محسنهاشمياز نحوه ساخت و ساز در تهران انتقاد کرد؛
گروه اجتماعي: در شهر تهران ۷۴۵ ساختمان بيش از ۱۲ طبقه وجود دارد که نيمياز آنها در دهه ۸۰ به بعد ساخته شده و هيچ مشخصاتي از ۲۳۱ ساختمان وجود ندارد.
معاونت معماري و شهرسازي از سال ۱۳۸۶ شهرداري را مکلف کرد تا ضوابط بلندمرتبه سازي را با تاکيد بر ايمني ارايه کند تا بر اساس آن ضوابط محل قرارگيري ساختمانهاي بلندمرتبه و مشخصاتي که بايد داشته باشند که نوعا در مقررات ملي و کنترل ساختمان پيش بيني نشده بود آماده شود اما اين کار هرگز انجام نشد. مدتهاست كه كارشناسان از نحوه ساخت و ساز صورت گرفته و فروش تراكم در پايتخت از سوي شهرداري گلايه ميكنند. هرچند مسئولان دولتي هنوز هيچ پاسخ قابل قبولي به انتقادات صورت گرفته در رابطه با تراكمفروشي و كسب درآمد شهرداري از اين طريق ندادهاند، اما شواهد نشان دهنده اين است كه اين روزها پايتخت بيش از هر زمان ديگري با مشكلي به نام «شهر فروشي» دست به گريبان است.
در همين ارتباط محسنهاشميبا بيان اينکه شاهد عدم جذابيت نوسازي بافتهاي فرسوده از سوي سازندگان و سرمايهداران بهعلت صدور مجوزهاي بيرويه بلندمرتبهسازي و تراکمفروشي در مناطق شمالي هستيم.
هاشميدر گفتگو با ايسنا، با اشاره به مشکل بافت فرسوده در تهران با بيان اينکه در بحث بافتهاي فرسوده ما با چند مساله مواجه هستيم، گفت: بافت فرسوده سه ويژگي اصلي دارد، نخست ناپايداري بنا، دوم ريزدانگي، قطعات کوچک و ناهمگون ساختمان و سوم نفوذناپذيري بافت و عدم دسترسيهاي مناسب و معابر استاندارد است که در اين ميان علاوه بر بافتهاي فرسوده گذشته شاهد فرسوده وناپايدارسازي نيز هستيم.
وي با بيان اينکه کيفيت نازل و پايين ساخت بنا بخصوص در مناطق جنوب شهر و محروم تهران و عدم نظارت مناسب فني موجب شده است تا ساختمانها «زود فرسوده شده» يا از ابتدا بدون کيفيت استاندارد ساخته شوند، گفت: يکي ديگر از مشکلات عدم جذابيت نوسازي بافتهاي فرسوده براي سازندگان و سرمايهداران است که بهعلت صدور مجوزهاي بيرويه بلندمرتبهسازي و تراکمفروشي در مناطق شمالي و مرکزي شهر که بازده اقتصادي بهتري دارند طبيعتا سازندگان و فعالان اقتصادي حوزه ساخت و ساز بهجاي تمايل به نوسازي بافتهاي فرسوده به سمت برجسازي يا مال و مجتمع تجاريسازي در مناطق مرغوبتر شهر رفتهاند و مساله سوم عدم ارائه تسهيلات مناسب و فراهم کردن شرايط زيست مطلوب در بافتهاي فرسوده
است.
هاشميادامه داد: وقتي شما در يک بافت فرسوده، ساختماني را نوسازي ميکنيد اما کليت اين بافت فاقد شرايط زيست مناسب است، زيرساختها وجود ندارد، تسهيلات فرهنگي و ورزشي و تفريحي و فضاي سبز وجود ندارد، ساختمان نوسازي شده جذابيتي ندارد و تبديل به بستري براي بروز ناهنجاريهاي اجتماعي ميشود، درمجموع ميتوان گفت که ما براي حل معضل بافتهاي فرسوده نيازمند نگاهي جامع و کلان هستيم.
مديرعامل سابق شرکت متروي تهران با اشاره به ساخت و سازهاي انبوه در تهران با بيان اينکه دور معيوبي که در فرايند توسعه شهر در دهههاي اخير اتفاق افتاده، اين است که ما براي تامين هزينههاي مديريت شهري و فعاليت عمراني تراکمفروشي ميکنيم و با استفاده از درآمد اين تراکم، بزرگراه ميسازيم و اين تراکم موجب افزايش ترافيک در حاشيه اين بزرگراهها ميشود و در نتيجه ترافيک و آلودگي وضعيتي مشابه يا بدتر از قبل از احداث بزرگراه را پيدا ميکند، گفت: وضعيت امروز مناطق يک تا 4 تهران به خوبي نشان دهنده نتايج اين رويکرد است، در حالي که با رويکرد چابکسازي و کاهش هزينههاي اداره شهر، اولويت دادن به حمل ونقل عموميو توزيع جذابيت زندگي و تفريح به صورت متوازن در شهر از تزاحم و فشار بر برخي نقاط شهر جلوگيري ميکنيم و شاهد هستيم در هيچ از کلانشهرهاي توسعه يافته جهان، شاهد تراکمفروشي و شهرفروشي بيرويه نيستيم، نکته مهم در اين ميان سهم ناچيز شهروندان از فروش تراکمياست که بار سنگين و ناهنجاريهاي درازمدت زيستي توليد ميکند، اگر شما بهاندازه 100 واحد ارزش اقتصادي تراکم خارج از طرح تفصيلي واگذار شود، آنچه بصورت واقعي وارد چرخه مديريت شهري ميشود بيش از 30 واحد نيست و بخش عمده آن، به صورت تخفيف يا رانت عايد واسطهها و دلالان ميشود.
هاشميمورد مشکلات فرهنگي و آسيبهاي اجتماعي شهر نيز با بيان اينکه به صورت اصولي شهر بايد انسان محور باشد نه ساختمان محور يا خيابان محور، گفت: لذا ما با يک پيش فرض غلط مواجه هستيم که ماموريت مديريت شهري در حوزه فرهنگي و اجتماعي شبيه ساير دستگاههاي فرهنگي و اجتماعي حاکميتي است، در حالي که وظايف و ماهيت بخش فرهنگي شهرداري با سازمان تبليغات اسلاميمتفاوت است، شهرداري از بودجه حاکميتي تغذيه نميکند بنابراين نبايد صرفا به شعارها و فعاليتهاي تبليغاتي يکسويه بپردازد که هزينه محور تلقي شود، بلکه مديريت شهري يک سازمان مردم نهاد است و رويکرد فرهنگي آن نيز بايد مردم نهاد
باشد.
بدين معنا که مديريت شهري در حوزه مسايل فرهنگي و اجتماعي به فراهم کردن زيرساختها و بسترها بپردازد و محور فعاليت خود مردم و تشکلهاي مردم نهاد باشند و بخش فرهنگي و اجتماعي مديريت شهري نقشي تسهيل کننده و حاميرا ايفا کنند، مجموع اعتباراتي که در بخش فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران هزينه ميشود بالغ بر 2000 ميليارد تومان است که بيشتر از بودجه چند وزارتخانه و سازمان فعال در اين بخش است که وظايف اصلي حاکميتي بر دوش آنهاست. ما نياز به تغيير رويکرد در حوزه فرهنگي و اجتماعي و اعتماد به مردم و تفويض فعاليتها به شهروندان داريم.
هاشميبا اشاره به حمل ونقل عموميبهويژه مترو و تاکيد بر استفاده از روشهاي نوين حمل و نقل با بيان اينکه واقعيت آن است که طي دهههاي اخير بخش عمده اعتبارات عمراني مديريت شهري، صرف توسعه شبکه بزرگراهي شده است که معضلاتي نظير ترافيک وآلودگي هوا را به دنبال آورده است، گفت: در حالي بايستي سيستم حمل ونقل عموميکه شامل چند بخش حمل ونقل انبوه با اتکا به ريل (مترو)، و خطوط مکمل اين شبکه انبوه با استفاده از تراموا، اتوبوس، حمل و نقل کابلي در اولويت باشد هستيم و بايد به سوي اين روش حرکت کنيم تا شهروندان براي عدم استفاده از خودروي شخصي جايگزين جذاب، منظم، امن و ارزاني در دسترس داشته
باشند.
معاون گردشگري کشور با اعلام اينکه از سال ۹۲ تا پايان سال ۹۵ تعداد ۱۹ ميليون و ۹۰۰ هزار گردشگر وارد کشور شده، درآمد گردشگري ايران طي دولت يازدهم را ۳۲ ميليارد دلار عنوان کرد.
به گزارش فارس، مرتضي رحماني موحد اظهار داشت: درباره حسابهاي اقماري گردشگري با مرکز آمار به جمعبندي نهايي رسيدهايم قرارداد اولين سال اجراي آن را به زودي منعقد خواهيم کرد.
وي افزود: طبق تعاريف جهاني از گردشگر و طبق آنچه سازمان جهاني گردشگري اعلام کرده در غرب آسيا هزينه کرد هر گردشگر رقميمعادل 1520 تا 1750 دلار است که ما براي ايران رقم 1650 دلار را در نظر گرفتهايم و با احتساب ورود 19 ميليون و 900 هزار گردشگري طي سالهاي 92 تا پايان سال 95 حدود 32 ميليارد دلار درآمد گردشگري ايران طي دولت يازدهم بوده است. معاون گردشگري کشور ادامه داد: البته عدهاي هزينه کرد گردشگر را 270 دلار اعلام ميکنند که اين عدد بدون احتساب اقامت و حمل و نقل است.
رحماني موحد درخصوص اينکه صداي واحدي از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره طرح مجلسيها در خصوص تبديل سازمان به وزارتخانه شنيده نميشود، گفت: بنده از پيشنهاد دهندگان ميپرسم که چه شاخصهايي براي اين طرح داشتهاند؟ آيا با اين طرح، بودجه اين سازمان را ميخواهند بالا ببرند؟ آيا دولتي را که ميخواهد کوچک تر شود ميخواهند بزرگ کنند؟ چقدر ضمانت ميدهند که 3 عنصر اصلي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از هم گسيخته نشود؟ وي تأکيد کرد: با تبديل سازمان به وزارتخانه قطعاً جايگاه گردشگري کشور تنزل پيدا ميکند، فقط دسترسيها به وزير بيشتر ميشود، آيا فقط اين مشکل را حل ميکند؟ آيا مشخص است براي سازماني که ساختار و عدد بودجه آن معلوم است چه نظارتي ميخواهند بر آن داشته باشند؟ معاون گردشگري کشور روند گردشگري را بسيار اميدبخش دانست و گفت: ما نبايد گردشگري را حوزهاي سياسي بدانيم.
به گزارش روابط عمومياداره کل راه وشهرسازي لارستان ، ابراهيم کيان پور رييس اداره نگهداري راه و ابنيه فني اين اداره کل از لزوم توجه در سال جاري نسبت به وضعيت پلها و ابنيه فني و نيز ضرورت پرداختن هرچه بيشتر آنها تاکيد کرد .
کيان پور اظهارداشت : ابنيه فني راهها از بخشهاي مهم و
دخيل در زمينه ي بحث ايمني جادهها ميباشد و طبيعتاً جهت نرخ بالاي
تصادفات ميبايست اقدامات جدي و موثري را نسبت بهايمني ابنيه فني صورت داد
.
وي افزود: نگهداري مستمر براي بررسي وضعيت پلها و ابنيه فني واقع
در جادهها و بازرسي فني منظم پلها جهت حصول اطمينان از ايمني سازه اي آنها
از جمله مسايل مهم در حوزه مديريت يکپارچه پلها ميباشد و از جمله
فعاليتهايي مداومياست که توسط اداره نگهداري راه و ابنيه فني به دفعات و
مداوم در حال انجام است و عملکرد ما عموماً جزء تکاليف روزانه ي ما محسوب
ميشود و با همه ي اين تفاسير بيش از 5 هزار پل موجود در جادههاي حوزه
استحفاظي، 192 پل در سال گذشته با اعتبار 20 ميليارد ريال تعمير شده است و
ذات اين پلها و ابنيه فني به گونه اي است که احتمال رفع نقص آنها غير قابل
پيش بيني و در هر زماني ممکن است و غالبا تکرار در رفع نقص و تعمير آن
امري بسيار طبيعي به نظر ميرسد و اين خود برنامهها و پيش بيني بلند مدت
براي رسيدگي به ديگر بخشها را از ما سلب ميکند .
کيان پور در بخش
ديگري به تشريح خسارات ناشي از بارندگي اخير در منطقه ي جنوب پرداخت و
افزود : باتوجه سيل اخير برآورد ما براي بازسازي و مرمت مبلغي بيش از 60
ميليارد ريال است و اين موضوع توسط مديرکل محترم جهت تامين اعتبار در حال
پيگيري است و ما نيز علي رغم کمبود منابع در محورهايي که ميزان آسيب ديدگي
نگران کننده به نظر ميرسيد پيمانکاران را در محل مستقر کرديم و اميدواريم
هر چه سريعتر اقدامات تامين مالي صورت پذيرد زيرا با توجه به فرسودگي و
قديميبودن پلهاي اين منطقه به صراحت ميتوان گفت حال پلها و ابنيههاي
فني موجود خوب
نيست .
به گزارش روابط عمومياداره کل پست استان ، گله داري مديرکل پست استان با شيرخاني مديرعامل شركت توزيع نيروي برق استان در راستاي توسعه همکاري و ارائه خدمات مشترکين در سطح استان توسط دفاتر خدمات پيشخوان دولت ومنتخب پستي، ديدار و گفت و گو کرد.
مديرکل پست استان در اين نشست ضمن بيان ظرفيتها و قابليتهاي شبكه پستي و تجارب ارزنده پست در ارائه خدمات نيابتي دركشور، مزاياي استفاده از برون سپاري خدمات را متوجه جامعه ، مردم و سازمانها دانست و كاهش ترافيك شهري و تبعات ناشي از ترافيك از جمله صرفه جويي در وقت، كاهش آلايندههاي زيست محيطي ، كاهش مراجعه حضوري مردم به دستگاهها،ارتقاي سلامت اداري،افزايش بهره وري و بالابردن سطح رضايتمندي عموم شهروندان را از مهمترين امتيازات لازم در خصوص استفاده از خدمات پست دانست.گله داري با اشاره به لزوم استفاده بهينه از نشاني دقيق و استاندار براي مشتريان و ذينفعان دستگاههاي ارائه دهنده خدمت، آمادگي كامل مجموعه پست استان را جهت ارائه بانك اطلاعاتي استاندارد نشاني مشترکين شرکت توزيع نيروي برق و همچنين سهولت هر چه بيشتر توزيع قبوض و اخطاريههاي مربوطه توسط اين مجموعه را اعلام كرد.ايشان همچنين با توجه به اهميت و ضرورت تعامل هر چه بيشتر دستگاههاي دولتي درراستاي ارائه خدمات كيفي،ارزان و مطلوب به مردم در خصوص انواع خدمات شركت توزيع نيروي برق در استان همچون فروش و واگذاري انشعاب از طريق دفاتر پستي،جمع اوري و تجميع اعتراضات مردميدر خصوص خدمات شركت برق در كمترين زمان ممكن وتوزيع مجدد نتايج حاصل از بررسي اعتراضات به مبادي يادشده توسط شبكه پست افزود:انتظار ميرود با توجه به ظرفيتها وشرايط موجود و با بهره گيري هر چه بيشتر و مطرح نمودن خدمات موصوف در كميتههاي فني و تخصصي با حضور كارشناسان مجرب و كاردان زمينه همكاري و تعامل هر چه بيشتر شركت پست و توزيع نيروي برق در ايلام فراهم گردد.شيرخاني مدير عامل شركت توزيع نيروي برق نيز ضمن اعلام بسترهاي مناسب در استان جهت ارائه خدمات و تعاملات بيشتر با استفاده از ظرفيتها و توانمنديهاي شبکه پستي،ارائه خدمات نيابتي شركت برق توسط پست را، در راستاي خدمت رساني بهينه و دسترسي آسان مردم به خدمات، بسيار مفيد و موثر ارزيابي كرد و امادگي هر چه بيشتر اين شركت را براي توسعه و گسترش خدمات مشترک و واگذاري ديگر خدمات همچون اعتراضات مردميبه صورتحسابها و توزيع اخطاريههاي صادره بصورت سرويس پست ويژه كه از ترافيك بالايي نيز برخوردار ميباشد به شبكه پست در استان را اعلام نمود.اين در حاليست كه ارائه اين خدمات كماكان با مراجعه متعدد و حضوري مشتركين به شركت توزيع نيروي برق در استان صورت ميگيرد.
مدير عامل آبفاي شهري استان ايلام در جلسه اي که با حضور فرماندار و مدير کل ديوان محاسبات برگزار شد به بررسي مشکلات اجراي پروژهها درشهرستان دهلران پرداختند.
به گزارش روابط عموميآبفاي استان ايلام،مهندس بيرنوندي در اين جلسه با ارائه گزارشي از وضعيت اعتبارات و پروژههاي در دست اجرا اظهار داشت: در سال95؛ 26 ميليارد ريال اعتبار مصوب شد که با وجود عدم تحقق تخصيصها، اين شرکت پروژههاي مهمياز جمله حفر سه حلقه چاه، بازسازي مخزن اصلي شهر، اصلاح و بازسازي بيش از 3 کيلومتر شبکه توزيع و ادامه طرح تله متري شهر دهلران، را انجام دادکه براي تکميل آنها، نياز به توجه ويژه رئيس کميته برنامه ريزي شهرستان ميباشد.در ادامه اين جلسه؛ موسوي فرماندار دهلران ضمن تقدير از خدمات شرکت آب و فاضلاب، فعاليت و خدمات صورت گرفته توسط شرکت آبفا با توجه به همه محدوديتها را قابل تقدير دانست و در زمينه رفع مشکلات قول مساعدت دادند.مدير کل ديوان محاسبات استان در اين جلسه ضمن تقدير از خدمات شرکت آب و فاضلاب، در زمينه رفع مشکلات قول مساعدت دادند.
مديرعامل ايرالکو با مديرعامل، کادر فني و بازيکنان تيم فوتبال آلومينيوم اراک ديدار کرد . مديرعامل ايرالکو با مديرعامل باشگاه، بازيکنان و کادر فني تيم فوتبال آلومينيوم يدار و گفتگو کرد .
بهمن اخوان با بيان اين مطلب که متاسفانه شرکت را در شرايط مطلوبي تحويل نگرفتم، گفت: زماني که بنده به عنوان مديرعامل ايرالکو منصوب شدم شرکت با بدهي بيش از هزار ميلياردي و نزديک به دويست و پنجاه ميليارد زيان دهي رو به رو بود. همه اينها در کنار انبارهاي خالي مواد اوليه مشکلات فراواني را پيش پاي ما گذاشته بود تا جايي که حتي در پرداخت حقوق پرسنل نيز با مشکل مواجه شده بوديم . وي افزود: بدون شک اگر پيگيريهاي شبانه روزي مديرعامل و اعضا هئيت مديره باشگاه نبود، خطر انحلال باشگاه وجود داشت . مدير عامل ايرالکو به اولويت نظم در بودجه فصل آينده باشگاه اشاره کرد و گفت: ما هيچ گاه مخالف باشگاه داري نبوديم بلکه معتقديم در ابتدا بايد نظم مالي در باشگاه حاکم شود و بعد از آن همه ديد استاني به اين باشگاه داشته باشند و پتانسيل استان به کمک ما بيايد ما نيز با تمام توان از اين باشگاه حمايت خواهيم کرد . اخوان تصريح کرد: قرار است به زودي جلسه هئيت مديره شرکت براي تصويب بودجه باشگاه برگزار شود به همين منظور تلاش شده بودجه پيشنهادي نسبت به گذشته از نظم و انضباط بيشتري برخوردار باشد. از سوي ديگر جلساتي را با برخي از مديران عاليرتبه استان برگزار ميکنيم تا بگوييم حمايت از ورزش وظيفه همه صنايع استان است .
اخوان در ادامه اظهار کرد: مجمع و هئيت مديره شرکت نگاه مثبتي به باشگاه دارند. از طرفي استاندار نيز خود يکي از حاميان اصلي باشگاه است که جاي خوشحالي دارد وي افزود: با برنامه ريزي خوبي که در اين مدت از سوي مديرعامل باشگاه صورت گرفته است، به استفاده از امکانات شرکت روي آورديم که همين موضوع مقدار قابل توجهي صرفه جويي در بودجه را در پي خواهد داشت . در ادامه اين جلسه علي اکبر محمودي مديرعامل باشگاه آلومينيوم به بيان آخرين وضعيت تيم پرداخت و گفت: متاسفانه بنده در شرايطي باشگاه را تحويل گرفتم که با جدايي هشت بازيکن از تيم بزرگسالان با کمبود بازيکن مواجه بوديم . وي افزود: به همين جهت در يک سو بنده به دنبال جذب منابع براي تزريق بودجه به باشگاه بودم و از سوي ديگر مهدي پاشازاده سرمربي تيم با مديريت خوبي که داشت به دنبال ايجاد نظم در درون تيم بود . وي در ادامه اظهار کرد: فصل آينده براي ما فرصت آزمون خطا نخواهد بود و در فصل آينده با بهره مندي از تجربيات اين فصل روند مطلوبي در انتظار باشگاه خواهد بود . محمودي خاطرنشان کرد: بازيکنان ما با شکست تيمهاي بزرگي مثل خونه به خونه و سپيد رود رشت نشان دادند در برابر قدرتهاي ليگ يک حرفهاي زيادي براي گفتن دارند . وي در پايان افزود: از همين رو اميدوارم با همت بالاي بازيکنان و حمايتهاي مديرعامل شرکت، در فصل آينده بتوانيم فصل خوبي را براي مردم اراک رقم بزنيم
تفاهمنامه همكاري شركت پالايش نفت آبادان و دانشگاه صنعت نفت در حضور جمعي از کارکنان ارشد دو طرف، امضاء شد.
اين تفاهم نامه، چهارشنبه 30 فروردين ماه در جلسه اي که به همين منظور در دفتر مديرعامل برگزار شده بود بهامضاي اسفنديار دائم الذکر مديرعامل شرکت پالايش نفت آبادان و دکتر عبدالنبيهاشميرئيس دانشگاه صنعت نفت رسيد.از محورهاي اين تفاهم نامه که در 8 ماده و به منظور تقويت همکاري علميو آموزشي منعقد شده است ميتوان به برگزاري دورههاي آزمايشگاهي مورد نياز شرکت و برگزاري کارگاههاي آموزشي حسب مورد از سوي دانشگاه، برگزاري دورههاي آموزشي صنعتي براي دانشجويان دانشگاه و همچنين برگزاري دورههاي کارورزي براي دانشجويان توسط پالايشگاه آبادان اشاره نمود.در اين جلسه پاره اي از راهکارهاي تحقق بهينه اهداف اين همکاري و زمينه سازي به منظور امضاي تفاهم نامههاي بيشتر مورد بحث و بررسي قرار گرفت.