تعهد اوپک، در آستانه تمديد
در حالي که تعهد اوپک و غيراوپک مبني بر کاهش ميزان توليد در نيمه‌هاي راه خود قرار دارد، به نظر مي‌رسد کشورهاي متعهد تصميم دارند راه منتخب خود را ادامه دهند و بر تعهد خود باقي بمانند؛ تعهدي که ايران نيز صراحتا اعلام کرده بر آن پايبند خواهد ماند. به گزارش ايسنا، روز شنبه خبرگزاري رويترز به نقل از يک منبع مطلع از مذاکرات اعلام کرد کميته فني اوپک و غير اوپک پيشنهاد مي‌کنند که توليدکنندگان نفت توافق جهاني براي کاهش عرضه را پس از ماه ژوئن امسال 6 ماه ديگر تمديد کنند. در نشست اول ارديبهشت کميته ياد شده در وين اتريش، ارقام مربوط به پايبندي کشورهاي متعهد به کاهش توليد نيز بررسي شد.

سهم درياچه اروميه از سيلاب‌هاي اخير آذربايجان
يک استاد دانشگاه تهران ضمن اشاره به نقش مهم سيلاب‌ها در بقاي اکوسيستم‌هاي تالابي، گفت: با توجه به شرايط خاصي که درياچه اروميه دارد، دليلي وجود ندارد که آب ناشي از سيلاب‌ها تنها در سدهاي وزارت نيرو جمع شود بلکه بايد اين سيلاب به سمت درياچه اروميه هدايت شود.
حسين آخاني در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به وضعيت درياچه اروميه، گفت: سطح تراز اين درياچه نسبت به سال گذشته ۱۲ سانتيمتر کاهش يافته است، اظهار کرد: بعد از سيل اخير در اين منطقه، مطمئنا سطح تراز درياچه اروميه افزايش پيدا کرده است. اگر اجازه داده مي‌شود اين سيلاب وارد درياچه اروميه شود، احتياجي به اين همه هزينه و بودجه نبود.

ابزار ماهواره‌اي جديد براي کشورهاي کم‌آب
سازمان خواربار و کشاورزي ملل متحد ابزار جديدي را ارايه کرد که با بهره‌گيري از پيشرفته‌ترين فناوري‌هاي ماهواره‌اي امکان اندازه‌گيري موثر استفاده از آب کشاورزي به ويژه در کشورهاي کم‌آب مانند ايران را فراهم مي‌کند. به گزارش دفتر نمايندگي فائو در ايران، «درگاه اينترنتي بهره‌وري آب با دسترسي آزاد» راه‌اندازي شد که از داده‌هاي ماهواره‌اي لحظه به لحظه بهره مي‌گيرد تا کشاورزان بتوانند با اطمينان بيشتر محصولات را توليد و سيستم‌هاي آبياري خود را بهينه سازند. با استفاده از اين درگاه مي‌توان روي اينترنت تحليلي مشروح از ميزان آب استفاده شده در سيستم‌هاي کشاورزي را ديد و شواهدي تجربي درباره اينکه چگونه مي‌توان بيشترين بهره‌وري را از ميزان آب معين برد، توليد کرد.




چيت‌چيان دستاوردهاي دولت يازدهم در بخش آب و برق را تشريح کرد:
وزير نيرو گفت: از سال ۹۲ تا پايان سال ۹۵ شرکت‌هاي فعال در اين صنعت توانسته‌اند بيش از ۹۴ پروژه را در کشورهاي مختلف با ارزشي بالغ بر ۴.۶ ميليارد دلار اجرا کنند و از اين نظر جزو برترين شرکت‌هاي صنعتي کشور در صادرات خدمات فني و مهندسي قرار گيرند.
حميد چيت چيان وزير نيرو صبح روز يکشنبه در همايش تقدير از صادرکنندگان تجهيزات و خدمات فني و مهندسي صنعت آب و برق با اشاره به جايگاه صادرات در توسعه اقتصادي کشور اظهار کرد:جاي ترديد نيست که الان اقتصاددانان، صادرات را به عنوان يکي از کليدي‌ترين مؤلفه‌هاي اقتصاد کشور مي‌دانند. وي افزود: اگر کشور به دنبال خلق ثروت، توسعه فرصت‌هاي شغلي و خروج از رکود است و اگر به‌دنبال خروج از رکود و ارتقاي دانش فناوري در کشور هستيم بايستي به توسعه صادرات در صنايع مختلف توجه ويژه‌اي داشته باشيم. وزير نيرو تصريح کرد: صادرات مي‌تواند نقش سنگ محک را براي ايضاح کيفيت محصولات صنعتي کشور در بازارهاي مشابه دنيا ايفا کند. چيت‌چيان تأکيد کرد: موفقيت در بازارهاي صادراتي مي‌تواند زمينه ساز افزايش اقتدار و توان ملي ما از منظر سياسي و فرهنگي در جهان باشد. وي با اشاره به اينکه صنعت آب و برق تنها محدود به فعاليت‌هاي وزارت نيرو نيست، عنوان کرد: شرکت‌هاي خصوصي از ارکان صنعت آب و برق در کشور هستند و همواره از پيروان و پيشرانان اين صنعت در طول اين سال‌ها بوده‌اند. وزير نيرو ادامه داد: وزارت نيرو از ۳۰ سال پيش با هدفمندي دقيق، اقدام به تشکيل برخي شرکت‌هاي مهم و بزرگ در بخش صنعت آب و برق کرد و امروز اين نهال‌ها تبديل به درختاني بارور در صنعت شده‌اند که هر کدام از آن‌ها در بازارهاي دنيا و منطقه حرفي براي گفتن دارند.
چيت‌چيان خاطرنشان کرد: البته اين شرکت‌ها امروز به بخش خصوصي واگذار شده‌اند و در کنار شرکت‌هاي خصوصي کوچک‌تر در خدمت بالندگي درخت صنعت آب و برق در کشور هستند. وي تصريح کرد: در حال حاضر در بخش برق بيش از ۹۰ درصد و در بخش آب بيش از ۹۵ درصد از محصولات مورداستفاده ساخت داخل هستند و ما به نوعي در اين بخش به سمت خودکفايي حرکت کرديم. وزير نيرو تأکيد کرد: بايد توجه داشت که‌امروز صرفاً بازارهاي داخلي نمي‌تواند به تنهايي پاسخگوي توان توليد اين شرکت‌ها باشد و ما بايستي سعي کنيم به فراتر از مرزهاي جغرافيايي کشورمان بينديشيم. چيت‌چيان خاطر نشان کرد: در بخش صادرات برق نيز در برخي سال‌ها ما بيش از ۱۱ ميليارد کيلووات ساعت برق به کشورهاي مختلف صادر کرده‌ايم و در حال حاضر نيز به چهار کشور همسايه صادرکننده برق هستيم. وي ضمن اشاره به راه‌هاي افزايش توان شرکت‌هاي ايراني در توسعه صادرات و خدمات فني و مهندسي به خارج از کشور، ادامه داد: همکاري بين شرکت‌هاي ايراني و ايجاد کنسرسيوم‌هايي ميان آن‌ها مي‌تواند باعث افزايش توان بازيگري آن‌ها در بازارهاي اين صنعت در منطقه شود. وزير نيرو تصريح کرد: همچنين ارتقاي کيفيت محصولات، رعايت زمان‌بندي و عدم تأخير در اجراي پروژه‌هاي خراجي مي‌تواند باعث افزايش اعتماد بيشتر خارجي‌ها به شرکت‌هاي ايراني و توانمندي بيشتر شرکت‌هاي ما در اين زمينه شود. چيت‌چيان افزود: همچنين مشارکت با شرکت‌هاي خارجي و توجه به بحث تحقيق و توسعه مي‌تواند باعث افزايش ضريب نفوذ و توانمندي ما در بازارهاي خارجي شود.
خروج صنعت آب و برق از رکود
به نقل از ايسنا، حميد چيت‌چيان همچنين در حاشيه همايش تجليل از صادرکنندگان برتر تجهيزات خدمات فني مهندسي صنعت آب و برق در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: توسعه صادرات يکي از مولفه‌هاي مهم اقتصادي است و با توجه به اين‌که اين مساله در قالب سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي نيز تعريف شده است براي ما اهميت بسياري دارد. وي ادامه داد: براساس سياست‌گذاري‌هاي انجام شده در حال حاضر پيشرفته‌ترين تجهيزات آب و برق توسط شرکت‌هاي ايراني ساخته مي‌شود. علاوه بر اين نيز در حدود ۴۰ کشور در دنيا از خدمات فني و مهندسي ايران در صنعت آب و برق بهره‌مند هستند. وزير نيرو با اشاره به‌امارهاي موجود در اين عرصه، اظهار کرد: طي پنج سال اخير ۵۰ تا ۹۸ درصد از صادرات خدمات فني مهندسي در حوزه آب و برق بوده است. چيت‌چيان هدف از ايجاد اين همايش را تعامل بيشتر دست‌اندرکاران صادرات صنعت آب و برق دانست و افزود: بي‌شک با تعامل مسوولان در اين حوزه مشکلات صنعت آب و برق در زمينه‌ي صادرات برطرف خواهد شد که اين مساله نيز مي‌تواند موجب ارتقاء کشور در حوزه اقتصادي و سياسي شود. وي با بيان اين‌که صادرات خدمات فني و مهندسي از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ در مجموع ۴.۶ ميليارد دلار بوده است، تصريح کرد: در اين سال‌ها بيش از يک ميليارد دلار تنها در بخش برق صادرات داشته‌ايم که بيشتر اين صادرات نيز به آسياي ميانه، آفريقا، ترکيه، روسيه، مالزي و اندونزي بوده است. به گفته وزير نيرو، طي ۱۵ سال گذشته و قبل از اين دولت حدود ۱۵۰ روستا به جمع روستاهاي داراي شبکه آب شرب پيوسته شد اما اين در حالي است که در سال ۱۳۹۵ به تنهايي ۲۹۸۵ روستا به شبکه آبرساني کشور متصل شده است. چيت‌چيان اظهار کرد: در مجموع طي ۳.۵ سال اخير ۵۲۰۰ روستا به جمع روستاهاي داراي آب شرب پيوستند و در حال حاضر بيش از ۲۹۰۰ شرکت پيمانکاري در بخش آبرساني روستايي با به‌کارگيري بيش از ۵۰ هزار پرسنل مشغول به کار هستند. وي با بيان اين‌که علي‌رغم اين مساله که تمام کارخانه‌هاي لوله‌سازي به صورت سه شيفت در حال فعاليت هستند اما نقطه بحراني همچنان تامين لوله است، افزود: اين مساله نشان مي‌دهد صنعت آب و برق به‌طور کامل از رکود خارج شدند. وزير نيرو ادامه داد: در سال ۱۳۸۹ که هدفمند يارانه‌ها آغاز شد ۴۰۰۰ مگاوات نيروگاه به مدار آمد و تا سال ۱۳۹۳، ۸۰۰ تا ۹۰۰ مگاوات در يک ساعت کاهش يافت که اين مساله مي‌توانست آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري را به شبکه وارد کند. چيت‌چيان تاکيد کرد: اين مساله در حالي است که در سال ۱۳۹۴، ۱۵۰۰ مگاوات، در سال ۱۳۹۵، ۲۲۰۰ مگاوات وارد مدار شد و طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته‌امسال نيز بيش از ۴۰۰۰ مگاوات نيروگاه وارد مدار خواهد شد.
وي ادامه داد: اين مساله نشان مي‌دهد که تمام صنايع پيمانکاران و شرکت‌ها با تمام توان مشغول به فعاليت هستند که اين موضوع گوياي خروج صنعت آب و برق از رکود است. وزير نيرو در خصوص اين مساله که آيا امسال شاهد خاموشي در فصل تابستان خواهيم بود، اظهار کرد: اميدواريم امسال هيچ خاموشي در کشور به وجود نيايد اما طبق روال هر ساله از مصرف‌کنندگان خواستاريم که ما را براي گذر از پيک تابستان همراهي کند.

توليد تجمعي ميدان نفتي آذر از مرز ۵٠٠ هزار بشکه گذشت؛ ميدان مشترکي که قرار است توليد روزانه آن در پايان ارديبهشت ماه‌امسال به ٣٠ هزار بشکه در روز برسد.
به گزارش مهر به نقل از شرکت نفت، کيوان ياراحمدي، مجري طرح توسعه ميدان آذر در شرکت مهندسي و توسعه نفت (متن) اين خبر را اعلام کرد و گفت: مرحله نخست توليد زودهنگام اين طرح اواخر پارسال به ميزان ١۵ هزار بشکه در روز آغاز شد و تاکنون بيش از ۵٠٠ هزار بشکه از اين ميدان مشترک توليد شده است. همان‌طور که پيش از اين نيز اعلام شده است، برنامه افزايش توليد ميدان آذر به ٣٠ هزار بشکه در روز تا پايان ارديبهشت ماه‌امسال عملياتي مي‎شود. ميدان مشترک آذر با ظرفيت توليد ١۵ هزار بشکه نفت در روز، مرحله نخست توليد زودهنگام خود را پشت سر گذاشته و قرار است اين رقم در بهار امسال به ٣٠ هزار بشکه در روز برسد. هدف‌گذاري توليد، ۶۵ هزار بشکه در روز است و اميد است اين ميزان توليد تا کمتر از دو سال ديگر محقق شود. ضريب بازيافت کنوني ميدان آذر ١۶ درصد است و با وجود هدف‌گذاري توليد ۶۵ هزار بشکه، وزير نفت تاکيد دارد که توسعه اين ميدان بايد در فاز دوم و براي افزايش توليد به ١٠٠ هزار بشکه در روز ادامه يابد. گازهاي همراه نفت ميدان آذر، بخشي از خوراک ان‎جي‎ال ٣١٠٠ خواهد شد؛ کارخانه گاز و گاز مايعي که عمليات اجرايي آن با هدف جلوگيري از سوزانده شدن روزانه ٢٧٠ ميليون فوت مکعب گاز همراه نفت، شهريور ماه پارسال در منطقه چشمه خوش دهلران آغاز شد و بهره برداري از اين کارخانه، پشتوانه محکمي‌براي فعاليت پتروشيمي‌بزرگ دهلران خواهد بود.
افزايش 4/3 درصدي مصرف «سي ان جي» در منطقه همدان
حدود ١١٤ ميليون و ٥١٩ هزار متر مکعب گاز طبيعي فشرده در سال ٩٥ مصرف شد که نسبت به مصرف ١١٠ ميليون و ٧٢٨ هزار مترمکعبي در سال ٩٤، افزايش ٣,٤ درصدي را در پي داشته است.
به گزارش شانا به نقل از روابط عمومي، امين روستايي، مدير شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتي منطقه همدان گفت: يک ميليارد و ٧١٥ ميليون ليتر از سه نوع فرآورده نفتي بنزين، نفت سفيد و نفت‌گاز در سال ٩٥ از انبار نفت ايثارگران اين منطقه به مقاصد بخش‌هاي مختلف مصرف در داخل و خارج از استان همدان ارسال شده که ٧٢٣ ميليون ليتر بنزين، ١٢٤ ميليون ليتر نفت سفيد و ٨٦٨ ميليون ليتر نفت‌گاز بوده است.
وي افزود: مناطق کردستان، کرمانشاه، زنجان، اروميه، مياندوآب، قزوين و تبريز از جمله مناطقي بودند که سوخت مايع مورد نياز خود را از مبدأ انبار نفت ايثارگران منطقه همدان تأمين کردند.
در مجموع ٦٥ ميليون و ٥٧٧ هزار ليتر از سه نوع فرآورده بنزين، نفت‌گاز و نفت سفيد از انبار نفت اين منطقه براي مصارف مختلف به مراکز عرضه و مقاصد مصرف ارسال شد که از اين ميزان، پنج ميليون و ٤٠٦ هزار ليتر سهم فرآورده نفت سفيد و ١٢ ميليون و ٢٨ هزار ليتر سهم فرآورده نفت‌گاز بوده است.
مدير شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتي منطقه همدان ضمن ابراز خرسندي از کاهش مصرف نفت‌کوره نيروگاه شهيد مفتح در سال ٩٥ يادآوري کرد: با توجه به تبديل سوخت مصرفي اين نيروگاه از نفت‌کوره به گاز طبيعي، ميزان مصرف نفت‌کوره آن واحد بزرگ صنعتي از ٧٤٥ ميليون ليتر در سال ٩٤ به ٢٨٩ ميليون ليتر در سال ٩٥ رسيده که کاهش ٦١ درصدي مصرف را در کل سال شاهد بوده‌ايم.
روستايي با بيان اين که به دليل ضرورت افزايش ناگهاني شدت ارسال و مصرف فرآورده‌ها طي سه ماه پاياني سال ٩٥، ممکن بود بحران جديدي ايجاد کند: در بازه زماني مورد اشاره ارسال و مصرف فرآورده‌هاي نفت‌کوره و نفت‌گاز اوج خود را تجربه کرد، به‌طوري‎که با قطع جريان گاز طبيعي نيروگاه، اين واحد بزرگ توليد برق غرب کشور با ثبت ورود روزانه ١٦٠ دستگاه نفتکش و تخليه ميانگين در هر روز معادل چهار ميليون ليتر نفت‌کوره در مخازن آن توانست مانع توقف چرخش توربين‌ها و خاموش شدن مشعل نيروگاه شود.
وي تصريح کرد: پارسال ٣٥ هزار و ٨٠٧ تن گاز مايع مصرف شده که در مقايسه با سال ٩٤ رشد ١٣ درصدي مصرف را در پي داشته است.

امضاي قرارداد با توتال در کمتر از يک ماه
معاون امور بين الملل و بازرگاني وزير نفت با اشاره به مذاکره با توتال در زمينه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي اظهار کرد: احتمالا امضاي تفاهم نامه با توتال بيشتر از يک ماه ديگر طول نمي‌کشد.
اميرحسين زماني نيا در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه مذاکره با توتال ادامه دارد، اظهار کرد: اين شرکت منتظر تحولاتي در واشنگتن بود که اين تحولات رخ داد و توتال مذاکرات خود را براي عقد قرارداد ادامه مي‌دهد.
وي درمورد زمان امضاي قرارداد توضيح داد: زمان امضاي قرارداد بستگي به اين دارد که چقدر آماده باشيم و نوشتن متن قرارداد چقدر طول بکشد. فکر مي‌کنم امضاي قرارداد نبايد بيشتر از يک ماه طول بکشد.
بر اساس اين گزارش، چندي پيش علي کاردر - مديرعامل شرکت ملي نفت ايران - درمورد مذاکره با توتال در زمينه فاز ۱۱ پارس جنوبي توضيح داده بود در حال حاضر با توتال براي فاز ۱۱ در مرحله مذاکره براي قرارداد هستيم و مباحث مالي آن حل شده است. قبل از سال جديد تيم توتال دو هفته در تهران حضور داشت و مذاکرات به صورت فشره انجام مي‌شد. فکر مي‌کنم قرارداد و توافق نهايي تا آخر فروردين امضا شود.