي‌شود.
خريداران مسکن مي‌توانند با تهيه اين اوراق از وام‌هاي تسهيلات مسکن استفاده کنند. ارزش هر برگ تسهيلات مسکن اکنون پنج ميليون ريال است. سقف فردي تسهيلات خريد و ساخت مسکن از محل گواهي حق تقدم استفاده از تسهيلات مسکن در تهران 600 ميليون ريال و در مرکز استان‌هاي بالاي 200 هزار نفر مبلغ 500 ميليون ريال و شمار اوراق مورد نياز در تهران 120 ورقه و در مرکز استان‌ها 100 ورقه است. سقف تسهيلات خريد و ساخت مسکن از محل اوراق گواهي حق تقدم استفاده از تسهيلات مسکن براي زوج‌هايي که تاريخ عقد آنها از اول فروردين 1385 و پس از آن باشد (مشروط به استفاده نکردن از تسهيلات طرح 92) از 500 ميليون ريال به سقف‌هاي جديد افزايش پيدا کرده است.
سقف تسهيلات براي هر پلاک ثبتي در تهران يک ميليارد ريال و در مرکز استان‌ها و شهرهاي بالاي 200 هزار نفر 800 ميليون ريال است که در اين صورت اوراق مورد نياز براي تهران 200 برگه، براي شهرهاي بالاي 200 هزار نفر 160 برگه و براي ساير مناطق شهري که مبلغ آن 600 ميليون ريال براي هر پلاک ثبتي است، 120 برگه خواهد بود. استفاده از اين سقف‌هاي تسهيلاتي از محل گواهي حق تقدم و استفاده از تسهيلات مسکن صادرشده از نمادهاي «آبان 94» و پس از آن امکان پذير است. پرداخت تسهيلات از محل اوراق گواهي حق تقدم استفاده از تسهيلات مسکن صادر شده در نمادهاي مهر 94 و پيش از آن فقط تا سقف‌هاي تسهيلات پيشين (500 ميليون ريال براي زوج‌ها و 350 ميليون ريال براي ساير اشخاص) امکان پذير خواهد بود.
متقاضيان مي‌توانند از طريق خريد اوراق گواهي حق تقدم استفاده از تسهيلات مسکن به تعداد مورد نياز در نمادهاي آبان 1394 به بعد، خريد اوراق گواهي حق تقدم استفاده از تسهيلات مسکن پيشين در نمادهاي مهر 1394 و پيش از آن تا سقف‌هاي تسهيلات گذشته به ارزش 350 ميليون ريال براي هر يک از زوج‌ها، خريد مابه التفاوت از محل اوراق گواهي حق تقدم استفاده از تسهيلات مسکن جديد در نمادهاي « آبان 94» و پس از آن و همچنين پرداخت دو فقره تسهيلات براي خريد يک واحد مسکوني توسط زوج‌ها که مستلزم خريد 6 دانگ يک واحد مسکوني از سوي آنان است، از اين مزايا بهره مند شوند.

کارشناس ارشد بازار سرمايه با تاکيد بر ضرورت راه‌اندازي تالار صادراتي بورس کالا گفت: براي شفافيت بيشتر قيمتها در بورس کالاي ايران، قيمت تمامي‌محصولات در تالار صادراتي بايد کشف شود. مهران کهوازاده در گفتگو با مهر گفت: بورس کالاي ايران در سال ۹۵ يکي از شلوغ‌ترين دوران کاري خود در برخي حوزه‌ها از جمله پتروشيمي‌را پشت سر گذاشت؛ به طوري که با وجود برخي فشارها و محدوديت‌هاي وارد شده، عملکرد مناسبي از بورس کالا به ثبت رسيد.
کارشناس ارشد بازار سرمايه با اشاره به اينکه دولت بايد براي پذيرش بيشتر و انجام معاملات محصولات، به کمک بورس کالاي ايران بيايد تا شاهد رشد شفافيت اقتصادي و حکمفرمايي منطق و عدالت بر نحوه قيمت کالاها باشيم، خاطرنشان کرد: در سال گذشته شرايط اجتماعي و سياسي و همچنين استرس‌ها و فشارهاي زيادي بر بورس کالا حاکم بود، اما بورس کالاي ايران توانست با افزايش تعاملات و نشست‌هاي هم انديشي با فعالان صنايع، موانع زيادي را با موفقيت پشت سر بگذارد و برآيند اين اقدامات مثبت نيز در رشد حجم و ارزش معاملات کالاهاي مختلف در بورس کالا نمود پيدا کرد.
وي در ادامه به لزوم توسعه معاملات صادراتي از طريق بورس کالا تاکيد کرد و گفت: ضروري است که تالار صادراتي بورس کالاي ايران، قوي تر از گذشته براي تمامي‌محصولات راه‌اندازي شود تا علاوه بر بازار داخل، شاهد شفافيت بازار محصولات کالاهاي صادراتي نيز باشيم؛ اين در حالي است که در حال حاضر، معاملات قير در تالار صادراتي به مرجع قيمتي تبديل شده است، از سوي ديگر قاچاق اين کالا نيز کاهش يافته است.
کهورزاده، در ادامه به اهميت تالار صادراتي در بورس کالاي ايران اشاره کرد و گفت: ضروري است براي شفافيت بيشتر قيمت‌ها در بورس کالاي ايران، قيمت تمامي‌محصولات در تالار صادراتي کشف شود و سپس همان محصولات ۵ درصد پايين تر از نرخ صادراتي به توليدکننده داخلي ارايه شود؛ به نحوي که فعالان و دست اندرکاران صنايع مختلف بايد از ظرفيت تالار صادراتي بورس کالا استفاده کنند تا صادرات محصولات از يک کانال مشخص و شفاف صورت گيرد.
*کاهش التهابات بازار با قراردادهاي بلندمدت
وي با اشاره به انعقاد قراردادهاي بلندمدت شرکت‌هاي پتروشيمي‌با صنايع پايين دست طي سال گذشته گفت: برخي از شرکت‌هاي پتروشيمي‌رغبتي براي انعقاد قراردادهاي بلندمدت با صنايع پايين دست ندارند و ترجيح مي‌دهند با شرکت‌هاي خارجي قراردادهاي بلندمدت ثبت کنند؛ اما به هر حال امکان انعقاد قراردادهاي بلند مدت پتروشيمي‌ها با صنايع پايين دست در بورس کالا فراهم است.
 اين در حالي است که سال گذشته حجم بالايي از پلي اتيلن ترفتالات پتروشيمي‌تندگويان تحت عنوان قراردادهاي بلندمدت در بورس کالاي ايران مورد معامله قرار گرفت و توسعه اينگونه معاملات مي‌تواند برخي التهاب‌هاي بازار پتروشيمي‌و مشکلات صنايع پايين دست براي تامين نياز مواد موردنيازشان در فواصل مختلف را مرتفع کند.

صندوق‌هاي جسورانه
 ابزار کشف ايده‌هاي نوآورانه   

علي زند وکيلي، دبير بازار دارايي فکري فرابورس ايران از بازار دارايي فکري، صندوق‌هاي جسورانه و SME‌ها به عنوان راه کارهاي فرابورس براي تامين مالي ايده‌هاي نوآورانه و جديد ياد کرد. علي زند وکيلي، دبير بازار دارايي فکري فرابورس ايران در گفتگو با سنا، صندوق‌هاي جسورانه V.C را نوعي از سرمايه گذاري خطر پذير خواند و اظهار داشت: يکي از اقسام سرمايه گذاري خصوصي، صندوق‌هاي جسورانه است. وي در خصوص سرمايه گذاري خصوصي در حوزه صندوق‌هاي جسورانه افزود: هنگامي‌که سرمايه گذاري به طور خصوصي با موضوع ايده‌ها انجام مي‌شود، نام آن صندوق‌هاي جسورانه V.C مي‌شود.
بازار دارايي فکري، مسيري براي ورود ايده‌ها به فرابورس
اين مقام مسوول با اشاره به خدماتي که فرابورس براي ايده‌هاي نو در نظر گرفته است، گفت: در اين زمينه نخست بايد از بازار ايده‌هاي فکري نام برد. در بازار ايده‌هاي فکري، ايده‌هايي که ثبت شده و مشمول حقوق مالکيت فکري قرار گرفته‌اند، اعم از اختراعات و طرح‌هاي صنعتي، قابليت اينکه بر روي تابلوي فرابورس قرار بگيرند و معامله شوند، وجود دارد.
 V.C، ابزاري براي شناسايي ايده‌ها
وي نوع ديگر را صندوق‌هاي جسورانه خواند و ابراز داشت: صندوق‌هاي جسورانه، ايده‌ها را شناسايي مي‌کنند و الزاما اين ايده‌ها ممکن است که ثبت اختراع نشده باشند، اما به عنوان يک ايده نوآورانه که درآمد خوبي مي‌توان از آن متصور شد، در نظر گرفته مي‌شوند. زندوکيلي با اشاره به يکي از کارکردهاي صندوق‌هاي جسورانه در اين خصوص گفت: صندوق‌هاي جسورانه در اين مرحله به شناسايي ايده‌ها مي‌پردازند و وارد تعامل با آنها مي‌شوند و سپس قراردادي ميان صاحب ايده و V.C منعقد مي‌شود. وي در راستاي حمايت حقوقي از صاحبان ايده‌ها تاکيد کرد: مورد نخست در حمايت از مالکيت ايده اين است که اگر مالکان ايده بتوانند تحت حقوق مالکيت فکري ايده خود را ثبت کنند، ايده آنها کاملا محفوظ مي‌ماند. در حالت دوم که حالت قراردادي است، قراردادهايي مانند قرارداد عدم افشا ميان v.cها و صاحبان ايده و طرح منعقد مي‌شود. طي اين قرارداد، حقوق معنوي صاحب ايده به V.C به طور موقت يا دايمي‌منتقل مي‌شود. وي ادامه داد: سرمايه گذار با سرمايه خود ايده را توسعه مي‌دهد و طبيعي است بخشي از سهام يا فروش اين سهم را به سبب خدماتي که ارايه مي‌دهد در اختيار خود قرار مي‌دهد. دبير بازار دارايي فکري فرابورس نوع سوم در تامين مالي را اين گونه توصيف کرد: نوع سوم کرود فاندينگ (تامين مالي جمعي) است. در اين روش ايده در يک وب سايت گذاشته مي‌شود و ويژگي‌هاي ايده و سرمايه مورد نياز شرح داده مي‌شود. افراد با توجه به شناختي که از آن ايده يا فرد ارائه دهنده آن دارند به چهار طريق به توسعه‌ايده‌ها کمک مي‌کنند. وي نوع اول را اهدا خواند که بدون چشمداشت صورت مي‌گيرد. نوع دوم پاداش است که به صورت پيش خريد محصول صورت مي‌گيرد. نوع سوم وام است. (در اين روش افراد مبلغي را در اختيار استارتاپ‌ها قرار مي‌دهند و پس از مدتي که محصول فروخته شد وام خود را پس مي‌گيرند). شيوه مشارکتي ، نوع چهارم است که در اين نوع افراد سرمايه گذاري مي‌کنند و به ميزان مشارکت خود در سود محصول شريک مي‌شوند.